Dopravní letoun C-130J Super Hercules pro Německo
- 7. 5. 2018
- 38 komentářů
- Jan Grohmann
Americké ministerstvo zahraničí, resp. agentura DSCA (Defense Security Cooperation Agency), opět schválila zajímavý prodej americké vojenské techniky. Tentokrát jde o dodávku šesti víceúčelových dopravních letadel C-130J Super Hercules do Německa. Podle zlých jazyků má nákup přímou souvislost s problematickým projektem evropského dopravního letadla A400M.
Německo koupí konkrétně tří víceúčelová dopravní letadla C-130J-30 Super Hercules a tři tankery KC-130J. Hodnota zakázky dosahuje 1,4 miliardy dolarů a jsou zde zahrnuty dodávky palubních obranných systémů (zejména proti infračerveným střelám země-vzduch), náhradních dílů, pozemního vybavení, technické podpory a školení leteckého a pozemního personálu.
Německo se rozhodlo nakoupit Super Herculesy v roce 2016, neoficiálně z důvodů prodlužujícího se vývoje evropského dopravního letadla A400M, překračování nákladů a také kvůli neschopnosti firmy Airbus Defense & Space vyrábět A400M dostatečně rychle. Oficiálně pak kvůli končící životnosti evropských dopravních letadel C-160 Transall. Letouny Transall budou vyřazeny v roce 2021 v Německu (61 letadel) a v roce 2023 ve Francii (23).
Letouny A400M očekává Německo, Španělsko, Belgie, Velká Británie, Francie, Lucembursko a Turecko. Francie objednala 50 letounů A400M a prozatím obdržela 14 strojů. Německo objednalo 53 letadel A400M a zatím provozuje 18 strojů.
Celkově Airbus zákazníkům předal 62 letounů A400M ze 174 objednaných. Airbus ale v březnu 2018 oznámil, že plánuje zpomalit tempo výroby z 19 letounů v roce 2017 na pouhých osm letadel ročně, a to od roku 2020. Důvodem jsou problémy s dodržováním kvality výroby.
Poslední A400M firma Airbus tedy dodá až začátkem 30. let 21. století. První let A400M se přitom uskutečnil v roce 2009 a samotný program byl spuštěn v roce 2003.
A400M
Během zavádění A400M do výzbroje se objevila řada výrobních vad a závažných technických problémů – mimo jiné vznik mikrotrhlin na hliníkovém trupu letadla a na skříních převodovek motorů. Od roku 2017 je proto ve výrobě použita jiná slitina hliníku a k výměně problematické slitiny dojde i na dodaných letadlech. Výsledkem je, že podíl Německa na nákladech (vývoj i nákup) vzrostl z očekávaných 8,1 miliardy euro na téměř 9,6 miliardy euro.
Původně v roce 2003 se počítalo s jednotkovou cenou za A400M ve výši 70 milionů euro (v cenách z roku 2003). Dohledat se aktuální ceny je z veřejných zdrojů obtížné. Nicméně podle oficiálního webu francouzského senátu Francie za nákup 50 letadel (bez vývoje) vynaloží 8,9 miliardy euro, tj. více než 150 milionů euro za letadlo. Údaj z francouzského webu je však z roku 2013.
Německo nákup amerických Super Herculesů koordinuje s Francií, která rovněž objednala dva C-130J a dva tankery KC-130J. První letadlo Francie obdržela v lednu letošního roku. Jak německé tak francouzské C-130J a KC-130J budou zařazeny do vznikající francouzsko-německé jednotky s domovskou základnou na vojenské základně Évreux-Fauville ve Francii. Dohodu o vzniku společné jednotky podepsali zástupci obou zemí v říjnu minulého roku.
C-130J Super Hercules
Společná francouzsko-německá jednotka s letouny C-130J-30 a KC-130J dosáhne počátečních operačních schopností (IOC) v roce 2021 a plných operačních schopností (FOC) v roce 2024. Francie získá oba C-130J-30 v letošním roce a oba tankery KC-130J v příštím roce. Dodejme, že Francie provozuje ještě 14 starších letadel C-130H Hercules.
Francie a Německo hodlají C-130J využít k přepravě osob a materiálu, k leteckému zásobování a především ke speciálním misím, jako je pátrání a záchrana v boji (CSAR), taktický letecký odsun personálu (TRAP), evakuace občanů z ohrožených zemí, záchrana rukojmí, atd. KC-130J naopak umožní zásobovat palivem jak nejrůznější letadla, tak vrtulníky.
