Švédský „mini AWACS” GlobalEye poprvé ve vzduchu
- 19. 3. 2018
- 8 komentářů
- Jan Grohmann
Společnost Saab ve švédském Linköpingu úspěšně provedla první let letounu včasného varování a kontroly (AEW & C) GlobalEye. Společnost Saab má již objednávky na tři letouny GlobalEye ze Spojených arabských emirátů (SAE).
Ve středu 14. března 2018 odstartoval letoun GlobalEye ke svému prvnímu letu z letiště Saabu v Linköpingu ve Švédsku. Letoun postavený na platformě Bombardier Global 6000 absolvoval zkušební let trvající 1 hodinu a 46 minut. Během letu stroj shromažďoval rozsáhlé údaje o zkušebním letu pomocí palubních senzorů. Prvnímu letu předcházela řada pozemních zkoušek včetně testů rychlých a nízkých pojezdových rychlostí.
„První let je ve velmi krátkém časovém horizontu druhým významným milníkem programu GlobalEye. Opět jsme prokázali, že plníme naše závazky a že se nám daří produkce nejvyspělejšího sledovacího systému na světě,” uvedl Anders Carp, ředitel divize Surveillance společnosti Saab.
„Dnešní let proběhl podle plánů, úroveň výkonu splnila naše vysoká očekávání. Ovládaní letadla byla přesně tak snadná, jak jsem předpokládal, a samotný let pro mě byl skutečným potěšením,” uvedl Magnus Fredriksson, testovací pilot společnosti Saab.
První let se uskutečnil tři týdny poté, co společnost Saab poprvé představila letoun GlobalEye veřejnosti. GlobalEye dokáže při jednom letu plnit více taktických úloh a sledovat cíle ve vzduchu, na vodě i na zemi. Letoun je vybaven kompletní sadou sofistikovaných senzorů, včetně nového výkonného radiolokátoru s rozšířeným dosahem Erieye ER.
O samotném radiolokátoru Erieye ER nejsou žádné detailní technické informace. Erieye ER ale přímo vychází z radiolokátoru Erieye, který byl zaveden do výzbroje v roce 1996, ale byl vyvíjen již od osmdesátých let minulého století. V devadesátých letech jako nosiče Erieye posloužily turbovrtulové letouny Saab 340 a Embraer E-99.
Erieye je radiolokátor s bočním vyřazováním (pokrývá výsek 2× 150°) s aktivní anténou a vychylováním paprsku plošnou změnou fáze (AESA). Moduly antény jsou chlazené vzduchem přiváděným kanály na vrchní a spodní straně antény. Celá anténa váží 900 kg.
Původní radiolokátor Erieye na letounu Saab 300 thajského letectva.
Erieye má ve standardní letové hladině 6000 m maximální dosah 450 km, je schopen detekovat cíl velikosti stíhacího letounu ve velké výšce na vzdálenost 350 km, hladinové plavidlo na 300 km a nízkoletící cíl s charakteristikou řízené střely s plochou dráhou letu na 150 km. V pasivním režimu je schopen zaměřit vysílání leteckých radiolokátorů stíhacích letounů na vzdálenost 450 km.
Letoun s radiolokátorem Erieye se pohybuje většinu času kolmo na směr předpokládaného útoku. Letoun navíc operuje ve dvojicích, takže není problém navrhnout profil letu tak, aby byly v otočných bodech oba letouny v různou dobu. Jeden letoun potom vykrývá sektor v době, kdy druhý provádí obrat.
Prvním zákazníkem nejnovější verze GlobalEye jsou ozbrojené síly SAE, kde je systém znám pod názvem Swing Role Surveillance System (SRSS). GlobalEye přináší letectvu SAE rozšířený rozsah detekce, odolnost a schopnost vykonávat více úloh, jako je vyhledávání a záchrana, kontrola hranic, sledování lodní dopravy, dohled a vojenské operace.
GlobalEye je řešením pro státy, které si nemohou dovolit provozovat velká letadla AWACS.
