Dokonalá zbraň? 31 pilotů hodnotilo stíhačku F-35A

F-35 není jen letadlo, ale nesmírně komplexní bojový systém. Naprosto klíčové jsou prostředky pozemního zabezpečení, které udržují stíhačky F-35 letuschopné a především bojeschopné; větší foto / Public Domain 

Do dnešních dnů stíhačku F-35A Lightning II pilotovalo 174 pilotů amerického letectva (U.S. Air Force). Americký konzervativní think tank The Heritage Foundation vyzpovídal 31 těchto pilotů a položil jim několik jednoduchých otázek:”Jak hodnotíte stíhačku F-35A? Je lepší F-35A než vaše předchozí letadlo? S jakým letadlem chcete letět do boje?”

Americká stíhačka F-35 je mediálně zřejmě nejvíce kontroverzní letadlo všech dob, minimálně z důvodu značného nárůstu ceny. Kontroverze však vzbuzují i technické parametry letadla.

Technické hodnocení je však ošemetné, protože drtivá většina hodnotitelů nemá přístup k informacím o reálných možnostech stíhačky. Lze tak jen odhadovat možnosti radaru, komunikace, elektronického a kybernetického boje, snadnost pilotáže nebo schopnost pilota F-35 správně vyhodnocovat taktickou situaci kolem letadla (situační povědomí).

Americký think tank The Heritage Foundation proto anonymně vyzpovídal 31 pilotů F-35A (verze s klasickým startem a přistáním), kteří mají předchozí zkušenosti s letadly F-15C, F-15E, F-16C a A-10.

Hodnocení tedy nezahrnuje zkušeností pilotů s verzí F-35B (s krátkým startem a kolmým přistáním) a námořní verzí F-35C.

Klíčové poznatky reportu:

Všech 31 pilotů si téměř ve všech scénářích leteckého souboje vybere raději F-35A před svým předchozím letadlem - tedy zmiňovanými F-15C, F-15E, F-16C a A-10. Stíhačka F-35A má přitom kvůli pokračujícímu vývoji účelově omezenou schopnost provádět manévry s velkým přetížením a také sníženou citlivost odezvy na zásahy pilota do řízení.

Dlužno dodat, že především stíhací F-15C je určen k vedení vzdušného boje a k vybojování vzdušné nadvlády. Bývalý pilot F-15C však uvedl, že se stíhačkou F-35A dokázal v simulovaných vzdušných soubojích F-15C pravidelně porážet.

Podle bývalého pilota F-16C, absolventa kurzu instruktora zbraní slavné akademie Top Gun, F-35 provádí otáčení trvalou rychlostí až 28° za sekundu. Navíc po odstranění softwarového omezení (hlídající velké přetížení) bude F-35 schopna ještě rychlejších obratů. V současné době software F-35 omezuje provádět manévry s přetížením větším než 7 G.

Další tři instruktoři bojových letadel F-16CJ Wild Weasel - speciální verze F-16 určené k ničení protivzdušné obrany (PVO) protivníka - uvedli, že jeden F-35A dokáže ničit jedno stanoviště PVO protivníka účinněji, než tři spolupracující F-16CJ.

Osobní názory pilotů, kteří srovnávají manévrovací schopnosti svých předešlých letadel (F-15C, F-15E, F-16C, A-10) s manévrovacími schopnostmi F-35A. Instantaneous turn - neustálená zatáčka;  Sustained turn rate - rychlost zatáčení v ustálené zatáčce; Responsiveness at slow speeds - odezva letounu na zásahy pilota do řízení za nízkých rychlostí; Stack/scissors performance - výkon při “dogfight” manévrech typu “stack” a “nůžky”; Ability to recover aispeed - schopnost znovuzískání rychlosti (při leteckých soubojích). (0 - nejhorší, 5 - nejlepší). / The Heritage Foundation

Radar stíhačky F-35 typu AESA lze podle pilotů použít jako účinný prostředek elektronického boje - F-35 pomocí radaru umí rušit jiné radary stíhaček a PVO. Elektronický útok údajně probíhá takovým způsobem, že protivník ani nepozná, že je rušen.

Podle bývalého pilota A-10 díky výjimečnému situačnímu povědomí a bohaté senzorové výbavě je stíhačka F-35 v poskytování blízké pozemní podpory CAS (Close Air Support) stejné dobrá nebo lepší jako A-10. Pilot navíc zdůraznil, že F-35 je jediné letadlo schopné poskytovat CAS v protivníkem silně bráněném vzdušném prostoru.

