Dokonalá zbraň? 31 pilotů hodnotilo stíhačku F-35A
- 7. 8. 2016
- 52 komentářů
- Jan Grohmann
Do dnešních dnů stíhačku F-35A Lightning II pilotovalo 174 pilotů amerického letectva (U.S. Air Force). Americký konzervativní think tank The Heritage Foundation vyzpovídal 31 těchto pilotů a položil jim několik jednoduchých otázek:”Jak hodnotíte stíhačku F-35A? Je lepší F-35A než vaše předchozí letadlo? S jakým letadlem chcete letět do boje?”
Americká stíhačka F-35 je mediálně zřejmě nejvíce kontroverzní letadlo všech dob, minimálně z důvodu značného nárůstu ceny. Kontroverze však vzbuzují i technické parametry letadla.
Technické hodnocení je však ošemetné, protože drtivá většina hodnotitelů nemá přístup k informacím o reálných možnostech stíhačky. Lze tak jen odhadovat možnosti radaru, komunikace, elektronického a kybernetického boje, snadnost pilotáže nebo schopnost pilota F-35 správně vyhodnocovat taktickou situaci kolem letadla (situační povědomí).
Americký think tank The Heritage Foundation proto anonymně vyzpovídal 31 pilotů F-35A (verze s klasickým startem a přistáním), kteří mají předchozí zkušenosti s letadly F-15C, F-15E, F-16C a A-10.
Hodnocení tedy nezahrnuje zkušeností pilotů s verzí F-35B (s krátkým startem a kolmým přistáním) a námořní verzí F-35C.
Klíčové poznatky reportu:
Všech 31 pilotů si téměř ve všech scénářích leteckého souboje vybere raději F-35A před svým předchozím letadlem - tedy zmiňovanými F-15C, F-15E, F-16C a A-10. Stíhačka F-35A má přitom kvůli pokračujícímu vývoji účelově omezenou schopnost provádět manévry s velkým přetížením a také sníženou citlivost odezvy na zásahy pilota do řízení.
Dlužno dodat, že především stíhací F-15C je určen k vedení vzdušného boje a k vybojování vzdušné nadvlády. Bývalý pilot F-15C však uvedl, že se stíhačkou F-35A dokázal v simulovaných vzdušných soubojích F-15C pravidelně porážet.
Podle bývalého pilota F-16C, absolventa kurzu instruktora zbraní slavné akademie Top Gun, F-35 provádí otáčení trvalou rychlostí až 28° za sekundu. Navíc po odstranění softwarového omezení (hlídající velké přetížení) bude F-35 schopna ještě rychlejších obratů. V současné době software F-35 omezuje provádět manévry s přetížením větším než 7 G.
Další tři instruktoři bojových letadel F-16CJ Wild Weasel - speciální verze F-16 určené k ničení protivzdušné obrany (PVO) protivníka - uvedli, že jeden F-35A dokáže ničit jedno stanoviště PVO protivníka účinněji, než tři spolupracující F-16CJ.
Osobní názory pilotů, kteří srovnávají manévrovací schopnosti svých předešlých letadel (F-15C, F-15E, F-16C, A-10) s manévrovacími schopnostmi F-35A. Instantaneous turn - neustálená zatáčka; Sustained turn rate - rychlost zatáčení v ustálené zatáčce; Responsiveness at slow speeds - odezva letounu na zásahy pilota do řízení za nízkých rychlostí; Stack/scissors performance - výkon při “dogfight” manévrech typu “stack” a “nůžky”; Ability to recover aispeed - schopnost znovuzískání rychlosti (při leteckých soubojích). (0 - nejhorší, 5 - nejlepší). / The Heritage Foundation
Radar stíhačky F-35 typu AESA lze podle pilotů použít jako účinný prostředek elektronického boje - F-35 pomocí radaru umí rušit jiné radary stíhaček a PVO. Elektronický útok údajně probíhá takovým způsobem, že protivník ani nepozná, že je rušen.
Podle bývalého pilota A-10 díky výjimečnému situačnímu povědomí a bohaté senzorové výbavě je stíhačka F-35 v poskytování blízké pozemní podpory CAS (Close Air Support) stejné dobrá nebo lepší jako A-10. Pilot navíc zdůraznil, že F-35 je jediné letadlo schopné poskytovat CAS v protivníkem silně bráněném vzdušném prostoru.
Oproti stealth letounům jako B-2, F-22 a F-117, je speciální stealth povrch F-35 mnohem jednoduší na údržbu. F-35 proto dokáže (na rozdíl od jmenovaných letadel) provádět bojové nebo cvičné lety několikrát denně.
