Budoucnost stíhačky F/A-18 Hornet
- 21. 11. 2013
- 1 komentářů
- Jan Grohmann
Stíhačka F/A-18 Hornet bojuje v posledních letech doslova o život. Velkou konkurencí je především stíhačka F-35 Lightning II, jenž má postupně nahradit stroje F/A-18 v amerických ozbrojených silách. Taktéž na mezinárodním trhu není pod tlakem evropské a ruské konkurence jednoduché uspět. Znamená to zastavení výroby a konec stíhačky F/A-18?
Výkonný ředitel Boeingu, Jim McNerney, řekl reportérům na výstavě Dubai Airshow, že je těžké předvídat budoucnost stíhačky F/A-18, zejména kvůli klesajícímu americkému armádnímu rozpočtu. "Nedokážu přesně předvídat budoucnost, ale myslím, že je dobrá šance získat více objednávek (na F/A -18 – pozn. redakce) od vlády Spojených států," řekl McNerney.
Stíhačka F/A-18 má také dobré šance uspět v Brazílii. Brazilská vláda chce v rámci programu F-X2 nakoupit 36 moderních stíhaček. Celou věc však zkomplikovala špionská aféra, ve které měla americká NSA odposlouchávat brazilskou vládu včetně prezidentky. Kromě Američanů bojují o zakázku také Švédové, Francouzi a rovněž Rusové se svým moderním T-50.
Firma Boeing má čas do konce roku 2016, kdy jsou nasmlouvány dodávky nejnovějších stíhaček F/A-18E/F Super Hornet pro americké námořnictvo a australské letectvo. US Navy plánuje v nejbližších letech odebrat 66 strojů F/A-18E/F a 58 EA-18G Glower (verze pro elektronický boj). Nová objednávka F/A-18 se uskutečnila v roce 2010, kdy bylo jasné, že US Navy se tak rychle stíhaček F-35 Lightning II nedočká .
Současně běží také dodávka „super hornetů“ pro australské letectvo. Australané odeberou 24 strojů F/A-18F Super Hornet a 12 EA-18G Glower. Důvod nákupu je stejný jako v případě US Navy – zdržení v dodávkách F-35 Lightninig II.
Boeing však bojuje na více frontách. V letošním roce uzavře své výrobní závody Long Beach v Kalifornii a Wichita, Kansas, kde se montují obří dopravní letouny C-17 Globemaster III. O práci přijde tisíce zaměstnanců. Ušetřené peníze chce Boeing investovat do dalšího vývoje a rozvoje stíhačky F/A-18, včetně udržení výrobní linky.
"Chceme vkládat R&D (výzkum a vývoj – pozn. redakce) do této platformy (F/A-18 – pozn. red a kce), protože jsme přesvědčeni, že má dlouhodobý potenciál pro naše zákazníky," řekl Dennis Muilenburg, ředitel obranné divize Boeingu, s odvoláním na speciální modernizační balíčky vyvinuté pro stíhačku F/A-18 a také F-15.
Muilenburg však neupřesnil částku, kterou chce Boeing investovat do programu stíhačky F/A-18. „Je to jedna z našich největších investic“ říká Muilenburg . „Myslíme si, že kombinace schopností, ceny a rychlosti výroby jsou nyní poptávané jistoty, které bude zákazník vyžadovat v tomto i příštím desetiletí.“
Boeing rozhodne o budoucnosti F/A-18 v polovině příštího roku, kdy bude jasné, zda se rýsují další zákazy nebo nikoliv. Podle Muilenberga je v plánu prodej desítek letounů, jejichž počet může vzrůst až ke sto kusům.
Zdroj: Aviation Week
Související články
Hypersonický bombardér SR-72
Lockheed Martin potvrdila svůj záměr vyvinout hypersonický dálkový průzkumný a bombardovací letoun. ...
- 04.11.2013
- 1 komentářů
- Jan Grohmann
F-35 Lightning II: První ostrý odpal AIM-120 AMRRAM
Program F-35 úspěšně dosáhl další klíčové mety. Letoun F-35A Lightninig II před několika dny provedl ...
- 05.11.2013
- 1 komentářů
- Jan Grohmann
Americká letadlová loď USS Gerald R. Ford
Před třemi dny byla slavnostně spuštěná na vodu nejnovější a nejmodernější americká letadlová loď ...
- 11.11.2013
- 5 komentářů
- Jan Grohmann
Čína vs. USA: Ubrání Spojené státy své lodě?
Spojené státy se s obavami dívají na nové protilodní zbraně Číny, jež mohou vážně ohrozit americké ...
- 15.11.2013
- 13 komentářů
- Jan Grohmann
Načítám diskuzi...