Gidrán: Turecká obrněná vozidla v maďarské armádě

Gidrán: Turecká obrněná vozidla v maďarské armádě
Gidrán 4×4 / Hungarian Defence Forces (Zvětšit)

Minulý týden maďarská 25. střelecká brigáda (MH 25. György Klapka Lövészdandár) ve městě Tata slavnostně převzala prvních deset tureckých obrněných vozidel Gidrán 4×4 (Ejder Yalcin). Brigáda celkově získá 50 obrněnců Gidrán od turecké společnosti Nurol Makina.

Jak jsme naznačili v našem prvním prémiovém článku Turecká geopolitická expanze: Ukrajina získá čtyři korvety třídy Ada z Turecka, Turecko pokračuje v geopolitické expanzi (není nutně myšleno pejorativně), mimo jiné do východní Evropy. Jedním z cílů je Maďarsko.

Ostatně dodávka tureckých obrněných vozidel do Maďarska byla spojena s nedávnou návštěvou tureckého ministra obrany Hulusi Akariho v Budapešti, kde se setkal se svým maďarským kolegou Tiborem Benkem.

Podle turecké tiskové agentury Anadolu Agency během setkání, kromě vzájemných vztahů, byly diskutovány alianční otázky, obrana a bezpečnost EU, situace v Egejském moři, na Balkáně, v Ázerbájdžánu, Libyi a Afghánistánu. Současně Akari nazval Maďarsko za „skutečného přítele a spojence“.

Nynější maďarsko-turecké vztahy dostaly novou dynamiku v prosinci 2019, kdy se v Budapešti setkal maďarský premiér Viktor Orbán a turecký prezident Recep Tayyip Erdogan. Podle Akariho právě toto setkání vytvořilo rámec pro současnou vojenskou spolupráci obou zemí.

Jedním z projevů spolupráce je nejen dodávka tureckých vozidel Ejder Yalcin do maďarské armády, ale také dohoda o společném vývoji a výrobě odvozených verzí v budovaném německo-maďarském zbrojním závodě ve městě Kaposvar. V této souvislosti Engin Aykol, generální ředitel Nurol Makina, potvrdil zájem investovat a založit společný podnik v Maďarsku.


Slavnostní předání deseti vozidel Gidrán

V Maďarsku Ejder Yalcin nese jméno Gidrán, což je plemeno koní chované v Maďarsku. Z tohoto důvodu obrněnci na masce chladiče mají znak koňské hlavy.

Nurol Makina vyrobila v Turecku od roku 2014 několik tisíc kusů modelu Ejder Yalçin. Obrněnec se vyváží do Senegalu, Tuniska, Kataru a Uzbekistánu. Poslední jmenovaná země objednala 1024 (!) vozidel, jen samotná turecká armáda a četnictvo provozují minimálně 400 těchto obrněnců. 

Maďarská armáda požaduje až 300 vozidel Gidrán. Zmíněných prvních 50 vozidel pro 25. brigádu bude vyrobeno v Turecku.

Maďarská 25. brigáda, podobně jako česká 7. mechanizovaná brigáda, slovenská 1. mechanizovaná brigáda a chorvatská brigáda GOMBR, jsou obrněné brigády stavěné pro potřeby NATO, jak zmíněné země přislíbily během velšského summitu NATO v roce 2014. 


Lynx, Gidrán a Leopard 2 jsou nová hlavní obrněná bojová vozidla 25. brigády; větší foto / Hungarian Defence Forces

Další maďarské Gidrány vzniknou ve společném kaposvarském závodě, který společně buduje německá společnost Rheinmetall a maďarská HT Division Zrt.

Výstavba závodu je spojená s nákupem německých bojových vozidel pěchoty (BVP) Lynx a s rozsáhlou německo-maďarskou vojenskou spolupráci. Kompetence závodu nejsou známy. Závod v Kaposvaru ale zajistí minimálně montáž, testování, oživování a servisování vozidel Lynx, Gidrán a později také dalšího tureckého obrněnce – NMS (Yörük) 4×4, o který rovněž projevuje zájem maďarská armáda (a bude také nabízen dalším evropským zákazníkům). Výroba v závodě se rozběhne za několik let.

Zmíněný závod zajistí zřejmě i výrobu dálkově ovládaných zbraňových modulů Rheinmetall. Půjde o společné německo-maďarské moduly Natter a Vipera. O modulech nejsou žádné bližší informace, ale jsou určeny zejména pro vozidla Gidrán, NMS a možná také Lynx.

Je otázkou, zda ve všech případech půjde „jen“ o montáž nebo také přímo o výrobu. Dá se ale očekávat, že maďarský závod zajistí i výrobu svařovaných pancéřových koreb, případně dalších nepohyblivých „železných“ částí (tedy vše mimo náprav, zavěšení kol, motorů, převodovek, transmisí atd.). Nepochybně i další maďarské firmy (výrobci pryžových a polymerových dílů, organických materiálů, kabeláže, osvětlení, elektroniky, mechatroniky, software atd.) se mohou zapojit do dodavatelského řetězce.


Rheinmetall má se střední Evropou velké plány; větší foto / Rheinmetall

Podle tiskových materiálů Rheinmetallu celý maďarský projekt Lynx přijde na 3,1 miliardy euro. Kromě nákupu 220 BVP Lynx cena zahrnuje nepochybně i výstavbu nového závodu v Kaposváru a další investice do maďarského zbrojního průmyslu. Pro porovnání, české ministerstvo obrany hodlá za 200 BVP utratit cca dvě miliardy euro.

Maďarsko s vozidly Gidrán získá i licenční práva, takže může samo dále rozvíjet základní platformu a stavět odvozené verze. Hlavním cílem Maďarska v tomto projektu je tedy získat know-how, kompetence a průmyslové schopnosti vyrábět vlastní obrněná vozidla.

Rheinmetall pro maďarské i exportní Gidrány dodá zejména elektroniku, komunikační systémy, senzory a zbraňové systémy. Maďaři s Němci budou turecká vozidla nabízet zřejmě pro celý evropský trh, současně se zmiňovanými dálkově ovládanými bojovými moduly Natter a Vipera.

Minimálně prvních 50 maďarských Gidránů ale získá turecký dálkově ovládaný modul Aselsan SARP s kulometem M2 ráže 12,7 mm. Modul váží 165 kg (bez munice, zbraně a pancéřování) a pojme až 400 kusů munice ráže 12,7 x 99 mm. Volitelně lze stanici osadit kulometem ráže 7,62 mm a 40mm granátometem.

Elevace hlavně je od -30° do + 60°. Modul má „klasicky“ denní a infračervenou kameru, plus laserový dálkoměr. Systém řízení palby upozorňuje na nedostatek munice. V případě potřeby lze kulomet ovládat ručně.


Gidrán

Pro řízení a pozorování okolí vozidla Gidrán lze využit několik denních a infračervených kamer. Na střeše je akustický detektor střelby SEDA-V společnosti Aselsan. Přesnost detekce se pohybuje s úhlovou chybou (v náměru i odměru) ±2.5° a dálkovou ±10 %. Detektor ale nebude ve výbavě všech vozidel.

Gidrán má hmotnost 14 tun (maximální povolenou 18 tun), což vyžaduje nejen řidičský průkaz typ C, ale i zkušenosti s řízením těžkých obrněných vozidel – kvůli velké hmotnosti je třeba dbát na rychlost a brzdnou dráhu. Obrněnec může převážet 2+9 vojáků. V zadní části v zeleném vnějším boxu je umístěná elektrocentrála.

