Draze zaplacená invaze do Jemenu

F-15C
Saudská stíhačka F15; ilustrační foto  / Public Domain 

Koalice muslimských zemí, která se rozhodla na jaře tohoto roku zasáhnout v Jemenu na podporu legitimního prezidenta Abd Rabbuha Mansura Hadiho, přistoupila v létě k pozemní invazi do země. Invaze však neprobíhá bezproblémově a ztráty koaličních vojáků postupně narůstají a přitom to nejhorší je teprve čeká.

Zásah v Jemenu byl iniciován zejména ze strany Saúdské Arábie (SA), která nelibě nesla úspěchy povstalců, tzv. Húthiů (v češtině se opět objevuje více přepisů z anglického Houthi, v článku budu volit přepis Húthiové, který si asi nejvíce blíží arabskému originálu).

Húthiové jsou také známí pod názvem skupina Ansarullah, někdy také přepisováno jako Ansar Allah (Následovníci Boha).Tito šíitští povstalci, podporovaní z Íránu, jsou spojenci bývalého jemenského prezidenta Ali Abdullaha Saliha. Húthiové se podle odhadů mohou opřít o 100 000 bojovníků.

V březnu tohoto roku se Húthiům podařilo zatlačit vojska prezidenta Hadiho až k Adenu, což vedlo k prezidentově útěku ze země a intervenci muslimských zemí v čele se SA. Húthové dobyli skoro celý Aden až na dvě kapsy, které drželi Hadiho vojáci. Dobytí těchto posledních opěrných bodů odvrátily jen letecké údery a dělostřelecká podpora námořních plavidel koalice.

Během húthijské ofenzívy se jemenská armáda se de facto rozpadla. Části armády Hadimu zachovaly věrnost a nepřestaly bojovat proti rebelům, část vojáků, kteří povstalcům nekladli odpor, byla internována na svých základnách a nemalá část armády se k Húthům připojila a v současnosti hraje významnou roli v pozemních bojích s invazními vojsky.

Během tříměsíční letecké ofenzivy se koalici podařilo vycvičit a vybavit několik tisíc Jemenců věrných Hadimu a postupně je dopravit do obou obklíčených kapes v Adenu.

Tyto nové posily byly vybaveny několika stovkami vozidel typu MRAP a poměrně dobrou výzbrojí. Dlouho připravována akce začala 17. července, kdy 170 vozidel MRAP a několik stovek vojáků prorazilo z obklíčení, k nim se připojily speciální sily SA a armády Spojených Arabských Emirátů (SAE) s podporou bojových vozidel Enigma.

Do konce dne bylo dobyto letiště, přes které začaly do Adenu proudit posily. Další posily se začaly vyloďovat také v adenském přístavu, kam byly dováženy převážně obrněné jednotky.

Saúdové do boje vrhli několik tisíc mužů a velké množství obrněné techniky včetně tanků Abrams. SAE vyslaly 3000 mužů, tanky Leclerc, bojová vozidla pěchoty BMP-3M, samohybné houfnice Denel G6 ráže 155mm a vozidla RG-31 Agrab vyzbrojená 120mm minomety.

Karar přispěl 1000 muži a 200 obrněnými vozidly. V poslední době se objevily spekulace, že vyslání jednotek zvažuje také Egypt, ale egyptské armádní velení tuto zprávu dementovalo.

Ke koaličním silám se přidala také znovuvytvořená jemenská armáda, kterou vybavili Saúdové a SAE. Podle informací íránské agentury farsnews.com SA verbuje žoldnéře v Somálsku, Súdánu a dalších afrických zemích a snaží se z nich vytvořit novou jemenskou armádu, které podle některých zdrojů už dosahuje síly 10 000 mužů.

Po osvobození Adenu spojenecké síly obsadily několik měst na jihu země a v současné době svádějí tvrdé boje o provincii Ma'rib a zejména o stejnojmenné hlavní město provincie, které je klíčové pro případný útok na Sana'a (největší město v Jemenu).

