Konec nadějí: Další stíhačky F-22 Raptor nebudou
- 28. 6. 2017
- 42 komentářů
- Michael Myklín
V dubnu minulého roku se v americkém Kongresu rozhořela diskuze o budoucnosti programu stíhaček F-22A Raptor. Výsledkem bylo zadání studie americkému letectvu (USAF), kvůli zhodnocení nákladů a reálnosti obnovení výroby dalších 194 stíhaček F-22.
F-22A v ceně dvou F-35A
Výsledky studie, která byla vypracována na popud sněmovního Výboru pro ozbrojené složky (House Armed Services Committe) jsou neveřejné, ale i tak se na veřejnost dostaly útržky studie a konečný verdikt.
Podle studie obnovení výroby a produkce 194 stíhaček F-22 přijde minimálně na 50 miliard dolarů , přičemž 7 až 10 miliard je jednorázovou investicí (výrobní kapacity, infrastruktura) a 40,4 miliardy stojí výroba samotných letounů. Jednotková cena za nově vyrobenou stíhačku F-22 je podle studie 206 milionů až 216 milionů dolarů.
Dodejme, že poslední odhad restartu výroby (z analýzy RAND Corporation) z roku 2010 počítal s částkou 20 miliard dolarů (v dnešních cenách) za výrobu 75 stíhaček F-22.
Studie počítá s výrobou vylepšené verze neoficiálně označované jako “F-22B”. Není ale jasné, zda zvažovaná F-22B je stroj s avionikou/senzory založenou na F-35 Lightning II nebo o svébytný stíhač s vlastní elektronickou výzbroji.
Jednotkovou cenu lze teoreticky srazit zapojením dalších států do programu. O F-22A v minulosti projevily zájem především Japonsko a Austrálie, ale Spojené státy si technologie použité v první stealth stíhačce páté generace z pochopitelných důvodů střeží. V případě neexistence exportní varianty F-22A je tak možnost sdílení nákladů spíše nepravděpodobné. Oba jmenované státy navíc kupují F-35A Lightning II.
Podle Heater Wilson, tajemnice amerického letectva, je proto obnovení výroby “velmi drahé” a USAF s obnovou F-22A nepočítá.
USAF se nyní především soustředí na stíhačky F-35 Lightning II a na vývoj strategického bombardéru nové generace B-21 Raider .
Místo obnovy výroby F-22 chce USAF vyčlenit zdroje do strategie Air Superiority 2030 Flight Plan. Strategie počítá s vývojem nových bojových letounů, s vývojem stealth nové generace, nových prostředků rádioelektronického/kybernetického boje, prvků umělé inteligence nebo s vývojem nové generace senzorů. Stejně tak letectvo chce v dohledné době do operačního použití zavést hypersonické a laserové zbraně.
Stávající F-22A: Nové technologie a nové možnosti
Je jen málo věcí, ve kterých se všechny složky amerických ozbrojených sil, civilní odborníci i politici shodnou tak, jako v tom, že ukončení výroby F-22 bylo strategickou chybou - letectvo získalo pouze 183 letadel ze 750 požadovaných strojů.
Přesto F-22A jako letoun pro vybojování absolutní vzdušné nadvlády (Air Superiority) ani dnes nemá konkurenci. F-22A skýtá smrtící kombinaci pokročilé stealth technologie, supercruise (dosažení nadzvukové rychlosti bez přídavného spalování), špičkové avioniky, senzorů a nejmodernějších zbraní vzduch-vzduch.
Letectvo proto plánuje současnou flotilu F-22 neustále vylepšovat podle posledních poznatků vědy a techniky. Podle posledních zpráv si americké letectvo plánuje F-22 ponechat až do roku 2060 - samozřejmě F-22 roku 2060 již budou mít, kromě základního draku, pramálo společného s F-22 roku 2017.
Tak velká životnost je dána extrémní robustností draku F-22 - ten má životnost 8000 letových hodin, ale zkušenosti ukazují, že bez výrazných zásahů lze životnost prodloužit na 12 000 až 15 000 letových hodin.
