Letectvo Armády České republiky čekají velké změny
- 5. 12. 2015
- 131 komentářů
- Tomáš Maruščák
Modernizace taktického letectva, nákup vrtulníků ale i obměna strojů dopravního letectva – taková je koncepce Vzdušných sil Armády České republiky v podání velitele brigádního generála Libora Štefánika a plukovníka Jiřího Vávry, ředitele odboru rozvoje vzdušných sil, kterou prezentovali na semináři pořádaném výborem pro obranu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.
Za účasti náměstka ministra obrany Jakuba Landovského a pod záštitou předsedy sněmovního výboru pro obranu Davida Kádnera a poslance Jiřího Skalického se v pátek 4. prosince 2015 od 10.00 hodin konal v Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky seminář na téma „Záměr rozvoje letectva Vzdušných sil AČR".
Velitel Vzdušných sil AČR generál Štefánik prezentoval dva klíčové úkoly, které je nutné do roku 2025 realizovat. Prvním z úkolů je zkrácení výcviku nových mladých pilotů, který ovlivňuje rozvoj Vzdušných sil.
„V současné době mladá generace pilotů začíná svou kariéru studiem na Univerzitě obrany, kde dojde k rozřazení studentů na jednotlivé typy letecké techniky, následuje základní letecký výcvik v Centru leteckého výcviku v Pardubicích, pokračujícího výcviku se piloti dočkají následně na 21. základně taktického letectva v Čáslavi. Teprve po tomto výcviku je nejlepším z nejlepších umožněna konverze na nejmodernější letoun české armády a to na JAS-39 Gripen. To už je ale pilotovi 32 až 33 let," konstatoval generál Štefánik.
Mezinárodní výcvikové centrum pro taktické piloty v Pardubicích
Tento relativně dlouhý výcvik pilotního personálu s sebou nese výrazné finanční náklady. Kromě změny systému vzdělávání je další možností tento problém vyřešit mezinárodním výcvikovým centrem. „Ministerstvo obrany intenzivně jedná se zahraničními partnery o možnosti jejich přispění ke vzniku mezinárodního výcvikového centra pro střední Evropu, kde by se mladí piloti připravovali pro výcvik na letoun poslední generace," uvedl Štefánik.
Počítá se s partnerskými státy jakožto zakládajícími členy. Česká republika by do společného centra přispěla cestou státního podniku LOM Praha Centrem leteckého výcviku a Taktickým simulačním centrem v Pardubicích. Nejednalo by se přitom jen o základní či pokračující letecký výcvik, který by se v budoucnu prováděl na letounech L-39 NG, ale také o výcvik na nejmodernějších nadzvukových strojích.
Do konce roku 2018 je tak možné očekávat podpisy prvních tzv. mezinárodních dohod o porozumění (Memorandum of Understanding), ve stejném roce by následovala možnost realizace výcviku na podzvukových letounech, od roku 2020 je záměrem již výcvik na nadzvukových strojích a to na letounech JAS-39 Gripen.
Právě společnost SAAB analyzuje možnosti, jak se na vytvoření centra podílet. Piloti českých strojů by se tak mohli dostat na nejmodernější letoun české armády o více jak pět let dříve, tedy již ve 27 letech. Došlo by tak ke zkvalitnění pilotního výcviku a k vysokému snížení jeho nákladů.
Nutné je se zaměřit na působení „Air-to-Groung"
„Letouny L-159 ALCA mají své jednoznačné místo ve Vzdušných silách AČR. Díky jejich schopnostem působit proti pozemním cílům spolupracují například i s americkou školou školou AGOS – Air Ground Operational School ve výcviku předsunutých leteckých návodčích," začal druhou část své přednášky generál Štefánik.
Právě výcvik předsunutých leteckých návodčích je specialitou českých vzdušných sil. „Byli jsme prvním státem, který byl požádán, aby do školy AGOS poslal svého instruktora," připomněl Štefánik. Pro tyto letouny je však nezbytné pořídit víceúčelové kontejnery či přesnou munici proti pozemním cílům.