Postup koaličních vojsk je zpomalován tvrdým odporem Hútihů, kteří jsou velmi úspěšní při napadání a likvidaci konvojů koalice. Za oběť jim padlo velké množství obrněných vozidel a několik tanků Abrams. Húthiské síly dokonce vpadli do jižních oblastí SA, kde jejich bojovníci obsadili vojenskou základnu Dar al-Nasr v provincii Jizan a začali napadat vojenské konvoje v této oblasti.

Při pokusu dobýt základnu zpět ztratili Saúdové pět mužů a byli donuceni se stáhnout. Húthiské jednotky také napadli sklad zbraní v oblasti al-Mosfaq v jihosaúdském Jizanu. Při útoku byly zničena dvě vozidla a zabito několik vojáků. Rebelové raketami ostřelovali saúdské základny Abu al-Salul, Vadi al-Melh a al-Khojereh v provincii Al-Taval na jihu SA.

Raketové útoky se staly Húthijskou specialitou. Na jejich stranu se přidaly také jednotky bývalé jemenské armády vybavené balistickými raketami 9K79 Točka (v kódu NATO SS-21) a severokorejskými kopiemi raket SCUD. Nejúspěšnější raketový útok byl proveden na vojenské letišti Ma'rib, kde zásah rakety Točka nepřežilo 52 vojáků ze SAE, 16 ze SA a šest z Bahrajnu.

Húthijové také vystřelili několik raket SCUD na města v SA, která na tuto hrozbu reagovala rozmístěním systémů Patriot, které některé ze SCUDů sestřelily. SA přesunula Patrioty přímo do Jemenu, kde by měly chránit spojenecké základy.

Nejtěžší boje koalici teprve čekají, neboť pokud bude chtít porazit Húthie, bude muset obsadit severozápad Jemenu, kde mají své základny. Tato oblast je hornatá a ideální pro partyzánský způsob boje.

Dá se očekávat, že ztráty budou v případě bojů v tomto nepřehledném horském terénu vysoké. Oběti rostou i v řadách Húthiu, ale jejich počty nejsou známé. Nicméně arabské státy začínají platit vysokou daň za svou intervenci. Jen SAE dosud ztratily v boji nejvíc mužů od založení státu v roce 1971.

Intervence má vliv také na místní teroristy z Al-Qaidy, tzv. Al-Qaida na Arabském poloostrově (Al-Qaeda in the Arabian Peninsula – AQAP), kteří posilují své pozice. Dosud proti nim bojovali jak Húthiové, tak Hadiho jemenská vláda s podporou USA.

AQAP v dubnu obsadila přístavní město Mukallah v provincii Hadramout, kde osvobodila 300 vězňů. Džihádistům se také podařilo obsadit některé části Adenu a vojenskou základnu v provincii Shabwa a dnes de facto ovládají východ země.

Do Jemenu se také tlačí Islámský stát, který zde založil další odnož nazvanou provincie Sana'a a je zodpovědný za bombové útoky na šíitské mešity v Jemenu, které se vyžádaly několik desítek obětí.

Zdroj: FARS News

Nahlásit chybu v článku


Související články

Írán vyhlíží špičkové ruské protivzdušné systémy S-300

Írán s Ruskem vyjednává o dodávkách protileteckých a protiraketových systémů S-300. Dodávka takto ...

Kladivo na Islámský stát: Bitevníky L-159 ALCA letí do Iráku

První české bitevníky L-159 ALCA dorazí do Iráku v první polovině záři. Informaci potvrdil iráckým ...

Chystá Evropa pozemní ofenzívu do Sýrie?

Evropa se zmítá v uprchlické krizi. Stovky tisíc běženců míří do Evropy a další miliony o cestě ...