Zdá se tedy, že Německo a Francie budou C-130J používat především pro složitější a náročnější mise. Naopak A400M zůstane oproti plánům spíše jen u přepravy osob a materiálu. Otázkou je, zda A400M bude někdy fungovat také jako vzdušný tanker (jak bylo zamýšleno) nebo tato role zůstane v německém a francouzském letectvu americkým KC-130J.
Francouzský vrtulník Caracal EC725 doplňuje palivo z tankeru KC-130J
C-130J-30 má trojčlennou posádku a přepraví až 129 pasažérů nebo 92 výsadkářů. Při leteckém zásobování C-130J-30 vysadí na padácích až osm standardních NATO přepravních palet. Díky nosnosti téměř 20 tun se do rozměrného nákladového prostoru vejdou až tři vozidla Humvee nebo jeden obrněný transportér M114.
Maximální startovací hmotnost je 74 393 kg a letoun pohání čtveřice turbovrtulových motorů Rolls-Royce AE 2100D3 s výkonem 4×3458 kW (4×4637 koní). Cestovní rychlost je 643 km/h a dolet 3334 km s nákladem o hmotnosti 15 400 kg.
C-130J-30 dokáže (bez mezipřistání) například přepravit 10,5 tun nákladu mezi základnou Orléans ve Francii a francouzskou základnou v hlavním městě Čadu N'Djamena. Cesta trvá C-130J-30 sedm hodin. Naopak A400M tuto trasu zvládne za šest hodin a přepraví 30 tun nákladu.
Zdroj: Senat.fr, Global Security, FlightGlobal
Související články
Víceúčelové evropské vrtulníky NH90 pro Katar
Během vojenské výstavy DIDMEX (Doha International Maritime Defence Exhibition and Conference) v ...
- 16.03.2018
- 61 komentářů
- Jan Grohmann
Švédský „mini AWACS” GlobalEye poprvé ve vzduchu
Společnost Saab ve švédském Linköpingu úspěšně provedla první let letounu včasného varování a ...
- 19.03.2018
- 8 komentářů
- Jan Grohmann
Air Force 2030: Budoucnost války podle amerického letectva
Výzkumné laboratoře amerického letectva AFRL (Air Force Research Laboratory) zveřejnily koncepční ...
- 28.03.2018
- 14 komentářů
- Jan Grohmann
Německá armáda certifikovala systém protitankových raket na BVP PUMA
Pozemní síly Německého Bundeswehru úspěšně dokončily kvalifikaci protitankových řízených střel ...
- 01.05.2018
- 20 komentářů
- Komerční sdělení
Clanek Já nejsem proti zvyšování mužů ve zbrani jen bych raději toto navýšení využil pro vybudování opravdových mechanizovaných brigád ..... A k té vaši preferenci lehké pěchoty ...Zobrazit celý příspěvek
Clanek
Já nejsem proti zvyšování mužů ve zbrani jen bych raději toto navýšení využil pro vybudování opravdových mechanizovaných brigád .....
A k té vaši preferenci lehké pěchoty ona když nebude schovaná pod vzdušnou nadvládou případně prostředky PVO tak ji můžete nepříteli posílat na zástřel místo asfaltovych holubů...... a v přesně takové situaci je teď celá ČRSkrýt celý příspěvek@Jara
Vas dotaz me dost prekvapuje, ja muset volit mezi par gripenama navic, nebo par tisici vycvicenych vysadkaru nebo i obycejnu pechotu, volim vzdy pechotu.@Jara
Vas dotaz me dost prekvapuje, ja muset volit mezi par gripenama navic, nebo par tisici vycvicenych vysadkaru nebo i obycejnu pechotu, volim vzdy pechotu.Jara, podľa vyjadrení vášho NGŠ som pochopil, že ten nový ľahký pluk má primárne odľahčiť tie dve mechanizované brigády. Ich príslušníci teraz častokrát v misiách práve plnia úlohy ...Zobrazit celý příspěvek
Jara, podľa vyjadrení vášho NGŠ som pochopil, že ten nový ľahký pluk má primárne odľahčiť tie dve mechanizované brigády. Ich príslušníci teraz častokrát v misiách práve plnia úlohy priam šité pre ľahké jednotky.Skrýt celý příspěvek
Já osobně z nového lehkého praporu/pluku radost nemám ... naše země potřebuje daleko více aspoň dobudovat mech. Brigady zatím vlastně máme přibližně něco jako dva mech. pluky o ...Zobrazit celý příspěvek
Já osobně z nového lehkého praporu/pluku radost nemám ... naše země potřebuje daleko více aspoň dobudovat mech. Brigady zatím vlastně máme přibližně něco jako dva mech. pluky o brigádách se vlastně ani mluvit nedá ...
