Francie skřípe zuby: Polsko se připojuje k německému Sky Shieldu

Francie skřípe zuby: Polsko se připojuje k německému Sky Shieldu
Polský voják před kompletem Patriot / mon.gov.pl (Zvětšit)

Nová polská vláda se po rozmrazení vztahů s Berlínem rozhodla připojit k projektu European Sky Shield Initiative. Atraktivitu evropského systému protivzdušné a protiraketové obrany zvyšuje nejen pokračující ukrajinsko-ruská válka, ale i možnost ušetřit při společných nákupech. Francie iniciativu považuje za ohrožení unijní suverenity, protože v ní jako klíčoví dodavatelé figurují neevropské firmy. Odlišné názory Berlína a Paříže podtrhují přetrvávající napětí ve francouzsko-německých obranných vztazích.

Polský premiér Donald Tusk minulý týden oznámil, že se Polsko připojí k Německem vedené iniciativě European Sky Shield Initiative (ESSI). K hlavním úkolům iniciativy patří koordinace nákupů a postupů v oblasti protivzdušné obrany (PVO) zapojených zemí. Jedná se o významný posun v politice nové vlády, neboť předchozí kabinet pravicové strany Právo a spravedlnost PiS (

Prawo i Sprawiedliwość) se kvůli chladným vztahům s Berlínem stavěl proti účasti v ESSI.

Budeme spolupracovat v rámci European Sky Shield Initiative,“ uvedl Tusk podle internetových stránek Defense News na zasedání vlády 16. dubna. „Hlavními iniciátory tohoto projektu byli Němci a vůbec mi to nevadí.“ Polský prezident Andrzej Duda, který v roce 2020 obhájil mandát s podporou PiS, se k těmto plánům vyjádřil ve stejný den a ESSI označil za „německý podnikatelský projekt“. Přestože je prezident v polském politickém systému vrchním velitelem ozbrojených sil, nemá politickou moc k zabránění vládě připojit se k mezinárodním obranným programům.

Projekt ESSI, který německý kancléř Olaf Scholz představil v srpnu 2022 jako reakci na ruskou agresi proti Ukrajině, původně zahrnoval 15 členů NATO. Od té doby se k němu připojily další země zevnitř i vně Aliance. Loni v únoru se přidalo Dánsko a Švédsko, v červenci následovalo neutrální Rakousko a Švýcarsko. Letos v únoru do projektu zapojilo Turecko a Řecko, čímž se celkový počet zúčastněných států zvýšil na 21. Polsko se po podpisu příslušných dokumentů stane 22. členem.

Evropský projekt Sky Shield počítá s integrací tří systémů do PVO ;proti leteckým útokům krátkého, středního a dlouhého doletu. První složkou bude německý systém PVO krátkého a středního dosahu IRIS-T SLM (Infra Red Imaging System Tail/Thrust Surface-Launched Medium Range). Od roku 1996 jej vyvíjí německá společnost Diehl Defence. IRIS-T SLM prokázal svou účinnost v bojových podmínkách během ukrajinsko-ruské války.

ESSI rovněž počítá s využitím amerického systému Patriot (Phased Array Tracking Radar to Intercept On Target). Na výrobě střel Patriot se významně podílí Německo. Začátkem letošního roku NATO potvrdilo objednávku asi 1000 raket evropskými zákazníky v hodnotě 5,1 miliardy eur. Iniciativa nakonec počítá s pořízením americko-izraelského systému PVO dlouhého dosahu Arrow-3, který je schopen ničit cíle nad hranicí zemské atmosféry. V září minulého roku Berlín potvrdil nákup systémů Arrow-3 v hodnotě 3,5 miliardy dolarů, což podle izraelského ministerstva obrany představuje největší obranný kontrakt v izraelských dějinách. Tato historická zakázka vedla k ochlazení vztahů mezi Francií a Německem. Paříž vyjádřila politování nad upřednostňování zahraničních dodavatelů před evropskými zbrojovkami.