Jak bude F-22 roku 2030 nebo dokonce 2060 vypadat, nikdo přesně neví. Podle amerického letectva právě v letech 2025 až 2030 dojde k zásadní hloubkové modernizaci celé flotily F-22.
F-22 nepochybně získá nejnovější avioniku, prostředky rádioelektronického/kybernetického boje a schopnost používat nejnovější generaci zbraní vzduchu-vzduch a možná i vzduch-země. Pravděpodobná je i instalace nové pohonné jednotky.
Raptor musí v budoucnu umět spolupracovat i s novou generaci bojových dronů a s vyvíjeným bojovým letadlem šesté generace PCA (Penetrating Counter Air), který bude určen především k penetraci protivzdušné obrany protivníka.
Související články
Budoucí motory pro stíhačky F-35: Výkonnější, úspornější a levnější
Americká firma Pratt & Whitney pracuje na pokročilejší verzi proudových motorů F135 pro letadla ...
- 08.06.2017
- 11 komentářů
- Jan Grohmann
Ruská stíhačka T-50: Další prototypy a start sériové výroby
V příštím roce začnou letecké testy desátého a jedenáctého prototypu stíhaček T-50 s novými motory ...
- 07.06.2017
- 358 komentářů
- Jan Grohmann
Bojové drony LCAAT: Strážci stíhaček F-35 Lightning II
Americké letectvo v rámci programu LCAAT (Low Cost Attritable Aircraft Technology) vyvíjí bojový ...
- 20.06.2017
- 16 komentářů
- Jan Grohmann
F-35 Lightning II je nejlepší bojové letadlo současnosti
Bývalý pilot americké námořní pěchoty major Dan Flatley v sérií komentářů pro magazín Business ...
- 22.06.2017
- 260 komentářů
- Jan Grohmann
Co si pod tím mám tedy představit na úkol mi stačí méně F22 než F35 které těží z počtu. F35 má lepší Stealth ale o ten nejde jako o stealth ale o survavibility. Tak proč mi ...Zobrazit celý příspěvek
Co si pod tím mám tedy představit na úkol mi stačí méně F22 než F35 které těží z počtu.
F35 má lepší Stealth ale o ten nejde jako o stealth ale o survavibility.
Tak proč mi stačí pouhé 2ks F22 místo 8ks F35. Sakra to mi prostě nesedí asi jsem pako, ale hlava mi to nebere.
Jen OPRAVUJI SVOJI MINELU oni tam celou dobu mluví o menším RCS u F35, ale pak jedou v něčem o přežití a zakončí to plkem o tom kolik letadel zvládne stejný úkol, kde F35 dostane na prdel 4:1.
Shania já to vzdávám to mi asi nikdo nedokáže vysvětlit.Skrýt celý příspěvekShania, Další věc co jsem v kontextu F22 citoval z tvých zdrojů a "dokazuje, že F22 je efektivnější pro úkoly ke kterým byl stvořen": However, note that Hostage is not saying ...Zobrazit celý příspěvek
Shania,
Další věc co jsem v kontextu F22 citoval z tvých zdrojů a "dokazuje, že F22 je efektivnější pro úkoly ke kterým byl stvořen":
However, note that Hostage is not saying that F-35s will go in unsupported: they will use numbers for mutual support:
“I’m going to have some F-35s doing air superiority, some doing those early phases of persistent attack, opening the holes, and again, the F-35 is not compelling unless it’s there in numbers,” the general says. “Because it can’t turn and run away, it’s got to have support from other F-35s. So I’m going to need eight F-35s to go after a target that I might only need two (F-22) Raptors to go after. But the F-35s can be equally or more effective against that site than the Raptor can because of the synergistic effects of the platform.”
buď 2x F22 nebo 8x F35, kdy F35 těží z počtu tedy SSSR strategie nás mnogo ;-)
No a tady docela otočil, že : The F-35′s cross section is much smaller than the F-22′s. “The F-35 doesn’t have the altitude, doesn’t have the speed [of the F-22], but it can beat the F-22 in stealth.”
