Francie vstoupila do občanské války o Mali

-
14. 1. 2013
-
26 komentářů
-
Jiří Kalát
Již od pádu režimu libyjského tyrana Muammara Kaddáfího se kolotoč násilí v africkém Mali opět roztáčí. Přestože tyto dva státy spolu přímo nesousedí, pád diktátora ovlivnil politickou strukturu Mali a znovu rozvířil staré konflikty s tím, že i přispěl k vytváření nových.
Islámisté na severu Mali
Mnoho ozbrojených bojovníků kmene Tuaregů, dobře vybavených a zkušených, vtrhlo na sever Mali po pádu jejich libyjského chlebodárce a obsadilo velkou část severu země, 6. dubna 2012 zde pak vyhlásili svůj stát Azavad.
Tuarežské bojovníky po chvíli vystřídaly ve vládě nad severem země islamistické síly ze skupiny Ansar Dine. S nimi spolupracují skupiny MUJWA (Movement for Oneness and Jihad in West Africa) i AQIM (Al-Qaeda Organization in the Islamic Maghreb), druhá jmenovaná je africkou odnoží teroristické sítě Al-Káida. „Největší pozornost na sebe islamisté upoutali, když na přelomu června a července zničili dvě ze tří svatyní Světového kulturního dědictví UNESCO ve městě Timbuktu,“ píše server Lidovky.cz.
Foto: Svatyně z 15. století ve městě Timbuktu. Celkově zde stály tři podobné svatyně, dvě islámisté zničili / UNESCO
Tímto se mnoha lidem vytvořila paralela s počínáním afghánského Tálibánu při ničení skalních soch Buddhů z Bamjánu v roce 2001. Do Mali se podle některých tajných služeb chystají islamističtí bojovníci z Afriky, ale i jiných států.
Islamistické skupiny využily nestability po převratu z dubna roku 2012, kde se moci v zemi zmocnil kapitán Amadou Sanago podporován armádou. V zemi je i díky konfliktu v Libyi velké množství zbraní a vzbouřenci nejsou nezkušenými bojovníky, stejně tak rebelující Tuaregové, kteří sbírali zkušenosti v mnoha regionálních konfliktech.
Francouzi bombardují pozice povstalců
Militantní skupiny nyní ovládají asi dvě třetiny země. Když se jim po ofenzivě směru k jihu z minulého čtvrtka, podařilo dojít na vzdálenost 600 kilometrů od hlavního města Bamako, francouzská vláda v pátek poslala svoje vojáky a letectvo na pomoc malijské armádě. Akce pod názvem „Serval“ zastavila postup povstalců směrem na hlavní město.
Foto: Francouzské stíhačky Mirage 2000D nad Mali / EPA
V sobotu, tak poprvé otřásly Mali výbuchy způsobené bombardováním francouzského letectva. Hlavní cíle se nacházely ve městech kontrolovaných vzbouřenci jakým je například i Gao nebo Kidal. Útoky pokračovaly i během neděle.
Během těchto bojů bylo znovudobyto město Konna. Rebelové ztratili asi stovku bojovníků, včetně jednoho z jejích významných velitelů Iyada Ag Ghalyho, ztráty se však nevyhnuly ani spojenecké armádě, zemřelo jedenáct malijských vojáků i jeden francouzský pilot a zřejmě desítka civilistů.
Přestože se Francie do bojů zapojila, nepočítá s dlouho kampaní. „Francouzský ministr zahraničí Laurent Fabius řekl, že francouzské zapojení do kampaně proti islamistickým rebelům v Mali je otázkou jen několika týdnů,“ píše informační portál stanice BBC. Podle slova prezidenta Francoise Hollanda kampaň potrvá tak dlouho, dokud ji nebudou moci plně převzít síly afrických spojenců.
