Konkurence Gripenu: Eurofighter Typhoon
- 2. 12. 2012
- 28 komentářů
- Michal Polák
JAS-39 Gripen samozřejmě není jediným stíhacím letounem na evropském nebi. Různé země využívají k ochraně svého vzdušného prostoru i k jiným účelům celou řadu konkurentů ať už evropské nebo mimoevropské výroby. V prvním díle našeho seriálu si představíme dvoumotorový víceúčelový stíhací letoun Eurofighter Typhoon, který byl vyvinut a je i vyráběn ve spolupráci řady evropských zemí.
Společný vývoj i výroba
Historie stíhacího letounu Eurofighter Typhoon sahá až do počátku sedmdesátých let minulého století, kdy státy Velká Británie a Západní Německo samostatně vypracovaly specifikace stíhacího letounu nové generace pro svá armádní letectva.
V roce 1979 pak došlo ke společnému zveřejnění návrhu německé společnosti Messerschmitt-Bölkow-Blohm a britské British Aerospace, který počítal s vývojem společného evropského bojového stíhače. Později prošel projekt celou řadou změn a k Velké Británii a Německu se přidali ještě Italové a Španělé. S výjimkou Francie a Švédska tedy všechny evropské země s významným leteckým průmyslem. Zatímco Francouzi vyvíjeli vlastní stíhací letouny, zejména Mirage 2000 a Dassault Rafale, Švédové se soustředili na svůj vlastní projekt Gripen.
Vůbec první let nového evropského stíhacího letounu, známém zejména jako Eurofighter Typhoon, se uskutečnil téměř o čtvrt století později v roce 1994. Po dalších deseti letech vývoje (2003) mohly být do výzbroje zařazeny první stroje vyráběny pod hlavičkou společného konsorcia Eurofighter GmbH.
Foto: Typhoon s laserem naváděnými bombami / USAF
Vrcholem 4+ generace
Typhoon patří stále ještě mezi stíhací letouny patřící do tzv. 4+ nebo také 4,5. generace. Přes implementaci moderních zbraňových systémů, pokročilé avioniky a elektroniky i výborné manévrovatelnosti jej nemůžeme zařadit do 5. generace kvůli absenci vlastností stealth. I když i Eurofighter je svým tvarem stavěn s ohledem na snížení radarové stopy, především při čelním pohledu.
Jinak se však jedná o jeden z vůbec nejmodernějších stíhacích letounů na světě a snese srovnání například s ruským Su-35 nebo americkým F/A-18E/F Super Hornet. Stejně jako oba výše zmíněné typy zvládá i Typhoon velice dobře nejen vzdušný boj, ale také široké spektrum misí zahrnujících taktéž útoky proti pozemním cílům. Výzbroj lze přitom podvěsit na celkem 13 pylonů pod trupem a křídly. O pohon se stará dvojice pohonných jednotek Eurojet EJ200 zajišťujících dostatečný výkon i při zachování skvělých manévrovacích schopností.
Foto: Dvojice pohonných jednotek Typhoonu pod forsáží / Wikipedia, Peter Gronemann
Typhoon se dokonce může chlubit přízviskem „supercruise“, což znamená, že je schopen dosahovat nadzvukové rychlosti i bez použití přídavného spalování. Maximální rychlost přitom činí M = 2 ve výšce a M = 1,2 u hladiny moře. Praktický výškový dostup dosahuje 16,8 km, ačkoliv letoun je schopen se dostat až na hranici 20 km. Špatný není ani přeletový dolet 3 790 km. V okruhu téměř 200 km dokáže Typhoon hlídkovat kolem 3 hodin a dobu je možné prodloužit tankováním za letu.
Prozatím pět uživatelů
Eurofighter Typhoon do výzbroje zařadilo prozatím pět zemí, které plánují po dokončení výroby převzít kolem 500 letounů. Bohužel původně podstatně větší počty byly (jsou) neustále snižovány a ne všechny zakoupené letouny budou například v případě Velké Británie zařazeny do služby. Nové zákazníky pro Eurofighter Typhoon tak nehledá jen samotné konsorcium, ale také samotná letectva. Tato skutečnost může být zajímavá i pro Armádu ČR, pokud neuspěje ve vyjednáváních se Švédy.
