Čechoslováci v RAF: Nikdy tak malá skupina lidí neudělala tak moc pro svůj národ
- 17. 9. 2020
- 44 komentářů
- Jana Poncarová
Když před osmdesáti lety zuřila Bitva o Británii, morálku vojáků i civilistů posilovaly projevy ministerského předsedy Winstona Churchilla. Věta „never was so much owed by so many to so few,“ kterou vyjádřil respekt a poděkování pilotům RAF, vešla později do dějin. Vyzdvihuje totiž podstatu této klíčové bitvy. Churchillova slova byla mířena i k československým pilotům, kteří v bitvě sehráli důležitý part.
Bitva o britské ostrovy, v níž se střetli letci Luftwaffe a Royal Air Force, byla vůbec první leteckou bitvou v dějinách válek. Celá se totiž odehrála pouze ve vzduchu – a mezi oblaky se také rozhodlo o výsledku. Šlo tak o první významné střetnutí v dějinách válek vybojované výhradně prostřednictvím leteckých sil.
Čechoslováci jdou do akce
Léto roku 1940 bylo pro Velkou Británii krvavé. Ostatně na to, že bude obrana ostrovů stát pot, krev a slzy, upozornil ministerský předseda obyvatele britských ostrovů v jiném slavném projevu. A dodal, že se nikdy nesmí vzdát. K prvním střetům ve vzduchu došlo 10. července 1940. Bitva byla – ve prospěch Velké Británie – ukončena 31. října 1940.
Když začala Bitva o Británii, druhá světová válka v Evropě zuřila už přes rok. Po okupaci Československa se řada pilotů, kteří se nehodlali smířit s odevzdáním území bez jediného výstřelu Hitlerovi, vydalo na nebezpečnou cestu do zahraničí. V průběhu jednoho roku, od jara 1939 do jara 1940, uprchlo z vlasti do zahraničí přibližně 1 270 letců, tedy více než polovina létajícího personálu. Velká část se dostala do Francie, kde sloužili ve francouzských jednotkách. Když i Francie po krátkém vzdoru kapitulovala, čekal vojáky další náročný přesun do Anglie.
Pro Čechoslováky začala letecká Bitva o Británii 26. srpna, kdy se poprvé naostro střetli s nepřítelem. Do vzduchu byla v nejkritičtějších chvílích nasazena 310. stíhací peruť RAF, která byla – vůbec jako první československá stíhací peruť v Anglii – založena 12. července 1940. Do historické Bitvy o Británii v létě a na podzim 1940 velmi úspěšně zasáhla nejen 310. peruť, ale částečně i 312. peruť. Vedle toho řada dalších československých letců bojově létala také u britských a polských jednotek.
Během nejtvrdších bojů nad britskými ostrovy nasazovalo svůj život za svobodu 89 československých stíhačů. Dohromady si připsali 56 jistých sestřelů a dalších patnáct pravděpodobných. Devět pilotů padlo. Celkově během druhé světové války v zahraničním odboji zemřelo 546 československých letců.
Josef František, osamělý vlk
Nejúspěšnějším československým stíhačem se v Bitvě o Velkou Británii stal Josef František, který létal u 303. stíhací perutě na stíhačkách Hawker Hurricane. Jeho letka se do akce dostala v srpnu 1940 v závěrečné fázi bitvy. První jistý sestřel německé stíhačky si stíhač připsal 2. září 1940. Podle dobových záznamů a vzpomínek ostatních pilotů se Josef František často ve vzduchu vzdaloval od sestavy a vyhledával příležitosti utkat se s protivníkem na vlastní pěst.
Touto metodou sice dosahoval vzdušných vítězství, ale současně snižoval bojeschopnost vlastní formace. Velitelé peruti ho nakonec prohlásili za „hosta perutě“, a dovolili mu operovat samostatně. Britové této metodě přezdívali lone wolf neboli osamělý vlk. Během září 1940 si Josef František připsal sedmnáct jistých sestřelů německých letadel a jeden pravděpodobný a v bitvě se tak stal nejlepším nebritským pilotem RAF.