Francouzi bojují v Mali za podpory spojenců z NATO
V Mali se prozatím nachází 550 francouzský vojáků umístěných ve městech Bamako a Mopti, letecké údery jsou vedeny z Čadu. Francie má zde k dispozici několik bojových vrtulníků, dvě průzkumná letadla Mirage F1CR, šest stíhacích bombardérů Mirage 2000D, další nákladní a zásobovacích letouny.
Foto: Francouzští vojáci přilétají na pomoc malijské armádě / YouTube
Dále se v zemi nachází 600 vojáků z Nigerie a předpokládá se, že Senegal, Burkina Faso a Tobo pošlou každý pět stovek členů svých ozbrojených sil. Leteckou podporu poskytla i Velká Británie dvěma nákladními letadly C-17 a s logistikou bude zřejmě pomáhat i Dánsko. USA se také vojenské akce zúčastní a podpoří s největší pravděpodobností Mali logistickou a zpravodajskou pomocí.
Tuaregové a islamisté v Mali
Tuaregové se za posledních přibližně padesát let (tedy od vyhlášení nezávislosti) vzbouřili několikrát, a téměř vždy dosáhli na centrální vládě řadu ústupků, které však ve většině případů nebyly naplněny. Stejně tak mají problém být „ovládanou menšinou“ ve většinovém státě „černých otroků“ se kterými dlouhá desetiletí obchodovali. Jedná se tedy o rasový i etnický problém.
Nejsilnější islamistická skupina je Ansar Dine (Obránci islámu) patří do podobné sorty „vládnoucích stran“ jako například Tálibán a snaží se v zemi zavést fundamentalistickou verzi islámského práva Šaria. Právě jejím krutým vyžadováním se „proslavila“ toto léto, kde se západními médii mihly informace o jejích praktikách. Její vůdce žil dlouho dobru v Libyi pod ochranou Kaddáfího, díky občanské válce se však ze země musel stáhnout a přesunul se do Mali.
Související články
Útok na konzulát v Benghází odhalil slabiny americké armády v regionu
Útok militantních islamistů na americký konzulát v Benghází, ke kterému došlo letos 11. září a při ...
-
08.11.2012
-
0 komentářů
-
Ctirad Sviták
Egypt: prezidenta opouštějí nejbližší spolupracovníci
Egyptského prezidenta opustili v reakci na krveprolití, ke kterému došlo v Káhiře ve středu večer a ...
-
06.12.2012
-
3 komentářů
-
Ctirad Sviták
Mezinárodní společenství vysílá vojáky do afrického státu Mali
Rada bezpečnosti vyslovila ve čtvrtek jednomyslně svůj souhlas s vysláním mezinárodních jednotek do ...
-
21.12.2012
-
4 komentářů
-
Ctirad Sviták
Další bouře nad Bangui pomalu přechází
Krize ve Středoafrické republice je zažehnána, anebo alespoň prozatím. Jeden z nejchudších a nejméně ...
-
07.01.2013
-
0 komentářů
-
Jiří Kalát
Je to jednoduché, pod vlivem americké propagandy je terorista ten, koho US označí za teroristu a my to tu prostě budeme papouškovat. A je potom jedno, že pokud se to našim váženým ...Zobrazit celý příspěvek
Je to jednoduché, pod vlivem americké propagandy je terorista ten, koho US označí za teroristu a my to tu prostě budeme papouškovat. A je potom jedno, že pokud se to našim váženým spojencům bude hodit, tak to pak už najednou nebudou teroristi, ale spojenci a bojovníci za svobodu. Stejně to bylo s Usámou bin Ladinem a Muammarem Kaddáfím. Proto jsem říkal ať podobné plky necháme politikům. Voják se má věnovat řemeslu a ne politickým úvahám. A to, že myšlenky pro NATO dodávají a směr určují amíci, to asi rozporovat nebudeme. Ten, kdo má dnes své zájmy a vojáky po celém světě jsou USA a ostatní vlci se chovají stejně jako za starých dobrých koloniálních časů. Takže hovadiny o teroristech a bojovnících za svobodu opravdu nechejme politikům.Skrýt celý příspěvek
Deadog: tak jeste jednou "OTAZKA ZNI jaky je rozdil mezi tororisty v Syrii uznane a vehemntne podporovane Francii a spojenci oproti tem v Mali???? mysleny jsou samozdrejme skupyny ...Zobrazit celý příspěvek
Deadog: tak jeste jednou "OTAZKA ZNI jaky je rozdil mezi tororisty v Syrii uznane a vehemntne podporovane Francii a spojenci oproti tem v Mali???? mysleny jsou samozdrejme skupyny jako Al-Nusra nebo Ahrar Al Sham nebo Ansar brigade a jine" tyto skupiny maji v planu zalozit islamsky stat po svrzeni rezimu a rozhodne potom nezahodi zbrane a nepujdou k lopate aby obnovili spalenou zem.. pro tvou informaci zastupci onech skupin se ucastni vsech tech schuzek v kataru a jinde jelikoz je jednoduse nemuzou vynechat diky jejich vlivu...
