Americká letadlová loď USS Gerald R. Ford
- 11. 11. 2013
- 5 komentářů
- Jan Grohmann
Před třemi dny byla slavnostně spuštěná na vodu nejnovější a nejmodernější americká letadlová loď USS Gerald R. Ford (CVM-78). Jedná se o první loď stejnojmenné třídy, která postupně nahradí letadlové lodě třídy Nimitz.
Nejdražší loď s nejlevnějším provozem
První loď třídy Nimitz, USS Nimitz (CVN-68), se poprvé dotkla vodní hladiny v roce 1972. Americké námořnictvo US Navy odebralo do dnešních dní celkově deset letadlových lodí třídy Nimitz, poslední v roce 2009.
Velikostně nová třída letadlových lodí Gerald R. Ford příliš nevybočuje z řady. Výtlak se pohybuje těsně nad 100 000 tuny (101 600 t), stejně tak délka (337 m) nebo šířka (77 m) se liší od třídy Nimitz jen v jednotkách metrů.
Hlavní odlišností nové letadlové lodi je rozsáhlý stupeň automatizace a nejmodernější elektronické a komunikační vybavení. Obsluhu lodi zajišťuje „pouze“ 4660 osob. Lodě třídy Nimitz pro svůj chod naopak potřebují 5680 mužů na palubě. Podle amerického námořnictva, na USS Gerald R. Ford zamíří přibližně o 800 námořníků a 400 leteckého personálu méně.
Foto: USS Gerald R. Ford (CVM-78) před slavnostním spuštěním. / US Navy
Ač stavba lodi stála astronomických 13 miliard dolarů, provoz má být levnější než u třídy Nimitz. US Navy odhaduje, že za 50 let provozu ušetří až 4 miliardy dolarů. Připomeňme, že průměrná cena posledních lodí třídy Nimitz byla 4,5 miliard dolarů. Roční náklady na provoz lodí třídy Nimitz se pak odhadují na 530 milionů dolarů (jen 160 milionů dolarů připadne na posádku).
Cena dalších lodí třídy Gerald R. Ford poklesne, ale přesto bude větší oproti původním propočtům. Náklady na stavbu druhé lodi USS John F. Kennedy (CVN-79) se odhadují na 12,9 miliard dolarů, což je oproti původním předpokladům o 2,4 miliard více. Za třetí loď USS Enterprise (CVN-80) zaplatí američtí daňoví poplatníci 12 miliard dolarů.
Zrozená pro rychlost
Třída USS Gerald R. Ford (CVM-78) je mnohem účinějším bojovým nástrojem. Podle amerického námořnictva zvládne nová loď vyslat do vzduchu za stejný čas až o 25 % více letadel než Nimitz. Při běžném provozu půjde konkrétně až o 160 vzletů za den, v průběhu krize dokonce až 220 vzletů za den.
Foto: Připraveni pro službu. / US Navy
USS Gerald R. Ford je odlišný především svým minimalistickým můstkem, jenž je oproti třídě Nimitz posunut o více než 40 metrů dozadu. Třída Gerald R. Ford má také pouze trojici výtahů, místo čtyř u předešle třídy.
Nová letadlová loď pojme až 90 let, včetně F-35C Lightning II, F/A-18E/F Super Hornet, EA-18G Growler pro elektronický boj, letouny včasné výstrahy E-2D Advanced Hawkeye nebo vrtulníky Sikorsky MH-60R/S.
Video: Slavnostní ceremoniál spuštění lodě na vodu. / YouTube
Konstrukce lodě rovněž počítá s intenzivním provozem bezpilotních letounů a vrtulníků. Půjde především o průzkumné/útočné bezpilotní stroje, vzešlé z programu UCLASS.
USS Gerald R. Ford proto dostane nové lodní elektromagnetické katapulty EMALS (Electromagnetic Aircraft Launch System). Katapulty EMALS dokáží posílat do vzduchu většinu (hmotnostních kategorií) letadel. Současné parní katapulty jsou příliš neohrabané a špatně výkonově říditelné pro vypouštění lehčích bezpilotních letadel. EMALS je naproti tomu lehčí, menší, výkonnější a dá se precizně ovládat výkon i průběh vlastního katapultování.
Zdroj: Defense Update
Související články
Torpédoborec Zumwalt byl spuštěn na vodu
Loděnice Bath Iron Works (BIW) spadající pod zbrojního giganta General Dynamics spustily 28. října ...
- 30.10.2013
- 10 komentářů
- Jan Grohmann
Ruské bombardéry Tu-160 nad Jižní Amerikou
Ruské bombardéry Tu-160 Blackjack pokračují v patrolování nad územím Jižní Ameriky a Karibiku. Podle ...
- 01.11.2013
- 6 komentářů
- Jan Grohmann
Hypersonický bombardér SR-72
Lockheed Martin potvrdila svůj záměr vyvinout hypersonický dálkový průzkumný a bombardovací letoun. ...