Video: Propagační video možností stíhačky Eurofighter Typhoon / YouTube
Největšími odběrateli jsou samozřejmě země, které se podílely na vývoji a nyní na výrobě – Velká Británie, Německo, Itálie a Španělsko. Skromně se přidalo také Rakousko, které provozuje v současnosti 15 Typhoonů a neskromně Saudská Arábie, která objednala celkem 72 těchto víceúčelových stíhacích letounů.
Bohužel největší výhody letounu se stávají v současné vojenskopolitické situaci také největšími nevýhodami. Řada ostatních zemí raději modernizuje starší typy stíhacích letounů nebo se dívá spíše po jednomotorových variantách. Některé evropské země provozující starší F-16 zase pokukují po moderních F-35.
Přesto můžeme Eurofighter Typhoon považovat za úspěšný, jelikož jeho vývoj dokázal přežít konec Studené války a jako málokterý dnešní stíhací letoun dosahuje výrobních počtů po stovkách.
Související články
Rakouské letectvo: Nebe střeží Eurofightery, jinak v útlumu
Letectvo našeho jižního souseda patří v středoevropském regionu dlouhodobě k nejslabším, co se týče ...
- 25.04.2012
- 17 komentářů
- Michal Polák
Eurofightery střeží klidné nebe nad Londýnem
Zatímco v Londýně probíhají Letní olympijské hry, klid na londýnském nebi střeží nadzvukové letouny ...
- 31.07.2012
- 0 komentářů
- Michal Polák
Švédské letectvo žádá až 80 Gripenů nové generace
Švédské letectvo žádá prostřednictvím vlády parlament o schválení nákupu 60 – 80 nových ...
- 16.11.2012
- 6 komentářů
- Michal Polák
Nákup rakouských stíhaček Eurofighter provází podezření z korupce
Stín korupce neleží jen nad nákupem českých stíhaček JAS-39 Gripen, ale i nad nákupem stíhaček ...
- 16.11.2012
- 4 komentářů
- Jan Grohmann
Ještě ten odkaz na ten článek: http://www.valka.cz/clanek_106...
Ještě ten odkaz na ten článek: http://www.valka.cz/clanek_106...
Ono taky vemte v úvahu, že Su-35 lítá tolik, že by mi na spočítání možná stačily prsty na rukou. Pořád to je spíš papírový tygr. Zatímco Typhoon už je prověřený ...Zobrazit celý příspěvek
Ono taky vemte v úvahu, že Su-35 lítá tolik, že by mi na spočítání možná stačily prsty na rukou. Pořád to je spíš papírový tygr. Zatímco Typhoon už je prověřený stroj.
Mimochodem na servru valka jsem narazil na článek o Raptoru, v kterém je zajímavé porovnání radiolokátorů a RCS několika letounů včetně Gripenu. A Gripen z toho vychází velmi dobře.Skrýt celý příspěvekPro pana Lacinu: z čeho čepráte při porovnání kvalit letounů Typhoon a SU 35, trošku jsem koukal na internetu a už jen při srovnání základních čidel (radarů) vychází SU 35 s ...Zobrazit celý příspěvek
Pro pana Lacinu: z čeho čepráte při porovnání kvalit letounů Typhoon a SU 35, trošku jsem koukal na internetu a už jen při srovnání základních čidel (radarů) vychází SU 35 s radarem Irbis E oproti Captoru o třídu výše. Mají obdobné pasivní IRST systémy, Suchoje je mají standardně, Typhoony podle verzí, co se týče obratnosti tak lépe vychází v ustálených uhlových rychlostech Suhoj (bez použití vektoru tahu motoru)
Mimochodem Typhoony a Rafale si zalétaly i proti maďarským a slovenským Migům 29, slováci tvrdí, že se jim "dařilo držet krok" ...jen teda nevím jak moc už to pokulhávalo :-DSkrýt celý příspěvekTy moudra jako že Su-35 by si dal Typhoon k svačině, to je vážně k smíchu ;) Například z cvičení v USA maj Typhoony několik potvrzených sestřelů F-22 Raptorů. Neřikám, že by se ...Zobrazit celý příspěvek
Ty moudra jako že Su-35 by si dal Typhoon k svačině, to je vážně k smíchu ;) Například z cvičení v USA maj Typhoony několik potvrzených sestřelů F-22 Raptorů. Neřikám, že by se Su-35 taky nepodařilo F-22 sestřelit, ale když se je porovnám, tak Typhoon je podle mě mnohem kvalitnější letoun.Skrýt celý příspěvek
