Modernizace L-39NG pro americké zákazníky
- 27. 5. 2015
- 39 komentářů
- Jan Grohmann
Americká firma Draken International ve spolupráci s firmou Aero Vododchody nabízí americkým zákazníkům modernizaci letadel L-39. Modernizace využívá technologie z vyvíjeného letadla L-39NG (L-39 Next Generation). Středobodem vylepšení je nový motor Williams International FJ44-4M.
K dnešnímu datu je ve Spojených státech podle Federálního leteckého úřadu FAA (Federal Aviation Administration) registrováno 244 českých letadel L-39. Američtí soukromí majitelé využívají L-39 hlavně pro rekreační a sportovní létání. Letadla L-39 mají ale v oblibě i akrobatické týmy, filmaři nebo televize. Část letadla je registrována také pro „výzkumné a vývojové" účely nebo pro výcvik pilotů.
Před několika měsíci podepsali smlouvu u strategickém partnerství Draken International a Aero Vodochody. Podle dohody Draken International začne letouny z produkce Aera Vodochody nabízet v Severní i Jižní Americe. Američané mají také právo poskytovat služby v oblasti údržby, oprav a renovací MRO (Maintenance, Repair and Overhaul).
Jedním z prvních společných programů je nabídka upgrade L-39 amerických zákazníků. Draken Interantional, ve spolupráci s Aero Vodochody a Williams International nabízí několik modernizačních kitů, které „významně zlepšení výkon, technologické schopnosti, dostupnost a bezpečnost letadla."
Klíčovou novinkou je lehký a úsporný proudový motor Williams International FJ44-4M o tahu 16,89 kN. Instalace motoru do draku L-39 se řeší pomocí speciálního adaptéru. Celá zástavba je pojata tak, aby byla co nejjednodušší a nevyžadovala zásadní zásahy do draku letounu.
Stejný motor využívá i vyvíjené letadlo L-39 NG (Next Generation). Ostatně americký modernizační program využívá řadu komponentů z letadla L-39 NG. Někdy je tak americký program označován jako „L-39NG upgrade"
L-39 létá také na Novém Zélandě
Nový lehčí motor (305 kg) společně s odstraněním původní energetické jednotky (nový motor má elektrické startování) zapříčinil pokles hmotnosti L-39 o 150 kg. Motor se dostane z volnoběhu do maximálních otáček jen za 3 a 5 sekund, oproti 9 až 12 sekundám u původního sovětského motoru AI-25TL.
Podle tiskové zprávy Draken International hlavní kontroly motoru FJ44-4M trvají pouze 4 týdny, oproti 4 až 6 měsícům u AI-25TL. Provozovatelé ocení také o 15 % nižší spotřebu paliva. Výměnu motoru navíc provede Draken International přímo ve Spojených státech.
„Jako provozovatelé mnoha letadel L-39 pro potřeby leteckých služeb víme, že je to velmi schopná letecká platforma, s výbornou ovladatelností, přizpůsobivostí a celkovým výkonem. Program vylepšení L-39NG (L-39 upgrade – pozn. redakce) představuje další generaci tohoto pozoruhodného letadla a my jsme rádi, že přinášíme tento program do Spojených států," říká Jared Isaacman výkoný ředitel Draken Interantional.
V současné době létá po celém světě asi 400 letadel L-39. Řadu letadel lze modernizovat pomocí technologií z programu L-39NG. V případě zájmu Aero Vodochody zákazníkům samozřejmě dodá také kompletně nový letoun L-39NG.
Zdroj: Aero Vodochody, Draken International
Související články
Aero a Draken: Nová šance pro L-159 ALCA
Firmy AERO Vodochody a americká Draken International před pár dny podepsaly dohodu o široké ...
- 21.07.2014
- 11 komentářů
- Jan Grohmann
L-39 Next Generation: Aero a Česká exportní banka společně
ČEB by ráda spolupracovala na financování vývoje a podpořila výrobu a export nové generace ...
- 10.11.2014
- 15 komentářů
- Tisková zpráva
Thajsko se zajímá o česká letadla L-159 ALCA a L-39 NG
Aero Vodochody vede jednání s thajským ministerstvem obrany o náhradě thajských cvičných a bojových ...
- 19.12.2014
- 28 komentářů
- Jan Grohmann
Zaměřovací kontejnery pro L-159 ALCA a JAS-39 Gripen
Ministerstvo obrany České republiky objednalo 200 laserem naváděných pum GBU-12/16 Paveway II pro ...