Dále nemáme ani žádnou PVO a pouhých 12 gripenů a my si budujeme lehkou pěchotu ?? K čemu sakra ??Skrýt celý příspěvekWesternizace An-70 by rozhodně byla cesta, jak se dostat k dobrému letadlu za rozumnou cenu a čas. Njn, ale někteří by si tolik nevydělali a jiní by si tolik nepohladili ego... :-( Zobrazit celý příspěvek
Westernizace An-70 by rozhodně byla cesta, jak se dostat k dobrému letadlu za rozumnou cenu a čas. Njn, ale někteří by si tolik nevydělali a jiní by si tolik nepohladili ego... :-(Skrýt celý příspěvek
S výhodou času možno skonštatovať, že Airbus mal radšej westernizovať An-70. Síce by možno nebol taký úžasný, ale lietal už v tom čase a cena by bola neporovnateľne nižšia. ...Zobrazit celý příspěvek
S výhodou času možno skonštatovať, že Airbus mal radšej westernizovať An-70. Síce by možno nebol taký úžasný, ale lietal už v tom čase a cena by bola neporovnateľne nižšia.
Treba povedať, že A-400 má síce i nejaké exportné úspechy, ale to je vždy o ekonomických benefitoch kupca - t.j. kadejakých offsetoch a čím je stroj drahší, tým viac investícii zabezpečí predajca drahého stroja.
Pri C-130 vs A-400 je jasne vidieť, že evolúcia je tu často lepšia ako revolúcia i keď stroje nie sú priamou konkurenciou.Skrýt celý příspěvekStropnický ať jde do zadele, střední dopravák v počtu minimálně dvou potřebujeme. Buď A400 nebo KC390 (ale ten má další problém, prototyp jim sjel z dráhy) nebo C2. Dvě CASA navíc ...Zobrazit celý příspěvek
Stropnický ať jde do zadele, střední dopravák v počtu minimálně dvou potřebujeme. Buď A400 nebo KC390 (ale ten má další problém, prototyp jim sjel z dráhy) nebo C2. Dvě CASA navíc bychom potřebovali také, už takhle jsou dost na hraně, stačí potřeba vytížit je navíc ještě jinde a budeme shánět (další) přepravní kapacity od dodavatelů.
Chystaný pluk má být výsadkový, nikoliv padákově výsadkový ;-) Možností, jak jej postavit samozřejmě bude více, nicméně tipuji, že pro padákové výsadky bude vyčleněn jeden prapor. Maximálně může být navíc třeba po jedné rotě v ostatních, ale spíš myslím, že ne. A ještě by teoreticky mohl tuto schopnost mít prapor pro podporu speciálních operací, kdyby se pod pluk převedl nesystémový ÚPSO (nebo jak se to dneska jmenuje) a udělal se z něj prapor.
Pluk samozřejmě bude především lehká pěchota, jen bude trénovat vrtulníkové výsadky. Čili kromě nových transportních letadel bychom měli rovnou přemýšlet, zda nových 12 LUH by nemělo být pořízených s opcí na dalších 6, čím doplníme/výhledově nahradíme Mi-171 (UH+CH nebo jen UH?). A také bude nutné jim pořídit nějaká auta, ať už lehká jako náhradu Defenderů (Flyer...) či těžká typu LMV (Nimr, JLTV, LMV II). A pak také dostatek těžkých přenosných zbraní (tarasnice, PTŘS, MANPADS...). Jůůů, to by se nakupovaly hračky ;-)Skrýt celý příspěvekJara, protože bychom ho uživili v počtech tak 4+1 ;-) Ale jo, třeba budeme jednou na A400 koukat jako na povedený projekt. Ona je taky otázka, zda se kolikrát na začátku ...Zobrazit celý příspěvek
Jara, protože bychom ho uživili v počtech tak 4+1 ;-)
Ale jo, třeba budeme jednou na A400 koukat jako na povedený projekt. Ona je taky otázka, zda se kolikrát na začátku jednoduše nepřecení schopnosti a nepodcení časová a finanční náročnost. Pak se nesmyslně tlačí projekty dopředu a dopadá to kolikrát blbě. F-35 je toho úděsným příkladem – všechno a hned. Když v roce 2011 (nebo 12, z hlavy nevím) kompletně předělali časový plán a finanční odhady na reálná čísla, sice se mnozí zděsili, jenže od té doby ten projekt jede podle plánu v čase i financích....Skrýt celý příspěvekFlanker. Jirka Tak Francouzi samozřejmě požadovali na letouny svojí výzbroj mají velice rozvinutý letecký průmysl umějí na stíhačku vše od motoru přes avioniku včetně prvního ...Zobrazit celý příspěvek
Flanker. Jirka
Tak Francouzi samozřejmě požadovali na letouny svojí výzbroj mají velice rozvinutý letecký průmysl umějí na stíhačku vše od motoru přes avioniku včetně prvního evropského AESA až po kompletní škálu výzbroje IR střel MICA přes radarové včetně nových meteoru.... takže to je důvod odstupu od EF Typhoon proč si nechat nutit něco horšího než je schopen udělat domácí průmysl ..... Německé a anglické typhony nemají ani AESA a jsou z velké části závisle na US výzbroji
Polské dobré řešení .... to je hláška dne stačí vzpomenout Borsuk Msbs ....