Portail de l'Intelligence Économique (Portail de l’IE) vysvětluje odmítavý francouzský postoj proti ESSI spoléháním se na odstrašení v podobě vlastních jaderných zbraní a zároveň snahou zachovat si vojensko-průmyslovou suverenitu. Iniciativa navíc nevyužívá evropský fond EDIRPA (European Defence Industry Reinforcement through common Procurement Act) s rozpočtem 500 milionů eur. Od roku 2022 ho členové EU mohou využívat k nákupu vojenského vybavení navrženého a vyrobeného evropskými společnostmi. Portail de l’IE navrhuje fond využívat k pořizování francouzských systémů PVO Mistral s krátkým dosahem nebo systémů SAMP/T Mamba se středním dosahem.

ESSI nijak neulehčuje francouzsko-německou obrannou spolupráci a prohlubuje vzájemnou nedůvěru. Ta společné projekty obou zemí zpožďuje a znesnadňuje nalezení dohody v případě programů nového evropského tanku MGCS (Main Ground Combat System) nebo stíhaček šesté generace SCAF (Système de Combat Aérien du Futur). Nemluvě o předchozích programech, z kterých dle Portail de l’IE Němci vystoupili, jako byly námořní hlídkové letouny MAWS (Maritime Airborne Warfare System) či upgrade vrtulníků Tiger Mark III.

Další francouzská kritika ESSI ve formě komentářů na blogu Zone Militarie německou iniciativu pokládá za „neohrabanou a špatně řízenou“ a bez „předchozí strategické analýzy“. Zatímco vizi ochrany evropského vzdušného prostoru Unie nutně potřebuje, prostředky k jejímu dosažení Němci definovali sebestředně. Berlín, ač zastánce evropanství, zapomněl na „evropského výrobce“ raketových zbrojních systémů MBDA a jeho „80 % evropského raketového know-how“. Sídlo mezinárodní společnosti MBDA a řada jejích výrobních závodů se pochopitelně nachází ve Francii. ESSI je „odsouzená“ k nelehké spolupráci zaměřené na Německo bez účasti společností s pokročilými technickými znalostmi. Pro země již vybavené Patrioty se iniciativa stane alespoň příležitostí připojit se k „centrálnímu nákupnímu orgánu“ a možností získat slevu plynoucí ze skupinového nákupu.

K tomu se připojuje teorie o Sky Shieldu jako komerčním projektu vedeným německou společností Diehl Defence, která v některých oblastech konkuruje MBDA. ESSI proto představuje „vynikající politický a průmyslový převrat“ Německa, kterému se podařilo kolem sebe shromáždit více než dvacet evropských zemí s výjimkou Francie a Itálie. „Mohli bychom to nechat být“ a „pogratulovat Němcům ke skvělému obchodnímu úspěchu“, kdyby se celá záležitost rovnala soupeření mezi dvěma dodavateli kvalitního výrobku. ESSI a její budoucí „Eurodome“ založený na Patriotu a Arrowu-3 se ovšem stane katastrofou pro unijní strategickou autonomii. Je v době intenzivního geopolitického soupeření rozumné, aby se Evropa stavěla do pozice závislosti na USA a Izraeli?

Členství v klubu ESSI samozřejmě nijak dopředu nezavazuje k budoucím objednávkám. Mnohé země možná projevily zájem „jen na oko“, protože jim myšlenka evropského systému PVO v nějaké formě dává smysl. Automaticky ovšem nepřijímají představu závislosti na USA a Izraeli, dvou zemích, které mají své vlastní priority a své vlastní strategické zájmy a „které je nikdy nebudou váhat upřednostnit před zájmy Evropanů“.

Kritika se nevyhýbá ani aktérům v opozici proti německé iniciativě. Od „srpna 2022 a zahájení projektu ESSI zavládlo ve Francii, Itálii a v MBDA ohlušující ticho“, nyní přišel čas reagovat. MBDA musí dále rozvinout systém PAAMS a rychle jej přeměnit v „integrovaný vícevrstvý systém od obrany ve velmi malých výškách až po stíhačku určenou k boji proti manévrujícím hypersonickým střelám“. Stručně řečeno, nabídnout rovnocennou a pokud možno ještě výkonnější alternativu k ESSI. Potenciálně modulární, aby mohla zahrnout místní systémy protivzdušné obrany (důležitý argument pro export). To vše s významným bonusem absence amerických i německých vývozních kontrol, což „bude zajímavé pro mnoho zemí po celém světě“.