to DavidS: Švýcarsko povolilo přelety vojenských letadel, která se účastnila vynucení bezletové zóny nad Libyí. Od roku 2002 je členem OSN. To není v rozporu s neutralitou? :)
to DavidS: Švýcarsko povolilo přelety vojenských letadel, která se účastnila vynucení bezletové zóny nad Libyí. Od roku 2002 je členem OSN. To není v rozporu s neutralitou? :)
To Argonaut: Očividně na to máme stejný názor. Jen se tak ujištujeme:-) Mimochodem nejsem si úplně jist, jak by Švýcarsko přijalo tu velkorysou nabídku ohledně cvičení, využití ...Zobrazit celý příspěvek
To Argonaut: Očividně na to máme stejný názor. Jen se tak ujištujeme:-) Mimochodem nejsem si úplně jist, jak by Švýcarsko přijalo tu velkorysou nabídku ohledně cvičení, využití základen apod. Přece jen mi to připadá, že už to hodně hraničí s jejich neutralitou. Prakticky by se stali velmi blízkými partnery v této oblasti.Skrýt celý příspěvek
pro 4ligid- Mám velice rád takové příspěvky. Bez jakých-koli faktů, bez zdůvodnění vyplácnu jasnou "pravdu". Z historie známe mnoho případů kdy technická převaha nebyla ...Zobrazit celý příspěvek
pro 4ligid- Mám velice rád takové příspěvky. Bez jakých-koli faktů, bez zdůvodnění vyplácnu jasnou "pravdu". Z historie známe mnoho případů kdy technická převaha nebyla rozhodující. Či snad ty
stroje létají bez pilotů? Co to znamená "..si dá k svačině? On pan autor 4ligid zná přesně možnosti jednotlivých strojů, kvalitu výcviku, možnosti zbraňových systémů ? Takové žvásty jsou tak do Blesku.
A ještě k F-16. Nevím kde se to bere že stroj již nestačí v současných podmínkách. Nevím, nejsem
voják co slouží na tomto letounu ale myslím že aerodynamickou koncepcí je stále na výši. A zbytek,
avionika, systémy střelby, atd.se modernizují a jsou vždy na nejlepší úrovni. Jediné co nemá je
"neviditelnos" ale tu mimo F-22 nemá žádný jiný jmenovaný stroj.Skrýt celý příspěvekasdf: F-16 Block 50/52 je sice kvalitní stroj, ale to by jsme si moc nepolepšili, protože Gripen ho na cvičeních poráží. Nemluvě o tom, že cena a hlavně náklady na provoz a údržbu ...Zobrazit celý příspěvek
asdf: F-16 Block 50/52 je sice kvalitní stroj, ale to by jsme si moc nepolepšili, protože Gripen ho na cvičeních poráží. Nemluvě o tom, že cena a hlavně náklady na provoz a údržbu jsou mnohem vyšší. Což je pro naši zemi (bohužel) klíčové.
S tim Su-35 to byl jen vtip, že ano... :DSkrýt celý příspěvekKaždý dal nabídku a podle toho bylo vybráno. A že Francouzi se chovaj jak arabové na trhu je k zasmání. Nemám rád frantíky, to raději ty arabi nebo turky. :-D
Každý dal nabídku a podle toho bylo vybráno. A že Francouzi se chovaj jak arabové na trhu je k zasmání. Nemám rád frantíky, to raději ty arabi nebo turky. :-D
To DavidS: Chápu, kam tím míříte, ale určení dumpingu v této oblasti je přinejmenším složité. Po vymezení věcně relevantního trhu je nutné zvážit cenu obvyklou a to, jak jistě ...Zobrazit celý příspěvek
To DavidS:
Chápu, kam tím míříte, ale určení dumpingu v této oblasti je přinejmenším složité. Po vymezení věcně relevantního trhu je nutné zvážit cenu obvyklou a to, jak jistě sám víte, je prakticky nekomparovatelné s jinými zakázkami. Svojí roli tu pak hrají jednotlivé nároky na vybavení, pozice při vyjednávání, politická lobby atd. Proto v podobných záležitostech je takřka nemožné napadnout nižší cenu, která je ve prospěch hospodářské soutěže. Francouzská nabídka měla např. obsahovat neomezený přístup k francouzským leteckým základnám, možnost využití francouzských simulátorů, výcvikových oblastí ve Středomoří a francouzskou logistiku v průběhu mezinárodních cvičení. Podívejte se na nabídku Saabu při tendru v ČR, kdy nabídl nové letouny za cenu použitých (ostatní nabídky/soutěžitelé) (viz http://www.globalpolitics.cz/c...
