Evropská protiraketová obrana a Rusko
- 4. 7. 2014
- 39 komentářů
- Jan Grohmann
Evropa ve spolupráci se Spojenými státy plánuje na svém území rozmístit prvky strategické protiraketové obrany. Z pohledu Ruska se tím narušuje princip „vzájemného zaručeného zničení“, který je podle ní garantem klidu zbraní mezi oběma velmocemi.
Po dokončení v roce 2020 má protiraketový systém ničit všechny druhy balistických raket, tj. raket malého, středního i mezikontinentálního dosahu, a to ve všech fázích letu. Pro evropský protiraketový deštník se počítá s rozmístěním strategického radaru v Turecku a antiraket v Rumunsku a Polsku.
Během let se objevily snahy o nelezení kompromisního řešení ve vztahu k Rusku. Protiraketová obrana není podle Spojených států a Evropy namířená proti Rusku. Podle Moskvy však protiraketový systém narušuje princip „ vzájemného zničení“ a t ím strategickou bezpečnostní rovnováhu.
Náměstek tajemníka Bezpečnostní rady Ruska Jevgenij Lukjanov navíc obvinil západ, že nikdy nebral Rusko jako rovnocenného partnera. Nepočítalo se údajně s umístěním středisek uvědomění (protiraketové obrany) v Rusku ani s výměnou informací v reálném čase.
Ze strany USA opravdu není o sdílení technologie protiraketové obrany s Ruskem zájem. Podle USA jde o přísně utajované technologie důležité pro národní obranu.
Američané byli ochotni diskutovat jen o určité formě sdílení informací. „Niko z USA nenabídl střediska uvědomění nebo nějaké systémy pro výměnu informací v reálném čase,“ řekl pro ruskou tiskovou agenturu RIA Novosti Lukjanov.
Video: Nedávný úspěšný test americké protiraketové obrany. / YouTube
Podle Lukjanova je rozhodnutí o umístění amerických prvků protiraketové obrany na rozhodnutí daných států. „Rozhodnutí těchto zemí nás nepotěšilo, ale je důležité, aby lidé v těchto zemích si uvědomili, že jsou obětí nezodpovědné americké praxe,“ říká Lukjanov.
Rusko nebylo přizváno na každoroční konferenci o protiraketové obraně v německé Mohuči, což dále prohlubuje vzájemnou nedůvěru. Podle Giovanniho de Brigantiho, šéfredaktora francouzského časopisu Obrana a letecko-kosmický průmysl, je nepozvání výsledkem sankcí Evropy a USA namířených proti Rusku.
„Přirozeně by bylo lepší, kdyby se Rusko těchto jednání zúčastnilo, nežli jeho izolace. Skutečnost, že Rusko nebylo na konferenci pozváno, je podle mne následek sankcí EU, NATO a USA. Dnes znějí argumenty na podporu tvrdšího postoje vůči Rusku, ale také mírnější. Nemyslím, že existuje jednotné mínění ohledně toho, který z těchto přístupů je lepší,“ říká de Briganti.
Jaké má Moskva možnosti? Může pasivně sledovat rozmísťování protiraketové obran y nebo se dále snažit o dialog. Další možností je posílení svého jaderného arzenálu nebo budování vlastní protiraketové obran y.
Zdroj: RIA Novosti
Související články
Ruské projekty nové generace velmi rychlých vrtulníků
Ruský průmysl odpovídá na americký program velmi rychlých strojů s kolmým startem a přistáním JMR/ ...
- 22.05.2014
- 5 komentářů
- Jan Grohmann
Ruské projekty bojových bezpilotních letadel
Ruský vojenský průmysl pracuje na nové generaci bojových bezpilotních letadel. Vývoj bojových dronů ...
- 02.06.2014
- 3 komentářů
- Jan Grohmann
Radar ReUNION může být společným projektem V4
Projektový tým československých firem je připraven nabídnout spolupráci průmyslu Polska a Maďarska ...