Německu se daří získávat nové země pro svou inciativu ESSI, jež si klade za úkol sjednocovat evropské nákupy systémů PVO a koordinovat jejich činnost. Nejnověji se k této iniciativě přidalo Řecko a Turecko, Polsko je podle premiéra Tuska bude brzy následovat. Mimo ESSI zůstává zejména Francie a Itálie, které upřednostňují „domácí evropské“ systémy PVO namísto zahraničních Arrow-3 a Patriot. Paříž pokládá závislost na neevropských technologiích za ránu pro strategickou autonomii a chybějící zakázky za oslabení unijního vojenského průmyslu.

Zdroje: Portail de l’IE, 2, Neue Zürcher Zeitung, Defense News, Al-Monitor, Zone Militaire

Nahlásit chybu v článku


Související články

PREMIUM Evropská protiraketová obrana European Sky Shield Initiative

Ministři obrany 14 členů NATO a Finska minulý čtvrtek podepsali prohlášení o záměru vytvořit ...

IRIS-T SLM a Arrow 3: Německo zvedá protiraketový deštník

Rozpočtový výbor Bundestagu uvolnil finanční prostředky na nákup izraelsko-amerických systémů ...

PREMIUM Německý Sky Shield se rozšiřuje o neutrální Rakousko a Švýcarsko

Rakušané a Švýcaři tento měsíc podepsali prohlášení o záměru připojit se ke vznikajícímu systému ...

Německé systémy protivzdušné obrany IRIS-T SLM pro Estonsko a Lotyšsko

Estonsko a Lotyšsko podepsaly prohlášení o záměru LoI (Letter of Intent) ve věci nákupu systémů ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • tomas.prochazka
    15:39 27.04.2024

    Proč 48 Derby LR stojí ČR 2,8 mld. zatímco 48 SkyCeptor pro vyšší systém vyjde asi na 1 mld. ? ...Zobrazit celý příspěvek

    Proč 48 Derby LR stojí ČR 2,8 mld. zatímco 48 SkyCeptor pro vyšší systém vyjde asi na 1 mld. ?

    https://en.defence-ua.com/anal... Skrýt celý příspěvek

    • flanker.jirka
      20:13 27.04.2024

      Ceny jsou smluvní. Pokud má výrobce konkurenci, bývá obvykle výsledná cena nižší. On se ten výrobce zahojí jinde, například na státech, které jim umetou cestičku. Cena může být ...Zobrazit celý příspěvek

      Ceny jsou smluvní. Pokud má výrobce konkurenci, bývá obvykle výsledná cena nižší. On se ten výrobce zahojí jinde, například na státech, které jim umetou cestičku.
      Cena může být rozdílná i v tom, že poslední verze Derby LR je novinka a nabíhá sériová výroba, střely pro David Sling se vyrábějí delší dobu.Skrýt celý příspěvek

      • tomas.prochazka
        21:03 27.04.2024

        proč musí ČR všechno nakupovat po pár kusech a tak draho? Finsko má celou baterii David Sling za 8 mld. Češi koupí za 2,8 mld. pár podělaných raket s šestinovým dosahem.

        proč musí ČR všechno nakupovat po pár kusech a tak draho? Finsko má celou baterii David Sling za 8 mld. Češi koupí za 2,8 mld. pár podělaných raket s šestinovým dosahem.

      • tomas.prochazka
        21:06 27.04.2024

        *čtvrtinovým

        *čtvrtinovým

      • flanker.jirka
        21:15 27.04.2024

        A máme dostupné všechny informace? Jak o českém projektu PVO, tak o konfiguraci david sling pro Finsko?

        A máme dostupné všechny informace? Jak o českém projektu PVO, tak o konfiguraci david sling pro Finsko?

