Dánsko vybralo F-35A Lightning II
- 13. 5. 2016
- 48 komentářů
- Jan Grohmann
Dánská vláda doporučila nakoupit 28 stíhaček F-35A Lightning II. O tom, zda Dánsko skutečně F-35 nakoupí, rozhodne následující debata v dánském parlamentu.
F-35A Lightning II v užším kole porazil evropskou stíhačku Eurofighter Typhoon a americkou F/A-18E/F Super Hornet. O přízeň se původně v Dánsku ucházel i nejnovější švédský stíhač JAS-39E/F Gripen. "Zajímavé" je (alespoň ve světle kritiky vůči F-35), že podle dánské vlády F-35A dominoval ve všech oblastech nad svými konkurenty - od ceny, přes bojovou hodnotu.
Dánsko hledá náhradu za své stíhačky F-16A/B prakticky od roku 2005. Původně chtěla skandinávská země nakoupit 48 nových stíhacích letadel. Později dánská vláda požádala tři finalisty, tedy Lockheed Martin (F-35), Boeing (F/A-18) a Eurofighter Jagdflugzeug (Eurofighter) k předložení nabídky na prodej 24,30 nebo 36 letadel.
Dánsko adepty hodnotilo podle čtyř hledisek - strategické aspekty, vojenské aspekty, ekonomické aspekty a průmyslové aspekty.
Ze strategického hlediska musí letadlo podporovat nebo plnit obranné a vojensko-politické cíle Dánska. Důležitý je také potenciál (ekonomické, vojenské, politické) spolupráce s dalšími zeměmi. Samozřejmostí je schopnost spolupráce vybraného kandidáta s letadly dalších zemí.
Mezi vojenské aspekty patří schopnost kandidátů provádět bojové mise a schopnost přežití na bojišti, a to dnes, i v budoucnu. Dále se jedná o možnosti udržování letadel technicky a operačně na výši v rámci očekávané životnosti (potenciál modernizace, nové zbraně, nové schopnosti).
Důležitá je samozřejmě ekonomická stránka věci. Dánsko plánuje za nakup 28 stíhaček F-35A (samozřejmě včetně kompletního zabezpečení, zbraní, atd.) vydat 20 miliard dánských korun (72 miliard Kč). Dánové však neposuzovali jen nákupní cenu, ale také odhadované náklady za celý životní cyklus (30 let) letadel nebo náklady na vyslání letadel do zahraničních operací (tedy např. sdílení logistiky s jinými státy).
Vojenské aspekty podle dánského hodnocení - schopnost přežití (Surviability), efektivnost bojové mise (Misson effectiveness), budoucí vývoj (Future development), možná rizika plynoucí z provozu (Candidate risk). / Public Domain
Podle dánské zprávy je F-35 nejlevnější letadlo z hlediska celkového a dlouhodobého zabezpečení národních bezpečnostních zájmů Dánska.
Podle zprávy Dánsko potřebuje například mnohem méně stíhaček F-35 k zajištění národní bezpečnosti, než při nákupu konkurenčních letadel. Podle propočtů dánských odborníků Dánsko potřebuje 28 stíhaček F-35, místo 34 Eurofighterů nebo 38 Super Hornetů.
Je to mimo jiné dáno i mnohem větší životností F-35 (8000 letových hodin) oproti dvou konkurentům (6000 hodin). Po odlétaných hodinách je nutná velmi drahá generální oprava. Dlužno dodat, že Dánsko počítalo s cenou po celou dobu životnosti provozu letadel (2020 - 2049). V případě kratšího období by možná z ekonomického hlediska vyhrálo jiné letadlo.
Z průmyslového hlediska dánskou vládu zajímala schopnost kandidátů podporovat dánské bezpečnostní zájmy prostřednictvím spolupráce s dánským obranným průmyslem. Posuzovalo se celé období zavedení a provozu letadel F-35A v dánských vzdušných silách .
Porovnání ceny - rizika (Risk), provoz (Sustainment) a nákup (Procurement). / Public domain
Poslední aspekt byl pro Dánsko klíčový, neboť skandinávská země se již na výrobě F-35 podílí. Dánsko dokonce přispělo částkou 110 milionů dolarů na vývoji stíhačky F-35. Lockheed Martin proto nabídl průmyslovou spolupráci v hodnotě 26,5 miliard dánských korun, Eurofighter 18,7 miliard dánských korun a Boeing s F/A-18 15 miliard dánských korun.
Dánsko je jednou z devítí zemí, která se podílí na vývoji stíhačky F-35. Pokud dánský parlament schválí doporučení vlády, stane se také jedenáctým provozovatelem stíhaček F-35.
