Letecké údery spojenců na Islámský stát jen na oko?

Foto: F-22 nad Sýrii; větší foto / U.S. Air Force
F-22 nad Sýrii; větší foto / U.S. Air Force

Spojené státy a další země koalice provádějí v rámci Operace bytostné odhodlání (Operation Inherent Resolve) letecké údery na cíle Islámského státu už více než jeden rok. Na prezidenta Baracka Obamu se však snáší kritika - Spojené státy údajně nevyužívají plně svých možností v útocích na Islámský stát. Kritika zesílila po zapojení Ruska do bombardováni.

Hubená bombardovací kampaň

Kritici v nejhorším případě obviňují letectvo a politické vedení Spojených států z úmyslného laxního přístupu k ničení cílů Islámského státu. V lepším případě pak z absence jakékoliv dlouhodobé strategie nebo cílů.

Rusové mají před Američany v Sýrii výhodu, a to konkrétně v jasném politickém a strategickém cíli - podpořit režim Bašára Asada. Podpořit (alespoň přímo) režim Bašára Asada, kvůli jeho nepřátelským vztahům s Izraelem a podpoře Hizballáhu, je pro Američany nepřijatelné.

Do 6. října Spojené státy a partnerské země provedly 7323 úderů proti Islámskému státu - 4701 v Iráku, 2622 v Sýrii. Za poslední rok jde denně přibližně o 13 úderů v Iráku, sedm leteckých úderů v Sýrii.

Pro srovnání, při 42 dní dlouhé operaci Pouštní bouře (1991) proti Saddámu Husajnovi koaliční letadla provedla 48 224 leteckých úderů, což je 1100 úderů denně. O dvanáct let později, při 31 dlouhé operaci Trvalá svoboda prováděla koaliční letadla 800 úderů denně.

Při bombardováni Srbska v roce 1999 letadla NATO prováděla 138 útoků denně, v Afghánistánu v roce 2001 86 úderů denně. Je zde však zdůraznit, že objem možných (a potvrzených) cílů byl samozřejmě v případě regulérní armády Iráku nebo Srbska mnohem větší, než v případě "povstaleckých" sil Talibanu.

Rusové využívají Sýrii samozřejmě i k předvádění svých nejnovějších zbraní.

Přesto rozdíl intenzity leteckých úderů je do oči bijící. Takové omezené použití síly vyvolává otázky ohledně cílů administrativy Baracka Obamy.

"Jak to skončí, je stále nejasné, zejména proto, že použití vzdušných sil k dnešnímu dni, zejména s jakou přesností a účinností byly dosud letecké síly použity (Irák, Kosovo, atd - pozn. red.), je velmi, velmi omezené, vzhledem k tomu, jaký potenciál vzdušné síly mají," říká pro magazín Defense News generáplukovník Dave Deptula, bývalý zástupce náčelníka štábu pro zpravodajství, sledování a průzkum.

"Takže je tady hodně nejasností o tom, co jsou klíčové americké národní cíle a na co bylo letectvo dodnes zaměřeno," dodává Deptula. Podle Deptula navíc akce proti Islámskému státu dostal na starosti generáplukovník James Terry z americké armády (U.S. Army). Je otázka, pokud cílem je ničení Islámského státu ze vzduchu, proč velení dostal zástupce pozemní armády.

Jak dodává Deptula, nerozhodný postup vytvořil v regionu mezeru, kterou s radostí zaplnili Rusové. "S využitím podstatně menších sil než jsou americké, dokázali podstatně zvýšit svou přítomnost na Blízkém východě," říká Deptula.

Analytik Mark Gunzinger kvituje letecké údery na Islámský stát, ale rovněž kritizuje nedostatek dlouhodobé strategie.

"Tohle není opravdu letecká kampaň, jakou jsme viděli v minulosti, pokud jde o počet bojových letů, pokud jde o počet cílů a pokud jde o intenzitu," říká Gunzinger, starší člen think-thanku CSBA (Center for Strategic and Budgetary Assessments) a bývalý zástupce náměstka ministra obrany. "Je to skoro, jako kdyby startovací bod byl: "Jak mohou Spojené státy použít nejmenší možnou sílu a vyhnout se hlubšímu zapletení do konfliktu?"

Rusové využívají v Sýrii útočné letouny Su-24.

Pentagon se brání

Pentagon samozřejmě oponuje. Podle velení Ozbrojených sil Spojených států se Operace bytostné odhodlání zásadně liší od ostatních kampaní na Blízkém východě.

