Dokument: Česká útočná puška CZ 805 BREN

Video: Česká útočná puška CZ 805 BREN z České Zbrojovky / Karel Zahradníček

S potěšením vám dnes představujeme náš vlastní mini dokument o české útočné pušce CZ 805 BREN. Materiál jsme sbírali celé prázdniny, kdy jsme navštívili Českou Zbrojovku, slovenskou výstavu IDEB i cvičení české armády. Jsme především rádi, že nám bylo dovolenou natáčet v továrně České Zbrojovky, kde nám byla předvedena výroba a montáž samotné zbraně. Tímto chceme poděkovat vedení České Zbrojovky i Armády České republiky za jejich vstřícnost při natáčení materiálu.

Připomeňme, že začátkem roku 2010 CZ 805 BREN vyhrála soutěž na novou útočnou pušku pro Armádu České republiky. Smlouva se vztahovala na dodání bezmála 8 000 útočných pušek CZ 805, ale také podvěsných 40mm granátometů a příslušné optiky.

Kromě jiného si také armáda později objednala 600 samopalů CZ SCORPION EVO 3 pro Hradní stráž a 5 500 pistolí CZ 75 PHANTOM.

V letošním roce Ministerstvo obrany navíc rozhodlo nakoupit dalších 10 000 útočných pušek CZ 805 BREN, 7 tisíc pistolí CZ 75 PHANTOM a 500 samopalů CZ SCORPION EVO 3. Dodávky začnou roku 2014 a konec kontraktu je naplánován na rok 2020. Tím dojde ke kompletnímu přezbrojení AČR no nové osobní zbraně jednotlivce.

Kromě jiného, Armáda před nedávnem oznámila záměr nakoupit 200 pušek pro přesnou střelbu v ráži 7,62 mm. Tato zbraň by měla u exponovaných jednotek nahradit letitou „odstřelovačku“ SVD Dragunov.  

CZ 805 BREN A3 Video: CZ 805 BREN v ráži 7,62 mm a úpravě jako puška pro přesnou střelbu - návrh podle Armádních novin / Radek Bartoníček

Jací jsou kandidáti? Můžeme uvažovat o CZ 805 BREN v ráži 7,62 mm, nebo také o německé zbrani HK 417. Obě zbraně jsou horkými kandidáty na novou pušku pro přesnou střelbu pro potřeby AČR.

Nahlásit chybu v článku


Související články

Útočná puška CZ 805 BREN pro indickou armádu?

Indická armáda chce v rámci svého projektu vojáka budoucnosti F-INSAS (Future Infantry Soldier as a ...

Modifikace CZ 805 BREN podle Armádních novin

Již nějaký ten pátek je v Armádě České republiky zavedena útočná puška CZ 805 BREN z produkce České ...

Modifikace CZ 805 BREN podle Armádních novin

Článek, kde jsme graficky upravili uherskobrodskou pušku CZ 805 BREN, měl mezi čtenáři obrovský ...

MSBS-5,56 - Polská útočná puška odhalena

Polský vojenský průmysl jede na plné obrátky. Díky chuti (a vojenskému rozpočtu) polské armády ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Honza
    14:53 20.09.2012

    Poradí mi někdo kde je ten dokument? Já viděl jenom další promo zbrojovky! Jsem zvědav kdy bude někdo schopen dát dohromady názory vojáků, kteří s 805kou pracují. Ten ...Zobrazit celý příspěvek

    Poradí mi někdo kde je ten dokument? Já viděl jenom další promo zbrojovky! Jsem zvědav kdy bude někdo schopen dát dohromady názory vojáků, kteří s 805kou pracují. Ten propagandistický odpad co vypouští ministerstvo a zbrojovka mě začíná vytáčet.Skrýt celý příspěvek

  • Kubec
    11:44 19.09.2012

    Přesně tak. Navíc je podle mě použití zkratky BREN u téhle zbraně degradací tohoto slavného jména. (nemluvě o nesmyslnosti jeho použití). A přesně na gunexpert jsem s možností ...Zobrazit celý příspěvek

