Dopravní letadlo Embraer KC-390 poprvé ve vzduchu
- 4. 2. 2015
- 36 komentářů
- Jan Grohmann
V úterý, 3. února 2015, se uskutečnil prémiérový let prototypu brazilského dopravního letadla Embraer KC-390. Na vývoji letadla se podílí řada zemí, včetně České republiky. Armáda České republiky rovněž projevila předběžný zájem o dva letouny KC-390.
„KC-390 se stane páteří dopravního letectva brazilských vzdušných sil. Od Amazonky po Antarktidu bude flotila 28 letadel hrát klíčovou roli v rozmanitých projektech brazilského státu, od vědeckého výzkumu po udržení územní svrchovanosti," komentoval první let brigádní generál Nivaldo Luiz Rossat, velitel brazilských vzdušných sil.
Premiérový let trval hodinu a 25 minut. Během letu posádka vyzkoušela základní manévry pro zhodnocení letových vlastností letadla. Základním testováním prošly také elektronické systémy v letadle.
„KC-390 se chovalo poslušně a předvidatelným způsobem," uvedl po přistání novinářům kapitán Mozart Louzada. „Pokročilé ovládaní po drátě (fly-by-wire – pozn. redakce) a avionika nejnovější generace dělá látání snadné a umožňuje hladký a přesný let."
Embraer KC-390 se stane konkurencí především letadlům rodiny C-130 Hercules. / Embraer
Podle původních plánů mělo dopravní letadlo Embraer KC-390 zahájit letové zkoušky v minulém roce a do služby vstoupit v roce letošním. Zdržení vývoje však o rok posunuly let i zařazení do výzbroje.
„Program pokračuje kupředu, jak bylo plánováno a o KC-390 projevuje zájem několik zemí z celého světa," říká Jackson Schneider, prezident a generální ředitel divize pro obranu a bezpečnost společnosti Embraer. „Jsme opravdu hrdí na na naše závazky k vývoji tohoto letadla, které stanoví nový standard v kategorii taktické vojenské dopravy."
Embraer v současné době eviduje potenciální objednávky na 60 letadel KC-390. Brazílie získá 28 letadel, Kolumbie 12 letadel, Argentina, Chile a Portugalsko po šesti strojích a Česká republika projevila zájem o dva letouny KC-390.
Armádě České Republiky umožní, pokud se nákup uskuteční, získat kapacity ve strategické dopravě materiálů, především kontejnerů. "Chceme armádu mobilní, rychle nasaditelnou ve světě. Jsme si tam schopni přepravit alespoň nějaké kontejnery? Nejsme," uvedl před několika měsíci ministr obrany Martin Stropnický.
Premiérový let KC-390
Nákladní prostor KC-390 má rozměry 17,75×3,45×2,9 metrů. Uvnitř lze tak bez problému přepravovat například dva armádní kontejnery o délce 6,1 m (20 stop), případně jeden o délce 12,2 m (40 stop).
KC-390 je dvoumotorový transportní a tankovací letoun, který může být uzpůsoben pro řadu úkolů, například pro vzdušné tankování. S nákladem 23 tun KC-390 překoná vzdálenost 2593 km. S nákladem 13 tun pak KC-390 přeletí vzdálenost téměř 5000 km. Přeletová vzdálenost prázdného letounu je téměř 6000 km.
Připomeňme, že česká vlaječka na trupu letounu není náhoda. Na vývoji a výrobě KC-390 se významně podílí české letecká firma Aero Vodochody. Pro letoun KC-390 Aero vyrábí zadní část trupu, nákladní rampu, všechny kabinové dveře a náběžnou hranu křídla. V případě náběžné hrany se Aero podílí i na vývoji.
Zdroj: Defense-Update, Aero Vodochody
Související články
Dopravní KC-390 vzlétne na konci letošního roku
První let brazilského dopravního letounu Embraer KC-390 se uskuteční na konci letošního roku. ...
