Dánsko vybralo F-35A Lightning II

F-35
Dvojice F-35A Lightning. / Public Domain

Dánská vláda doporučila nakoupit 28 stíhaček F-35A Lightning II. O tom, zda Dánsko skutečně F-35 nakoupí, rozhodne následující debata v dánském parlamentu.

F-35A Lightning II v užším kole porazil evropskou stíhačku Eurofighter Typhoon a americkou F/A-18E/F Super Hornet. O přízeň se původně v Dánsku ucházel i nejnovější švédský stíhač JAS-39E/F Gripen. "Zajímavé" je (alespoň ve světle kritiky vůči F-35), že podle dánské vlády F-35A dominoval ve všech oblastech nad svými konkurenty - od ceny, přes bojovou hodnotu.

Dánsko hledá náhradu za své stíhačky F-16A/B prakticky od roku 2005. Původně chtěla skandinávská země nakoupit 48 nových stíhacích letadel. Později dánská vláda požádala tři finalisty, tedy Lockheed Martin (F-35), Boeing (F/A-18) a Eurofighter Jagdflugzeug (Eurofighter) k předložení nabídky na prodej 24,30 nebo 36 letadel.

Dánsko adepty hodnotilo podle čtyř hledisek - strategické aspekty, vojenské aspekty, ekonomické aspekty a průmyslové aspekty.

Ze strategického hlediska musí letadlo podporovat nebo plnit obranné a vojensko-politické cíle Dánska. Důležitý je také potenciál (ekonomické, vojenské, politické) spolupráce s dalšími zeměmi. Samozřejmostí je schopnost spolupráce vybraného kandidáta s letadly dalších zemí.

Mezi vojenské aspekty patří schopnost kandidátů provádět bojové mise a schopnost přežití na bojišti, a to dnes, i v budoucnu. Dále se jedná o možnosti udržování letadel technicky a operačně na výši v rámci očekávané životnosti (potenciál modernizace, nové zbraně, nové schopnosti).

Důležitá je samozřejmě ekonomická stránka věci. Dánsko plánuje za nakup 28 stíhaček F-35A (samozřejmě včetně kompletního zabezpečení, zbraní, atd.) vydat 20 miliard dánských korun (72 miliard Kč). Dánové však neposuzovali jen nákupní cenu, ale také odhadované náklady za celý životní cyklus (30 let) letadel nebo náklady na vyslání letadel do zahraničních operací (tedy např. sdílení logistiky s jinými státy).

Vojenské aspekty podle dánského hodnocení - schopnost přežití (Surviability), efektivnost bojové mise (Misson effectiveness), budoucí vývoj (Future development), možná rizika plynoucí z provozu (Candidate risk). / Public Domain

Podle dánské zprávy je F-35 nejlevnější letadlo z hlediska celkového a dlouhodobého zabezpečení národních bezpečnostních zájmů Dánska.

Podle zprávy Dánsko potřebuje například mnohem méně stíhaček F-35 k zajištění národní bezpečnosti, než při nákupu konkurenčních letadel. Podle propočtů dánských odborníků Dánsko potřebuje 28 stíhaček F-35, místo 34 Eurofighterů nebo 38 Super Hornetů.

Je to mimo jiné dáno i mnohem větší životností F-35 (8000 letových hodin) oproti dvou konkurentům (6000 hodin). Po odlétaných hodinách je nutná velmi drahá generální oprava. Dlužno dodat, že Dánsko počítalo s cenou po celou dobu životnosti provozu letadel (2020 - 2049). V případě kratšího období by možná z ekonomického hlediska vyhrálo jiné letadlo.

Z průmyslového hlediska dánskou vládu zajímala schopnost kandidátů podporovat dánské bezpečnostní zájmy prostřednictvím spolupráce s dánským obranným průmyslem. Posuzovalo se celé období zavedení a provozu letadel F-35A v dánských vzdušných silách .

Porovnání ceny - rizika (Risk), provoz (Sustainment) a nákup (Procurement). / Public domain

Poslední aspekt byl pro Dánsko klíčový, neboť skandinávská země se již na výrobě F-35 podílí. Dánsko dokonce přispělo částkou 110 milionů dolarů na vývoji stíhačky F-35. Lockheed Martin proto nabídl průmyslovou spolupráci v hodnotě 26,5 miliard dánských korun, Eurofighter 18,7 miliard dánských korun a Boeing s F/A-18 15 miliard dánských korun.

Dánsko je jednou z devítí zemí, která se podílí na vývoji stíhačky F-35. Pokud dánský parlament schválí doporučení vlády, stane se také jedenáctým provozovatelem stíhaček F-35.

"Firma Lockheed Martin je potěšena, že dánská vláda potvrdila svůj závazek k programu F-35 a vybrala F-35 ve spravedlivé a otevřené soutěži," stojí v tiskovém prohlášení firmy Lockheed Martin. "F-35 Lightning II pomůže Dánsku zajistit národní bezpečnost a také zajistí dánskému průmyslu dlouhodobou práci během celé délky života programu." 