Oproti stealth letounům jako B-2, F-22 a F-117, je speciální stealth povrch F-35 mnohem jednoduší na údržbu. F-35 proto dokáže (na rozdíl od jmenovaných letadel) provádět bojové nebo cvičné lety několikrát denně.

Piloti ale v rozhovoru také připomínali, že vývoj letadla není ještě ukončen. Problémy způsobuje software, který řídí zpracování, třídění a prezentaci dat ze všech senzorů do jediného taktického obrazu (tzv. "sensor fusion"). Podle pilotů software stále nepracuje správně a v některých případech zobrazuje chybné údaje.

Report se také zaobírá hodně diskutovanou cenou. Po rozjetí plné sériové výroby (2018) má údajně cena F-35A poklesnout pod úroveň letadel Eurofighter Typhoon, Rafale nebo F-15K Strike Eagle. Všechny tyto tři letouny 4,5 generace přitom F-35A překonává nejen v operacích vzduch-země, ale také ve vedení vzdušného boje.

Zdroj: The Daily Signal

Nahlásit chybu v článku


Související články

F-35A Lightning II rozdrtil stíhačku F-15E Strike Eagle

Americké letectvo (U.S. Air Force) v rámci testování nasadilo stíhačky F-35A Lightning II proti ...

Ruské trápení se stíhačkou Suchoj T-50

Rusko se stále potýká s vývojovými a cenovými problémy nové stíhačky Suchoj T-50. Podle ruského ...

Legenda pokračuje: Stíhačky F-16 čeká zářná budoucnost

I přes příchozí stíhačku páté generace F-35 Lightning II pro mnoho zemí zůstane hlavním bojovým ...

Stíhačka F-35A amerického letectva připravená k boji

Americké letectvo (U.S. Air Force) deklarovalo dosažení bojové připravenosti s první letkou stíhaček ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Arccos
    13:28 09.08.2016

    YF-22 vyhrál mimo jiné i právě kvůli velikosti. V té době se ještě stále uvažovalo o navalizované verzi a YF-23 byl zkrátka na letadlovku příliš velký.

    YF-22 vyhrál mimo jiné i právě kvůli velikosti. V té době se ještě stále uvažovalo o navalizované verzi a YF-23 byl zkrátka na letadlovku příliš velký.

  • stirling
    13:21 09.08.2016

    O velikosti se nedávno psalo i u f22, že z pohledu nosnosti a reálného zapojení dnes měl vyhrát YF-23, ale že v tu dobu by to bylo moc revoluční a proto vyhrál více konvenční ...Zobrazit celý příspěvek

    O velikosti se nedávno psalo i u f22, že z pohledu nosnosti a reálného zapojení dnes měl vyhrát YF-23, ale že v tu dobu by to bylo moc revoluční a proto vyhrál více konvenční YF-22. U budoucího stíhače 6gen se asi bude počítat i s nesením dronů a asi dokonale spolupráce s drony podobné kategorie (vybavuji si jeden přihlouplý film, ale asi tak nějak to bude vypadat - jeden pilotovaný letoun letí spolu s drony stejné kategorie). S novou generací motorů se při nízké cestovní rychlosti i ze stíhačů stanou letadla s obrovským doletem.
    F35 opravdu bude více než náhradou za f16 a potvrzují se slova jejich obhájců (netvrdím, že s v projektu neudělalo spoustu chyb a utratilo se určitě více než mělo, ale tak to většinou dopadá vždy). Až si vše sedne a klesne cena, tak letadla typu (f16,18, gripen atd. - ruská vynechávám nechci se dohadovat) budou v hodně velké defenzivě, otázka je jak si povedou nové generace levných letadel z číny.Skrýt celý příspěvek

  • logik
    11:34 09.08.2016

    Rase: Nesměšoval bych víceúčelovost (tedy defakto F35 měla být F/A35) a schopnost přistávat na letadlovkách a "vrtulníkových lodích" (STOVL :-)). Od víceúčelovosti se IMHO ...Zobrazit celý příspěvek

    Rase: Nesměšoval bych víceúčelovost (tedy defakto F35 měla být F/A35) a schopnost přistávat na letadlovkách a "vrtulníkových lodích" (STOVL :-)). Od víceúčelovosti se IMHO neustoupí, ta se povedla, to co se od toho letadla asi nebude chtít je navalizace.