- 20.06.2014
- 4 komentářů
- Tisková zpráva
Ruský systém protivzdušné obrany Pancir-S1 v Arktidě
Rusko testuje v Arktidě systém protivzdušné obrany krátkého dosahu Pancir-S1. Testy jsou součástí ...
- 23.06.2014
- 0 komentářů
- Jan Grohmann
Obecně k oběma reakcím - já také nevidím jako potenciální problém POUZE Rusy. Potenciálních zdrojů problémů je víc než dost, to jo. Spíš jsem původně reagoval ve smyslu kvality ...Zobrazit celý příspěvek
Obecně k oběma reakcím - já také nevidím jako potenciální problém POUZE Rusy. Potenciálních zdrojů problémů je víc než dost, to jo. Spíš jsem původně reagoval ve smyslu kvality "spojenectví". Všichni kolem nás se už v minulosti prokázali jako zcela nespolehliví, případně rovnou jako bezpáteřní šmejdi. Měli bychom se spoléhat sami na sebe, v první řadě. Víra ve spásu od spojenců už se nám dost vymstila.Skrýt celý příspěvek
Váááu. Tak to je hustý. K tomu se snad ani nedá nic napsat. Já jsem neschopen reakce, která by nebyla k okamžitému smazání. To se mi už dlouho nestalo. Respekt. K těm vyčítaným ...Zobrazit celý příspěvek
Váááu. Tak to je hustý. K tomu se snad ani nedá nic napsat. Já jsem neschopen reakce, která by nebyla k okamžitému smazání. To se mi už dlouho nestalo. Respekt.
K těm vyčítaným rokům bych přihodil 1917, 1945, obligátní 1968, pak 2008, teď aktuálně 2014. A to jen z pohledu toho, co akutně a bezprostředně ohrožuje středoevropský prostor.
Dál to nemá smysl řešit pane Nemo, z nás dvou by asi při osobní konfrontaci přežil jen jeden. Já. Měl bych totiž podporu ze záhrobí. Od poloviny své rodiny vyhlazené těmi hodnými, přátelskými ruskými&českými komunisty, kteří převlečení do současného ruského systému, ať je to cokoliv od diktatury po samoděržaví, rozhodně pro nás neznamenají riziko. Fujtajbl!!!!!!!!!!! Blijící "smajlík".Skrýt celý příspěvekkarloscz: Rusové a hrozba pro Evropu? Nespletl jste si světové strany? Odkudpak přišly všechny války a bída v posledních dvaceti letech? Z Ruska to rozhodně nebylo. Z budování ...Zobrazit celý příspěvek
karloscz: Rusové a hrozba pro Evropu? Nespletl jste si světové strany? Odkudpak přišly všechny války a bída v posledních dvaceti letech? Z Ruska to rozhodně nebylo. Z budování společného evropského domu nic nebylo a nebude dokud EU bude držet v pařátech NATO. V Evropě bude klid jen když se zruší ona "obraná" aliance a vykopne z EU Británie, věrný to vazal USA. Všechny problémy tím sice nezmizí, ale bude větší názorová jednota a tím i akceschopnost EU.
A pořád vyčítat 68 rok je také hloupé - Rusové byli jen jedním z mnoha národů které provedli "anšlus" Československa pod praporem komunismu.Skrýt celý příspěvekSouhlas s karlosz, jen si nemyslím, že bychom se měli dívat na Rusko jako na nepřítele. Nemůžu se ubránit pocitu studenoválečnického myšlení. Myslím že bezpečnost Evropy může být ...Zobrazit celý příspěvek
Souhlas s karlosz, jen si nemyslím, že bychom se měli dívat na Rusko jako na nepřítele. Nemůžu se ubránit pocitu studenoválečnického myšlení. Myslím že bezpečnost Evropy může být ohrožena úplně z jiného směru... PR deštník proti RF mi příjde jako kdybychom se připravovali na války minulé.Skrýt celý příspěvek
2 Nemo: Uvědom si pane jednu základní premisu - Rusové jsou naši nepřátelé a hrozba pro celou Evropu. Ono jak se říká historie je tu proto, abychom se poučili do budoucna. A co ...Zobrazit celý příspěvek
2 Nemo:
Uvědom si pane jednu základní premisu - Rusové jsou naši nepřátelé a hrozba pro celou Evropu.