        • tomas.prochazka
          21:38 27.04.2024

          Ta cena za jednotku je skoro srovnatelná s cenou za střelu pro Patriot. Bije to do očí. Češi jsou jak Brouci Pytlíci. Snaží se za každou cenu ušetřit a pak pytlikují a pytlikují, ...Zobrazit celý příspěvek

          Ta cena za jednotku je skoro srovnatelná s cenou za střelu pro Patriot. Bije to do očí. Češi jsou jak Brouci Pytlíci. Snaží se za každou cenu ušetřit a pak pytlikují a pytlikují, až se v tom za draho ztratí...Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            23:43 27.04.2024

            Za podobnou cenu se dnes prodávají i střely AIM 120 Amrraam posledních verzí. Možná bude rozdíl v tom, že v případě Stunneru pro David Sling srovnáváme starší ceny a u Derby a AIM ...Zobrazit celý příspěvek

            Za podobnou cenu se dnes prodávají i střely AIM 120 Amrraam posledních verzí. Možná bude rozdíl v tom, že v případě Stunneru pro David Sling srovnáváme starší ceny a u Derby a AIM 120 známe nové, aktuální. Za poslední dva roky šlo vše hodně nahoru.
            Výsledné ceny jsou vizitkou MO ČR a důkazem absence koncepčnosti.Skrýt celý příspěvek

          • SYN_
            19:55 28.04.2024

            To je hodně tvrdá kritika když to tu ještě ani není a těžko si někdo může být jistý detaily smlouvy! Nekupuje se nic - špatně! Něco se koupí - zase špatně, je to málo a draho! ...Zobrazit celý příspěvek

            To je hodně tvrdá kritika když to tu ještě ani není a těžko si někdo může být jistý detaily smlouvy!
            Nekupuje se nic - špatně! Něco se koupí - zase špatně, je to málo a draho! Prostě všichni jsou de*ili akorát "já" vím jak se to má udělat správně...

            A taky: Česko dělá chybu když bude závislé na dodávkách z Izraele, Finsko chytře nakupuje od výrobce který má (na rozdíl od Patriotu) volnou kapacitu - Izrael...Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            21:15 28.04.2024

            SYN_ Finsko nebude mít PVO zcela odkazanou na Izrael. Má ve výzbroji NASAMS. AČR naopak, nebude mít nic než jeden typ PVO schopného působit all weather a pouze jeden typ radarů od ...Zobrazit celý příspěvek

            SYN_
            Finsko nebude mít PVO zcela odkazanou na Izrael. Má ve výzbroji NASAMS.
            AČR naopak, nebude mít nic než jeden typ PVO schopného působit all weather a pouze jeden typ radarů od jednoho výrobce, jak pro základní průzkum tak pro baterie Spyderu. I v této oblasti má Finsko doverzifikovane zdroje.Skrýt celý příspěvek

          • tomas.prochazka
            21:40 28.04.2024

            no a kdy že to přijde? 2027? Tak snad Rusko po prvním útoku počká tak dva roky, až si doplníme zásoby. Na druhou stranu chápu, že s kapacitami na výrobu mají problém snad všechny ...Zobrazit celý příspěvek

            no a kdy že to přijde? 2027? Tak snad Rusko po prvním útoku počká tak dva roky, až si doplníme zásoby. Na druhou stranu chápu, že s kapacitami na výrobu mají problém snad všechny západní země. SkyCeptor se prý budou dělat v Rumunsku, tak alespoň něco.Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            23:27 28.04.2024

            tomas.prochazka Dodání bude dříve než v roce 2027. Musíte se na to podívat i z toho pohledu, že se PVO systém objednával před ruskou invazí na Ukrajinu a dodací lhůty se dohodly ...Zobrazit celý příspěvek

            tomas.prochazka
            Dodání bude dříve než v roce 2027. Musíte se na to podívat i z toho pohledu, že se PVO systém objednával před ruskou invazí na Ukrajinu a dodací lhůty se dohodly na základě tehdejší bezpečnostní situace.Skrýt celý příspěvek

          • tomas.prochazka
            00:32 29.04.2024

            Myslím tím střely: Česká armáda by do roku 2027 měla získat 48 moderních protiletadlových střel I-Derby: ...Zobrazit celý příspěvek

            Myslím tím střely: Česká armáda by do roku 2027 měla získat 48 moderních protiletadlových střel I-Derby: https://www.idnes.cz/zpravy/do... Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            12:09 29.04.2024

            Střely Derby LR jsou nakupovány navíc, se Spyderem přijdou do ČR střely ve verzích SR a MR, střely LR lze používat z odpalovacích zařízení MR. Sitauci by šlo přirovnat k tomu, když ...Zobrazit celý příspěvek

            Střely Derby LR jsou nakupovány navíc, se Spyderem přijdou do ČR střely ve verzích SR a MR, střely LR lze používat z odpalovacích zařízení MR. Sitauci by šlo přirovnat k tomu, když by se AČR rozhoupala a kupovala novou verzi AIM 120 pro Gripeny.Skrýt celý příspěvek

  • TarosCZ
    19:04 26.04.2024

    Nas se 4 bateriemi Spyder nemusí nejaka protiraketová obrana vubec trapit a da se rict, ze ani protiletadlova, i kdyz po imitaci PVO KuB je to skok.

