Indický hlavní bojový tank Arjun Mk2

Arjun Mk2
Foto: Arjun Mk2 / Defence Research and Development Organisation (DRDO)

Tank Arjun Mk2 je jedním z nejostřeji sledovaných indických zbrojních programů. Podobně jako stavba vlastní letadlové lodi nebo vlastní stíhačky, úspěšné ukončení vývoje vlastního plnohodnotného hlavního bojového tanku je věcí nejvyšší indické národní prestiže.

Indická armáda započala s testováním tanku Arjun Mk2 v červnu 2012. Po více než roce se blíží testování do cílové rovinky. Pokud testy dopadnou úspěšně, indická armáda plánuje v první vlně nakoupit až 500 tanků Arjun Mk2.

Práce na indickém tanku započaly již v roce 1972. Avšak vlivem technických a rozpočtových potíží, indické úřady rozhodly o masové produkci tanku až v roce 1996. Přesto se odhaduje, že první verze měly až 50 % dílů vyrobených v zahraničí. Šlo zejména o klíčové komponenty jako motor, převodovka, hlaveň, pojezdové ústrojí a systém řízení palby.

I když byly zahraniční komponenty postupně nahrazované domácími, tank Arjun se v reálných podmínkách příliš neosvědčil. Hlavním důvodem byl fakt, že Arjun ztrácel výkon ve velmi horkem počasí.

Prodlevy ve vývoji a problémy s výkonem nakonec donutily indickou armádu nakoupit ruské tanky T-90. Jádro indických tankových vojsk tak v současné době tvoří 907 tanků T-90S „Bishma“ a T-90M. Nejpočetněji jsou však v indické armádě zastoupeny tanky T-72 Ajeya (2414 ks), včetně modernizovaných verzí. Avšak tanků Arjun mají Indové ve výzbroji pouze 248 kusů.

Poslední snahou Indů o vývoj plnohodnotného bojového tanku je Ajrun Mk2, který konstrukčně navazuje na tank Arjun. Nový tank má hmotnost 66 tun, což je o osm tun více než měl jeho předchůdce.

Indové vyvinuli novou verzi tanku Arjun mk2 za výrazné pomocí Izraelců. Firma Elbit pomohla Indům se systém řízení a palby a se schopnosti tanku přežít na bojišti, IMI pak s mobilitou tanku, novou věží a pomohla také vylepšit výrobní proces tanku.

Hlavní odlišností je však schopnost nového tanku odpalovat z hlavně řízené střely, panoramatické noční vidění, reaktivní pancíř a pokročilou obranu proti bitevním vrtulníkům. Mezi další vylepšení patří nová pomocná energetická jednotka, vylepšená hlaveň nebo inerciální navigační systém. Tank má také ochranu před ozářením laserovým paprskem, kdy do prostoru nebezpečí vystřeluje dýmovnice.

Indické ministerstvo obrany věří, že nový tank nepostihne stejný osud jako jeho předchůdce. „Jsme spokojení s výsledným produktem, který je ve výsledku jedním z nejúčinnějších bojových tanků s bezkonkurenční schopnosti automatické detekce a ničení cílů, při zachování maximální ochrany posádky,“ řekl pro Times of India nejmenovaný úředník indického ministerstva obrany.

Arjun Mk2 je však jen dalším mezičlánkem indických tankových ambicí. Indická Obraná organizace pro výzkum a vývoj DRDO (Defence Research and Development Organisation) pracuje na zcela novém tanku, pracovně nazvaném jako Budoucí hlavní bojový tank FMBT (Futuristic Main Battle Tank). Výzkum započal v roce 2010, a první prototyp tanku má být k dispozici v roce 2020.

Zdroj: Armed International, Army-Technology

Nahlásit chybu v článku


Související články

Indická letadlová loď INS Vikramaditya

Indie měla obdržet od Rusů letadlovou loď pojmenovanou jako INS Vikramaditya po mnoha odkladech ...