Piloti ale v rozhovoru také připomínali, že vývoj letadla není ještě ukončen. Problémy způsobuje software, který řídí zpracování, třídění a prezentaci dat ze všech senzorů do jediného taktického obrazu (tzv. "sensor fusion"). Podle pilotů software stále nepracuje správně a v některých případech zobrazuje chybné údaje.
Report se také zaobírá hodně diskutovanou cenou. Po rozjetí plné sériové výroby (2018) má údajně cena F-35A poklesnout pod úroveň letadel Eurofighter Typhoon, Rafale nebo F-15K Strike Eagle. Všechny tyto tři letouny 4,5 generace přitom F-35A překonává nejen v operacích vzduch-země, ale také ve vedení vzdušného boje.
Zdroj: The Daily Signal
Související články
F-35A Lightning II rozdrtil stíhačku F-15E Strike Eagle
Americké letectvo (U.S. Air Force) v rámci testování nasadilo stíhačky F-35A Lightning II proti ...
- 04.07.2016
- 50 komentářů
- Jan Grohmann
Ruské trápení se stíhačkou Suchoj T-50
Rusko se stále potýká s vývojovými a cenovými problémy nové stíhačky Suchoj T-50. Podle ruského ...
- 08.07.2016
- 101 komentářů
- Jan Grohmann
Legenda pokračuje: Stíhačky F-16 čeká zářná budoucnost
I přes příchozí stíhačku páté generace F-35 Lightning II pro mnoho zemí zůstane hlavním bojovým ...
- 14.07.2016
- 28 komentářů
- Jan Grohmann
Stíhačka F-35A amerického letectva připravená k boji
Americké letectvo (U.S. Air Force) deklarovalo dosažení bojové připravenosti s první letkou stíhaček ...
- 03.08.2016
- 21 komentářů
- Jan Grohmann
..se mi moc líbí, že když člověk upozorní na výkonovou propast mezi F-15C a E, tak začne dostávat od JSF zamilovanců mínusy, protože nechápou o čem je řeč :) Jinak tady co si ...Zobrazit celý příspěvek
..se mi moc líbí, že když člověk upozorní na výkonovou propast mezi F-15C a E, tak začne dostávat od JSF zamilovanců mínusy, protože nechápou o čem je řeč :)
Jinak tady co si třeba myslí F-16 žokejové o F-15E a dvoumístných letadlech (jsem jak Shania, je to z F16.net :)
...... The belief is that a 2-man crew is inherently flawed. When you divide the duties up like they do, both folks tend to take a "he's got it" mentality. Conversly, when you know deep down that you are the only person in this cockpit, and you are going to get killed if you dont do something right....it tends to focus ones thoughts. Thus split second decisions dont have to go eyes-brain-mouth-ear-brain-controls. There is a reason the air force doenst produce 2-man fighters anymore. The only reason I would want someone else in my airplane is to have more eyeballs, but thats not worth the trade off in the quality of my single seat wingman. IMHO
...při dálkových misích a některých BFM se ale dvě kebule dost hodí, o tom žádná
I second deadseal's comments and I know at least a half dozen Mudhen pilots that would agree as well. I've personally gone 1v2 several times for ACM and owned both of them even when starting from a position of disadvantage (I was in a 2 tank, ECM, TGP, HTS configuration for reference). Further, the crew concept is inefficient for fighter operations. In a CAS war the pilot ends up being the chauffer and the GIB does all the work. For Air-to-Air, the GIB does most of the work but the pilot actually shoots which leads to delayed shots. For BFM and ACM, the GIB's sole job is to look behind the jet and tell the pilot when to jink but in my experience, their calls are delayed and they lose sight often (their used to a Strike Eagle size adversary and the Viper tends to disappear). We will probably hear some Mudhen drivers disagree but it takes very little time to get a Strike Eagle down to the floor and out of energy.
------------------
...jinak pro pochopení výkonostní kritiky by se měla F-35 hlavně porovnávat s F-16C, tam je základ reptání..Skrýt celý příspěvekOno se to nezdá, ale porovnávat to s těma typama na obrázku je na jednu stranu v pořádku, ale na druhou stranu trochu nefér, protože ačkoliv to jsou všechno aktivní stroje, zároveň ...Zobrazit celý příspěvek
Ono se to nezdá, ale porovnávat to s těma typama na obrázku je na jednu stranu v pořádku, ale na druhou stranu trochu nefér, protože ačkoliv to jsou všechno aktivní stroje, zároveň to jsou stroje notně "vousaté" - všechny mají na krku dva křížky a některé i tři (třeba A-10).
