F-35 Lightning II: Stojí za to?
- 20. 2. 2014
- 12 komentářů
- Jan Grohmann
Stíhačka F-35 Lightning II je nejdražší vojenský program v historii – stojí dvakrát více než celý měsíční program Apollo. V pořadu „60 Minutes“ americké stanice CBS generálplukovník Christopher Bogdan otevřeně mluvil o technických problémech programu F-35 a o tristních vztazích mezi Pentagonem a firmou Lockheed Martin.
Pilotní přilba v ceně luxusního Rolls-Royce
Stíhačka F-35 Ligtning II není jen precizně tvarovaný stealth letoun s ostrými konturami. Je to především elektronikou prošpikovaný stroj s pilotní helmou za 500 000 dolarů a s 24 milióny řádky počítačového kódu.
V poslední době se čelní představitelé amerických ozbrojených sil nebývale bez obalu vyjadřují k programu F-35 Lightning II i k firmě Lockheed Martin. Není divu, program má již sedm let zpoždění a je předražen o 163 miliard dolarů.
Generálplukovník amerického letectva Christopher Bogdan, který má v Pentagonu na starosti zavádění stíhaček F-35 do výzbroje, označil v pořadu 60 Minutes vztahy mezi Lockheed Martin a Pentagon „jedny z nejhorších, jaké kdy ve své kariéře nákupčího viděl.“
Podle Bogdana jsou také pryč doby, kdy Pentagon platil za chyby firmy Lockheed Martin. „Je dávno pryč doba, kdy armáda platila za chybu, po chybě, po chybě,“ říká v pořadu Bogdan.
F-35 stále stíhají technické problémy, především s jeho nesmírně komplikovanou a patřičně drahou elektronikou. Kapitolou samou o sobě je pilotní přilba, na kterou by průměrný Čech šetřil celý svůj produktivní život.
„Přilba sama o sobě je jako z filmu Star Wars,“ říká generálplukovník Christopher Bogdan v rozhovoru s Davidem Martinem, bezpečnostním korespondentem televize CBS. „To je to, co vidíte ve filmech Star Wars.“ Podle Bogdana nová přilba skrze radar, kamery a senzory umožňuje vidět protivníka na mnohem větší vzdálenosti než dokáží dnešní stíhačky.
Video: Pořad 60 Minutes. / CBS, YouTube
Pilotní přilbu HMDS (Helmet-Mounted Display System) stíhaček F-35 za 500 000 dolarů však stíhá jeden problém za druhým. Kromě technických problémů a zdržení s vývojem, přilby 100% nefungují ani nyní.
Například americké námořnictvo muselo zrušit naplánované lety z důvodu nefunkčnosti dodaných přileb HMDS. Piloti jsou také často údajně zahlceni obrazovými informacemi z průhledového displeje přilby.
„S novými helmami... je psina,“ říká anglický pilot Neil Jones. „Piloti (Královského letectva – pozn. redakce) při používání přilby, kvůli zahlcení informacemi, trpí závratěmi. Schopnosti nočního vidění jsou hrozné, takže piloti létají prakticky slepí. Museli jsme je vyměnit za helmy, které používají piloti stíhaček Eurofighter.“
R2-D2 nebo HAL 9000?
V pořadu 60 Minutes David Martin zmínil také Automatický logistický informační systém ALIS (Autonomic Logistics Information System). Podle Martina je ALIS (čti jako „Alice“) něco jako opravárenský robot R2-D2 z filmu Star Wars.
"Přemýšlejte o ALIS jako R2-D2 pro F-35," řekl Martin, "ALIS opravdu kontroluje, co F-35 může dělat ... Vypadá v podstatě jako přenosný počítač a pilot si jej bere do kokpitu a vkládá jej do slotu v kabině, protože počítač obsahuje všechny informace o misí a o samotném letu.“
Informace pro systém ALIS zpracovávají servery zabírající plochu lodního kontejneru. Bohužel při dodání do armády, databáze obsahovala vadný seznam součástek pro stíhačky F-35. Ve výsledku ALIS chybně doporučoval uzemnění strojů F-35.
„I když technik věděl jakou součást potřebuje, ALIS mu vždy řekla ´Ne, potřebujete tu druhou součástku´, říká plukovník amerického letectva Rod Cregie. „ALIS si myslí, že ví vše o letounu. Nedovolí vám proti ní odporovat.“
David Martin tak poněkud posměšně připomíná, že ALIS se spíš podobá nepřátelskému počítači HAL 900 z filmu „2001: Vesmírná Odyssea“, než přátelskému robotu R2-D2.