Oproti tomu nadzvukové gripeny plnily pouze mise vzduch – vzduch, tedy nebyly vybaveny schopností působit proti pozemním cílům. „Je nezbytné letouny gripen touto schopností dovybavit. Možnosti použití letounu se tak rozšíří o více než 50 % za relativně malé náklady s porovnáním k ceně celého kontraktu," upozornil Štefánik.
Letouny gripen by měly dle nového kontraktu být vybaveny také systémem pro noční vidění, komunikačním systémem Link-16 či zaměřovacích a průzkumným kontejnerem LDP. Zmíněné modernizace budou realizovány do konce roku 2018.
„Dovybavit nadzvukové letouny schopností Air-to-Ground vidím jako prioritu v rozvoji taktického letectva pro možnost jejich plnohodnotného nasazení například i v mezinárodních operacích," uzavřel svou přednášku Štefánik.
Změny čekají i vrtulníkové a dopravní letectvo
V přednášce koncepce vzdušných sil pokračoval plukovník Jiří Vávra, ředitel Odboru rozvoje vzdušných sil Sekce rozvoje a plánování schopností Ministerstva obrany. Plánovanou obměnou dopravních letounů Jak-40 dojde nejen k zachování, ale k posílení transportních schopností ve prospěch pozemních sil.
„Do roku 2025 se také počítá s pořízením dvou kusů středních transportních letounů, čímž zásadním způsobem dojde k nárůstu schopností dopravního letectva, bude možnost přepravy kolové techniky a rozměrných nákladů," konstatoval Vávra. S přepravou nadrozměrných nákladů by nám nadále pomáhali koaliční partneři.
„V případě navrhovaného navýšení rozpočtu na obranu je investice do transportního letectva jednou z resortních priorit," poznamenal náměstek ministra Jakub Landovský a dodal: „Vzhledem k nutnosti stabilizovat regiony Afriky a Blízkého Východu, které jsou mimo jiné zdrojem migrace, bude role transportního letectva v budoucnu velmi důležitǎ."
„V oblasti vrtulníkového letectva je prioritou pořízení dvanácti kusů univerzálních vrtulníků jako náhrady za Mi-24/35, které v současné době nesplňují požadavky k nasazení do zahraničních operací," uvedl Vávra. Ministerstvo obrany již dříve uveřejnilo, že oslovilo partnerské země o nabídky na 12 nových víceúčelových vrtulníků pro Armádu České republiky.
„Program nákupu nových víceúčelových vrtulníků počítá samozřejmě s nutnou infrastrukturou, platformou stroje, s nutností vyškolení personálu i s životností těchto strojů," doplnil Vávra.
Všichni zástupci Armády České republiky se tak shodli, že realizace koncepce je nutným krokem ke klíčovým schopnostem pro zabezpečení stanovených úkolů ozbrojených sil a k plnění našich závazků vůči koaličním partnerům.
Související články
České bitevníky L-159 ALCA konečně v Iráku
Ve čtvrtek ráno přistála na irácké základně Balád první dvě bitevní letadla L-159 ALCA iráckých ...
- 05.11.2015
- 53 komentářů
- Jan Grohmann
71. mechanizovaný prapor cvičí na Libavé
Uplynulé dny znamenaly pro všechny příslušníky 71. mechanizovaného praporu další intenzívní pobyt ve ...
- 11.11.2015
- 0 komentářů
- 71. mpr Hranice
ROZHOVOR: Keith Flail o UH-1Y Venom a AH-1Z Viper pro Armádu ČR
Minulý týden proběhla v Praze konference Combat Helicopter, kde odborníci diskutovali o nejnovějších ...
- 24.11.2015
- 67 komentářů
- Jan Grohmann
Elitní vojáci z Tábora se připravují na moderní válku projektem TRIDENT
Boletice/Tábor - Zpravodajská skupina VÚ 1825 z Tábora pod velením nadporučíka Romana R. zahájila v ...