F-15 - první let 1972, zavedena 1976, Céčko 1978 (nezdá se to, že jo?), Ečko 1988
F-16 - první let 1974, zavedena 1978, C block 52 prvně v roce 1991 (taky už dvacítka, ten čas letí)
A-10 - první let 1972, zavedení 1977, od tý doby téměř beze změny (létaj stále původní draky, až nedavno se měnily křídla a dostalo novou avioniku, i tak je to pořád ale těžkej analog).
Je to asi jako kdybych porovnával F-16 s F-86.
Mimochodem, to porovnání s éčkem je asi nejazjímavější: Éčko je větší a těžší letoun (o tunu), zase má ale víc tahu (cca 30kN bez forsáže) a větší plochu křídel (14m2). Oproti F-35 nám nabízí míň STEALTH, ale větší nosnost (o skoro 4 tuny) a hlavně má dva členy posádky, což je v určitém profilu misí výhoda a je otázka, jestli toho druhého člena dokáze vykompenzovat pokročilejší avionika F-35.
Porovnání s A-10 je sice zajímavé, ale jen do okamžiku, než si uvědomíme pro jakou válku jsou ty letadla určený.
F-35 je totiž v určitém směru slečinka z města, to éro má špičkový výkony, ale je pro něj nutný mít i odpovídající zázemí, a navíc se nepočítá, že by základny, ze kterých operuje, dostaly nějakej zásah.
A-10 je oproti tomu takovej traktor, kterýmu stačí rovná louka za lesem a stodola se základním nářadím, žádný super letiště nejsou třeba, protže se počítalo s tím, že jich většina dostane zásah a těch pár provozuschopnejch bude potřeba pro stíhačky a bombardéry.
Pětatřicítka je sice vybavená interním diagnostickým systémem, kterej by měl být schopnej průběžně monitorovat stav letadla a posílat požadavky na náhradní díly, jenže oproti tomu díry v A-10 zalátáte kusem plechu nebo troskama jiný A-10. Prostě - u A-10 se počítalo s ím, že budou ztráty, a nemalý, a tomu to letadlo odpovídalo. U F-35 se předpokládá, že žádný ztráty nebudou.Skrýt celý příspěvekPut_in: zapomínáte, že možnosti F-35 rostou "každým dnem". Potenciál toho letadla je podstatně větší, než byl třeba před rokem, dvěma, kdy se objevily vámi zmíněné názory. De facto ...Zobrazit celý příspěvek
Put_in: zapomínáte, že možnosti F-35 rostou "každým dnem". Potenciál toho letadla je podstatně větší, než byl třeba před rokem, dvěma, kdy se objevily vámi zmíněné názory. De facto se srovnává jiné letadlo.Skrýt celý příspěvek
F-35 není asi nejlepší bojové letadlo všech dob. Je to stroj s tím nejlepším co dokáže technika první poloviny 21. století poskytnout. Jako u každého stroje je to otázka ...Zobrazit celý příspěvek
F-35 není asi nejlepší bojové letadlo všech dob.
Je to stroj s tím nejlepším co dokáže technika první poloviny 21. století poskytnout.
Jako u každého stroje je to otázka kompromisů -fyzikálně / vojenských -tj. co nám fyzika a technika umožní a finančních.
I nejmodernější letadlo, třeba za 50 let se bude nechat sundat flakem z 2. světové. Je to otázka jestli budu vědět v jaké výšce, jak rychle a kdy přes to údolí poletí.
Pokud bychom chtěly dokonalý nezničitelný stroj, vyjdou nám nekonečné rozměry, hmotnosti a ceny. Takže na pořadu dne jsou kompromisy.
A jestli mají zákazníci dost peněz, je to nádherné pro nepřítele hodně nebezpečné éro,Skrýt celý příspěvekApache: souhlasím. Musíme počkat až vychytaji muchy jeto složité supermoderní letoun který teprve dozrává a chvíli to ještě bude trvat.
Apache: souhlasím. Musíme počkat až vychytaji muchy jeto složité supermoderní letoun který teprve dozrává a chvíli to ještě bude trvat.