Ono jak se říká historie je tu proto, abychom se poučili do budoucna. A co nám říká historie? Nic povzbudivého. Němci nás chtějí sežrat i s botama už 1000 let. Jen poslední dobou změnili přístup a místo vojenské anexe na to jdou ekonomikou. Na evropské spojence se nemůžeme spolehnout, neb jsou neschopní, případně oportunističtí - Francouzi a Britové. Poláci mají a vždycky měli velmocenské choutky. Když nám Hitler klepal na Sudety, Poláci už se třepali až si ukousnou Těšínsko. Horní Uhry - bezpáteřní vyžírkové, kolikrát otočili kabát za posledních 60 let poté, co jsme je sundali ze stromů a postavili jim infrastrukturu?
Možná mě označíte za paranoika, ale podle mě jsme v tom sami - vždycky jsme byli. A podle toho bychom se měli chovat. Neříkám pálit mosty za současnými "spojenci", jen pamatovat, jak se tyto země zachovaly dříve.Skrýt celý příspěvekNikdo: nebojte já vidím svět docela barevně, ale u vás si nejsem moc jistý, rozdíl mezi námi totiž je ten, že já bych nenapsal - jednou sme ve varšavské smlouvě, tak bychom to měli ...Zobrazit celý příspěvek
Nikdo: nebojte já vidím svět docela barevně, ale u vás si nejsem moc jistý, rozdíl mezi námi totiž je ten, že já bych nenapsal - jednou sme ve varšavské smlouvě, tak bychom to měli podporovat. Jestli vám toto stačí jako důvod, tak jsem rád, že vy a vámi podobní tím světem opravdu neotáčejí. Ohledně ukrajiny se nejspíše také neshodnem, ale to by bylo už na delší povídání.Skrýt celý příspěvek
Jednou jsme v NATO, tak bychom ho měli podporovat.Podívejme jak ani Budapešťské memorandum Ukrajině nepomohlo.... Moogwi: soudě podle urážek co jste vyplodil vám nelze mít za zlé ...Zobrazit celý příspěvek
Jednou jsme v NATO, tak bychom ho měli podporovat.Podívejme jak ani Budapešťské memorandum Ukrajině nepomohlo....
Moogwi: soudě podle urážek co jste vyplodil vám nelze mít za zlé že pro 50 let dějn vám stačí 10x60 minut , RIA.RU a poctivá porce socialistického školství. Takovejch co prozřeli po přečtení TŘEBA sraček typu Kagan a jeho Bek případně skouknutí farenheit 9/11 po světě běhá... Lidě, co vnímají svět černobíle a vybírají si jen iformace které zapadají do jejich světonázuru jím naštěstí neotáčejí.Skrýt celý příspěvekcejkis: jediné, co vás omlouvá je, že je pátek večer a máte už nejspíše trochu popito, takže vám to nemyslí jasně. Zkuste se z toho tedy trochu prospat ve vaší posteli z hvězd a ...Zobrazit celý příspěvek
cejkis: jediné, co vás omlouvá je, že je pátek večer a máte už nejspíše trochu popito, takže vám to nemyslí jasně. Zkuste se z toho tedy trochu prospat ve vaší posteli z hvězd a pruhů a zítra to uvidíte snad jasněji. Až budete mít čas, mrkněte třeba na dokument Oliver Stone-neznámé dějiny USA, on to je sice beztak komouš a bývalý agent kgb placený putinem, ale aspoň se můžete pobavit nad tou ubohou ruskou propagandou.
xreht: kubánská krize.. no, buďme rádi, že z toho vycoufali, ono když americká minolovka shazovala miny na sovětskou ponorku s atomovýma torpédama na palubě a ztratila spojení tudíž nevěděli jestli už jsou ve válce, tak můžeme být rádi, že to otočili.Skrýt celý příspěvekZpráva RIA Novosti, která je určena pro ruské obyvatelstvo. Z úst státu, který okupuje své sousedy zní nářky o rozšiřování protiraketové obrany opravdu zvláštně. Je tedy nutné ...Zobrazit celý příspěvek
Zpráva RIA Novosti, která je určena pro ruské obyvatelstvo.