- 27.03.2014
- 26 komentářů
- Jan Grohmann
Embow: L-159 ALCA v akci
Naše letka se spolu s 211. letkou 21. základny taktického letectva Čáslav právě vrátila z ...
- 06.04.2014
- 18 komentářů
- Redakce AN
Rozbíhá se výroba dopravního letadla KC-390. Dočká se české letectvo?
Brazilská firma Embraer připravuje zahájení sériové výroby dopravních a tankovacích letounů KC-390. ...
- 15.10.2014
- 3 komentářů
- Jan Grohmann
AC-130J Ghostrider s laserovými zbraněmi
Velení amerického letectva pro speciální operace AFSOC (Air Force Special Operations Command) ...
- 30.01.2015
- 7 komentářů
- Jan Grohmann
jen si to tu odložím:-) Jak jsem správně přepokládal :-) -Embraer+Boeing zveřejněno+první přesah do vojenské části Ebraeru. Abysme nakonec nekupovali gripen E/F a KC 390 jako ...Zobrazit celý příspěvek
jen si to tu odložím:-)
Jak jsem správně přepokládal :-) -Embraer+Boeing zveřejněno+první přesah do vojenské části Ebraeru.
Abysme nakonec nekupovali gripen E/F a KC 390 jako přeznačkované Boeingy..a s částečnou montáží a servisem v Aero :-))
Brazil’s Embraer said on Monday it had finalised the terms of a proposed deal to sell 80 percent of its commercial aviation business to Boeing, now valuing the division at $5.26 billion.
As originally announced in July, the deal valued Embraer’s commercial division at $4.75 billion.
The companies also agreed to another joint venture to promote and develop new markets for the multi-mission medium airlift KC-390. Embraer will own a 51 percent stake in the joint venture, with Boeing owning the remaining 49 percent. The transaction is targeted to close by the end of next year.Skrýt celý příspěvekNesher: L 410NG - mrknete na airzone tv, je tam kratka reportaz o L410 NG, zabery v jakym je stavu atd. Projekt vali celkem pekne, datumy vzletu si dava vedeni spolecnosti, ale ...Zobrazit celý příspěvek
Nesher: L 410NG - mrknete na airzone tv, je tam kratka reportaz o L410 NG, zabery v jakym je stavu atd. Projekt vali celkem pekne, datumy vzletu si dava vedeni spolecnosti, ale nepreflektuji prilis stav a nazor konstrukteru k realnosti toho data. Nicmene posledni odhady mluvi cca o letu 2015.
Flanker.jirka: Co se tyce ztraty motoru u vicemotorovych letounu, neztratite jen ten dany pomer, tj. 50% pri vypadku motoru u dvoumotorovych, ale je to vice procent.Skrýt celý příspěvekDva kusy jsou zoufale málo, éro je to pěkný, snad bude i dobrý, ale v téhle kategorii nedám dopustit na C 130 J 300, přece jen v případě problému s motorem,nebo po zásahu IR ...Zobrazit celý příspěvek
Dva kusy jsou zoufale málo, éro je to pěkný, snad bude i dobrý, ale v téhle kategorii nedám dopustit na C 130 J 300, přece jen v případě problému s motorem,nebo po zásahu IR střelou herka přijde jen o 25% tahu a ne o 50%.
