Francie vyvíjí hypersonické jaderné střely ASN4G
- 2. 12. 2014
- 34 komentářů
- Jan Grohmann
Francie začala s vývojem nové generace střel vzduch-země ASN4G (Air-Sol Nucléaire 4 Génération) schopných nést jadernou nálož. Podle současných plánů ASN4G dosáhne hypersonické rychlosti a v její konstrukci se uplatní zásady stealth.
Francouzské jaderné střely vzduch-země
V roce 2009 vstoupila do služby u francouzského letectva řízená střela s jadernou náloži ASMP-A (Air-Sol Moyenne Portée-Amélioré). O rok později francouzské námořnictvo získalo nové ponorkové balistické rakety M51 s doletem až 10 000 km.
Letecké střely spolu s balistickými raketami na ponorkách tvoří odstrašující jaderný arzenál Francie. V současné době je Francie schopná nasadit 300 jaderných hlavic s celkovou mohutností 51,6 Mt.
Původní střelu ASMP zavedlo francouzské letectvo do výzbroje v roce 1986. Zdokonalená ASMP-A vstoupila do služby v roce 2009 a postupně u letectva i námořnictva nahradila původní variantu.
ASMP-A dokáže na vzdálenost 500 km dopravit nálož o mohutnosti 300 kt. K cíli se raketa blíží rychlostí Mach 3.
Střela při hmotností 860 kg měří na délku 5,38 m. Jako nosiče střel se používají stíhačky letectva i námořnictva Dassault Rafale F3 a Dassault Mirage 2000N.
Kromě taktického použití na bojišti (existuje údajně i plán nasazení proti lodím) ASMP-A hraje i specifickou roli v jaderné odstrašující doktríně Francie. Jedná se o jakousi „poslední výstrahu".
Kdyby protivník podcenil vážnost francouzského jaderného odstrašování, stíhačky provedou omezený útok pomocí střel ASMP-A. Až v případě ignorování této výstrahy dojde k vypuštění balistických raket z ponorek na cíle na území protivníka.
ASN4G: Nová generace francouzských jaderných střel
Francie v současné době podle magazínu DefenseNews pracuje jak na modernizaci střel ASMP-A, tak na zcela nové generaci jaderných střel ASN4G. Modernizované ASMP-A zajistí Francii minimálně do roku 2035 schopnost překonat nejsilnější protiopatření protivníka.
Podle ministra obrany Francie Jean-Yves Le Driana již začal vývoj zcela nové jaderné střely vzduch-země. Francouzský průmysl se údajně soustředí na stealth střelu schopnou dosáhnout hypersonické rychlosti (>Mach5).
„Studie nástupce ASMP-A, označovaného jako ASN4G, právě začala," uvedl Le Drain 20. listopadu. „Výběr zbraňového systému, obsahující střelu ASN4G a nosnou platformu, je jedním z hlavních témat ozbrojených sil."
Náčelník štábu letectva Denis Mercier uvedl, že střela ASN4G může dosahovat rychlosti až Mach 8. Podle ministra hypersonické zbraně vyvíjí Čína, Rusko, Spojené státy nebo Indie a vývoj hypersonických zbraní je jasný trend současnosti.
Otázkou je nosič podobné zbraně. Dosahnutí hypersonické rychlosti vyžaduje výkonnější motor a více paliva, to znamená větší rozměry. Otázkou tedy je, zda současné nosné platformy, v podobě stíhaček Rafale, budou výkonově a rozměrově dostačující.
Zdroj: DefenseNews
Související články
Čína testuje hypersonické zbraně aneb Hon na americkou protiraketovou obranu
Zbrojní závody mezi Čínou a Spojenými státy začínají nabírat na obrátkách. Podle deníku The ...
- 14.01.2014
- 9 komentářů
- Jan Grohmann
Priorita amerického letectva: Hypersonický bombardér
Americké letectvo US Air Force začíná zvyšovat výdaje na vývoj a výzkum nového hypersonického ...
- 13.03.2014
- 1 komentářů
- Jan Grohmann
Operace Chammal - Francouzi útočí na Islámský stát
Francouzské letectvo (Armée de l'Air) v rámci operace Chammal začalo s nálety na pozice Islámského ...
- 23.09.2014
- 6 komentářů
- Jan Grohmann
CPGS: Konvenční okamžitý globální úder
Ozbrojené síly Spojených států pokračují ve vývoji zbraňového systému pro koncepci Konvenčního ...