    Přesně tak. Navíc je podle mě použití zkratky BREN u téhle zbraně degradací tohoto slavného jména. (nemluvě o nesmyslnosti jeho použití). A přesně na gunexpert jsem s možností modernizace myslel. To co dokázali je naprosto neuvěřitelný a obdivuhodný. Myslim že by tu minimálně jeden článek o nich neměl chybět.Skrýt celý příspěvek

  • Jirka
    22:01 18.09.2012

    pro Kubec, naprostý souhlas, staré osvědčené systémy se vyrábějí právě protože se osvědčily. Už jen to že se to CZUB snaží hrát na "minulost" v podobě kulometu Brno-Enfield je jen ...Zobrazit celý příspěvek

    pro Kubec, naprostý souhlas, staré osvědčené systémy se vyrábějí právě protože se osvědčily. Už jen to že se to CZUB snaží hrát na "minulost" v podobě kulometu Brno-Enfield je jen marketingový tah co zabere tak maximálně na novináře. Stačí se podívat co udělali s 58. lidi od gunexpertu, začínali pomalu na koleně, mít k tomu lepší podmínky, a nebýt tu korupce, tak by CZUB byla bez práce.Skrýt celý příspěvek

  • hurvo
    19:12 18.09.2012

    M2 ma deuce ,50 bmg tu bol dokonca uz v prvej svetovej. Ja sa napr bojim ze ossr maju v plane prezbrojit na s805 a zaroven postavit fabriku cz na slovensku. Ked sa pozriem na ...Zobrazit celý příspěvek

    M2 ma deuce ,50 bmg tu bol dokonca uz v prvej svetovej. Ja sa napr bojim ze ossr maju v plane prezbrojit na s805 a zaroven postavit fabriku cz na slovensku. Ked sa pozriem na poliakov tak sa mi chce plakat.Skrýt celý příspěvek

  • Kubec
    16:37 18.09.2012

    Celej ten nápad kupovat neosvědčený a nedotažený pušky je naprosto scestný. Každej průměrně inteligentní člověk si spočítá, že zbraň která je v oběhu už několik let a má za sebou ...Zobrazit celý příspěvek

    Celej ten nápad kupovat neosvědčený a nedotažený pušky je naprosto scestný. Každej průměrně inteligentní člověk si spočítá, že zbraň která je v oběhu už několik let a má za sebou nespočet ostrých akcí, bude jednoznačně lepší než jakákoliv zbraň v boji neotestovaná (mluvím o SCAR, G36, HK417). Dalším kamenem úrazu je cena, která je u zmíněných zbraní nesrovnatelně nižší. Navíc mi celkově uniká důvod přezbrojení na ráži 5,56, když státy který jí užívaj uvažujou nad změnou na silnější ráži. Nemůžu si pomoct, ale nejlíp mi z toho vychází modernizace sa58, která vyjde minimálně o polovinu levněji než nákup nových pušek a každej kdo tuhle zbraň držel v ruce mi dá za pravdu, že je to zbraň nadčasová, ověřená v boji a naprosto spolehlivá. Vzpomínám si, že jako hlavní důvod přezbrojení byl předložen argument, že se jedná o více než 50 let starou zbraň, nevhodnou pro 21. století. A co třeba systém závěru Mauser, který je starý více jak 110 let, kulomet BMG, který bojoval už v druhé světové válce, či koncept AR15, který je tu zhruba stejně dlouho jako naše 58čka. Všechny tyto systémy se nadále používají v bojích a fungují. Nemůžu si pomoct, ale jako jediný důvod nákupu BRENů vidím korupci.Skrýt celý příspěvek

  • asdf
    16:22 18.09.2012

    Bencroft : reknete mi jedinou dobrou vec na BRENu... a hlavne 2-3x vetsi cena nez konkurence

    Bencroft : reknete mi jedinou dobrou vec na BRENu... a hlavne 2-3x vetsi cena nez konkurence

  • Bencroft
    14:11 18.09.2012

    No, problém je v tom, že to možná není špatná zbraň, ale nemusí být nejlepší pro potřeby profesionální AČR. Když na to tak koukám -dvojranná střelba, uvolňování závěru táhlem pro ...Zobrazit celý příspěvek