Modernizovaný MiG-29 pro indické letectvo

Ruský výrobce MiG oznámil v polovině prosince minulého roku započetí dodávek modernizovaných ...

C-17 Globemaster III pro indickou armádu

Indické letectvo (IAF) se stane dalším uživatelem amerického strategického dopravního letounu C-17 ...

Indická armáda začíná testovat CZ 805 BREN

Indická armáda letos v zimě začne s dlouhodobým testováním pěti útočných pušek, mimo jiné i CZ 805 ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Mrakoplaš
    14:56 12.09.2015

    ehm omlouvám se špatné vlákno bral jsem zde jen informace.

    ehm omlouvám se špatné vlákno bral jsem zde jen informace.

  • Mrakoplaš
    14:56 12.09.2015

    belkin Činaní mají ZTC(type)-99 který je proti jejich předchozím tankům určitě pokrok.(teď otázka nakolik výrazný) a ZTC-96 což by měla být patrně ochuzená verze pro druhosledové ...Zobrazit celý příspěvek

    belkin
    Činaní mají ZTC(type)-99 který je proti jejich předchozím tankům určitě pokrok.(teď otázka nakolik výrazný) a ZTC-96 což by měla být patrně ochuzená verze pro druhosledové jednotky(99 je prý cca 3x dražší ). A otázka naoklik se vyrovná západním, ruským případně jiným novým tankům v regionu(type 10 a K2 black panter.) Ale špatné patrně asi nebudou.

    Izraelci prý vyvíjí "merkavu 5" a chtějí jí mít do roku 2020.
    Britové a Američané snad nic. (ale možná se pletu)
    Leopard 3 se snad bude vyvíjet(respektive pokračovat v projektu)
    Patrně společně s francouzy. (aby to nedopadlo jako eurocopter) neb se NEXTer a KMW

    Korejci mají K2black panter a Japonci type 10.(ten je zajímaví tím že má pancíř z nanokrystalické oceli). I dyž by mě zajímalo jestli oba státy vyvíjí nástupce nebo ne?)

    Teď trochu do exotiky
    Íránci mají svoje Zulfiqary. Což je podle vzhledu spojení některých konstrukcí. a jelikož spolupracují se slovinskem)na svých modernizovaných tancích mají jejich SŘP) ale hlavně s ruskem tak tam budou mít snad nějaké transfery technologií ruské poradce na dovolené :)a možná i něco ze západu, pokud to íránská technologická základna zvádá???

    Srbové mají též svůj program M-20UP-1.
    Vycházející koncepčně z armaty.
    A ač Srbové získali některé zbrojní úspěchy na trhu. Tak otázka zda na to mají.
    I když pokud do toho půjdou třeba ve spolupráci z rusy?

    Indie snad projevila zájem o Armaty.
    A momentálně mají svoje Arjruny MK2. Co dělali ve spolupráci s izraelci. A ty by měli být poměrně slušné. v testech prý překonali T-90.Skrýt celý příspěvek

  • shal
    18:00 08.09.2013

    Omlouvám se, že jsem to tu zatáhl.

    Omlouvám se, že jsem to tu zatáhl.

  • Jan Grohmann
    08:27 08.09.2013

    Tak člověk je na den a půl pryč... :)
    Vraťte se k tématu, to není článek o Izraeli. Děkuji.

    Tak člověk je na den a půl pryč... :)
    Vraťte se k tématu, to není článek o Izraeli. Děkuji.

