FED Alpha – demonstrace vozidla budoucnosti
- 31. 5. 2013
- 3 komentářů
- Jan Grohmann
Společnost Ricardo pracuje již od roku 2008 společně s armádním centrem TARDEC na technologickém demonstrátoru lehkého pozemního vozidla FED Alpha (Fuel-Efficient Ground Vehicle Demonstrator Aplha). Tento program má za cíl vyhledat technologie, jež by v budoucnu umožnily konstruovat vozidla s extrémně malou spotřebou pohonných hmot.
V současné době běží v americké armádě program JLTV (Joint Light Tactical Vehicle), jenž se zabývá vývojem náhrady za legendární vozidla Humvee (M1151 HMMWV). Vozidlo FED Aplha sice nemá s programem JLTV nic společného, avšak jeho některá technologická řešení se v budoucím vozidle JLTV mohou přesto objevit.
"FED představuje mimořádně cennou šablonu pro budoucí vývoj vojenských vozidel," řekl Thomas Apostolos, prezident americké pobočky firmy Ricardo, "připravili jsme půdu pro nákladově efektivní, vysoce výkonná a energeticky účinná vozidla, která umožní americkým silám provádět bojové operace tím nejchytřejším možným způsobem. "
Program FED Aplha vznikl z iniciativy Armádní tankové divize pro výzkum, vývoj a konstrukci (TARDEC). Na vývoji intenzivně spolupracovali inženýři TARDECu a firmy Ricardo.
Video: Prohlédněme si FED Alpha se slavným moderátorem Jayem Lenem / YouTube
Během náročného dvouletého testování vykazovala vozidla FED Alpha spotřebu průměrně o 72 % menší než vozidla Humvee, přičemž se vozidla pohybovala jak na silnici, tak i v náročném terénu.
Ač se na první pohled může zdát, že nízká spotřeba nijak zvlášť velkou strategickou výhodu neposkytuje, opak je pravdou. V Afghánistánu stojí americkou armádu každý litr nafty (po zahrnutí všech nákladů) 2000 Kč/litr. Nemluvě o tom, že palivo se musí dopravit cisternami, jež bývají oblíbeným terčem IED-náloží i útoků povstalců.
Každý ušetřený litr nafty šetří peníze, techniku a lidské životy. Velitelé pak nemusejí zaměřovat pozornost na logistické problémy, ale mohou se plně soustředit na to podstatné – boj s protivníkem. Za zmínku rovněž stojí, že ropa je po vodě, co se objemu týče, nejpřepravovanější komoditou pro vojska v Afghánistánu.
Foto: FED Aplha / Ricardo
FED Alpha není imaginární "laboratorní" auto, nýbrž jednoduše a v maximální možné míře vylepšuje zavedené technologie. "Abychom snížili spotřebu paliva, zvolili jsme poměrně konzervativní přístup s využitím dostupných technologií. Dokázali jsme, že je to možné," vysvětluje Wesley Scharmen z Ricarda, hlavní inženýr projektu. "Díky tomu jsme udrželi výrobní náklady dole a zvýšili technologickou proveditelnost konečného produktu."
Klíčem k úspěchu v docílení nižší spotřeby je menší hmotnost vozidla. A proto FED Alpha využívá v konstrukci co nejvíce hliníku a kompozit. K malé spotřebě také přispívají pneumatiky s nízkým valivým odporem nebo inovativní převodovka.
Zdroj: Ricardo
Související články
Oshkosh S-ATV – vozidlo pro americké speciální síly
Další z adeptů v soutěži na vozidlo GMV 1.1 pro americké speciální jednotky je vozidlo S-ATV ...
- 08.01.2013
- 4 komentářů
- Jan Grohmann
Německý obrněný transportér PMMC G5
Obrněné multifunkční vozidlo PMMC G5 je soukromou iniciativou německé firmy FFG. Prvně jsme mohli ...
- 22.04.2013
- 11 komentářů
- Jan Grohmann
Modernizované bojové vozidlo pěchoty BVP-M2 SKCZ
Armáda České a Slovenské republiky stojí před nelehkým úkolem. Obě armády se musí rozhodnout, zda ...
- 26.05.2013
- 71 komentářů
- Jan Grohmann
Modernizace vozidel TATRA T-815 8x8 LT
Nákladní automobily značky TATRA neodmyslitelně patří k Armádě ČR. Kromě nejnovějších vozidel TATRA ...
- 30.05.2013
- 18 komentářů
- Jan Grohmann
Pár fotek a pois je ještě zde:
http://www.auto.cz/fed-alpha-m...Pár fotek a pois je ještě zde:
http://www.auto.cz/fed-alpha-m...
Načítám diskuzi...