Nová Boko Haram bojuje za Islámský stát v Africe

Při příležitosti státní návštěvy nigerijského prezidenta Muhammadu Buhariho ve Francii, ohlásil ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Jindrich
    23:16 03.10.2015

    Podle techto zaberu to vypada, ze Saudi v Jemenu opravdu dostavaji kotel: ...Zobrazit celý příspěvek

    Podle techto zaberu to vypada, ze Saudi v Jemenu opravdu dostavaji kotel: http://tacticalclips.com/other... Skrýt celý příspěvek

  • jj284b
    11:25 24.09.2015

    len dnes sa objavila sprava ktora pise o tom ze Izrael a Rusko sa dohodli na spolupraci ohladom nasadenia Ruskych jednotiek v Syrii. Vraj doslo aj k vymene IFF informacii aby ...Zobrazit celý příspěvek

    len dnes sa objavila sprava ktora pise o tom ze Izrael a Rusko sa dohodli na spolupraci ohladom nasadenia Ruskych jednotiek v Syrii. Vraj doslo aj k vymene IFF informacii aby nemohlo dojst k palbe na Ruske ci Izraelske jednotky a pod...Skrýt celý příspěvek

  • Wenet01
    09:18 24.09.2015

    Kolt: Tak napsal jste to přesně a nemám co bych vytknul, je to samozřejmě spíše teoretické téma zda je druhá fronta podporou nebo shodou okolností. Každopádně Ruskou přítomností ...Zobrazit celý příspěvek

    Kolt: Tak napsal jste to přesně a nemám co bych vytknul, je to samozřejmě spíše teoretické téma zda je druhá fronta podporou nebo shodou okolností. Každopádně Ruskou přítomností Izraelské akce dle mého rychle skončí a nebude důvod je pak rozpitvávat. Co se týká toho kdyby vyhrál IS...pokud by USA svého času zničila Assada a dnešní Syrská vláda by byla složená vy-víte-zkoho měl by Izrael narozdíl od vcelku normálního nepřítele hranici s opravdovými blázny, kteří by si možná dali pár let pauzu, ale sunnité se na židy nedívají oni lépe než Šitté a hranici s nimi by si nepřála dle mého ani Izrael a začal by jednat - kdo ví co nakonec zabránilo USA proměnit další stát v Lybii, že by jen Ruská diplomacie (které můžeme dnes všichni děkovat) se mi moc nezdá, co když Izrael?Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    08:30 24.09.2015

    pro M.i.B.: Výborný příspěvek, díky za něj! Nechcete ještě napsat něco o synáčkovi?

    pro M.i.B.: Výborný příspěvek, díky za něj! Nechcete ještě napsat něco o synáčkovi?

  • KOLT
    08:29 24.09.2015

    pro Wenet01: Ačkoliv s většinou vámi uvedených věcí v zásadě souhlasím, vyhnul bych se tvrzení "...Izrael pochopitelně svým způsobem podporuje IS...". On jej nepodporuje, on pouze ...Zobrazit celý příspěvek

    pro Wenet01: Ačkoliv s většinou vámi uvedených věcí v zásadě souhlasím, vyhnul bych se tvrzení "...Izrael pochopitelně svým způsobem podporuje IS...". On jej nepodporuje, on pouze bojuje proti stejnému protivníkovi, což je prostě rozdíl. Tedy já jej v tom vidím. Důvodem, proč Izrael bombarduje vládní vojska, není jakákoliv podpora IS, nicméně prostý fakt, že Assadův řežim je pro Izrael nepřítel, který s ním přímo sousedí. A je pro něj podstatně nebezpečnější než nějaký IS. Kdyby se náhodou stalo, že by Assad padl a celou Sýrii ovládl IS, Izraeli by nic moc nehrozilo. Přímý útok IS na Izrael by byl rovný sebevraždě. A Golany jsou dostatečně velké nárazníkové pásmo, navíc obydlené ne zrovna přátelským obyvatelstvem, myšleno vůči IS.