Maďarská armáda považuje Gidrán za nosnou obrněnou platformu 4×4. Kromě základních úkolů, jako je hlídkování, patrolování nebo transport, se počítá s vývojem specializovaných verzí, včetně nosičů protitankových řízených střel, velitelských verzí, vozidel návodčích palby atd. 

Zdroj: honvedelem.hu

Nahlásit chybu v článku


Související články

Bren, Scorpion: Maďarská armáda přechází na české zbraně

Podle maďarských médií v úterý první jednotka maďarské armády převzala české pistole P-07 a P-09, ...

Maďarsko nakoupí turecká obrněná vozidla Ejder Yalcın a Yörük

Na počest maďarského Dne národní obrany (21. května) maďarská armáda představila svou nejnovější ...

Maďarsko získalo první dva víceúčelové vrtulníky H145M

Dne 18. listopadu první dva maďarské vrtulníky H145M odletěly z výrobního podniku firmy Airbus v ...

Německý vojensko-průmyslový komplex je ve skvělé kondici. I díky Maďarsku

Podle francouzských novin La Tribune Německo povolilo vývoz útočné ponorky do Egypta a čtyř korvet ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • PavolR
    18:49 31.10.2023

    Gidrany sa budú odteraz vyrábať v závode Rába v Gyori:
    https://twitter.com/i/web/stat...
    (doteraz bola reč o iba montáži v Kaposvári...)

    Gidrany sa budú odteraz vyrábať v závode Rába v Gyori:
    https://twitter.com/i/web/stat...
    (doteraz bola reč o iba montáži v Kaposvári...)

  • PavolR
    18:37 25.04.2022

    Boli predstavené mínometné verzie:
    https://honvedelem.hu/hirek/on...

    Boli predstavené mínometné verzie:
    https://honvedelem.hu/hirek/on...

  • Ableton
    14:09 17.08.2021
  • demografie
    22:25 20.02.2021

    Velmi dobre vozidlo. Prekvapeny jsem jenom z jeho vysky 2.3 m. Cekal jsem ze bude vyssi. Vykon 300 koni bude dostatecny.

    Velmi dobre vozidlo. Prekvapeny jsem jenom z jeho vysky 2.3 m. Cekal jsem ze bude vyssi. Vykon 300 koni bude dostatecny.

  • baraka1974
    19:42 16.02.2021

    Plus je zaujumavy moment ze v Cr budu lietat dva typy bitevnych vrtulnikov...teda ak mam spravne info ze Mil35 sa stale este rata a pride ten marinacky bitevnik...

    Plus je zaujumavy moment ze v Cr budu lietat dva typy bitevnych vrtulnikov...teda ak mam spravne info ze Mil35 sa stale este rata a pride ten marinacky bitevnik...

  • baraka1974
    19:37 16.02.2021

    Sgt. Primarne tie Texany a najlepsie PC21 na vycvik pilotov az sekundarne na CAS. Letectvo to chce riesit vo vlastnej rezii. Na vycvik pilotov americanmi F16 je len 2 rocna zmluva ...Zobrazit celý příspěvek

    Sgt.
    Primarne tie Texany a najlepsie PC21 na vycvik pilotov az sekundarne na CAS. Letectvo to chce riesit vo vlastnej rezii. Na vycvik pilotov americanmi F16 je len 2 rocna zmluva co mne samemu n ie je celkom jasne...
    Ale aspon podla mna taky vyzbrojeny turboprop v udoliach slovenska ma vyznam - uvidi a pokusi sa zautocit alebo navedie palbu - F16 je niekedy prirychla.
    Za tu pomoc sa dal uvazovovat aj Chinook pripadne Lakota to by bolo vybavene vrtulnikove letectvo ale v stile US Army teda bez vyzbroje...
    Longbow by bol najlepsi ale to je cista fantazi...to nedameSkrýt celý příspěvek

    • Sgt Murphy
      20:30 16.02.2021

      Zmluvy sa dajú predĺžiť alebo podpísať nové. Pokiaľ by sme my dokázali zabezpečiť výcvik našim pilotom na území SR proti pozemným aj vzdušným cieľom na úrovni ako nám ho dajú v ...Zobrazit celý příspěvek

      Zmluvy sa dajú predĺžiť alebo podpísať nové. Pokiaľ by sme my dokázali zabezpečiť výcvik našim pilotom na území SR proti pozemným aj vzdušným cieľom na úrovni ako nám ho dajú v USA, tak nehovorím nič. O tom ale pochybujem, na to treba ľudí, priestory, drahé trenažéry aj samotné lietadlá, pričom úroveň výcviku v USA asi nedosiahneme nikdy a lacnejšie to určite nebude. Na Slovensku sa bojovať nebude, a ak áno tak systémami, kedy lietadlá podobného typu budú uzemnené. Je dôvod prečo žiadne iné krajiny nemajú turbovrtuľové lietadlá a Slovensko na tom nie je inak, okrem boja voči pašerákom drog a kozomrdom, čo v našich podmienkach nemáme. Potrebujeme bojové systémy, ktoré využijeme nie len v našich podmienkach v rámci krízového manažmentu, tiež v rámci NATO. Potrebujeme bojové vrtuľníky a stredne veľké dróny. Na DSCA si vieš zistiť koľko vychádza cena jedného takého turbovrtuľového lietadla a nejedná sa o žiadnu lacnú záležitosť, 6 ks Super Tucano plus náhradné diely, ochranné systémy a 2k ks rakiet APKWS, teda žiadne bomby ani Hellfire, na 462 mil. $, teda 77 mil. $ a nič špeciálne nemáš. To je viac, než za koľko majú Česi plne vybavené a vyzbrojené bojové AH-1Z (50 mil. $/ks). Jednoducho, bolo by to mrhanie zdrojmi na totálne hlúposti.Skrýt celý příspěvek

      • Sgt Murphy
        20:46 16.02.2021

        Ani AH-64E v pár kusoch nie je pre Slovensko určite nejaké sci-fi do budúcnosti. Keď sa pozerám na cenu samotného (bez výzbroje) vrtuľníka tak cena 44 mil. $ za kus (FMS, Južná ...Zobrazit celý příspěvek

        Ani AH-64E v pár kusoch nie je pre Slovensko určite nejaké sci-fi do budúcnosti. Keď sa pozerám na cenu samotného (bez výzbroje) vrtuľníka tak cena 44 mil. $ za kus (FMS, Južná Kórea) nie je extrém, samozrejme záleží všetko na tom koľko výzbroje objednáš, výsledná cena nákupu môže byť aj viac než dvojnásobná.Skrýt celý příspěvek

  • baraka1974
    17:52 16.02.2021

    Sgt. Taky Reaper aj ta Turecka hviezda z Kaukazu lita sice vo velkej vyske ale cca 370 km/hod nad bojiskom ale aj vo vnutrozemi. A ked pod brucho Texanu das hlavicu Britestar co ...Zobrazit celý příspěvek

