Dopravní letadlo Embraer KC-390 poprvé ve vzduchu

Foto: Česká vlajka na tak elegantním letadle, jako je Embraer KC-390, potěší. / Embraer
Česká vlajka na tak elegantním letadle, jako je Embraer KC-390, potěší. / Embraer

V úterý, 3. února 2015, se uskutečnil prémiérový let prototypu brazilského dopravního letadla Embraer KC-390. Na vývoji letadla se podílí řada zemí, včetně České republiky. Armáda České republiky rovněž projevila předběžný zájem o dva letouny KC-390.

„KC-390 se stane páteří dopravního letectva brazilských vzdušných sil. Od Amazonky po Antarktidu bude flotila 28 letadel hrát klíčovou roli v rozmanitých projektech brazilského státu, od vědeckého výzkumu po udržení územní svrchovanosti," komentoval první let brigádní generál Nivaldo Luiz Rossat, velitel brazilských vzdušných sil.

Premiérový let trval hodinu a 25 minut. Během letu posádka vyzkoušela základní manévry pro zhodnocení letových vlastností letadla. Základním testováním prošly také elektronické systémy v letadle.

„KC-390 se chovalo poslušně a předvidatelným způsobem," uvedl po přistání novinářům kapitán Mozart Louzada. „Pokročilé ovládaní po drátě (fly-by-wire – pozn. redakce) a avionika nejnovější generace dělá látání snadné a umožňuje hladký a přesný let."

Embraer KC-390 se stane konkurencí především letadlům rodiny C-130 Hercules. / Embraer

Podle původních plánů mělo dopravní letadlo Embraer KC-390 zahájit letové zkoušky v minulém roce a do služby vstoupit v roce letošním. Zdržení vývoje však o rok posunuly let i zařazení do výzbroje.

„Program pokračuje kupředu, jak bylo plánováno a o KC-390 projevuje zájem několik zemí z celého světa," říká Jackson Schneider, prezident a generální ředitel divize pro obranu a bezpečnost společnosti Embraer. „Jsme opravdu hrdí na na naše závazky k vývoji tohoto letadla, které stanoví nový standard v kategorii taktické vojenské dopravy."

Embraer v současné době eviduje potenciální objednávky na 60 letadel KC-390. Brazílie získá 28 letadel, Kolumbie 12 letadel, Argentina, Chile a Portugalsko po šesti strojích a Česká republika projevila zájem o dva letouny KC-390.

Armádě České Republiky umožní, pokud se nákup uskuteční, získat kapacity ve strategické dopravě materiálů, především kontejnerů. "Chceme armádu mobilní, rychle nasaditelnou ve světě. Jsme si tam schopni přepravit alespoň nějaké kontejnery? Nejsme," uvedl před několika měsíci ministr obrany Martin Stropnický.

Premiérový let KC-390

Nákladní prostor KC-390 má rozměry 17,75×3,45×2,9 metrů. Uvnitř lze tak bez problému přepravovat například dva armádní kontejnery o délce 6,1 m (20 stop), případně jeden o délce 12,2 m (40 stop).

KC-390 je dvoumotorový transportní a tankovací letoun, který může být uzpůsoben pro řadu úkolů, například pro vzdušné tankování. S nákladem 23 tun KC-390 překoná vzdálenost 2593 km. S nákladem 13 tun pak KC-390 přeletí vzdálenost téměř 5000 km. Přeletová vzdálenost prázdného letounu je téměř 6000 km.

Připomeňme, že česká vlaječka na trupu letounu není náhoda. Na vývoji a výrobě KC-390 se významně podílí české letecká firma Aero Vodochody.  Pro letoun KC-390 Aero vyrábí zadní část trupu, nákladní rampu, všechny kabinové dveře a náběžnou hranu křídla. V případě náběžné hrany se Aero podílí i na vývoji.

Zdroj: Defense-Update, Aero Vodochody

Nahlásit chybu v článku


Související články

Dopravní KC-390 vzlétne na konci letošního roku

První let brazilského dopravního letounu Embraer KC-390 se uskuteční na konci letošního roku. ...

Embow: L-159 ALCA v akci

Naše letka se spolu s 211. letkou 21. základny taktického letectva Čáslav právě vrátila z ...

Rozbíhá se výroba dopravního letadla KC-390. Dočká se české letectvo?