    Pokud by to byl návrat ke stíhacímu speciálu, tak by to pak navíc ani nemohlo nahradit Strike Eagla.

    Ohledně dvou motorů a doletu, tak ty maj výhodu v tom, že v nouzi se doletí i na jeden, ale jinak jeden velkej a silnej motor je hospodárnější (jak k nákladům na výrobu, tak na spotřebu doletu) než dva malý, jen se ho musí umět vyrobit. Což se u F35 povedlo - jeden motor F35 má větší tah, než dva F/A-18.
    Požadavek na dva motory mělo tradičně nejvíce námořnictvo, které si už zvyká na jednomotorák. Na druhou stranu - jak píše Shania, novej stroj bude asi supertěžké letadlo (na stíhače) a tam možná jeden motor stačit nebude.

    Shania: Jak to myslíš s tím, že u F35 neplatí víceúčelovost? Myslels jednoúčelovost, nebo něco jiného? (Třeba pořádného buřta? :-))Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    09:37 09.08.2016

    Paradní vyprávění test pilota LM - lítal se spoustou strojů, včetně Mig-23 https://www.youtube.com/watch?... Rase: koncepce víceúčelových strojů tak jak to známe u ...Zobrazit celý příspěvek

    Paradní vyprávění test pilota LM - lítal se spoustou strojů, včetně Mig-23

    https://www.youtube.com/watch?...

    Rase: koncepce víceúčelových strojů tak jak to známe u 4 generace už tak nějak neplatí u F-35 a u 6gen už nebude existovat vůbec.

    Tipnu si, že ten nový stroj bude velký, unese hodně munice a daleko a bude mít senzory o kterých se teď F-35 ani nesnilo a bude supercruiser minimálně jako F-22.

    To na co si netipnu je že bude lítat standardně přes mach 2.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    08:27 09.08.2016

    Logik: Mno nějakou dobu se na tom stroji již pracuje a hlavně se nemá jednat o multifunkční stroj. Údajně se poučili z F-35 a nebude se tlačit na to, aby byl jeden stroj pro ...Zobrazit celý příspěvek

    Logik:
    Mno nějakou dobu se na tom stroji již pracuje a hlavně se nemá jednat o multifunkční stroj. Údajně se poučili z F-35 a nebude se tlačit na to, aby byl jeden stroj pro všechny složky. V podstatě to bude něco mezi F-22 a F-35, můžou tedy využít poznatků z jejich vývoje nebo i některé komponenty, které se musely třeba pro F-35 složitě vyvíjet. Hlavní je že, bude mít dva motory (větší dolet, výkony) patrně to bude i nový typ motorů. Především prvky typické pro letouny 6.generace: schopnost letu s pilotem nebo bez, trup bez ocasu atd.Skrýt celý příspěvek

  • Starlight
    23:33 08.08.2016

    Pro autora. Dovolil bych si doporučit pár upřesňujících terminologických vylepšení, tak jak jsou zvykem v české odborné terminologii: Instantaneous turn – neustálená ...Zobrazit celý příspěvek

    Pro autora. Dovolil bych si doporučit pár upřesňujících terminologických vylepšení, tak jak jsou zvykem v české odborné terminologii:

    Instantaneous turn – neustálená zatáčka

    Sustained turn rate – rychlost zatáčení v ustálené zatáčce

    Responsiveness at slow speeds – odezva letounu na zásahy pilota do řízení za nízkých rychlostí

    Stack/scissors performance - to je skutečně „cimrmanovský překladatelský oříšek“. Zejména výraz „Stack“. V současné české praxi se totiž používá jen angličtina. Ostatně ani žádné české termíny neexistují.

    Oba termíny skutečně patří do oblasti základních manévrů pro manévrový vzdušný boj, zejména pro útočnou fázi. V realitě pak oba výše uvedené manévry na sebe plynule navazují. Zatímco manévr „Scissors“ (nůžky) je zpravidla typickým manévrem v horizontále, kde se nejvíce projeví obratnost/řiditelnost okolo podélné osy („křidélka“), tak manévr „Stack“ je zase ve vertikále. Jeho cílem je „v mžiku“ získat přiměřený výškový odstup od protivníka (nad ním nebo i pod ním), aby nedošlo buď k předletění cíle, nebo aby pilot získal situační rozhled, anebo se vytvořil prostor pro další navazující manévr. Klíčem k tomuto manévru je mimo jiné i dobrá obratnost/ řiditelnost letounu okolo příčné osy („výškovka“).