  • David
    15:43 07.09.2013

    Tak se ta diskuse maličko zvrhla od původního tématu. Ale když už... Nesouhlasím příliš s politikou Izraele vůči Palestincům a vůči Arabům celkově.Ale - je to do jisté míry ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak se ta diskuse maličko zvrhla od původního tématu. Ale když už...
    Nesouhlasím příliš s politikou Izraele vůči Palestincům a vůči Arabům celkově.Ale - je to do jisté míry přirozená reakce, vždyť většina arabských států Izrael jako takový neuznává -a některé vysloveně usilují o jeho zničení!Takže ona ta politika Izraele je celkem přirozenou reakcí. A hádat se, co vyprovokovalo co, mi připomíná hádky, zda bylo dřív vejce nebo slepice.
    Nemyslím si, že by Izrael stál na na nějakém vykořisťování Arabů. Izraelci se vcelku logicky zaměřují na moderní technologie, know-how. A výsledky jsou zřejmé, díky tomu Izraelci dosahují celé řady výrazných úspěchů - a to třeba i v té vojenské a zbrojní oblasti. V případě Indie to není jen otázka tanku Arjun, ale i PL systému Barak a dalších.
    A samozřejmě - je to díky velkému přísunu financí - Izrael vydává na obranu (tedy i na vývoj zbraňových systémů kolem 6% HDP (ČR cca 1%) - a to dostávají pomoc z USA - jak oficiální vládní, tak i od různých židovských organizací. I to je třeba vidět - všechno něco stojí. a proto si nemyslím, že by obdobný přístup byl aplikovatelný někde jindeSkrýt celý příspěvek

  • shal
    15:33 07.09.2013

    Teda Mossad není tajná organizace, ale tajná služba :)

    Teda Mossad není tajná organizace, ale tajná služba :)

  • shal
    15:27 07.09.2013

    Spalda: Máte naprostou pravdu. Izrael si z mezinárodního práva moc nedělá, ale je to hlavně z důvodu, že jeho protivníci taky ne. Kdyby se měl Izrael striktně držet práva a ...Zobrazit celý příspěvek

    Spalda: Máte naprostou pravdu. Izrael si z mezinárodního práva moc nedělá, ale je to hlavně z důvodu, že jeho protivníci taky ne. Kdyby se měl Izrael striktně držet práva a nařízení, tak už dávno neexistuje. Izrael má příliž krušnou a bolestnou historii na to, aby slepě věřil, že ho právo ochrání když přijde na lámání chleba. Možná taky proto je IDF nejvíce bojeschopná armáda světa a Mossad jedna z nejschopnějších tajných organizací. Izraeli nejde o nic méně než o vlastní přežití.

    Ultraortodoxní židé si opravdu nepřejí vlastní stát, ale těch je v Izraeli jenom malá menšina a poslední léta se Izraeli daří i tyhle ultraortodoxní začleňovat mezi většinovou Židovskou populaci. Většina Židů se už nechce spoléhat na ostatní, že je ochrání, protože moc dobře ví, že neochrání.

    Ale mě šlo spíše o věděcké a technické úspěchy. Izrael je na špičce v těch nejdůležitějších oborech. Kéž by Češi byli stejně pracovití.Skrýt celý příspěvek

  • green_korytnacka
    12:18 07.09.2013

    izrael sa intenzivne zameriava na vedu a techniku. keby sa stredoeuropske staty zameriavali na to iste, tiez by sme boli tam kde oni. ale u nas sa snazi iba kazdy kazdeho vo ...Zobrazit celý příspěvek

    izrael sa intenzivne zameriava na vedu a techniku. keby sa stredoeuropske staty zameriavali na to iste, tiez by sme boli tam kde oni.
    ale u nas sa snazi iba kazdy kazdeho vo vsetkom co najviac ojebatSkrýt celý příspěvek