- 01.12.2015
- 12 komentářů
- Zdeněk Koza
uvidíme jak dlouho jim tyto plány vydrží :-D
to Argonaut.CZ: Polsko úspěšně používalo Mi 24 i v Iráku a Afghanistánu
https://www.youtube.com/watch?...uvidíme jak dlouho jim tyto plány vydrží :-D
to Argonaut.CZ: Polsko úspěšně používalo Mi 24 i v Iráku a Afghanistánu
https://www.youtube.com/watch?...Torong, Tf-Hu: Jenže mi nejsme ve válce. Spíše bych ty zahraniční mise nazval policejní akce. Kolikrát si říkám, že kdyby se západ necpal do toho, co funguje, nebyly by vůbec ...Zobrazit celý příspěvek
Torong, Tf-Hu: Jenže mi nejsme ve válce. Spíše bych ty zahraniční mise nazval policejní akce. Kolikrát si říkám, že kdyby se západ necpal do toho, co funguje, nebyly by vůbec potřeba. A pokud jsme ve válce - neodpovídá tomu v rámci chování armády a politiků nic.
Poláci pokud vím mi-24 nasadili poměrně úspěšně před lety v Africe.
Podle mě je primární role armády ochrana území. Spojenectví vznikají a zanikají a vždy je prověří až skutečná situace.Současná politická elita celé Evropy razí appeasement (žáci hodní Daladiera a Chamberlaina).Skrýt celý příspěvekSkelt to shrmul. Kupují ty letadla jako moja pračku. Neví co chce a nedá pokoj dokud to nedostane. Však nato přece ještě máme táto. Jo Argonaute.cz samozřejmě máš pravdu. Teda měl ...Zobrazit celý příspěvek
Skelt to shrmul. Kupují ty letadla jako moja pračku. Neví co chce a nedá pokoj dokud to nedostane. Však nato přece ještě máme táto.
Jo Argonaute.cz samozřejmě máš pravdu. Teda měl bys kdybychom budovali armádu pro občany a né expediční sbor pro politiky.
Tož tak.
Apropos jak je to s tím Link16? Až v roce 2018?Skrýt celý příspěvekskelet: Jo, máš pravdu. Očividně neexistuje koncepce na základě které by se vybíral vhodný stroj a z toho co prosakuje lze usuzovat probíhající souboj lobistů / kovbojů vidících se ...Zobrazit celý příspěvek
skelet: Jo, máš pravdu. Očividně neexistuje koncepce na základě které by se vybíral vhodný stroj a z toho co prosakuje lze usuzovat probíhající souboj lobistů / kovbojů vidících se na fotce v A reportu vedle krásného amerického vrtulníku. Já mám popravdě neblahé tušení, že to vyhrají ty UH-1Y i když jsou nejdražší a proti konkurenci nemají žádnou extra výhodu.
To, že se teď v médiích zase debatovalo o Korejské nabídce davá tušit, žím budou nahrazeny mi-17/171š. Protože pokud by se uvažovalo o jejich ozbrojení, tak by jsme zase fungovali jako ten blbec co si zaplatí vývoj a ještě bude sloužit jako laboratorní myš jestli to vůbec bude fungovat. Ale s tím máme u nás dost zkušeností.Skrýt celý příspěvek8 baterii SHORAD - np. NASAMS - ok. 350-400 mln USD + 100-150 mln za rakiety 16 nowych myśliwców + amunicja - ok. 2 mld USD 10-12 śmigłówców (w tym 5-6 uzbrojonych) ok. 400-500 ...Zobrazit celý příspěvek
8 baterii SHORAD - np. NASAMS - ok. 350-400 mln USD + 100-150 mln za rakiety
16 nowych myśliwców + amunicja - ok. 2 mld USD
10-12 śmigłówców (w tym 5-6 uzbrojonych) ok. 400-500 mln USD
RAZEM 3 mld USD
Zostaje temat lotnictwa transportowego...Skrýt celý příspěvekTakže jestli si pamatuju, tak vize vrtulníkového letectva byla následující: 1) musíme nahradit W-3 Sokol, protože GO je příšerně drahá 2) pokud budeme nakupovat vrtulníky za ...Zobrazit celý příspěvek
Takže jestli si pamatuju, tak vize vrtulníkového letectva byla následující:
1) musíme nahradit W-3 Sokol, protože GO je příšerně drahá
2) pokud budeme nakupovat vrtulníky za Sokoly, tak bychom mohli koupit i lehké vrtulníky za Mi-35, které mají příšerně drahý provoz a brzy dolétají.
po pár týdnech..
