Den testovacího pilota F-35 Lightning II
- 10. 5. 2016
- 32 komentářů
- Jan Grohmann
Americká média měla šanci nahlédnout do pracovního dne pilotů americké 461. testovací letky (461st FLTS) na základně Edwards. Piloti letky každý den simulují se stíhačkami F-35 Lightning II reálné mise. Cílem je vychytat všechny “mouchy” stíhaček F-35, především nesmírně složitého softwaru.
F-35 jako high-tech počítač
Novináři sledovali jednoho z hlavních testovacích pilotů 461st FLTS majora Ravena LeClaira. Úkolem majora LeClaira je na testovacím letadle F-35A Lightning II (AF-3) odstraňovat chyby na nejnovější verzi softwaru Block 3F.
V současné době zaváděná letadla F-35 jsou vybavena jednoduší verzi softwaru Block 2B - s touto verzí například americká námořní pěchota deklarovala dosažení počátečních operačních schopností IOC (Initial Operation Capability) s letadly F-35B.
Americké letectvo dosáhne IOC se stroji F-35A a softwarem Block 3I (verze před Block 3F) v letošním roce, námořnictvo pak nasadí F-35C s Block 3F na přelomu let 2018 až 2019.
Dodejme, že zavedená verze Block 2B a nastupující Block 3I jsou již údajně odladěné od podstatných chyb. Avšak se zádrhely na softwaru a laděním se počítá i během provozu.
Jednoduší verze softwaru sice dovoluje F-35 použít v boji, ale pouze omezeně dokáže využívat schopnosti palubního radaru, senzorů, komunikace nebo prostředků elektronického boje. Až “trojková” verze softwaru (Block 3I, Block 3F) umožní například používat kanónovou výzbroj nebo střely vzduch-vzduch krátkého dosahu AIM-9X a jiné.
Softwaru Block 3F se F-35 dočkají v roce 2017. Po jeho testování a certifikaci pak mohou všechny letouny F-35A/B/C dosáhnout plných operačních schopností FOC (Full Operational Capability) - tedy schopnosti plnit ty nejnáročnější bojové operace, jako je například boj s protivzdušnou obranou protivníka nebo vedení pokročilého elektronického boje.
Program F-35 v roce 2015 na letecké základně Edwards.
Ladění počítače
Testovací letci a vývojáři však mají před sebou hodně práce. Na letecké základně Edwards major LeClair před novináři testoval schopnost letadla (resp. hlavního počítače) F-35 se softwarem Block 3F komunikovat s raketami vzduch-vzduch AIM-9X a AIM-120.
Avšak problémy začaly hned při startu. Integrovaný palubní varovný a výstražný systém ICEW (Integrated Cautions, Advisories, Warnings), který pilota a techniky upozorňuje na všechny možné anomálie, spustil falešný poplach, když chybně označil selhání palubní baterie. Pozemní tým musel dvakrát restartovat hlavní motor F-35, aby byl falešný alarm odstraněn.
Následně špatně naběhl systém elektronického boje letadla. Tým se snažil obejít problém, ale bez úspěchu. Letoun AF-3 musel být tentokrát zcela restartován a vše začalo od nova. Čas ukazoval 11:30 - hodinu a půl po příchodu majora LeClaira k letadlu.
Při druhém plném restartu vše šlo jako po másle a v 11:40 dostal major Le Clair povolení k letu. “Druhé nahození letounu bylo tak čisté, až to bylo komické,” řekl následně novinářům LeClaire.
Během letu se objevily další chyby - jedna ze zbraní měla problém komunikovat s hlavním počítačem. Pilot tak musel znovu přistát a nechat pozemní tým, aby se pokusil obnovit spojení. Pilot nakonec stanovený úkol dokončil, ale podle jeho slov se během letu vyskytla řada “anomálií”, které bude nutné prozkoumat a odhalit jejich podstatu.
Výše popsaný let je podle novinářů z Defense News typický pro každý testovací den u 461st FLTS. Piloti mají problém “nahodit” správně všechny systémy letounu každé tři starty. Zatím se však letadlo vždy podařilo poslat do vzduchu.
Problémy se točí kolem opakujících se problémů softwaru Block 3F, kdy musí být hlavní počítač k vyřešení závady restartován - někdy dokonce i během letu. Hlavní problémy způsobuje především špatná komunikace (na úrovni softwaru) mezi celou plejádou senzorů a hlavním počítačem.
“Nejlepší analogie je, jako když spouštíte stolní počítač a chcete používat Word, Excel, PowerPoint a Outlook, chcete dokončit během dne svou práci, PowerPoint a Otlook běží, ale máte potíže s Excelem,” vysvětluje Brendan Rhatigan, z testovacího týmu z Lockheed Martin. “Takže říkáte, nevím, co se děje, takže se to pokusíte vyřešit novým restartem.”