    Nas se 4 bateriemi Spyder nemusí nejaka protiraketová obrana vubec trapit a da se rict, ze ani protiletadlova, i kdyz po imitaci PVO KuB je to skok.

  • flanker.jirka
    19:04 22.04.2024

    Jak do systému přispějí češi? ČR se k této iniciativě také přihlásila.

    Jak do systému přispějí češi? ČR se k této iniciativě také přihlásila.

    • Scotty
      19:45 22.04.2024

      Pravděpodobně financováním společných nákupů. Což by se mělo týkat zejména systému Arrow.

      Pravděpodobně financováním společných nákupů. Což by se mělo týkat zejména systému Arrow.

      • flanker.jirka
        17:48 23.04.2024

        To je trochu málo, při ambicích používat systémy Spyder s novou verzí střel Derby se musí přijít s integrací, včetně možnosti mít informace o tom "kde co lítá."

        To je trochu málo, při ambicích používat systémy Spyder s novou verzí střel Derby se musí přijít s integrací, včetně možnosti mít informace o tom "kde co lítá."

      • tomas.prochazka
        15:47 27.04.2024

        jedna baterie Arrow vyjde na 30 mld. to je v současné situaci v ČR nemyslitelné.

        jedna baterie Arrow vyjde na 30 mld. to je v současné situaci v ČR nemyslitelné.

        • flanker.jirka
          19:28 27.04.2024

          Pouze jedna desetina ročního schodku rozpočtu ČR. Nebo dvě roční splátky za F 35 :-)

          Pouze jedna desetina ročního schodku rozpočtu ČR. Nebo dvě roční splátky za F 35 :-)

  • Jan Grohmann
    18:52 22.04.2024

    Prostá otázka. Proč není pět nebo deset baterií SAMP/T na Ukrajině? Jasně, legendární "kdyby"... ale nejsou.

    Prostá otázka. Proč není pět nebo deset baterií SAMP/T na Ukrajině? Jasně, legendární "kdyby"... ale nejsou.

  • darkstyle
    17:48 22.04.2024

    To Francúzke plakanie je fakt úsmevné.. Francúzko nedisponuje tak výkonným PVO ako je Patriot vo slastnej réžií a ani Nemecko... O Thaad, Arrow 3 či SM-3 môže už úplne ...Zobrazit celý příspěvek

    To Francúzke plakanie je fakt úsmevné..

    Francúzko nedisponuje tak výkonným PVO ako je Patriot vo slastnej réžií a ani Nemecko...

    O Thaad, Arrow 3 či SM-3 môže už úplne snívať, to sú všetko systémy niekde Ynde..

    Vlastne niečo podobné vyvinulo samostatne len USA..
    Alebo v kooperácií USA+Japonsko či USA+Izrael..

    Ak mám byť úplne konkrétny - vie to len Raytheon..
    Všade je "namočený" práve on..


    To chcú kedy ten dáždnik Frantíci spraviť? v roku 2055?
    Však Európske riešenia sa nakúpia - IRIS-T SLM a SAMP-T (ak by sa pridali).. Len tie sú nedostatočné..
    Nemci chcú riešenie teraz a to je správne a rozumné..
    Tak získajú know-how na výrobu striel do Patriotov v Európe..

    Určite sa aj Izrael bude musieť podeliť o know-how spolu s USA pri Arrow..Skrýt celý příspěvek

    • flanker.jirka
      19:02 22.04.2024

      SAMP/T je dostatečný ekvivalent Patriotu s výhodou toho, že již disponuje radarem schopným podporovat palbu v celém okolí 360° na rozdíl od LTAMDS pro Patriot, který je ve vývoji.

      SAMP/T je dostatečný ekvivalent Patriotu s výhodou toho, že již disponuje radarem schopným podporovat palbu v celém okolí 360° na rozdíl od LTAMDS pro Patriot, který je ve vývoji.