    Sgt. Taky Reaper aj ta Turecka hviezda z Kaukazu lita sice vo velkej vyske ale cca 370 km/hod nad bojiskom ale aj vo vnutrozemi. A ked pod brucho Texanu das hlavicu Britestar co bude v nose BlackHawku tak si ho oparator najde a podvesenymi gulometmi alebo laserom navadzanou Hydrou ho sunda. Ten dron za seba a horenevidi. Tiez Texany mozu spolupracovat z pozemnou armadou ako znackovaci Australia takto ma upravene Pc21. Na texana nikto Snipera davat nebude to je len pre Vipera. Je male a zbytocne byt pri zemi za 100 mil dolarov plus nasich myslim 100 mil dat na 2+2 len gulomety. Tie technologie osadenia BH riadenimi strelami sebaobrannym systemom radarom a najma tou hlavicou ako napr Britestar su ked ich daju berme a keby bol Spike NLOS tak vidis a vies strielat na tanky s odstupom 10 km ako Apache Guardian ale mas pravdu ak bude Gerlach nedobry neberme ho princip je nech sa ako Vydra aj ked samo ne cela to sa uz teraz neda robi zahranicny dizajn na sk. Ak by sme nedajboze boli raz vo velkom konflikte musime sa v pozemnom vojsku spolahnut na vlastne zdroje - municia nahradne pasy motory atd.
    A BVP a T72 pisem ze draho prezbrojujeme letectvo nevim ci teraz mame na Leo a Lynxa ...Taisto robme aj zahranicne pusky ale u nas aj ostatne ak to bude vyhodne...
    Sovietske smejdy BVP 1 a 2 sa vyrabali v Detve a T72 v Martine. Ale preto vieme vyrobit tankovy kanon a zgeneralkovat korby a motorySkrýt celý příspěvek

    • Sgt Murphy
      18:46 16.02.2021

      Máš pravdu, ospravedlňujem sa, ten Sniper pod by bol celkom overkill na tento typ, ale stále nevidím dôvod, prečo kupovať takéto ľahké stroje. Tam kde má nepriateľ kvalitnú PVO ...Zobrazit celý příspěvek

      Máš pravdu, ospravedlňujem sa, ten Sniper pod by bol celkom overkill na tento typ, ale stále nevidím dôvod, prečo kupovať takéto ľahké stroje. Tam kde má nepriateľ kvalitnú PVO (Ruské systémy na východnej Ukrajine napríklad) si ani neškrtnú, jedine tak voči kozomrdom v Afrike niekde (pokiaľ im niekto nepredá a-a rakety), unesú celkom málo munície, sú pomalé, majú malý dosah. F-16 aspoň nesú niektoré systémy elektronického boja, pri CAS môžu byť rýchlo nad cieľom a zhodiť podstatne väčšie množstvo munície. Na obranu voči drónom zo vzduchu by som videl lepšie klasické bojové vrtuľníky, ktoré môžu "visieť" nad terénom a robiť s Longbow radarom "overwatch" pozemným jednotkám. Na ktoré by sa "vycucli" zdroje pri nákupe týchto vrtuľových lietadiel. Taktiež v protitankovej roli. Bojové vrtuľníky môžu s pozemákmi kooperovať lepšie, nie sú závislé na letiskách, môžu dopĺňať palivo a výzbroj kdekoľvek na lúke, US Army sa počíta že ponesú aj lasery práve voči takýmto hrozbám. S riadenými air-to-air strelami plus dostatok Sidewinderov pre F-16. A hlave vybudovať kvalitnú PVO. V protitankovej roli je ďalej veľký "game changer" GBU-53/B, takže opäť niečo na doplnenie výzbroje pre naše F-16. A ako si písal, potrebujeme dróny, ktoré môžu v záujmovej oblasti lietať celé hodiny. Aj malú loitering muníciu. Pokiaľ raz budeme vo veľkom konflikte tak sa hlavne budeme musieť spoľahnúť na kompatibilitu so spojencami a veriť, že nás z toho bude ochotné vysekať USA, nechať tu doniesť čo najväčšie množstvo ich techniky, materiálu, munície, paliva, ktoré budú mocť využiť spojenecké jednotky aj naša armáda (war reserve stocks). Inak sme skončili, takom konflikte bude tých pár našich fabrík možné veľmi rýchlo vyradiť z činnosti.Skrýt celý příspěvek

      • Sgt Murphy
        19:07 16.02.2021

        Pri BH občas uvažujem že je celkom škoda prečo sme nešli cestou AČR, teda UH/AH-1, plus niekoľko "cargo" vrtuľníkov s rampou NH90/AW101. Dnes by sme túto kapitolu mohli už mať ...Zobrazit celý příspěvek

        Pri BH občas uvažujem že je celkom škoda prečo sme nešli cestou AČR, teda UH/AH-1, plus niekoľko "cargo" vrtuľníkov s rampou NH90/AW101. Dnes by sme túto kapitolu mohli už mať uzatvorenú.Skrýt celý příspěvek

  • baraka1974
    16:13 16.02.2021

    Pre J.Paligu Sak keby sme boli ropna monarchia zo zalivu tak by sa to dalo ale... Prave prezbrojujeme totalne letectvo na americku techniku zo sovietskej. Spartan je, blackhawk ...Zobrazit celý příspěvek

    Pre J.Paligu
    Sak keby sme boli ropna monarchia zo zalivu tak by sa to dalo ale...
    Prave prezbrojujeme totalne letectvo na americku techniku zo sovietskej. Spartan je, blackhawk je a bude 11 ks ak to dobre dopadne tak 4 vo verzii battlehawk, pavehawk nepotrebujeme, stale sa mozu dozbrojit dalsie kusy alebo dokupit. Tym ze je to M a nie i z polska tak maju posledne americke technologie a pripravu na ne. Potom o chvilu priletia F16 a treba doriesit vycvikove stroje ked Albyky skoncia , plus konecne musime riesit stredne takticke drony.
    Preto doriesme letectvo a v horizonte dekady douzivajme BVP 1a2 s turrou ale kde uz bude intdgrovany spike teraz sme si objednali, doriesme vydru a dajme taku istu turru na nu, dajme GTS este nejaky cas, 3cm je stale dost ma novu ujstovu brzdu kde sa ide skusat APF... teda podkaliberna prierazna municia a stou tato raz da vsetky pasove BVP dole, pomoze to aj obrannemu priemyslu - Fini kupili tieto kanony do svojich 2jek a budu uzivat cca 10 rokov. Potom dajme to nove delo do T72 a za cca 10 rokov ked nakupime pancierove 4x4 a 8x8 sa k nakupu BVP a tankov vratme. Ked pridu germani a francuzi o 10 rokov s novym tankom tak aj tak budu v tom momente vsetky terajsie tanky zastarane.
    K tumu skanzenu este...
    Na Povazi robime slusne sluzobne pistole este a k vsetkym hlavniam na sk vyrabame municiu dokonca sme poliakom predali licenciu na 155mm projektily...a ze mozno sucast offsetu pri RL bude vyroba hardweru a vysielacich modulov v sr.Skrýt celý příspěvek

    • Ján Paliga
      23:10 16.02.2021

      "Sak keby sme boli ropna monarchia zo zalivu tak by sa to dalo ale..." Baraka, koľko peňazí sa nezmyselne nalialo do kadejakých projektov len za jedným účelom - vytunelovania.... ...Zobrazit celý příspěvek

      "Sak keby sme boli ropna monarchia zo zalivu tak by sa to dalo ale..."

      Baraka, koľko peňazí sa nezmyselne nalialo do kadejakých projektov len za jedným účelom - vytunelovania.... Koľko peňazí ide do predražených a nehospodárnych nákupov, plytvanie prostredkami Eurofondov na nezmyselné projekty, pričom dlhodobo chýbajú napríklad pri budovaní kanalizácie a vodovodov, obnove dopravnej infraštruktúry a podobne....

      A za tie roky, čo sme v NATO, ak by sa len 10% ročne investovalo do premyslenej obnovy techniky, boli by sme na tom podstatne lepšie.... Dlhoročné zanedbávanie prinieslo svoje výsledky....

      GTS je zbytočné používať, ke´d nie je kompatibilný s NATO. Za tie peniaze radšej mohli investovať do licencie kompatibilného kanóna a výroby munície. Rovnako prekalibrovanie PKTčiek na náboj NATO a nahradenie UGL-59 u mierových jednotiek .... namiesto Turry mohli licenčne vyrábať napríklad izraelskú vežu, aspoň by sa dostali k modernejším technológiám...

