Česká armáda hledá nové transportní letouny
- 26. 11. 2014
- 51 komentářů
- Jan Grohmann
České ministerstvo obrany plánuje významné posílení přepravních kapacit českého vojenského letectva. Kromě nákupu středních dopravních letadel kategorie C-130 Hercules se zvažuje nákup dalších letounů C-295 CASA nebo jednoho dopravního stroje Airbus A319.
Investice do dopravního letectva
Zástupce náčelníka generálního štábu František Malenínský před nedávnem oznámil potřebu investovat v dalších letech nejméně 100 miliard korun do modernizace vojenského vybavení Armády ČR. Se stanovenou sumou souhlasí i ministr Stropnický. "Když si to rozložíte do deseti let, je to sice pořád hodně, ale už to odpovídá tomu, co máme v rozpočtu na akvizice," říká Stropnický.
Velkou část investovaných prostředků připadne na dopravní letectvo. Vzdušné síly Armády ČR plánují nakoupit další dva menší dopravní letouny C-295 CASA, jeden nebo dva střední dopravní stroje kategorie C-130 Hercules a velký dopravní stroj Airbus A319.
O nákupu nových letounů se rozhodne v následujících měsících. Politická vůle nakoupit letouny existuje, otázkou je, zda se na nákup najdou peníze v napjatém armádním rozpočtu.
CASA C-295M
V současné době Vzdušné síly Armády ČR provozují čtyři letouny CASA C-295M. Stroje létají u 242. transportní a speciální letky z 24. základny dopravního letectva "T. G. Masaryka" (Praha – Kbely).
Letoun dokáže dopravit až 9250 kg nákladu na vzdálenost 1200 km nebo 3 tuny nákladu na 4600 km. Uvnitř stroje najde místo 66 vojáků nebo pět standardizovaných přepravních palet 2,24×2,74 m.
K původně čtyřem letadlům se v budoucnu možná připojí dvě další. Důvodem je velká vytíženost letadel C-295M v Armádě ČR. "Jedna je na Sinaji, jedna musí být v záloze, pak nám zbývají dvě. A to není moc. O tomhle všem se rozhodne definitivně do března," říká ministr Stropnický.
Stroje C-295M jsou menší kategorie a mají několik zásadních nevýhod. Kromě nízké přepravní kapacity je to například malý dolet.
Druhou nevýhodou je neschopnost přepravit standardní armádní kontejnery. Armádní kontejnery slouží k zajištění základních potřeb vojenských jednotek v polních podmínkách. Lze je snadno přepravovat, chrání obsah před okolními vlivy a zajišťují vysoký komfort a pohodlí pro jejich uživatele.
Vyrábí se v různých provedeních – např. sanitární buňka, varna a výdejna stravy, nádrž pitné vody, septik, chladírenský, skladový, mobilní velitelské stanoviště, zdroje elektrické energie, údržbový apod.
Embraer KC-390
Dopravu kontejnerů, ale i kolové techniky a většího počtu osob mají zajistit větší dopravní letouny. "Chceme armádu mobilní, rychle nasaditelnou ve světě. Jsme si tam schopni přepravit alespoň nějaké kontejnery? Nejsme," říká ministr obrany Martin Stropnický. Cena jednoho letounu se odhaduje na 1,5 miliardy Kč.
V úvahu připadá stroj kategorie C-130 Hercules, který v současné době ve výzbroji Vzdušných sil Armády ČR chybí. Podmínkou nákupu však bude jistě zapojení českého průmyslu do výroby letounů, jde o tzv. offsety. Největším favoritem je tak v současné době brazilský dopravní letoun Embraer KC-390, na jehož vývoji a výrobě se podílí české Aero Vodochody.
Nákladní prostor KC-390 má rozměry 17,75×3,45×2,9 metrů. Uvnitř lze tak bez problému přepravovat například dva armádní kontejnery o délce 6,1 m (20 stop), případně jeden o délce 12,2 m (40 stop).
KC-390 je schopen přepravit až 23,6 tun nákladu na vzdálenost 2600 km nebo 13,3 tun na 4815 km. Přeletová vzdálenost je 6000 km.
První slavnostní roll-out letounu KC-390. / Ministério da Defesa
Airbus A319
Ve vzdušných silách slouží dva dopravní letouny Airbus A319 (A319-115CJ). Letouny jsou určeny především pro přepravu osob (VIP osob, vojáků do misí, evakuaci českých občanů ze zahraničí) nebo pro přepravu zraněných českých občanů ze zahraničí.
Ve verzi VIP přepraví až 42 cestujících na vzdálenost 8500 km. V „ekonomy" verzi s 96 osobami na palubě doletí na vzdálenost 6100 km. Do airbusu lze instalovat také čtyři lůžka pro lehce zraněné a dvě speciální lůžka pro těžce zraněné či nemocné pacienty.
A319 létají u 241. dopravní letky z 24. základny dopravního letectva "T. G. Masaryka" . Letka provozuje také 2 dopravní stroje Jak-40 a dopravní letoun CL-601 Challenger.