Podle generála Hawka Carlisle z Velitelství leteckého boje (Air Combat Command) je situace v Sýrii a Iráku složitější. Na bojišti operuje mnoho hráčů, například íránské jednotky Quds, šiítské milice, umírnění sunnité, Islámský stát, Kurdové, syrské vládní síly, atd. atd.

"Když se podíváte na složitost bojiště, když se podíváte na počet hráčů a jejich roli, kdo je kdo, kdo dělá co komu a podíváte se na frakce, které tam jsou... je to neuvěřitelně složité bojiště," vysvětluje Carlisle. "Lidé si musí uvědomit, že to není souboj, jaký jsme bojovali dřív, je to jiné."

Podle generálplukovníka Roberta Otto, zástupce náčelníka štábu pro pro zpravodajství, sledování a průzkum, je jedním z důvodů menší intenzity výhradní použivání chytrých (drahých) leteckých zbraní. Americké síly jsou na Blízkém východě vyzbrojené prakticky pouze chytrými zbraněmi.

K ničení jednotlivých cílů je tak nutné mnohem méně útoků, než při použití klasických neřízených leteckých zbraní. Navíc přesné zbraně omezují vedlejší škody, rozuměj smrt civilistů.

V minulých dobách se při bombardováni na smrt civilistů příliš nehledělo, patřilo to k válce. V současné době je nežádoucí, aby při leteckých úderech zemřel byť jediný nezúčastněný člověk.

Podle Deptula administrativa Obamy jednoduše příliš hledí na zabránění "vedlejších škod" do to míry, že to převyšuje "požadavky zákonů ve vedení ozbrojeného boje." Mezitím Islámský stát dál vraždí nevinné civilisty.

"Jaká je logika omezení použití síly, která se má zbavit něčeho tak zlého, jako je Islámský stát a zároveň jim umožňuje zabíjet nevinné muže, ženy a děti," uvedl Deptula. "Je to sice pochvalné, že Operace bytostné odhodlání má na svědomí nulový počet civilních obětí... ale kolik nevinných mužů, žen a dětí bylo zabito v stejné době?"

Americké letectvo je také omezeno nedostatkem zpravodajských informací z bojiště. Prakticky veškeré informace o cílech se zjišťují ze vzduchu.

Otázka tak tedy je, zda konkrétní dům, který se nijak neliší od tisíců jiných je velitelstvím nebo skladištěm Islámského stát. Případně, s poněkud ironií proneseno, zda konkretní Toyota je Islámského státu nebo někoho jiného.

K vedení intenzivnější kampaně je nutné získávat více informací ze země, ideálně od průzkumníků nebo špiónů. V tom jsou Rusové opět ve výhodě, protože mají čerstvé informace o bojišti od loajálních sil Bašára Asada, které leteckými údery přímo podporují.

Zdroj: Defense News

Nahlásit chybu v článku


Související články

Turecké námluvy s islámskými radikály v Sýrii a Iráku

Posledních několik let je v Turecku u moci Strana spravedlnosti a rozvoje AKP (Adalet ve Kalkinma ...

Ruské zapojení do syrské občanské války

V posledních týdnech se začaly v médiích množit spekulace o možném nasazení ruských ozbrojených sil ...

Chystá Evropa pozemní ofenzívu do Sýrie?

Evropa se zmítá v uprchlické krizi. Stovky tisíc běženců míří do Evropy a další miliony o cestě ...

Rusko v Sýrii: Nedůvěra mezi Západem a Ruskem vítězí

Rusko posiluje svou vojenskou přítomnost v Sýrii. Rusko do země dopravilo bojová letadla a systémy ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Jan Horten
    11:36 17.11.2015

    semtam - Tak si to z 21.10.2015 čas 10:32 přečtěte znova tu poznámku končím "Rus v naprosté většině útoků útočí mimo oblasti ISIS ale vydává to za boj proti ISIS. Zcela ...Zobrazit celý příspěvek

    semtam - Tak si to z 21.10.2015 čas 10:32 přečtěte znova tu poznámku končím

    "Rus v naprosté většině útoků útočí mimo oblasti ISIS ale vydává to za boj proti ISIS. Zcela opakovaně ruské ministerstvo obrany u svých zpráv lže, a s tím prostě nic nenaděláte. Oficiální vyjádření Ruska je v rozporu s tím co dělají. U každého videa a zprávy, na které ruské ministerstvo obrany dezinformuje, vydává útoky, které zcela prokazatelně provádí zcela jinde, než říká a proti zcela jinému nepříteli, než jakého deklaruje, vydávat za chybu popisků je zcela dětinská obhajoba ruských dezinformací (to se nezlobte)."

