Egypt zvažuje nákup pákistánských stíhaček JF-17
- 17. 12. 2015
- 11 komentářů
- Václav Kopecký
Pákistánská vláda zveřejnila 4. prosince tohoto roku tiskovou zprávu, podle níž Egypt projevil zájem o čínsko-pákistánská proudová letadla JF-17 Thunder. Tato zpráva je poměrně překvapivá, neboť většina analytiků předpokládala, že Egypt od varianty nákupu pákistánské stíhačky upustí a dá přednost ruským nebo západním strojům.
Pákistánský stoj JF-17 může být vhodným kandidátem pro obměnu egyptského letectva. Pro jeho pořízení je plusem, že případný nákup z Pákistánu Egyptu umožní diverzifikovat původ své vojenské techniky a země se nemusí podřizovat zájmům Ruska nebo Západu.
Nákupy ze Západu nebo Ruska sebou vždy nesou jisté riziko spojené s pozastavením dodávek náhradních dílů, či úplného zablokování kontraktu, zejména pokud se egyptská politika (což nemusí být nijak výjmečné) dostane do rozporu se zájmy jednotlivých mocností, od nichž je vojenská technika nakupována.
V případě pákistánských letadel je tato možnost minimální. Také možné komplikace ze strany Číny nejsou pravděpodobné, neboť Čína ve své obchodní politice málo kdy klade podmínky typu "dodržování lidských práv", jako např. EU.
JF-17 je svými parametry a nezatížením mocenskou politikou vhodnou volbou pro země jako Sri Lanka, Barma nebo Jordánsko, které o jeho koupi také uvažují.
Pořízení JF-17 má pro Egypt další výhody. Je velmi pravděpodobné, že velká část objednaných strojů vznikne v Egyptě, což zemi přinese technologické know-how a výrazně posílí tamní zbrojní průmysl. V případě nákupu letadel ze Západu nebo Ruska je výroba v Egyptě značně nepravděpodobná.
Egyptské letectvo v současné době provozuje 120 cvičných letounů Hongdu K-8 čínsko-pákistánského původu, z nichž byla většina postavena v Egyptě. Tamní výrobu K-8 zajišťovala společnosti Arab Organization for Industrialization, která by z největší pravděpodobností měla na starost také výrobu JF-17, pokud si je Egypt rozhodne pořídit.
Arab Organization for Industrialization vznikla roku 1975 jako společný podnik Egypta, Kataru, Saudské Arábie a Spojených arabských emirátů, jehož posláním bylo podporovat industrializaci Blízkého východu. Roku 1993 byla společnost kompletně převzata Egyptem. O možné výrobě JF-17 touto společností se spekulovalo už roku 2010, kdy Egypt poprvé projevil zájem o pákistánské stoje.
Propagační video JF-17 Thunder
Pateř egyptského letectva dnes tvoří 220 letounů F-16C/D. Ty doplňuje velké množství letitých strojů Mirage 5, MiG-21 a Chengdu J-7, jimž pomalu končí životnost. Egypt jako náhradu za ně zvažoval (případně zvažuje) stíhačky Rafale a MiG-35 - Egypt dosud objednal z Ruska pouze 46 MiGů-35 a 24 víceúčelových stíhaček Rafale. Ve službě však stále zůstává 140 kusů Mirage 5 a J-7.
Rafale a MiG-35 jsou však letadla vyšší výkonnostní kategorie než nahrazované stroje. JF-17 byl navržen primárně právě jako náhrada za lehčí letadla, která byla ve velkém počtu zastoupena v pákistánském letectvu. Náklady pro pořízení a provoz jednomotorových JF-17 jsou navíc daleko nižší než u jeho ruských nebo evropských konkurentů.
V současné době je zatím předběžné spekulovat zda k obchodu dojde. Dá se však očekávat, že Čína a Pákistán přijdou s výhodnou nabídkou.
Pákistán v současné době odebírá 50 ks JF-17 ve verzi Block 2. Navíc část z pákistánských letounů verze Block 1 bude modernizována na Block 2, případně budou doplněny o některé prvky z verze Block 2.
