Joint Sea 2015 II: Ruské a čínské námořnictvo společně
- 21. 8. 2015
- 18 komentářů
- Jan Grohmann
U pobřeží Vladivostoku na Dálném východě začalo velké společné cvičení ruského a čínského námořnictva Joint Sea 2015 (Společné moře 2015). Historicky jde o největší společné námořní cvičení obou zemí. Námořních manévrů se účastní více než dvacet ruských a čínských lodí.
První část čínsko-ruského cvičení Joint Sea 2015 (Joint Sea 2015 I) proběhlo v květnu letošního roku ve Středozemním moři. Prvního cvičení se účastnilo deset lodí.
Druhá část - Joint Sea 2015 II - probíhá od dnešního dne až do 28. srpna. Cvičení se účastní 23 lodí, 500 členů námořní pěchoty a 40 vozidel. Jde o páté rusko-čínské cvičení za posledních deset let.
„V letošním roce je rozsah cvičení bezprecedentní," uvedl zástupce velitele ruského námořnictva, viceadmirál Alexander Fedotenkov ruské tiskové agentuře TASS. „Po tomto cvičení budeme mít novou úroveň provozní koordinace, kompatibilitu velitelských štábů (čínského a ruského – pozn. red.) a výměny zkušeností."
Čína vyslala na cvičení sedm lodí v čele s raketovým torpédoborcem Type 051C Šen-jang (115) třídy Lu-čou. Následuje raketový torpédoborec Tchaj-čou (138) ruské třídy Sovremennyj, fregaty Type 54A Lin-i (547) a Čchao-chu třídy Ťiang-kchaj II, výsadková loď Type 051 Čchang-paj Šan (989), výsadková doková loď Type 072A Jün-wu-šan (997) a tanker Type 903 Tchaj-chu.
Na cvičení z Číny rovněž přiletělo šest vrtulníků, pět letadel a dvě stě členů námořní pěchoty. Rusko kromě 16 lodí posílá na cvičení dvě ponorky a dvanáct letadel. Hlavní náplní cvičení je protiponorkový boj a boj proti vzdušným silám protivníka.
„Zdroj seznámený se cvičením uvedl, že obě země spojily své síly, aby simulovaly protiponorkový boj a protivzdušnou obranu a další relevantní mise. Plánuje se také společné vylodění příslušníků námořní pěchoty," uvedla čínská tisková agentura Sin-chua (Nová Čína). „Zdroj také uvedl, že cvičení není zaměřeno proti jakékoliv třetí straně a neohrožuje status quo v regionu."
Joint Sea 2015 II
„Cvičení vyvrcholí společným obojživelným a vzdušným výsadkem na střelnici Klerk v Přímořském kraji. Vůbec poprvé dojde ke společnému vylodění čínských a ruských jednotek na ruské území," přiblížil náplň cvičení kapitán 1. třídy Roman Martov, mluvčí Východního vojenského okruhu.
Cvičení je pokračováním spolupráce mezi čínským a ruským námořnictvem. V květnu, před začátkem cvičení Joint Sea 2015 I, vpluly Bosporskou úžinou do Černého moře dvě čínské fregaty Type 54A Lin-i (547) a Wej-fang (550) třídy Ťiang-kchaj II. Obě čínské lodě zakotvily na ruské námořní základně ve městě Novorossijsk.
Čínské fregaty se později zúčastnily cvičení Joint Sea 2015 I. Podle deníku China Times však chtěla Čína rovněž Rusku předvést své fregaty Type 054, které patří mezi výkladní skříň čínského námořnictva a lodního průmyslu. China Times, odvolávající se na ruského zbrojního experta Alexandra Mozgovoje, navíc připomíná, že Čína projevuje zájem prodat lodě Type 054A do Ruska.
Rusko v současné době zavádí do výzbroje fregaty třída Admiral Sergej Gorškov. Ale jejich výroba a zavádění do výzbroje běží velmi pomalu. Stavba první lodě začala v roce 2006, ale stále na ní probíhají námořní zkoušky. Čínské lodě Type 054A mohou pomoci ruskému námořnictvu překonat období, než získá větší počet vlastních moderních fregat.
Navíc jak připomíná Mozgovoj, většina čínských lodí je založená na sovětské nebo ruské technologii, takže není problém čínské fregaty vybavit ruskými technologiemi. Dodávka lodí do Ruska navíc bude pro Čínu velmi prestižní záležitostí.
Související články
NÁZOR: Čína nesouhlasí s Ruskem, ale nesmí to dát najevo
Jaká je role Číny, ekonomické a vojenské supervelmoci, v rusko-ukrajinské třenici? Jednoduše řečeno, ...
