MMRCA: Indie oficiálně zrušila nákup stíhaček Rafale
- 9. 8. 2015
- 37 komentářů
- Jan Grohmann
Indie před pár dny oficiálně zrušila mnohaletý tendr MMRCA (Medium Multi Role Combat Aircraft). V rámci MMRCA Indie plánovala nakoupit 126 víceúčelových stíhaček Rafale za 12 miliard dolarů. Konec programu zásadně ovlivní podobu indického zbrojního průmyslu a také podobu indického letectva.
Program MMRCA odstartoval v roce 2007. Indie v otevřeném výběrovém řízení vybrala francouzské víceúčelové stíhačky Rafael. Avšak ani po třech letech se nepodařilo sladit požadavky obou stran – francouzské společnosti Dassault Aviation a indického ministerstva obrany.
V dubnu letošního roku se Indie rozhodla, zcela mimo program MMRCA, nakoupit 36 stíhaček Rafale. Obchod se uskutečnil na úrovni vlád (government-to-government). Za dodání stíhaček je tak zodpovědná přímo Paříž, nikoliv výrobce letadel.
Obchod typu „vláda-vláda", kromě radikálního zjednodušení byrokracie, přináší další výhody. Obchod je možné začlenit do širší oboustranné ekonomické, vojenské a politické spolupráce. Tak tomu bylo i v případě indického nákupu stíhaček Rafale.
"Důvod, proč byl projekt (MMRCA – pozn. red.) zrušen je, že postoupili ve vyjednávání na úrovni vlád," řekl Vivek Rae, bývalý ředitel pro nakupování vojenského materiálu na indickém ministerstvu obrany. Oficiální místa o důvodech zrušení programu MMRCA mlčí.
"Nákup 126 víceúčelových stíhaček v rámci programu MMRCA byl zrušen. V tomto otevřeném výběrovém řízení Rafale splnil všechny požadavky na něj kladené v programu," stojí v oficiálním tiskovém prohlášení indického ministerstva obrany. „Program nákupu 36 stíhaček Rafale běžel mimo program MMRCA, který byl vyjednáván s firmou Dassault Aviation; dva programy nemohou běžet vedle sebe."
Indie v žádném případě neztratila zájem nakoupit nová stíhací letadla. S největší pravděpodobností však nepůjde o další stíhačky Rafale. Podle Manohara Parrikara, indického ministra obrany, jsou stíhačky Rafale jednoduše příliš drahé.
Nákup stíhaček pro indické letectvo měl však i další strategický rozměr. Indie chtěla transferem špičkových západních technologií akcelerovat svůj vlastní letecký průmysl.
„Rozhodnutí o zrušení programu po téměř osmi letech ukončuje možnost vyrábět stíhačky ze západního světa a převod technologií, ta šance je pryč," myslí si indický obranný analytik Nitin Mehta.
Odložení nákupu výrazně oddálí řešení tristního stavu indického bojového letectva. Indické letectvo požaduje k zajištění všech úkolů 45 letek, nyní jich však má pouze 25, každou s 18 letadly. Navíc 14 letek je vybaveno zastaralými stíhačkami MiG-21 a bitevními letadly MiG-25. Oba sovětské letouny přitom indické letectvo vyřadí již v roce 2024.
„Vzhledem k tomu, že nákup 126 Rafale se ruší a nahrazuje se pouze 36 stíhačkami Rafale, deficit stíhacích letadel může uspokojit několik možností – vyrábět stíhačku s jedním motorem jako náhradu za MiG-21, vývoj domácího středního stíhacího letadla (dva motory – pozn. red.) za pomocí ze zahraničí nebo urychlení vývoje připravované indicko-ruské stíhačky páté generace," přemítá o možnostech Mehta.
Rafale v programu MMRCA vyhrála nad konkurenty Eurofighter Typhoon, F-16, F-18 a Gripen. Ruský MiG-35 byl vyloučen ze soutěže po leteckých zkouškách v roce 2011.
Zdroj: DefenseNews
Související články
Stíhačky Dassault Rafale pro Egypt
Egypt projevuje vážný zájem o francouzské víceúčelové stíhačky Dassault Rafale. Informace o úspěšném ...
- 11.02.2015
- 5 komentářů
- Jan Grohmann
Indie přehodnocuje způsob nákupu stíhaček Rafale
Před několika dny Indie oznámila nákup 36 stíhaček Rafale. Nákup proběhne formou přímé dohody mezi ...
- 20.04.2015
- 13 komentářů
- Jan Grohmann
Indie nemá zájem o další stíhačky Rafale
Indie před časem oznámila nákup 36 francouzských stíhaček Dassault Rafale. Oproti původním plánům ...