A pokud by chtěl někdo vážne podpořit živořící Ukrajinu, tak dát jim zakázku třeba na AN 70, by nebylo marný, to už je ale jiná kategorie.Skrýt celý příspěvekBTW , vím, že to není přímo k tématu, ale když už tu několikrát padla zmínka o L 410 NG, nevíte někdo jak to s tím projektem skutečně vypadá? Co jsem zjistil z otevřených zdrojů, ...Zobrazit celý příspěvek
BTW , vím, že to není přímo k tématu, ale když už tu několikrát padla zmínka o L 410 NG, nevíte někdo jak to s tím projektem skutečně vypadá? Co jsem zjistil z otevřených zdrojů, prototyp měl vzlétnout buď konce loňského roku, případně počátkem letošního, ale stále nic.Skrýt celý příspěvek
peníze, peníze je třeba posuzovat vždy celou situaci komplexně Aero dělá na KC, současně má zakázky od AČR, chce dělat L39 NG, současně má letiště ve Vodochodech co jim ...Zobrazit celý příspěvek
peníze, peníze
je třeba posuzovat vždy celou situaci komplexně
Aero dělá na KC, současně má zakázky od AČR, chce dělat L39 NG, současně má letiště ve Vodochodech co jim prodělává 30 mil. Kč ročně, protože low cost ve Vodochodech nikdy nebude atd...
ta situace je mnohem komplexnější, nelze to hodnotit jako 2 ks je málo na 4 nemáme prachy.
Je to o složitém jednání jestli tento typ a pak kolik kusů a kdy a za co.
Oni v Brazílii taky nebudou chrlit 10 ks měsíčně a nějaké objednávky už mají.Skrýt celý příspěvekJeste k civilnimu uziti CASA C-235. Podle WIKI.en provozuji tento typ letadla ozbrojene slozky 26 statu prakticky na vsech kontinentech (vcetne USA) - mimo Australie a Antarktidy. ...Zobrazit celý příspěvek
Jeste k civilnimu uziti CASA C-235. Podle WIKI.en provozuji tento typ letadla ozbrojene slozky 26 statu prakticky na vsech kontinentech (vcetne USA) - mimo Australie a Antarktidy. Civilni uziti bylo u 11 operatoru, dnes jde o 4 operatory - 1 v JAR a 3 v USA, kteri dohromady vlastni 5 ks C 235.Skrýt celý příspěvek
Matesaax: Díky. Proč by nešlo vnitřek letounu vybavit pro VIP osoby? Hlavní rozdíl je dolet a spotřeba paliva. Já jsem jen běžný člověk a letecké technice moc neholduji (je to ...Zobrazit celý příspěvek
Matesaax: Díky.
Proč by nešlo vnitřek letounu vybavit pro VIP osoby?
Hlavní rozdíl je dolet a spotřeba paliva.
Já jsem jen běžný člověk a letecké technice moc neholduji (je to stroj jako každý jiný).Skrýt celý příspěvekPandur by se tam rozhodně měl se sklopenou RCWS-30 vejít, jelikož se tam nacpe (podle dostupných informací) LAVIII a další podobné IFV/APC - Pandur je stejně velký. Na délku by se ...Zobrazit celý příspěvek
Pandur by se tam rozhodně měl se sklopenou RCWS-30 vejít, jelikož se tam nacpe (podle dostupných informací) LAVIII a další podobné IFV/APC - Pandur je stejně velký. Na délku by se tam možná nacpaly i dva, ale pak jsme někde na více než 40t, což je výrazně nad maximální nosnost - on už i ten jeden Pandur je jen tak tak pod limitem.
Každopádně pouhé 2 plánované kusy (pokud vůbec) jsou opravdu žalostné. 4 už by bylo možné považovat za smysluplné.Skrýt celý příspěvekVIP verze KC-390 je for dne,nic mě tak nerozesmálo,jako tenhle nesmysl..jistě je možnost využít tento letoun pro dopravu osob,ale jsou role,kdy klasická A-319 je ...Zobrazit celý příspěvek
VIP verze KC-390 je for dne,nic mě tak nerozesmálo,jako tenhle nesmysl..jistě je možnost využít tento letoun pro dopravu osob,ale jsou role,kdy klasická A-319 je nepostradatelná.
Navíc není vůbec jisté,že tohle letadlo vůbec naše armáda koupí,protože úvahy o dvou kusech jsou tu už roky,ale poslední dobou se objevilo v tisku,že na ně stejně nebudou peníze,takže jejich nákup není na pořadu dne.Takže i uvažované 2 kusy by byl obrovský úspěch.