SAE objednaly dva letouny GlobalEye již v listopadu 2015 za 1,27 miliardy dolarů. V únoru 2017 SAE přiobjednaly třetí letoun za 238 milionů dolarů.
Samotná platforma Bombardier Global Express 6000 slouží mimo jiné také v letectvu Velké Británie (Sentinel) a v americkém letectvu (E-11A). GlobalEye má čtyrčlennou posádku a operátory palubních systémů (podle mise).
Global Express 6000 měří na délku 30 m při rozpětí křídel 29 m. Stroj pohání dvojice proudových motorů Rolls-Royce BR710 A2-20 (2× 65,6 kN). Cestovní rychlost je Mach 0,85 a optimální letová hladina 12 300 m. Díky nutné vzletové dráze 2000 m lze Global Express 6000 provozovat i z menších letišť. Dolet letounu je 11 112 km.
Dlužno dodat, že výkony letounu a dolet samozřejmě musí negativně ovlivnit instalace samotného radiolokátoru a dalších senzorů, které negativně ovlivňují aerodynamiku letounu.
Zdroj: Tisková zpráva Saab, Defense News
Tak, w Krakowie masz 8. bazę lotnictwa transportowego - 16x C295
Mamy też Gulfstream G550 - jako samolot VIP
To też ciekawa platforma...Tak, w Krakowie masz 8. bazę lotnictwa transportowego - 16x C295
Mamy też Gulfstream G550 - jako samolot VIP
To też ciekawa platforma...Lukas: C295 jsem zvolil kvůli tomu, že ji máme ve výzbroji oba.
Základna v Krakově je dobrý nápad. Myslím, že tam je základna C295 už nyní?Lukas: C295 jsem zvolil kvůli tomu, že ji máme ve výzbroji oba.
Základna v Krakově je dobrý nápad. Myslím, že tam je základna C295 už nyní?Skelet - masz racje - 2-3 Global Eye w ramach polsko-czesko-słowackiego projektu Z bazą w Krakowie (wszędzie blisko) Choć nie wiem czy C295 to dobra platforma (górnopłat, mała ...Zobrazit celý příspěvek
Skelet - masz racje - 2-3 Global Eye w ramach polsko-czesko-słowackiego projektu
Z bazą w Krakowie (wszędzie blisko)
Choć nie wiem czy C295 to dobra platforma (górnopłat, mała długotrwałość lotu)
choć
http://imgproc.airliners.net/p...
http://pena-abad.blogspot.com/...
Nas teoretycznie interesuje także taka wersja
http://www.defence24.pl/cache/...
Ale osobiście myślę ze akurat to zadanie można powierzyć droną..Skrýt celý příspěvekVlasto : nech sa paci. Rozsir si svoje vedomosti.
AWACS na britskych vrtulnikoch
http://www.spyflight.co.uk/sea...Vlasto : nech sa paci. Rozsir si svoje vedomosti.
AWACS na britskych vrtulnikoch
http://www.spyflight.co.uk/sea...Pre krajinu veľkosti Slovenska by asi bol optimálny AWACS balón ukotvený nad Sliačom. Pri takomto dosahu radaru by "videl" až za hranice.
Pre krajinu veľkosti Slovenska by asi bol optimálny AWACS balón ukotvený nad Sliačom. Pri takomto dosahu radaru by "videl" až za hranice.
Tak som sa zamyslel, že keby slovenské ozbrojené sily dokázali raz takéto niečo mať, tak by nosičom asi musel byť vrtuľník. Aby sa pri lete kolmo na očakávaný smer útoku dokázal ...Zobrazit celý příspěvek
Tak som sa zamyslel, že keby slovenské ozbrojené sily dokázali raz takéto niečo mať, tak by nosičom asi musel byť vrtuľník. Aby sa pri lete kolmo na očakávaný smer útoku dokázal pri lete medzi maďarskými a poľskými hranicami vôbec otočiť :)Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...