    To bylo k tomu co vykládáte o údajné chybě popisku u videa. Znáte to pořekadlo "Jednou je to náhoda, podruhé zvyk" a ruské ministerstvo obrany už je daleko, předaleko od té "náhody", tedy je to záměr, čili dezinformace :-)

    A to jak říkáte "jedovaté plivání" je konstatování toho, že jste lhal, do kterého se již vloudila frustrace, je to jak zkoušet slepci vysvětlit co to jsou barvy a jak vypadají, chce to trpělivost, no jo, ne vždy se jí dostává v potřebné míře, zvláště když ten slepec je i hluchý :-)Skrýt celý příspěvek

  • Jan Horten
    11:08 17.11.2015

    semtam - Rusko všechny útoky přiznává, bože s vámi už je debata jak s retardem (s prominutím) Také bych zopakoval Rusko vede naprostou většinu svých útoků zcela mimo území IS a ...Zobrazit celý příspěvek

    semtam - Rusko všechny útoky přiznává, bože s vámi už je debata jak s retardem (s prominutím) Také bych zopakoval Rusko vede naprostou většinu svých útoků zcela mimo území IS a navíc i velkou část útoků které ruské ministerstvo prezentuje jako útoky na IS, ve skutečnosti vede zcela jinde. Gelolokací určená místa zcela jasně dokládají to že jde v mnoha případech o ruskou dezinformaci. Vy probůh nic neshrnujte :-) Jen jako příklad opět uvedu ten příklad kdy ruské ministerstvo obrany tvrdilo, že bombardovalo velitelské centrum IS ve městě Raqqa , ale ve skutečnosti se jednalo o město Ltamenah. další příklady jsem uváděl, stačí si je opět přečíst, když něco nepochopíte, klidně se k tomu vraťte. To o čem to celé je je to ŽE RUSKÉ MINISTERSTVO OBRANY ZCELA VĚDOMĚ LŽE A DEZINFORMUJE, KDYŽ ÚTOKY ZCELA MIMO OBLAST POD IS VYDÁVÁ ZA ÚTOKY NA IS A TOMU SE ŘÍKÁ DEZINFORMACE. Když to napíši většími písmeny snad se i vám podaří pochopit smysl :-)Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    17:10 27.10.2015

    Jan Horten Když to shrnu, budu se tu sice opakovat, ale všechny zásahy jak v textu i na videu Rusko přiznává. A mapka, kterou jsem sem dal snad hovoří za vše. Tudíž ...Zobrazit celý příspěvek

    Jan Horten

    Když to shrnu, budu se tu sice opakovat, ale všechny zásahy jak v textu i na videu Rusko přiznává. A mapka, kterou jsem sem dal snad hovoří za vše. Tudíž "dezinformace", že Rusko lže v tom, že vede útoky jen na IS (+ něco málo kolem něj) je kachna. Vždyť ani samotné Rusko tohle nikdy neřeklo.

    Já zde netvrdím, že Rusko nelže, lže jako ostatní. Jen intenzita se liší různě v čase. Když si vezmete takový JWS, tak ten pomalu z hoaxů žije.Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    15:34 27.10.2015

    Jan Horten Když došla argumentace, tak jenom jedovatě plivete. To jsem měl o vás vyšší mínění. Podívejte se na příspěvek ze dne 21.10.2015 čas 10:32. Tam to máte černé na bílém ...Zobrazit celý příspěvek

    Jan Horten

    Když došla argumentace, tak jenom jedovatě plivete. To jsem měl o vás vyšší mínění. Podívejte se na příspěvek ze dne 21.10.2015 čas 10:32. Tam to máte černé na bílém co jste řekl. Než někoho osočíte, že lže , tak si raději potvrďte, co jste napsal. Ale je faktem, že jste to napsal tak nešikovně ( to se stává každému), že význam vašeho tvrzení nejde pevně orámovat..

    Na rychlo jsem našel mapku ruských útoků na "ruské" stránce. A jak vidno, zas nemáte pravdu.
    http://cz.sputniknews.com/info...