      Fínsko ale nie je v NATO a používalo sovietsku techniku, logisticky je teda schopné zabezpečovať si muníciu do týchto zbraní. U nás mali tieto zbrane ísť už radšej do útlmu....

      BVP sme mohli mať dávno, napríklad keď mnohé armády znižovali stavy svojich CV-90.... Rovnako aj Leopardy. T-72 mohli oprašovať v mobilizačných skladoch a v múzeu, kam patria....

      Aspoň že to 155 mm delostrelectvo máme kompatibilné....Skrýt celý příspěvek

  • baraka1974
    15:54 15.02.2021

    K tomu skanzenu - v podste mame americkou cestou vyriesene zaklad letectva. Uvidem co ponuknu a ako sa dohodneme k tym 2+2 blackhawk. Kedze je to spickova verzia M bolo by dobre ...Zobrazit celý příspěvek

    K tomu skanzenu - v podste mame americkou cestou vyriesene zaklad letectva. Uvidem co ponuknu a ako sa dohodneme k tym 2+2 blackhawk. Kedze je to spickova verzia M bolo by dobre integrovat nedavno zavedene Spike vo verzii z dlhym doletom a navadzane Hydry -
    Plus preto spickova navadzacia hlavica a sebaobranny system tym by sa riesil bitevny vrtulnik v podste Battlehawk.
    Pri dalsej pomoci by sme si mohli priplatit cca 6 Texan 2 s vyzbrojou a to by bol vybaveny zakladny vycvik potom v polsku pokracovaci na F16. Plus texany mozu spolupracovat s pozemnou armadou a stihat drony. Prieskumna hlavica rovnaka ako battlehawk.
    Na vsetko nie su peniaze. Nevidim zmysel nakupovat draho nie velke pocty pasovych BVP. Alebo na vsetko licencie ked podstatnu cast mame doma a odskusanu. Kanon GTS do Turry a osadenie na BVP1a2. Plus na Vydru ak ju konecne vyberu. T72 vieme modernizovat novym takovym kanonom myslim v razi Nato a speci municia potom z De. Opticke systemi ako Turra a vysie. Zaklad je z Cz. Hufnice mame vybavene a raketomety tiez. 4x4 tiez v podstate Alligator vs Gerlach. PvO radary z Izraela potom by sme mohli aj nejaky takticky dron. Nahrada pusky teraz som zachytil ze Kuracina vyvija pusku na naboj 5,56 Nato. STRIBOG je zevraj dobry dobre sa predava v USA, aj puska by mohla vyjst. Tym sme skoro vybaveny z vlastnych zdrojov bez platenia licencnych poplatkov.
    Madari nakupuju impozantne ale snad maju zratane financie. Plus aj otazku licencii. Na Lynxa budu brat veze z De od vyrobcu. Vyroba vezi je potom slubena do Cz ak si ho vyberiete. Ale stale je to otazka licencie co presne povoluje. Ja som bol prekvapeny ze Turci najvacsi vyrobcovia F16 po USA maju aj preto v stave Phantomy lebo im licencna zmluva nedovoluje skusat vlastnu vyvijanu municiu na F16 - info z LK.Skrýt celý příspěvek

    • Ján Paliga
      21:42 15.02.2021

      .... nieeeee, GTS nieeeee.... Najvyšší čas prejsť na 35 alebo 40 mm kaliber, kompatibilný s NATO.... GTSky maximálne pre základný výcvik a likvidáciu zásob starej munície.... Za ...Zobrazit celý příspěvek

      .... nieeeee, GTS nieeeee....

      Najvyšší čas prejsť na 35 alebo 40 mm kaliber, kompatibilný s NATO.... GTSky maximálne pre základný výcvik a likvidáciu zásob starej munície.... Za toľké roky už mali mať kompatibilné zbrane dávno zavedené....Skrýt celý příspěvek

    • Sgt Murphy
      17:18 16.02.2021

      Istotne, niektoré druhy techniky môžme na istý čas modernizovať, ak je základ ešte v dobrom technickom stave a v porovnaní to bude cenovo výhodnejšie. Robia tak Fíni, Poliaci, ...Zobrazit celý příspěvek

      Istotne, niektoré druhy techniky môžme na istý čas modernizovať, ak je základ ešte v dobrom technickom stave a v porovnaní to bude cenovo výhodnejšie. Robia tak Fíni, Poliaci, Izrael, tj. pokiaľ to má ešte potenciál, ok. V BVP potenciál vidím ako možno nejaké ľahké podporné/prieskumné pásové vozidlo typu BVS 10, ktoré napr. nakupujú Rakušáci a s Turrou poskytuje BVP vyššiu palebebnú silu. Chýbajú nám ale ťažké lepšie pancierované a vyzbrojené (NATO výzbroj), moderné BVP, kolesové aj pasové. Tento priestor modernizácia strarých nevyrieši. Modernizácia T-72 je veľmi krízové riešenie, ale môžme s nimi ešte prečkať čas na nový tank, ktorý bude nakupovať v budúcnosti ČR, Poľsko, Nemecko, Francúzsko. Nevidím ale dôvod predražene modernizovať staré sovietske muzeálne šmejdy donekonečna. A absolútne tu ale nevidím priestor na praktiky typu - len Slovenské, aj keď to bude to najhoršie možné čo môže armáda dostať. Jednoducho - treba spraviť súťaž, spravia sa vojskové skúšky atď. a armáda si vyberie to, čo armáda potrebuje, nie to, čo nejaký národniar politik chce aby armáda mala a dostal za to balík do vrecka. Ak sa Kuracina chce prebiť, nech ukáže či jeho zbrane reálne obstoja voči HK, CZ, FN, Sig, LMT, Glock atď. Stribog je lowcost, predaje mu robí nízka cena, ktorý si nevedie po technickej stránke príliš najlepšie. Pokiaľ sa chce Aligator, Gerlach prebiť, nech ukážu že reálne spĺňajú po technickej stránke potreby armády a obstoja voči JLTV, Eagle V atď. K výcviku pilotov... otázka, je lacnejšie kupovať vlastnú techniku a dokážeme pilotom takto zabezpečiť výcvik na úrovni, aký dostanú v USA? A Texany budú stíhať roje drónov, hmm zaujímavá teória, v praxi si to predstaviť neviem ale vôbec, keďže malé dróny sú okom na diaľku takmer neviditeľné, obratné, nízko letiace a paľba z lietadiel by ohrozovala tiež vlastné jednotky na zemi. K vrtuľníkom, predpokladám že teraz sa budú kupovať len s guľometmi a dovybavia sa ochrannými systémami. Bojové vrtuľníky sa ešte neriešia a neviem že by sme zavádzali rakety na vrtuľníky, Spike pozemná verzia je niečo iného. Nevidím dôvod vo vlastnej réžii integrovať nejaké iné rakety do vrtuľníkov, keď môžme zaviesť už integrované Hellfire. "Prieskumná hlavica rovnaká ako Battlehawk." No k tokuto dodatku sa ťažko vyjadrovať lebo vidím že netušíš o čom píšeš alebo aké majú tieto dva odlišné stroje dnes integrované odlišné pozorovacie a zameriavacie systémy na odlišné použitie. Pokiaľ už, tak Texany tie isté systémy ako F-16, tj. kupujeme AN/AAQ-33 Sniper a dokúpiť presne navádzanú muníciu. Takéto lietadlá sú vhodné ale maximále tak voči zaostalým kozomrdom a na CAS pomalé a zraniteľné.Skrýt celý příspěvek

