Dánsko vybralo F-35A Lightning II
- 13. 5. 2016
- 48 komentářů
- Jan Grohmann
Dánská vláda doporučila nakoupit 28 stíhaček F-35A Lightning II. O tom, zda Dánsko skutečně F-35 nakoupí, rozhodne následující debata v dánském parlamentu.
F-35A Lightning II v užším kole porazil evropskou stíhačku Eurofighter Typhoon a americkou F/A-18E/F Super Hornet. O přízeň se původně v Dánsku ucházel i nejnovější švédský stíhač JAS-39E/F Gripen. "Zajímavé" je (alespoň ve světle kritiky vůči F-35), že podle dánské vlády F-35A dominoval ve všech oblastech nad svými konkurenty - od ceny, přes bojovou hodnotu.
Dánsko hledá náhradu za své stíhačky F-16A/B prakticky od roku 2005. Původně chtěla skandinávská země nakoupit 48 nových stíhacích letadel. Později dánská vláda požádala tři finalisty, tedy Lockheed Martin (F-35), Boeing (F/A-18) a Eurofighter Jagdflugzeug (Eurofighter) k předložení nabídky na prodej 24,30 nebo 36 letadel.
Dánsko adepty hodnotilo podle čtyř hledisek - strategické aspekty, vojenské aspekty, ekonomické aspekty a průmyslové aspekty.
Ze strategického hlediska musí letadlo podporovat nebo plnit obranné a vojensko-politické cíle Dánska. Důležitý je také potenciál (ekonomické, vojenské, politické) spolupráce s dalšími zeměmi. Samozřejmostí je schopnost spolupráce vybraného kandidáta s letadly dalších zemí.
Mezi vojenské aspekty patří schopnost kandidátů provádět bojové mise a schopnost přežití na bojišti, a to dnes, i v budoucnu. Dále se jedná o možnosti udržování letadel technicky a operačně na výši v rámci očekávané životnosti (potenciál modernizace, nové zbraně, nové schopnosti).
Důležitá je samozřejmě ekonomická stránka věci. Dánsko plánuje za nakup 28 stíhaček F-35A (samozřejmě včetně kompletního zabezpečení, zbraní, atd.) vydat 20 miliard dánských korun (72 miliard Kč). Dánové však neposuzovali jen nákupní cenu, ale také odhadované náklady za celý životní cyklus (30 let) letadel nebo náklady na vyslání letadel do zahraničních operací (tedy např. sdílení logistiky s jinými státy).
Vojenské aspekty podle dánského hodnocení - schopnost přežití (Surviability), efektivnost bojové mise (Misson effectiveness), budoucí vývoj (Future development), možná rizika plynoucí z provozu (Candidate risk). / Public Domain
Podle dánské zprávy je F-35 nejlevnější letadlo z hlediska celkového a dlouhodobého zabezpečení národních bezpečnostních zájmů Dánska.
Podle zprávy Dánsko potřebuje například mnohem méně stíhaček F-35 k zajištění národní bezpečnosti, než při nákupu konkurenčních letadel. Podle propočtů dánských odborníků Dánsko potřebuje 28 stíhaček F-35, místo 34 Eurofighterů nebo 38 Super Hornetů.
Je to mimo jiné dáno i mnohem větší životností F-35 (8000 letových hodin) oproti dvou konkurentům (6000 hodin). Po odlétaných hodinách je nutná velmi drahá generální oprava. Dlužno dodat, že Dánsko počítalo s cenou po celou dobu životnosti provozu letadel (2020 - 2049). V případě kratšího období by možná z ekonomického hlediska vyhrálo jiné letadlo.
Z průmyslového hlediska dánskou vládu zajímala schopnost kandidátů podporovat dánské bezpečnostní zájmy prostřednictvím spolupráce s dánským obranným průmyslem. Posuzovalo se celé období zavedení a provozu letadel F-35A v dánských vzdušných silách .