Posledního vítězství dosáhl poslední zářijový den roku 1940. Na začátku října, když se Josef František vracel z hlídkového letu, jeho letoun z neobjasněných příčin havaroval. Pohřben byl na hřbitově polského letectva v Northwoodu. Bylo mu 26 let.
Úspěšně si v bitvě o Británii vedli i další českoslovenští letci, kteří udělali svému státu jméno. S ohledem na další vývoj byly jejich počiny a odvaha důležité i politicky. Čechoslováci totiž ukázali, že umí bojovat za svobodu a za svůj stát. Kromě bojů ve Velké Británii se českoslovenští letci zapojili do bojů ve Francii nebo v Sovětském svazu.
Těžký návrat do vlasti
Českoslovenští letci odcházeli do zahraničního odboje mezi prvními, po válce se do vlasti mohli vrátit až mezi posledními – tři měsíce po podepsání německé kapitulace. O návrat usilovali dříve, nedostali ale souhlas od Sovětského svazu. Stejně tak jim bylo kvůli politickým dohodám a tlaku SSSR zamezeno, aby přiletěli na pomoct Praze, která na začátku května 1945 povstala proti nacistům.
Většina letců sloužících u Královského letectva tak mohla ve své vlasti přistát až 14. srpna 1945. „Kamarádi letci, vítáme vás domů! Děkujeme vám!“ vítali tehdy své krajany lidé. Po šesti letech odloučení je čekalo bouřlivé přivítání na ruzyňském letišti i o týden později na Staroměstském náměstí.
Pětasedmdesáté výročí jejich návratu letos v létě připomněl pietní akt na Klárově u památníku Okřídlený lev. Zúčastnili se ho zástupci armády i zahraniční hosté, například Helen Patton, vnučka slavného amerického generála George S. Pattona.
„Letci RAF mají svůj nezpochybnitelný podíl na porážce nacistického Německa. A mnozí v tomto boji přišli o život. Po únoru 1948 se z nich opět stali štvanci, političtí vězni a ti šťastnější se zachránili opětovným útěkem do exilu. Ale naštěstí záměr vymazat je z našich srdcí komunistům nevyšel. Jejich odhodlání a vlastenectví jsou inspirací nejen pro dnešní generaci letců, ale i pro další příslušníky naší armády,“ řekl náměstek ministra obrany Lubor Koudelka.
Velitel Vzdušných sil AČR generálmajor Petr Hromek ve svém proslovu připomněl nejen úspěchy letců, ale i jejich soudružnost a týmového ducha. „Hrdinství, odvaha a čest – tato slova mě napadají při vzpomínce na československé piloty za druhé světové války. Byli to v pravém slova smyslu vlastenci, bojovníci, ale také kamarádi. Vzájemně se podporovali a drželi při sobě – to jim pomohlo v nejtěžších chvílích,“ uvedl Petr Hromek.
O měsíc dříve si pak lidé připomněli osmdesáté výročí začátků bojů o Británii. Vzpomínky na náměstí Svobody v pražské Bubenči se zúčastnil i velvyslanec Slovenska Petr Weiss. „Je třeba si připomínat Churchillova slova o tom, že nikdy tak malá skupina lidí neudělala tak moc pro svůj národ, a já dodám, že i pro celý svět, jako udělali letci RAF,“ konstatoval Petr Weiss.
Související články
Jiří REGI Schams – i Česko má své hrdiny
Sedím v kanceláři sdružení REGI Base, soukromé nadace, která si klade za cíl starat se o novodobé ...
- 09.09.2012
- 19 komentářů
- Ctirad Sviták
Vznik Československa: Přísaha vojáka dnes a před 100 lety
Dnes, v den státního svátku, budou za přítomnosti prezidenta republiky Miloše Zemana, ministra ...
- 28.10.2014
- 18 komentářů
- Hana Zelená
Generál Feix: Otevřená komunikace je nejjednodušší krok k armádě 21. století
Armáda začala přímo a srozumitelně mluvit s veřejností. Proměnil se styl její komunikace na ...