- 27.05.2015
- 14 komentářů
- Jan Grohmann
První tři stíhačky Rafale pro Egypt
Před několika dny dosedly na letiště v Egyptě první tři egyptské stíhačky Rafale. Firma Dassault ...
- 26.07.2015
- 17 komentářů
- Jan Grohmann
Pro Indickou stranu je složité udržet cokoliv (co má létat). Uznávám ale že SU-30 by jim celkem slušely. Pokud ale chtějí vlastní letoun 5. generace, tak by jim Západní ...Zobrazit celý příspěvek
Pro Indickou stranu je složité udržet cokoliv (co má létat).
Uznávám ale že SU-30 by jim celkem slušely.
Pokud ale chtějí vlastní letoun 5. generace, tak by jim Západní stíhačky neměly dělat problém (jak údržbou tak i provozem) - platí i pro ostatní letouny 4.generace.
Přijde mi že jim nic není dost dobré (chtějí super letouny, super zbraně a snad i Armatu), když ale procitnout tak zjistí že vlastně mají jen kupu starého šrotu.
Někdy mi připomínají chování poláků :)Skrýt celý příspěvekShania: no jestli mají problém udržet v provozu robustní ruské stroje, pak by pro ně choulostivé evropské stíhačky možná nebyly úplně ideální volba.
Shania: no jestli mají problém udržet v provozu robustní ruské stroje, pak by pro ně choulostivé evropské stíhačky možná nebyly úplně ideální volba.
JirkaM: vzhledem k tomu, že mají opravdu velké problémy udržet SU-30 (je úplně jedno, jestli za to může výrobce, kontraktor, nebo Indové) v provozu, tak určitě potřebují další.
JirkaM: vzhledem k tomu, že mají opravdu velké problémy udržet SU-30 (je úplně jedno, jestli za to může výrobce, kontraktor, nebo Indové) v provozu, tak určitě potřebují další.
Použitím principu Occamovy břitvy dojdeme k nejpravděpodobnějšímu závěru, totiž že v Indii prostě panuje chaos, vnitřní rivalita a nekompetence. Indové také možná zjistili, že ani ...Zobrazit celý příspěvek
Použitím principu Occamovy břitvy dojdeme k nejpravděpodobnějšímu závěru, totiž že v Indii prostě panuje chaos, vnitřní rivalita a nekompetence. Indové také možná zjistili, že ani tak velký zákazník si nemůže k dodavateli dovolit úplně všechno.Skrýt celý příspěvek
A není to tak, že Indové přišli na to, že západ ve srovnání se Suchoji nemá co nabídnout? http://armata.cz/indicky-vypra... Mě připadá kombinace jednoduchých indických ...Zobrazit celý příspěvek
A není to tak, že Indové přišli na to, že západ ve srovnání se Suchoji nemá co nabídnout?
http://armata.cz/indicky-vypra...
Mě připadá kombinace jednoduchých indických Tejasů s v Indii vyrobenými Su-30 dokonalá. Na co mít ve výzbroji 10 různých typů?Skrýt celý příspěvekHAL FGFA: projekt má šanci jen pokud si jej vezmou na starost Rusové a indové se spokojí s tím že vytvoří zadání, budou shánět technologie (nákupy licencí ze západu), financovat ...Zobrazit celý příspěvek
HAL FGFA:
projekt má šanci jen pokud si jej vezmou na starost Rusové a indové se spokojí s tím že vytvoří zadání, budou shánět technologie (nákupy licencí ze západu), financovat a do technických záležitostí nebudou mluvit. Konstrukčně jsou zatím indové velice "neschopní" (příkladem budiž všechny zbraně a zbraňová technika z jejich produkce).
Momentálně nejsou ani slušnými partnery (když ruší jeden tendr za druhým), rusům to nevadí - hlavně že indové platí.Skrýt celý příspěvekAgronaut: V článku je IMHO naprosto jasně zdokumentováno, proč Indie odstoupila. Po nákupu těch 36 původní záměr a hlavně jeho formát (jednání přímo s výrobcem) nemá smysl. ...Zobrazit celý příspěvek
Agronaut: V článku je IMHO naprosto jasně zdokumentováno, proč Indie odstoupila. Po nákupu těch 36 původní záměr a hlavně jeho formát (jednání přímo s výrobcem) nemá smysl.