Provnej to s tvrzením z předešlého zdroje a tím výše, tak kdy kecal. Asi si musel politicky uvědomit, že F35 je cool a potřebuje PR a F22 se stejně už nebude vyrábět.
Kde se melou stealth a suvivability. Sakra tak kde je pravda. tam nic jasného řečeno není.
Sorry já to v předešlém komentu domotal.Skrýt celý příspěvekJo Shania, a nevytrhávej z kontextu: Hostage caused a stir in late spring when, in press interviews, he said the F-35 would be stealthier than the F-22, its larger USAF ...Zobrazit celý příspěvek
Jo Shania,
a nevytrhávej z kontextu:
Hostage caused a stir in late spring when, in press interviews, he said the F-35 would be stealthier than the F-22, its larger USAF stablemate. Conventional wisdom had pegged the F-22, with its angled, vectored-thrust engines, as a stealthier machine than the F-35. Hostage also said the F-35 would be unbeatable when employed in numbers, which is why the full buy of aircraft is "so critical."
"I would say that General Hostage … is accurate in his statement about the simple stealthiness of the F-35 [with regard] to other airplanes," Bogdan said in the interview. The statement was accurate for radar cross section, as measured in decibels, and range of detectability, he said, and he scoffed at the notion that anyone can tell how stealthy an aircraft is just by looking at it.
The comment about the effectiveness of F-35s together "has less to do with stealthiness and more to do with overall survivability," he said.
Jeden generál řekl, že RCS má F22 menší, Bogdan to potvrdil a pak dodal, že F35 z pohledu celkové schopnosti přežít (co je to za terminus technicus netuším asi nějaký PR plk)
Takže Shania laskavě nepřekrucuj jo je to jen http://www.airforcemag.com/Mag... Skrýt celý příspěvekKOLTe, mnohé firmy dokáži po 15letech nabírání zkušeností vyprodukovat šunt, ale umí ho lépe prodat ;-) Shania, a kde jsou skutečná data ukazující RCS. Já je neznám jen ...Zobrazit celý příspěvek
KOLTe,
mnohé firmy dokáži po 15letech nabírání zkušeností vyprodukovat šunt, ale umí ho lépe prodat ;-)
Shania,
a kde jsou skutečná data ukazující RCS. Já je neznám jen jedny zdroje uvádi to a druhé zase ono a s tím RAM jsi mi už jednou postoval jaký magic to je, ale v tom samém textu bylo, že tu magic komponentu do toho nátěru F35 nepoužijí a bez nátěru to není VLO sorry. To by v jiném článku asi nepsali ta a teď jde F35 do lakovny, kde se odehrává to hlavní ta magie kdy se na F35 nanese nová nátěr, který zajistí jeho stealth vlastnosti. Sorry i ty tvé zdroje si protiřečí i to co jsi postoval
2005 tvrdí, že F22 je kulička a F35 je golfový míček Sorry, ale kulička je dle mého subjektivního názoru menší ;-)
Dále B-2 je asi top co se Stealth týká na ni si nepříjde de facto ani L-band ale až delší vlny a tam nic mobilního v RF nemají pokud se nepletu. No a pak začal boom a mediální masáž o F35 a tak najednou má stelth lepší.
B-2, F-22 i F117 mají nevýhodu, že jejich RAM materiály potřebují mnohem více údržby. U B-2 se jednou psao, že i déšť ten povrch poškozuje atd...
myslím, že Raziel to shrnul dosti přesně.
F35 je vvynikající stroj, ale byl bych opatrný s tím tvrdit, že má Stealth lepší než F22Skrýt celý příspěvekTo tu nikdo nerozporuje, zároveň téměř nikdo neupírá F-35 titul nejlepšího úderného, multifunkčního letounu současnosti a blízké budoucnosti. Téměř nikdo neupírá projektu JSF to ...Zobrazit celý příspěvek
To tu nikdo nerozporuje, zároveň téměř nikdo neupírá F-35 titul nejlepšího úderného, multifunkčního letounu současnosti a blízké budoucnosti. Téměř nikdo neupírá projektu JSF to obrovské množství inovací, které daly společně vzniknout v jistém smyslu evolučnímu stroji.