Podle generálporučíka americké námořní pěchoty je navíc F-35 mnohem náchylnější k útoků hackerů. „Je to trochu, jako by jste chytrým telefonem chtěli dělat internetové bankovnictví,“ říká ve svém komentáři Martin. „Podstupujete větší riziko, než kdyby jste zašli k přepážce a řekli ´Chtěl bych zařídit tohle.“
Autoři pořadu 60 Minutes také samozřejmě požádali zástupce firmy Lockhhed Martin o rozhovor, ti ale odmítli. Místo rozhovoru poslali pouze e-mail. „Jsme si vědomi, že program má vývojové (rozuměj 7 let zpoždění – pozn. redakce) a nákladové výzvy (rozuměj +163 miliard dolarů – pozn. redakce). Pracujeme s našimi zákazníky, partnery a dodavateli, abychom tyto problémy řešili."
Přes všechny problémy se američtí piloti shodují, že F-35 Lightning II je nejpokročilejší letadlo současnosti a přináší doslova revoluční pokrok ve vedení vzdušného boje. Cenou za to jsou však ohromné finanční náklady, mnoholeté zdržení a neustále technické problémy.
Zdroj: CBS
Související články
F-35 Lightning II: První ostrý odpal AIM-120 AMRRAM
Program F-35 úspěšně dosáhl další klíčové mety. Letoun F-35A Lightninig II před několika dny provedl ...
- 05.11.2013
- 1 komentářů
- Jan Grohmann
F-35 Lightning II pro státy Perského zálivu?
Bohaté státy Perského zálivu projevují vážný zájem o stíhačku nové generace F-35 Lightning II. Vláda ...
- 22.11.2013
- 12 komentářů
- Jan Grohmann
Jižní Korea kupuje stíhačky F-35 Lightning II
Armáda jižní části Korejského poloostrova plánuje od firmy Lockheed Martin nakoupit 40 stíhaček F-35 ...
- 25.11.2013
- 6 komentářů
- Jan Grohmann
Čínské díly ve stíhačkách F-35 Lightninig II
Americký Pentagon zpětně povolil ponechat ve stíhačkách F-35 Lightninig II čínské součástky. ...
- 04.01.2014
- 6 komentářů
- Jan Grohmann
v com by mohlo F35 zmenit svet? stealth stihac je uz v sluzbe par rokov F22. F35 je len jama na peniaze, kde sa americanom podarilo presvedcit turkov, polovicu europy a asie nech ...Zobrazit celý příspěvek
v com by mohlo F35 zmenit svet? stealth stihac je uz v sluzbe par rokov F22. F35 je len jama na peniaze, kde sa americanom podarilo presvedcit turkov, polovicu europy a asie nech investuju do vyvoja stealthu, lebo f22 im nepredaju a lockheed kasiruje. Nove stealty z ciny a ruska len u partnerov programu zvysuje paniku a potrebu novej generacie lietadiel kontra tieto hrozby takze ho politicky drzia pri zivote zubami nechtami, len nech to nejak dopadne. to je bohuzial aj jeden z nahorsich moznych pristupov.Skrýt celý příspěvek
I když celý projekt je vachrlatý a celkové uvádění do operační způsobilosti je otřesné, věřím že je to zbraň která změní svět a bude velmi vynikající.
I když celý projekt je vachrlatý a celkové uvádění do operační způsobilosti je otřesné, věřím že je to zbraň která změní svět a bude velmi vynikající.
Smirnov: Jo, já nepopírám, že vizuálně i koncepčně byl X-32 velmi zajímavý, z určitých úhlů dokonce pohledný, ale Boeing vývoj vůbec nezvládal. Jednak se musel pro testy ...Zobrazit celý příspěvek
Smirnov: Jo, já nepopírám, že vizuálně i koncepčně byl X-32 velmi zajímavý, z určitých úhlů dokonce pohledný, ale Boeing vývoj vůbec nezvládal. Jednak se musel pro testy vertikálního vzletu a přistání odstrojovat, aby vůbec letěl, ale především se během letových zkoušek zjistilo, že největším problémem je samotné deltovité křídlo a nahonem se dělala varianta s klasickými ocasními plochami.
