Bude mít 601. skupina horší vozidla než VP?
- 26. 1. 2018
- 19 komentářů
- Redakce AN
601. skupina speciálních sil (601. skss) je vzhledem ke svému určení nejlépe vybavenou jednotkou Armády ČR. Od té doby, co nákupy materiálu pro tento elitní útvar přešly z akviziční agentury Vojenského zpravodajství na Sekci vyzbrojování MO ČR, je však tento status ohrožen. Důkazem je aktuální tender na čtveřici pancéřovaných SUV TOYOTA Land Cruiser 200.
Účelem těchto vozidel určených dle zveřejněné dokumentace (dokument 1, dokument 2) pro 601. skss mají být skryté doprovody a přeprava V.I.P. osob. Logickým místem nasazení těchto vozidel je Afghánistán a konkrétněji jeho metropole Kábul, kam špičkoví čeští politici i generalita Armády ČR jezdí relativně často. Je pravděpodobné, že tuto cestu si nenechá ujít ani současná ministryně obrany Karla Šlechtová.
Paní ministryni asi nepotěší informace, že dle zadávací dokumentace, kterou její úředníci na Sekci vyzbrojování vypsali, může dostat 601. skss vozidla s výrazně nižší balistickou ochranou, než v několik měsíců starém tenderu získala vojenská policie. Z veřejně dostupných informací navíc vyplývá, že došlo u požadavku na balistickou ochranu toyot ke změně výkladu podmínek přímo během soutěže, a to ke škodě uživatele.
Pokud by to byla pravda, organizátor soutěže by měl na krku jednak porušení zákona, protože změna podmínek ovlivňujících soutěž během jejího procesu není možná, jednak by došlo ke značnému zvýšení rizika pro příslušníky speciálních sil, kteří budou vozidly jezdit, i VIP osob, které v nich budou přepravovat.
LEVEL 2 vs VR9
Na úvod vysvětlíme dvě balistické normy, které pro zjednodušení nazýváme zkráceně LEVEL II a VR9 (přehled norem). Pro splnění normy LEVEL II se střílí na testovanou balistickou ochranu zbraní ráže 7,62×39 mm (požívané např. u klasického ´kalacha´, tedy útočné pušky AK-47). Pálí se tři rány na rovnoramenný trojúhelníček, kde každá strana měří 120 mm. Asi netřeba vysvětlovat, že trojúhelník musí palbu vydržet. Nesmí dojít k proniknutí projektilu skrz balistickou ochranu.
Pro splnění normy VR9 se střílí na testovanou balistickou ochranu zbraní ráže 7,62×51 mm (požívané např. u útočné pušky M-14). Pálí se opět tři rány na rovnoramenný trojúhelníček, kde každá strana měří 120 mm.
Poučenému laikovi asi netřeba vysvětlovat, že ´naťácká´ ráže 7,62×51 mm je výrazně výkonnější než ´varšavská´ 7,62×39 mm.
Sekce vyzbrojování do zadávací dokumentace napsala požadavek na balistickou ochranu čtyř toyot pro speciální síly tímto způsobem:
„Balistická ochrana prostoru posádky podle STANAG 4569, Ed. 3 (odpovídá úrovni VR9, což je nejvyšší stupeň balistické ochrany): Min. LEVEL II
Takto napsaná dokumentace působí zmateně a nabízí dva výklady: a) ministerstvo logicky požaduje pro speciální síly nejvyšší stupeň balistické ochrany VR9, b) mu stačí LEVEL II, jak se píše na posledním řádku. Co vlastně platí, když jeden řádek odporuje druhému?
Kamenem úrazu ministerského zadání je, jak jsme si výše popsali, že VR9 je výrazně vyšší standard ochrany než LEVEL II, a ve větě se na jednom řádku požaduje splnění nejvyšší úrovně VR9, hned na dalším řádku se ale méně srozumitelnou formou (min. LEVEL II) tvrdí, že stačí úroveň LEVEL II.
Změna výkladu podmínek během soutěže
Pokud jste nepochopili, co ministerstvo vlastně chce za stupeň pancéřování, nebyli jste asi jediní. Sekce vyzbrojování totiž musela zveřejnit vysvětlení, co vlastně chtěl tímto zadáním ´básník říci´.
V tomto vysvětlení ale, z pohledu většiny asi překvapivě, tvrdí, že kvalitnější pancéřování není třeba, že stačí LEVEL II, ale vyšší stupeň nevadí.