    No, problém je v tom, že to možná není špatná zbraň, ale nemusí být nejlepší pro potřeby profesionální AČR. Když na to tak koukám -dvojranná střelba, uvolňování závěru táhlem pro větší bezpečnost, robusní zásobníky, větší hmotnost pro přesnou střelbu. Ono to opravdu zřejmě není zbraň pro speciály/profesionály ale pro braneckou armádu -teda dle mého. Mám takový pocit, že je to celé politické rozhodnutí, kde nákup zbraně pro AČR posloužil jen jako marketingový tah pro Českou Zbrojovku, aby mohla lépe nabízet svou zbraň v zahraničí. Třeba právě v Indii, kde se chystá obří nákup nových útočných pušek a právě CZ 805 se zdá pro potřeby a podmínky indické armády ideální. Neříkám, že to je špatně, ale je to politika. Jakoby vyšší dobro -zisk CZ, zaměstnanost, peníze pro český rozpočet, podpora domácího výrobce prostě převážila nad potřebami vojáků, kteří pro své potřeby nedostali nejlepší produkt na trhu, ale stále "dobrý". Prostě tak to je, tak svět funguje.Skrýt celý příspěvek

  • Hans
    12:33 18.09.2012

    Jeste mi vrta hlavou jedna vec. ... Drive se udavala hmotnost A1 - 3,58kg a A2 - 3,39kg, tedy rozdil 0,19kg. viz produktovy ...Zobrazit celý příspěvek

    Jeste mi vrta hlavou jedna vec. ... Drive se udavala hmotnost A1 - 3,58kg a A2 - 3,39kg, tedy rozdil 0,19kg. viz produktovy list:

    http://www.czub.cz/zbrojovka/c...

    Ted se vsude uvadi A1 - 3,49kg a A2 - 3,41kg, tedy rozdil jen 0,08kg. viz katalog 2012:

    http://www.czub.cz/zbrojovka/c...

    Pokud je tedy posledni verze BRENu o trosku lehci, tak ale karabina musela dostat tezsi hlaven......a nebo se nekam vloudila chybka.Skrýt celý příspěvek

  • asdf
    11:31 18.09.2012

    Hans: Ta zbran je stejne presna jako kazda 5.56

    Hans: Ta zbran je stejne presna jako kazda 5.56

  • Hans
    10:43 18.09.2012

    Myslim, ze vsechny zde popisovane "nedostatky" souvisi s tim, ze to neni zbran pro specialni jednotky a zbytecne velky duraz je kladen na bezpecnost pri manipulaci se zbrani.( ...Zobrazit celý příspěvek

    Myslim, ze vsechny zde popisovane "nedostatky" souvisi s tim, ze to neni zbran pro specialni jednotky a zbytecne velky duraz je kladen na bezpecnost pri manipulaci se zbrani.( Napr. Sa58 ma napinaci paku napravo, aby zkratka vojak nemel prst na spousti, kdyz natahuje zaver)......a myslim, ze i proto nezustalo vypousteni zasobniku integrovane v luciku spouste a chybi vypousteni zaveru. Navic vsechno toto muze vyresit modifikovana zasobnikova sachta, kterou si specialove zameni za tu standardni....pokud ovsem o jeji vyvoj a vyrobu bude mit nekdo zajem.

    Vsichni se shoduji, ze BREN je vejice presny, takze to zásadní, hlaven a jeji ulozeni, se zbrojovce povedlo.Skrýt celý příspěvek

  • asdf
    09:52 18.09.2012

    O.Lacina: srovnava se to s 58 protoze BREN je nastupce... a srovnani oproti stejne konkurenci je jednoznacny FAIL...

    O.Lacina: srovnava se to s 58 protoze BREN je nastupce... a srovnani oproti stejne konkurenci je jednoznacny FAIL...