V čínských mediích se objevily informace, že Čína dokončila vývoj nejmodernější verze JF-17 Block 3 s novým radarem typu AESA. Spekuluje se také o představení dvoumístné bojové verze JF-17.
Egyptsko-pákistánská spolupráce v bezpečnostní oblasti v posledních letech narůstá. V současné době probíhá úspěšný výměnný program pro kadety vojenských škol obou zemí. Další spolupráce ve zbrojním sektoru vzájemné vztahy posune na vyšší úroveň.
Egyptské zbrojní kontrakty z posledních měsíců jasně ukazují, že se země pod novým vedením snaží posílit své postavení v regionu. Také výběr nakupované techniky, která pochází z různých zemí, naznačuje, že si Egypt snaží vybudovat relativně nezávislé postavení na světových mocnostech.
Zdroj: Defense News
Související články
Stíhačky Dassault Rafale pro Egypt
Egypt projevuje vážný zájem o francouzské víceúčelové stíhačky Dassault Rafale. Informace o úspěšném ...
- 11.02.2015
- 5 komentářů
- Jan Grohmann
První tři stíhačky Rafale pro Egypt
Před několika dny dosedly na letiště v Egyptě první tři egyptské stíhačky Rafale. Firma Dassault ...
- 26.07.2015
- 17 komentářů
- Jan Grohmann
Islámský stát zaútočil na egyptskou válečnou loď
Islámský stát (IS) se přihlásil k útoku na egyptskou válečnou loď, který proběhl 16. června u ...
- 24.07.2015
- 6 komentářů
- Václav Kopecký
Čína a Ukrajina plánují společnou zbrojní výrobu
Po rozpadu Sovětského svazu zůstaly na území nově osamostatněné Ukrajiny významné zbrojní závody. ...
- 16.12.2015
- 39 komentářů
- Václav Kopecký
skelet: A co J-10? Je vyvinuta na základě zrušeného Izraelského Lavi a při její konstrukci pomáhali i Izraelší inženýři. Takže konkurenci letounů Indie/Pakystánu nechává za sebou. ...Zobrazit celý příspěvek
skelet: A co J-10? Je vyvinuta na základě zrušeného Izraelského Lavi a při její konstrukci pomáhali i Izraelší inženýři. Takže konkurenci letounů Indie/Pakystánu nechává za sebou. Zatím ji sice pohání ruský motor, ale do budoucna pro ni připravují vlastní motor.Skrýt celý příspěvek
Čínské letouny mají pro Ukrajinu dosti podstatnou vlastnost. Všechny jsou poháněny ruskými motory, s výjimkou K-8, L-15, JH-7, SH-5 a H-6. K-8 zatím nepotřebují, protože dokud ...Zobrazit celý příspěvek
Čínské letouny mají pro Ukrajinu dosti podstatnou vlastnost. Všechny jsou poháněny ruskými motory, s výjimkou K-8, L-15, JH-7, SH-5 a H-6.
K-8 zatím nepotřebují, protože dokud bude Ukrajina platit, tak s L-39 nemá problém
H-6 neuplatní a ani je neuživí
SH-5 je na Černé moře dost velká
takže zbývá L-15 a JH-7.
Produkce L-15 byla odhlášena a s trochou dobré vůle může nahradit část nadzvuků a část bitevníků. A JH-7 má jakýs takýs potenciál nahradit Su-24.
(pochopitelně může ČLR pomoct udržet flotilu Su-27)Skrýt celý příspěvekPokud se spolupráce Číny a Ukrajiny prohloubí, tak se teoreticky může dostat na Ukrajinu i J-31. Přeci jen o nich už jedná Pákistán a Čína prodá komukoliv cokoliv. Otázkou je ...Zobrazit celý příspěvek
Pokud se spolupráce Číny a Ukrajiny prohloubí, tak se teoreticky může dostat na Ukrajinu i J-31. Přeci jen o nich už jedná Pákistán a Čína prodá komukoliv cokoliv.