- 02.06.2020
- 40 komentářů
- Jana Poncarová
Mise v Perském zálivu vrátila československé armádě dobré jméno
Československo si odžilo teprve pár měsíců demokracie, když svět s napětím sledoval eskalaci ...
- 17.08.2020
- 36 komentářů
- Jana Poncarová
Celý ten nadpis je nešťastný. Je to zkomolený citát Winstona Churchilla který pronesl po tomto velikém utkání letectva. Never in the history of human conflict was so much ...Zobrazit celý příspěvek
Celý ten nadpis je nešťastný. Je to zkomolený citát Winstona Churchilla který pronesl po tomto velikém utkání letectva.
Never in the history of human conflict was so much owed by so many to so few.
Nikdy v historii lidských konfliktů nevděčilo tak mnoho (lidí), tak málu (letcům RAF), za tak mnoho (vítězství v bitvě o Británii)!
Autor ho nesmyslně použil ve spojitosti s ČS letci. Jinak účast našich letců v BoB byla v počtu 88 patřila vedle Poláků ( 145) NZ (127)CA (112) spíše k menšímu významu. Britů bylo 2342 takže to byla vyloženě jejich bitva. Často Poláci i my přeceňujeme náš význam ale to se dá pochopit....Jinak počet Slováků ve službě v RAF byl celkově malý , rozpad ČSR prostě pro ně byl vznikem jejich samostatného státu a dívali se na události kolem poněkud jinak...Skrýt celý příspěveknadpis je naopak velmi přesný, nicméně u něj záleží na tom jak je čtenář pozorný, respektive jak ovládá češtinu. Důležíté je ono "svůj národ", tedy nikoliv pro britský národ, ale ...Zobrazit celý příspěvek
nadpis je naopak velmi přesný, nicméně u něj záleží na tom jak je čtenář pozorný, respektive jak ovládá češtinu. Důležíté je ono "svůj národ", tedy nikoliv pro britský národ, ale pro ten český (moravský a slezský) národ. A československým pilotům (a parašutistům) vděčíme za to, že jsme samostatným státem.
Jinak nikdo nepopírá, že československých pilotů bojovalo v Bitvě o Británii relativně málo, ale byli to piloti zkušení, s bojovými zkušenostmi z Polska a Francie. Tedy piloti k nezaplacení. Ostatně to je jeden z důvodů proč na ně Britové nezapomínají a je o nich zmíňka i ve filmu Bitva o Británii.Skrýt celý příspěvekSouhlasim, a prestoze neni mozne plne porovnavat valecny stav te doby a dnesni situaci, tak lze tvrdit, ze zustavame teto tradici verni i dnes.
Souhlasim, a prestoze neni mozne plne porovnavat valecny stav te doby a dnesni situaci, tak lze tvrdit, ze zustavame teto tradici verni i dnes.
Nadpis je v pořádku, sám Beneš prohlašoval, že exilová vláda se zpočátku mohla opřít jen o letce ve svých politických vyjednáváních. Co se týká významu pomoci, čs účast v BoB byla ...Zobrazit celý příspěvek
Nadpis je v pořádku, sám Beneš prohlašoval, že exilová vláda se zpočátku mohla opřít jen o letce ve svých politických vyjednáváních. Co se týká významu pomoci, čs účast v BoB byla druhá nejpočetnější ze zahraničních letců (mimo země Commonwealthu) a v této fázi války byl rozhodující jazýček na vahách obvykle dost malý. Například 15.9.1940, jenž se dodnes slaví jako BoB Day, poslali Angličané do vzduchu posledních pár desítek letadel a Němcům sestřelili asi 50 letadel, z nichž zhruba 10 sestřelili Poláci a jen o něco méně čeští piloti. V kontextu celé války směšné počty, ale světe div se, Hitlera to natolik znechutilo, že odložil Seelöwe (invazi do VB) na neurčito a jak známo už k ní nedošlo. K těm jazýčkům na vahách, kolik třeba chybělo Němcům, aby dobyli Moskvu ? Zřejmě několik málo divizí, které asi shodou okolností tou dobou třeba lelkovaly ve Francii.Skrýt celý příspěvek