    Pokud bych měl použít přirovnání, byť ne zrovna přesné, tak bych si vypůjčil 2. sv. v. Británie podporovala SSSR v boji proti Německu, dodávkami zbraní, potravin atd. Pokud by se chovala jako Izrael v nynějším konfliktu, prostě by jen bojovala proti Německu, ale do SSSR by neposlala ani náboj.Skrýt celý příspěvek

  • Wenet01
    08:08 24.09.2015

    Jen dodám, že pokud by vyhrál IS předpokládám zapojení Izraele hned poté a proti němu...nemám ve zvyku nasazovat někomu v geopolitice rohy nebo svatozář, Izrael dělá to co musí či ...Zobrazit celý příspěvek

    Jen dodám, že pokud by vyhrál IS předpokládám zapojení Izraele hned poté a proti němu...nemám ve zvyku nasazovat někomu v geopolitice rohy nebo svatozář, Izrael dělá to co musí či spíše to co mu zbýváSkrýt celý příspěvek

  • Wenet01
    08:06 24.09.2015

    Zvláštní, že o tom někdo ještě dokáže polemizovat. Izrael pochopitelně svým způsobem podporuje Islámský stát...je to samozřejmě řečnická zkratka, narozdíl od Turecka nebo Saudů, ...Zobrazit celý příspěvek

    Zvláštní, že o tom někdo ještě dokáže polemizovat. Izrael pochopitelně svým způsobem podporuje Islámský stát...je to samozřejmě řečnická zkratka, narozdíl od Turecka nebo Saudů, tak jistě nečiní ani finančně, natož přímou materiální a informační pomocí, ale útoky na jeho protivníky.
    Izrael prostě dospěl k přesvedčení, že Sýrie bude lepší na kusy, než jako Asadovův stát, pevný spojenec Iránu s Hizballáhem ověnčeným vítězstvím s přímým napojením na Irán. Kdykoliv se tedy nad Sýrií mihne Izraelské letectvo padají rakety na vládní vojáky, nebo na Hizballáh ( v jednom případě bombardovali pozice včetně Iránských poradců a zahynul Iránský generál) - zatím jsem nezaznamenal jediný nálet na IS.
    Za současné situace je pro Izrael přijatelnější sunnitský IS než vítězství šiitských radikálů (kteří by přišli k moci spolu s Assadem a které by on těžko odstřihl), na kurdy nicméně Izrael neútočí. Proto také ta horečná diplomatická snaha s Ruskem, protože nástup Rusů by mohl přinést nepříjemný incident a reakce Ruska na smrt jeho lidí, by mohla ¨přijít v kompletních dodávkách PVO Sýrii bez omezení - prozatím mohou Syřanů na základě jakési neznámé dohody mezi RF a Izraelem na to nejlepší zapomenout.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    22:12 23.09.2015

    Tak oni vykřikují, že zničí všechny nevěřící. Izrael netřeba nikterak specificky jmenovat, je první na ráně.

    Tak oni vykřikují, že zničí všechny nevěřící. Izrael netřeba nikterak specificky jmenovat, je první na ráně.

  • Kozlus
    21:45 23.09.2015

    Celkem me zaujalo, ze vsechny tyhle fanaticke skupinky vzdycky hlasite vyrvavaji o zniceni Izraele, ale tady je nejak ticho.

    Celkem me zaujalo, ze vsechny tyhle fanaticke skupinky vzdycky hlasite vyrvavaji o zniceni Izraele, ale tady je nejak ticho.

  • jj284b
    21:34 23.09.2015

    Vestly: v oblastiach susediacich s Izraelom ISIS neoperuje... to skor sekularna opozicia ci v urcitych lokalitach Al-Nusra. Syrcania velmi dobre vedia ze Izrael ich nenecha ...Zobrazit celý příspěvek

    Vestly: v oblastiach susediacich s Izraelom ISIS neoperuje... to skor sekularna opozicia ci v urcitych lokalitach Al-Nusra. Syrcania velmi dobre vedia ze Izrael ich nenecha strielat na nimi kontrolovane uzemie.. navyse, Izrael so Syriou su v podstate stale vo vojnovom stave, kedze od 1982 stale nepodpisali mierovu dohodu..Skrýt celý příspěvek

