Konec letadel Tu-154, Tu-134 a Il-62M v ruské armádě

Tu-154 může nahradit nový ruský dopravní letoun Suchoj Superjet 100 (na obrázku); větší foto / Katsuhiko Tokunaga; CC BY-SA 2.0

Ruský ministr obrany Sergej Šojgu inicioval studii, která posoudí možnosti vyřazení dopravních letadel Tupolev Tu-154, Tu-134 s Iljušin Il-62M z výzbroje Ozbrojených sil Ruské federace. Důvodem vyřazení je nehoda armádního letounu Tu-154 z prosince minulého roku, při které zemřelo 92 lidí.

Ve výzbroji ruského letectva najdeme 16 letadel Tu-154, u ruského námořnictva dvojici Tu-154, ministerstvo vnitra provozuje čtyři Tu-154 a ruská bezpečnostní služba FSB dva letouny. Celkově dnes léta po světě 49 Tu-154.

Menší Tu-134 najdeme v ruském letectvu (39 ks) a u ruského námořnictva (6 ks). Kromě toho ruské letectvo provozuje 7 proudových dopravních strojů Il-62M. Dlužno dodat, že počty aktivních (využívaných) zmíněných letounů se podle různých zdrojů liší.

Právě trojice strojů Tu-134, Tu-154 a Il-62M zajišťuje pravidelný transport důstojníků, vojáků a civilistů z Ruska do Sýrie a zpět. Transport nákladů a techniky Rusko-Sýrie zajišťují dopravní An-124 a Il-76.

Podle webu FlightRadar24, na který se odvolává polský magazín Defence 24, zmíněná trojice letounů každý měsíc vykoná z Ruska do Sýrie a zpět několik desítek letů.

Letouny Tu-154 často slouží jako vedoucí stroje pro přelet bojových letadel z Ruska do Sýrie a zpět. V polovině března 2016 například letadla Tu-154 (s piloty a technickým personálem) a An-124 (technické vybavení pro letouny) tvořila vedoucí stroje skupiny stíhacích bombardérů Su-34 mířící z Ruska od Sýrie. 

Nešťastný Tu-154, který havaroval 25. prosince do Černého moře, byl vyrobený v roce 1983 a měl nalétáno 6689 hodin. Letoun do Sýrie přepravoval část slavného hudebního sboru Alexandrovců. Ministr obrany Šojgu následně zakázal provoz všech letounů tohoto typu.

Superjet 100

V důsledky nehody ruské ministerstvo obrany nyní posuzuje možnost náhrady jak Tu-154, tak i Tu-134 a Il-62M. “Probíhají nyní konzultace s průmyslem, abychom vybrali nejlepší řešení,” citovala agentura TASS svůj zdroj z ruského ministerstva obrany.

Podle stejného, nejmenovaného zdroje pak ruské ministerstvo obrany a průmysl posuzují možnost nahradit Tu-154 novým ruským dopravním letadlem Suchoj Superjet 100 a Il-62M/Tu-134 proudovým strojem s dlouhým dosahem Tu-214. Kromě toho ještě přicházejí v úvahu proudové stroje Il-96-300 a Tu-204SM.

Podle ruské agentury TASS bude nákup letounuů financován pouze ze zdrojů ruského ministerstva obrany. Zatím není ale znám časový plán zavádění nových dopravních letadel do výzbroje.

Tu-214

První prototyp Tu-214 (varianta Tu-204) poprvé vzlétl v roce 1996. V současné době ruské civilní letecké společnosti provozují deset Tu-214. Letoun dokáže přepravit až 210 cestujících na vzdálenost 4340 km. Některé speciální varianty Tu-214 mají ale dolet až 10 000 km. Jednotková cena dosahuje 35 milionů dolarů.

Suchoj Superjet 100 poprvé vzlétl v roce 2007 a vstoupil do služby v roce 2011. V současné době, především v Rusku, léta 85 Superjetů 100. Několik letadel používá také kancelář ruského prezidenta, ministerstvo pro mimořádné situace a ministerstvo vnitra. 

Superjet 100 přepraví více než 100 pasažérů na vzdálenost 4600 km. Cena za jeden stroj se pohybuje rovněž kolem 35 milionů dolarů.

