Modernizace L-39NG pro americké zákazníky

L-39NG
Počítačová animace L-39NG; ilustrační foto; větší foto / Aero Vodochody

Americká firma Draken International ve spolupráci s firmou Aero Vododchody nabízí americkým zákazníkům modernizaci letadel L-39. Modernizace využívá technologie z vyvíjeného letadla L-39NG (L-39 Next Generation). Středobodem vylepšení je nový motor Williams International FJ44-4M. 

K dnešnímu datu je ve Spojených státech podle Federálního leteckého úřadu FAA (Federal Aviation Administration) registrováno 244 českých letadel L-39. Američtí soukromí majitelé využívají L-39 hlavně pro rekreační a sportovní létání. Letadla L-39 mají ale v oblibě i akrobatické týmy, filmaři nebo televize. Část letadla je registrována také pro „výzkumné a vývojové" účely nebo pro výcvik pilotů.

Před několika měsíci podepsali smlouvu u strategickém partnerství Draken International a Aero Vodochody. Podle dohody Draken International začne letouny z produkce Aera Vodochody nabízet v Severní i Jižní Americe. Američané mají také právo poskytovat služby v oblasti údržby, oprav a renovací MRO (Maintenance, Repair and Overhaul).

Jedním z prvních společných programů je nabídka upgrade L-39 amerických zákazníků. Draken Interantional, ve spolupráci s Aero Vodochody a Williams International nabízí několik modernizačních kitů, které „významně zlepšení výkon, technologické schopnosti, dostupnost a bezpečnost letadla."

Klíčovou novinkou je lehký a úsporný proudový motor Williams International FJ44-4M o tahu 16,89 kN. Instalace motoru do draku L-39 se řeší pomocí speciálního adaptéru. Celá zástavba je pojata tak, aby byla co nejjednodušší a nevyžadovala zásadní zásahy do draku letounu.

Stejný motor využívá i vyvíjené letadlo L-39 NG (Next Generation). Ostatně americký modernizační program využívá řadu komponentů z letadla L-39 NG. Někdy je tak americký program označován jako „L-39NG upgrade"

L-39 létá také na Novém Zélandě

Nový lehčí motor (305 kg) společně s odstraněním původní energetické jednotky (nový motor má elektrické startování) zapříčinil pokles hmotnosti L-39 o 150 kg. Motor se dostane z volnoběhu do maximálních otáček jen za 3 a 5 sekund, oproti 9 až 12 sekundám u původního sovětského motoru AI-25TL.

Podle tiskové zprávy Draken International hlavní kontroly motoru FJ44-4M trvají pouze 4 týdny, oproti 4 až 6 měsícům u AI-25TL. Provozovatelé ocení také o 15 % nižší spotřebu paliva. Výměnu motoru navíc provede Draken International přímo ve Spojených státech.

„Jako provozovatelé mnoha letadel L-39 pro potřeby leteckých služeb víme, že je to velmi schopná letecká platforma, s výbornou ovladatelností, přizpůsobivostí a celkovým výkonem. Program vylepšení L-39NG (L-39 upgrade – pozn. redakce) představuje další generaci tohoto pozoruhodného letadla a my jsme rádi, že přinášíme tento program do Spojených států," říká Jared Isaacman výkoný ředitel Draken Interantional.

V současné době létá po celém světě asi 400 letadel L-39. Řadu letadel lze modernizovat pomocí technologií z programu L-39NG. V případě zájmu Aero Vodochody zákazníkům samozřejmě dodá také kompletně nový letoun L-39NG.

Zdroj: Aero VodochodyDraken International

Nahlásit chybu v článku


Související články

Aero a Draken: Nová šance pro L-159 ALCA

Firmy AERO Vodochody a americká Draken International před pár dny podepsaly dohodu o široké ...

L-39 Next Generation: Aero a Česká exportní banka společně

ČEB by ráda spolupracovala na financování vývoje a podpořila výrobu a export nové generace ...

Thajsko se zajímá o česká letadla L-159 ALCA a L-39 NG

Aero Vodochody vede jednání s thajským ministerstvem obrany o náhradě thajských cvičných a bojových ...

Zaměřovací kontejnery pro L-159 ALCA a JAS-39 Gripen

Ministerstvo obrany České republiky objednalo 200 laserem naváděných pum GBU-12/16 Paveway II pro ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • petres
    19:47 28.05.2015

    Jestli jsem dobře pochopil článek, tak ona modernizace nyní již provozovaných letadel L-39 (nejvýraznější změnou je asi zmiňovaný motor FJ44-4M) neznamená plnou přestavbu na typ ...Zobrazit celý příspěvek

    Jestli jsem dobře pochopil článek, tak ona modernizace nyní již provozovaných letadel L-39 (nejvýraznější změnou je asi zmiňovaný motor FJ44-4M) neznamená plnou přestavbu na typ L-39NG, jehož vývoj ještě není dokončený, ale pouze částečnou přestavbu s komponenty L-39NG. Takže (zejména kvůli ceně přestavby) bych na modernizovaných, již provozovaných L-39 nečekal "mokré" křídlo, to by mělo být až na novém typu.Skrýt celý příspěvek

  • Arccos
    19:39 28.05.2015

    Jinak: Konečně povedený render L-39NG. Obrázky, co se dosud objevovaly v médiích vypadaly amatérsky, jako by jenom někdo vzal fotku Albatrosu a odmazal mu koncové nádrže.