stejne tak pokud se v Mali prida k radikalum treba jedna vesnice nebo mesto tak uz je to vlatne povstani ze?? amuzem je zacit podporovat... nebo od kolika lidi se to povazuje za povstani podle tebe???Skrýt celý příspěvekMně by třeba docela zajímalo, proč nepřispěchal svět na pomoc Asadovi do Sýrie, je to totiž naprosto shodná situace. A takové ty řeči, že Asad je tyran nechejme prosím politikům.
Mně by třeba docela zajímalo, proč nepřispěchal svět na pomoc Asadovi do Sýrie, je to totiž naprosto shodná situace. A takové ty řeči, že Asad je tyran nechejme prosím politikům.
Navic tady o Tuaregy uz vubec nejde ,ti se asi pod vidinou nejakeho ocisteni nebo sebereflexe nabidli ,ze budou sami bojovat proti Isalmistum ...Zobrazit celý příspěvek
Navic tady o Tuaregy uz vubec nejde ,ti se asi pod vidinou nejakeho ocisteni nebo sebereflexe nabidli ,ze budou sami bojovat proti Isalmistum .
http://zpravy.idnes.cz/francou... Skrýt celý příspěvekAle ano dobre ,rikejme tomu obcanska valka ,zrejme to splnuje parametry ,jelikoz konflikt mezi Tuaregy a Vladou je dlouhodobejsi ,reagoval sem spise na posledni deni tedy rok 2012 ...Zobrazit celý příspěvek
Ale ano dobre ,rikejme tomu obcanska valka ,zrejme to splnuje parametry ,jelikoz konflikt mezi Tuaregy a Vladou je dlouhodobejsi ,reagoval sem spise na posledni deni tedy rok 2012 , a Francouzkou intervenci proti teroristum.Skrýt celý příspěvek
to Sunakashi : neni pravda ,nemuzes srovnavat situaci v Mali a v Syrii ,tenhle bordel v tom delaji novinari ,protoze kazdeho bojovnika ,resp. kazdeho kdo drzi v ruce kalach ...Zobrazit celý příspěvek
to Sunakashi : neni pravda ,nemuzes srovnavat situaci v Mali a v Syrii ,tenhle bordel v tom delaji novinari ,protoze kazdeho bojovnika ,resp. kazdeho kdo drzi v ruce kalach oznacuji za povstalce nebo rebely a to neni pravda.
V Syrii je obcanska valka ,na strane jedne Asad ,vladnouci diktator ,ktery vrazdi Syrany (povstalci ,opozice,revolucionari) ,kteri proti nemu bojuji a Islamisti (teroriste,Al Kajda,odpad) ,ktery take bojuje proti Asadovi ,ale pouze vyuziva neprehledne situace ,tim pomaha samozdrejme opozici ,ale sleduje sve vlastni cile k uchopeni moci v povalecne Syrii. Nevim proc hazes Syrany (opzici),kteri vedou legitimni boj za svobodu do jednoho pytle s Al Kajdou? Ale ja to vlastne vim ,veris co hlasa Asadovska propaganda a take jako ty haze vsechny do jednoho pytle s nalepkou teroristi. Proc si myslis ,ze je tam tak slozite zasahnout? Proto se opozicni skupiny domluvily a v Qataru ustanovily spolecne veleni ,ktere se distancuje od Isalmistu(teroristu) . Tuto legitimni opozici zapad podporuje.
