FED ukazuje budoucnost vojenských vozidel
- 18. 1. 2013
- 12 komentářů
- Jan Grohmann
Mezi 4. a 5. lednem proběhla tradiční soutěž americké armády Army All-American Bowl v americkém fotbale, kde se měli šanci předvést největší talenti z vysokých škol. Armáda využila toto klání k představení nejmodernějších technologií a inovací v automobilové technice. Na ploše Army Strong Zone, vedle fotbalového stadionu Alamodome, si návštěvníci mohli prohlédnout demonstrátor FED prošpikovaný nejmodernější automobilovou technikou.
Armádní výzkumné centrum pro tankovou a automobilovou techniku TARDEC v současné době vyvíjí dva demonstrátory, kde testuje nadějné technologie pro budoucí vojenské automobily. Stroje se jmenují FED Alpha a FED Bravo, z níž první byl k vidění vedle stadionu Alamodome. Zkratka FED pak značí „palivově efektivní demonstrátor“ (Fuel Efficient Demonstrator).
FED Alpha a FED Bravo je soukromou iniciativou centra TARDEC. Cílem není konstrukce nového vozidla, ale vyzkoušení nových progresivních automobilových technologií. „Tyto technologie mohou být použity na stávajících nebo budoucích platformách a pomoct jim tak snížit spotřebu paliva,“ říká Rachel Agusti, projektový manažer projektu. Podle něj vozidla FED dosahují až o 70 % menší spotřebu paliva než obdobná vozidla.
Cena paliva v Afghánistánu, po započtení všech nákladů, dosahuje 2 000 Kč/litr
Jaké moderní technologie a inovace na vozidlech FED najdeme? Jde například o speciální pneumatiky firmy Goodyear s nízkým valivým odporem, který minimalizuje tření mezi kolem a povrchem - výsledkem je menší ztráta energie a tak i nižší spotřeba paliva.
K pohonu vozidla slouží vylepšený čtyřválcový přeplňovaný diesel Cummins ISB o objemu 4,5 litrů, optimalizovaný pro spalování leteckého paliva JP-8. Maximální výkon motoru je 150 kW (200 koňských sil).
Foto: Informatika nejdůležitějších technologií a inovací použitých ve vozidle FED – klikni pro větší obrázek / TARDEC
Důležitá je bezpečnost posádky. Tu zajišťuje pancéřováná samonosná karosérie s pancéřovými pláty proti výbuchům min a IED. Karosérii vyrobila Firma Alcoa Defense a díky použití hliníkových a uhlíkových slitin je velmi lehká, což se opět promítá do spotřeby paliva.
Dalším místem, kde se ztrácí energie, je převodovka s ozubenými koly. Povrch zubů ozubených kol byl proto „vibračně vyleštěn“ pomocí speciální metody Isotropic Superfinish (ISF) od firmy REM. Výsledkem je dokonalý kontakt mezi zuby a tak i nižší tření, což znamená větší životnost ozubených kol, menší vibrace, hladší řazení a menší spotřebu energie.
Vychytávkou je také plynový pedál se zpětnou vazbou. Pokud řidič sešlápne pedál příliš prudce nebo silně, pedál sám najde optimální polohu pro nejefektivnější poměr mezi spotřebou paliva a výkonem. Zařízení se jmenuje „Accelerator Force Feedback Pedal“ a vyvinula ho firma Continental Teves.
Je zajímavé zjistit, že přední vojenské výzkumné centrum, jako je TARDEC, stále sází na spalovací motory a ne na elektromotory. Ač je elektrický pohon jasnou budoucností všech vozidel, vypadá to, že technologie není stále zralá pro použití v bojových podmínkách. Spalovací motory tak ještě minimálně 20 let budou hrát ve vojenských vozidlech hlavní roli.
Zdroj: DefenceTalk, TARDEC
Související články
Armáda České republiky nakupuje vozidla MRAP
Před několika dny unikla do médií zpráva o chystaném nákupu třiceti vozidel kategorie MRAP pro ...
- 22.11.2012
- 54 komentářů
- Jan Grohmann
ECP - „elektrická“ modernizace pro tanky M1A2 SEP Abrams
Americké tanky Abrams se dlouhodobě drží mezi absolutní světovou špičkou a Američané chtějí ...
- 23.12.2012
- 12 komentářů
- Jan Grohmann
MAV-L – vozidlo pro americké speciální síly
V červnu předminulého roku americké velitelství pro speciální operace USSOCOM (United States Special ...