Rozporuje se pouze to, aby byl F-35 označován jako Air Superioirty Fighter - a že tu ty snahy PR USA kvůli prodejům do ostatních zemí světa jsou. Zároveň se mi moc nelíbí, že Shania ve svých větách cíleně zaměňuje 60. - 80. roky 20. století s těmi 90tými, kdy vznikaly majoritní části buildů pro avionické systémy projektu ATF.
V 90. letech byly již dávno na světě metody "plug and play" (pardon za termín z civilní sféry, nechci ted hledat ten odborný) výpočtení výkon byl zcela dostatečný, aby pokryl nároky o situačním povědomí bojiště 21. stol a to že má sběrnice F-35 (mimo ostatní inovace) vyšší datovou propustnost, která dovoluje například přenos FHD videí - to je skvělý přínos, ale v konfliktu vysoké intenzity je toto až sekundární. Také je nehezké, když vyvozujete na základě oficiálně uvolněných informací to, že má Lightening nižší radarový odraz - to je velmi odvážné tvrzení.
A vzhledem k povaze nasazení, možnostem shlednutí F-22 laickou veřejností, množství uvolněných informací v porovnání s F-35 taková úvaha hraje proti Vašemu tvrzení, popíralo by to zásady logiky. Tvrdit, že v 80.-90. letech neexistovaly praktická řešení, jak ochránit citlivé systémy je v podstatě kacířství.Skrýt celý příspěvekKOLT ... zase bych tolik nepodceňoval reverzní inženýrství. V řadě případů dokáže poskytnout poměrně hodně údajů a výrobní postupy zase tak extrémně složité nejsou (snad s výjimkou ...Zobrazit celý příspěvek
KOLT ... zase bych tolik nepodceňoval reverzní inženýrství. V řadě případů dokáže poskytnout poměrně hodně údajů a výrobní postupy zase tak extrémně složité nejsou (snad s výjimkou Číny a ruských motorů), nicméně problém je obvykle v poměru cena výkon. Ne vždy je aplikace cizích výsledků levnější a jednodušší, než vlastní cesta či vyčkávání. Platí to spíš jen pro průlomová řešení. Vše co uvádíte zní logicky a asi to tak bude - především v oblasti SW. Pro mě je to spíš subjektivní - prostě ta F22 je z pohledu celé platformy - výkonu, zbraňových systémů, konfigurace a trochu i nedostupnosti impozantní záležitost.Skrýt celý příspěvek
Nepřestává mě překvapovat, že lidi překvapuje, že o 15 zkušeností s provozem bohatší firma dokáže s o 15 let mladší technologií udělat pokročilejší výrobek... Ochrana technologií, ...Zobrazit celý příspěvek
Nepřestává mě překvapovat, že lidi překvapuje, že o 15 zkušeností s provozem bohatší firma dokáže s o 15 let mladší technologií udělat pokročilejší výrobek... Ochrana technologií, zvláště pak na úrovni SW, za tu dobu pokročila natolik, že nikoho, kdo alespoň něco tuší o oboru, nemůže překvapit, že tehdejší avionika neposkytuje ani zdaleka takovou míru zabezpečení jako ta dnešní. Zákaz vývozu F-22 je pak skutečně hlavně o SW a "měkkých" technologiích – při jejich vývoji nikdo nepočítal s tím, že by šly mimo USA. Navíc tehdy ani nebylo moc možností, jak je zabezpečit. Šifrování dat bylo v plenkách. Počítače navíc nebyly příliš rychlé, takže by pro ně real-time šifrování představovalo podstatnou zátěž. F-35 je naproti tomu od počátku vyvíjena se zřetelem na vývoz, čili SW, mechatronika, atd., atp. jsou konstruovány s ohledem na potlačení možností reversního inženýrství. V oblasti mechanických částí je někdy kopírování složitější než u SW – své by o tom mohli vyprávět Číňané a jejich pokusy o proudové motory. Pokud neznáte postup, jak se k materiálu/výrobku došlo, je vám jeho složení vcelku na nic. RAM složka zakomponovaná do draku F-35 fakt nepůjde napodobit tak, že vezmete kus onoho materiálu, rozemelete ho, zjistíte složení, sesypete potřebné atomy ve správných poměrech a voila – víte stejné hovno co na začátku, ale jste o pár milionů chudší....Skrýt celý příspěvek
Osobne si nemyslim ze F-3x/4x prijde uplne brzo. 35 je takova medialni bomba, ze spis nez dalsi gen 5 si pockame trochu dyl a prijde az gen 6.