Rafale je boží ! :) proč ho nemáme místo gripenů :)))Skrýt celý příspěvekClanek: s tou spoluprací v rámci EU se to přehání, prostě se máme tak dobře, že se na ty letadla nespěchá, protože nás nepálí žádný konflikt. Francouzi dobře věděli, proč odešli ...Zobrazit celý příspěvek
Clanek: s tou spoluprací v rámci EU se to přehání, prostě se máme tak dobře, že se na ty letadla nespěchá, protože nás nepálí žádný konflikt. Francouzi dobře věděli, proč odešli například z projeku Eurofighteru, státy účastnící se toho projektu se nemohly dohodnout ani na primární výzbroji v podobě typu kanonu a IR střel.
Dobře to řeší Polsko, investuje skutečně do toho co chce a co potřebuje, bez ohledu na EU.Skrýt celý příspěvekCharfi ... počet výsadkářů se má navýšit až o 1000 ... To asi bude nejaký preklep. Pochybujem, že existuje nejaká armáda podobnej veľkosti ako armáda ČR, ktorá má 1000 a viac ...Zobrazit celý příspěvek
Charfi
... počet výsadkářů se má navýšit až o 1000 ...
To asi bude nejaký preklep. Pochybujem, že existuje nejaká armáda podobnej veľkosti ako armáda ČR, ktorá má 1000 a viac výsadkárov.Skrýt celý příspěvekCharfi: no tak budou vysazovat stromky v lese, kolik skutečných výsadkových operací za použití padáků jsme kde podnikli v historii, naposledy asi ve 2. světové válce. Možná dojde i ...Zobrazit celý příspěvek
Charfi: no tak budou vysazovat stromky v lese, kolik skutečných výsadkových operací za použití padáků jsme kde podnikli v historii, naposledy asi ve 2. světové válce. Možná dojde i na slovo kdyby, v souvislosti s přepravní kapacitou, jak se uvádí zde v článku:
https://www.aeroweb.cz/clanky/...
S výsadkovou kapacitou tzv. "výsadkového pluku" to vidím, tak že zůstane sotva u jednoho praporu a zbytek bude jako lehce notorizovaná jednotka, možná někoho napadne vytvořit cyklistickou jednotku, jak tomu bylo za první republiky.Skrýt celý příspěvekA to ja zas verim ze to letadlo ma pred sebou jeste zdarnou budoucnost, nakonec, je teprve na uplnem zacatku sve cesty. A kdyz se clovek podiva kolik toho popadalo nesouc na trupu ...Zobrazit celý příspěvek
A to ja zas verim ze to letadlo ma pred sebou jeste zdarnou budoucnost, nakonec, je teprve na uplnem zacatku sve cesty. A kdyz se clovek podiva kolik toho popadalo nesouc na trupu oznaceni F-14, F-16... kdyz to zacinalo, a jaky status legend to ma dnes, tak treba se za A400M jeste za 30 let ohledneme s respektem.