I přes výše uvedené problémy se podle Pentagonu stabilita nového softwaru F-35 zlepšuje. V současné době je schváleno nasazení softwaru Block 3I a testovací tým má celý rok, aby vychytal všechny mouchy na finální verzi Block 3F.
Zdroj: Defense News
Související články
Konec “pomluv”: F-35 je ve vzdušných soubojích skvělý
Norský pilot major Morten “Dolby” Hanche vyvrací pochybnosti o schopnostech stíhačky F-35 Lightning ...
- 03.03.2016
- 84 komentářů
- Jan Grohmann
Pravé letadlo 21. století: F-35 zůstane v provozu do roku 2070
Vývoj, výroba a operační nasazení stíhaček F-35 Lightning II je největší zbrojní projekt všech dob. ...
- 25.03.2016
- 165 komentářů
- Jan Grohmann
První stíhačky F-35I “Adir” pro Izrael
V prosinci letošního roku získá izraelské letectvo první dvě stíhačky F-35I “Adir” (F-35I “Mocný”). ...
- 29.04.2016
- 34 komentářů
- Jan Grohmann
OK. Pro blízkou pozemní podporu A-10 nebo F-35?
Pentagon nyní vede dlouhé debaty o tom, jaký typ letadla v budoucnu nahradí bitevní A-10 Thunderbolt ...
- 06.05.2016
- 49 komentářů
- Jan Grohmann
...na dnech NATO jsem byl v roce 2014 z bezprostřední blízkosti svědkem problémů při nahazování/nenahazování motorů slovenského Migu 29 a zavírání nezavírání žaluzií, mechanici ...Zobrazit celý příspěvek
...na dnech NATO jsem byl v roce 2014 z bezprostřední blízkosti svědkem problémů při nahazování/nenahazování motorů slovenského Migu 29 a zavírání nezavírání žaluzií, mechanici (velmi zkušení) se kolem mašiny míhali, museli zhasnout motor a nahodit ho "jinak" aby se jim podařilo zavřít žaluzie, mechanik vykloněný do kokpitu spolu s pilotem domlouvali počítači.... Co jsem se pak s mechaniky bavil (velmi sympatičtí chlapi), tak si mašina někdy postaví hlavu a je to s ní těžké.
A to je prosím stroj, jehož el. výbav je oproti F-35 na neporovnatelně nižší úrovni...
Aby mě někdo nepodezříval z cucání si z prstu, tady je video z onoho dne. Ty problémy při strartu jsem vypustil jak to šlo, protože jsem nechtěl, aby to vrhalo jakkoliv špatné světlo na mechaniky a pilota, kteří v tom byli nevinně.
https://www.youtube.com/watch?... Skrýt celý příspěvekpro dave22: Správná odpověď, tu si musím zapamatovat :-) Nesmíme ovšem zapomenout, že kdejaký Pepík z hospody či Želva z diskuse by to udělali líp. Ačkoliv v životě nenapsali ...Zobrazit celý příspěvek
pro dave22: Správná odpověď, tu si musím zapamatovat :-)
Nesmíme ovšem zapomenout, že kdejaký Pepík z hospody či Želva z diskuse by to udělali líp. Ačkoliv v životě nenapsali ani dva řádky kódu...Skrýt celý příspěvekgreen_corytnacka. Na to mam v praci vzdy jednoduchou odpoved: This is a mouse this is a keyboard and you can show me. Mam dojem ze F 35 je prvni letadlo postaveny na takhle ...Zobrazit celý příspěvek
green_corytnacka. Na to mam v praci vzdy jednoduchou odpoved:
This is a mouse this is a keyboard and you can show me.
Mam dojem ze F 35 je prvni letadlo postaveny na takhle otevreny architekture a nekdo asi podstrelil narocnost programovyho vybaveni.
Ale amaterama bych je fakt nenazyval. Kdo z vas ma zkusenosti s vyvojem neceho takovyho?Skrýt celý příspěvekRase: něco málo jsme našel, jen pro přehled, protože se ty časy nedají jednoduše porovnat, pokud někdo najde něco víc, bylo by to super. F-22 - 60 000 (jen sestavení trupu bez ...Zobrazit celý příspěvek
Rase: něco málo jsme našel, jen pro přehled, protože se ty časy nedají jednoduše porovnat, pokud někdo najde něco víc, bylo by to super.
F-22 - 60 000 (jen sestavení trupu bez elektroniky)
F-16 – 29000(1984) - 45000 (1989) narůst může být snížením produkce a větší komplexností novějších bloku. Započítána je i instalace vnitřních komponentů, takže asi kompletní sestavení jako u F35, takže ty čas už jsou srovnatelné.
http://www.dnipogo.org/fcs/com...