Porovnání ceny - rizika (Risk), provoz (Sustainment) a nákup (Procurement). / Public domain
Poslední aspekt byl pro Dánsko klíčový, neboť skandinávská země se již na výrobě F-35 podílí. Dánsko dokonce přispělo částkou 110 milionů dolarů na vývoji stíhačky F-35. Lockheed Martin proto nabídl průmyslovou spolupráci v hodnotě 26,5 miliard dánských korun, Eurofighter 18,7 miliard dánských korun a Boeing s F/A-18 15 miliard dánských korun.
Dánsko je jednou z devítí zemí, která se podílí na vývoji stíhačky F-35. Pokud dánský parlament schválí doporučení vlády, stane se také jedenáctým provozovatelem stíhaček F-35.
"Firma Lockheed Martin je potěšena, že dánská vláda potvrdila svůj závazek k programu F-35 a vybrala F-35 ve spravedlivé a otevřené soutěži," stojí v tiskovém prohlášení firmy Lockheed Martin. "F-35 Lightning II pomůže Dánsku zajistit národní bezpečnost a také zajistí dánskému průmyslu dlouhodobou práci během celé délky života programu."
Zdroj: Breaking Defense
taky je to o tom ze tam mají vse neskutecne drahe, takze vse co kupuji mimo dansko je pro ne o dost levnejsi nez pro nas :) když oni se tu smeji ze stoji pivo 30 a ne 250, je ...Zobrazit celý příspěvek
taky je to o tom ze tam mají vse neskutecne drahe, takze vse co kupuji mimo dansko je pro ne o dost levnejsi nez pro nas :) když oni se tu smeji ze stoji pivo 30 a ne 250, je stejne jako když by cesi nakupovali na ukrajine kde diky inflaci a znehodnoceni meny zas vyjde všechno o polovinu levneji nez před konfliktem.
Takze bych porovnaval HDP na osobu.
Velky rozdil třeba bude az bude MO nakupovat techniku po ukonceni intervencí, nez kdyby to kupovali ted..na kazdym dolaru muzem usetrit 2-3 koruny.Skrýt celý příspěvekJestli to hlavně nebude tím, že dánské ozbrojené síly mají na rozdíl od AČR nějakou koncepci, které se drží. I když výběr F-35 je jako z dílny MOČR. Taky bylo předem jasný kdo ...Zobrazit celý příspěvek
Jestli to hlavně nebude tím, že dánské ozbrojené síly mají na rozdíl od AČR nějakou koncepci, které se drží.
I když výběr F-35 je jako z dílny MOČR. Taky bylo předem jasný kdo vyhraje a výběrové řízení tomu bylo přizpůsobené (ale ne tak okatě jako v ČR).
Jinak kdyby netěžili ropu a plyn Severním moři tak si taky nic nekoupí.Skrýt celý příspěvekV první řadě, musí Dánové chránit svoje zájmy v Grónsku, různých ostrovech, ale v budoucnu i v Arktidě, což bez moderního letectva a námořnictva nejde. Nedávno nahrazovali své M113 ...Zobrazit celý příspěvek
V první řadě, musí Dánové chránit svoje zájmy v Grónsku, různých ostrovech, ale v budoucnu i v Arktidě, což bez moderního letectva a námořnictva nejde. Nedávno nahrazovali své M113 Piranhami V. Financí mají očividně dost.
Bez ropy by měli asi problém všechnu tu novou techniku utáhnout - i rakušané mají problém udržet Typhoony (radši bych porovnával možnosti AČR právě s rakouskou armádou, než s Dánskem).Skrýt celý příspěvekTo Left: Asi je v našem státě a v Evropě něco špatně, protože já zas nechápu, že stát s 5 mil. obyv., který živí hlavně zemědělství a asi i přístavy, má takové možnosti. Dánsko ...Zobrazit celý příspěvek
To Left: Asi je v našem státě a v Evropě něco špatně, protože já zas nechápu, že stát s 5 mil. obyv., který živí hlavně zemědělství a asi i přístavy, má takové možnosti. Dánsko prostě neprošlo v 90. letech ekonomickou transformací jako my, nepustilo svoje vlastnictví cizině, peníze odtamtud nemizení v cizině, nerozkrádalo se tam a předpokládám, že mají i podstatně vyšší dotace pro zemědělce, než mají ti naši.Skrýt celý příspěvek
Stát s 5 miliony obyvateli obyvatel pořídí 28 F-35, zatímco pro nás, 10 milionový stát, je uživení 14 JAS-39 na hranici sil....Nota bene ani nejsou naše. Tzn. 4x víc kousků na ...Zobrazit celý příspěvek
Stát s 5 miliony obyvateli obyvatel pořídí 28 F-35, zatímco pro nás, 10 milionový stát, je uživení 14 JAS-39 na hranici sil....Nota bene ani nejsou naše.