Zdroj: TASS

Nahlásit chybu v článku


Související články

Ruské balistické rakety Iskander v Sýrii

Izraelci ve čtvrtek zveřejnili satelitní snímky potvrzující přítomnost ruských balistických raket ...

Ruská armáda v roce 2016: Bojová připravenost vzrostla

Ruský ministr obrany Sergej Šojgu 22. prosince na setkání vedoucích představitelů ruského ...

T-90M: Nejnovější model ruských tanků T-90

Ruský vojenský expert Alexej Chlopotov před několika dny na svém blogu ukázal nejnovější model ...

Ruské letectvo začíná testovat “exportní” stíhačky MiG-35

Na konci ledna bude oficiálně představena finální (sériová) podoba nové ruské víceúčelové stíhačky ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • dusan
    22:15 20.01.2017

    Myslím, samozrejmé dopravné stroje Il-18. https://en.wikipedia.org/wiki/... Vojenské deriváty Il-20/22/38 sú o niečom inom .... Tak isto ...Zobrazit celý příspěvek

    Myslím, samozrejmé dopravné stroje Il-18.

    https://en.wikipedia.org/wiki/...

    Vojenské deriváty Il-20/22/38 sú o niečom inom ....
    Tak isto nečakám, že sa to týka špecializovaných cvičných strojov Tu-134 určených na výcvik pilotov bombardovacích strojov.

    Ono nechať "dožiť" staré stroje je v poriadku ... akurát by sa mali využívať ako nákladné a nie s nimi prepravovať vojakov. I máme skúsenosť s An24 .... jednoducho také staré mašiny nikdy nebudú na takej úrovni bezpečnosti ako moderné stroje i keď prejdú prípadnou modernizáciou.Skrýt celý příspěvek

  • niko
    20:52 20.01.2017

    Dusan Rusko ma cekom dost IL 18 a ich klonov (IL20) vo verziach SIGINT a ELINT, niektore dokonca vo farbach Aeroflotu. Teda vyradzovat ich bude urcite postupne. Jedine sucasne ...Zobrazit celý příspěvek

    Dusan Rusko ma cekom dost IL 18 a ich klonov (IL20) vo verziach SIGINT a ELINT, niektore dokonca vo farbach Aeroflotu. Teda vyradzovat ich bude urcite postupne.
    Jedine sucasne dopravne ruske lietadlo, ktore sa vyrovna zapadnym standardom je Suchoj 100 Superjet. Vsetky ostatne dopravne lietadla su v podstate prepadaky, ktore vyradi, alebo vyradzujel uz aj Aeroflot.Skrýt celý příspěvek

  • dusan
    17:21 20.01.2017

    Trochu zmätok s tými Ilijušinmi ... Il-76 a Il-62 .... Pred zrútením Tu-154B pri pristátí havaroval Il-18 s ruskými vojakmi ... bolo "len" dosť ťažko zranených. Predpokladám, ...Zobrazit celý příspěvek

    Trochu zmätok s tými Ilijušinmi ... Il-76 a Il-62 ....

    Pred zrútením Tu-154B pri pristátí havaroval Il-18 s ruskými vojakmi ... bolo "len" dosť ťažko zranených. Predpokladám, že už tých poslených pár kusov následne konečne vyradili, lebo voziť na takých starých črepoch ľudí je už trochu od veci.Skrýt celý příspěvek

  • niko
    16:49 20.01.2017

    Nahradit Tu154 Tu 214 ? Teda nahradenie starého lietadla, lietadlom vyslovene nepodarenym. Radsej by to vsetko mali nahradit Suchojmi Superjetmi. Hoci su mensie.

    Nahradit Tu154 Tu 214 ? Teda nahradenie starého lietadla, lietadlom vyslovene nepodarenym. Radsej by to vsetko mali nahradit Suchojmi Superjetmi. Hoci su mensie.

  • akimAlí
    16:42 20.01.2017

    Ať si nakoupí boíngy! Trump jim dá množstevní slevu.

    Ať si nakoupí boíngy! Trump jim dá množstevní slevu.

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 2