České JAS-39 Gripen zlepšují své operační schopnosti díky softwarovému upgradu
- 11. 4. 2018
- 31 komentářů
- Tisková zpráva
České letectvo úspěšně dokončilo upgrade své flotily stíhacích letounů Gripen na operační systém MS20. Tato aktualizace výrazně zlepšuje bojové a komunikační schopnosti letounu Gripen.
Operační systém MS20 přináší řadu změn a vylepšení. Díky integraci neřízených a laserem řízených bomb do výzbroje letounů tato aktualizace zvyšuje schopnosti letounů Gripen při útocích na pozemní cíle. Schopnosti vzduch–vzduch jsou vylepšeny zavedením nových radarových režimů a významným prodloužením dosahu radaru.
Dalším klíčovým prvkem bude integrace zaměřovacího elektrooptického podvěsu Litening III, který bude využíván nejen pro navádění leteckých střel a bomb, ale také pro letecký průzkum a zjišťování cílů. Aktualizace rovněž implementuje datovou komunikaci Aliance, Link 16, a zavádí kryptomoduly pro tajnou komunikaci.
„Díky modernizaci českých letounů Gripen se výrazně zvýší operační schopnosti Vzdušných sil Armády České republiky. Naši zaměstnanci oceňují úzkou a úspěšnou spolupráci se švédskou stranou, a to jak v rámci tohoto konkrétního modernizačního projektu, tak i celkově v průběhu třináctiletého období, kdy provozujeme letouny Gripen,“ uvedl plukovník Petr Tománek, velitel základny taktického letectva Čáslav.
Aktualizace zahrnuje vylepšení hardwaru i softwaru. Dne 12. března 2018 byl nový software integrován do prvních českých letounů Gripen, a to jak do jednomístné, tak i dvoumístné verze. Tento den představuje symbolické datum, kdy si připomínáme 19. výročí vstupu České republiky do NATO. Po úspěšných letových zkouškách byl software MS20 integrován do zbývajících stíhaček. To umožnilo plynulý a okamžitý přechod na novou aktualizaci MS20.
„Z úspěšného provedení této aktualizace máme velkou radost. Je nám ctí mít v českých leteckých silách dlouhodobého partnera. A právě díky dlouhodobé vzájemné spolupráci mezi švédskou vládní agenturou FMV, českým letectvem a společností Saab proběhl upgrade hladce a podle plánu. Pilotům i celému letectvu přejeme úspěšné pokračování v plnění svých cílů jak v rámci vlastních operací ochrany vzdušného prostoru, tak i v rámci společných operací NATO,“ říká Jonas Hjelm, viceprezident a vedoucí divize Aeronautics společnosti SAAB AB.
Liteningje zaměřovací, průzkumný a navigační systém. Jeho úkolem je především navádět na stacionární i pohyblivé cíle laserem i satelitem naváděné přesné zbraně. Dokáže také poskytovat průzkumné, sledovací nebo zpravodajské (tzv. ISR) informace. Své uplatnění najde například při zhodnocování výsledků bombardování.
V případě českých JAS-39C/D Gripen (výhledově snad i L-159 ALCA) Litening zajistí navádění přesných pum GBU-12/16 Paveway II. Ministerstvo obrany ČR pro letouny Gripen objednalo celkově 200 těchto laserem naváděných pum. Pouzdro Litening je přitom schopno laserem ozářit jak stacionární cíl v podobě budovy nebo bunkru, tak pohybující se cíl, jako je například tank.
GBU-12 (hmotnost pumy 224 kg/500 liber) a GBU-16 (454 kg/1000 liber) Paveway II (Guided Bomb Units 12/16 Precision Avionics Vectoring Equipment) je členem velké rodiny „chytrých“ pum Paveway.
Základ pumy Paveway tvoří klasická „hloupá“ puma Mk. 82/83 a přídavný naváděcí kit. Na hrot Mk. 82/83 je umístěná naváděcí a řídící jednotka a na dno pak směrové řídící plochy. Ač se jedná o jednu z nejlevnějších „chytrých“ pum, jednotková katalogová cena je cca 450 000 Kč.
Související články
Vylepšené F/A-18E/F Super Hornet místo F-35C Lightning II
Rozpočet Pentagonu pro fiskální rok 2019 (FY2019) počítá s nákupem dalších 24 námořních stíhaček ...
- 05.03.2018
- 22 komentářů
- Jan Grohmann
Chorvatsko koupí stíhačky F-16 z Izraele
Chorvatsko nakoupí 12 olétaných izraelských stíhaček F-16C/D Barak za 500 milionů dolarů. V ...
- 03.04.2018
- 93 komentářů
- Jan Grohmann
Stíhačky F-16 Block 70/72 pro Slovensko?
Americké ministerstvo zahraničí, resp. Agentura pro obrannou a bezpečnostní spolupráci DSCA (Defense ...
- 05.04.2018
- 453 komentářů
- Jan Grohmann
Evropská stíhačka šesté generace
Francie a Německo začnou společně vyvíjet nástupce stíhaček Eurofighter Typhoon a Dassault Rafale. ...