  • Deadog
    08:15 18.09.2012

    to O.Lacina: tak pokud chcete srovnat zbrane stejne generace ,Bren je ze vsech co ste napsal po technicke strane jednoznacne posledni to prometheus x: mate asi pravdu ,kdyz sem ...Zobrazit celý příspěvek

    to O.Lacina: tak pokud chcete srovnat zbrane stejne generace ,Bren je ze vsech co ste napsal po technicke strane jednoznacne posledni
    to prometheus x: mate asi pravdu ,kdyz sem si zbran prohlizel nevypoustel sem zaver ,protoze sem nechtel delat kraval a vojaci uz tak ze me byli dost nervozni ,ze lustruju kazdy sroubek ,ale ani ve snu by me nenapadlo ze je to jen zachyt ,dival sem se na videa a vsichni dotahuji paku ,coz je teda naprosty failSkrýt celý příspěvek

  • Ondřej Lacina
    23:20 17.09.2012

    Komentáře tady daj za celou knížku a jako člověk, kterej do toho zas takhle nerozumí, jsem rád že tu jsou, ale přijde mi blbost porovnávat CZ 805 s Sa vz. 58. Porovnával bych ...Zobrazit celý příspěvek

    Komentáře tady daj za celou knížku a jako člověk, kterej do toho zas takhle nerozumí, jsem rád že tu jsou, ale přijde mi blbost porovnávat CZ 805 s Sa vz. 58. Porovnával bych zbraně, který jsou na tom generačně stejně/podobně. Takže s SCARem, ACR, M4, HK416 nebo třeba s tou novou polskou MSBS.Skrýt celý příspěvek

  • psovod
    21:53 17.09.2012

    největším problémem není nějaké ovládání nebo váha,ale to,že prostě nefunguje vždy a všude,máme ji v práci a je to pravda,at si armáda nebo výrobce povídá co chce,problém je v ...Zobrazit celý příspěvek

    největším problémem není nějaké ovládání nebo váha,ale to,že prostě nefunguje vždy a všude,máme ji v práci a je to pravda,at si armáda nebo výrobce povídá co chce,problém je v podávání případně vyhazování nábojnic,tot všeSkrýt celý příspěvek

  • prometheus.x
    19:17 17.09.2012

    dobre panove schodneme se natom ze nejvedsi problem je vypousteni zasobniku ( ktere bych rek ze tlacitkovi system je nejlepsi varianta a jde udelat oboustrane viz glock ...Zobrazit celý příspěvek

    dobre panove schodneme se natom ze nejvedsi problem je
    vypousteni zasobniku ( ktere bych rek ze tlacitkovi system je nejlepsi varianta a jde udelat oboustrane viz glock 4generace)
    vypousteni zaveru na kterem se neschodneme jak to tedy je ale zatim co jsem odpozoroval tak vzdy bylo nutne hnout s pakou coz je proste spatne
    vyhozni okenko ze neni na obouch stranach
    me by treba zajimalo jak je to stou velikosti zasobniku
    to ze paku zaveru muzu natahnot tou i tou rukou je hezky ale osobne bych ji mel vzdy jako pravak v pravo jelikoz kmira pri strelbe a kdyz bude vni nejakej bordel tak mi nalita do xichtu

    porovnani s SA58 jsem vybral zamerne jelikoz je to taktez ceska utocna puska
    a kdyz to tak vemu kolem a kolem vyhozni okento vtomto smyslu je taktez univerzalni vypoustec zasobniku taktez a vlastne jedina chyba je prepinac rezimu strelby ten je jen v pravo
    co se tyka hmotnosti nevim ale kdyz jsem porovnal SA58 s plastovim railem na predpazby a i blbej airsoftovej kalach tak ten kalach je tezsi a to musite vzit v uvahu ze proti brenu porovnavate malorazku s plnohodnotnym nabojem kdy s tou malou vcelkou uz zacinaj mit i amici velkej problem jelikoz proste je slabej co se zastavovaciho ucinku tyce
    neberte to tak ze rikam ze bren je spatnej nebo tak ale rikam ze ma podle meho par zasadnich chyb ktere uz jsou davno prekonane ka kdyz to tak vemu srovnavam to tu s konceptem 50let starym a vychazy mi ze proste ma hodne nedodelku a to i kdybych to srovnaval s m4 ktera uz bude mit taky zkoro 50let na krku tak proste ano je relaticne hezkej neini to kus plastu ale je tu to ale
    hrozne rad bych si ji zkusilSkrýt celý příspěvek