Francouzská nabídka (2.) přišla až v době, kdy byla známa ta švédská (22 Gripenů za CHF 3,1 mld.). Nabídnuto bylo 18 Rafale za CHF 2,7 mld. Jen pro zajímavost, Německo nabídlo 33 použitých Typhoonů za CHF 3,2 mld. Nová nabídka Dassaultu přišla až po té, co se švýcarská vláda rozhodla pro nabídku Saabu. (viz: http://www.defensenews.com/art... Skrýt celý příspěvekano C je posledni ale zastarala porad generace 4... kdyby jsme koupili F-16 block 52/54 udelali by jsme lip navic jsme meli prislibeno od izraelcu naky vecicky do nich... tim padem ...Zobrazit celý příspěvek
ano C je posledni ale zastarala porad generace 4... kdyby jsme koupili F-16 block 52/54 udelali by jsme lip navic jsme meli prislibeno od izraelcu naky vecicky do nich... tim padem nemam stihacku schopnout vest primou podporu v noci a za zhorseneho pocasi...
A pochybuju ze u nas se bude pak upgradovat na NG kdyz ty stroje ani nejsou nase... a za ty prachy co jsme dali za gripeny by jsme meli zaplaceno letovy hodiny na 10 let pro Su-35Skrýt celý příspěvekasdf: ..podle čeho tak usuzujete? Že máme starší verzi :-) Verze C je poslední... Verze NG je pozastavena, posledním modelem bude jen verze E. Hledá se partner. Takže otázka je ...Zobrazit celý příspěvek
asdf:
..podle čeho tak usuzujete? Že máme starší verzi :-) Verze C je poslední...
Verze NG je pozastavena, posledním modelem bude jen verze E. Hledá se partner. Takže otázka je jak to dopadne.
Pro naše potřeby je JAS39 jasnou a asi nej volbou. nedívejte se jen na letoun, ale i na pozemní zabezpečení, přípravu k opakovanému vzletu atd..
U Švýcarů, ten výběr prověřovala komise (opozice) a nakonec uznala, že letoun opravdu splňuje to co je požadováno, tedy poměr cena výkon. Neuvedu zdroj, ale je to dohledatelné na Janes Defense Weekly...Skrýt celý příspěvekTo Argonaut: Ta nabídka přišla po oznámení Gripenu jako vítěz, ale ještě před zahájením jednání se Švédskem. A podhodnocená nebo ne může být švýcarsku sice jedno ale už ne tak ...Zobrazit celý příspěvek
To Argonaut: Ta nabídka přišla po oznámení Gripenu jako vítěz, ale ještě před zahájením jednání se Švédskem. A podhodnocená nebo ne může být švýcarsku sice jedno ale už ne tak konkurenci a úřadům kontrolujícím hospodářskou soutěž, kteří by mohli toto napadnout.Skrýt celý příspěvek
to DavidS: tato nabídka byla uveřejněna až po tom, co byl oznámen Gripen jako vítěz tendru. Podhodnocená nebo ne, to Švýcarsku mohlo být úplně jedno (a ČR stejně tak). Klíčová byla ...Zobrazit celý příspěvek
to DavidS: tato nabídka byla uveřejněna až po tom, co byl oznámen Gripen jako vítěz tendru. Podhodnocená nebo ne, to Švýcarsku mohlo být úplně jedno (a ČR stejně tak). Klíčová byla výsledná cena.Skrýt celý příspěvek
To Argonaut: jenže ta nabídka od Francie byla nejspíše podhodnocená. Ve stylu tonoucí se stébla chytá. I tak ale neuspěli. To Dip: Já myslím, že spoléhat se na nějaký spíše ...Zobrazit celý příspěvek
To Argonaut: jenže ta nabídka od Francie byla nejspíše podhodnocená. Ve stylu tonoucí se stébla chytá. I tak ale neuspěli.
To Dip: Já myslím, že spoléhat se na nějaký spíše budoucí stroj (NG) je celkem problematické. Cena i vývoj se můžou protáhnout.