1) musíme nahradit W-3 Sokol, protože GO je příšerně drahá
2) pokud budeme nakupovat vrtulníky za Sokoly, tak bychom mohli koupit i vrtulníky za Mi-35, které mají příšerně drahý provoz a brzy dolétají. Tedy máte pravdu, že nedolétají brzy, ale ty nahradní díly .. ty náhradní díly
po pár týdnech a představení modernizace Mi-171
1) GO Sokolu byla sice příšerně drahá, ale přesto ji provádíme
2) hledáme náhradu za Mi-35, které mají drahý provoz a hlavně jsou nekompatibilní s NATO
Jo a víme co chceme.. Třeba takový Bell407 by byl skvělý.. nebo ne! UH-1Y by byl lepší! Sice nesplňuje jednu z podmínek, aby mohl přistávat na nemocničním heliportu, ale ... jeee oni nám nabízejí i MH-60! Jo, on váží jako Mi-171? Fakt jo? No uvidíme, nějak se to zkoulí..
Tak už nám poslali nabídku.. týý jo, oni upadli ne? Tolik peněz
Dobrý den, rádi bychom Vám představili nejnovější typ univerzálního bojového vrtulníku. Jak vidíte je malý, dvoumotorový. Jeho systémy umožńují potírání islamistů na velké vzdálenosti. K tomu budou používat sedm střel ráže 70mm a dvě řízené střely. Jak vidíte tak do kabiny výsadku byl namontován jeden kulomet ráže 12,7mm. Ochrana osádky je vyřešena nejnovějším typem neprůstřelných vest. Díky tomu můžeme držet krok s vývojem palných zbraní a být stále napřed. Vaše otázky?
Na otázku jestli může mít větší výzbroj? Tak za prvé ji větší nepotřebujeme, protože budeme používat nejvyspělejší řízené střely. A za druhé by při větší výzbroji byl vrtulník přetížen.
Další otážka?
Ano, máme v plánu nakoupit řízené střely. Celkem jich chceme nakoupit 48kusů protitankových a okolo tří set ráže 70mm.
Dámy a pánové rád bych Vám oznámil, že bychom rádi vybírali bitevní vrtulník, jelikož po akci v Mali, kde nám jeden vrtrulník sestřelili lukem a šípem potřebujeme odolnější vrtulník s větší palebnou silou. Vybíráme si mezi AH-1Z a Mi-35MSkrýt celý příspěvekArgonaut: Jenže požadavek na možnost nasazení do zahraničních misí, je požadavkem na ochranu České suverenity. Bojovat o suverenitu na vlastním území je ta poslední možnost.
Argonaut: Jenže požadavek na možnost nasazení do zahraničních misí, je požadavkem na ochranu České suverenity. Bojovat o suverenitu na vlastním území je ta poslední možnost.
Argonaut...nejde ani tak o to samotné zahraničí...jde o to, ze v tom zahraničním nasazeni se ověří jak je technika schopna interoperability. Takže dost často se stane, ze zjistíme, ...Zobrazit celý příspěvek
Argonaut...nejde ani tak o to samotné zahraničí...jde o to, ze v tom zahraničním nasazeni se ověří jak je technika schopna interoperability. Takže dost často se stane, ze zjistíme, ze technika nesplňuje nebo neodpovídá standardům. Ty by byly klíčové i při obrané CR...Skrýt celý příspěvek
opravdu se těsím na den, kdy kritériem nebude:"nesplňují požadavky k nasazení do zahraničních operací", ale to, zda je to nutné pro ochranu české suverenity.
opravdu se těsím na den, kdy kritériem nebude:"nesplňují požadavky k nasazení do zahraničních operací", ale to, zda je to nutné pro ochranu české suverenity.
Načítám diskuzi...