Jen je jednoduse tristni ta snaha za kazdou cenu vse delat vsude. Jen jednotlive bloky motoru stavi 4 ruzne staty (a kdovi kolik firem je subdodavatelu) a az pak to skladaji v jeden celek. Kazdy kdo kdy delal na nejakem mezinarodnim projektu musi vedet, ze tohle v lepsim pripade zveda riziko, v horsim privozuje risk a v nejhorsim (a furt nepekne castem) se ten risk "povede" promenit v chybu.
Evropska spoluprace je hezka a obecne ji fandim, ale trosku s rozumem.Skrýt celý příspěvekClanek: :-) co už k tomu dodat, snad jen stará dobrá herka, vlastně nová dobrá herka. Když se něco povede, tak to přežije hodně jiných projektů. Snad pro Vás jen perličku, jak ...Zobrazit celý příspěvek
Clanek: :-) co už k tomu dodat, snad jen stará dobrá herka, vlastně nová dobrá herka. Když se něco povede, tak to přežije hodně jiných projektů.
Snad pro Vás jen perličku, jak jsme jinde rozebírali AN 70 a A 400.
AN 70 vzlétl poprvé v prosinci 1994. A 400 vzlétl v prosinci 2009.Skrýt celý příspěvekJe to trošku OT, ale napadá mě při tomhle článku jedna otázka. V nedávným rozhovoru tušim pro Lidovky a LN, nově jmenovaný náčelník GŠ Opata zmínil, že tak propíraná "třetí lehká ...Zobrazit celý příspěvek
Je to trošku OT, ale napadá mě při tomhle článku jedna otázka. V nedávným rozhovoru tušim pro Lidovky a LN, nově jmenovaný náčelník GŠ Opata zmínil, že tak propíraná "třetí lehká brigáda" bude vlastně výsadkový pluk. Počet výsadkářů se má navýšit až o 1000 (to dělá skoro dva nový výs. prapory). Vedle toho není tak dávno, co Stropnický řekl, že s nákupem nových středních transportních letounů se nepočítá a možná se ještě dokoupí dvě další C295 . Při dnešním jediným výs. praporu a naprosto maximálním vytížení čtyř C295 (skoro přetížení), kde chce armáda najít leteckou transportní kapacitu na obsloužení dalšího jednoho/dvou praporů? A dvě další C295 to fakt nezachrání...Skrýt celý příspěvek
Tak to jsou dve dost jine kategorie C-130J s nosnosti 20 tun a A400M s nosnosti 37t. Vojaku tam clovek nalozi cca stejne, ale preveze s nima max to humwee a i to jen na vzdalenost ...Zobrazit celý příspěvek
Tak to jsou dve dost jine kategorie C-130J s nosnosti 20 tun a A400M s nosnosti 37t. Vojaku tam clovek nalozi cca stejne, ale preveze s nima max to humwee a i to jen na vzdalenost o tretinu kratsi. Na Pumu aby pak clovek bral rovnou C-17 a posilal je rovnou po dvou, coz by jeste slo u ACR, ktera si tu C-17 obcas "pujci" z NATO-eraru, ale Nemci, Francouzi a dalsi proste uzivi i mezistupen. Jen skoda ze se, zda se, onen mezistupen moc nepovedl.
PS: Docela trapne tohle cist, kdyz si jeste ted pamatuju jak se jako technologicky pskvost predstavoval motor A400M, s tim, ze na uvod pujde produkce techto motoru v tempu 10ks za mesic aby plna produkce byla 140ks / rok (35 letadel), bo prave tolik bude potreba. A ted jdou kvuli problemum snizovat produkci z uz tak smutnych 19ks na 8ks / rok?Skrýt celý příspěvekA já měl dojem, že Německo nám nabízí nevyužitou kapacitu A-400M... Každopádně je naprostá ostuda, že Airbus není schopen dotahnout do konce tak relativně jednoduchou věc, jakou ...Zobrazit celý příspěvek
A já měl dojem, že Německo nám nabízí nevyužitou kapacitu A-400M...
Každopádně je naprostá ostuda, že Airbus není schopen dotahnout do konce tak relativně jednoduchou věc, jakou je přepravní turbovrtulové letadlo. Na druhé straně oceánu má podobnou ostudu Boeing s jeho tankery, které naopak proti Airbusu totálně propadly a soutěž se musela opakovat, aby mohl "vyhrát"... Ve výsledku by asi bylo nejlepší, kdybychom my kupovali od Amíků Herky a oni od nás tankery – došlo by k unifikaci v rámci NATO a netříštily by se zbytečně prostředky. Jen Boeing by holt ostrouhal... A taky ego na obou stranách oceánu.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...