Ale jinak souhlasím s otevřeným tendrem - minimálně Rafale a Eurofighter ale třeba i další. Švédsko by pak nemělo jinou možnost než výrazně zlevnit.Skrýt celý příspěvekProjekt Eurofighter Typhoon, který byl nastartován ke konci studené války v reakci na sovětskou hrozbu nových letounů Su-27 a Mig-29, byl vyvíjen zpočátku primárně jako letoun pro ...Zobrazit celý příspěvek
Projekt Eurofighter Typhoon, který byl nastartován ke konci studené války v reakci na sovětskou hrozbu nových letounů Su-27 a Mig-29, byl vyvíjen zpočátku primárně jako letoun pro vybovjování vzdušné nadvlády. Francie z celého programu v roce 1985 odešla, aby realizovala vlastní letoun Dassault Rafale (vznikly neshody ohledně primárního určení letounu, kdy Francie požadovala primární zaměření na boj proti pozemním silám a sekundárně získání vzdušné nadvlády, zatímco zbývající státy naopak - finálně Typhoon, díky poslední modernizaci na typ Tranche 3, získal rozšířené schopnosti boje proti pozemním cílům, podobné Rafale, který tak byl konstruován od počátku).
BBC natočila o projektu poměrně zajímavý a stručný dokument, na youtube:
http://youtu.be/CyKClEx_pWk...
http://youtu.be/P9GOf3wa6c4...
Ke zmiňovanému Švýcarsku: vzájemné soupeření nabídek Dassaultu (Rafale) a Saab AB (Gripen) nakonec vyústilo ve francouzskou nabídku, která byla takřka o 18 % nižší na kus než byla ta předchozí! Je jen škoda, že Čr neotevře soutěž pro více soutěžitelů, jelikož nabídka na trhu převyšuje poptávku a to by se mohlo projevit na výsledné ceně (a to nejen za samotné letouny).Skrýt celý příspěvekDávám sem odkaz na zprávu ze Švýcarska, jsou tam k vidění výsledky v soutěži mezi Rafale Typhoonu a Gripenu, výsledky ukazují kdo si jak ...Zobrazit celý příspěvek
Dávám sem odkaz na zprávu ze Švýcarska, jsou tam k vidění výsledky v soutěži mezi Rafale Typhoonu a Gripenu, výsledky ukazují kdo si jak stál.
http://de.scribd.com/doc/81390...
Co se týká ceny provozních hodin vypadá to cca takto:
http://www.stratpost.com/gripe...
najdete tam všechny současně používané stroje, pro zajímavost u Migů 29 provozovaných podle metody "on condition" se pohybuje cena 5000 USD (jeden z důvodů proč Polsko na air policing v Litvě nasazuje Migy na místo F 16)Skrýt celý příspěvekDávám sem odkaz na zprávu ze Švýcarska, jsou tam k vidění výsledky v soutěži mezi Rafale Typhoonu a Gripenu, výsledky ukazují kdo si jak ...Zobrazit celý příspěvek
Dávám sem odkaz na zprávu ze Švýcarska, jsou tam k vidění výsledky v soutěži mezi Rafale Typhoonu a Gripenu, výsledky ukazují kdo si jak stál.
http://de.scribd.com/doc/81390...
Co se týká ceny provozních hodin vypadá to cca takto:
http://www.stratpost.com/gripe...
najdete tam všechny současně používané stroje, pro zajímavost u Migů 29 provozovaných podle metody "on condition" se pohybuje cena 5000 USD (jeden z důvodů proč Polsko na air policing v Litvě nasazuje Migy na místo F 16)Skrýt celý příspěvek4LigiD: Nevím jestli MiG, ale SU-35 asi ano. Já Erofigter vnímám jako něco mezi jednomotorovými víceúčelovými stíhači a těžkými pro vybojování vzdušné nadvlády. Ano je ...Zobrazit celý příspěvek
4LigiD: Nevím jestli MiG, ale SU-35 asi ano. Já Erofigter vnímám jako něco mezi jednomotorovými víceúčelovými stíhači a těžkými pro vybojování vzdušné nadvlády.
Ano je výkonější než Gripen, ale jeho náklady na provoz vydají za tři Gripeny. A tři Gripeny jsou víc než jeden Typhoon. Navíc ze stávajících Gripenů by se v budoucnu dalo jistě velmi snadno přejít na Gripen NG. Kdyby naši politici neměli v hlavách nakadíno, tak by jejich postup byl jasný: prodloužení pronájmu na 5 let a nákup Gripen NG. Kdyby to předhodili Švédům, tak věřím tomu, že by dokázali na ten pronájem udělat ještě o kus lepší nabídku, než ta co je na stole teď. Viz. Švýcarsko.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...