      • pjaro77
        19:59 22.04.2024

        PAtriotu možno ale určite nie Arrow 3.

        PAtriotu možno ale určite nie Arrow 3.

        • Laci
          16:10 23.04.2024

          SAMP/T neni ekvivalent Arrow 3 stejně jako Arrow 3 neni ekvivalent SAMP/T. Od kdy se srovnávají systémy odlišný kategorie?

          SAMP/T neni ekvivalent Arrow 3 stejně jako Arrow 3 neni ekvivalent SAMP/T. Od kdy se srovnávají systémy odlišný kategorie?

        • flanker.jirka
          17:49 23.04.2024

          Srovnáváte nesrovnatelné.

          Srovnáváte nesrovnatelné.

      • SYN_
        20:42 23.04.2024

        Hm, a není ten 360° radar náhodou jen v rotujícím režimu?? To pak dokáže kde jaký AESA když ho dáte na rotující hlavici... a zdá se že se ani Francozi s Italy neshodli na jednom ...Zobrazit celý příspěvek

        Hm, a není ten 360° radar náhodou jen v rotujícím režimu?? To pak dokáže kde jaký AESA když ho dáte na rotující hlavici... a zdá se že se ani Francozi s Italy neshodli na jednom radaru a používají každý svůj... tak to jsou ti praví co mluví o evropské unifikaci.Skrýt celý příspěvek

    • SYN_
      00:13 23.04.2024

      No hlavně by taky museli někoho přesvědčit aby si ten systém koupil... pokud se dostatečně nerozšíří, není pravděpodobné že by cena poklesla a že by se pravidelně vyskytovaly ...Zobrazit celý příspěvek

      No hlavně by taky museli někoho přesvědčit aby si ten systém koupil... pokud se dostatečně nerozšíří, není pravděpodobné že by cena poklesla a že by se pravidelně vyskytovaly "upgrady" systému...
      Myslím že tam bylo/je potřeba udělat "něco" aby přesvědčili další uživatele. Možná prodejem za cenu která se nesoustředí na to aby "dostali zpátky vývojové náklady" ale spíš aby byla "jen těsně nad výrobními náklady" protože zase tak super systém to není aby přesvědčil čistě výkonem...Skrýt celý příspěvek

  • Jaroslav Dolejška
    13:36 22.04.2024

    Francouzi jsou teď zaměstnání posíláním vojáků do Oděsy a peněz na českou muniční iniciativu...

    Francouzi jsou teď zaměstnání posíláním vojáků do Oděsy a peněz na českou muniční iniciativu...

  • michaltinkint
    13:05 22.04.2024

    Závislosť na US so všelijakými Trumpami nie je bohvieaká vízia. Závislosť na Nemecku, ktoré od útoku na UA vyrobilo presne 0,00 nových tankov a má ročné výrobné kapacity na ...Zobrazit celý příspěvek

    Závislosť na US so všelijakými Trumpami nie je bohvieaká vízia. Závislosť na Nemecku, ktoré od útoku na UA vyrobilo presne 0,00 nových tankov a má ročné výrobné kapacity na strelivo v objeme ukrajinskej týždennej spotreby, tiež nie je bohviečo. Ale zveriť protiraketovú obranu pred ruSSkými útokmi krajine, ktorá neváhala jogurt Danone označiť za strategický nástroj Francúzskej republiky, aby zabránila predaju fabriky na jeho výrobu do zahraničných rúk...to už je úplne iná liga.
    Btw. v našej džamahírii vraj ideme kupovať "stredný" systém nejakú indickú verziu NASAMS? Jeho originálnu verziu používa alebo bude zrejme používať viacero krajín EÚ. Ak tomu dobre rozumiem, tak namiesto nemeckého IRIS-T. Ten by sa mal do ESSI integrovať, či? Rovnako by mal ESSI integrovať aj radarové prostriedky PVO a tie sú ešte rôznorodejšie. Bude ESSI toto všetko integrovať? Ak áno, tak sa asi nedá hovoriť o len o komerčnom záujme Bundesrepubliky. Ak by to ESSI integrovať nemal, tak je to potom fakt hlavne spoločný postup pri nákupe vybraných systémov PVO..Skrýt celý příspěvek

    • michaltinkint
      13:31 22.04.2024

      aha, tak ESSI je len nákupný program - čo najrýchlejšie nakúpiť existujúce riešenia v počtoch potrebných pre rozumnú ochranu EÚ. https://www.swp-berlin.org/10.... Celá ...Zobrazit celý příspěvek

      aha, tak ESSI je len nákupný program - čo najrýchlejšie nakúpiť existujúce riešenia v počtoch potrebných pre rozumnú ochranu EÚ.
      https://www.swp-berlin.org/10....