  • M.i.B.
    19:37 23.09.2015

    K Sýrii... Starý Háfiz al-Asad nebyl žádný svatoušek, ale když nic jiného, nastolil v zemi víceméně stabilitu... Nezapomínejme, že na konci 40. a v první polovině 50. let si Sýrie ...Zobrazit celý příspěvek

    K Sýrii... Starý Háfiz al-Asad nebyl žádný svatoušek, ale když nic jiného, nastolil v zemi víceméně stabilitu... Nezapomínejme, že na konci 40. a v první polovině 50. let si Sýrie v rámci "demokracie" prošla několika vojenskými převraty (pro-britské x pro-americké, sponzoring Hášimovclů x Saudů) a dobou nestability... Vše pak dál v letech 58-61 zhoršilo období SAR, kdy Gamál Abd an-Násir ze Sýrie udelal de-facto provincii Egypta -a zakázal do té doby vcelku umírněnou syrskou odnož MB. V letech 61 až 63 to znovu byl jeden velký chaos, který ukončil až převrat strany Baath (Baas) v roce 63. Začalo znárodňování a jiné veskrze nám známé věci -aby se v roce 66 k moci v Sýrii dostalo levicové (až extremně) křídlo Baas -a od té doby se syrský a irácký Baas spolu nebavil... Tito levicoví extremisté v čele země (mimo toho, že ostudně prohráli s Izraelem) nakonec zatáhli Sýrii svu podporou palestinských skupin do pokusu o převrat v Jordánsku v roce 1970 (tzv. Černé září), kdy část syrského Baasu včele se Saláhem Džadídem vojensky podpořila palestince bojující proti jordánské armádě -ale Háfiz al-Asad jakožto velitel odmítl toto dobrodružství podpořit, čímž umožnil Jordáncům (s tichou izraelskou pomocí)Palestince zpacifkovat... Pozdeji sesadil Džadída a ujmul se vlády... Takže za to, že Hášimovci v Jordánsku přežili, můžeme poděkovat Háfizovi, že...
    Háfiz al-Asad upevnil svou moc a dosadil do hlavních postů své příbuzné a věrné - ale to je (nejen na BV, že) obvyklá praxe... Obnovil volby, protlačil sekulární ústavu (včetně článku, že islám není státní náboženství!) atd. Ano, nezískal zpět Golany v roce 1973, ale aspon se pokusil -a po zbytek jeho vlády se snazil o jejich získání alespon diplomaticky..:)
    V roce 1975 vypukla občanská válka v Libanonu - zjednodušeně mezi Palestinci (a libanonskými sunnity, Drúzy, komunisty, šíity /Amal/) a Maronity... Sýrie se příliš nezapojovala -a když už konečně zasáhla, tak překvapivě v roce 1976 se postavila na stranu Maronitů, respektive tyto zachránila před porážkou (a velmi ošklivým osudem, že...) No a to se nikterak nelíbilo syrskému - již radikálnímu - MB, které začalo s teroristickými útoky na syrské vládní instituce a speciálně na aláwity, z nichž pochází rod al-Asad. Celé toto krvavé období vyvrcholilo v únoru 82, kdy MB obsadilo centrum Hamá a povraždilo všechny své odpůrce... Na oplátku pak tzv. Roty obrany (vedené mladším bratrem Háfize, Rifatem) vyhladilo stred Hamá -a ti co přežili, skončili ve vězeních v Tadmúru (Palmyře), případně v exilu... /podobnost v chování vůči MB s Násirem, (pozdním) Sádátem, Mubárakem i Sísím a dalšími je zřejmé -na BV se žel prostě opozice likviduje/
    Ale co bylo jádrem tohoto dlouhého příspěvku - Háfiz svým (realistickým) chováním zřejmě zachránil Jordánsko a dočasně stabilizoval Libanon -samozřejmě ne z nějaké lásky k Hášimovcům či maronitům, ale protože si uměl představit důsledky... A Izraelci -ač ho neměli rádi -ho brali jako tvrdého protivníka, který je ale racionální a lze se s ním domluvit - což prokázal několikráte.Skrýt celý příspěvek

  • Vestly
    18:52 23.09.2015

    JG: Netvrdil som, že Izrael podporuje IS, ale že leteckym bombardovanim vladnych vojst im to dost ulahcuje a to su 2 rozdielne veci.