Ruským letounům Jak-40 však končí životnost a armáda uvažuje o jejich náhradě. Jednou z možností je přikoupení třetího dopravního A319.
„Tento nákup je v kategorii seriózních úvah," uvádí ministr obrany Stropnický. „Pravdou je, že se současnými airbusy jsme spokojeni, nicméně pořád může jít ještě o jiný typ letadla. Definitivní rozhodnutí by mělo padnout do půlroku."
Zdroj: Army.cz
Související články
Stát se leteckým návodčím Armády ČR
Ve čtvrtek 30. října bylo na 22. základna vrtulníkového letectva Sedlec, Vícenice u Náměště nad ...
- 06.11.2014
- 6 komentářů
- 22.zVrL
L-39 Next Generation: Aero a Česká exportní banka společně
ČEB by ráda spolupracovala na financování vývoje a podpořila výrobu a export nové generace ...
- 10.11.2014
- 15 komentářů
- Tisková zpráva
Česky vojenský robot TAROS 6×6 V2
Na letošní výstavě Future Forces 2014 představila česká společnost VOP CZ projekt unikátního ...
- 13.11.2014
- 9 komentářů
- Jan Grohmann
RETIA a ELTA společně výrobí radar protivzdušné obrany
Dnes, v úterý 25. listopadu 2014, byla za přítomnosti předsedy vlády ČR Bohuslava Sobotky podepsána ...
- 25.11.2014
- 3 komentářů
- Tisková zpráva
Nákup třetího A-319 je opravdu nesmysl,je prostě vidět,že na určité věci,zejména jedná li se o pohodlí funkcionářů se peníze vždy najdou.Když porovnám obrovské polské ...Zobrazit celý příspěvek
Nákup třetího A-319 je opravdu nesmysl,je prostě vidět,že na určité věci,zejména jedná li se o pohodlí funkcionářů se peníze vždy najdou.Když porovnám obrovské polské letectvo,které si po vyřazení Tu-154 vystačí s dvěma pronajatými Embraery od Lotu či nedávno madarský prezident přiletěl do Prahy v An-26!!!pro naše politiky nepředstavitelná věc.Jako náhradu Jak-40 bych si uměl představit pořídit ještě jeden starší Challenger,kterých je na trhu dost..jediný opravdu rozumný nápad je zminovaná koupě dvou strojů KC-390,které v pohodě zastanou řadou úkolů A-319 a oproti C-295 mají vyšší dolet i nosnost.Nicméně tuhle v tisku proběhla zpráva,že armáda od nákupu KC-390 couvá,protože na ně nebudou peníze.Osobně bych ted investoval spíše do bojové části letectva,např.nedávný nápad na pořízení dalších 6 Gripenů je dobrá investice.Divím se,že při dobrých vztazích jaké ze Švédy máme nikdo nezkusil se poptat na uložené stroje verze A.kterých mají uloženo přes 60 kusů a stejně už nikdy nepoletí...Skrýt celý příspěvek
add JAK40- asi každému je jasné že malé "bussines" letouny jsou mnohem vhodnější pro zahraniční cesty politiků. A-319 má sice relativně nízké provozní náklady, ale většina delegací ...Zobrazit celý příspěvek
add JAK40- asi každému je jasné že malé "bussines" letouny jsou mnohem vhodnější pro zahraniční cesty politiků. A-319 má sice relativně nízké provozní náklady, ale většina delegací jeho kapacitu nevyužije. Nicméně objednat si letadla čistě pro politiky (v této kategorii se o víceúčelovém letounu nedá mluvit) v době hledání rozpočtových úspor je pro vládu vedenou levicí celkem dobrý recept jak naštvat vlastní voliče (byť v dlouhodobém horizontu by to bylo daleko úspornější než se plácat s JAK40 a CL-601)
add KC-390 a C-295M - KC-390 je zas zajíc v pytli, existují snad dva prototypy, zbytek je na papíře. Neříkám že to dopadne špatně, ale že nikdo vlastně neví jak moc výhodné-dobré to letadlo je. Ne nadarmo se říká "Fly before you buy" C-295M je letoun který nikdo nějak zvlášť nepotřebuje, omezené možnosti přepravy materiálu a techniky z toho letounu nedělají zrovna univerzální transportní letoun. Vysvětlete mi někdo proč nenakoupit KC-130, víceméně stejná kapacita jako KC-390, stejně tak dolet, navíc schopnost tankeru a jen tak na okraj má s provozem rodiny Herkulesu zkušenosti většina NATO.Skrýt celý příspěvekA ještě jedna poznámka. Nerozumím skutečnosti, proč ještě nebyly vyřazeny stroje JAK40. Jestli zase od někoho z armády uslyším argument, že to umí jezdit po poli, tak už budu ...Zobrazit celý příspěvek
A ještě jedna poznámka. Nerozumím skutečnosti, proč ještě nebyly vyřazeny stroje JAK40.