Neustále zminovaný Evektor opravdu nic neřeší,jednak armáda letouny téhle kategorie prakticky nepotřebuje a pokud ano,tak je tu osvědčený L-410NG.Navíc otázky výroby Evektoru je ve hvězdách.Skrýt celý příspěvekDíval jsem se na to a těch 5 gripenů tankovalo max. 3000l paliva za letu, pokud měli vnější nádrže. KC-390 by toto zvládl + pár lidí na palubu by se ještě vlezlo. Si myslím ...Zobrazit celý příspěvek
Díval jsem se na to a těch 5 gripenů tankovalo max. 3000l paliva za letu, pokud měli vnější nádrže.
KC-390 by toto zvládl + pár lidí na palubu by se ještě vlezlo.
Si myslím že toto je nejdelší přelet který kdy naše letouny provedou.Skrýt celý příspěvekEvektor je out hlavně proto, že by to byl další typ, nedává to smysl. To už je lepší L 410NG, armáda je na 410 zvyklá, prakticky nic by se nemuselo měnit (výcvik pilotů, techniků, ...Zobrazit celý příspěvek
Evektor je out hlavně proto, že by to byl další typ, nedává to smysl.
To už je lepší L 410NG, armáda je na 410 zvyklá, prakticky nic by se nemuselo měnit (výcvik pilotů, techniků, většina ND) navíc prakticky veškeré komponenty včetně motoru jsou made in CZ.Skrýt celý příspěvekano to je přece jasné, že tankovaly při přeletu my nepotřebujeme tankovací letadlo na tak dlouhé přelety, tak si půjčíme a na oplátku zase půjčíme naše KC390 na jejich práci - ...Zobrazit celý příspěvek
ano to je přece jasné, že tankovaly při přeletu
my nepotřebujeme tankovací letadlo na tak dlouhé přelety, tak si půjčíme a na oplátku zase půjčíme naše KC390 na jejich práci - kulový blesk zvaný ATARES
Evektor je pro mě out dokud si ho neobjedná aspoň tolik zemí jako KC 390 nerad bych zase platil analogii k 159Skrýt celý příspěvekCN-235 je z převážně používán uživateli v Africe a Asii. Menší počet uživatelů je v Latinské Americe. Letoun je samozřejmě určen hlavně pro vojenské úkoly. Cestu si našel k ...Zobrazit celý příspěvek
CN-235 je z převážně používán uživateli v Africe a Asii. Menší počet uživatelů je v Latinské Americe. Letoun je samozřejmě určen hlavně pro vojenské úkoly. Cestu si našel k několika dopravním společnostem. Napočítal jsem 7 civilních dopravců.
Nemyslím KC-390 mermomocí prosadit do role VIP letounu. Ale jak již tu zaznělo, pokud by úspory a další kladné body převýšili na užíváním Airbusu, tak se vážně nabízí otázka proč to tak neudělat. Pokud navíc vezmem v potaz, že Airbus by se pronajímal, tak by celkový provoz mohl být ekonomičtější. Tyto možnosti by letectvo mělo brát v úvahu, pokud nemá zkostnatělé myšlení.
Otázka, proč Evektor je out?Skrýt celý příspěvekKazd: Italové tankovali při přeletu, přímo na Islandu tankování zmiňováno nebylo. KC-767 navíc mimo paliva vezla i náklad a nějaké příslušníky kontingentu od nás tam a pak i ...Zobrazit celý příspěvek
Kazd: Italové tankovali při přeletu, přímo na Islandu tankování zmiňováno nebylo. KC-767 navíc mimo paliva vezla i náklad a nějaké příslušníky kontingentu od nás tam a pak i zpátky.