Tzn. 4x víc kousků na jednoho obyvatele. A to ani neřeším vyšší bojovou hodnotu F-35 proti JAS-39, což je doufám něco, na čem se shodnu i s tvrdými kritiky F-35.
HDP na obyvatele mají o 40% vyšší, ale letadel pořizují o 400% víc...
Jo, jo. Bezpečnost je jen otázka priority.
-------
Ta oranžová F-16 na Dnech NATO byla skutečně Nizozemska, nikoli Dánska.Skrýt celý příspěvekLuky, obrana neznamená jen vzdušná obrana. Znamená to např. i obranu proti cizí pozemní armádě, zajištěné patřičnou PVO - a přesně k tomu F35 je. Nehledě na to, že nejlepší ...Zobrazit celý příspěvek
Luky, obrana neznamená jen vzdušná obrana. Znamená to např. i obranu proti cizí pozemní armádě, zajištěné patřičnou PVO - a přesně k tomu F35 je.
Nehledě na to, že nejlepší obrana je útok...
Mít čistě "obrannou armádu" je blbina, na té si každý, když na to přijde, smlsne. Ač fakt nechci, aby ČR někam útočila, tak kdybychom na to měli, tak bych také radši bral F35 než Gripeny (byť vzhledem k tomu, kolik na to máme nejsou Gripeny zas tak špatnou volbou).Skrýt celý příspěvekKdyž půjdeš do koupelnovýho studia, tak ti taky naúčtujou návrh, ale cenu pak škrtnou, když objednáš kachliky a sanitu :D Dánsko je takový malý ocásek docela v centru Evropy, ...Zobrazit celý příspěvek
Když půjdeš do koupelnovýho studia, tak ti taky naúčtujou návrh, ale cenu pak škrtnou, když objednáš kachliky a sanitu :D
Dánsko je takový malý ocásek docela v centru Evropy, takže kdyby chtěli stíhačku k obraně, vybírali by jinak, než když jsou vlastně koloniální velmocí, která poptává univerzální, technologicky pokročilý STEALTH letoun pro dálkové mise nad mořem i pevninou. Od toho se odvíjí ostatní...
F35 "eyeball Mk. sci-fi" bude samozřejmě pecka, otázka jak moc zblízka a uvidíme zda nebude potřebovat při dogfajtu restart (žertuju). Pro běžnou centrální, evropskou zemi asi nic, na čem by stál svět. Pro zemi s ambicemi na čtvrt zeměkoule zásadní fíčura.Skrýt celý příspěvekten report stal 23m usd, tři nezávislí konzultanti (asi společnosti). Upřimně hodně těžko by hledali scenáře, kde by F35 neměla navrch. I v té ekonomické prostě silně benefituje ...Zobrazit celý příspěvek
ten report stal 23m usd, tři nezávislí konzultanti (asi společnosti).
Upřimně hodně těžko by hledali scenáře, kde by F35 neměla navrch. I v té ekonomické prostě silně benefituje z toho, že se jich budou vyrábět tisíce a konkurence jen desítky (navíc jsou T3 partner v programu JSF), ve světě bez F35, kde by se dělali velké serie F16/F18 by to bylo zas jinak.
Gripen se toho ani neúčastnil, ve švýcarském výběrovém řízení byl hodnocen (nevím jestli to byla C/D nebo NG, ale ten stejně ještě nelítá) jako nejhorsi z F18C/D,Rafale,EF. myslím že to porovnání s F16 je v pohodě, je to prostě trochu lepší F5(v podstatě F20), takže v lehké konfiguraci exeluje v dogfightech, v těch ostatních misích by se asi na novější bloky F16 nedotáh.