    JG: Netvrdil som, že Izrael podporuje IS, ale že leteckym bombardovanim vladnych vojst im to dost ulahcuje a to su 2 rozdielne veci.

  • Beld
    16:56 23.09.2015

    Coz o to , ja jsem realista , me situace na blizkem vychode zase tak moc zily netrha , oni se tam zabijeli po staleti . Ale frau Merkel pozvala XX milionu lidi do evropy . ...Zobrazit celý příspěvek

    Coz o to , ja jsem realista , me situace na blizkem vychode zase tak moc zily netrha , oni se tam zabijeli po staleti . Ale frau Merkel pozvala XX milionu lidi do evropy . Humaniste a multikulti slunicka jsou schopni evropu behem par let znicit . Paradoxne je mozna jednoduzsi vyresit situaci v syrii , nez presvedcit evropske elity , ze imigrace v radech milionu neni prospesna vec .


    To ze imigrantu ze syrie je jen cca 20% ponechavam bez komentare ...:()

    Izrael zase dokazuje , ze je to jeden z nejzivotaschopnejsich "projektu" na svete . Ti se porazit nenechaji ....Skrýt celý příspěvek

  • Kozlus
    16:16 23.09.2015

    "Terorista proti teroristovi" ? Win-win situace pro vsechny. Nemyslim si, ze by se Izrael snazil o pad Assada. Myslim, ze pro ne je lepsi relativne citelnej diktator, u kteryho ...Zobrazit celý příspěvek

    "Terorista proti teroristovi" ? Win-win situace pro vsechny.
    Nemyslim si, ze by se Izrael snazil o pad Assada. Myslim, ze pro ne je lepsi relativne citelnej diktator, u kteryho vi, co muzou cekat, nez to klubko zmiji, co se tam ted ze vsech tech "umirnenych rebelu" vytvari. Jasne, nejaky snahy o to, at si tam vsechny strany vzajemne namlati a co nejvice se oslabi, nejspise budou.Skrýt celý příspěvek

  • Jan Grohmann
    16:00 23.09.2015

    Vestly: Izrael spíš pomáhá IS? To, už tady nám chcete někdo namluvit, že Izrael podporuje Islámský stát? No, proč se divím, je to vlastně s podivem, že to tak dlouho trvalo, než ...Zobrazit celý příspěvek

    Vestly: Izrael spíš pomáhá IS? To, už tady nám chcete někdo namluvit, že Izrael podporuje Islámský stát? No, proč se divím, je to vlastně s podivem, že to tak dlouho trvalo, než někdo začne obviňovat Izrael.
    Izrael chrání především sám sebe a své vlastní zájmy. Pokud Írán pašoval přes Sýrii balistické rakety Hizballáhu, tak se to pochopitelné Izraeli nelíbilo. A jak Izrael dokázal v minulosti, dokáže vít věci do svých rukou, ať se to někomu líbí nebo ne. Faktem je, že Sýrie byla v minulosti nepřátelsky nakloněná vůči Izraeli a podporovala Hizballáh v boji proti Izraeli. A Vás šokuje, že Izrael útočí na cíle v pro něh nepřátelské Sýrii?
    No a, že Hizballáh bojuje proti IS? Terorista proti teroristovi, to je pro Vás nějaká novinka?Skrýt celý příspěvek

  • Beld
    15:51 23.09.2015

    jj284b : Osobne bych spise rekl , ze v syrii uz nyni bojuji islamiste z celeho sveta proti asadovi( s nim jsou siite , alavite , krestane ) . Mistnich sunitu bude mensina . Hlavne ...Zobrazit celý příspěvek

    jj284b : Osobne bych spise rekl , ze v syrii uz nyni bojuji islamiste z celeho sveta proti asadovi( s nim jsou siite , alavite , krestane ) . Mistnich sunitu bude mensina . Hlavne IS se jiz sklada z vetsi casti ze zahranicnich valecniku .