- 04.03.2014
- 10 komentářů
- Jan Grohmann
Čína získá protivzdušné systémy S-400 Triumf
Rusko dodá do Číny neupřesněný počet protileteckých a protiraketových kompletů S-400 Triumf. ...
- 19.04.2015
- 1 komentářů
- Jan Grohmann
Rusko si oficiálně nárokuje Arktidu a Severní pól
Moskva 3. srpna předložila OSN oficiální požadavek na přičlenění Arktidy včetně Severního pólu k ...
- 07.08.2015
- 41 komentářů
- Jan Grohmann
Ruská protiteroristická kampaň na Kavkaze pokračuje
Během léta islamisté utrpěli na Kavkaze poměrně značné ztráty. Ruské bezpečnostní složky provedly ...
- 21.08.2015
- 7 komentářů
- Václav Kopecký
Krystofmraz precti sihttp://www.reflex.cz/clanek/ko...
Krystofmraz precti sihttp://www.reflex.cz/clanek/ko...
Nevím na čem stavíte soběstačnost spojených států. Jistě, ekonomika jako USA může velmi rychle vybudovat soběstačnou armádu, ale momentálně rozhodně soběstačná není ani v ...Zobrazit celý příspěvek
Nevím na čem stavíte soběstačnost spojených států. Jistě, ekonomika jako USA může velmi rychle vybudovat soběstačnou armádu, ale momentálně rozhodně soběstačná není ani v nejmenším. To že rusko používá spousty zahraničních dílů je pravda, ale stále je to minimum oproti ostatním státům. A co do ekonomiky, ruská ekonomika se rozhodně nehroutí. Rusko je velice stabilní. To že oslabuje je jiná věc, to je běžné. Zhroucení ekonomiky ale vypadá jinak. Když nebudu počítat, že oslabení ruské ekonomiky je opět uměle vyvolané sankcemi a pravděpodobně i intervencemi ve fiskální politice, je kolísání ekonomiky naprosto přirozené a nemá žádnou spojitost s jejím hroucením. Země s tolika nerostnými surovinami může zkolabovat společensky, politicky ale určitě ne ekonomicky.Skrýt celý příspěvek
Z hospodářských novin - počítačovou divizi koupili někdy před deseti lety. Akvizice čísnkých firem se moc do světe nehlásají, ale třeba Lenovo je od té doby největším výrobcem ...Zobrazit celý příspěvek
Z hospodářských novin - počítačovou divizi koupili někdy před deseti lety. Akvizice čísnkých firem se moc do světe nehlásají, ale třeba Lenovo je od té doby největším výrobcem počítačových komponent na světěSkrýt celý příspěvek
Krásná slova, nicméně jak technologicky zaostává Rusko s Čínou za Japonskem či Německem...Suroviny se dají nakoupit, vědecký pokrok se však dá koupit rovněž a suroviny jsou oproti ...Zobrazit celý příspěvek
Krásná slova, nicméně jak technologicky zaostává Rusko s Čínou za Japonskem či Německem...Suroviny se dají nakoupit, vědecký pokrok se však dá koupit rovněž a suroviny jsou oproti lidské práci omezeným přírodním zdrojem. Dnes už nežijeme v roce 1989, Čínské Lenovo koupilo a vstřebalo IBM například a dnes je největším výrobcem počitačů na světě (přičemž nemyslím, že jen kopírují ostatní), ona technologická vyspělost západu proti zbytku světa je vidět hlavně v rozšíření výdobytků mezi populací (které se navíc ve většině montují v Asii), ty rozdíly mají tendenci se zmenšovat, narozdíl od osmedesátých let kdy se rapidně zvětšovaly. Pokud suroviny máte, budete mít vždy za co kupovat, pokud si je udržíte, pokud je nemáte musíte být užitečný něčím jiným - což je asi normální rozložení obchodu. Budoucnost státu založená na surovinách prostě není nic špatného, ani omezujícího, když jich máte dost mohou na tom vyrůst celé generace a samozřejmě to neznamená, že ve všech ostatních oblastech musíte točit mlýnek a žít v rákosové chýši - znamená to jen to, že máte určitou výhodu proti ostatním. A když půjdeme zpět do reality tak budoucnost státu v dnešní době spatřuji ve schopnosti politické reprezentace myslet dál než za svůj čtyřletý mandát a pracovat pro vlastní zemi - což u dnes velmi bohatého a vyspělého Německa hodlajícího jen letos absorbovat přes 800 000 uprchlíků bohužel nevidím.Skrýt celý příspěvek
Rusko moc nemusím (ale mám mezi Rusy několik moc dobrých přátel), ale nebudu takový vůl, abych jim přál nějaký kolaps.. Nevím co je na tom pravdy, ale Helmut Kohl údajně reagoval ...Zobrazit celý příspěvek
Rusko moc nemusím (ale mám mezi Rusy několik moc dobrých přátel), ale nebudu takový vůl, abych jim přál nějaký kolaps.. Nevím co je na tom pravdy, ale Helmut Kohl údajně reagoval na kritiku toho, že SRN posílá vlaky obilí do SSSR větou "musíme jim dát nažrat, nebo se přijdou nažrat k nám"...