    Tak znovu poprosím o objektivitu a nestrannost.Skrýt celý příspěvek

  • Jan Horten
    10:23 27.10.2015

    semtam - Tedy vy člověče dokonale k tomu ruskému lhaní a dezinformacím, jako jejich obhájce do roztrhání těla, sedíte :-) Vy používáte stejný způsob, tedy lhaní a dezinformaci, ...Zobrazit celý příspěvek

    semtam - Tedy vy člověče dokonale k tomu ruskému lhaní a dezinformacím, jako jejich obhájce do roztrhání těla, sedíte :-) Vy používáte stejný způsob, tedy lhaní a dezinformaci, když jste mi schopen napsat, že "Vy jste napsal, že videa jsou lživá všechny, což není pravda. Opravdu by to chtělo více objektivity." NIKDE jsem nic takového netvrdil, PROSTĚ LŽETE. Co celou dobu říkám je to, že Rus v naprosté většině (chápete význam toho slova???) své útoky směřuje zcela mimo ISIS a zcela mimo jeho území. Navíc útoky, které Rus prokazatelně vede zcela jinde, pak ruské ministerstvo obrany vydává za útoky na území ISIS a ozbrojence ISIS. Když se to stává opakovaně a zcela záměrně jedná se o dezinformaci!!! Jinak děkuji, že jste ukázal, že lež je základní pracovní nástroj, nejen Kremlu :-)Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    20:36 26.10.2015

    Superme: Argumentace jako obvykle, že? Co je dovoleno bohovi (Rusko) není dovoleno volovi (Západ) ;-) Běžte se zeptat do Izraele, zda si myslí, že je Hizballáh radikální ...Zobrazit celý příspěvek

    Superme: Argumentace jako obvykle, že? Co je dovoleno bohovi (Rusko) není dovoleno volovi (Západ) ;-) Běžte se zeptat do Izraele, zda si myslí, že je Hizballáh radikální organizace... Jsou to teroristi jak vyšití.

    Jo, a kde jste sebral, že mi nevadí SA a jí podobné diktatury, když jsem tu několikrát jasně napsal opak?Skrýt celý příspěvek

  • Superme
    14:27 26.10.2015

    KOLT - Hizballah .. opravdu radikálové! :D Radikálové, kteří cvičí křesťany vboji proti IS, radikálové, kteří nechávají zpívat křesťanské zpěvačky na jejich koncertech (s křížkem ...Zobrazit celý příspěvek

    KOLT - Hizballah .. opravdu radikálové! :D Radikálové, kteří cvičí křesťany vboji proti IS, radikálové, kteří nechávají zpívat křesťanské zpěvačky na jejich koncertech (s křížkem na krku), radikálové, kterým nevadí ženy bez šátků atd.

    Radikálové jsou SA, Katar... ale ti vám osobně zřejmě nevadí, že?

    https://www.youtube.com/watch?... Skrýt celý příspěvek

  • Superme
    14:23 26.10.2015

    Shania - No na druhou stranu jsem si nikdy nevšiml, že by toto křičeli i příslušníci Syrské armády nebo i Hizballahu. Vždy jsem to zaznamenal pouze u příslušníků opozičních skupin. Zobrazit celý příspěvek

    Shania - No na druhou stranu jsem si nikdy nevšiml, že by toto křičeli i příslušníci Syrské armády nebo i Hizballahu. Vždy jsem to zaznamenal pouze u příslušníků opozičních skupin.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    14:17 26.10.2015

    Allahu Akbar budou pravděpodobně volat i vojáci Syrské armády, to fakt není validní argument. Nehledě na to, že členové Hizballáhu to budou vykřikovat vehementněji, než leckteří ...Zobrazit celý příspěvek

    Allahu Akbar budou pravděpodobně volat i vojáci Syrské armády, to fakt není validní argument. Nehledě na to, že členové Hizballáhu to budou vykřikovat vehementněji, než leckteří "radikální teroristé". Mmchd, jak je možné, že když Rusové bojují v Sýrii proti terorismu, nebojují i proti Hisballáhu ;-) Najednou spolupráce s teroristy nevadí, hlavně, když jsou na naší straně. A u USA je to přitom ta nejpodlejší taktika, za kterou je třeba Velkého Satana ukamenovat.... A pak kdo že tu měří dvojím metrem :-)Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    14:06 26.10.2015

    Superme: o to jestli je FSA prolezla islamisty se hadat nebudu, ale jen technická k Allahu Akbar, která se tu opakuje pořád dokola: To že někdo křičí Allahu Akbar ani náhodou ...Zobrazit celý příspěvek

    Superme: o to jestli je FSA prolezla islamisty se hadat nebudu, ale jen technická k Allahu Akbar, která se tu opakuje pořád dokola:

    To že někdo křičí Allahu Akbar ani náhodou neznamená, že je to islamista, fanatik nebo tak něco.

    https://cs.wikipedia.org/wiki/...

    Takže to doslova říká každý muslim...

