Konkurence Gripenu: Dassault Rafale
- 3. 12. 2012
- 10 komentářů
- Michal Polák
JAS-39 Gripen samozřejmě není jediným stíhacím letounem na evropském nebi. Různé země využívají k ochraně svého vzdušného prostoru i k jiným účelům celou řadu konkurentů ať už evropské nebo mimoevropské výroby. V druhém díle našeho seriálu si představíme dvoumotorový víceúčelový stíhací letoun Dassault Rafale francouzské výroby.
Protějškem Eurofighteru Typhoon
Počátky projektu nového francouzského víceúčelového stíhacího letounu se datují do poloviny sedmdesátých let. V té době se Francie účastnila diskuzí o společném evropském stíhači. Rozdílné představy zejména o vedení vývoje ale způsobily, že se Francouzi rozhodli vyvinout moderní stíhací letoun sami.
V té době již vrcholil vývoj stíhacího Mirage 2000, který navazoval na své úspěšné předchůdce. Svůj první let si tento dodnes úspěšný letoun odbyl v roce 1978 a o čtyři roky později byl oficiálně představen. Oproti Rafale je ovšem Mirage menší a jednomotorový. Navíc byl vyvinut zejména jako stíhač pro vzdušný boj, k čemuž se jinak výborně hodí. Víceúčelová verze jako taková ovšem nikdy nevznikla a pro účely nukleárních útoků Francouzi vyvinuli speciálně uzpůsobenou variantu známou jako Mirage 2000N.
Oproti tomu Rafale je rovnou dvoumotorový a víceúčelový. Navíc se s ním na rozdíl od Mirage od začátku počítalo jako s palubním letounem pro francouzské letadlové lodě. Zapomínat ovšem nesmíme ani na vliv neevropských stíhacích letounů, zejména ruských středně těžkých Su-27 a frontových MiGů-29, které měly být a nakonec také částečně jsou soupeřem stíhačce Rafale.
Foto: Dassault Rafale při pojíždění na dráze / Pritishp333, Wikipedia
Dassault Rafale - pohrobek studené války
Stejně jako jinou vojenskou techniku vyvíjenou v době Studené války, i Dassault Rafale zasáhl rozpad Sovětského svazu a s tím související konec Studené války. Ačkoliv si svůj premiérový let odbyl už v červenci 1986, zařazen do služby byl až v roce 2000. Tedy po dlouhých 14 letech!
Po Válce v Zálivu navíc ještě Francouzi přehodnotili své stanovisko na poslání dvoumístné varianty, která měla být původně jen cvičná. Ukázalo se však, že v případě průzkumných i některých útočných misí může být operátor zbraňových systémů velmi užitečný. Vznikla tak dvoumístná verze označovaná jako Rafale B (Biplace). Jednomístnou verzí je pak Rafale C (Chasseur) a taktéž jednomístným a zároveň palubním letounem je Rafale M (Marine). Připomeňme ještě, že Rafale A byl původní technologický demonstrátor.
Foto: Rafale přistává na americké letadlové lodi USS Dwight D. Eisenhower (CVN 69) / U. S. Navy, Wikipedia
Taktéž Dassault Rafale je označován za letoun 4+ nebo také 4,5 generace. Oproti původnímu prototypu totiž byla učiněna řada modernizací. Zásluhou toho snese Rafale srovnání nejen s evropským Eurofighterem Typhoon ale také americkým F/A-18E/F Super Hornet nebo ruským MiGem-35, respektive jeho palubní variantou -29K. Oproti standardním letounům 4. generace se může Rafale pochlubit tzv. semi-stealth charakteristikou, která byla testována na speciálním prototypu Rafale D (Discret).
Ve výzbroji Francie a brzy také Indie
Rafale dosahuje rychlosti M = 1,8+, případně M = 1,1 u hladiny moře. Dolet přesahuje 3 700 km a stejně jako u konkurence je možné tankování za letu. Výškový dostup dosahuje k 16,8 km. Pro podvěšení výzbroje slouží celkem 14 pylonů pod křídly a trupem u „pozemní“ verze B/C a 13 u námořního Rafale M. Ten navíc může operovat také z amerických letadlových lodí.
Video: Propagační video stíhačky v / YouTube
Ze 180 objednaných letounů Dassault Rafale je ve výzbroji francouzského letectva a námořnictva v současné době něco přes sto strojů. Většímu zastoupení prozatím brání ponechání osvědčeného typu Mirage 2000 v operační službě a špatný stav státního (vojenského) rozpočtu Francie.
V nedávné době ovšem Francouzi získali pro Rafale prvního zahraničního uživatele a to Indii, která plánuje pořídit 126 letounů tohoto typu. Prvních 18 stojů má být postaveno kompletně ve Francii, zbytek ve spolupráci licenčně vyráběn v Indii. Mezi poraženými byl krom amerických letounů, Eurofighter Typhoon, ruský MiG-35 a právě JAS-39 Gripen.
Související články
Indie nakoupí 126 francouzských stíhaček Rafale
V největší novodobé soutěži na nákup stíhacích letounů je dobojováno! Indie se rozhodla v rámci ...
- 02.02.2012
- 0 komentářů
- Jan Grohmann
Radary AESA konečně i v evropských letounech
Radary AESA jsou za Atlantickým oceánem běžnou výbavou vojenských letounů již deset let. Avšak ...