V Iraku zadni povstalci nejsou ,je to opet novinarska demagogie s oznacovanim ruznych ozbrojenych skupin ,v Iraku je to sektarske nasili ,a sem tam nejaky pumovy utok teroristu ke kteremu se vzdy hrde prihlasi ta ci ona skupina podle toho ,kolik lidi se jim podari zabit.
Co se mali tyce ,obcanska valka to byla do doby ,nez se Tuaregove sprahli s Isalmisty (teroristy),je to vpodstate napadeni zeme ,ktera pozadala o pomoc. Takovy ja vidim rozdil ,samozrejme sem to napsal velmi zjednodusene.Skrýt celý příspěvekTo Deadog: Nikdo tady neomlouvá jednání Tuaregů, ale Vaše tvrzení "Tuaregove z Lybie vpadli do Mali a zacli tam delat bordel ,pak i za podpory islamistu , takze to co se deje v ...Zobrazit celý příspěvek
To Deadog:
Nikdo tady neomlouvá jednání Tuaregů, ale Vaše tvrzení "Tuaregove z Lybie vpadli do Mali a zacli tam delat bordel ,pak i za podpory islamistu , takze to co se deje v Mali bych spise nez obcanskou valkou nazval osvobozeni Mali od teroristu ,tady je nepritel jasne dany ... Kadafi podporoval teroristy a ti po jeho padu museli utect z Lybie ,utekli do Mali a dostanou tam na prdel " zní jako by snad spadli z čistého nebe . Tuaregová tvoří méně než 10 % obyvatelstva Mali a v minulosti se mohli cítit být přehlíženou menšinou.
Vy sice plně souhlasíte se svým bratrem (jak sám uvádíte), ale nesouhlasíte, že se jedná o občanskou válku (přičemž už samotný nadpis zní: "Francie vstoupila do občanské války o Mali". Při vypracování analýz v mezinárodních vztazích není příliš v pořádku přistupovat k problému stylem "jsou zde bídácí, vystřílíme je a je po problému" nebo jiné zjednodušování (každé zjednodušení sice pomůže lépe chápat problém, ale nevyhnutelně zakryje určité proměnné). Je nutné najít příčiny, analyzovat probém na různých úrovních (od ekonomických, sociálních, ... nebo přístupem K. Waltze a jednotlivých úrovní), zjistit implikace z vnější, případně aplikovat greed vs. grievance atd. Zkrátka ptát se proč.Skrýt celý příspěvekDeadog:ty si prohazujes pojmy jak se ti hodi vlastne uplne stejne jak ti "svetovi policajti".....takze ty skupiny co jsem ti napsal nejsou teroristi jen proto ze vyuzivaji ...Zobrazit celý příspěvek
Deadog:ty si prohazujes pojmy jak se ti hodi vlastne uplne stejne jak ti "svetovi policajti".....takze ty skupiny co jsem ti napsal nejsou teroristi jen proto ze vyuzivaji narodniho povstani???? tyto skupiny shodou okolnosti jsou nejlip vyzbrojene a oraganizovane a pripisuji se jim nemale uspechy...vlaste v Iraku taky nejsou teroristi ale povstalci kteri bojuji proti vlade a meli by byt podporovani podle tebe.... a nemala cast prisla prave z Iraku