Jestli zase od někoho z armády uslyším argument, že to umí jezdit po poli, tak už budu opravdu sprostý.Skrýt celý příspěvekPoslal bych Miloše k bratrům Rusům aby vyjednal příznivou cenu za Antonov an-225,........no a mohla by v něm lítat celá naše armáda i s C-295 CASA :-)
Poslal bych Miloše k bratrům Rusům aby vyjednal příznivou cenu za Antonov an-225,........no a mohla by v něm lítat celá naše armáda i s C-295 CASA :-)
to JD : čelní skla praskala biz-jetu C-601, který byl nedávno nákladně opraven. Požadavek na dalších 6 Gripenů je správný a logický, vzhledem k rozšíření spektra úkolů o ...Zobrazit celý příspěvek
to JD : čelní skla praskala biz-jetu C-601, který byl nedávno nákladně opraven.
Požadavek na dalších 6 Gripenů je správný a logický, vzhledem k rozšíření spektra úkolů o Air-to-Ground. Současných 14 nestačí na výcvik, hotovost NATINADS a výcvik v A2G.
to cejkis : soudruh prezident nám mentálně uvízl v éře zahraničních misí. Nějak si nevšiml, že na Ukrajině probíhá klasická válka ve stylu WW2 s tanky a děly. Navíc i v Afghánistánu nakonec došlo na těžké zbraně a velmi se tam osvědčily. Takže záměr přezbrojit jednotky AČR novými tanky, BVP a děly je zcela na místě. O PVO nemluvě.Skrýt celý příspěveknechápu na co chtějí Airbus, když v něm nikdo nechce lítat, prezident si radši letí v soukromém letadle a pokud vím věčně jím praskají čelní skla, a pokud se taky dobře slyšel tak ...Zobrazit celý příspěvek
nechápu na co chtějí Airbus, když v něm nikdo nechce lítat, prezident si radši letí v soukromém letadle a pokud vím věčně jím praskají čelní skla, a pokud se taky dobře slyšel tak žádali nejdřív o další Gripeny ( asi 6 kusů) a to se tvrdilo že na to není........ a to že chce být armáda nasaditelná všude ve světě, to snad nemyslí vážně vždyť neubrání ani své území a na mise můžou lítat se spojenci nebo v nějakých z těch 4 C-295M, k čemu by jinak byli??
jediný co dává smysl je nákup těch dvou Embraer KC-390Skrýt celý příspěvekSouhlasím se všemi , kteří upozorňují na potřebu mít univerzální letecký park pro přepravu. Nechci bejt ras a hnidopich, ale je i trošku úsměvné dívat se jak naše armáda jezdí do ...Zobrazit celý příspěvek
Souhlasím se všemi , kteří upozorňují na potřebu mít univerzální letecký park pro přepravu.
Nechci bejt ras a hnidopich, ale je i trošku úsměvné dívat se jak naše armáda jezdí do misí jak na dovču k moři.
Jenže Airbus asi dobře maže takže jede.Skrýt celý příspěvekSkutečným posílením obrany ČR by byla akvizice nových bitevních vrtulníků a tanků. Za to Vás ovšem Miloš Zeman z ruského velvyslanectví na Zátorce se soudruhem Zbytkem určitě ...Zobrazit celý příspěvek
Skutečným posílením obrany ČR by byla akvizice nových bitevních vrtulníků a tanků.
Za to Vás ovšem Miloš Zeman z ruského velvyslanectví na Zátorce se soudruhem Zbytkem určitě nepochválí.Skrýt celý příspěvekAČR před časem uvedla požadavek na nákup třetího dopravního Airbusu A319CJ. Logika myšlení - zhoršila se bezpečnostní situace o čemž jsme v bíle knize mluvili, že budeme predikovat ...Zobrazit celý příspěvek
AČR před časem uvedla požadavek na nákup třetího dopravního Airbusu A319CJ. Logika myšlení - zhoršila se bezpečnostní situace o čemž jsme v bíle knize mluvili, že budeme predikovat 10 let dopředu, a proto si koupíme další civilní letadlo.
Tento dech beroucí nesmysl vyzní v kontrastu s doporučovanou akvizicí pro střední Evropu - 4ks multifunkčních trasportních/tankovacích strojů, které vyřeší nejen transportní schopnosti s odpovídajícím doletem, ale tolik v Evropě chybějící tankery.
A tady máte skutečného kandidáta na posílení schopností střední Evropy.
https://www.youtube.com/watch?... Skrýt celý příspěvekPřiznám se, že nevidím smysl pořízení třetího dopravního Airbusu A-319. Nebylo by lepší nakoupit více transportních-tankovacích KC-390 a používat je i pro dopravu osob po aplikaci ...Zobrazit celý příspěvek
Přiznám se, že nevidím smysl pořízení třetího dopravního Airbusu A-319. Nebylo by lepší nakoupit více transportních-tankovacích KC-390 a používat je i pro dopravu osob po aplikaci výměnných prvků interiéru podobně jako u našich C-295M ? U takto nákladných letounů by se měla preferovat možnost víceúčelového využití.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...