Nemylím si, že se Rusko v dohledné době nějak znovu demokratizuje a ani nejsem přesvědčen o tom, že je k tomu většinová vůle. CHtějí to tak mít, ať to tak mají. Ale nebudu se tvářit, že to je v pořádku a že tent stát řadím na stejné místo, jako jiné velmoci - EU, USA, i tu Čínu. Ne. Je to loupeživý/agresivní stát (těch 300 let mongolské nadvády je prostě znát!) v těsném sousedství. Investujme do naší armády, do našeho členství v NATO a buďme v obraze... Ne pod obraz, jak se to bohužel tak často u národa jako celku i jeho vrcholných představitelů děje...
A ještě tohle - Rusáci a Rusko jsou jací jsou, ale měli bychom si první zamést před naším prahem. My taky nejsme zrovna národ Elfů...Skrýt celý příspěvekWenet01: Domnívám se,že budoucnost každé země závisí od vzdělání mladé generace. Potenciál státu je založen na vědeckotechnickém základě, technologiích a vyspělosti průmyslu.Kolik ...Zobrazit celý příspěvek
Wenet01: Domnívám se,že budoucnost každé země závisí od vzdělání mladé generace. Potenciál státu je založen na vědeckotechnickém základě, technologiích a vyspělosti průmyslu.Kolik ruských a čínských vědců pracuje na západě a kolik západních v rusku a číně? Suroviny nejsou jen v rusku a číně, ale i v obouch amerikách africe a austrálii. Příklady vyspělosti státu jsou paradoxně německo a japonsko,kde těch surovin je velmi poskrovnu.Skrýt celý příspěvek
Rusko má suroviny a technologie, Čína má peníze , služby a práci a USA má dluhy, technologie a částečně suroviny. Docela mne tu baví opakující se tvrzení o slabosti ekonomiky ...Zobrazit celý příspěvek
Rusko má suroviny a technologie, Čína má peníze , služby a práci a USA má dluhy, technologie a částečně suroviny. Docela mne tu baví opakující se tvrzení o slabosti ekonomiky závislé na surovinách...pokud je máte a máte je všechny a máte jich dost,což je případ Ruska, tak byste vážně vsadili na to ,že budou desítky let zlevňovat, že jich je pod zemí po celém světě tolik a tolik nalezišť se ještě objeví, že to bude trend? To vážně děláte ze Saudské akce se zvýšenou těžbou ekonomickou slabost státu, který leží na všem co svět potřebuje? Ekonomika založená na surovinách (mimochodem v případě RF to není dle podílu HDP tak docela pravda) může mít krátkodobé problémy s poklesem ceny, ale pokud je přečkáte bez hladomoru, je to jistě lepší než být závislý na službách, nebo být montovnou zahraničních automobilek. Kdyby Čína zůstala montážním závodem zbytku světa, byla by rovněž stále ohrožena, ale mnoho ze zboží, které dnes kupujete včetně mobilů a počítačů je v čínských rukou a přebytek dolarových rezerv Čína rychle utrácí za expanzi v Africe - kdysi se říkalo, že kdyby po celém světě zvítězil socialismus neměl by SSSR od koho kupovat obilí, teď je možno říci ,že kdyby všude zvítězila demokracie, neměl by si západ od koho půjčovat peníze. USA těží z dolaru jako rezervní měn bude to trvat věčně, kdo ví. Souhlasím s tím, že Rusko je vojensky soběstačné hned po USA, k tomu doporučuji představu, jak EU přechází na válečnou výrobu...Číně chybí vojenské technologie a vzhledem k tomu ,že začíná jak se zdá chápat , že ekonomickou expanzi v jihovýchodní asii si bude muset proti USA pojistit, očekávám, že Rusko bude velmi vítaným řešením vojenských technologii, které západ číně politicky věnovalSkrýt celý příspěvek
Souhlasím s Kozlusem. Rozklad Ruska je to poslední, co západ potřebuje. To byl důvod, proč USA nacpaly do Ruska miliony dolarů, proč nakupovali rakety proton místo stavby svých. ...Zobrazit celý příspěvek
Souhlasím s Kozlusem. Rozklad Ruska je to poslední, co západ potřebuje. To byl důvod, proč USA nacpaly do Ruska miliony dolarů, proč nakupovali rakety proton místo stavby svých.