Pro jura99 Nizsi pocet letoveho personalu v bob zo strany slovakov je trocha komplexnesia tema. V prvom rade nemali pocetnejsie zastupenie v leteckom personale prvej republiky ...Zobrazit celý příspěvek
Pro jura99
Nizsi pocet letoveho personalu v bob zo strany slovakov je trocha komplexnesia tema. V prvom rade nemali pocetnejsie zastupenie v leteckom personale prvej republiky ale co je hlavne po rozpade csr v breznu/marci slovensko bez vyhlasenia vojny napadli madari - tkzv. Mala vojna. To minimum pilotov co na sk ostalo muselo tvrdo bojovat a aj zomierali aj ked nesuhlasili s nastolenym rezimom. Po odstupeni juhu sk a obsadeni povazia a zahoria germanmi plus spisa a oravy poliakmi ,keby sme sa nebranili , tak sa zastavia hu niekde pri poprade. Preto vela letcov ostalo radsej vlastenecky doma, aj ten Ambrus a ini sk piloti co odilsi v tomto obdoby s tym pocas a po vojne mali velke problemy s sk pilotmi co sa dostali bojovat na strane protihitlera napr po ulete jadra sk letectva na vichode sr po zacati snp kde v rusku tvorili vacsinu personalu zmiesanej let divizie. A ked prisli takyto piloti z eng, nevedeli im tu zradu zabudnut...Skrýt celý příspěvekBohuzel nemohu souhlasit, pomer letoveho personalu urcite v CSR nebyl 85:1 v neprospech Slovaku, jako pomer v BoB. Mala vojna byla kratka a probehla rok a pul pred BoB. Duvod, proc ...Zobrazit celý příspěvek
Bohuzel nemohu souhlasit, pomer letoveho personalu urcite v CSR nebyl 85:1 v neprospech Slovaku, jako pomer v BoB. Mala vojna byla kratka a probehla rok a pul pred BoB. Duvod, proc Slovaci nesli ve vetsim poctu bojovat proti Hitlerovi je spus patrne ten, ze meli svuj stat a verili ve vitezstvi Osy, ke ktere se pocitali. Dokonce Slovaci usedli ve Francii v poctu asi 10tis. a povinne mobilizovani v 1940 do cs zahranicni armady, po porazce Francie vetsinove nepokracovali do VB, ale mnozi volili repatriaci do Sš, takze nekteri trochu kuriozne stihli slouzit jeste na vychodni fronte na strane Osy. Ulet slov. letectva na pocatku SNP do SSSR nebyl nejstastnejsi, povstalci tak prisli o vzdusnou podporu. Vzdusnou podporu pak ovsem mimoradne uspesne poskytoval Fajtluv stihaci pluk, opet slozeny buhviproc? z Cechu.Skrýt celý příspěvek
Krásný článek... Tak jsem si vzpomněl na knihu pana Clostermanna, Velký cirkus, kterou jsem četl několikrát za sebou v roce 1985... A to mi bylo 12... Více takových článků z ...Zobrazit celý příspěvek
Krásný článek... Tak jsem si vzpomněl na knihu pana Clostermanna, Velký cirkus, kterou jsem četl několikrát za sebou v roce 1985... A to mi bylo 12... Více takových článků z historie...Skrýt celý příspěvek
Jako kluk jsem přímo hltal dostupné informace o našich letcích, později, když se pak objevily i knihy a filmy a také mnohem podrobnější informace, jsem si pořádně uvědomil ...Zobrazit celý příspěvek
Jako kluk jsem přímo hltal dostupné informace o našich letcích, později, když se pak objevily i knihy a filmy a také mnohem podrobnější informace, jsem si pořádně uvědomil skutečnou váhu toho co dokázali a především co museli obětovat a to opakovaně. Kolik jejich příbuzných zde zaplatilo za jejich útěk a odpor.