Brazilská firma Embraer připravuje zahájení sériové výroby dopravních a tankovacích letounů KC-390. ...

AC-130J Ghostrider s laserovými zbraněmi

Velení amerického letectva pro speciální operace AFSOC (Air Force Special Operations Command) ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • kazd
    14:12 05.02.2015

    trošku bych asi přidal na realismu. EV 55 je zcela out náhrada airbusů musí dávat především ekonomický smysl (je to přece jen pouhá přeprava na úrovni cvilního carga) a osobně si ...Zobrazit celý příspěvek

    trošku bych asi přidal na realismu.
    EV 55 je zcela out
    náhrada airbusů musí dávat především ekonomický smysl (je to přece jen pouhá přeprava na úrovni cvilního carga) a osobně si myslím, že to se stane až budou mít 319 tak 20 let
    Počet KC by se měl odvíjet od začlenění do přepravních kapacit NATO resp. dle přímé dohody s nějakou zemí (tak jako doposud létáme na výměnu naše CASY)
    Za mě by bylo logické udělat stíhače společně se slováky na bázi JAS a cargo na bázi KC390, CASA a jejich Spartany, rep. jinou zemí, která by nám za naše KC nabídla jejich tanker.
    Pak bychom mohli vůči NATO vystupovat s možností poskytnout plnohodnotné stíhací i dopravní letectvo.Skrýt celý příspěvek

  • Vrata
    14:10 05.02.2015

    K pouziti KC-390 jako civilniho dopravniho letadla. Snad nikde na svete se neprosadila letadla kategorie "military transport aircraft", at uz "tactical transport" anebo ...Zobrazit celý příspěvek

    K pouziti KC-390 jako civilniho dopravniho letadla.
    Snad nikde na svete se neprosadila letadla kategorie "military transport aircraft", at uz "tactical transport" anebo "strategic airlift" jako plnohodnotna letadla pro civilni dopravu (pokud neuvazujeme IL-76 Severokorejskych aerolinii). CASA se kdysi pokusila s typem C-235 udelat letoun obojiho urceni ale myslim, ze naprosta vetsina jejich letadel skoncila v ozbrojenych slozkach (armady a policie) ruznych statu. Dnes C-235 pouzivaji tak asi 3 mali regionalni dopravci nekde v Africe nebo Jizni Americe, ostatni uzivatele (tedy silove slozky ruznych statu) se pocitaji na desitky.

    Duvodem je podle mne rada specifik techto letadel. ktera vyzaduji zesileni konstrukce, zvysuji vahu letadla, mozna zhorsuji aerodynamiku a tak zvysuji provozni naklady.
    Muze jit o:
    1. zesileny podvozek, zesileny trup v miste podvozku, i kvuli schopnosti pristavat a vzletat na "hrbolech".
    2. Hornoplosne usporadani nutne kvuli pristani v terenu zrejme take neni prilis ekonomicke z hlediska konstrukce.
    3. Schopnost kratkeho vzletu a pristani.

    Vsechny tri body musi ovsem splnovat i letadla pro regionalni dopravu, ta ale mivaji kapacitu do par desitek osob a nosnost do par tun (L-410) a nemusi splnovat nasledujici bod 4.

    4. Kategorie "tactical transport" vyzaduje otviraci nakladova vrata na zadi a soucasne schopnost vysazovat z nich vojaky a material za letu. To vyzaduje specielni konstrukci ocasni casti, ktera bude asi tezsi nez u bezneho letadla. Treba L-410 takovou ocasni cast nema. Dale letadlo musi byt schopno letet v rezimu vzdusneho vysadku, kdy se behem vterin az minut pronikave meni vaha letadla.Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    12:12 05.02.2015

    Pokud by se uvažovalo i o verzi VIP. Tak celkový počet letadel by měl dosáhnout 6 kusů. Nevim proč u této myšlenky se objevili mínusové body. Buďto sem chodí nějaký politik, co ...Zobrazit celý příspěvek

    Pokud by se uvažovalo i o verzi VIP. Tak celkový počet letadel by měl dosáhnout 6 kusů.