Luky: Otázkou je v jaké kvalitě a množství se dokáže samozásobovat. Ono je hezké, že Rusko dokáže vyrobit skoro všechny druhy zbraní samo. Co je jim to ale platné, když si neumí vyrobit stroje, bez kterých ty zbraně nevyrobí (nebo v mizerné kvalitě).Skrýt celý příspěvekPrat si rozklad Ruska (nebo Ciny) muze jen magor. Panove, bavime se tady o statech s jadernyma zbranema! Kdyz pripustim, ze rusove jsou strasni cvoci, jak nam tady nekteri tvrdi, ...Zobrazit celý příspěvek
Prat si rozklad Ruska (nebo Ciny) muze jen magor. Panove, bavime se tady o statech s jadernyma zbranema! Kdyz pripustim, ze rusove jsou strasni cvoci, jak nam tady nekteri tvrdi, co by asi pak nasledovalo? Boje o uzemi a moc? Jen tanky, nebo i neco ostrejsiho? A co ty lidi tam? Asi jen tak nebudou cumet, ale pokusi se zdrhnout. A kam? Dal na vychod asi sotva, takze EU. Jo, to by bylo vazne super.Skrýt celý příspěvek
Dusan a myslíte, že to je dobře, nebo to stojí za úsměv, spokojenost? Máme tady 150 milionový národ, jehož hrdost a sílu reprezentuje především armáda. Je pravda, že Ruský průmysl ...Zobrazit celý příspěvek
Dusan a myslíte, že to je dobře, nebo to stojí za úsměv, spokojenost? Máme tady 150 milionový národ, jehož hrdost a sílu reprezentuje především armáda.
Je pravda, že Ruský průmysl je špičkový z drtivé míry (ano, o titanu vím) jen ve zbraňových systémech. Co je na tom ale srandovního? To je spíše smutné a vyvolává to velké obavy. Opravdu si myslíte, že "posmívání se Rusku" něco vyřeší nebo udělá svět lepším?Skrýt celý příspěvekno a to máš: " munice, pistolky, flintičky, pancéřovky, ŘS, kolová technika, pásová technika, dělostřelectvo, PVO, REB, ženijní technika, vrtulníky, letectvo, loďstvo hladinové, ...Zobrazit celý příspěvek
no a to máš: " munice, pistolky, flintičky, pancéřovky, ŘS, kolová technika, pásová technika, dělostřelectvo, PVO, REB, ženijní technika, vrtulníky, letectvo, loďstvo hladinové, ponorky, satelity, hackery, ZHN..."
Není moc zemí, co si to dělá samozásobitelsky.Skrýt celý příspěvekkrystofmraz No Čína "môže" ekonomicky kolabovať .... Rusko už kolabuje : ) Rusko len pestuje ilúziu sebestačnosti .... ruské firmy montujú bežne systémy od zahraničných ...Zobrazit celý příspěvek
krystofmraz
No Čína "môže" ekonomicky kolabovať .... Rusko už kolabuje : )
Rusko len pestuje ilúziu sebestačnosti .... ruské firmy montujú bežne systémy od zahraničných dodávateľov a oficiálne to vydávajú za ruské....
Také slabučká ekonomika ako Rusko nemôže byť sebestačná v zbrojnom priemysle ani teoreticky .....
Všetky moderné či zmodernizované tanky ruskej armády sú napr. vybavené francúzkymi termokamerami v systéme riadenia paľby .....Skrýt celý příspěvekSouhlasím, že čínská armáda na ruskou rozhodně v mnoha věcech ztrácí. Již méně s hodnocením ruské ekonomiky. Možná není tak "umělá", zato je velmi závislá na nerostných surovinách, ...Zobrazit celý příspěvek
Souhlasím, že čínská armáda na ruskou rozhodně v mnoha věcech ztrácí. Již méně s hodnocením ruské ekonomiky. Možná není tak "umělá", zato je velmi závislá na nerostných surovinách, což také není to pravé ořechové (závislost ČR na automobilovém průmyslu je ještě ošemetnější, abychom si zametli před vlastním prahem).