Z úst státu, který okupuje své sousedy zní nářky o rozšiřování protiraketové obrany opravdu zvláštně. Je tedy nutné přestat říkat, že obrana není namířena proti Rusku. Naopak je nutné říkat, že je to obrana proti agresivním Rusákům a že výdaje na obranu evropských zemí budou do doby vládnutí Putina stoupat neb se ukazuje stará známá pravda, že Rusák vyjednává, jen když mu míříte na hlavu.Skrýt celý příspěvekBMD nikdy nebude moct byt namierena proti Rusku z jedneho prosteho dovodu - Rusko ma a este mnoho dekad bude mat schopnost takymto stitom preniknut, cim bude udrzana MAD. Dve ...Zobrazit celý příspěvek
BMD nikdy nebude moct byt namierena proti Rusku z jedneho prosteho dovodu - Rusko ma a este mnoho dekad bude mat schopnost takymto stitom preniknut, cim bude udrzana MAD. Dve vsobecne poznamky:
- cim vacsi dosah strely (nosica), tym vacsia rychlost a tym tazsie vykonat intercepciu
- pocet interceptorov je obmedzeny, pricom je potrebne zastavit vsetky hlavice (co pri MIRVed strelach cini pokojne aj 10 kusov) aj decoys - ergo je velmi lahke saturovat system
Vzhladom na rusky arzenal ICBMs je teda technicky nemozne, aby USA v dohladnej dobe vybudovali dostatocne hustu BMD, ktora by bola schopna zachytit ruske ICBMs - nehovoriac o neuveritelnej ekonomickej nakladnosti takehoto projektu. Mozeme sa bavit o limitovanej obrane pred menej sofistikovanymi a pomalsimi strelami kratsieho dosahu (pripad KLDR ci Iranu), no dva zakladne piliere jadrovej triady - ICBMs a SLBMs - zostanu takymto procesom prakticky nedotknute.
jenikdavid: Okolo ASBMs je v prvom rade neprimerane velky hype. Ano, moze sa jednat o gamechanger, ale na to je potrebne vyriesit C4ISTAR, co momentalne Cina nesplna. Kazdopadne su ale namorne platformy este nachylnejsie k saturacii - nesu len obmedzeny pocet interceptorov a ich dozbrojenie je mozne len v pristave. Navyse nie kazde plavidlo vybavene systemom Aegis dokaze pouzit strely SM-3, ktoré su urcene k BMD (maju napr. inu hlavicu nez SM-2 urcene k PVO). A na margo odlisnosti - ine nebude v podstate nic. Podla mojich znalosti by mal byt v Europe dislokovany tzv. Aegis Ashore, teda pozemna verzia systemu Aegis.Skrýt celý příspěvekNemovi.... Promiň, ale myslím si, že se o potenciálním propojení EU-RF mýlíš. Možná to je malinko otřepané, ale RF rozumí jen a jen síle!!!! V SSSR se nebáli Polska, nebáli ...Zobrazit celý příspěvek
Nemovi....