    Nevim proč u této myšlenky se objevili mínusové body. Buďto sem chodí nějaký politik, co se mu líbí, když si může svézt prdel v Airbusu, nebo nějaký zahořklý človíček, co se mu nelíbí, že by ČR měla mít tyto stroje.Skrýt celý příspěvek

  • Tom90
    12:07 05.02.2015

    Jen k te EV 55. Jako letadlo pro prepravu VIP mi to neprijde uplne vhodne, i v klasicke konfiguraci to pojme 9 lidi plus pilot, natoz v konfiguraci VIP kdy pocet mist pujde dolu. A ...Zobrazit celý příspěvek

    Jen k te EV 55. Jako letadlo pro prepravu VIP mi to neprijde uplne vhodne, i v klasicke konfiguraci to pojme 9 lidi plus pilot, natoz v konfiguraci VIP kdy pocet mist pujde dolu. A povetsinou myslim delegace VIP neletaji ve 4 - 6 lidech, nehlede na nosnost toho letadla a co mam informace, tak podstatne problemy s unavovou zivotnosti. To uz by v pripade nakupu mensiho letounu bylo jednodussi koupit L410 NG, kde armada ma uz na to vycvicene lidi, zazemi a servis, ma to vetsi kabinu atd.Skrýt celý příspěvek

  • liberal shark
    11:41 05.02.2015

    to KOLT
    Myslím že už někde (ATM ?) byla prostorová studie a že se náš Pandur se sklopenou věží vejde do zadní části nákladového prostoru.

    to KOLT
    Myslím že už někde (ATM ?) byla prostorová studie a že se náš Pandur se sklopenou věží vejde do zadní části nákladového prostoru.

  • Deutschmann
    11:35 05.02.2015

    KOLT:
    Nákladový prostor je
    Délka: 17,75 m
    Šířka: 3,45 m
    Výška: 2,9m


    Pandur II CZ
    Délka: 7,5 m
    Šířka: 2,67 m
    Výška: 2,08 m (bez věže)

    KOLT:
    Nákladový prostor je
    Délka: 17,75 m
    Šířka: 3,45 m
    Výška: 2,9m


    Pandur II CZ
    Délka: 7,5 m
    Šířka: 2,67 m
    Výška: 2,08 m (bez věže)

  • KOLT
    11:24 05.02.2015

    S tím nahrazením A-319 pro přepravu osob to asi není špatný nápad. Zvlášť pokud bychom chtěli nějaký Airbus ještě kupovat, jak někdo na MO navrhuje. Jednotková cena A-319 je cca 85 ...Zobrazit celý příspěvek

    S tím nahrazením A-319 pro přepravu osob to asi není špatný nápad. Zvlášť pokud bychom chtěli nějaký Airbus ještě kupovat, jak někdo na MO navrhuje. Jednotková cena A-319 je cca 85 M$, KC-390 by mělo stát cca 50 M$. Otázkou jsou provozní náklady. Nicméně kompletním vyřazením Airbusů bychom ušetřili jeden typ, což je v nákladech dost znát.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    11:19 05.02.2015

    Jakožto neználek se zeptám: Vážně se do toho éra vejde Pandur (předpokládám, že bez věže)? Tím nemyslím velikost nákladového prostoru a nosnost, ale i velikost a konfiguraci ...Zobrazit celý příspěvek

    Jakožto neználek se zeptám: Vážně se do toho éra vejde Pandur (předpokládám, že bez věže)? Tím nemyslím velikost nákladového prostoru a nosnost, ale i velikost a konfiguraci nákladového otvoru. Do CASA se taky teoreticky vejde Kajman, ale tuším tam nedokáže ve standardní konfiguraci najet, neb mu něco někde překáží.Skrýt celý příspěvek

  • Deutschmann
    10:32 05.02.2015

    Semtam:
    Ono to má dva aspekty:
    1) propagace Českého průmyslu
    2) propagace všestrannosti letadla KC-390 (ať letíš kam letíš, tak děláš reklamu)

    Semtam:
    Ono to má dva aspekty:
    1) propagace Českého průmyslu
    2) propagace všestrannosti letadla KC-390 (ať letíš kam letíš, tak děláš reklamu)

  • semtam
    09:59 05.02.2015

    Deutschmann

    Tohle není vůbec špatnej nápad. Airbusy by se mohli pronajímat a pro papaláše by byli k dispozici 2 KC-390 a EV-55. Oba dva typy by navíc propagovali Český průmysl.