      • Ján Paliga
        22:54 16.02.2021

        BVP sú ako plechovka so sardinkami.... Výsadok je natlačený a krčí sa v bojovke, nie je kam dať vezený výstroj, vysedávanie výsadku na nádrži PHM ani nespomínam... Ešte tak do ...Zobrazit celý příspěvek

        BVP sú ako plechovka so sardinkami.... Výsadok je natlačený a krčí sa v bojovke, nie je kam dať vezený výstroj, vysedávanie výsadku na nádrži PHM ani nespomínam... Ešte tak do mobilizačnej rezervy, ale s kompletne modernizovaným systémom vedenia streľby.... Pre mierové jednotky ale nevyhovujúce....Skrýt celý příspěvek

        • Sgt Murphy
          00:19 17.02.2021

          Je mi jasné čo BVP môže aj nemôže ponúknuť. A zišlo by sa na ne dať prepravné koše na externé nesenie výstroje, aby sa nemuselo všetko tlačiť vo vnútri. Napadlo ma to z dôvodu, ...Zobrazit celý příspěvek

          Je mi jasné čo BVP môže aj nemôže ponúknuť. A zišlo by sa na ne dať prepravné koše na externé nesenie výstroje, aby sa nemuselo všetko tlačiť vo vnútri. Napadlo ma to z dôvodu, keby napríklad chceli v budúcnosti prebudovať Martinský prápor na niečo typu "Jäger" jednotiek, teda horské elitné jednotky, ktoré majú Nemci, Švajčiari aj Rakušáci, briti zas majú námornú pechotu, Rusko má svoje výsadkové jednotky v vozidlami BMD, teda jednotky primárne vyzbrojené ľahkými vozidlami typu BvS 10 čo sú tiež celkom malé ale šikovné vozítka, útočnými vozidlami Jackal, možno ľahkými 105 mm húfnicami a 120 mm mínometmi, protitankovými riadenými strelami, s vlastnou integrovanou vshorad/shorad, s výcvikom prežitia v horskom prostredí, bojom v zastavaných oblastiach, výsadkovým výcvikom a mohli by sme nimi prispieť do síl veľmi rýchlej reakcie NATO. BVP by s 30 mm bushmasterom a raketami Spike lr ii by neboli až tak k zahodeniu v porovnaní s tým, čo používajú iné jednotky NATO v takejto úlohe a neodčerpalo by to veľké zdroje na budovanie ťažkej mechanizovanej brigády. Proste čo najviac veľa muziky za málo peňazí. Ja si myslím že BVP je celkom zaujímavé "vozítko", ktoré by s určitými úpravami mohlo čo to ešte ponúknuť, kým ho pošleme do dôchodku. Nevýhodou je, že takéto jednotky by mali byť schopné leteckého transportu v C-130, ktoré tvoria hlavnú prepravnú leteckú kapacitu NATO a do nich sa BVP sa nezmestia, takže by bolo treba do budúcnosti výmeny.Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    15:11 15.02.2021

    Na fotografii ani nevypadá na kapacitu 2+9 a 18tun, takové malé autíčko :-). Zajímalo by mě u té jejich těžké brigády, tam asi nebude sloužit jako obrněný autobus, k tomu by měly ...Zobrazit celý příspěvek

    Na fotografii ani nevypadá na kapacitu 2+9 a 18tun, takové malé autíčko :-). Zajímalo by mě u té jejich těžké brigády, tam asi nebude sloužit jako obrněný autobus, k tomu by měly sloužit Lynx, nebo se pletu ?Skrýt celý příspěvek

  • Storm
    10:25 15.02.2021

    Latysimus Ja som nikde nepovedal ze su to zle veci. Povedal som ze jednoducho nemaju na to co kupuju. A o tom skanzene by som u vas radsej bol ticho. Je zaujimave ze tu ides ...Zobrazit celý příspěvek

    Latysimus
    Ja som nikde nepovedal ze su to zle veci. Povedal som ze jednoducho nemaju na to co kupuju. A o tom skanzene by som u vas radsej bol ticho. Je zaujimave ze tu ides podporovat ich nakupy vrtulnikov, lietadiel, roznej bojovej techniky a podobne, na ktore nemaju, ked vy sa v cesku idete posrat zo smiesnych styroch kusov viper.

    Až se tomu cos tu vyblemcal přestanu chechtat, tak ti vysvětlím souvislosti :DSkrýt celý příspěvek

    • Pepin Nešpor
      11:46 15.02.2021

      Smeji se vám

      Smeji se vám

      • Storm
        15:34 15.02.2021

        No já nevím, mi třeba není v žádném případě do smíchu z toho, že některé hraniční státy NATO nebo i EU nemají vlastně ani čím ty hranice chránit... Nemaji třeba ani bitevní ...Zobrazit celý příspěvek

        No já nevím, mi třeba není v žádném případě do smíchu z toho, že některé hraniční státy NATO nebo i EU nemají vlastně ani čím ty hranice chránit... Nemaji třeba ani bitevní vrtulníky, ani tanky, BVP se olepí bezceným vybabením a propaganda je vychválí do nebes... Naopak se docela dost směju těm co asi ze závisti kritizují nakup byť civilních militarizovaných vrtulníků, protože aspoň něco kupují, nebo kritizují nákup čtyřech kusů Viperů ( teď pomiňme fakt, že se nakupuje systém H1 a nikoli pouze Vipery ) byť doma nemají v provozu ani jeden bitevní vrtulník... A ohledně stavu jejich vrtulníkového letectva se raději ani bavit nebudem protože ty jejich hrdličky míru jsou vhodné max na policejní úkoly či simulaci války na leteckých dnech...Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    09:26 15.02.2021

    Zaujímavé, že Rheinmetall nerátal s možnosťou posunu slovenského obstarávania na skorší termín, lebo sa zdá, že ak sa v 2021 začne niečo obstarávať, budú to pásové bvp, nie ...Zobrazit celý příspěvek

    Zaujímavé, že Rheinmetall nerátal s možnosťou posunu slovenského obstarávania na skorší termín, lebo sa zdá, že ak sa v 2021 začne niečo obstarávať, budú to pásové bvp, nie 8x8.

    Trocha som sondoval, ako je to so slovinským tendrom - tam plánujú obstarať 50 ks do roku 2027 v sume niečo cez 800M Eur. Doteraz sa však rátalo iba s kolesovými a zaregistroval som niečo o referende.
    Zároveň sa zdá, že prípadná účasť Lynxov v tom tendri bude nevyhnutne spolitizovaná, ba možno až hysterizovaná, pretože Orbán otvorene podporuje Janšu a to aj prostredníctvom siete médií s maďarským vlastníckym pozadím. Tým pádom sa Lynxy stanú terčom útokov zo strany Janšovych oponentov a pokiaľ sa dostanú k moci, ich nákup sa môže stať rovnako tabu, ako keby išlo o ruskú alebo čínsku techniku.Skrýt celý příspěvek

  • Latysimus
    08:56 15.02.2021

    Madarsku sa za jeho velke rozmarne spravanie budeme skladat ako nedavno Grecku. Platy a ekonimika najnizsie v regione ale prebudovat armadu za jeden rok to je v poriadku... som ...Zobrazit celý příspěvek

    Madarsku sa za jeho velke rozmarne spravanie budeme skladat ako nedavno Grecku. Platy a ekonimika najnizsie v regione ale prebudovat armadu za jeden rok to je v poriadku... som zvedavy kto im tie stroje bude ovladat ked uz teraz nema kto. A dalej som zvedavy ako vsetku tu techniku budu udrzovat v provozu schopnom stave. To neni len nakupit.. to je vycvik udrzba, servis atd.Skrýt celý příspěvek