    Američany vybraných 5 srovnávacích parametrů/oblastí se skutečně velmi dobře hodí k subjektivnímu porovnávání letounů v podzvukovém manévrovém boji s velkými ztrátami energie. Za hodnocenými oblastmi jsou totiž schovány kombinace různých exaktních parametrů. Například aerodynamická účinnost, plošné zatížení, poměr tahu ke hmotnosti, obratnost (řiditelnost vs. stabilita) okolo hlavních os a za nízkých rychlostí.

    Tyto parametry se sami o sobě také často používají při srovnání výkonů různých letounů. Nicméně použití jednotlivých izolovaných parametrů má nevýhodu v tom, že nedávají dobrý obraz o skutečných výkonech a vlastnostech, které ovlivňuje vždy různorodá směsice těchto parametrů.Skrýt celý příspěvek

  • logik
    22:06 08.08.2016

    Shania: otázka je, jestli pro strike účely (tedy na místo F15E) bude mít na výběr. Schopnosti PVO se zvyšují a F15 se nemá (oproti F35) čím "bránit" - ať už jde o prostředky REB, ...Zobrazit celý příspěvek

    Shania: otázka je, jestli pro strike účely (tedy na místo F15E) bude mít na výběr. Schopnosti PVO se zvyšují a F15 se nemá (oproti F35) čím "bránit" - ať už jde o prostředky REB, nebo VLO.

    Samozřejmě, představa je, že F15 nahradí 6. generace, ale vzhledem k tomu, jak dlouho trval a trvá vývoj 5., tak je to dosti optimistický scénář. Zas na druhou stranu, v dnešní politické situaci se na vývoj 6. generace asi bude tlačit více, než se tlačilo v první dekádě na 5.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    21:57 08.08.2016

    I kdyby je f-35 dokázala 100% nahradit, USAF to neudělá, pokud bude mít na výběr, budou je chtít nahradit, jak pise rase přímý dvoumotorovym nástupcem. F35 ale muže docasne ...Zobrazit celý příspěvek

    I kdyby je f-35 dokázala 100% nahradit, USAF to neudělá, pokud bude mít na výběr, budou je chtít nahradit, jak pise rase přímý dvoumotorovym nástupcem.

    F35 ale muže docasne nahradit nektere f15 pokud dojde ke zpoždění tohoto nastupce, takže je třeba doufat, že ten program poběží bez problémů, nezpozdi se nebo ho nezruší.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    21:24 08.08.2016

    F-15 má nahradit až (vyvíjený) letoun 6.generace. F-35 je v základu lehčí (jednomotorový) multifunkční stroj, který možná může zastat nějaké úlohy F-15, ale není to tak nutné. ...Zobrazit celý příspěvek

    F-15 má nahradit až (vyvíjený) letoun 6.generace. F-35 je v základu lehčí (jednomotorový) multifunkční stroj, který možná může zastat nějaké úlohy F-15, ale není to tak nutné. Tento těžší dvoumotorový stroj časem nahradí i F-22.Skrýt celý příspěvek

  • logik
    21:07 08.08.2016

    Shania: na tom nahrazení by nebylo nic až tak divného, imho se tak dřív či pozdějc stane. V podstatě to jsou obě letadla ke stejnému účelu: útočný éro plně schopné AtA souboje. Až ...Zobrazit celý příspěvek

    Shania: na tom nahrazení by nebylo nic až tak divného, imho se tak dřív či pozdějc stane. V podstatě to jsou obě letadla ke stejnému účelu: útočný éro plně schopné AtA souboje. Až se F35 dostane do plné operační způsobilosti, tak bude pro amíky dražší udržovat dva typy pro jeden účel.

    I když je asi pravda, že se jim plně vrátí zaříznutí F22, protože těch pár raptorů jim nebude stačit, a pokud nedostanou nějakou gen 6. stíhačku, tak budou asi chtít mít víc mach 2+ stíhačů, takže F15 asi vyřadit nebudou moct.Skrýt celý příspěvek

  • Vorian
    20:37 08.08.2016

    A co teprve až svoje F35 poladi Izraelci a zalétají jejich piloti.