  • Deadog
    17:02 17.09.2012

    Muaddib : je to tak , ovladani mohlo byt dotazene a neni ,rozhodne se neda mluvit o oboustranne plnohodnotne zbrani ,mym prizpevkem byl spise popis nez nejaka kritika nebo ...Zobrazit celý příspěvek

    Muaddib :
    je to tak , ovladani mohlo byt dotazene a neni ,rozhodne se neda mluvit o oboustranne plnohodnotne zbrani ,mym prizpevkem byl spise popis nez nejaka kritika nebo dokonce chvala ,ikdyz musim uznat ze se mi zbran libi vzhledove.
    Ve zbrani kterou sem mel v ruce byl zasobnik docela volny ,az sem mel pocit ze mi sam vypadne, z toho sem vyvodil to vypinknutiSkrýt celý příspěvek

  • Muaddib
    15:27 17.09.2012

    Deaddog: Ten záchyt závěru vypustit závěr neumí, umí ho jen zachytit... aspoň "ta moje" to neuměla (ale byla to armádní CZ805) navíc není oboustranný Systém vypouštění pákou ...Zobrazit celý příspěvek

    Deaddog:

    Ten záchyt závěru vypustit závěr neumí, umí ho jen zachytit... aspoň "ta moje" to neuměla (ale byla to armádní CZ805) navíc není oboustranný

    Systém vypouštění pákou sice HK používá, ale kombinuje ho právě s tím tlačítkem vypuštění zásobníku, to že se ten záchyt zásobníku nedá aktivovat "silnou" rukou je významný ergonomický fail, protože vyhazování dalším zásobníkem právě díky šachtě není zas tak efektivní (a efektní) jako u SA58 nebo AK47/74, navíc přitom potom střelec musí zbírat zásobník (a co potom takové taktické přebití... )

    U M4 se dá řešit ambidextrózní ovládání aftermarketově (upravený lower a třeba B.A.D lever) a dospělé kontrukce 21. století to už mají začlěněné do kontrukce přímo.

    Tady se výrobce holedbá všema ovládacíma prvkama... :/

    Mít to tlačítkové vyhazování (oboustranné), STANAGovou šachtu, funkční záchyt (a vypouštění) také oboustranně a větší vyhazovací okno (posunuté více dopředu) (které by se dalo přehodit doprava/doleva) případně systém loweru udělat tak, aby se tam dala nacvaknout nějaká bullpupová verze a udělat skutečně jednoduše vyměnitelnou hlaveň (a závorník) tak aby se dala provozovat ve více rážích (7,62x39, 5,45x39, 6,8 SPC .223 rem etc.) a v různých délkách a tlušťkách, tak by to byl hezkej kvér...

    takhle maj i ti poláci vzhledově podobný, ale mnohem dotaženější stroj....Skrýt celý příspěvek

  • noname
    14:47 17.09.2012

    asdf: to co píšeš je každému jasné, proto se ptám autora co tím myslel

    asdf: to co píšeš je každému jasné, proto se ptám autora co tím myslel

  • asdf
    13:59 17.09.2012

    pokud vim tak ci jak je to utocna puska strilejici puskovy naboj... a redukovane strelivo jsou streli co maji nizsi vykon napr. kvuli strelnicim atd... takze i 5.56 se dela ...Zobrazit celý příspěvek

    pokud vim tak ci jak je to utocna puska strilejici puskovy naboj... a redukovane strelivo jsou streli co maji nizsi vykon napr. kvuli strelnicim atd... takze i 5.56 se dela redukovana...Skrýt celý příspěvek

  • Hans
    12:44 17.09.2012

    to asdf:

    5,56x45, 7,62x39, 6,8SPC, .... je "puškové strelivo s redukovaným výkonem" oproti klasickým "puškovým nábojům" jako jsou 7,62x51 neno 7,62x54R.

    to asdf:

    5,56x45, 7,62x39, 6,8SPC, .... je "puškové strelivo s redukovaným výkonem" oproti klasickým "puškovým nábojům" jako jsou 7,62x51 neno 7,62x54R.

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 4