Vzhledem k tomu, že logicky by se většina z nás domnívala, že pro speciální síly se požaduje nejvyšší možná ochrana, dá se tento ministerský výklad považovat za de facto změnu podmínek v průběhu soutěže. A to by byla praxe protizákonná i důvod ke zrušení celého tenderu.
Co si vyberou dodavatelé?
Klasifikace a názvosloví balistické ochrany není zcela jednoduchá, předpokládá se ale, že Sekce vyzbrojování pro tento účel disponuje odborníky a pokud si nejsou něčím jisti, určitě se dokážou doptat u kolegů v armádě či přímo vojáků v ´šestsetjedničce´, o jejich potřeby by mělo ministerskému úředníkovi v prvé řadě jít.
Co z toho si tedy má dodavatel vybrat? Vzhledem k tomu, že při splnění zadávacích parametrů rozhoduje cena, tak vyrobí pancéřování na horší úrovni LEVEL II, protože se jedná o levnější balistickou ochranu, než je VR9.
V praxi to znamená riziko zásadní snížení odolnosti toyot pro 601. skss, kdy jedním z pravděpodobných způsobů útoku je právě palba z útočné pušky v městském prostředí z relativní blízkosti (několik metrů až několik málo desítek metrů).
Vojenští policisté mají VR9
Paradoxní je, že vojenská policie, která rovněž může plnit úkoly skryté přepravy osob nebo VIP, si před několika měsíci v soutěži nakoupila čtyři landcuisery ve standardu VR9. Situace, kdy by 601. skss měla méně chráněná vozidla než čeští ´empíci´, by byla prostě absurdní.
Související články
Táborským připravujícím se do mise poskytují leteckou podporu letouny L-159 ALCA
Listopadové vyvedení do vojenského újezdu Boletice zahájila 10. strážní rota BAF (Bagram Airfield) ...
- 24.11.2017
- 12 komentářů
- nadporučík Daniel PÍŠA
BOV 8×8: Nové slovenské bojové vozidlo pěchoty
Ministerstvo obrany Slovenské republiky (MO SR) v rámci průmyslového dne předvedlo zástupcům médií ...
- 07.12.2017
- 210 komentářů
- Jan Grohmann
České letouny L 410 pro ruské speciální jednotky
Česká společnost Aircraft Industries dodá ruské armádě 18 turbovrtulových dopravních letadel L 410. ...
- 25.12.2017
- 87 komentářů
- Jan Grohmann
Rakouské granáty pro Armádu ČR
Česká zbrojovka dodá české armádě nové útočné a obranné granáty od rakouské firmy ARGES, dceřiné ...
- 07.01.2018
- 42 komentářů
- Jan Grohmann
Njn, to do značné míry je. Tedy v Astánu možná až tolik ne, protože tam je to jednak dost průserové, jednak oni budou s pracovníky ambasády jezdit i do méně bezpečných oblastí, kde ...Zobrazit celý příspěvek
Njn, to do značné míry je. Tedy v Astánu možná až tolik ne, protože tam je to jednak dost průserové, jednak oni budou s pracovníky ambasády jezdit i do méně bezpečných oblastí, kde se zkušený profík rozhodně hodí. Ambasády USA v rizikových oblastech také kolikrát pomáhají chránit příslušníci SEALs či Delty. Případně tam plní i zpravodajskou činnost.Skrýt celý příspěvek
Josef, právě od někoho z bývalého SOGu jsem četl nářky, že Šestka teď dělá jejich práci – a týkalo se to právě hlídání zastupitelského úřadu v Kábulu. Ale nejsem insider, jak jsem ...Zobrazit celý příspěvek
Josef, právě od někoho z bývalého SOGu jsem četl nářky, že Šestka teď dělá jejich práci – a týkalo se to právě hlídání zastupitelského úřadu v Kábulu. Ale nejsem insider, jak jsem koupil tak prodávám.Skrýt celý příspěvek
Tohle SOG nikdy dělat neměl. Nemusí jít nutně o aktuální nasazení. Pokud tuto schopnost mají v úkolech, měli by být připraveni ji pokrýt. Tento typ vozidel se nepoužívá jen ...Zobrazit celý příspěvek
Tohle SOG nikdy dělat neměl.
Nemusí jít nutně o aktuální nasazení. Pokud tuto schopnost mají v úkolech, měli by být připraveni ji pokrýt.
Tento typ vozidel se nepoužívá jen pro ochranu VIP. Má širší využití.Skrýt celý příspěvekPřesně tohle měl dělat SOG, jenže ten jsme chytře zrušili... 601. momentálně nic oficiálního nemá, ale nevíme, jestli se neděje něco pod pokličkou, ani jestli letos nemají jet ...Zobrazit celý příspěvek
Přesně tohle měl dělat SOG, jenže ten jsme chytře zrušili...