Otázkou je jaká bude cena J-31 v porovnání s JF-17 a schopnost Ukrajiny koupit, jakýkoliv, nový letoun.Skrýt celý příspěvekAni bych se nedivil, kdyby JF-17 uspěl v budoucnu na Ukrajině. Už stavba L-15 v Oděse je možná jakési prolomení vojenskotechnické spolupráce s Čínou. Ukrajina ať se u ní situace ...Zobrazit celý příspěvek
Ani bych se nedivil, kdyby JF-17 uspěl v budoucnu na Ukrajině. Už stavba L-15 v Oděse je možná jakési prolomení vojenskotechnické spolupráce s Čínou. Ukrajina ať se u ní situace zlepší či nikoli bude poptávat bojová letadla. Z Ruska i kdyby se vztahy nějak srovnali lze objednávky těžko čekat. A západní výrobci těžko nabídnou letadlo za přijatelnou cenu. JF-17 je na první pohled jasná volba pro Ukrajinu.
Svět je plný paradoxů, tak bych se ani nedivil, kdyby časem si Ukrajina víc vážila Číny než EU.Skrýt celý příspěvekTak ono to letadlo má opravdu dost podobných znaků s MiG-21 - kupříkladu řešení kabiny, deltu... i ten Starfajtr tam je vidět, a další letouny. Izraelcům se ani nedivim, STEALT ...Zobrazit celý příspěvek
Tak ono to letadlo má opravdu dost podobných znaků s MiG-21 - kupříkladu řešení kabiny, deltu... i ten Starfajtr tam je vidět, a další letouny.
Izraelcům se ani nedivim, STEALT éra by jim mohly mnohem sníž pronikat do vzdušného prostoru a Izrael nemá nárazníková pásma, která by mu daly čas je zachytit a reagovat. Naštěstí jsou piloti okolních států tak bídní, že by je IAF vyndalo i se starýma Skyhawkama, kdyby je nevyřadili :PSkrýt celý příspěvekDavid: Izrael velmi lobuje za to aby byli jediní v regionu kdo bude mít F35 (mimo turecka). Takže šance, že Egypt dostane US stroje 5 generace je dost mála. Takže už jsou tu jen ...Zobrazit celý příspěvek
David: Izrael velmi lobuje za to aby byli jediní v regionu kdo bude mít F35 (mimo turecka). Takže šance, že Egypt dostane US stroje 5 generace je dost mála. Takže už jsou tu jen rusové a činěné.Skrýt celý příspěvek
Také ty moderní verze F-7 mají s původním MiG-21 jen velice málo společného. A JF-17 sice vznikl také vývojem z F-7, ale kvůli vyšším požadavkům Pákistánců a faktu, že Čína ...Zobrazit celý příspěvek
Také ty moderní verze F-7 mají s původním MiG-21 jen velice málo společného. A JF-17 sice vznikl také vývojem z F-7, ale kvůli vyšším požadavkům Pákistánců a faktu, že Čína technologicky dospěla dál, se jedná prakticky o nový letoun.
Zájem o JF-17 měl Egypt už dávno, první jednání byla už někdy kolem roku 2006, neustále se vše oddalovalo. Ale nyní tomu obchodu nahrává fakt, že Egypt se čím dál více odklání od USA - a v neposlední řadě také díky tomu, že jeho zbrojní akvizice sponzoruje Saúdská Arábie a SAE. Jestli tento trend bude pokračovat, brzy bude Egypt potřebovat i náhradu za F-16, které již pomalu stárnou. Řekl bych, že výběr této náhrady, patrně nějakého letounu 5-té generace, bude velice zajímavýSkrýt celý příspěvekKoukám, že když daly indické Migy 21 pákistánským F-104 Sarfighter na prdel, udělalo to na Pákistánce takový dojem, že teď jejich trochu vylepšenou verzi JF-17 Thunder sami ...Zobrazit celý příspěvek
Koukám, že když daly indické Migy 21 pákistánským F-104 Sarfighter na prdel, udělalo to na Pákistánce takový dojem, že teď jejich trochu vylepšenou verzi JF-17 Thunder sami vyrábějí :-)Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...