    Deutschmann

    Tohle není vůbec špatnej nápad. Airbusy by se mohli pronajímat a pro papaláše by byli k dispozici 2 KC-390 a EV-55. Oba dva typy by navíc propagovali Český průmysl.

  • semtam
    09:47 05.02.2015

    liberal shark JJ někde jsem viděl srovnání pro nezpevněné plochy letiště a CASA vedla nad C-27J několikanásobně. Doufá, že se KC-390 koupíme. A snad to bude bez korupce jako u ...Zobrazit celý příspěvek

    liberal shark

    JJ někde jsem viděl srovnání pro nezpevněné plochy letiště a CASA vedla nad C-27J několikanásobně. Doufá, že se KC-390 koupíme. A snad to bude bez korupce jako u CASA. Média na armádě nenechala nit suchou, tak snad se to již nebude opakovat. Souhlas ohledně vámi zmíněných počtů techniky. Takhle by to už dávalo smysl. Jinak, když už jsem zmínil tu korupci, tak zase v případě letectva i když některé věci by mohli být lepší armáda tolik načichlá není. Gripen celkem ok, modernizace Mi-171 proběhla tak nezištně a řadí se mezi špičku na světě. Casa až na pěnici není zlá volba a pokud hladce projde KC-390, tak s tou korupcí a vybavením nejsme na tom až tak zle.Skrýt celý příspěvek

  • liberal shark
    09:27 05.02.2015

    to semtam CASA-295M má ještě jednu málo známou výhodu - ze všech podobných letadel nejméně poškozuje nezpevněné přistávací dráhy, takže nerozjezdí polní letiště tak rychle jako ...Zobrazit celý příspěvek

    to semtam
    CASA-295M má ještě jednu málo známou výhodu - ze všech podobných letadel nejméně poškozuje nezpevněné přistávací dráhy, takže nerozjezdí polní letiště tak rychle jako jiné typy a lze je tak déle používat.Skrýt celý příspěvek

  • Deutschmann
    09:26 05.02.2015

    Já bych v rámci úspor provozních nákladů zrušil 2 ks A-319J a nahradil je 2 ks KC -390 ve verzi pro dopravu osob.

    Já bych v rámci úspor provozních nákladů zrušil 2 ks A-319J a nahradil je 2 ks KC -390 ve verzi pro dopravu osob.

  • liberal shark
    09:14 05.02.2015

    To semtam, Souhlasím, myslím že minimální udržitelný počet je 3 kusy. Ideálně bych to viděl na 2 A-319CJ, 4 KC-390 a 4 CASA-295M plus pár Evektorů 55 pro VIP, kurýrní službu a ...Zobrazit celý příspěvek

    To semtam,
    Souhlasím, myslím že minimální udržitelný počet je 3 kusy. Ideálně bych to viděl na 2 A-319CJ, 4 KC-390 a 4 CASA-295M plus pár Evektorů 55 pro VIP, kurýrní službu a možná i REB. Všechen ten ostatní šrot bych vyhodil. nebo prodal
    KC-390 má kromě schopnosti transportu standardních kontejnerů i další velmi užitečné a v evropském NATO nedostatkové schopnosti - transport vozidel až po Pandur a hlavně schopnost poskytovat tankování ve vzduchu. K tomu samozřejmě dopravu vojáků, výsadkářů, normálních cestujících a MEDEVAC. Prostě všestranně užitečné letadlo s vysokým využitím v míru i ve válce.Skrýt celý příspěvek

  • Charlie
    09:05 05.02.2015

    Jestli tohle éro fakt získáme, tak mi snad i přestane bejt líto, že nevyšly ty Antonovy...

    Jestli tohle éro fakt získáme, tak mi snad i přestane bejt líto, že nevyšly ty Antonovy...

  • semtam
    08:55 05.02.2015

    Počet 2 kusů je velmi málo. Když už tak aspoň 3 i když optimálně bych to viděl na 4 letadla. Nádherně to doplňuje CASA, která má nízké provozní náklady oproti C-27J, ale nemůže ...Zobrazit celý příspěvek

    Počet 2 kusů je velmi málo. Když už tak aspoň 3 i když optimálně bych to viděl na 4 letadla. Nádherně to doplňuje CASA, která má nízké provozní náklady oproti C-27J, ale nemůže přepravit kontejner. KC-390 toto zvládne a proto se může volit, jaká přeprava bude ekonomicky výhodnější.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 2