A ted WW2 (první je 1943 a druhý 1944)
B-17 – 35400/18600
B-24 – 24800/14500
B-25 – 14800/10700
C-46 – 113000/49500
C-54 – 142100/62600
P-38 – 14800/9600
P-47 – 22200/9100
A6M Zero – 1943-44 – 10 000
P-51 – 44-45 – 2700
The labor hours for the P-51 went from 12,000 hours in October in 1941 to 2,077 in August 1945... For P-51 and P-51D respectively
The cost to USAAF in 1942 was $58,698 in 1942 and $50,985 in 1945 including all GFE. The airframe cost less FGE was ~$22,000. The Packard-Rolls 1650 was ~$12000 plus $6000 royalty
Re.2005 – 20000
G.55- 15000Skrýt celý příspěvekpro pks_: Nezlobte se na mne, ale vy toho o vývoji netriviálního SW asi moc nevíte, není-liž pravda? ;-) Již relativně primitivní aplikace jako slušný textový editor je ...Zobrazit celý příspěvek
pro pks_: Nezlobte se na mne, ale vy toho o vývoji netriviálního SW asi moc nevíte, není-liž pravda? ;-) Již relativně primitivní aplikace jako slušný textový editor je komplexnější záležitost než HW raketoplánu!Skrýt celý příspěvek
jeste jeden zajimavy clanek http://www.defenseone.com/tech... V 2006 výroba první ...Zobrazit celý příspěvek
jeste jeden zajimavy clanek
http://www.defenseone.com/tech...
V 2006 výroba první F35A trvala 160000 člověkohodin (F35B 140000, F35C 130000), výroba posledních F35A trvá 43000.
Někdo na redditu vypočtal, že pokud trend přetrvá, mohlo by to být i okolo 20000 c-h.Skrýt celý příspěvekpks_: pravdivé nejspíš jsou, problém je že neznáš kontext, takže ti ty informace jsou k ničemu. Jak jeden z těch pilotů uvedl, u F-15 měli nějaký problém téměř vždy. Takže dokud ...Zobrazit celý příspěvek
pks_: pravdivé nejspíš jsou, problém je že neznáš kontext, takže ti ty informace jsou k ničemu. Jak jeden z těch pilotů uvedl, u F-15 měli nějaký problém téměř vždy.
Takže dokud nebudeš vědět jaké problémy mají ostatní letadla, tak to jen těžko můžeš porovnávat. A to si piš že jiné stoje mají podobných problémů celou řadu.
Pamatuji si článek, snad od operátora S-3 Viking (ještě nějaká první verze), že měli velmi dobrý systém pro ASW (protiponorkový), ale pouze když se ho podařilo nastartovat správně, což bylo jen v polovině případů a pak se se strojem muselo vrátit na CVN.
Co s i pamatuji, tak některé starší stoje v pouštní bouři lítali se spoustou podsystému mimo provoz, takže to není o tom, že by F35 neměla problémy, ale jak moc jsou závažné, jak rychle se dají vyřešit, případně i za letu a jak moc se to liší od předchozí praxe s jinými typy.
Podle těch pilotů většina těch problémů má minimální vliv na daný úkol a je to jen o restartu konkrétního podsystému.Skrýt celý příspěvekPokud jsou tyto informace (v článku) pravdivé a není to jen vábnička pro protivníky - (jako koutové odražeče na ruských stíhačkách), tak by ten software měli celý zahodit a začít ...Zobrazit celý příspěvek
Pokud jsou tyto informace (v článku) pravdivé a není to jen vábnička pro protivníky - (jako koutové odražeče na ruských stíhačkách), tak by ten software měli celý zahodit a začít znovu od nuly.
Problém je zřejmě už v zadání požadavků na systém - zřejmě někdo nebyl schopen říci: "tohle neuděláme protože ...".Skrýt celý příspěvekDefense news o tom napsalo víc članků, ten předchozí má další zajímavé ...Zobrazit celý příspěvek
Defense news o tom napsalo víc članků, ten předchozí má další zajímavé detaily
http://www.defensenews.com/sto...
“For a lot of these things, you go re-cycle the particular sensor or computer and the system comes back up, it doesn’t mean you couldn’t launch.” Rhatigan said. “What’s important is how quickly you can get out of the chocks, so when they get into the jet, turn the battery on, start the engine and power up the mission systems, how quickly can they taxi out to the runway?”
The mission impact is minimal, Rhatigan and Osburn said, stressing that the start-up issues never prevented the aircraft from eventually taking off. Chari backed up the claim, adding that when he flew F-15s, it was “rare to not have an event.”...
A pak ještě jeden článek zde:
http://www.defensenews.com/sto... Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...