..jináč je to hezký, ale pokud tam mají limit 7G a finální letadlo má ambice(?) být stíhačkou s 9G, tak zatím není co srovnávat. Takto do testu zahrnuli A-10 a průměr jim pak vyšel ...Zobrazit celý příspěvek
..jináč je to hezký, ale pokud tam mají limit 7G a finální letadlo má ambice(?) být stíhačkou s 9G, tak zatím není co srovnávat. Takto do testu zahrnuli A-10 a průměr jim pak vyšel přijatelně, ale co piloty musí sakra pálit je ten druhý řádek vs F-15C a F-16C.Skrýt celý příspěvek
nakonec dává to asi smysl i kdyby všechny měly PW229 - v tom testu se asi nepočítalo s možností nabírat rychlost po boji střemhlavým letem (jelikož se často končí u země)....a v ...Zobrazit celý příspěvek
nakonec dává to asi smysl i kdyby všechny měly PW229 - v tom testu se asi nepočítalo s možností nabírat rychlost po boji střemhlavým letem (jelikož se často končí u země)....a v horizontálním letu je na vysokým úhlu náběhu ta hmotnost zase dost znátSkrýt celý příspěvek
No někdo nahoře už se evidentně chytil za nos a řekl si, že vrátí část peněz co měly jít na letadlo a ne na letní ranch v Texasu :). Nemám pochyb, že na konci vývoje konkurenty ...Zobrazit celý příspěvek
No někdo nahoře už se evidentně chytil za nos a řekl si, že vrátí část peněz co měly jít na letadlo a ne na letní ranch v Texasu :).
Nemám pochyb, že na konci vývoje konkurenty F-35 spočítá na prstech i nešikovný pyrotechnik... ono ostatně USA má tendenci všechno lehce "přetestovávat" (viz. tanky Abrams a jejich nulové ztráty na životech v prvním ostrém konfliktu proti čtyřnásobné přesile). Jejich armáda není nakreslená a vysněná na papíře.
Každopádně je fajn vidět, že se jim projekt začíná dařit.Skrýt celý příspěvek...ty výsledky u F-15C a E hezky ukazují, co udělá tuna hmotnosti na letadle a ani nepomůžou silnější motory... ..ale celkem překvapí to mizerný nabírání rychlosti u E (jestli to ...Zobrazit celý příspěvek
...ty výsledky u F-15C a E hezky ukazují, co udělá tuna hmotnosti na letadle a ani nepomůžou silnější motory...
..ale celkem překvapí to mizerný nabírání rychlosti u E (jestli to není tím, že spousta Éček ještě lítá s F100-PW-220 a nedostaly 229...?Skrýt celý příspěvekStupidní to není. Abyste mohl jít až na hranu možností letounu - hardwaru, musíte vychytat software, jinak riskujete naprosto zbytečně ztrátu stroje a hlavně zkušeného testovacího ...Zobrazit celý příspěvek
Stupidní to není. Abyste mohl jít až na hranu možností letounu - hardwaru, musíte vychytat software, jinak riskujete naprosto zbytečně ztrátu stroje a hlavně zkušeného testovacího pilota.
Jinak někdy před rokem jsem u článku nějakého bezejmenného pilota, který v souboji dostal na prdel od F-16, říkal, že až se s tím naučí, tak bude mluvit jinak. A v zásadě je to tu.Skrýt celý příspěvekNení to tak dávno, kdy si mnozí piloti F-16 na F-35 dost výrazně stěžovali a prohlásili, že by raději zůstali na agilnějších F-16. Výsledek této ankety naprosto chápu. US Army si ...Zobrazit celý příspěvek
Není to tak dávno, kdy si mnozí piloti F-16 na F-35 dost výrazně stěžovali a prohlásili, že by raději zůstali na agilnějších F-16. Výsledek této ankety naprosto chápu. US Army si jistě pojistila, aby její zaměstnanci už nikdy nevypustili do světa informace o tom, jak problémovou zbraň to mají. Testovací řidič nějaké automobilky by si jistě také určitě nedovolil říci, že nový model jejich značky je kus šrotu. Druhý den by už byl na pracáku. A co se týče omezených vlastností F-35 z důvodu ještě probíhajícího vývoje - to je asi nejstupidnější poznámka, kterou jsem tu četl. Proč to autor nerozvede do detailů, nebo o tom nic neví? Toto by nikdo dobrovolně neudělal. Ba naopak, během vývoje se zkouší, kam až lze technicky zajít. Vlastnosti F-35 nejsou nikterak záměrně omezeny, jen její tvar je aerodynamicky vysoce nestabilní a v současnosti se vývojářům ještě nepodařilo vyvinout avioniku, která by letounu umožnila větší agilitu. A kdo ví, jestli se to vůbec kdy nějak výrazněji vylepšit podaří.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...