na Filipinach pusobici skupina Abu sayyaf taky bojuje proti vlade...proc ju nepodporujem?? nebo Taliban v Afganu nebo FLI v Cecensku
povstani je preci vzdycky vedeno proti vladeSkrýt celý příspěvekto Argonaut : urcite ,ale Tuaregove placeni nebo podporovani Kaddafim se presunuli prave do Mali ,ja neslucuji Tuaregy a Islamisty to oni ,kdyz se spojili proti Malijske vlade a ...Zobrazit celý příspěvek
to Argonaut : urcite ,ale Tuaregove placeni nebo podporovani Kaddafim se presunuli prave do Mali ,ja neslucuji Tuaregy a Islamisty to oni ,kdyz se spojili proti Malijske vlade a nevyplatilo se jim to ,pokud se spojis s nekym takovym nevidim nejmensi duvod proc by jim mela vlada delat nejake ustupky ,je jasne ze ta situace je tam dlouhodoba ,ale tak se to proste nedela ,ikdyz je dohoda v nedohlednu ,propast mezi Tuaregy a cernoskym obyvatelstvem je holt velka i diky tomu ,ze Tuaregove povazovali cernochy za otroky ,ale porad sou mensina a misto jednani prosazuji sve zajmy s kalachem v ruce.Tuaregove si proste, jak se rika ,"nasrali do vlastniho hnizda".Skrýt celý příspěvek
To Deadog: Nevím, kdo kam vpadl, ale povstání Tuaregů se opakují prakticky od r. 1914, následovaly povstání v letech 1959, 1963-64, 1990-1996, 2007-2009 (ať už na Mali nebo ...Zobrazit celý příspěvek
To Deadog:
Nevím, kdo kam vpadl, ale povstání Tuaregů se opakují prakticky od r. 1914, následovaly povstání v letech 1959, 1963-64, 1990-1996, 2007-2009 (ať už na Mali nebo francouzské koloniální správě). Současné povstání se svržení Kaddáfího úzce souvisí. Plk. Kaddafí využíval služeb Tuaregů a štědře je za to odměňoval. Po jeho pádu, ale příjmy skončily. Krom toho, původní spojenectví Tuaregů a islamistických skupin se zdá být passé a obě strany se střetávají. To, že nejrůznější teroristické organizace a jiné vyhledávají případné failed states není náhoda. Rozhodně bych Tuaregy a islamistické skupiny/Al kájda nebral jako jedno a totéž, včetně jejich záměrů.Skrýt celý příspěvekto Sunakashi: Francie nepodporuje teroristy v Syrii ani nikde jinde ,podporuje povstalce (obyvatelstvo) ,uznanou opozici alespon se o to snazi. Tuaregove z Lybie vpadli do Mali a ...Zobrazit celý příspěvek
to Sunakashi: Francie nepodporuje teroristy v Syrii ani nikde jinde ,podporuje povstalce (obyvatelstvo) ,uznanou opozici alespon se o to snazi. Tuaregove z Lybie vpadli do Mali a zacli tam delat bordel ,pak i za podpory islamistu , takze to co se deje v Mali bych spise nez obcanskou valkou nazval osvobozeni Mali od teroristu ,tady je nepritel jasne dany .Pokud se ze Syrii nic neudela dopadne to stejne ,islamiste , dzihadiste umlci opozici jakmile na to budou dost silni a nebudou je potrebovat.