Promiň, ale myslím si, že se o potenciálním propojení EU-RF mýlíš. Možná to je malinko otřepané, ale RF rozumí jen a jen síle!!!! V SSSR se nebáli Polska, nebáli Finska, tak na ně zaútočili, Německa/Hitlera se báli, tak na něho nezaútočili. Proč třeba za tzv. Kubánké krize (pokud si odmyslíme jaderné zbraně na jedné i druhé straně) kdy měli skrz tzv. americkou karanténu/blokádu proplout lodě/ponorky vycouvaly? Podle mě to nebyl akt deeskalace, (i když i to je možné) ale racionální kalkul, protože zrovna v té době bylo americké válečné námořnictvo na docela jiném (myšleno vyšší) úrovni než to SSSR. Poté se nebáli Čečenska, Gruzie (Abcházie), Ukrajiny a tak se také moc nerozmýšleli a vyjeli na ně s tanky. ... možná namítneš, že jdu příliš do historie, ale byla to slova Putina, že: "rozpad SSSR byl největší geopolitickou katastrofou 20. stol."....navíc nesmíme zapomínat, že Putin je "odchovanec" sovětské KGB, takže ona přirovnání, třeba nemusí být až tak "vzdálená/mimo".....+ všechno také ovlivňuje "slabý Obama"
....k onomu přívěšku k USA...to máš pravdu, ale asi je lepší být přívěšek USA než RF (osobně by se mi líbil model silná Evropa + (silné) partnerství USA), možná je malinko škoda, že si řada lidí neuvědomuje, že i taková sama EU by mohla být (super)velmocí, s nejvyšším HDP na světě (byď asi do x let budeme také překonáni Čínou) a cca 0,5 mld obyvatel tu potenciál je....ovšem pak je tu problém, který jsme třeba mohli vidět během nynější ukrajinské krize....kdy se svolává 27 min. zahr. věcí., než se všech těch 27 vykecá... a pak o tom stejně rozhodují vlády/premiéři....takže se akorát promrhá několik dní a v rychle se rozvíjejících se konfliktech to je prostě MOC!!!
... k invazi "žlutých národů"....poněkud teoretická úvaha, ale tam by se asi spolupráce s RF hodila (těžko si (krom asi Číny) představit jiný stát který by šel "za vítězstvím" i v situaci kdy (2. sv. válka) ztratil více než 20 mil. obv.)
PS: osobně jsem zastáncem, toho že je lepší dávat více peněz na armádu i v době míru, protože stejně jako si lidé ve 30. letech mysleli, že "velká" válka už nebude, tak stejně tak, málo kdo z nás, si před rokem myslel, že se v Evropě (cca 1000 km od nás) budou státní hranice měnit za pomoci tanků (poslední pozn....Rusko i USA dávají na obranu více než 4 % HDP (samozřejmě, že v absolut. číslech jsme v jiných relacích) zatímco v EU/evropská část NATO jen cca 4 státy dávají ona "doporučená/minimální" 2%)Skrýt celý příspěvekRusove stale jeste nechapou , ze minimalne z ekonomickeho hlediska je proste rusko daleko v zavesu za trojkou USA + EU + Cina .... a propast se bude jeste zvetsovat . Tezko ...Zobrazit celý příspěvek
Rusove stale jeste nechapou , ze minimalne z ekonomickeho hlediska je proste rusko daleko v zavesu za trojkou USA + EU + Cina .... a propast se bude jeste zvetsovat . Tezko muzou usilovat o pretrvavajici strategii ( znicime se navzajem ) . Kdyz je jejich ekonomicka sila 16x mensi nez sila EU+USA dohromady . Ted maji jeste moderni zbrane a suroviny , ale co za 20-30 let ? Prakticky vsechny asijske zeme , pripadne zeme jizni ameriky maji z ekonomickeho hlediska do budoucna lepsi vyhlidky .