- 19.02.2015
- 50 komentářů
- Jan Grohmann
Jestli jsem dobře pochopil článek, tak ona modernizace nyní již provozovaných letadel L-39 (nejvýraznější změnou je asi zmiňovaný motor FJ44-4M) neznamená plnou přestavbu na typ ...Zobrazit celý příspěvek
Jestli jsem dobře pochopil článek, tak ona modernizace nyní již provozovaných letadel L-39 (nejvýraznější změnou je asi zmiňovaný motor FJ44-4M) neznamená plnou přestavbu na typ L-39NG, jehož vývoj ještě není dokončený, ale pouze částečnou přestavbu s komponenty L-39NG. Takže (zejména kvůli ceně přestavby) bych na modernizovaných, již provozovaných L-39 nečekal "mokré" křídlo, to by mělo být až na novém typu.Skrýt celý příspěvek
Jinak: Konečně povedený render L-39NG. Obrázky, co se dosud objevovaly v médiích vypadaly amatérsky, jako by jenom někdo vzal fotku Albatrosu a odmazal mu koncové nádrže.
Jinak: Konečně povedený render L-39NG. Obrázky, co se dosud objevovaly v médiích vypadaly amatérsky, jako by jenom někdo vzal fotku Albatrosu a odmazal mu koncové nádrže.
CerVus: "proč Aero při modernizaci nezašlo trochu dál a neupravilo drak a křídla"
L-39NG má křídlo kompletně překonstruované, včetně integrálních palivových nádrží.CerVus: "proč Aero při modernizaci nezašlo trochu dál a neupravilo drak a křídla"
L-39NG má křídlo kompletně překonstruované, včetně integrálních palivových nádrží.CerVus:
Já měl vždycky za to, že NG má právě přeprojektované "mokré" křídlo, stejně jako ta nová/chystaná verze Alcy (takže už nejsou na koncích nádrže)....ale třeba se pletuCerVus:
Já měl vždycky za to, že NG má právě přeprojektované "mokré" křídlo, stejně jako ta nová/chystaná verze Alcy (takže už nejsou na koncích nádrže)....ale třeba se pletuRiMr71: narast tahu tam zda sa nie je, ten tah Williamsu FJ44-4M nie je uplne jasny je to militarizovana verzia FJ44-4 a ten je certifikovany medzi 3400-3600 lbf co je trochu menej ...Zobrazit celý příspěvek
RiMr71: narast tahu tam zda sa nie je, ten tah Williamsu FJ44-4M nie je uplne jasny je to militarizovana verzia FJ44-4 a ten je certifikovany medzi 3400-3600 lbf co je trochu menej ako je uvedene v clanku.Skrýt celý příspěvek
Jen teda nechápu proč Aero při modernizaci nezašlo trochu dál a neupravilo drak a křídla. Jistě náklady na vývoj by vzrostly, ale zase by tu byl potenciál pro budoucí upgrade. ...Zobrazit celý příspěvek
Jen teda nechápu proč Aero při modernizaci nezašlo trochu dál a neupravilo drak a křídla. Jistě náklady na vývoj by vzrostly, ale zase by tu byl potenciál pro budoucí upgrade. Takhle mi přijde, že akorát došli do bodu, který jim současná podoba letounu poskytuje.Skrýt celý příspěvek
Jinak Gripen stojí zhruba 70mil usd a Tejas s jf-17 30 mil usd, takže je celkem těžké je přímo porovnávat. V boji by měl Gripen určitě výraznou převahu, ale v normálním světě se ...Zobrazit celý příspěvek
Jinak Gripen stojí zhruba 70mil usd a Tejas s jf-17 30 mil usd, takže je celkem těžké je přímo porovnávat. V boji by měl Gripen určitě výraznou převahu, ale v normálním světě se úplně vytrácí.
Každopádně tuhle spolupráci s Draken Aeru přeji. Třeba upgrade americké vlastníky přesvědčí, že by nemuselo být do budoucna od věci nahradit jejich staré letouny zbrusu novými 39NG a tím pádem vzroste šance na udání letounu i nějakým armádám.Skrýt celý příspěveksmitko: no prave zakaznici ktori hladaju lahky stroj sa pozeraju hlavne na cenu. F16 block 60 je uz niekde inde a Gripen NG bude tiez hodne drahy. Takze ostavaju zmienene azijske ...Zobrazit celý příspěvek
smitko: no prave zakaznici ktori hladaju lahky stroj sa pozeraju hlavne na cenu. F16 block 60 je uz niekde inde a Gripen NG bude tiez hodne drahy.