"Firma Lockheed Martin je potěšena, že dánská vláda potvrdila svůj závazek k programu F-35 a vybrala F-35 ve spravedlivé a otevřené soutěži," stojí v tiskovém prohlášení firmy Lockheed Martin. "F-35 Lightning II pomůže Dánsku zajistit národní bezpečnost a také zajistí dánskému průmyslu dlouhodobou práci během celé délky života programu."
Zdroj: Breaking Defense
They said that they evaluated single-seat Tranche 3 model of Eurofighter. It's unclear if this is 3A or 3B or if they evaluated with AESA radar for example. Super Hornet was ...Zobrazit celý příspěvek
They said that they evaluated single-seat Tranche 3 model of Eurofighter. It's unclear if this is 3A or 3B or if they evaluated with AESA radar for example.
Super Hornet was Block 2 F-model for some reason.Skrýt celý příspěvekKOLT: asi trenche 2 pro EFT, trenche 3 s AESA radarem bude ještě hodně daleko. SH líta s AESA už dlouho a ostatní avionika na tom nebude o nic hůř. Kinematicky na EFT ale určitě ...Zobrazit celý příspěvek
KOLT: asi trenche 2 pro EFT, trenche 3 s AESA radarem bude ještě hodně daleko.
SH líta s AESA už dlouho a ostatní avionika na tom nebude o nic hůř. Kinematicky na EFT ale určitě nemá.Skrýt celý příspěvekMusím přiznat, že to srovnání Typhoonu a F/A-18 mě taky dost překvapilo. Nějak se mi to nechce zdát, ale ono krom konkrétních kritérií záleží asi i na tom, v jaké konfiguraci se to ...Zobrazit celý příspěvek
Musím přiznat, že to srovnání Typhoonu a F/A-18 mě taky dost překvapilo. Nějak se mi to nechce zdát, ale ono krom konkrétních kritérií záleží asi i na tom, v jaké konfiguraci se to porovnávalo.Skrýt celý příspěvek
Luky: je lepší ve všem, překvápko jak jen na tom SH. Viz ty dva linky, DCA je pro defensive counter air. graf efektivnosti v různých misích ...Zobrazit celý příspěvek
Luky: je lepší ve všem, překvápko jak jen na tom SH.
Viz ty dva linky, DCA je pro defensive counter air.
graf efektivnosti v různých misích
http://www.f-16.net/forum/down...
A tady to stejné, akorát šance na přežití
http://www.f-16.net/forum/down... Skrýt celý příspěvekRepost s aktualizacemi, tady se to hodí víc. Těší mě že i v AA roli je F35 lepší jak Typhoon, jak mi tu někteří nechtěli uvěřit. Doporučuji jit přímo sem, tady bude vše ...Zobrazit celý příspěvek
Repost s aktualizacemi, tady se to hodí víc.
Těší mě že i v AA roli je F35 lepší jak Typhoon, jak mi tu někteří nechtěli uvěřit.
Doporučuji jit přímo sem, tady bude vše dostupné
http://www.f-16.net/forum/view...
Tady jen výběr:
graf efektivnosti v různých misích (F35A, F18E, Typhoon, F16)
NTISR Non-Traditional Intelligence, Surveillance, and Reconnaissance?
CSAR (SCAR) - combat search and rescue
CAS - blízká podpora
DCA - Defensive Counter Air - defenzivní Air to Air
AI - Air Interdiction - hloubkový nálet
S/DEAD - SEAD/DEAD - potlačení/ničení PVO
http://www.f-16.net/forum/down...
A tady to stejné, akorát šance na přežití
http://www.f-16.net/forum/down...
Tady ceny
Tady se musí říct, že F35 je počítano na 8000h a EF/SH na 6000, takže potřebují víc strojů na stejné období (tohle myslím nezahrnuje to, že F35 je efektivnější 1ku1 než konkurence). V reportuji mají i vypočty jak by se to změnilo kdyby měli všichni 6k a 8k. Takže lepší na ty porovnání kouknout přímo do reportu.
Calculated the estimated costs for each aircraft in US dollars.
Procurement cost per aircraft:
F-35: 84 million
Typhoon: 127 million
Super Hornet: 125 million
Sustainment costs per aircraft:
F-35: 136 million
Typhoon: 165 million
Super Hornet: 108 million
Total costs per aircrat:
F-35: 221 million
EF Typhoon: 291 million
Super Hornet: 233 million
Tady přeložený celý report do ENG překladačem
http://www.f-16.net/forum/down... Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...