Osobne si nemyslim ze F-3x/4x prijde uplne brzo. 35 je takova medialni bomba, ze spis nez dalsi gen 5 si pockame trochu dyl a prijde az gen 6.
Olivav: tak pohádky o menším rcs:) z jakého důvodu? Nějaký zdroj který by to potvrzoval? F-35 má novou generaci RAM oproti F-22 a viz poslední citace od Wallanceho i ...Zobrazit celý příspěvek
Olivav: tak pohádky o menším rcs:) z jakého důvodu? Nějaký zdroj který
by to potvrzoval?
F-35 má novou generaci RAM oproti F-22 a viz poslední citace od Wallanceho i pokročilejší tvarování trupu.
----
Ještě že jsme si to odpoledně uložil:)
Takže abych ti osvěžil paměť, protože jsme si jistý, že už jsem ti to jednou psal:
jediný relevantní citace co existují:
Citace:
2005:
It's (F-22) RCS (Radar Cross Section) is the equivalent, for a radar, to a metal marble. The less stealthy (and much cheaper) F-35, is equal to a metal golf ball. The F-35 stealthiness is a bit better than the B-2 bomber, which, in turn, was twice as good as that on the even older F-117.
https://www.strategypage.com/h...
F-22 má rcs kovové kuličky, F-35 jako golfový míček. F-35 má o něco lepší rcs než B-2 a ta ho má 2x lepší jak F-117.
2014:
Po otestovaní rcs se objevili komentáře jako [1], že je F-35 rcs nižší než u F22 a tohle stanovisko potvrzeno vel. JPO [2]
[1]The F-35′s cross section is much smaller than the F-22′s. “The F-35 doesn’t have the altitude, doesn’t have the speed [of the F-22], but it can beat the F-22 in stealth.”
http://aviationweek.com/blog/f...
[2]"I would say that General Hostage … is accurate in his statement about the simple stealthiness of the F-35 [with regard] to other airplanes," Bogdan said in the interview. The statement was accurate for radar cross section, as measured in decibels, and range of detectability, he said, and he scoffed at the notion that anyone can tell how stealthy an aircraft is just by looking at it.
http://www.airforcemag.com/Mag...
2017:
On a radar map, a 747 would appear the size of a hot air balloon and an F-16 would look like a beach ball. Drill down to legacy stealth aircraft and Lockheed’s F-117 Nighthawk would show up as a golf ball while an F-22 Raptor might appear as a pea. With the F-35, Lockheed is getting down to pebble size, according to Robert Wallace, senior manager for F-35 flight operations. Wallace, a former chief of low-observability for the US Air Force’s B-2 bomber, says the F-35 has leveraged LO qualities from the bomber – but he could not elaborate on specifics. Pilots will see a more advanced low-observable signature on the F-35 versus the F-22,...
https://www.flightglobal.com/n...
nebo
http://www.f-16.net/forum/view...
Podle Roberta Wallaceho
F-16 má rcs jako nafukovací míč (beach ball), F-117 jako golfový míček, F-22 jako hrášek, F-35 je jestě nižší a odpovídá oblázku/štěrku (pebble). Piloto F-35 uvidí více pokročilou LO signaturu než u F-22, tam kde je to ale nejvíce znát je u pozemního personálu. Povrch stroje je teď další systém….. ve článku je mnohem víc detailu o LO a montážní lince.