    Jinak: Konečně povedený render L-39NG. Obrázky, co se dosud objevovaly v médiích vypadaly amatérsky, jako by jenom někdo vzal fotku Albatrosu a odmazal mu koncové nádrže.

  • Arccos
    19:38 28.05.2015

    CerVus: "proč Aero při modernizaci nezašlo trochu dál a neupravilo drak a křídla"
    L-39NG má křídlo kompletně překonstruované, včetně integrálních palivových nádrží.

    CerVus: "proč Aero při modernizaci nezašlo trochu dál a neupravilo drak a křídla"
    L-39NG má křídlo kompletně překonstruované, včetně integrálních palivových nádrží.

  • Luky
    19:36 28.05.2015

    CerVus:
    Já měl vždycky za to, že NG má právě přeprojektované "mokré" křídlo, stejně jako ta nová/chystaná verze Alcy (takže už nejsou na koncích nádrže)....ale třeba se pletu

    CerVus:
    Já měl vždycky za to, že NG má právě přeprojektované "mokré" křídlo, stejně jako ta nová/chystaná verze Alcy (takže už nejsou na koncích nádrže)....ale třeba se pletu

  • pet.rok
    18:54 28.05.2015

    RiMr71: narast tahu tam zda sa nie je, ten tah Williamsu FJ44-4M nie je uplne jasny je to militarizovana verzia FJ44-4 a ten je certifikovany medzi 3400-3600 lbf co je trochu menej ...Zobrazit celý příspěvek

    RiMr71: narast tahu tam zda sa nie je, ten tah Williamsu FJ44-4M nie je uplne jasny je to militarizovana verzia FJ44-4 a ten je certifikovany medzi 3400-3600 lbf co je trochu menej ako je uvedene v clanku.Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    18:51 28.05.2015

    Jen teda nechápu proč Aero při modernizaci nezašlo trochu dál a neupravilo drak a křídla. Jistě náklady na vývoj by vzrostly, ale zase by tu byl potenciál pro budoucí upgrade. ...Zobrazit celý příspěvek

    Jen teda nechápu proč Aero při modernizaci nezašlo trochu dál a neupravilo drak a křídla. Jistě náklady na vývoj by vzrostly, ale zase by tu byl potenciál pro budoucí upgrade. Takhle mi přijde, že akorát došli do bodu, který jim současná podoba letounu poskytuje.Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    18:47 28.05.2015

    Jinak Gripen stojí zhruba 70mil usd a Tejas s jf-17 30 mil usd, takže je celkem těžké je přímo porovnávat. V boji by měl Gripen určitě výraznou převahu, ale v normálním světě se ...Zobrazit celý příspěvek

    Jinak Gripen stojí zhruba 70mil usd a Tejas s jf-17 30 mil usd, takže je celkem těžké je přímo porovnávat. V boji by měl Gripen určitě výraznou převahu, ale v normálním světě se úplně vytrácí.
    Každopádně tuhle spolupráci s Draken Aeru přeji. Třeba upgrade americké vlastníky přesvědčí, že by nemuselo být do budoucna od věci nahradit jejich staré letouny zbrusu novými 39NG a tím pádem vzroste šance na udání letounu i nějakým armádám.Skrýt celý příspěvek

  • smítko
    18:31 28.05.2015

    Byl to jen příklad. Osobně vidím daleko pravděpodobnější prohloubení spolupráce Aero-Embraer.

    Byl to jen příklad. Osobně vidím daleko pravděpodobnější prohloubení spolupráce Aero-Embraer.

  • pet.rok
    18:31 28.05.2015

    smitko: no prave zakaznici ktori hladaju lahky stroj sa pozeraju hlavne na cenu. F16 block 60 je uz niekde inde a Gripen NG bude tiez hodne drahy. Takze ostavaju zmienene azijske ...Zobrazit celý příspěvek

    smitko: no prave zakaznici ktori hladaju lahky stroj sa pozeraju hlavne na cenu. F16 block 60 je uz niekde inde a Gripen NG bude tiez hodne drahy.
    Takze ostavaju zmienene azijske typy Tejas, JF-17, J-10, FA-50 a sucastny Gripen a to je dostatocna konkurencia na odradenie v tejto oblasti nieco vyvijat.Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    18:23 28.05.2015

    smítko: Tak nějak nechápu proč by měl chtít Saab spolupracovat s Aerem. Už jen s ohledem, že o zakázky na současný (NG) model nemají nouzi a Aero jim nemá co nabídnout. Maximálně ...Zobrazit celý příspěvek

    smítko: Tak nějak nechápu proč by měl chtít Saab spolupracovat s Aerem. Už jen s ohledem, že o zakázky na současný (NG) model nemají nouzi a Aero jim nemá co nabídnout. Maximálně by jim dodávali nějaké díly. Jiná věc by to byla třeba u takového Tejase. Tam ještě vývoj probíhá, letadlo je jednodušší a AV by zbrojovce mělo co nabídnout.
    Navíc Tejas, J-10 jsou pro chudší země lepší volbou. Jednak jsou výrazně levnější a jednak nejsou omezeni možností výzbroje. A co si budeme namlouvat pro naše účely by tyhle levné stíhačky stačily zrovna tak. Beztak jsou Gripeny určeny pouze na Air policing.Skrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    17:55 28.05.2015

    Jaký má tah původní motor? Je tam nárust tahu?
    A pokud na ocase ušetřili 150 kg - co těžiště? Není to těžké na čumák?