    V dané oblasti bych za extremismus nepovazoval ani střílení kalachem do vzduchu.Skrýt celý příspěvek

  • Superme
    12:41 26.10.2015

    Shania - Nesouhlasím. On to sice "nabídl", ale dost pohybuji, že by se tyto 2 strany (vláda+rusové a FSA+USA) dokázali dlouhodobě dohodnout. Je to jen politická taktika. To, že ...Zobrazit celý příspěvek

    Shania - Nesouhlasím. On to sice "nabídl", ale dost pohybuji, že by se tyto 2 strany (vláda+rusové a FSA+USA) dokázali dlouhodobě dohodnout. Je to jen politická taktika.

    To, že FSA je prolezlá islamisty je vidět i na mnoha videích, při nichž křičí "Allahu Akbar". Dost pochybuji, že by tohle křičeli neradikální muslimové. Stačí se podívat na liveleak nebo youtube.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    11:26 26.10.2015

    Tak Lavrov nabídl podporu FSA a tzv vlastenecké opozici proti ISIS. Ti ho odmítli, že je rusové bombardují a nedá se jim věřit. Dnes toho budou plné zpravy. Tak uvidíme jak ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak Lavrov nabídl podporu FSA a tzv vlastenecké opozici proti ISIS.

    Ti ho odmítli, že je rusové bombardují a nedá se jim věřit.

    Dnes toho budou plné zpravy. Tak uvidíme jak to různá media roztočí.

    Zajímavá pro toto vlako je jedna vec, a to ze i podle rusu, ne všichni povstalci jsou teroristi.Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    22:24 25.10.2015

    Torong

    Hmm, ale na nicotné věci si čas najdete zajímavé...

    Torong

    Hmm, ale na nicotné věci si čas najdete zajímavé...

  • Torong
    21:43 25.10.2015

    semtam: Vám nemá smysl jakýkoli obsah psát., je to jen ztráta času.

    semtam: Vám nemá smysl jakýkoli obsah psát., je to jen ztráta času.

  • semtam
    21:35 25.10.2015

    Torong

    Vaše komentáře jsou bezobsažné.

    Torong

    Vaše komentáře jsou bezobsažné.

  • Torong
    21:19 25.10.2015

    Prosím nezaujatě s nadhledem a kritickým myšlením"

    :D :D :D :D

    Skvěle jsem pobavil takhle večer. V překladu to zní zhruba takto: "napiš přesně to co já"

    Prosím nezaujatě s nadhledem a kritickým myšlením"

    :D :D :D :D

    Skvěle jsem pobavil takhle večer. V překladu to zní zhruba takto: "napiš přesně to co já"

  • Torong
    21:19 25.10.2015

    Prosím nezaujatě s nadhledem a kritickým myšlením"

    :D :D :D :D

    Skvěle jsem pobavil takhle večer. V překladu to zní zhruba takto: "napiš přesně to co já"

    Prosím nezaujatě s nadhledem a kritickým myšlením"

    :D :D :D :D

    Skvěle jsem pobavil takhle večer. V překladu to zní zhruba takto: "napiš přesně to co já"

  • semtam
    21:11 25.10.2015

    Takeda i ostatní Tak řekněte, v čem jsem poskytl zavádějící údaje. Celou věc jsem s Janem Hortenem vzal čistě technicky. Nebo jste si nevšiml. A naše media moc seriozni ...Zobrazit celý příspěvek

    Takeda i ostatní

    Tak řekněte, v čem jsem poskytl zavádějící údaje. Celou věc jsem s Janem Hortenem vzal čistě technicky. Nebo jste si nevšiml.

    A naše media moc seriozni nejsou a sve zpravy moc dobře nezkoumají jen opisují. Kdyby jste četl diskuzi, tak jeden příklad tam také je.
    ---------
    Prosím nezaujatě s nadhledem a kritickým myšlenímSkrýt celý příspěvek

  • Takeda
    20:52 25.10.2015

    Echo: d) Západ nechce dávat zadarmo rusům karty do ruky při případných dalších jednáních, žádná konspirace.

    Echo: d) Západ nechce dávat zadarmo rusům karty do ruky při případných dalších jednáních, žádná konspirace.

  • Takeda
    20:51 25.10.2015

    semtam: Rusové nás krmí desinformacemi, vedou proti nám hybridní válku a vy chcete brát vážně cokoli, co říkají? Jasně, řeknete že naše vlastní média a instituce lžou taky, ale ...Zobrazit celý příspěvek

    semtam: Rusové nás krmí desinformacemi, vedou proti nám hybridní válku a vy chcete brát vážně cokoli, co říkají?

    Jasně, řeknete že naše vlastní média a instituce lžou taky, ale to je opět věc, kterou nám všem cpe ruská propaganda. O spoustě věcí naše média neinformují, nebo informují pozdě, ale to je proto, že se snaží informace ověřit, což Sputnik news nemusí, takže stíhá být rychlejší.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 9