Nejhorší je pro mě to, že po návratu platili tito moji hrdinové za svoji odvahu znovu. To co provedli komouši jim a jejich rodinám, je bezprecedentní, absolutní hnus a zlo, které nesmí být nikdy zapomenuto. Právě naše generace starších ročníků je zodpovědná za to, že ty nejmladší generace se o všem dozvědí pravdu a budou ji snad předávat dále, vlastním dětem.Skrýt celý příspěvekFotografie v úvodu článku zobrazuje čs legendy Bitvy o Británii, mimo jiných uprostřed angličtí instruktoři Sinclair a Boulton, druhý zprava Emil Fechtner, stíhací eso a talent, ...Zobrazit celý příspěvek
Fotografie v úvodu článku zobrazuje čs legendy Bitvy o Británii, mimo jiných uprostřed angličtí instruktoři Sinclair a Boulton, druhý zprava Emil Fechtner, stíhací eso a talent, který brzy zahynul po srážce s letounem Jaroslava Malého, který je druhý zleva a který před válkou působil jako letecký atašé v Berlíně a z titulu své funkce osobně jednal i s Hermanem Göringem. Této hrstce našich pilotů se určitě podařilo splnit motto 310. perutě - "We fight to rebuild".Skrýt celý příspěvek
Je třeba připomenout,že Němci disponovali řadou již zkušených pilotů, kteří létali ať ve Španělské válce nebo při Blitzkriegu proti polským a francouzským letcům.Proto byla účast ...Zobrazit celý příspěvek
Je třeba připomenout,že Němci disponovali řadou již
zkušených pilotů, kteří létali ať ve Španělské válce nebo při Blitzkriegu proti polským a
francouzským letcům.Proto byla účast našich letců důležitým krokem k celkovému úspěchu v bitvě.Skrýt celý příspěvekMůžeš tuhle svou myšlenku trochu rozvést?
Můžeš tuhle svou myšlenku trochu rozvést?
To snad neni tak tezke pochopit, kazdy vycviceny pilot s praxi a pripadne zkusenosti z boje mel cenu zlata v dobe BoB. Cesi nabidli piloty s predvalecnym vycvikem a mnohe z nich se ...Zobrazit celý příspěvek
To snad neni tak tezke pochopit, kazdy vycviceny pilot s praxi a pripadne zkusenosti z boje mel cenu zlata v dobe BoB. Cesi nabidli piloty s predvalecnym vycvikem a mnohe z nich se zkusenostmi z francouzske kampane.Skrýt celý příspěvek
Sorry ale titulok článku "Čechoslováci v RAF: Nikdy tak malá skupina lidí neudělala tak moc pro svůj národ" je zavádzajúci resp. nepravdivý. Ak si ho prečítajú Poliaci tak im ...Zobrazit celý příspěvek
Sorry ale titulok článku "Čechoslováci v RAF: Nikdy tak malá skupina lidí neudělala tak moc pro svůj národ" je zavádzajúci resp. nepravdivý. Ak si ho prečítajú Poliaci tak im stúpne tlak o 100%. Pretože podiel Poliakov na porážke Nemcov nad kanálom bol podstatne väčší ako Čechoslovákov. Sorry, ale je to tak.Skrýt celý příspěvek
Co s tím mají společného Poláci? Ti to snad dělali zase pro svůj národ ne?
Co s tím mají společného Poláci? Ti to snad dělali zase pro svůj národ ne?