Jinak autor je muj bracha a plne s nim souhlasim
to bark: Lybie je a bude v pohode ,to ze tam byl chaos byl jen dusledek toho ze po letecke kampani nenasledovaly pozemni sily ,ktere by udrzely poradek. Zaden absolutni chaos se v Lybii nekona. JInak v Lybii i v Afganistanu je moc predana mistnim vladam ,v Lybii se tohoto procesu ani NATO neucastnilo ,vubec nechapu v cem vidis selhani NATO ?Ze vyhrali vsechny kampane kterych se ucastnili? Proc by mela Malijska vlada podporovat Tuaregy ,kdyz proti ni bojovali a vyhlasili si na uzemi Mali vlastni stat? Pokud vim Tuaregove dostali od dzihadistu dost na prdel ,takze nechapu proc si myslis ze by neco vybojovali z5? Ty si ministr zahranici francie ze vis jak bude postupovat v oblasti politiky v Mali? Pises bludy. Kadafi podporoval teroristy a ti po jeho padu museli utect z Lybie ,utekli do Mali a dostanou tam na prdelSkrýt celý příspěvekOpět jako jinde se ukazuje že náboženství vzniklo když se potkal podvodník se zlodějem. Okamžitá likvidace menšiny vyznávající hlouposti. Mám pocit že tenhle svět půjde pomalu do ...Zobrazit celý příspěvek
Opět jako jinde se ukazuje že náboženství vzniklo když se potkal podvodník se zlodějem. Okamžitá likvidace menšiny vyznávající hlouposti. Mám pocit že tenhle svět půjde pomalu do kytek a mužem si za to sami a možná je to dobře. Když nedokážem žít v míru sami se sebou tak proč tady sme. válka za mír.... výrok bandy blbců......Skrýt celý příspěvek
Doufám, že mají dobře stanoven politický cíl operace. Tzn. vyhubit ty parachanty do poledního. Cokoli jiného je prohra, protože se situace dřive či později zopakuje.
Doufám, že mají dobře stanoven politický cíl operace. Tzn. vyhubit ty parachanty do poledního. Cokoli jiného je prohra, protože se situace dřive či později zopakuje.
sunakashi - rozdíl mezi nimi samozřejmě není. Ale abych parafrázoval jistý slavný výrok - jsou to NAŠI parchanti. A dodám - pravděpodobně dočasně. Svého času byli našimi ...Zobrazit celý příspěvek
sunakashi - rozdíl mezi nimi samozřejmě není. Ale abych parafrázoval jistý slavný výrok - jsou to NAŠI parchanti. A dodám - pravděpodobně dočasně.
Svého času byli našimi parchanty třeba hnutí Tálibán - když bojoval se Sověty. Nebo Noriega - dokud nezačal kšeftovat mimo vymezené hranice. Naším parchantem byl třeba indonéský Stalin - Suharto. A tak dále.
Velmocenská politika nějaké dobré mravy neuznává a je úplně jedno, kdo ji provádí.Skrýt celý příspěvekV podstatě se ukazuje v plné nahotě neexistence reálné poválečné politiky konfliktů vedených NATO. Akce v Aghánistánu a Lybii to prostě potvrzují znovu a znovu. Tisíckrát vyhrané ...Zobrazit celý příspěvek
V podstatě se ukazuje v plné nahotě neexistence reálné poválečné politiky konfliktů vedených NATO. Akce v Aghánistánu a Lybii to prostě potvrzují znovu a znovu. Tisíckrát vyhrané bitvy nemusejí znamenat výhru ve válce. V Libyii je absolutní chaos a v Afghánistánu to o moc lepší není.
Francie podporuje vojensky nynější malijskou vládu - což plně podporuji (to je hláška směrem k Deadogovi).
Na druhé straně se absolutně nestará o případnou politickou koncepci v oblasti. Jde především o tkzv. Azavad - namísto urychlené podpory Tuaregů a donucení malijské vlády dodržet své sliby vůči nim teď musí bojovat sama Francie. Podporou řešení mezi malijskou vládou a Tuaregy by totiž znamenalo skutečnou porážku islamistů. Malijská vláda by ale musela dodržet své sliby - a Tuaregové by to vybojovali.
A tak prostě Francie nevyhraje - vojenská porážka džihadistů absolutně nic neznamená - je pouze dočasná, je potřeba politické řešení. A politické řešení Francie nemá.
Jediným státem, který si dokázal s islamisty efektivně poradit v Africe je Alžírsko. Když ono iniciovalo vznik samostatných tuarežských oblastí na jihu, získalo tak docela dobrou ochranu z jihu. Totéž udělal svého času Kaddáfí - a mnoho let se mu to vyplácelo.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...