      Celá integrácia PVO systémov, nakúpených cez ESSI aj mimo neho, do funkčného bojového celku prebieha na úrovni NATO - Integrated Air and Missile Defence.
      https://www.nato.int/cps/en/na...

      Slovensko nebude nakupovať ani IRIS-T (Barak?) ani Patriot (NASAMS?). A už tobôž nie Arrow-3. Prečo je potom zapojené do nákupnej iniciatívy pre tieto systémy..?Skrýt celý příspěvek

      • pjaro77
        13:59 22.04.2024

        Niekto musí tie rakety arrow zaplatiť, ak majú chrániť aj nás.

        Niekto musí tie rakety arrow zaplatiť, ak majú chrániť aj nás.

        • Kalessin
          23:18 22.04.2024

          Já doufám, že po lekci Frau Bearbock Izraeli, jak se má dělat politika na Blízkém východě, zalomí Izraelci Evropě s Arrow 3 loket. Ale oni zase byznys chtějí a umějí. Je legrační, ...Zobrazit celý příspěvek

          Já doufám, že po lekci Frau Bearbock Izraeli, jak se má dělat politika na Blízkém východě, zalomí Izraelci Evropě s Arrow 3 loket.
          Ale oni zase byznys chtějí a umějí.
          Je legrační, jak jsou místní židobijci šťastní´ za “evropský” protiraketový systém, postavený na izraelských a amerických technologiích.Skrýt celý příspěvek

          • Laci
            16:16 23.04.2024

            Za systém postavenej na izraelských a amerických technologiích nikdo v Evropě šťastnej rozhodně neni, ale je to jediná skladba, která existuje, dává dohromady smysl a je k ...Zobrazit celý příspěvek

            Za systém postavenej na izraelských a amerických technologiích nikdo v Evropě šťastnej rozhodně neni, ale je to jediná skladba, která existuje, dává dohromady smysl a je k dispozici ihned, takže se s tim dá makat na tom deštníku.
            Ale chápu, že zdejší eurofobové maj radost, že Evropa zase nic nedokázala a že bude zase závislá na někom z jiných kontinentů planety.Skrýt celý příspěvek

          • Kalessin
            16:46 23.04.2024

            Laci: To nemáte pravdu, že za takový systém nikdo šťastný není. Já za něj třeba šťastný jsem. A přitom se ani nepovažuji za eurofoba (vlastně tomu slovu moc nerozumím). S trochou ...Zobrazit celý příspěvek

            Laci: To nemáte pravdu, že za takový systém nikdo šťastný není. Já za něj třeba šťastný jsem.
            A přitom se ani nepovažuji za eurofoba (vlastně tomu slovu moc nerozumím). S trochou skromnosti bych se nazval eurorealistou.Skrýt celý příspěvek

          • Laci
            15:50 25.04.2024

            Kalessin: Já vim. jsou tací, kteří by byli šťastní i za cihlu na autě, když by na ní byla americká vlajka.

            Kalessin: Já vim. jsou tací, kteří by byli šťastní i za cihlu na autě, když by na ní byla americká vlajka.

          • Kalessin
            16:06 25.04.2024

            Přesně, Laci. Já jsem tu za člověka, který si ze dvou stejných krabiček sirek vybere tu z USA. A vy mi k tomu můžete zahrát tu komunistickou gumu místo Donutila. Talent máte a ne ...Zobrazit celý příspěvek

            Přesně, Laci. Já jsem tu za člověka, který si ze dvou stejných krabiček sirek vybere tu z USA.
            A vy mi k tomu můžete zahrát tu komunistickou gumu místo Donutila. Talent máte a ne že ne.Skrýt celý příspěvek

          • Laci
            18:19 25.04.2024

            Kalessin: Jasně, když někdo ukáže na někoho, kdo má hlavu hluboko v americký zadnici, tak je hned komunista a bolševik, co? To je hodně ubohej a smutnej pohled na svět :)

            Kalessin: Jasně, když někdo ukáže na někoho, kdo má hlavu hluboko v americký zadnici, tak je hned komunista a bolševik, co? To je hodně ubohej a smutnej pohled na svět :)

          • Kalessin
            23:41 25.04.2024

            Laci: To bylo velmi dospělé.