    A co teprve až svoje F35 poladi Izraelci a zalétají jejich piloti.

  • Shania
    19:32 08.08.2016

    Strategist: nemá, ale vyloučit že se tak nakonec z různých důvodů nestane... E jsou z F15 nejmladší a i starší C se ve službě udrží ještě ...Zobrazit celý příspěvek

    Strategist: nemá, ale vyloučit že se tak nakonec z různých důvodů nestane...

    E jsou z F15 nejmladší a i starší C se ve službě udrží ještě dlouho

    http://www.janes.com/article/6... Skrýt celý příspěvek

  • Strategist
    19:00 08.08.2016

    Shania: díky prostuduju si to. A má F 35 nahrazovat i F15E nebo ne?

    Shania: díky prostuduju si to. A má F 35 nahrazovat i F15E nebo ne?

  • Shania
    17:12 08.08.2016

    Strategist: piloti hodnotili vzdušný boj. F-35 má lepší senzory, má jich víc a je podstatně líp propojená s dalšími stroji. Na F-35 můžeš navěsit přibližně stejnou výzbroj ...Zobrazit celý příspěvek

    Strategist: piloti hodnotili vzdušný boj.

    F-35 má lepší senzory, má jich víc a je podstatně líp propojená s dalšími stroji.

    Na F-35 můžeš navěsit přibližně stejnou výzbroj jako na F-15E, ale externě a bude to mít velký dopad na dolet a výkony, což má i u F 15E.

    Proto je to něco, co v operačním nasazení nikdy neuvidíš, víc pak níže pod čarou.

    Dost pochybuji, že max AG vyzbroj bude překračovat u F-35 6x 500/1000 lb (2 v pumovnici, 2 externe) bomby a 4 AA rakety (2 v pumovnici, dve externe). Obzvlášť když s SDBI a II kde na jeden závěsník navěsíš 4...



    -------------------------

    tady máš teoreticky co unese F-15E

    http://www.f-15e.info/joomla/e...


    Tady je realisticky nesená výzbroj v reálných operacích....
    http://www.f-15e.info/joomla/w...

    Tady je teoreticky co unese F-35 ( je problém vůbec navěsit výzbroj která by překročila váhový limit) a i A-10

    http://www.f-16.net/forum/down...

    http://4.bp.blogspot.com/-bQ6m...

    V realu A-10 lítají dost na lehko, s 2x mavericky 2x 500lb bombami, raketnicí a pody a případně sidewindery.... a to se A-10 tady bere jako stroj, co toho unese hodně.....Skrýt celý příspěvek

  • Klimesov
    15:17 08.08.2016

    No jak vidno, z ošklivého a nechtěného káčátka, pomalu ale jistě vyrůstá krásná a majestátní labuť. :-)

    No jak vidno, z ošklivého a nechtěného káčátka, pomalu ale jistě vyrůstá krásná a majestátní labuť. :-)

  • Strategist
    15:17 08.08.2016

    Přijde mi divné, že F 15E by měla být podle hodnocení horší než F 35. F 15E je přece jednoúčelový stroj zaměřený přímo na bombardování a pozemní útoky, unese víc munice, má lepší ...Zobrazit celý příspěvek

    Přijde mi divné, že F 15E by měla být podle hodnocení horší než F 35. F 15E je přece jednoúčelový stroj zaměřený přímo na bombardování a pozemní útoky, unese víc munice, má lepší zaměřování na pozemní cíle atd. a F 35 v tomto ohledu je víceúčelový takže nemá takové specifikace. V tomto ohledu(bombardování) si myslím, že by F 15E měla mít navrch i když je staršíSkrýt celý příspěvek

  • Shania
    14:02 08.08.2016

    Luky: proč by to mělo být divný? E mají CFT s MAU, to je spousta odporu a váhy navíc. Tak je jasný, že téměř čistá C bude akcelerovat a manévrovat líp. Na co upozorňuji je že se ...Zobrazit celý příspěvek

    Luky: proč by to mělo být divný? E mají CFT s MAU, to je spousta odporu a váhy navíc. Tak je jasný, že téměř čistá C bude akcelerovat a manévrovat líp.

    Na co upozorňuji je že se ty tabulky nedají vzít přímo na porovnání C s E, ty stroje nejsou ani ve stejné konfiguraci.

    Sundej z E CFT nebo je dej na C a velké rozdíly tam nebudou. I když C asi bude v některých oblastech lepší...