Na provoz je ale určitě nejlevnější, je to lehký stroj, malý motor, dobře řešená konkurence se snadným přístupem, takže věřím tomu že sortie rate udrží vysoko. Ale v tomhle je F35 taky řešena dobře, podle USMC je 10x snadnější na udrbu než Hornet (ten si nebyl v tomhle ohledu nic moc) a letadlo si diagnostikuje svůj stav samo (za předpokladu že to funguje dobře) se zkrátí značně čas na běžnou udržbu.
Luky: pak tě bude nejspíš zajímat tohle vlákno, kde máš i nějaké drobky od pilotů.
http://www.f-16.net/forum/view...
na str 4 velmi zajimavý post od jbgatorSkrýt celý příspěvekTed už ani Nizozemci,nicméně dánská F-16 na letecké dny také létala.Ale souhlasíms Lukym,že už byli dávno rozhodnutý pro F-35,ale na oko řešili i jiné nabídky.
Ted už ani Nizozemci,nicméně dánská F-16 na letecké dny také létala.Ale souhlasíms Lukym,že už byli dávno rozhodnutý pro F-35,ale na oko řešili i jiné nabídky.
Tak snad to přiklepnou.
Dáni lítají na Dny NATO (a parádně, jejich display pilot s F-16 létá opravdu skvěle!) - už se těším na oranžovou F-35 :)Tak snad to přiklepnou.
Dáni lítají na Dny NATO (a parádně, jejich display pilot s F-16 létá opravdu skvěle!) - už se těším na oranžovou F-35 :)Dík za odkazy, když bude čas, počtu si. A mám tu ještě jeden "AA" graf :) http://i844.photobucket.com/al... Jinak s tou F-16 si nejsem vůbec tak ...Zobrazit celý příspěvek
Dík za odkazy, když bude čas, počtu si.
A mám tu ještě jeden "AA" graf :)
http://i844.photobucket.com/al...
Jinak s tou F-16 si nejsem vůbec tak jistý. A rozhodně tenkrát při posuzování sortie-rate Gripen všem utekl s obrovským náskokem - což má na efektivitu dopad nemalý. No je hezký, že má Dánsko v plánu provádět hloubkové mise nad Rusko nebo Indii.
Jinak jak už jsem řekl, nic proti jejich rozhodnutí, můžou tak Evropě poskytnout slušný útočný potenciál - ale osobně si myslím, že se rozhodli už předtím a podle toho koncipovali porovnání.Skrýt celý příspěvekTady je víc těch misí pěkně pohromadě.
http://nytkampfly.dk/archives/...Tady je víc těch misí pěkně pohromadě.
http://nytkampfly.dk/archives/...Luky: třetí post zde http://www.f-16.net/forum/view... nahled na scenar pro hloubkový ...Zobrazit celý příspěvek
Luky: třetí post zde http://www.f-16.net/forum/view...
nahled na scenar pro hloubkový nálet.
http://nytkampfly.dk/wp-conten...
Air Interdiction-scenariet:
Air Order Of Battle:
– Six SU-30MK. Four aircraft are expected to be airborne. The remaining two aircraft are on “ready state 15” at the Echo Zulu air base. The aircraft are armed with four AA-11 infrared air-to-air missiles, four PL-12 active radar missiles, SAP-518 self-protection jammer pods.
– Six MiG-29 SMT. All aircraft can be expected on “ready state 30” at Echo Zulu air base. The aircraft are armed with: Four AA-11 infrared air-to-air missiles, four PL-12 active radar missiles, Gardenia jammer pod.
Missile Order Of Battle:
Radio-frequency seeking SAMs:
– Unknown number of SA-8. The SA-8s are expected to be widely distributed and are unlocated throughout the adversary territory.
– Three SA-10. Accurate locations are unknown.
– Four SA-11. Accurate locations are unknown.
– Unknown number of SA-15. The SA-15s are expected to be widely distributed and are unlocated throughout the adversary territory.
Infrared seeking SAMs:
– Unknown number of SA-14,
– Unknown number of SA-18,
– Unknown number of SA-24.