            Laci: To bylo velmi dospělé.

      • Scotty
        19:11 22.04.2024

        Protože bude platit část nákupu Arrow 3 pro protiraketovou obranu členských zemí.

        Protože bude platit část nákupu Arrow 3 pro protiraketovou obranu členských zemí.

      • SYN_
        00:15 23.04.2024

        A co takhle vzájemná výměna radarových dat potřebných pro PRO?

        A co takhle vzájemná výměna radarových dat potřebných pro PRO?

        • pjaro77
          06:19 26.04.2024

          Vrámci NATINAMDS predsa existuje.

          Vrámci NATINAMDS predsa existuje.

    • PavolR
      17:27 22.04.2024

      Nemci aktuálne vyrábajú cca 4 nové tanky mesačne - objednávka pre Katar je už zrejme hotová, aktuálne sa vyrába pre Maďarsko.

      Nemci aktuálne vyrábajú cca 4 nové tanky mesačne - objednávka pre Katar je už zrejme hotová, aktuálne sa vyrába pre Maďarsko.

  • lukus
    09:46 22.04.2024

    Francii by se určitě hodilo, kdyby byla zastřešovala ochranu EU svými jadernými zbraněmi a ostatní by se finančně spolupodíleli na francouzském jaderném arsenálu. Ale ruku na ...Zobrazit celý příspěvek

    Francii by se určitě hodilo, kdyby byla zastřešovala ochranu EU svými jadernými zbraněmi a ostatní by se finančně spolupodíleli na francouzském jaderném arsenálu.
    Ale ruku na srdce, ,,odpálila by to? " a riskovala odvetu na Paříž kvůli Vilniusu? Ruku na srdce, s francouzskou zárukou vojenské ochrany existují zkušenosti.
    A kdo se nepoučil z historie, si ji zopakuje.Skrýt celý příspěvek

  • liberal shark
    09:29 22.04.2024

    Opravdu si nemyslím, že by Francouzi upřednostňovali vlastní zájmy méně než Izrael nebo USA :-). Navíc, když v Paříži říkají "Evropa", myslí tím Francii, stejně jako v Berlíně ...Zobrazit celý příspěvek

    Opravdu si nemyslím, že by Francouzi upřednostňovali vlastní zájmy méně než Izrael nebo USA :-). Navíc, když v Paříži říkají "Evropa", myslí tím Francii, stejně jako v Berlíně "Evropou" myslí Německo. Takže si vůbec nemají co vyčítat.Skrýt celý příspěvek

    • Kalessin
      21:38 22.04.2024

      Touché

      Touché

    • Renoir
      22:28 22.04.2024

      Ano, protože Paříž a Bonn(Berlín) EU založily a 100% se s ní ztotožňují na rozdíl od nás, středoevropských, věčně uremcaných příserků!

      Ano, protože Paříž a Bonn(Berlín) EU založily a 100% se s ní ztotožňují na rozdíl od nás, středoevropských, věčně uremcaných příserků!

      • torong1
        04:45 23.04.2024

        Jistě. A úkolem těch uremcaných příserků je držet hubu a krok a šťastně schvalovat cokoli co vtělení boha na zemi - Fr a DE nařídí. Nikdy mě nepřestane udivovat, jak jsou někteří ...Zobrazit celý příspěvek

        Jistě. A úkolem těch uremcaných příserků je držet hubu a krok a šťastně schvalovat cokoli co vtělení boha na zemi - Fr a DE nařídí. Nikdy mě nepřestane udivovat, jak jsou někteří Češi dokonalí sluhové...Skrýt celý příspěvek

      • liberal shark
        08:53 23.04.2024

        EU založily Berlín a Vichy :-))

        EU založily Berlín a Vichy :-))

Načítám diskuzi...