Nové letištní radiolokátory pro Armádu ČR

Přistávací radiolokátor PAR-E skenuje a kontroluje oblast, která je určena pro přiblížení a přistání různých druhů letadel. / ELDIS PArdubice

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) vybralo českou firmu ELDIS Pardubice jako dodavatele nových letištních radiolokátorů. Výrobky české firmy nahradí zastaralou techniku a poslouží k zabezpečení provozu ve vzdušném prostoru vojenských letišť.

“Dodávka a instalace 4 souprav letištních radiolokátorů skládajících se z primárního přehledového radiolokátoru, monopulzního sekundárního radiolokátoru a přesného přistávacího radiolokátoru, včetně projektové přípravy, nezbytných stavebních prací a instalace, testování, zkoušek, školení technického personálu, stanovené dokumentace, sady náhradních dílů, měřících přístrojů a přípravků včetně implementace do systémů aktuálních zobrazovacích systémů řízení letového provozu,” dočteme se ve věstníku veřejných zakázek obrany popisující nákup nových letištních radiolokátorů.

Dodavatel zajistí servisní podporu na pět let (s garancí na 20 let). MO ČR za nákup čtyř kompletů radiolokátorů vydá asi 666 milionů Kč.

Původně se o obměně letištních radiolokátorů mluvilo již v roce 2011 s termínem dodání 2013 až 2014. Zvažoval se rovněž společný nákup se slovenským ministerstvem obrany.

Výběrové řízení oficiálně odstartovalo až v roce 2014. Zrušeno bylo ale na počátku roku 2015, protože se do soutěže přihlásil pouze jeden zájemce. Následně začalo nové výběrové řízení a opět se do soutěže přihlásila pouze pardubická firma.

Komise Vlády ČR nakonec tuto nabídku vyhodnotila jako nejlepší a doporučila zadavateli (MO ČR) nabídku ELDIS Pardubice vybrat jako nejvýhodnější. Pokud má totiž o zakázku i nadále zájem pouze jedna společnost, opakovaný tendr je již podle zákona platný.

Komplety letištních radiolokátorů jsou určeny k zabezpečení přehledu o vzdušné situaci v prostoru letového provozu na vojenských letištích. Radiolokátory mimo jiné navádějí na přistání vojenská letadla za zhoršené viditelnosti (noc, mlha, déšť, oblačnost).

Komplety radiolokátorů tak zajistí provoz Gripenů a L-159 ALCA na letišti v Čáslavi, vrtulníků Mi-17 a Mi-24 (v případě potřeby letadel) v Náměšti nad Oslavou a dopravních letadel Armády ČR v Praze-Kbely.

Primární přehledový radar RL-2000. / ELDIS Pardubice

Jeden komplet přehledových radiolokátorů ELDIS Pardubice se skládá z:
+ RL-2000 primární přehledový radar;
+ MSSR-1 monopulsní sekundární přehledový radar;
+ PAR-E přesný přistávací radar.

Rotační radiolokátor RL-2000 slouží především k řízení leteckého provozu v okolí letiště v okruhu 360°. Jeho přesnost je v +- desítkách metrů a dokáže zpracovat až 125 cílů za sekundu.

Sekundární radar MSSR-1 vysílá signál, ale místo jeho odrazu přijímá a zpracovává odpověď vyslanou cílem - transpondérem civilního i vojenská letadla. Nevýhoda omezení sekundárního radaru pouze na "přátelská” letadla je vykoupena dosahem až 500 km, nezávislostí na efektivní odrazné ploše cíle a možností přenášet informace mezi cílem a radarem.

Naopak radiolokátor PAR-E je navržen pro skenování a kontrolu oblasti, která je určena pro přiblížení a přistání různých druhů letadel. Řízení směru vyzařování antéy radiolokátoru je řešeno prostřednictvím systému aktivního elektronického skenování (AESA).

PAR-E má dosah 40 km a jeho hlavním úkolem je poskytovat pilotům nezbytné informace nutné k přistání za zhoršených meteorologických a vizuálních podmínek.