The Infrared seeking SAMs are expected to be widely distributed and are unlocated throughout the adversary territory.Skrýt celý příspěvekhttp://www.f-16.net/forum/down... Jinak od strany 50-73 je mimo těch grafů co jsme postnul to stejné v tabulkách rozdělený pro jednotlivé typy a hodnotí se ...Zobrazit celý příspěvek
http://www.f-16.net/forum/down...
Jinak od strany 50-73 je mimo těch grafů co jsme postnul to stejné v tabulkách rozdělený pro jednotlivé typy a hodnotí se kategorie - na den/den-oblačnost/noc/pruměr
Takže fine se kouknout jak spatné počasí/noc ovlivňuje efektivitu.
Níže je to vykopírované, lepší je to v tom pdf.
Mission Effectiveness – Joint Strike Fighter
Mission NTISR SCAR CAS DCA AI S/DEAD
Delkarakter – day 5 4 4 4 5 5
Delkarakter – night 5 4 4 4 5 5
Delkarakter – cloudy 3 2 3 3 5 5
Average score 4.3 3.3 3.6 3.6 5.0 5.0
Mission Effectiveness – Super Hornet
Mission NTISR SCAR CAS DCA AI S/DEAD
Delkarakter – day 4 4 4 2 2 2
Delkarakter – night 4 4 4 2 2 2
Delkarakter – cloudy 2 1 2 2 2 2
Average score 3.3 3.0 3.3 2.0 2.0 2.0
Missionseffekefficacy – the Eurofighter
Mission NTISR SCAR CAS DCA AI S/DEAD
Delkarakter – day 3 3 3 3 2 2
Delkarakter – night 3 3 3 3 2 2
Delkarakter – cloudy 2 1 2 3 2 2
Average score 2.7 2.3 2.7 3.0 2.0 2.0
characters of survivability in the evaluated emission scenarios
Overlevelsesevne – the Eurofighter
Mission NTISR SCAR CAS DCA AI S/DEAD
Delkarakter – day 5 4 3 3 1 2
Delkarakter – cloudy 5 5 4 3 1 2
Average score 5.0 4.5 3.5 3.0 1.0 2.0
Survivability-Joint Strike Fighter
Mission NTISR SCAR CAS DCA AI S/DEAD
Delkarakter – day 5 5 5 5 4 4
Delkarakter – cloudy 5 5 5 5 4 4
Average score 5.0 5.0 5.0 5.0 4.0 4.0
Survivability – Super Hornet
Mission NTISR SCAR CAS DCA AI S/DEAD
Delkarakter – day 5 4 4 3 1 1
Delkarakter – cloudy 5 5 5 3 1 1
Average score 5.0 4.5 4.5 3.0 1.0 1.0Skrýt celý příspěvekTak to jo, na ten uzlík jsem se vlastně díval už včera. Škoda, že neznáme kritéria - takových grafů už bylo a vyšlo to jinak. Já mám rád třeba tenhle.. ...Zobrazit celý příspěvek
Tak to jo, na ten uzlík jsem se vlastně díval už včera. Škoda, že neznáme kritéria - takových grafů už bylo a vyšlo to jinak. Já mám rád třeba tenhle.. :
http://i844.photobucket.com/al...
..jasně, tady z toho se dají spíš vyčíst dispozice pro manévrový boj a těžiště je dnes BVR. Tam ale vybavený Typhoon zaostávat taky nebude. A rozhodně ne za SuperslowHornetem. Domaloval jsem tam narychlo ještě prázdnějšího a více prázdnějšího Gripena, protože jsem fanda ....a je jasný, že na něho nemá nikdo :)
Ale chápu Dány, že preferují jednomotorák 5. generace. Jen ten randál jim nezávidím. Teda já ho mám rád, ale vím, jak dokážou být lidi vzteklý.Skrýt celý příspěvekKOLT: operační EFT AESA nemájí a asi to ještě potrvá
https://www.flightglobal.com/n...KOLT: operační EFT AESA nemájí a asi to ještě potrvá
https://www.flightglobal.com/n...
Načítám diskuzi...