- 07.10.2012
- 5 komentářů
- Jan Grohmann
Francouzský voják budoucnosti FÉLIN v ruské armádě
Nadstandardní vojenské vztahy mezi Ruskem a Francií se dále prohlubují. Ruský ministr obrany ...
- 18.11.2012
- 14 komentářů
- Jan Grohmann
Konkurence Gripenu: Eurofighter Typhoon
JAS-39 Gripen samozřejmě není jediným stíhacím letounem na evropském nebi. Různé země využívají ...
- 02.12.2012
- 28 komentářů
- Michal Polák
Iba niečo na pobavenie: https://svet.sme.sk/c/22383266...
Iba niečo na pobavenie: https://svet.sme.sk/c/22383266...
Jojo, to je vtipný, Akorát se tam opakuje nesmysl, že kdyby to fungovalo, tak by vystřelil i pilota. Tak sedačky sice nastavit jdou, ale běžně tak nastavený nebývají (aspoň co mi o ...Zobrazit celý příspěvek
Jojo, to je vtipný, Akorát se tam opakuje nesmysl, že kdyby to fungovalo, tak by vystřelil i pilota. Tak sedačky sice nastavit jdou, ale běžně tak nastavený nebývají (aspoň co mi o tom lidi řikali).Skrýt celý příspěvek
Aj mi prišla divná predstava, ako šokovaný pilot začne pohotovo zabraňovať, aby ho to nevystrelilo tiež a tiež sa mu asi ako poistka nezobrazilo na displeji : "Vaša sedačka je ...Zobrazit celý příspěvek
Aj mi prišla divná predstava, ako šokovaný pilot začne pohotovo zabraňovať, aby ho to nevystrelilo tiež a tiež sa mu asi ako poistka nezobrazilo na displeji : "Vaša sedačka je pripravená na vystrelenie, ak súhlasíte, stlačte OK, ak nie, stlačte ZRUŠIŤ" :-)Skrýt celý příspěvek
V ČR médiích to bylo ještě lépe podáno: že ho to mělo vystřelit, ale v sedačce byla chyba. Vzhledem k tomu, kolik tam bylo porušenejch předpisů okolo, tak jsem jim to i nejdřív ...Zobrazit celý příspěvek
V ČR médiích to bylo ještě lépe podáno: že ho to mělo vystřelit, ale v sedačce byla chyba.
Vzhledem k tomu, kolik tam bylo porušenejch předpisů okolo, tak jsem jim to i nejdřív sežral.Skrýt celý příspěvekZáleží na nastavení, ale katapultáž obou pilotů iniciovaná ze zadní sedačky je možná. Nevím jak to má konkrétně Rafale, ale u dvoumístné L-159 to funguje ...Zobrazit celý příspěvek
Záleží na nastavení, ale katapultáž obou pilotů iniciovaná ze zadní sedačky je možná. Nevím jak to má konkrétně Rafale, ale u dvoumístné L-159 to funguje takhle.
http://czechairforce.com/wp-co... Skrýt celý příspěvekScotty: jo, je to možný nastavit, ale co mi řílkali lidi, co se těma sedačkama dělaj, tak se to tak zpravidla nenastavuje, protože katapultovat nepřipravenýho člověka je poměrně ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty: jo, je to možný nastavit, ale co mi řílkali lidi, co se těma sedačkama dělaj, tak se to tak zpravidla nenastavuje, protože katapultovat nepřipravenýho člověka je poměrně nebezpečný.
Byly ohledně toho i nějaký smrťáky právě s našima L-59 v Egyptě, kde vystřelil instruktor po nouzovym přistání svýho "studenta" do drátů... I když tam asi byl větší problém, že se vůbec střílelo, když nebylo třeba. Kdyby se byl vystřelil ten student sám, tak do těch drátů asi vletí taky.Skrýt celý příspěvek
Taky Rusko neřadim do Evropy, ale ani do Asie.. Rusko je prostě Rusko :D Tak jako má ruská mentalita daleko k evropanům, tak má i daleko a zároveň blízko k asiatům.
Taky Rusko neřadim do Evropy, ale ani do Asie.. Rusko je prostě Rusko :D Tak jako má ruská mentalita daleko k evropanům, tak má i daleko a zároveň blízko k asiatům.
Ano Rusko se sice počítá mezi evropské státy, ale jeho vojenský průmysl včetně konstrukčních škol počítá za samostatný, takže máme evropský zbrojní průmysl a ruský....
Ano Rusko se sice počítá mezi evropské státy, ale jeho vojenský průmysl včetně konstrukčních škol počítá za samostatný, takže máme evropský zbrojní průmysl a ruský....
Článek velice pěkný, děkuji za něj. Mám však dvě upřesnění: a) větu "Po Válce v Zálivu navíc ještě Francouzi přehodnotili své stanovisko na poslání dvoumístné variant, které ...Zobrazit celý příspěvek
Článek velice pěkný, děkuji za něj. Mám však dvě upřesnění:
a) větu "Po Válce v Zálivu navíc ještě Francouzi přehodnotili své stanovisko na poslání dvoumístné variant, které měla být původně jen cvičná." zřejmě bude třeba opravit na "... poslání dvoumístné variantY, kterÁ měla být..."
b) větu "vliv neevropských stíhacích letounů, zejména ruských středně těžkých Su-27 a frontových MiGů-29" považuji za problematickou, Rusko je po staletí řazeno mezi evropské státy, byť větší část jeho území leží v Asii.
Jinak díky za tento seriál, doufám, že bude pokračovat.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...