- 09.04.2018
- 61 komentářů
- Jan Grohmann
logik: pokud se budeme bavit o vnitropulzní modulaci, tak je jedno zda jsou generátory a směšovače v jednotlivých prvcích a nebo cetnrálně pro celou anténu jako v případě ...Zobrazit celý příspěvek
logik: pokud se budeme bavit o vnitropulzní modulaci, tak je jedno zda jsou generátory a směšovače v jednotlivých prvcích a nebo cetnrálně pro celou anténu jako v případě klasických antén. SW se generování změnit lze a s tím i daný kompresní poměr, odstup signálu od šumu.
Spolu s možnou instalací přijímačů s větším dynamickým rozsahem a citlivostí se dostávají stále dál.
U MPRF radarů není problém s prodloužením dosahu, asi to dříve nedávalo smysl z důvodu detekčních vlastností.Skrýt celý příspěvekJP.. AESA pro L 159 by měla smysl, pokud by jste z ní udělal UAV na průzkum země. Pro současné použití je to k ničemu, radar by byl dražší než zbytek letadla a stejně by stále ...Zobrazit celý příspěvek
JP.. AESA pro L 159 by měla smysl, pokud by jste z ní udělal UAV na průzkum země. Pro současné použití je to k ničemu, radar by byl dražší než zbytek letadla a stejně by stále koukal na to jak se mu vzdalují i dopravní letadla ;-)Skrýt celý příspěvek
ondrasik, JP: Kvůli rázové vlně to není, jde o oddělení tzv. mezní vrstvy, což je proud vzduchu těsně obtékající trup letadla. V této vrstvě je rychlost proudění kvůli vazkosti ...Zobrazit celý příspěvek
ondrasik, JP: Kvůli rázové vlně to není, jde o oddělení tzv. mezní vrstvy, což je proud vzduchu těsně obtékající trup letadla. V této vrstvě je rychlost proudění kvůli vazkosti vzduchu a různým vírům nižší než v okolí, dokonce může být i nulová. To je pochopitelně pro chod motorů značne nevýhodné. Ostatně je to pěkně popsané i v odkazu od JP (zajímavý, díky za něj).Skrýt celý příspěvek
clanek: u AESA radarů jde pravděpdoobně softwarem upravit i samotnou modulaci jednotlivých prvků radaru, jestli to jde u Dopplerovského radaru nevím (teoreticky ano, ale je otázka, ...Zobrazit celý příspěvek
clanek: u AESA radarů jde pravděpdoobně softwarem upravit i samotnou modulaci jednotlivých prvků radaru, jestli to jde u Dopplerovského radaru nevím (teoreticky ano, ale je otázka, jestli to konkrétní HW umí).
Co jde udělat SW určitě je zlepšení algoritmu na analýzu signálů a oddělení signálu od šumu.Skrýt celý příspěvekNevím schopnosti vzduch-vzduch by významně posunula integrace střel Meteor a jejich nákup v hojném počtu podle mého....změna softwaru dovolí integraci střeleckého/značkovacího ...Zobrazit celý příspěvek
Nevím schopnosti vzduch-vzduch by významně posunula integrace střel Meteor a jejich nákup v hojném počtu podle mého....změna softwaru dovolí integraci střeleckého/značkovacího kontejneru tomu rozumým ale prodloužit dosah? Nevím ale tak na druhou stranu mám jen základy elektrotechniky....Skrýt celý příspěvek
"Schopnosti vzduch–vzduch jsou vylepšeny zavedením nových radarových režimů a významným prodloužením dosahu radaru." Jak se da pomoci softwareove zmeny vyznamne prodlouzit dosah ...Zobrazit celý příspěvek
"Schopnosti vzduch–vzduch jsou vylepšeny zavedením nových radarových režimů a významným prodloužením dosahu radaru."
Jak se da pomoci softwareove zmeny vyznamne prodlouzit dosah radaru?Skrýt celý příspěvekOndrasik kůli rázové vlně. F -35 je má vevnitř když se dobře podiváš jsou vidět jinak kuk sem http://www.leteckemotory.cz/te... Jinak věčná škoda, že ...Zobrazit celý příspěvek
Ondrasik kůli rázové vlně. F -35 je má vevnitř když se dobře podiváš jsou vidět jinak kuk sem
http://www.leteckemotory.cz/te...
Jinak věčná škoda, že neni AESA a nějaký smysluplný MLU update na L-159ky pak by třeba naše letectvo konečně mělo zas větší smysl.Skrýt celý příspěvekKluci vysvětlete mi jednu technickou záležitost ohledně konstrukce letounu. Nejsem technik nebo strojař, tak to berte v potaz... Proč má každý letoun oddělený nasávací otvor do ...Zobrazit celý příspěvek
Kluci vysvětlete mi jednu technickou záležitost ohledně konstrukce letounu. Nejsem technik nebo strojař, tak to berte v potaz...
Proč má každý letoun oddělený nasávací otvor do motoru od trupu takovou silnou kovovou přepážkou? Proč není ten otvor jednoduše z poloviny součástí trupu? Letadlo, které to tak má, je podle fotek F-35, a AV-8B.
Je to takový technický problém?
DíkySkrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...