Pokud by francie prodala mistraly, tak by ztratila totálně důvěryhodnost u celého západu. To Indie dobře ví a chápe.Skrýt celý příspěvekMyslel jsem tu vazbu na Mistraly v tom duchu, ze Indie jako druha nejvetsi zeme potrebuje predevsim know how. Pokud zrusili zamer licencni vyroby, nemusi pro ne byt akceptovatelne ...Zobrazit celý příspěvek
Myslel jsem tu vazbu na Mistraly v tom duchu, ze Indie jako druha nejvetsi zeme potrebuje predevsim know how. Pokud zrusili zamer licencni vyroby, nemusi pro ne byt akceptovatelne byt ve vydiratelne pozici. Koneckoncu stale maji problemy s Kasmirem (narazka na Krym). Dopad proto vidim zejmena do duvery, coz je ve zbrojnich zakazkach polovina uspechu. Otazka je.coje ta druha - treba korupce;)Skrýt celý příspěvek
Pro Matesaax - já bych spíše jako optimální viděl právě kombinaci těžkých Su-30, plnících také úderné úkoly; středních Rafale a lehkých LCA Tejas. Trochu tu strategii Indů ...Zobrazit celý příspěvek
Pro Matesaax - já bych spíše jako optimální viděl právě kombinaci těžkých Su-30, plnících také úderné úkoly; středních Rafale a lehkých LCA Tejas.
Trochu tu strategii Indů nechápu. Letoun jako Rafale (či jiný této kategorie) indické letectvo zjevně potřebuje; již proto, že brzy bude potřebovat nahradit Mirage-2000 a Mig-29, které i přes modernizaci nemohou sloužit do nekonečna. Pouhých 36 ks je nenahradí. Stejně tak budou potřebovat nahradit MiG-27 a Jaguary. Celkově mi ten indický přístup připadá poněkud nekoncepčníSkrýt celý příspěvekViareco ludi predikovalo zrusenie nakupu v spojitosti s Mistralmi - ako to bolo netusim, mozno to tak bolo, mozno nie. Kazdopadne nevylucoval by som ze rusi ako podakovanie za ...Zobrazit celý příspěvek
Viareco ludi predikovalo zrusenie nakupu v spojitosti s Mistralmi - ako to bolo netusim, mozno to tak bolo, mozno nie. Kazdopadne nevylucoval by som ze rusi ako podakovanie za sankcie lobuju v "prospech"..
Neviete niekto preco vtedy vylucili MiG35? Pokial viem yak so Suckami su indovia spokojni, HAL FGFA sice meska ale po zruseni Rafalu nahrada tiez nebude nijak skoro..Skrýt celý příspěvekMyslím,že kombinace Su-30 s lehkými Tejasy je ideální a kupovat další typ letounu je zbytečné vyhazování peněz,případně pořídit další Migy-35,které kupuje námořnictvo. RAFALE je ...Zobrazit celý příspěvek
Myslím,že kombinace Su-30 s lehkými Tejasy je ideální a kupovat další typ letounu je zbytečné vyhazování peněz,případně pořídit další Migy-35,které kupuje námořnictvo.
RAFALE je zřejmě zajímal jen na prozkoumání západních technologiíí.Skrýt celý příspěvekAgronaut: Francouzi už na Mistraly mají zájemce, takže to tak horké nebude. Tady spíše slo o Dassault, který nebyl celkem logicky ochotný dat Indum technologie a ještě k tomu ...Zobrazit celý příspěvek
Agronaut: Francouzi už na Mistraly mají zájemce, takže to tak horké nebude. Tady spíše slo o Dassault, který nebyl celkem logicky ochotný dat Indum technologie a ještě k tomu převzít záruky za stroje, které ani nebude vyrábět. Pro ně je lepší si najít důvěryhodnější partnera ne se nechat vydirat a k tomu si pěstovat levnější konkurenci.Skrýt celý příspěvek
Argonaut: V tomhle případě bych spojitost s Mistraly neviděl. Spíš se indická strana chce z té zakázky vyvléct a jen vymýšlí důvody. Ani bych se nedivil kdyby chtěli přehodnotit ...Zobrazit celý příspěvek
Argonaut:
V tomhle případě bych spojitost s Mistraly neviděl. Spíš se indická strana chce z té zakázky vyvléct a jen vymýšlí důvody. Ani bych se nedivil kdyby chtěli přehodnotit vyloučení Migů 35 - důvod ke zrušení dohody se najde vždycky. Čím víc peněz ušetří na Rafalech, tím víc můžou nalít do bezedného projektu Tejas.
Pokud ona "rusko-indická" stíhačka 5.generace dopadne jako Tejas, tak budou na Migách 21 létat ještě v příštím stoletíSkrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...