  • Spalda
    09:12 07.09.2013

    je to sice uplně offtopic ale nedá ,i to nereagovat. IDF je určitě obdivuhodná "organizace" a Izrael je stát který nikdy nic nedostal zadarmo. Ale ty uspěchy o kterých tu píšete ...Zobrazit celý příspěvek

    je to sice uplně offtopic ale nedá ,i to nereagovat. IDF je určitě obdivuhodná "organizace" a Izrael je stát který nikdy nic nedostal zadarmo. Ale ty uspěchy o kterých tu píšete jsou často postaveny na krvi arabů, kteří mají tu smůlu že IDF je tak silná a okolní arabské země jsou tak neschopné se Izraily postavit, Protože ten si často nedělá s mezinárodním právem těžkou hlavu. Třeba Izrealské osady na západním břehu Jordánu, Ale zase chápu že to jinak pro svoje přežití dělat nemůžou. jen bych je moc neglorifikoval. A co se týče inspirací naší 1. republikou. No nevím ale Kibuc mi přišel spíš jako komunistický sen než něco moc demokratického. Ale je to jen můj názor. A další zajímavou věcí je že některé ultraortodoxní židovské organizace se staví proti Izraeli jako státu samotnému, protože podle nic nemají mít židé svůj stát ale mají být rozroušeni po světě. Nejsem sionista ani žid takže se v jejich náboženství moc nevyznám ale mám pocit že takhle si vyložily část bible.Skrýt celý příspěvek

  • shal
    20:48 06.09.2013

    Ultramarinus: Jasně, vím. Indie :) Já si jen nemohl pomoci, když vidím co se v Izraeli děje. Jak v pouštích úspěšně vysazujou lesy, ovocné sady a farmy a jsou na špici v tolika ...Zobrazit celý příspěvek

    Ultramarinus:

    Jasně, vím. Indie :) Já si jen nemohl pomoci, když vidím co se v Izraeli děje. Jak v pouštích úspěšně vysazujou lesy, ovocné sady a farmy a jsou na špici v tolika oborech a ještě za jakých podmínek s pouhými 7 milióny obyvatel. Ale jde na nich vidět, že nic nedostali zadarmo. všechno si tvrdě oddřeli. Je zajímavé sledovat, jak se mění poušť v prosperující zelenou krajinu, když si jenom blbě nestěžuješ na všechno, ale tvrdě makáš.Skrýt celý příspěvek

  • liberal shark
    19:55 06.09.2013

    To : shal
    Jen tak mimochodem, zakladatelé Izraele se v mnohém inspirovali idejemi československé první republiky. Dnes bychom si pro změnu mohli vzít příklad my z izraele.

    To : shal
    Jen tak mimochodem, zakladatelé Izraele se v mnohém inspirovali idejemi československé první republiky. Dnes bychom si pro změnu mohli vzít příklad my z izraele.

  • Ultramarinus
    19:22 06.09.2013

    Mimochodem Izraelský tank "domácí výroby" se jmenuje Merkava (+ dodej číslo verze).

    Mimochodem Izraelský tank "domácí výroby" se jmenuje Merkava (+ dodej číslo verze).

  • Ultramarinus
    19:21 06.09.2013

    Shal: No, to já taky, ale v tomto případě je řeč spíš o INDII, než o Izraeli. Věta: "Indická armáda započala s testováním tanku Arjun Mk2" to celkem vysvětluje už na začátku ...Zobrazit celý příspěvek

    Shal:
    No, to já taky, ale v tomto případě je řeč spíš o INDII, než o Izraeli. Věta:
    "Indická armáda započala s testováním tanku Arjun Mk2" to celkem vysvětluje už na začátku článku.Skrýt celý příspěvek

  • shal
    17:37 06.09.2013

    Vždycky mi vyrazí dech schopnosti Izraele. Malý, ale nesmírně zdatný národ, dominující v oblasti elektroniky, strojírenství, zbrojařství, high-tech, bioinženýrství, zemědělství, ...Zobrazit celý příspěvek

    Vždycky mi vyrazí dech schopnosti Izraele. Malý, ale nesmírně zdatný národ, dominující v oblasti elektroniky, strojírenství, zbrojařství, high-tech, bioinženýrství, zemědělství, odsolování a spoustě dalších oblastí. A to je tak malý národ neustále pod tlakem EU, ohrožení okolních států a vlastních menšin. Opravdu klobouk dolů. Mají být na co hrdí.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...