Elektromagnetické zbraně pro budoucí bojová vozidla
- 25. 10. 2014
- 1 komentářů
- Jan Grohmann
Americká armáda (U.S. Army) v rámci projektu Budoucí bojové vozidlo FFV (Future Fighting Vehicle) diskutuje o podobě možných nástupců bojových vozidel pěchoty M2/M3 Bradley. Podle britského zbrojního gigantu BAE Systems lze se současnou úrovni vědy a techniky použít na vozidlech elektromagnetické zbraně.
V minulém roce ukončila americká armáda program Ground Combat Vehicle (GCV) v hodnotě 37 miliard dolarů. V rámci programu GCV americká armáda ve spolupráci s několika firmami vyvíjelá nástupce pásových bojových vozidel pěchoty M2/M3 Bradley.
Místo zrušeného GCV nyní běží v americké armádě v úvodu zmíněný program FFV. Cílem však není vyvinout nové vozidlo, ale prozkoumat možnosti, které v současné době pro stavbu nástupce M2/M3 Bradely nabízejí jednotlivé firmy či technická a výzkumná pracoviště.
Jednou z řešených oblastí je podoba výzbroje budoucích amerických bojových vozidel pěchoty. Podle představitelů BAE Systems postoupila technologie již tak daleko, že je možné uvažovat o instalaci elektromagnetických (EM) zbraních.
BAE Systems má s vývojem EM zbraní bohaté zkušenosti. Jíž v roce 2016 američtí námořníci na palubě lodě USNS Millinocket JHSV (Joint High Speed Vessel) otestují EM kanón vyvinutý a vyrobený BAE Systems ve spolupráci s odborníky z amerického námořnictva (U.S. Navy).
V první fázi chce americké námořnictvo vyzkoušet méně výkonné EM zbraně. Loď JHSV otestuje EM kanón schopný střílet projektily o hmotnost 10,43 kg rychlostí Mach 7 (8350 km/h na úrovni moře). Dostřel je až 160 km.
Jednou z výhod EM zbraní je obrovská univerzálnost použití. EM zbraně dokáží působit proti lodím, cílům na pevnině, ale i proti vrtulníkům, letadlům a dokonce proti raketám (i balistickým). EM zbraň navíc funguje jako kanón (přímá střelba) nebo jako dělo (nepřímá střelba).
Vozidlo vybavené EM kanónem malé ráže se stane smrtonosnou zbraní. Dokáže nejen bojovat proti jiným bojovým vozidlům pěchoty, ale také proti tankům (zde záleží na rychlosti střely), bitevním vrtulníkům a letadlům a dokonce (teoreticky) proti některým druhům přesně naváděné munice. Částečně tak bojová vozidla pěchoty mohou zastoupit i protivzdušné systémy.
Samozřejmě před konstruktéry leží obrovské technické problémy, které lze rozdělit do několika velkých okruhů. Jedním je výroba, skladování a distribuce velkého množství elektrické energie.
Vozidlo s EM zbraní bude muset mít spalovací motory (motory) o velkým výkonu, obří akumulátory (pro skladování elektrické energie) a superkondenzátoy (pro okamžité uvolnění elektrické energie) a také velmi robustní vedení elektrické energie po celém vozidle. Otázkou však je, jaké technické novinky přinese svět za 10 let, kdy se teoreticky naplno rozběhne vývoj FFV.
Dalším problém je samotná konstrukce zbraně. EM kanon bojového vozidla musí střílet rychlostí alespoň několik desítek ran za minutu. Taková rychlost střelby mimo jiné obrovským způsobem tepelně namáhá konstrukci hlavně. Samozřejmě, velkých konstrukčních problémů jsou desítky, ne-li stovky.
Zdroj: Defenste-Tech, Defense-Update
Související články
Ruský tank T-14 Armata v roce 2015
Ostře sledovaný projekt nové ruské tankové platformy Armata vstupuje do závěrečné fáze. Nový ruský ...
- 15.10.2014
- 25 komentářů
- Jan Grohmann
Force 2025: Blízká budoucnost U.S. Army
Americká armáda (U.S. Army) zahájila v tomto roce práci na koncepci Force 2025. Koncepce řeší podobu ...
- 15.10.2014
- 13 komentářů
- Jan Grohmann
U.S. Army řeší nástupce obrněných vozidel
Americká armáda (U.S. Army) stojí před rozsáhlou modernizací své obrněné techniky. V rámci programu ...
- 19.10.2014
- 1 komentářů
- Jan Grohmann
Americké tanky cvičí v Polsku a Pobaltí
V Polsku a Baltských státech od konce záři působí v rámci operace Atlantic Resolve jednotky 1. ...
- 22.10.2014
- 26 komentářů
- Jan Grohmann
Tyhle EM kanony jsou velice zajímavá věc, ale pro takhle malé ráže mi přijde zatím rozumější britský směr vývoje - nová technická řešení s relativně konvenční municí. EM kanony ...Zobrazit celý příspěvek
Tyhle EM kanony jsou velice zajímavá věc, ale pro takhle malé ráže mi přijde zatím rozumější britský směr vývoje - nová technická řešení s relativně konvenční municí.
EM kanony totiž zase nějak fenomenální vlastnosti nemají. Mach 7 je běžná úsťová rychlost APFSDS projektilů tankových kanonů, které mají i zhruba stejnou hmostnost. Kdyby tank uměl udělit hlavni i větší náměr než těch pár stupňů, dostali bychom i odpovídající dostřel (ten je totiž v tuhle chvíli limitován právě náměrem, nikoliv chopnostmi kanonu). Rusové dlouhá léta používají upravené tankové kanony (2A45 Sprut) v tažené variantě pro přímou i nepřímou střelbu (a v Korei američané používali tankové kanony obdobně, většího náměru docílili najetím na terénní nerovnost).
Co se týče oné schopnosti působit proti velkému množství cílů - stejné schopnosti dnes dosahují zavedené kanonové systémy jak západní (76mm Super Rapid, 100mm varianta pro Horizon a další), tak sovětské AK-130, a měly jí i velkorážové kanony na moderních bitevních lodích. Rovnšž BVP s adekvátní výzbrojí (kupříkladu kanon 35/1000 fy Oerlikon), adekvátní lafetací (velké úhly náměru a výkonná serva řízení) a vhodným SŘP by dokázalo působit proti vzdušným cílům stejně dobře jako PV komplet, jenže - nikdo zatím prakticky a finančně neodůvodnil instalaci drahého vybavení na prvoliniové BVP, které by se navíc k těmto úkolům dostávalo výjimečně. Trošku mi tedy přijde, že propagátoři EM zbraní máchají hrušky s jabkama - zaměňují schopnosti zbraně a celého zbraňového systému.
Jako praktičtější bych viděl spíše vývoj progresivních hnacích složí (kapalné střeliviny kupříkladu) pro klasické kanony než drahý vývoj EM malorážových kanonů.
Jinak ale díky za článek a jen drobná pod čarou - dělo je souhrný název pro tento druh střelných zbraní, část určená pro střelbu vrchní skupinou úhlů se nazývá houfnice.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...