Aj Austrálčania, NovoZelanďania, Kaňaďania, JuhoAfričania prípadne iné národnosti vzdialené od Anglicka "milión" kilometrov? Tým to mohlo byť ukradnuté - veď to bolo "milión" ...Zobrazit celý příspěvek
Aj Austrálčania, NovoZelanďania, Kaňaďania, JuhoAfričania prípadne iné národnosti vzdialené od Anglicka "milión" kilometrov? Tým to mohlo byť ukradnuté - veď to bolo "milión" kilometrov od ich štátov.Skrýt celý příspěvek
a co teprve podíl Slováků ? V Bitvě o Británii jako stíhač bojoval pouze jeden, Ján Ambruš a připsal si jeden sestřel. Bohužel ovšem to byl sestřel britského bombardéru. Ale i tak ...Zobrazit celý příspěvek
a co teprve podíl Slováků ? V Bitvě o Británii jako stíhač bojoval pouze jeden, Ján Ambruš a připsal si jeden sestřel. Bohužel ovšem to byl sestřel britského bombardéru. Ale i tak měl na rozdíl řady svých spoluobčanů rozum ne svém místě, protože Slovenský štát jej posadil na funkci velitele letectva, on však místo teplého místečka šel do nejistoty emigrace a boje proti nacismu, takže mu patří hluboká poklona. Jinak co se týká podílu Poláků a Čechů, tak předně Poláci byli už tehdy asi 5x početnější a na rozdíl Čechů se téměř neúčastnili francouzské kampaně, kde naopak čeští stíhači tvořili až čtvrtinu (!) všech stíhačů Armée de l'Air.Skrýt celý příspěvek
Zdá sa mi, že pán všeználek sa trochu sekol. Slováci tvorili cca. 14% z ČS letcov v RAF. Vám Jura asi nehovorí nič meno Otto Smik...
Zdá sa mi, že pán všeználek sa trochu sekol. Slováci tvorili cca. 14% z ČS letcov v RAF. Vám Jura asi nehovorí nič meno Otto Smik...
Nicméně v rámci BoB o které Jura zcela jasně mluvil se bojově zapojil jen jeden, to pravě zmíněný Ján Ambruš. Takže si se trochu sekl ty. Obecně Slováci v rámci RAF sloužili hlavně ...Zobrazit celý příspěvek
Nicméně v rámci BoB o které Jura zcela jasně mluvil se bojově zapojil jen jeden, to pravě zmíněný Ján Ambruš. Takže si se trochu sekl ty.
Obecně Slováci v rámci RAF sloužili hlavně v rámci 311. squadrony a to ještě většinou na nižších pozicích. Mezi piloty, speciálně stíhacími jich bylo velmi málo.Skrýt celý příspěvekKfir: Otto Smik byl famózní talent, dosáhl úspěchů v době, kdy Němci už moc nelétali, asi budete vědět, že jeho prasynovec je vrchním praporčíkem AČR. Nic o mě nevíte, takže vám tu ...Zobrazit celý příspěvek
Kfir: Otto Smik byl famózní talent, dosáhl úspěchů v době, kdy Němci už moc nelétali, asi budete vědět, že jeho prasynovec je vrchním praporčíkem AČR. Nic o mě nevíte, takže vám tu wikipedii odpouštím, i to, že nepostřehnete rozdíl mezi BoB a službou čs v RAF za celou válku.Skrýt celý příspěvek
Jura99, aspoň si to pozri v googli... inak pôsobíš...škoda ...Zobrazit celý příspěvek
Jura99, aspoň si to pozri v googli... inak pôsobíš...škoda rečí.
https://www.securitymagazin.cz...
https://www.facebook.com/CSair...
Jozef Grič, Sgt. Ján Miklošek, Otto Smik, Ján Ambruš, Mikuláš Grofčík, Ivan Otto Schwarz,...Skrýt celý příspěvekKarlos73: díky za upozornění, řeč je ovšem o období Bitvy o Británii (7/40-11/40) a řeč je o stíhačích. V tomto období byl jediným sk stíhačem v aktivní službě Ján Ambruš. Letci, ...Zobrazit celý příspěvek
Karlos73: díky za upozornění, řeč je ovšem o období Bitvy o Británii (7/40-11/40) a řeč je o stíhačích. V tomto období byl jediným sk stíhačem v aktivní službě Ján Ambruš. Letci, které uvádíš, určitě nejsou jediní Slováci v RAF v době války a určitě nejsou všichni
z nich stíhači. Mají ale společné to, že v BoB nebyli v bojové službě.Skrýt celý příspěvek
Churchil prece nemyslel pouze Cechoslovaky ale vsechny letce, tedy hlavne Brity, kteri tam bojovali (v poctech cca par tisic) a ochranili cca 50 milionu Britu.