- 05.01.2013
- 8 komentářů
- Jan Grohmann
Oshkosh S-ATV – vozidlo pro americké speciální síly
Další z adeptů v soutěži na vozidlo GMV 1.1 pro americké speciální jednotky je vozidlo S-ATV ...
- 08.01.2013
- 4 komentářů
- Jan Grohmann
JJ Matej to rekl dobre!! kcemu by ta snaha potom vedla ze? jak rekl Ultramarunus... tam pujde zdrejme o tvar pneu,vzorek,slozeni smesi a pod. schvalne mrknete na vizi pneu ...Zobrazit celý příspěvek
JJ Matej to rekl dobre!! kcemu by ta snaha potom vedla ze? jak rekl Ultramarunus... tam pujde zdrejme o tvar pneu,vzorek,slozeni smesi a pod.
schvalne mrknete na vizi pneu budoucnosti od HANKOOKU
http://www.youtube.com/watch?f... Skrýt celý příspěvekAč jde o novou a nejspíš nevyzkoušenou technologii, tak něják si celkem myslím, že několik specializovaných vědeckých týmů, které na tom pracovalo, pravděpodobně hrozbu "prokluzu" ...Zobrazit celý příspěvek
Ač jde o novou a nejspíš nevyzkoušenou technologii, tak něják si celkem myslím, že několik specializovaných vědeckých týmů, které na tom pracovalo, pravděpodobně hrozbu "prokluzu" zahlédno už v době, kdy byl koncept jen v jejich hlavách, nebo potom na "kreslících prknech".
Prostě nevěřím, že my řízci z čech (někteří z nás, jako třeba JÁ - nevzdělaní ve strojírenství natolik, aby ze dvou řádků textu dokázali přesně odvodit funkci naprosto nového zařízení) - bychom si všimli něčeho, co by bylo něják objevné. Takže jsou dvě možnosti.
- Buď prokluz nehrozí (nebo se nekoná v takové míře, aby snižoval výkon v zásadnějším měřítku),
- Nebo to věděli a prostě to do demonstrátoru šoupli, aby si vyzkoušeli, jestli to jde vyrobit, protože demonstrátor nikdy do boje nevyjede (tj i kdyby NEJEZDIL, zas tolik by to nevadilo).Skrýt celý příspěvekRE: Matěj ano to je krásné ale pokud snížíte valiví odpor tak zmenšíte tím pádem stičnou plochu tím pádem se zmenší tření i mezi kolem a vozovkou stejně jako to je u mišelinek ...Zobrazit celý příspěvek
RE: Matěj
ano to je krásné ale pokud snížíte valiví odpor tak zmenšíte tím pádem stičnou plochu tím pádem se zmenší tření i mezi kolem a vozovkou stejně jako to je u mišelinek které mají šetřit palivo ano sníží spotřebu ale za trest máte nižší přilnavost jelikož se to vědšicnou řeší tvrdší směsí pneumatikySkrýt celý příspěvekTo o pneumatikách je ztraceno v překladu. Mají na mysli snížení valivého odporu (tření) způsobeného deformací kruhového tvaru pneumatiky. Tření mezi kolem a vozovkou je naopak ...Zobrazit celý příspěvek
To o pneumatikách je ztraceno v překladu. Mají na mysli snížení valivého odporu (tření) způsobeného deformací kruhového tvaru pneumatiky. Tření mezi kolem a vozovkou je naopak žádoucí co největší.Skrýt celý příspěvek
"Jde například o speciální pneumatiky firmy Goodyear s nízkým valivým odporem, který minimalizuje tření mezi kolem a povrchem" cili bude to klouzat jak svina...to sou ale ...Zobrazit celý příspěvek
"Jde například o speciální pneumatiky firmy Goodyear s nízkým valivým odporem, který minimalizuje tření mezi kolem a povrchem"
cili bude to klouzat jak svina...to sou ale strasny PR kecy....Skrýt celý příspěvek"Jde například o speciální pneumatiky firmy Goodyear s nízkým valivým odporem, který minimalizuje tření mezi kolem a povrchem" cili bude to klouzat jak svina...to sou ale ...Zobrazit celý příspěvek
"Jde například o speciální pneumatiky firmy Goodyear s nízkým valivým odporem, který minimalizuje tření mezi kolem a povrchem"
cili bude to klouzat jak svina...to sou ale strasny PR kecy....Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...