- 01.12.2014
- 0 komentářů
- Jan Grohmann
To Deadog : kdo by asi podnikl jadernou odvetu, kdyby Francouzi proměnili nějaké město obsazené IS v malou skleněnou desku ? Na to by stačila taktická JZ, nějakých 5 kt TNT. A ten ...Zobrazit celý příspěvek
To Deadog : kdo by asi podnikl jadernou odvetu, kdyby Francouzi proměnili nějaké město obsazené IS v malou skleněnou desku ? Na to by stačila taktická JZ, nějakých 5 kt TNT. A ten efekt, který by to mělo na militantní musulmany !Skrýt celý příspěvek
Ale ono to jaderné odstrašení funguje. Sice nám rusové vymysleli válku neválku, ale proti silnému státu s jadernými zbraněmi by jí nepoužili. Šílenci co se chtějí krčit v bunkru to ...Zobrazit celý příspěvek
Ale ono to jaderné odstrašení funguje. Sice nám rusové vymysleli válku neválku, ale proti silnému státu s jadernými zbraněmi by jí nepoužili. Šílenci co se chtějí krčit v bunkru to nejsou a proto MAD funguje.Skrýt celý příspěvek
Ale ono to jaderné odstrašení funguje. Sice nám rusové vymysleli válku neválku, ale proti silnému státu s jadernými zbraněmi by jí nepoužili. Šílenci co se chtějí krčit v bunkru to ...Zobrazit celý příspěvek
Ale ono to jaderné odstrašení funguje. Sice nám rusové vymysleli válku neválku, ale proti silnému státu s jadernými zbraněmi by jí nepoužili. Šílenci co se chtějí krčit v bunkru to nejsou a proto MAD funguje.Skrýt celý příspěvek
Milý sentineli, v roce 2017 budou Rusové rádi, když budou mít na chleba. Tolik asi k Brahmosům atd. No, myslím že na tom budou tak zle, že jejich zbrojní programy (T -50, Brahmos a ...Zobrazit celý příspěvek
Milý sentineli, v roce 2017 budou Rusové rádi, když budou mít na chleba. Tolik asi k Brahmosům atd. No, myslím že na tom budou tak zle, že jejich zbrojní programy (T -50, Brahmos a další udělátka) projdou celkovou restrukturalizací(více kapitálu a pravomocí těm zůčastněným státům které jsou v těchto programech zainteresovány) anebo se rovnou zruší. Nebylo by to poprvé a ani naposledy. A děje se to čas od času všude.Skrýt celý příspěvek
Jaderne zbrane jsou jen hromada srotu, nikdo z zadne normalni myslici velmoci je nikdy nepouzije a to proto, ze by to byl konec vseho. To nikdo nechce. Vudci chcou zit, mit moc, ...Zobrazit celý příspěvek
Jaderne zbrane jsou jen hromada srotu, nikdo z zadne normalni myslici velmoci je nikdy nepouzije a to proto, ze by to byl konec vseho. To nikdo nechce. Vudci chcou zit, mit moc, penize, ovladat masy, byt popularni. Ne se krcit v jadernem bunkru a bat se vyjit na povrch, jelikoz byste skoncili jako pecena brambora.
Pouzit je muze max, nejaky opravdovy silenec, treba Kim nebo Iran, ktery by mohl hlavici nebo dve, dat nejakym teroristum, ale to je tak vse. Vsechyny ty tisice bomb, a arzenaly mocnosti jsou nanic. Ikdyby jednna strana pouzila sve bomby, tak protiuder nebude treba, vsechno by tu chciplo, radioaktivni mrak by nekolikraat obehl planetu a zasahl i stranu ktera je vystrelila. Nestane se to.Skrýt celý příspěvekVsetky korene hypersonickych zbrani siahaju az ku Sovietskym vedcom. X-51 je vlastne nakupena licencia Ruskych hypersonickych motorov. Po kolapse ZSSR. Rusi a Francuzi pokracovali ...Zobrazit celý příspěvek
Vsetky korene hypersonickych zbrani siahaju az ku Sovietskym vedcom. X-51 je vlastne nakupena licencia Ruskych hypersonickych motorov. Po kolapse ZSSR. Rusi a Francuzi pokracovali dalej v hypersonickom spolocnom programe ... A toto je ich vysledok! Sovietsky HOLOD otestovani rok 1991 to co teraz nedavno testovali USA X-51. Ruske hypersonicke rakety Brahmos II do roku 2017 a Ruske plne verzie do roku 2020. Rusi su v hypersonickych zbraniach najdalej ...
https://www.youtube.com/watch?...
http://indiatoday.intoday.in/s... Skrýt celý příspěvekTak ono se na ní trošku pracuje... ale je fakt že prvně vynalezli konstantu 30 let. Za 30 let už to určitě budeme mít, říkají už 50 let :-)
Tak ono se na ní trošku pracuje... ale je fakt že prvně vynalezli konstantu 30 let. Za 30 let už to určitě budeme mít, říkají už 50 let :-)
Ano, s Liberal Sharkem souhlasím. IMHO je chyba, že se nerozvíjí perspektivní jaderná fůze, pak bychom už na kozomrdy žádné ohledy mít nemuseli.
Ano, s Liberal Sharkem souhlasím. IMHO je chyba, že se nerozvíjí perspektivní jaderná fůze, pak bychom už na kozomrdy žádné ohledy mít nemuseli.
2:liberal shark: á, další ztracený syn Jakuba Skláře:-D. Jakkoliv to zní lákavě, použití jaderných zbraní by bylo dost kontraproduktivní. Jednak by tím padla psychologická bariéra ...Zobrazit celý příspěvek
2:liberal shark: á, další ztracený syn Jakuba Skláře:-D. Jakkoliv to zní lákavě, použití jaderných zbraní by bylo dost kontraproduktivní. Jednak by tím padla psychologická bariéra atomové bomby coby zbraně poslední instance, a pak taky - nemůžeme udělat z těch jejich pouští skleněnou desku, aspoň dokud tam mají ropu a plyn:-)Skrýt celý příspěvek
Já bych řekl, že Francie si prostě jen chce zachovat své postavení mocnosti, byť jen regionální. Aktuálně tyto zbraně nepotřebují, ale dlouhodobě je musí mít coby součást ...Zobrazit celý příspěvek
Já bych řekl, že Francie si prostě jen chce zachovat své postavení mocnosti, byť jen regionální. Aktuálně tyto zbraně nepotřebují, ale dlouhodobě je musí mít coby součást odstrašujícího potenciálu. A ten je dnes potřeba mnohem víc než třeba v devadesátých letech.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...