Ale možná, kdyby v soutěži zvítězil, tak by celé to trápení jménem JSF skončilo mnohem dříve a ušetřila by se tak spousta miliard dolarů... ;)Skrýt celý příspěvekPro: Muž, co zírá na kozy Nikdo nemůže očekávat, že demonstrátor bude po konstrukční stránce hotový a bez chyby. Obzvláště ne pokud se jedná o nový průkopnický směr. A ani jeden z ...Zobrazit celý příspěvek
Pro: Muž, co zírá na kozy
Nikdo nemůže očekávat, že demonstrátor bude po konstrukční stránce hotový a bez chyby. Obzvláště ne pokud se jedná o nový průkopnický směr. A ani jeden z obou projektů neměl žádnou zásadní výhodu ve výkonech. Boeingu nejspíš nejvíce uškodila neobvyklost. Schválně ať se každý přizná, kdo si nepoložil otázku: ''a tohle má létat?''. Ale to je už jedno. Nikdy se již nedozvíme, co by bylo s X32, kdyby vývoj pokračoval. Místo pokroku byla vybrána klasika okopírovaná z raptoru.Skrýt celý příspěvekTo Kubo: Pokud se týká obratnosti, tak F-18E na tom není vůbec špatně. Jediné co ho omezuje jsou málo výkonné motory a poněkud divně řešená aerodynamika křídla, kdy jsou závěsníky ...Zobrazit celý příspěvek
To Kubo:
Pokud se týká obratnosti, tak F-18E na tom není vůbec špatně. Jediné co ho omezuje jsou málo výkonné motory a poněkud divně řešená aerodynamika křídla, kdy jsou závěsníky vychýlené o cca 3 stupně od osy letounu. V současnosti by měl dostat výkonnější verzi GE F414.Skrýt celý příspěvekF-35 je po stránke výbavy obrovský skok dopredu. Na čo ale soudruzi s USA zapomněli je progress na strane letových vlastností. Ak ide o Royal Navy kde F-35 nahrádza Harrier, ide o ...Zobrazit celý příspěvek
F-35 je po stránke výbavy obrovský skok dopredu. Na čo ale soudruzi s USA zapomněli je progress na strane letových vlastností. Ak ide o Royal Navy kde F-35 nahrádza Harrier, ide o skvelú náhradu. F-35 je však ťažké, tým pádom stráca na stúpavosti a podľa testov Austrálie aj neobratné lietadlo ktoré je po výkonnostnej stránke na úrovni viac ako 10-ročného F/A-18E. F-35 je predsa "stealth" takže nemusí byť ani rýchle ani obratné a všetky lietadlá a pozemné ciele zničí ešte skôr ako si ho môžu všimnúť však. NIE. Páni totiž do lietadla napchali jeden obrovský motor ktorý nie je schopný dosiahnuť nadzvukovú rýchlosť bez forsáže, čo dokážu všetky moderné európske a ruské lietadlá a tak má veľkú infračervenú stopu a aj spotrebu. Zbrane sú na rozdiel od F-22 na krídlach čo zvyšuje radarovú stopu. Všetko toto má vynahradiť špičková elektronika ktorá im však vôbec nefunguje. Armády teda dostanú priemernú muziku za veľa peňazí a to sa fakt neoplatí...Teda aspoň podľa môjho názoru. Určite im však neprajem neúspech, stálo ich to doteraz až moc peňazí.Skrýt celý příspěvek
To by byla ještě větší blamáž, protože té koncepci nevěřil ani samotný Boeing a ke konci soutěže narychlo zásadně měnil konfiguraci letadla. Navíc zkušební prototyp X-32 měl ...Zobrazit celý příspěvek
To by byla ještě větší blamáž, protože té koncepci nevěřil ani samotný Boeing a ke konci soutěže narychlo zásadně měnil konfiguraci letadla. Navíc zkušební prototyp X-32 měl problémy už v samotném začátku s přehříváním a s hmotností.Skrýt celý příspěvek
Ano, ono tyhle proslovy a mediální vystoupení, upozorňování na chyby, je mediální hra ze strany Pentagonu proti Lockheed Martin. Už mají zřejmě dost toho, jak z nich LM tahá ...Zobrazit celý příspěvek
Ano, ono tyhle proslovy a mediální vystoupení, upozorňování na chyby, je mediální hra ze strany Pentagonu proti Lockheed Martin. Už mají zřejmě dost toho, jak z nich LM tahá peníze. Takže teď chtějí, aby na druhou stranu zase platil LM.Skrýt celý příspěvek
F-35 je impozantní letoun, tyto problémy určitě vychytají, nevíte někdo, jestli už vyřešili to, že F-35 měl problémy při létání v mrazu?
F-35 je impozantní letoun, tyto problémy určitě vychytají, nevíte někdo, jestli už vyřešili to, že F-35 měl problémy při létání v mrazu?
Dobrá, ale co by představovalo případnou náhradu za F-35? F-15 bude průměrně třicet, F-16 je již přes dvacet (u obou typů tím myslím průměrné stáří letuschopných) a dělat nějaký ...Zobrazit celý příspěvek
Dobrá, ale co by představovalo případnou náhradu za F-35? F-15 bude průměrně třicet, F-16 je již přes dvacet (u obou typů tím myslím průměrné stáří letuschopných) a dělat nějaký rozsáhlý upgrade v době, kdy se zavádí stíhačky 5. generace (ostatně F-15SE se moc neprodává)není moc perspektivní. Nebo obnovit výrobu F-22 s některými systémy z F-35 (např. EOTS nebo AN/AAQ-37 Distributed Aperture Systém) a konečně vybavit Raptory přilbovými zaměřovači a možností využívat větší množství (hlavně protipozemní) munice. F-35 není dokonalá a na některé role (např. nástupce A-10) se podle mě rozhodně nehodí, ale USAF asi nezruší program do kterého vrazilo tolik peněz.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...