    Tady jsou nějaké detaily:

    Interní palivo C: 13771lb
    E: 13432lb + 2x 5650 v CFT

    Ne že by šli do BFM s plnými nádržemi, spíš tak s 50% paliva.

    Konfigurace těch strojů pro BFM:

    [23] “Combat configuration” refers to an aircraft with stores that remain after pilots drop or jettison everything they can drop or jettison before going to a merge. For the F-16, this would leave the Harm Targeting Pod (HTS), IR Targeting Pod, ECM pod, MAUs, rails, and air-to-air missiles; for the F-15C, the fuel tank racks; for the F-15E, the Targeting Pod, MAUs, rails, and air-to-air missiles; for the A-10, the IR Targeting Pod, ECM pod, and enough racks and rails from which to hang a city’s worth of meat.

    [24] Combat configuration for the F-35A: 13,000 pounds of fuel to replicate retaining internal munitions and roughly half internal fuel. The F-35A will have no external stores during any anti-access, high-threat environment.

    Takže F15C: pouze pilony (vypadá to že odhodili i AA rakety..)
    F-15E: Targeting Pod, MAUs (http://www.f-15e.info/joomla/w... rails, and air-to-air missiles


    Tady je kompletní report z kterého ten článek vychází

    http://www.heritage.org/resear... Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    13:04 08.08.2016

    A to ti jako nepřijde zajímavé, že zatímco u jednoho je dojem takový, že točí ustáleně i okamžitě líp než F35, akceleruje po ztrátě rychlosti taky líp než F35, zatímco u novější ...Zobrazit celý příspěvek

    A to ti jako nepřijde zajímavé, že zatímco u jednoho je dojem takový, že točí ustáleně i okamžitě líp než F35, akceleruje po ztrátě rychlosti taky líp než F35, zatímco u novější verze E je to o tolik horší 2 vs 4 body...to myslíš že nemá výpovědní hodnotu a že je to daný patosem..?

    takže já tu zase roky upozorňuju na to, že na hmotnosti i čistotě záleží...Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    12:43 08.08.2016

    Luky: USAF F-15C nelítají s CFT (conformní nadrže)a jsou trochu lehčí, v BFM to budou o něco lepší. Hod na ně CFT a budou s E +/- vyrovnané. Ta tabulka je porovnání dojmu pilotů ...Zobrazit celý příspěvek

    Luky: USAF F-15C nelítají s CFT (conformní nadrže)a jsou trochu lehčí, v BFM to budou o něco lepší. Hod na ně CFT a budou s E +/- vyrovnané.

    Ta tabulka je porovnání dojmu pilotů určitého stroje vs F-35A.

    Takže se taky nedá vzít výsledky jaké dostalo C a porovnávat to s výsledky E nebo F-16.

    Pilotů E bylo taky víc a C jen dva.

    Co je na tohle článku asi nejdůležitější je to, že tu roky bojuji za to, aby se z F-35 nedělala neobratná tlustá kráva.

    Tohle jasně ukazuje to, že i v dogfigtu na kanony si povede dobře.

    Další věc pro lidí co neví jak US piloti myslí, jejich první stoj na kterém lítají je prostě nej, když se podíváte do minulosti, piloti co přecházeli na nové stroje si většinou svůj první cenili nejvíc. To že většina pilotů volí F-35A (100%) u BVR a 80% u BFM jasně ukazuje kvality nového stoje.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    12:25 08.08.2016

    Put_in: kdyby tomu tak bylo, tak by nebylo v planu mít odemknutou kompletní obálku (včetně 9g) až ve verzi 3F (což je v podstatě 1.0), která bude k dispozici za rok. Testovací ...Zobrazit celý příspěvek

    Put_in: kdyby tomu tak bylo, tak by nebylo v planu mít odemknutou kompletní obálku (včetně 9g) až ve verzi 3F (což je v podstatě 1.0), která bude k dispozici za rok.

    Testovací stroje už s ním lítají a dávno v testech přesáhli 9g na hranicích letové obálky (mach 1,6). Letadla v OT a operační stroje jsou ale něco naprosto jiného a mají řadu omezení, dokud není vše otestováno a certifikováno.

    Donedávna měli ty co jsou teď operační omezení 3G, než vyměnili palivové ventily, uprava s kterou operační F-35B lítají už rok.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 3