    • faraonamumu
      09:17 15.02.2021

      Je lepší, když kupují nové věci, než aby provozovali sovětský skanzen jako jejich severní soused :) Teď vážně: Slováci budou kritizovat každý maďarský nákup, že nemají lidi, nemají ...Zobrazit celý příspěvek

      Je lepší, když kupují nové věci, než aby provozovali sovětský skanzen jako jejich severní soused :) Teď vážně: Slováci budou kritizovat každý maďarský nákup, že nemají lidi, nemají na servis atd. Ale spíš se jedná o závist. Lynx x BPsVI s legendární Turrou, která je nejlepší na světě (aspoň podle slovenských diskutujících), Gidrán x Aligátor. Bren x Sa58 (legendární kosa je prostě lepší než problémový Bren)...Skrýt celý příspěvek

      • Latysimus
        09:56 15.02.2021

        Ja som nikde nepovedal ze su to zle veci. Povedal som ze jednoducho nemaju na to co kupuju. A o tom skanzene by som u vas radsej bol ticho. Je zaujimave ze tu ides podporovat ich ...Zobrazit celý příspěvek

        Ja som nikde nepovedal ze su to zle veci. Povedal som ze jednoducho nemaju na to co kupuju. A o tom skanzene by som u vas radsej bol ticho. Je zaujimave ze tu ides podporovat ich nakupy vrtulnikov, lietadiel, roznej bojovej techniky a podobne, na ktore nemaju, ked vy sa v cesku idete posrat zo smiesnych styroch kusov viper.Skrýt celý příspěvek

        • IS-3
          10:50 15.02.2021

          Ajajaj, tady se nám někdo vybarvil... :))

          Ajajaj, tady se nám někdo vybarvil... :))

        • Garry
          11:48 15.02.2021

          Mal by si sa poobzerať doma a potom kritizovať susedov! T-72B,Sa58,BVP II,MiG29A(9.12)!!! CZ :T-72M4CZ už idú na GO,Bren I,II,Pandur,Gripen je pomali vylietaný, Hu:Leo2A4,A7 ...Zobrazit celý příspěvek

          Mal by si sa poobzerať doma a potom kritizovať susedov! T-72B,Sa58,BVP II,MiG29A(9.12)!!!
          CZ :T-72M4CZ už idú na GO,Bren I,II,Pandur,Gripen je pomali vylietaný,
          Hu:Leo2A4,A7 Bren2,Lynx,Gripen (A7a Lynx sa zavádza ako vieme)Skrýt celý příspěvek

      • Pepin Nešpor
        11:47 15.02.2021

        Faraonamumu asi tak.....

        Faraonamumu asi tak.....

      • Miroslav
        12:45 15.02.2021

        Čo je zlé na Aligátor II. ? Teda okrem toho, že je to slovenská konštrukcia... V testoch si neviedol vôbec zle. Si myslím, že v porovnaní s turkom, minimálne porovnateľné.

        Čo je zlé na Aligátor II. ? Teda okrem toho, že je to slovenská konštrukcia... V testoch si neviedol vôbec zle. Si myslím, že v porovnaní s turkom, minimálne porovnateľné.

        • janusinko
          13:10 15.02.2021

          To nemyslíš vážne, však? :) Veď Aligator Master II bol zrejme najhorším vozidlom pri testovaní na Záhorí, ale taktiež aj Ejder Yalcin by som vyradil pri výbere z viacerých dôvodov, ...Zobrazit celý příspěvek

          To nemyslíš vážne, však? :) Veď Aligator Master II bol zrejme najhorším vozidlom pri testovaní na Záhorí, ale taktiež aj Ejder Yalcin by som vyradil pri výbere z viacerých dôvodov, jedným z nich je politický.Skrýt celý příspěvek

        • faraonamumu
          17:15 15.02.2021

          Souhlas, Aligator II je naprosto nepovedený paskvil, který nemá nejmenší šanci na zavedení. Vždyť ty jeho jízdní vlastnosti byly vyloženě tragické...

          Souhlas, Aligator II je naprosto nepovedený paskvil, který nemá nejmenší šanci na zavedení. Vždyť ty jeho jízdní vlastnosti byly vyloženě tragické...

          • Double
            13:37 16.02.2021

            Aligator II je uz davno zavedeny v Indonezii

            Aligator II je uz davno zavedeny v Indonezii

    • glasspix
      09:37 15.02.2021

      štěstí, že ti Řekové a Maďaři mají Slováky k úhradě svých dluhů! Modernizace jejich ozbrojených sil neprobíhá během jednoho roku, nýbrž je rozdělena do sedmi. Kromě toho Maďaři ve ...Zobrazit celý příspěvek

      štěstí, že ti Řekové a Maďaři mají Slováky k úhradě svých dluhů!
      Modernizace jejich ozbrojených sil neprobíhá během jednoho roku, nýbrž je rozdělena do sedmi. Kromě toho Maďaři ve většině svých obranných akvizic zapojili také vlastní průmysl. 250 z 300 Gidranů bude vyrobeno v Maďarsku a navíc získali licenci na vývoj a prodej těchto vozidel zákazníkům třetí strany.
      Takže zatím můžete s napsáním toho šeku počkat.Skrýt celý příspěvek

    • Garry
      11:28 15.02.2021

      Latysimus Udržať vsetku tu techniku v (provozu schopnom) stave. správne: prevádzky schopnom smeješ sa čechom a používaš čechyzmus.Ale teraz vážne.Ty sa opakuješ už 3 krát toto ...Zobrazit celý příspěvek

      Latysimus
      Udržať vsetku tu techniku v (provozu schopnom) stave. správne: prevádzky schopnom smeješ sa čechom a používaš čechyzmus.Ale teraz vážne.Ty sa opakuješ už 3 krát toto isté si písal minule !Bolo by dobré nazbierať aktuálne informácie o maďarsku a nie písať bludy. Ja viem že ti dekel dvíha pri čítaní maďarskeho modernizovania armády ale pochop že sa za 10 rokov z poslednej pozície v rámci V4 dotiahli na úroveň slovenska a idú ´dalej a slovensko spomaluje .Maďari otvárajú stavajú jednu fabriku za druhou v kríze Hilti rozširuje, megainvestície z Kórei Sk Battery 1400 prac miest,Samsung výr bateriek,muničky,budovanie najmodernejšieho zbroj priemyslu. atď,atď A na Slovensku začína prepúštanie.... A priprav sa budú mať aj Izraelské droni celú rodinu sú v jednaní.Majú na to ekonomicky.Pravda bolí. A prečo je Slovensko tam kde je no daj si otázku.Skrýt celý příspěvek

      • Latysimus
        12:01 15.02.2021

        A budem sa opakovat aj stvrty krat nakolko ako pises ty zdviha mi dekel pri ich vyhadzovani penazi za armadu a pri tom nemaju doma poriesene zakladne veci ako zdravotnictvo a ...Zobrazit celý příspěvek

        A budem sa opakovat aj stvrty krat nakolko ako pises ty zdviha mi dekel pri ich vyhadzovani penazi za armadu a pri tom nemaju doma poriesene zakladne veci ako zdravotnictvo a vnutro. Skus si o tom neco zistit viac. A opat sa opakujem nekupuju zle veci. A preco je Slovensko tam kde je ti viem odpovedat presne - 12 rokov vlady zlodejov.Skrýt celý příspěvek

        • Garry
          12:52 15.02.2021

          Ja nemám ten pocit že by u nás fungovalo zdravotnictvo a vnutro !Ja neviem možno ty bývaš v Rakúsku. A armáda už vôbec. A tvrdíš že" nekupuju zle veci" dalej " ich vyhadzovani ...Zobrazit celý příspěvek