    Jaký má tah původní motor? Je tam nárust tahu?
    A pokud na ocase ušetřili 150 kg - co těžiště? Není to těžké na čumák?

  • smítko
    17:39 28.05.2015

    Takže pokud chce zákazník kvalitní jednomotorový stroj, který ale neni nijak extra nákladný, co mu zbývá? Modernizovaná F-16, Gripen, FA-50?

    Takže pokud chce zákazník kvalitní jednomotorový stroj, který ale neni nijak extra nákladný, co mu zbývá? Modernizovaná F-16, Gripen, FA-50?

  • smítko
    17:35 28.05.2015

    Tak ale sám musíte uznat, že mezi těmito typy včetně třeba JF-17 je Gripen kvalitativně úplně někde jinde. Navíc pokud by Aero spolupracovalo se Saabem na stroji co Gripen nahradí, ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak ale sám musíte uznat, že mezi těmito typy včetně třeba JF-17 je Gripen kvalitativně úplně někde jinde. Navíc pokud by Aero spolupracovalo se Saabem na stroji co Gripen nahradí, byl by tam jistý trademark kvality, což Tejas rohodně nemá a jsem skeptický jestli někdy mít bude.Skrýt celý příspěvek

  • pet.rok
    17:29 28.05.2015

    smitko: ak sa obmedzime len na vyslovene lahsie typy tak okrem Gripenu je tu napr. Tejas, J-10.

    smitko: ak sa obmedzime len na vyslovene lahsie typy tak okrem Gripenu je tu napr. Tejas, J-10.

  • smítko
    15:39 28.05.2015

    Říct že trh je tímto zbožím nasycen je hloupost. Potenciální nadzvukové letadlo by jistě bylo jednomotorové konstrukce na úrovni generace 4+. V tomto ohledu je na trhu jedině ...Zobrazit celý příspěvek

    Říct že trh je tímto zbožím nasycen je hloupost. Potenciální nadzvukové letadlo by jistě bylo jednomotorové konstrukce na úrovni generace 4+. V tomto ohledu je na trhu jedině Gripen ;-) Nicméně v tomto ohledu vidím spíše potenciální spolupráci Aera s jinou firmou (Saab, Embraer, KAI).Skrýt celý příspěvek

  • pet.rok
    14:14 28.05.2015

    tato oblast je tak naplnena ze asi nie je sanca (myslim komercne) z toho spravit zmysluplny projekt. Jedine co by sa mohlo teoreticky oplatit je vyvinut nadzvukovy dron, ktory by ...Zobrazit celý příspěvek

    tato oblast je tak naplnena ze asi nie je sanca (myslim komercne) z toho spravit zmysluplny projekt.
    Jedine co by sa mohlo teoreticky oplatit je vyvinut nadzvukovy dron, ktory by bol od zaciatku konstruovany z pevnostneho aj priestoroveho hladiska ako dron.Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    14:05 28.05.2015

    No vzhledem k tomu, že se s tím těžko popírají i takové země jako je Indie nebo Čína, dost pochybuji, že by toho někdy byla schopná chudá východoevropská zemička. Navíc s vidinou ...Zobrazit celý příspěvek

    No vzhledem k tomu, že se s tím těžko popírají i takové země jako je Indie nebo Čína, dost pochybuji, že by toho někdy byla schopná chudá východoevropská zemička. Navíc s vidinou minimální šance na prodej do zahraničí a sérií pár desítek kusů pro AČR.Skrýt celý příspěvek

  • peterLuk
    13:45 28.05.2015

    No po Alce... Nič v zlom ja vám to prajem, ale vážne pochybujem že sa do toho pustia, proste sa to neplatí... Ak by sa podarilo získať väčšiu zákazku, tak áno, ale čisto pre AČR... ...Zobrazit celý příspěvek

    No po Alce... Nič v zlom ja vám to prajem, ale vážne pochybujem že sa do toho pustia, proste sa to neplatí... Ak by sa podarilo získať väčšiu zákazku, tak áno, ale čisto pre AČR... Verím že nato máte, len to ešte predať...Skrýt celý příspěvek

  • Sanyo
    12:31 28.05.2015

    Tak co, kdy myslíte, že se pokusíme o první nadzvukové letadlo?

    Tak co, kdy myslíte, že se pokusíme o první nadzvukové letadlo?

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 2