Churchil prece nemyslel pouze Cechoslovaky ale vsechny letce, tedy hlavne Brity, kteri tam bojovali (v poctech cca par tisic) a ochranili cca 50 milionu Britu.
Ja viem ako to bolo v skutočnosti myslené ale zvolený názov článku bol jednoducho zvolený nešťastne.
Ja viem ako to bolo v skutočnosti myslené ale zvolený názov článku bol jednoducho zvolený nešťastne.
Titulek je naopak perfektní, byť je to parafráze Churchillova výroku. Naši letci skutečně udělali pro národ, reputaci a uznání exilu strašně moc a skutečně jich bylo málo.
Titulek je naopak perfektní, byť je to parafráze Churchillova výroku. Naši letci skutečně udělali pro národ, reputaci a uznání exilu strašně moc a skutečně jich bylo málo.
Poláků v Bitvě o Británii sloužilo 145, Čechů 88. Tak nevím, co si představujete pod pojmem "podstatně větší podíl".
Poláků v Bitvě o Británii sloužilo 145, Čechů 88. Tak nevím, co si představujete pod pojmem "podstatně větší podíl".
Počet absolútnych zostrelov 145 Poliakov a počet absolútnych zostrelov Čechoslovákov resp. relatívny počet zostrelov na jedného Poliaka a jedného Čechoslováka.
Počet absolútnych zostrelov 145 Poliakov a počet absolútnych zostrelov Čechoslovákov resp. relatívny počet zostrelov na jedného Poliaka a jedného Čechoslováka.
Což souvisí i s prostorem nasazení, 310. o 312. peruti nemluvě byly nasazeny v prostoru kde byla menší šance na střet s nepřítelem než polská 303. peruť, která byla (jako dříve ...Zobrazit celý příspěvek
Což souvisí i s prostorem nasazení, 310. o 312. peruti nemluvě byly nasazeny v prostoru kde byla menší šance na střet s nepřítelem než polská 303. peruť, která byla (jako dříve deformovaná) přímo v epicentrum bojů.Skrýt celý příspěvek
Četl jsem rozbor činnosti 303. sq a z ellitní polské pohádky najednou zbyla podprůměrná peruť. I u 310.sq jsou sestřely nadsaazené, ale u poláků to vycházelo s bídou na poměr 1:1. Zobrazit celý příspěvek
Četl jsem rozbor činnosti 303. sq a z ellitní polské pohádky najednou zbyla podprůměrná peruť. I u 310.sq jsou sestřely nadsaazené, ale u poláků to vycházelo s bídou na poměr 1:1.Skrýt celý příspěvek
Doporučujem pozornejšie čítať a viac rozmýšľať. ;)
Doporučujem pozornejšie čítať a viac rozmýšľať. ;)
já se docela bavím nad tím, když někdo machruje a přitom se střelí do nohy :-).
já se docela bavím nad tím, když někdo machruje a přitom se střelí do nohy :-).
Machroval som skôr ako som si stihol uvedomiť, že som sa postrelil. :-)
Machroval som skôr ako som si stihol uvedomiť, že som sa postrelil. :-)
Urobili toho dost. Ucast Cechoslovakov v RAF, atentat na Heindricha a SNP nam zaistili, ze sme po 2. svetovej skoncili na strane vitazov.
Urobili toho dost. Ucast Cechoslovakov v RAF, atentat na Heindricha a SNP nam zaistili, ze sme po 2. svetovej skoncili na strane vitazov.
Dlaczego? Przecież " Nikdy tak malá skupina lidí..." tyczy się PILOTÓW - ich istotnej roli w obronie UK (mimo relatywnie niewielkiej liczby) Szkoda tylko, że "uznanie" wysiłków ...Zobrazit celý příspěvek
Dlaczego?
Przecież " Nikdy tak malá skupina lidí..." tyczy się PILOTÓW - ich istotnej roli w obronie UK (mimo relatywnie niewielkiej liczby)
Szkoda tylko, że "uznanie" wysiłków pilotów z Czechosłowacji, Polski skończyły się w Jałcie i TeheranieSkrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...