Z prostého porovnání tabulkových kapacit (KC-390 34t paliva, 767 73t) bych řekl, že místo jednoho Boeingu by musely letět dva, možná i tři Embraery.
Na druhou stranu, že KC nemá ráhno nám může být trochu jedno, protože Gripeny tankují z hadic (mají sosáček, nikoliv dírečku).Skrýt celý příspěvekKazd: KC-390 není 100% vzdušný tanker (nemá pevné ráhno) KC 135 je plnokrevný vzdušný tanker Ve finále je jedno z čeho náš Gripen natankuje. A pro jiné letouny se asi ...Zobrazit celý příspěvek
Kazd:
KC-390 není 100% vzdušný tanker (nemá pevné ráhno)
KC 135 je plnokrevný vzdušný tanker
Ve finále je jedno z čeho náš Gripen natankuje. A pro jiné letouny se asi používat nebude.
problém je v tom že tankerů je v Evropě celkem málo. A na východ od Aše je nikdo nemá. A ti na západ mají tankery i dopravní letectvo, takže se budou špatně sdílet naše letadla. Navíc na západě kupují A400M takže to bude ještě horší.Skrýt celý příspěvek"Provoz 2 ks A-319J + všechen personál okolo (piloti, mechanici, technici, cenu dílů na skladě atd ) + kolik bude stát provoz 3 ks KC-390 včetně personálu + letových hodin ve ...Zobrazit celý příspěvek
"Provoz 2 ks A-319J + všechen personál okolo (piloti, mechanici, technici, cenu dílů na skladě atd ) + kolik bude stát provoz 3 ks KC-390 včetně personálu + letových hodin ve výcviku (létá se skoro nazdařbůh). A to vše na dobu 15 let. "
jenže my nejsme v této situaci, poněvadž už ty 319 máme. takže do té rozvahy musíte připočíst "zbavení se 319"
pak to bude vycházet jinakSkrýt celý příspěveklehce nesmyslné je zaměňovat letadlo kategorie KC 390 s možností aerial refueling a tanker jako je KC 135. Rozdílná letadla a proto se mohou vhodně doplňovat a já nepíšu nic ...Zobrazit celý příspěvek
lehce nesmyslné je zaměňovat letadlo kategorie KC 390 s možností aerial refueling a tanker jako je KC 135.
Rozdílná letadla a proto se mohou vhodně doplňovat a já nepíšu nic jiného.
Je to stejné jako doplňování CASA +Spartanů + KC 390Skrýt celý příspěvekKazd: Nabízet KC-390 s funkcí vzdušného tankeru výměnou za vzdušný tanker je lehce nesmyslná. Vrata: poučný příspěvek. Aby bylo možné porovnat zda se to vyplatí tak je ...Zobrazit celý příspěvek
Kazd: Nabízet KC-390 s funkcí vzdušného tankeru výměnou za vzdušný tanker je lehce nesmyslná.
Vrata: poučný příspěvek.
Aby bylo možné porovnat zda se to vyplatí tak je nutné brát v potaz asi toto:
Provoz 2 ks A-319J + všechen personál okolo (piloti, mechanici, technici, cenu dílů na skladě atd ) + kolik bude stát provoz 3 ks KC-390 včetně personálu + letových hodin ve výcviku (létá se skoro nazdařbůh). A to vše na dobu 15 let.
Proti
5-6 ks KC-390 + všechno jako v předchozí variantě. A to vše na dobu 15 let.
Poté je možné zhodnotit co je pro AČR nejlepší.
Pokud já vím, tak pilot vždy lítá na jednom typu letounu a nesmí pilotovat jiný typ, aspoň v civilu tomu tak je. Takže při unifikaci není nutné mít tolik pilotů.
Navíc se ušetří na výcviku běžného letu (to se bude provádět v rámci letu s VIP).
A pak jsou tu další drobnosti.
Jak zde někdo říkal v diskuzi tak nepořizujeme letadla,ale celý systém.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...