Zdroj: Breaking Defense

Nahlásit chybu v článku


Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Shania
    13:03 13.05.2016

    They said that they evaluated single-seat Tranche 3 model of Eurofighter. It's unclear if this is 3A or 3B or if they evaluated with AESA radar for example. Super Hornet was ...Zobrazit celý příspěvek

    They said that they evaluated single-seat Tranche 3 model of Eurofighter. It's unclear if this is 3A or 3B or if they evaluated with AESA radar for example.

    Super Hornet was Block 2 F-model for some reason.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    12:51 13.05.2016

    pro Shania: Myslel jsem, že Britové s AESA už létají.

    pro Shania: Myslel jsem, že Britové s AESA už létají.

  • Shania
    12:42 13.05.2016

    KOLT: asi trenche 2 pro EFT, trenche 3 s AESA radarem bude ještě hodně daleko. SH líta s AESA už dlouho a ostatní avionika na tom nebude o nic hůř. Kinematicky na EFT ale určitě ...Zobrazit celý příspěvek

    KOLT: asi trenche 2 pro EFT, trenche 3 s AESA radarem bude ještě hodně daleko.

    SH líta s AESA už dlouho a ostatní avionika na tom nebude o nic hůř. Kinematicky na EFT ale určitě nemá.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    12:39 13.05.2016

    Musím přiznat, že to srovnání Typhoonu a F/A-18 mě taky dost překvapilo. Nějak se mi to nechce zdát, ale ono krom konkrétních kritérií záleží asi i na tom, v jaké konfiguraci se to ...Zobrazit celý příspěvek

    Musím přiznat, že to srovnání Typhoonu a F/A-18 mě taky dost překvapilo. Nějak se mi to nechce zdát, ale ono krom konkrétních kritérií záleží asi i na tom, v jaké konfiguraci se to porovnávalo.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    12:20 13.05.2016

    Luky: je lepší ve všem, překvápko jak jen na tom SH. Viz ty dva linky, DCA je pro defensive counter air. graf efektivnosti v různých misích ...Zobrazit celý příspěvek

    Luky: je lepší ve všem, překvápko jak jen na tom SH.

    Viz ty dva linky, DCA je pro defensive counter air.

    graf efektivnosti v různých misích

    http://www.f-16.net/forum/down...

    A tady to stejné, akorát šance na přežití

    http://www.f-16.net/forum/down... Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    12:03 13.05.2016

    @Shania
    kde se píše, že je F-35 lepší v AA, než Typhoon?

    @Shania
    kde se píše, že je F-35 lepší v AA, než Typhoon?

  • jj284b
    11:18 13.05.2016

    prekvapilo by ma ak by to dopadlo inac... ziaden 4gen nema sancu vyrovnat sa 5gen stroju...

    prekvapilo by ma ak by to dopadlo inac... ziaden 4gen nema sancu vyrovnat sa 5gen stroju...

  • Shania
    10:36 13.05.2016

    Repost s aktualizacemi, tady se to hodí víc. Těší mě že i v AA roli je F35 lepší jak Typhoon, jak mi tu někteří nechtěli uvěřit. Doporučuji jit přímo sem, tady bude vše ...Zobrazit celý příspěvek

    Repost s aktualizacemi, tady se to hodí víc.
    Těší mě že i v AA roli je F35 lepší jak Typhoon, jak mi tu někteří nechtěli uvěřit.


    Doporučuji jit přímo sem, tady bude vše dostupné

    http://www.f-16.net/forum/view...

    Tady jen výběr:

    graf efektivnosti v různých misích (F35A, F18E, Typhoon, F16)
    NTISR Non-Traditional Intelligence, Surveillance, and Reconnaissance?
    CSAR (SCAR) - combat search and rescue
    CAS - blízká podpora
    DCA - Defensive Counter Air - defenzivní Air to Air
    AI - Air Interdiction - hloubkový nálet
    S/DEAD - SEAD/DEAD - potlačení/ničení PVO

    http://www.f-16.net/forum/down...

    A tady to stejné, akorát šance na přežití

    http://www.f-16.net/forum/down...

    Tady ceny



    Tady se musí říct, že F35 je počítano na 8000h a EF/SH na 6000, takže potřebují víc strojů na stejné období (tohle myslím nezahrnuje to, že F35 je efektivnější 1ku1 než konkurence). V reportuji mají i vypočty jak by se to změnilo kdyby měli všichni 6k a 8k. Takže lepší na ty porovnání kouknout přímo do reportu.

    Calculated the estimated costs for each aircraft in US dollars.

    Procurement cost per aircraft:
    F-35: 84 million
    Typhoon: 127 million
    Super Hornet: 125 million

    Sustainment costs per aircraft:
    F-35: 136 million
    Typhoon: 165 million
    Super Hornet: 108 million

    Total costs per aircrat:
    F-35: 221 million
    EF Typhoon: 291 million
    Super Hornet: 233 million

    Tady přeložený celý report do ENG překladačem
    http://www.f-16.net/forum/down... Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 3 z 3