          Ja nemám ten pocit že by u nás fungovalo zdravotnictvo a vnutro !Ja neviem možno ty bývaš v Rakúsku. A armáda už vôbec. A tvrdíš že" nekupuju zle veci" dalej " ich vyhadzovani penazi za armadu". Tam velmi dobre vedia čo robia a čo si možu dovoliť.Tomu sa hovorý premyslený systematický nákup majú- Koncepciu!!! Plán.Ale ty tomu asi nerozumieš al nechceš rozumieť.Lebo je ťažké spracovať že zlý diktátor Orbán (podl teba) robí dobré ekonomické rozhodnutia.A preto investuje Rheinmetall Mil eur do madarska lebo je tam ekonomická nestabilita že??oni sú asi zle informovaný a ti dobre že??Nie tam 10rokov pracujú na tom aby sa ekonomicky posuvali a teraz je vidieť ovocie toho že majú vybudovanú infraštruktu cesty,železnice.A prichádzajú investori.Tu zase 10rokov pracovali na tom aby boli zlaté tehličky v trezore a tak aj vyzeráme.Skrýt celý příspěvek

          • Latysimus
            13:41 15.02.2021

            Ja vobec ale vobec nikde neopisujem stav slovenskeho zdravotnictva ani vnutra ani armady. Ja tu tvrdim ze madari si kupuju mercedes aj ked na neho nemaju. Nemaju na servis ani ...Zobrazit celý příspěvek

            Ja vobec ale vobec nikde neopisujem stav slovenskeho zdravotnictva ani vnutra ani armady. Ja tu tvrdim ze madari si kupuju mercedes aj ked na neho nemaju. Nemaju na servis ani prevadzku a pekne im budu tie nove moderne nakupy stat v hangaroch alebo sa im na prevadzku vsetci vyskladame. Pri tom len ich diktator si chce merat pipik aky on je strasne narodny. A v tom s tebou suhlasim ze sa tu dlhe roky len zbierali tehlicky v trezoroch..Skrýt celý příspěvek

          • Double
            13:50 15.02.2021

            hovorí* informovaní* ty* nic proti, ale uz len kvoli stylu vyjadrovanie je zrejme, odkial fuka vietor. Ak si myslis, ze v madarsku nie je korupcia, tak si vedla. Je, daleko vacsia ...Zobrazit celý příspěvek

            hovorí* informovaní* ty* nic proti, ale uz len kvoli stylu vyjadrovanie je zrejme, odkial fuka vietor. Ak si myslis, ze v madarsku nie je korupcia, tak si vedla. Je, daleko vacsia ako u nas, akurat im este niekolko rokov potrva, dokym ju vobec zacnu vysetrovat.Skrýt celý příspěvek

      • janusinko
        12:49 15.02.2021

        Nič v zlom, ale tvoj prejav mi evokuje štýl vyjadrovania sa našich komunisticky ladených predstaviteľov v krajine, keď sa snažíš podsúvať polopravdy a klamstvá tak, ako to vyhovuje ...Zobrazit celý příspěvek

        Nič v zlom, ale tvoj prejav mi evokuje štýl vyjadrovania sa našich komunisticky ladených predstaviteľov v krajine, keď sa snažíš podsúvať polopravdy a klamstvá tak, ako to vyhovuje tebe. Neviem, či je to tvojim cieleným zámerom, neznalosťou, nesledovaním diania okolo seba, alebo... ? Uvediem teda veci na pravú mieru: HDP Maďarska na obyvateľa určite nie je na úrovni Slovenska (viď. štatistiky), miera rastu nezamestnanosti na Slovensku je jedna z najnižších v EÚ (opäť viď. štatistiky), píšeš ako keby sa stavalo len v Maďarsku a u nás nič, takže: rozšírenie závodu VW Bratislava (keďže zišlo z plánov výstavby novej továrni v Turecku), výstavba vývojového centra a karosárne Porsche, výstavba podniku Inobat na vývoj a výrobu batérií pre elektromobily, výstavba priemyselného parku v Rimavskej Sobote, vývoj vodíkových technológií a ich implementácia do praxe a mohol by som takto pokračovať ako výrazne sa oživilo hospodárstvo SR za ten jeden rok po zmene ľavicovej vlády.
        Nesúhlasím so všetkým, čo píše Latysimus, ale v jednom mu musím dať za pravdu, je dosť zarážajúce, že Maďari robia také obrovské a finančne náročné nákupy vojenskej techniky v tak krátkom časovom rozpätí. Mimochodom v tomto roku má aj MO SR vyhlásiť tender na pásové BOV (urýchlená akvizícia napĺňania záväzku na ŤMB voči NATO) a taktiež obmena ručných zbraní v armáde.Skrýt celý příspěvek

        • Garry
          13:22 15.02.2021

          Som Pravičiar a čo ti to evokuje neviem ale reagoval som na Latysimusa podla neho je madarsko pred ekonomickým kolapsom sledujem jeho príspevky dlhšie ale už nebudem lebo nie je v ...Zobrazit celý příspěvek

          Som Pravičiar a čo ti to evokuje neviem ale reagoval som na Latysimusa podla neho je madarsko pred ekonomickým kolapsom sledujem jeho príspevky dlhšie ale už nebudem lebo nie je v obraze.Dlhodobo som v spojení s Mad.kolegamy komunikujem aj s pro Orbánovcami aj s Komunistami a Socialistami .Som viac v obraze ako si myslíš proste ma to zaujíma."je dosť zarážajúce, že Maďari robia také obrovské a finančne náročné nákupy vojenskej techniky v tak krátkom časovom rozpätí"Vidíš teba to prekvapilo a tu ju rozdiel medzi nami mňa zase vôbec nie, lebo som o tom čítal a čakal som tieto nákupy.a Ďalšie budú nasledovať napr.Drony.Skrýt celý příspěvek

          • janusinko
            13:44 15.02.2021

            Ja o voze, ty o koze, takže je zrejme zbytočné reagovať.

            Ja o voze, ty o koze, takže je zrejme zbytočné reagovať.

          • Latysimus
            13:44 15.02.2021

            Z tohto komentu je jasne ze si juzny "slovak" a pre nich je kazdy pohyb a sprava z madarska sväta a nikdy to nemoze byt inak.

            Z tohto komentu je jasne ze si juzny "slovak" a pre nich je kazdy pohyb a sprava z madarska sväta a nikdy to nemoze byt inak.

        • Zeeta
          11:12 16.02.2021

          Podla NATO má Slovensko rocne vyssie vydavky na armádu, ako Madarsko (tento rok to bude v Madarsku 1.66% HDP): ...Zobrazit celý příspěvek

          Podla NATO má Slovensko rocne vyssie vydavky na armádu, ako Madarsko (tento rok to bude v Madarsku 1.66% HDP): https://www.nato.int/nato_stat... Madari nerobia obrovské nákupy za "krátky cas", kupujú a investujú na 13-15 rokov - tak to aj vyplatia. Ak uz citujete fakty, tak presne: HDP na obyvatela vo V4 (ak pozeráme paritu kúpnej sily - GDP/PPS, EU priemer je 100%): Cesko 93%, Madarsko 73%, Polsko 73%, Slovensko 70% (https://ec.europa.eu/eurostat/... Miera zamestnanosti v V4 (2019): Cesko 80.3%, Madarsko 75.3%, Slovensko 73.4%, Polsko 73% (EU priemer 73.1%). Státny dlh (%, 2019): Cesko 30.2%, Polsko 45.7%, Slovensko 48.7%, Madarsko 65.4% (EU priemer 79.2%) https://ec.europa.eu/eurostat/... Nezamestnanost (%, 2019): Cesko 2.0%, Polsko 3.3%, Madarsko 3.4%, Slovensko 5.8% (EU priemer 6.3%) https://ec.europa.eu/eurostat/... Skrýt celý příspěvek

          • mudry.udrzbar
            14:04 16.02.2021

            je to hanba, ze nas Fico za 12 rokov doviedol do takeho stavu, ze nas Madari aj Polici predbehli v HDP per capita

            je to hanba, ze nas Fico za 12 rokov doviedol do takeho stavu, ze nas Madari aj Polici predbehli v HDP per capita

          • Garry
            14:25 16.02.2021

            Zeeta Ďík za presné údaje.

            mudry.udrzbar
            O tomto som písal , vieš kde by sme mohli byť Slovensko bolo na vynikajúcej štartovacej pozícii len si ludia zvolili zlodeja...