-----
Hovadiny o tom, že US nebude exportovat stroj s menším rcs, uvědomte si, že u F-22 vubec nešlo o RAM, ale o avioniku která nebyla dostatečným způsobem chráněná... Tam šli miliardy do sensor fusion, ALR, spike managemntu a dalších věcí- F-35 byla od počátku dělaná s důrazem an export a citlivé technologie jsou patřičně chráněné.Skrýt celý příspěvekJá myslím že pro USA se z hlediska národní bezpečnosti toho zas až tak moc neděje. Jsou pouze omezeni ve "vyvážení demokracie" do jiných států, na obranu vlastního území jim bohatě ...Zobrazit celý příspěvek
Já myslím že pro USA se z hlediska národní bezpečnosti toho zas až tak moc neděje. Jsou pouze omezeni ve "vyvážení demokracie" do jiných států, na obranu vlastního území jim bohatě těch cca 200 strojů (+zbytek USAF) stačí. Žádný z vyspělých států je nenapadne, protože kdyby jim ty Raptory začaly moc padat, přijde ke slovu A řešení. S magory typu Kim a podobně se vypořádají s tím co mají a na teroristy a případný zelený mužíky je potřeba stejně jiných prostředků...Skrýt celý příspěvek
Razieli, ty je zase popichuješ. To neskončí dobře ;-) Rase, ty drony zní logicky jako výplň a zajistí kvantitu za rozumné peníze než bude něco USA only a překonávající ...Zobrazit celý příspěvek
Razieli,
ty je zase popichuješ. To neskončí dobře ;-)
Rase,
ty drony zní logicky jako výplň a zajistí kvantitu za rozumné peníze než bude něco USA only a překonávající svojí koncepcí to současné.
dejf,
souhlasím s tím, že s těmi F-22 co mají to doklepou a spíše budou hledat něco nového
Ovšem troufnu si rýpnout i do F-22 a nadšení že drak dá v poho 8000hodin a více. To je pak plně v rozporu s https://www.flightglobal.com/n... kde se to sype už dříve a udržovat flotilu stárnoucích F-22 nebude žádná láce
Nakonec k neobnovení přispěly i problémy s údržbou http://nationalinterest.org/bl... atd...
No a ty pohádky o menším RCS u F35 jsou fakt k popukání. No snad jen to, že RAM je u F35 levnější a déle vydrží, ale RCS? Čas od času se objeví odhady RCS F35 0,001m2 ze předu a 0,01m2 ze stran a zezadu a u F22 a B2 je to 0,0001m2 pořád např u PakFa je to 0,01m2 celkově ale to jsou jen odhady ale dost často se opakují a nevěřím, že exportní letoun má lepší stelth než letadlo, které se nesmí vyvážet. atd..
jak psal RazielSkrýt celý příspěvekTrochu mě překvapuje plán mít F-22 ve výzbroji dalších +40 let, protože postupně budou počty klesat (havárie, atd...) a provoz bude dražší a dražší. Smysl by mi dávalo udělat F-22B ...Zobrazit celý příspěvek
Trochu mě překvapuje plán mít F-22 ve výzbroji dalších +40 let, protože postupně budou počty klesat (havárie, atd...) a provoz bude dražší a dražší. Smysl by mi dávalo udělat F-22B a na nový standard dostat i F-22A. A mít dostatečný počet pro pár dekád.
Ale je bez diskuze, že otevřít linku pro konfiguraci, která z ní naposledy sjela, je hloupost.