ALE kazdopadne povazuji realnou "vystavbu" stitu v dnesni dobe za kravinu . Proti rusum stejne nic neochrani a zbytek statu se da "poresit" jinak .. :DSkrýt celý příspěvekJá nevím,čínská armáda rychle modernizuje a má fakticky neomezené zdroje. jestli vše půjde dál, v průběhu jedné-dvou generací nás doženou a předeženou snad i v kvalitě. A k nám by ...Zobrazit celý příspěvek
Já nevím,čínská armáda rychle modernizuje a má fakticky neomezené zdroje. jestli vše půjde dál, v průběhu jedné-dvou generací nás doženou a předeženou snad i v kvalitě. A k nám by jistě nešli pěšky :-) Pokud USA budou dále tlačit na Rusko, je jen logické,že se tyto dva státy i vojensky sblíží.... Tzv protiraketová obrana nikdy prvotně nebyla namířena proti Iránu, jak nás lakovali, ale proti Rusku. A pokus se bude Rusko cítil silně ohrožené a nebo podstatně slabší, ustoupí od mezinárodních smluv a bude vyrábět vše,co bude pro obranu nutné-i dnes zkázané zbraně. nějaké sankce nepomohou, půl zeměkoule američanům a nebo NATO nijak moc nefandí a co nedostanou Rusové ze západu,koupí na východě. na vojně jsem poslouchal komunikace USArmy. Tvrdá studená válka. A používali jsme nejvyspělejší americkou či západní techniku. Rusové se k ní dostanou také...Skrýt celý příspěvek
Já nevím, ale podle toho co tak čtu z různých zdrojů mi zrovna epřipadá, že by taková ochrana byla schopna zneškodnit nejmodernější Ruské balistické střely. Jinak co do názoru že ...Zobrazit celý příspěvek
Já nevím, ale podle toho co tak čtu z různých zdrojů mi zrovna epřipadá, že by taková ochrana byla schopna zneškodnit nejmodernější Ruské balistické střely.
Jinak co do názoru že je Evropa na USA až moc (neříkám zcela, ale až moc) závyslá a staví se do role poskoka vcelku souhlasím, přesto neznám podmínky tohoto projektu a proto bych to tak rychle nehodnotil, třeba půjde o světlou vyjímku či krok lepším směrem v podobě rovnocené spolupráce, což je jistě přínosné.Skrýt celý příspěvekTěžkou chybou je že EU ze sebe dobrovolně nechává dělat přívěsek USA bez vlastních iniciativ. Umělé vydělování Ruska z evropského prostoru EU nic dobrého nepřinese. Ve spojení ...Zobrazit celý příspěvek
Těžkou chybou je že EU ze sebe dobrovolně nechává dělat přívěsek USA bez vlastních iniciativ. Umělé vydělování Ruska z evropského prostoru EU nic dobrého nepřinese. Ve spojení RF+EU by vznikla neprosto nezávislá supervelmoc a tím by se konečně uzavřela dlouhá kapitola rozdělení Evropy. Bohužel v politice zatím převažuje studenoválečnické myšlení které opět hledá "východního nepřítele" a nezbývá než doufat že byznysmeni se proti těmto zhoubným tendencím postaví a bude zachováno a prohlubováno ekonomické propojení mezi EU a Ruskem. Jen politika propojení zabrání hurá akcím ideologických pomatenců z obou stran.
Co se týče protiraketové obrany tak by ji spíše měly budovat spolu Rusko a EU, protože jediná skutečná hrozba pro Evropu může jako vždy přijít od rychle rostoucích "žlutých" národů. Pokud by se jim v budoucnu podařilo přemoci či nějak přesvědčit Rusko k povolení průchodu na Západ tak by tu byla protiraketová obrana na nic, protože by sem šli hlavně pěšáci v počtu několika desítek milionů...
P.S:nejvíc úsměvné je že v každé velmoci existuje "ministerstvo obrany" - přitom u takových států jako USA,VB,RF,FR jde o regulérní ministerstva války - zlaté časy kdy se věci nazývaly pravými jmény....Skrýt celý příspěvekZdravím, mám dotaz na redakci/čtenáře: V tomto článku http://www.armadninoviny.cz/ci... se z US strany oficiálně přiznává, že ...Zobrazit celý příspěvek
Zdravím, mám dotaz na redakci/čtenáře:
V tomto článku http://www.armadninoviny.cz/ci... se z US strany oficiálně přiznává, že nemají obranu proti čínským protilodním balistickým střelám. Co bude jiného v protiraketovém deštníku (o kterém se tady píše) ? Z článku, ale i z jiných podobných zpráv by člověk získal představu, že tento deštník bude mít alespoň částečně smysl a bude namířen právě proti takovým (podobným) balistickým střelám....
DíkySkrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...