- 04.11.2013
- 1 komentářů
- Jan Grohmann
Letadlová loď „chudého bratra“ pro US Navy
Minulý týden se na internetu objevila zpráva, která uvádí, že americké námořnictvo plánuje přestavbu ...
- 07.11.2013
- 9 komentářů
- Mgr. Ondřej Rajkovič
S Davidem jsme v tematu "letounovych lodi chudeho muze" mluvili o predstave "letadlovych vzducholodi", zamerenych predevsim na provoz UCAV, pripadne nekolika malo VTOL, ci ...Zobrazit celý příspěvek
S Davidem jsme v tematu "letounovych lodi chudeho muze" mluvili o predstave "letadlovych vzducholodi", zamerenych predevsim na provoz UCAV, pripadne nekolika malo VTOL, ci vrtulniku. To tema se mi zda zajimave, proto se ho tu jeste dotknu.
Az zas tak nerealisticke to neni - letadlove vzducholode existovaly uz ve tricatych letech pred 2.sv. valkou.
http://cs.m.wikipedia.org/wiki...
(Aj verze ma vic informaci a fotek. Vzducholod ma jeste 2 sesterske lode).
S dnesni technikou, kosmickymi materialy a plasty, by to nebyl prilis velky problem, kdyz pred zhruba 70 lety zvladli udelat to same pro pet stihacich/pozorovacich dvouplosniku. Prumerna rychlost vzducholode je 5x - 10x vyzsi, nez rychlost lodi, k vetsim opravam nejsou potreba suche doky, pristat to (se systemem aeros) muze kdekoliv je prazdnej neupravenej placek-a dokonce i na vode a leta to (narozdil od lode) i nad melcinou a sousi.
Navic by to mohli spojit s programem tezkych a ultratezkych transportnich stroju se schopnosti VTOL, ktera se ted taky resi. Udelat modularni konstrukci, ve ktere by byly normalne pouzivany transportni moduly na material a v pripade potreby (nebo u nekolika jednotek neustale), by pripojili zespodu lode moduly jine: pristavaci zarizeni a dovnitr navozili moduly pro letove operace, posadku, vyzbroj, generatory, elektroniku, palivo a vsechna dalsi potrebna zarizeni,... Nemluve o tom, jak uzitecne zarizeni by to bylo v transportni konfiguraci pri reseni nasledku prirodnich katastrof. Nebo treba pri zabirani tezist strategickych surovin za polarnim kruhem, kde to bylo s transportem vzdycky na stiru.
Ma to i nevyhody - treba cenu spotrebovaneho helia, nezkusenost dnesnich letcu, novost koncepce, nizsi mnozstvi pilotovanych letounu v sestave... - ale verim, ze to vse je vyvazeno zvysenim udernosti, flexibility, rychlosti a v sirsim meritku i rentability takoveho systemu oproti velkym namornim lodim.
Mimochodem neni to jedina oblast "zvlastnich vozidel", ktera SLOUZILY jako letadlovky a mozou s UCAV zacit slouzit zas. Treba predstava tezke atomove ponorky s vetsinou odpalovacich sachet predelanych na vypousteni a prijimani UCAV letadelek pod vodou... Slo by v podstate o "stealth letadlovku", protoze pod vodou by ji radarem nezachytil ani Svatej Dopler. A vynorovat by se vubec nepotrebovala. Vzduch a pitnou vodu vyrabeji z morske, energie maji na desitky let dopredu, palubni UCAV mohou pristat na hladine, potopit se a byt nalozeny pod vodou, kterymzto zpusobem mohou dostavat i nove/nahradni stroje, novou munici pro ne a potraviny pro posadku. Nevyhody - potreba specializovaneho Ucav (trochu jako typ cormorant), neschopnost prijmout "normalni" UCAV, nebo pilotovany stroj bez vynoreni materske ponorky, v pripade, ze by se nepredelavaly stavajici atomove ponorky, ale stavely se nove, byla by nevyhodou i cena. Vyhody - moznost provezt cely utocny wing pod hlidkovymi radary az k pobrezi nepritele, vetsi upotrebitelnost atomovych ponorek ve dnesnich konfliktech, nez jenom jako transport specialnich jednotek.Skrýt celý příspěvekSoučasný mediální obraz USA je všelijaký, ale stále to je nejsilnější ekonomika světa, silnější než ekonomika Číny, která má více než čtyřnásobek obyvatel. a v přepočtu HDP na ...Zobrazit celý příspěvek
Současný mediální obraz USA je všelijaký, ale stále to je nejsilnější ekonomika světa, silnější než ekonomika Číny, která má více než čtyřnásobek obyvatel. a v přepočtu HDP na obyvatele je jedna z nejsilnějších. Proto mají peníze na takovéhle hračky. Mimochodem, letadlové lodě byly vyhodnoceny jako nejlepší v poměru výkon/cena, zatímco třebas křižníky zcela propadly (USA stále provozují početnou sérii křižníků Ticonderoga). Ale příznačné je, že USA počet letadlových lodí snižujíSkrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...