Takze ostavaju zmienene azijske typy Tejas, JF-17, J-10, FA-50 a sucastny Gripen a to je dostatocna konkurencia na odradenie v tejto oblasti nieco vyvijat.Skrýt celý příspěveksmítko: Tak nějak nechápu proč by měl chtít Saab spolupracovat s Aerem. Už jen s ohledem, že o zakázky na současný (NG) model nemají nouzi a Aero jim nemá co nabídnout. Maximálně ...Zobrazit celý příspěvek
smítko: Tak nějak nechápu proč by měl chtít Saab spolupracovat s Aerem. Už jen s ohledem, že o zakázky na současný (NG) model nemají nouzi a Aero jim nemá co nabídnout. Maximálně by jim dodávali nějaké díly. Jiná věc by to byla třeba u takového Tejase. Tam ještě vývoj probíhá, letadlo je jednodušší a AV by zbrojovce mělo co nabídnout.
Navíc Tejas, J-10 jsou pro chudší země lepší volbou. Jednak jsou výrazně levnější a jednak nejsou omezeni možností výzbroje. A co si budeme namlouvat pro naše účely by tyhle levné stíhačky stačily zrovna tak. Beztak jsou Gripeny určeny pouze na Air policing.Skrýt celý příspěvekTakže pokud chce zákazník kvalitní jednomotorový stroj, který ale neni nijak extra nákladný, co mu zbývá? Modernizovaná F-16, Gripen, FA-50?
Takže pokud chce zákazník kvalitní jednomotorový stroj, který ale neni nijak extra nákladný, co mu zbývá? Modernizovaná F-16, Gripen, FA-50?
Tak ale sám musíte uznat, že mezi těmito typy včetně třeba JF-17 je Gripen kvalitativně úplně někde jinde. Navíc pokud by Aero spolupracovalo se Saabem na stroji co Gripen nahradí, ...Zobrazit celý příspěvek
Tak ale sám musíte uznat, že mezi těmito typy včetně třeba JF-17 je Gripen kvalitativně úplně někde jinde. Navíc pokud by Aero spolupracovalo se Saabem na stroji co Gripen nahradí, byl by tam jistý trademark kvality, což Tejas rohodně nemá a jsem skeptický jestli někdy mít bude.Skrýt celý příspěvek
Říct že trh je tímto zbožím nasycen je hloupost. Potenciální nadzvukové letadlo by jistě bylo jednomotorové konstrukce na úrovni generace 4+. V tomto ohledu je na trhu jedině ...Zobrazit celý příspěvek
Říct že trh je tímto zbožím nasycen je hloupost. Potenciální nadzvukové letadlo by jistě bylo jednomotorové konstrukce na úrovni generace 4+. V tomto ohledu je na trhu jedině Gripen ;-) Nicméně v tomto ohledu vidím spíše potenciální spolupráci Aera s jinou firmou (Saab, Embraer, KAI).Skrýt celý příspěvek
tato oblast je tak naplnena ze asi nie je sanca (myslim komercne) z toho spravit zmysluplny projekt. Jedine co by sa mohlo teoreticky oplatit je vyvinut nadzvukovy dron, ktory by ...Zobrazit celý příspěvek
tato oblast je tak naplnena ze asi nie je sanca (myslim komercne) z toho spravit zmysluplny projekt.
Jedine co by sa mohlo teoreticky oplatit je vyvinut nadzvukovy dron, ktory by bol od zaciatku konstruovany z pevnostneho aj priestoroveho hladiska ako dron.Skrýt celý příspěvekNo vzhledem k tomu, že se s tím těžko popírají i takové země jako je Indie nebo Čína, dost pochybuji, že by toho někdy byla schopná chudá východoevropská zemička. Navíc s vidinou ...Zobrazit celý příspěvek
No vzhledem k tomu, že se s tím těžko popírají i takové země jako je Indie nebo Čína, dost pochybuji, že by toho někdy byla schopná chudá východoevropská zemička. Navíc s vidinou minimální šance na prodej do zahraničí a sérií pár desítek kusů pro AČR.Skrýt celý příspěvek
No po Alce... Nič v zlom ja vám to prajem, ale vážne pochybujem že sa do toho pustia, proste sa to neplatí... Ak by sa podarilo získať väčšiu zákazku, tak áno, ale čisto pre AČR... ...Zobrazit celý příspěvek
No po Alce... Nič v zlom ja vám to prajem, ale vážne pochybujem že sa do toho pustia, proste sa to neplatí... Ak by sa podarilo získať väčšiu zákazku, tak áno, ale čisto pre AČR... Verím že nato máte, len to ešte predať...Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...