Firma ELDIS Pardubice se po podpisu smlouvy zavázala dodat první komplety radiolokátorů do 180 dní. Všechny komplety pak do konce roku 2018.

Zdroj: ELDISLetištní radiolokátor - nákup - 1. etapa

Nahlásit chybu v článku


Související články

Policie ČR získala dron od Vojenského technického ústavu

Oficiální předání bezpilotního rotorového univerzálního systému (BRUS) z produkce Vojenského ...

Český letoun L-39NG je předurčen pro světový úspěch

Na letecké show Farnborough se široké i odborné veřejnosti prezentuje projekt českého lehkého ...

Armáda ČR se zajímá o španělské tanky Leopard 2A4

Minulý týden navštívila česká armádní delegace španělskou vojenskou základnu u města Zaragoza. Zde ...

České bitevníky opět v Pobaltí

Na letecké základně v Šiauliai v Litvě probíhá ve dnech 11. až 18. července 2016 druhá část ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Rase
    08:33 03.08.2016

    Jediný kdo dnes Leopardy 2 vyrábí je španělská Santa Bárbara Sistemas, tedy se budou vyrábět tam (částečně z komponentů dovezených z Německa). Znovu rozjet výrobu jinde by bylo moc ...Zobrazit celý příspěvek

    Jediný kdo dnes Leopardy 2 vyrábí je španělská Santa Bárbara Sistemas, tedy se budou vyrábět tam (částečně z komponentů dovezených z Německa). Znovu rozjet výrobu jinde by bylo moc drahé. Připomenu že Bulhaři mají zájem (2016) o minimálně 24 nových Leopardů 2A6. V ideálním případě by se k zakázce připojilo víc států a náklady se rozpočítaly.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    08:06 03.08.2016

    Left: máš to v tom článku - nové na lízačku

    Left: máš to v tom článku - nové na lízačku

  • Left
    23:35 02.08.2016

    Jedna aktualita k akvizicím ...Zobrazit celý příspěvek

    Jedna aktualita k akvizicím AČR:
    http://zpravy.e15.cz/domaci/ob...

    Španělské Leopardy 2A4 jsou podle Koštovala mimo hru kvůli opotřebovanosti, ale záměr nahradit T-72 tu je. Modernizovat je už nemá smysl. Nejlogičtější by bylo jít na platformu Leopardu.

    Tohle všechno je logický, akorát mi tam chybí, od koho ty Leopardy vezmem...Skrýt celý příspěvek

  • Nesher
    18:14 02.08.2016

    Kazd
    Ten čtvrtý není jistý, zakázka je na tři s opcí na čtvrtý s tím, že zadavatel se má do 11/2016 vyjádřit zda ten čtvrtý chce či nikoliv.

    Kazd
    Ten čtvrtý není jistý, zakázka je na tři s opcí na čtvrtý s tím, že zadavatel se má do 11/2016 vyjádřit zda ten čtvrtý chce či nikoliv.

  • Míša
    17:10 01.08.2016

    4tý. Možná fční záloha. Nebo na záložní letiště Pardubice se smíšeným provozem?

    4tý. Možná fční záloha. Nebo na záložní letiště Pardubice se smíšeným provozem?

  • kazd
    15:47 01.08.2016

    A ten čtvrtý? Je na letiště do Přerova, o které AČR po novu tak stála, jen zapomněla říct, že je v dezolátním stavu, takže reálně použitelné po investicích ve výši stamilionů ...Zobrazit celý příspěvek

    A ten čtvrtý?
    Je na letiště do Přerova, o které AČR po novu tak stála, jen zapomněla říct, že je v dezolátním stavu, takže reálně použitelné po investicích ve výši stamilionů nebo do Pardubic, kde je civil ?
    To je zase zakázka... koupíme tří a možná čtyři a rozhodnout musíme do 11/16.

    Mě to připomíná zásadu vnést mezi podezřelé zmatek.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...