            Zeeta Ďík za presné údaje.

            mudry.udrzbar
            O tomto som písal , vieš kde by sme mohli byť Slovensko bolo na vynikajúcej štartovacej pozícii len si ludia zvolili zlodeja...

    • Double
      13:56 15.02.2021

      Neviem no, neminuju nejako o moc viac nez my. U nas sa dali 2 miliardy do letectva, 200 mega do hufnic, teraz sa planuju dalsie 2 miliardove investicie do tazkej brigady. A ...Zobrazit celý příspěvek

      Neviem no, neminuju nejako o moc viac nez my. U nas sa dali 2 miliardy do letectva, 200 mega do hufnic, teraz sa planuju dalsie 2 miliardove investicie do tazkej brigady. A nevyzera to, ze by sme isli skrachovat.Skrýt celý příspěvek

      • janusinko
        14:15 15.02.2021

        Trocha zveličuješ, nie? F-16 (1,6 mld € a splátky rozložené tuším na 7 rokov), UH60 (50 mil € za dokúpenie 2 kusov + výbavu), Zuzana 2 (158 mil €) a v materiáloch Rheinmetalu o ...Zobrazit celý příspěvek

        Trocha zveličuješ, nie? F-16 (1,6 mld € a splátky rozložené tuším na 7 rokov), UH60 (50 mil € za dokúpenie 2 kusov + výbavu), Zuzana 2 (158 mil €) a v materiáloch Rheinmetalu o Lynxe sa uvažuje o zákazke v hodnote 1,5-2 mld ale spoločne Slovensko + Slovinsko.Skrýt celý příspěvek

        • Double
          15:13 15.02.2021

          1,6 miliardy za F16, 260 mega za 11 x UH-60M, 70 mega za 2 x C-27J a to mas len velke kontrakty. Tiez sa nakupuju radary za cca 200 atd. Materialy Lynxu su mi ukradnute, MOSR ...Zobrazit celý příspěvek

          1,6 miliardy za F16, 260 mega za 11 x UH-60M, 70 mega za 2 x C-27J a to mas len velke kontrakty. Tiez sa nakupuju radary za cca 200 atd.

          Materialy Lynxu su mi ukradnute, MOSR zverejnilo reviziu vydavkov na obranu a tam sa pise, ze do tazkej brigady sa prioritne investuju zhruba 2 miliardy. Okrem novych BVP, ktore by sa mali zacat vyberat uz tento rok, sa musia nakupit nove tanky, BOV 4x4, tahace atd. Letectvo este pozaduje LUH a PVO.Skrýt celý příspěvek

          • janusinko
            16:38 15.02.2021

            Obstaranie Spartanov a Black Hawkov započalo niekoľko rokov spätne v minulosti ešte za minulých vlád. Tender na tanky je aj po revízii v plánoch MO SR naplánovaný na rok 2024 ...Zobrazit celý příspěvek

            Obstaranie Spartanov a Black Hawkov započalo niekoľko rokov spätne v minulosti ešte za minulých vlád. Tender na tanky je aj po revízii v plánoch MO SR naplánovaný na rok 2024 (tento dokument mám načítaný niekoľkokrát, takže ma nenachytáš). Ešte stále nevidíš tu paralelu? Maďarsko nakupuje prakticky úplne všetko v rozmedzí cca 2 rokov a SR má nákupy rozložené v čase výrazne cez 10 rokov, preto tu vyvstáva otázka ako to chcú Maďari všetko utiahnuť.Skrýt celý příspěvek

          • Double
            17:43 15.02.2021

            Zriniy 2026 zacal v r. 2016 a logicky trva 10 rokov, takze neviem o akych 2 rokoch tu tocis. UH-60M a C-27J nepocitas, lebo ich akvizicia zapocala niekolko rokov spatna za minulej ...Zobrazit celý příspěvek

            Zriniy 2026 zacal v r. 2016 a logicky trva 10 rokov, takze neviem o akych 2 rokoch tu tocis.
            UH-60M a C-27J nepocitas, lebo ich akvizicia zapocala niekolko rokov spatna za minulej vlady, ale F-16tky a Zuzany uz pocitas. Skoda reci.Skrýt celý příspěvek

          • Garry
            18:00 15.02.2021

            Double
            Áno program Zrínyi 2026 bol ohlásený zač. roka 2017.Ide o 10 ročný program.
            Niektorí majú medzery...

            Double
            Áno program Zrínyi 2026 bol ohlásený zač. roka 2017.Ide o 10 ročný program.
            Niektorí majú medzery...

          • L.O.B
            10:23 16.02.2021

            i will let you in on a little open secret(not a secret) Its not referred to as Zrínyi 2026 anymore its just Zrínyi. Meaning it won't end in 2026, they are already planning into the ...Zobrazit celý příspěvek

            i will let you in on a little open secret(not a secret) Its not referred to as Zrínyi 2026 anymore its just Zrínyi. Meaning it won't end in 2026, they are already planning into the 2030's.
            from here you can get a bit better picture:Skrýt celý příspěvek

          • L.O.B
            10:24 16.02.2021

            ah left out the link: https://www.balkansec.net/post... it talks a tiny bit more ...Zobrazit celý příspěvek

            ah left out the link:
            https://www.balkansec.net/post...

            it talks a tiny bit more about what's more to comeSkrýt celý příspěvek

    • Jura99
      15:14 15.02.2021

      Pánové vy jste tu ale rozehráli vlákno, raději se nebudu zapojovat, i když bych měl čím přispět z vlastní zkušenosti o Hlavách XXII ve slovenském veřejném sektoru, ale nepochybuji, ...Zobrazit celý příspěvek

      Pánové vy jste tu ale rozehráli vlákno, raději se nebudu zapojovat, i když bych měl čím přispět z vlastní zkušenosti o Hlavách XXII ve slovenském veřejném sektoru, ale nepochybuji, že by mi nikdo nevěřil a obrátilo by se to proti mě.Skrýt celý příspěvek

      • flanker.jirka
        21:20 15.02.2021

        :-) to není vlákno, ale táhne se to podobným způsobem :-) Někteří mají možná strach, že s tím maďar zabloudí na sever od Dunaje. Tři stovky takových vozidel je slušná mobilní síla. Zobrazit celý příspěvek

        :-) to není vlákno, ale táhne se to podobným způsobem :-) Někteří mají možná strach, že s tím maďar zabloudí na sever od Dunaje. Tři stovky takových vozidel je slušná mobilní síla.Skrýt celý příspěvek

    • demografie
      22:20 20.02.2021

      Madarsko nema horsi ekonomiku nez Slovensko. Myslim, ze jejich pristup je lepsi. Zbavit sa sovietskeho skanzemu a budovat NATO armadu.

      Madarsko nema horsi ekonomiku nez Slovensko. Myslim, ze jejich pristup je lepsi. Zbavit sa sovietskeho skanzemu a budovat NATO armadu.

Načítám diskuzi...