    Ale pravdu mate v jednom . Proc v jordansku , coz byl stat syrii podobny v mnoha vecech . zadny prevrat neprobehl . No je to ciste sunitska zeme , ktera je navic spojenec SA a turecka ...Skrýt celý příspěvek

  • Vestly
    15:35 23.09.2015

    JG: Neviem co to ma spolocne s tym, ako sa tam civilom zilo ,ale dobre. Len doplnim, že zatial co Hizballah proti IS bojuje, Izrael im skor pomaha, kedze bombarduje vladne ...Zobrazit celý příspěvek

    JG: Neviem co to ma spolocne s tym, ako sa tam civilom zilo ,ale dobre. Len doplnim, že zatial co Hizballah proti IS bojuje, Izrael im skor pomaha, kedze bombarduje vladne jednotky.

    Syriu neprikraslujem, ale tvrdit, že to bol zapadakov sveta a že tam ludia nemali pomali ani co jest je jednoducho hlupost.Skrýt celý příspěvek

  • jj284b
    15:33 23.09.2015

    Belt: to by v oblasti nemohlo byt napr Jordansko, ci Izrael..

    v Syrii v podstate zuri len dalsie pokracovanie klasickej vojny kde Suniti bojuju proti Siitom...

    Belt: to by v oblasti nemohlo byt napr Jordansko, ci Izrael..

    v Syrii v podstate zuri len dalsie pokracovanie klasickej vojny kde Suniti bojuju proti Siitom...

  • Beld
    14:53 23.09.2015

    Sorry , ale historie proste mluvi za vse . Dokud vladl asad a jeho klan , tak to byla jedna z nejlepsich zemi na blizkem vychode , jak z hlediska bezpecnesti , tak umirnenosti v ...Zobrazit celý příspěvek

    Sorry , ale historie proste mluvi za vse . Dokud vladl asad a jeho klan , tak to byla jedna z nejlepsich zemi na blizkem vychode , jak z hlediska bezpecnesti , tak umirnenosti v oblasti viry . Casty cil turistu z celeho sveta .


    "Pravdiva svedectvi" utecencu jsou proste protimluv . Ti lide vi , ze cim hure budou situaci popisovat , tim vetsi sanci maji na rychly azyl . Verit jim muze jenom blazen . Jiste , je tam krvava obcanska valka a asad se chova podle toho , je to normalni blizkovychodni diktator . Proc tam tedy stale vetsina obyvatelstva zustala a pouze se presunula na uzemi ovladane asadem ? IS mozna ovlada 30% uzemi ,ale zije jim tam tak 5% obyvatelstva .

    A ne ! To co dela IS ( a jeste to nahrava na internet ) je urcite o rad horsi , nez to co dela asad .Skrýt celý příspěvek

  • madrabbit
    11:53 23.09.2015

    To, že Asad nebude lidumil se mluví dlouho Už když tam vypukly nepokoje a boje. Bohužel pro Sýrii jsou tu tedy dvě možnosti: - Asad - a teror - IS - a teror Zjednodušeno, ale ...Zobrazit celý příspěvek

    To, že Asad nebude lidumil se mluví dlouho Už když tam vypukly nepokoje a boje. Bohužel pro Sýrii jsou tu tedy dvě možnosti:
    - Asad - a teror
    - IS - a teror

    Zjednodušeno, ale ta země má na výběr v současnosti ze dvou "podobných" východisek. IMHO myslím, že lepší volbou je Asad - každý režim se může posunout, třeba až po jeho smrti, ale IS s fanatiky se reformovat bude ještě hůře.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 4