Ohledně soběstačnosti nesouhlasím zcela. Ne proto, že by Rusko nebylo do značné míry soběstačné! Nicméně bez debat je na druhém místě za USA. To není nic proti Rusku (druhé místo je taky dobré :-) ). Koneckonců jsou před EU i před Čínou, ačkoliv ty jsou o poznání větší ekonomiky, takže jako obvykle velmi slušný výkon při relativně malých nákladech, což zaslouží bez debaty velkou úctu! Nicméně zrovna zmíněné motory do vrtulníků jsou trochu problém i pro Rusko (ovšem to dokáže ten problém vyřešit podstatně snadněji než Čína, o tom nepochybuji). Stavba lodí třídy Mistral ve Francii také nebyla z důvodů ušetření financí, Rusko prostě nedisponuje potřebnými loděnicemi a technologiemi (opět věřím, že oboje dokáže vybudovat rychleji než Čína). Takže až taková soběstačnost tam není. Ale snaží se. A hlavně se zlepšují.Skrýt celý příspěvekEkonomicky je čína jistě jiná liga (ačkoliv velmi nestabilní, narozdíl od ruska, čínská akonomika může zkolabovat z minuty na minutu, jelikož je značně "umělá") ale vojensky určitě ...Zobrazit celý příspěvek
Ekonomicky je čína jistě jiná liga (ačkoliv velmi nestabilní, narozdíl od ruska, čínská akonomika může zkolabovat z minuty na minutu, jelikož je značně "umělá") ale vojensky určitě čína nic nepřekonává. Číňané stále nemají některé zásadní technologie a nejsou schopni svou armádu zásobovat zcela běžnými věcmi. Například spolehlivé mtory do vrtulníků jim dělají problém a kupují je od zahraničních dodavatelů. No, jistě, jejich armáda je impozantní a kvalitní, ale její technologická závyslost na ostatních zemích jí činí značně zranitelnou. Naproti tomu rusko je vojensky možná nejsoběstačnější země vůbec.Skrýt celý příspěvek
Wenet01 Je to presne "prieteľstvo z rozumu" .... Rusko a Čína ostávajú súpermi ... ale jednoducho sa momentálne potrebujú ... treba povedať, že Rusko potrebuje Čínu viac ....v ...Zobrazit celý příspěvek
Wenet01
Je to presne "prieteľstvo z rozumu" .... Rusko a Čína ostávajú súpermi ... ale jednoducho sa momentálne potrebujú ... treba povedať, že Rusko potrebuje Čínu viac ....v podstate až zúfalo .....
Časy, kedy sa chodili Číňania k Rusom učiť s otvorenými ústami už dávno skončili ... ekomomicky je už Čína iná liga ... a vojensky už pomaly Rusko prekonáva ....
A čo sa týka "vytlačovania" USA z juhovýchodnej Ázie .... taký Vietnam už bez problémov spolupracuje s USA .... a je len otázku času, kedy to prejde do otázky spolupráce vojenskej .... ak je Čína pre Vietnam súperom .... a Rusko pre Čínu důležitým partnerom ... tak logicky hľadá Vietnam, ale i mnohé iné krajiny iných spojencov ..... a tým sú i západné štáty ......
Jednoducho ak sú dvaja "kohúti" na jednom "smetisku" ... tak každý hľadá "svojho" spojenca .... nik netúži byť závislí na spojencovi svojho súpera ....
Napr. taký Pakistan je tiež "vytláčaný" do spolupráce s USA ... hoci táto krajina nie je veľmi doma populárna .....a takých príkladov je veľa ...Skrýt celý příspěvekKdo by si to ještě před pár lety představil...Územní spory vyřešilo Rusko předáním území Číně, ofrky v dodávkách nejmodernějších PVO systémů, skončili jejich vývozem do ČLR - ...Zobrazit celý příspěvek
Kdo by si to ještě před pár lety představil...Územní spory vyřešilo Rusko předáním území Číně, ofrky v dodávkách nejmodernějších PVO systémů, skončili jejich vývozem do ČLR - zkrátka RF je na nejlepší cestě se stát pro Čínu tím co Británie pro USA v době kdy rezignovala na vlastní velmocenské postavení. Rusku jistě zůstanou v mnoha oblastech volné ruce - také za to bude platit surovinami a technologiemi, každopádně tenhle sňatek z rozumu není nadarmo některými analytiky v USA považován za mnohem větší problém než nějací islamisté. Teď snad už více z nich pochopí proč Kissinger říkal, že neokonzervativní pokusy zahnat Rusko snad až za Moskvu neskončí jinak než vytlačením USA z jihovýchodní Asie. Díky šikovnému využití raně novověkých pošramocených vztahů a komunistických hádanic o Stalina dokázalo USA vždy bránit vylepšování vztahů mezi SSSR a ČLR, co je z toho dnesSkrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...