Svým způsobem je sázka na F-35 spoléhání na jednu kartu. Pokud se to nepovede, tak uvidíme:)Skrýt celý příspěvekno na tom, že ukončení výroby byla chyba se shodnou asi všichni. ale obnova výroby by taky nebyl žádnej šlágr, ono by to bylo stejně skoro nový letadlo. sice je konstrukce F22 ...Zobrazit celý příspěvek
no na tom, že ukončení výroby byla chyba se shodnou asi všichni. ale obnova výroby by taky nebyl žádnej šlágr, ono by to bylo stejně skoro nový letadlo.
sice je konstrukce F22 velmi perspektivní, ale vyrábět dneska novovýrobou letadlo, který je přecejenom konstruovaný v jiný době mi nepřijde jako krok dopředu.
myslím, že z konstrukce F22 a jejího provozování vznikl soubor zkušeností, které se po dalším přetavení v F35 a B21 zase posunou dál a nakonec z toho bude pěkný 6.gen letadlo. A těch 15 let, než ho zavedou s těma cca 180ti F22 nějak překlepou, radši prachy natlačit do vývoje novýho než než se babrat v sice stále nepřekonaný, ale hluboký minulosti.
i když teda představa týhle mrchy s 2x F135 po 200KN tahu působí impozantě, třeba by to zvládlo i mach3.Skrýt celý příspěvekMě osobně přijde upřednostění dronů a zmíněných "alternativních" zbraní, jako dobrý krok. Elektronika a systémy na F-22A jsou na úrovni 80-90.let a nejedná se tedy o otevřený ...Zobrazit celý příspěvek
Mě osobně přijde upřednostění dronů a zmíněných "alternativních" zbraní, jako dobrý krok. Elektronika a systémy na F-22A jsou na úrovni 80-90.let a nejedná se tedy o otevřený systém, kdy je možné snadno provádět úpravy a zapojovat nové díly jako u F-35. Tedy stejně bude muset vzniknout F-22B (řekněme Raptor NG), tedy drak z původního F-22 ale s vnitřkem z F-35 nebo podobným. Osobně ale pochybuju o tom, že by v USA rozjeli výrobu nových drahů pro další Raptory. Dle mého tedy zůstane jen těch cca 200 Raptorů, ale k nim přibyde velké množství proudových dronů LCAAT (Low Cost Attritable Aircraft Technology), jako je třeba Valkyrie od společnosti Kratos. Tím se malý počet F-22 v pohodě vykompenzuje. Hodně mám rád i podobný britský dron Taranis od BAE Systems, nEUROn od Dassaultu a podobné mašiny.Skrýt celý příspěvek
raziel87: F22 ma lepsi tvar trupu, no je vacsi ako F35 a ma zastaralejsi Stealth povrch trupu (aj ked tam dochadza k upravam a F22 dostali novy nater). F35 ma tym padom nizsi RCS ...Zobrazit celý příspěvek
raziel87: F22 ma lepsi tvar trupu, no je vacsi ako F35 a ma zastaralejsi Stealth povrch trupu (aj ked tam dochadza k upravam a F22 dostali novy nater). F35 ma tym padom nizsi RCS ako F22 aj ked ten rozdiel tam nebude ktovie aky velky..Skrýt celý příspěvek
fanboys už dokonce tvrdí, že i v IR a UV spektru je Lightening dál než Raptor........inu právě proto se USA snaží se všemi podělit o své know-how a F-35 vyváží, kam jen to půjde - ...Zobrazit celý příspěvek
fanboys už dokonce tvrdí, že i v IR a UV spektru je Lightening dál než Raptor........inu právě proto se USA snaží se všemi podělit o své know-how a F-35 vyváží, kam jen to půjde - jsou štědří :-)Skrýt celý příspěvek
2 DžejDžej klid :-).......F-35 je přeci mnohem vyspělejší, má mnohem lepší situační povědomí, má lepší technologii STEALTH, má vyšší pravděpodobnost přežití na bojišti 21. stol. ...Zobrazit celý příspěvek
2 DžejDžej
klid :-).......F-35 je přeci mnohem vyspělejší, má mnohem lepší situační povědomí, má lepší technologii STEALTH, má vyšší pravděpodobnost přežití na bojišti 21. stol.
Často se dočteš, že je v případném leteckém souboji dokonce nebezpečnější než Raptor, proto je zcela logické, že byla výroba F-22 ukončena a byl dán prostor F-35, který je díky modernějším, hi-tech technologiím pokrokovější a proto je masově nabízen i do států, které jsou všelijaké jen né loajální vůči špionáži proti USA :ROFL:Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...