601. momentálně nic oficiálního nemá, ale nevíme, jestli se neděje něco pod pokličkou, ani jestli letos nemají jet třeba do Mali. Úplně nevím, jak je to teď s utajenými operacemi, když nejsou součástí VZ.Skrýt celý příspěvekTaketo veci sa kupuju, kde je na obzore nejake nasadenie. Chysta sa 601. sk. zase robit ochranu VIP ? Preco nieco také nerobi v ACR vojenska policia ako vsade inde ? To je 601. sk ...Zobrazit celý příspěvek
Taketo veci sa kupuju, kde je na obzore nejake nasadenie. Chysta sa 601. sk. zase robit ochranu VIP ? Preco nieco také nerobi v ACR vojenska policia ako vsade inde ? To je 601. sk tak nevytazena ?Skrýt celý příspěvek
Nechápu proč je kupovat,nestačí zavolat na CIA,prý je rozdávají zdarma,třeba taky nějaké dostanem :) Jinak,k balistické ochraně-z jaké vzdálenosti se střílí?To taky může být ...Zobrazit celý příspěvek
Nechápu proč je kupovat,nestačí zavolat na CIA,prý je rozdávají zdarma,třeba taky nějaké dostanem :)
Jinak,k balistické ochraně-z jaké vzdálenosti se střílí?To taky může být docela podstatné.Munice hádám klasická...Skrýt celý příspěvekkdyž už píšete: "Poučenému laikovi asi netřeba vysvětlovat, že ´naťácká´ ráže 7,62×51 mm je výrazně výkonnější než ´varšavská´ 7,62×39 mm." Bylo by asi dobré zmínit, že ...Zobrazit celý příspěvek
když už píšete: "Poučenému laikovi asi netřeba vysvětlovat, že ´naťácká´ ráže 7,62×51 mm je výrazně výkonnější než ´varšavská´ 7,62×39 mm."
Bylo by asi dobré zmínit, že protivníkem ve stejné kategorii je 7,62x54R.Skrýt celý příspěvekTo: on.sedl Za mně souhlas. Dle mého laického názoru postačuje Level 2 při zachování ostatních kritických parametrů vozidla. Jiné požadavky na ochranu může mít prezidentský ...Zobrazit celý příspěvek
To: on.sedl
Za mně souhlas. Dle mého laického názoru postačuje Level 2 při zachování ostatních kritických parametrů vozidla.
Jiné požadavky na ochranu může mít prezidentský speciál provozovaný v na pevných komunikacích, avšak třeba v městské zástavbě a jiné požadavky může mít primárně taktické vozidlo určené k ochraně osob na nezpevněných komunikacích.Skrýt celý příspěvekChyba v zadávací dokumentaci to sice asi je, ale tvrdit že STANAG 4569 level 2 je nedostatečná ochrana proti útočným puškám mně osobně přijde jako velmi odvážné tvrzení. Tato ...Zobrazit celý příspěvek
Chyba v zadávací dokumentaci to sice asi je, ale tvrdit že STANAG 4569 level 2 je nedostatečná ochrana proti útočným puškám mně osobně přijde jako velmi odvážné tvrzení. Tato úroveň balistické ochrany zastaví téměř jakékoliv standardně používané vojenské střelivo pro útočné pušky. Střelivem na proražení takovéto balistické ochrany většinou disponují jenom speciální jednotky (ať už vojenské či policejní). Ono je na blízkém východě výrazně jednodušší a levnější sehnat střelu pro RPG7 než pořídit zásobník střeliva s WC jádrem.Skrýt celý příspěvek
Osobně nejsem znalec a STANAG 4569 nastudovaný nemám, nicméně zde je link https://en.wikipedia.org/wiki/... , kde je výše uvedená ráže 7,62x51 NATO zahrnuta dokonce do ...Zobrazit celý příspěvek
Osobně nejsem znalec a STANAG 4569 nastudovaný nemám, nicméně zde je link
https://en.wikipedia.org/wiki/... , kde je výše uvedená ráže 7,62x51 NATO zahrnuta dokonce do Level 1 (část kinetická energie). Ochrana proti výše zmíněné ráži 7,62x51NATO je ve specifikaci rovněž uvedena.
Ano, rychle jsem tu dokumentaci nakonec projel.Skrýt celý příspěvekNevím, co je v uvedených dokumentech - nechce se mi to studovat. Nicméně STANAG 4569 se nerovná VR9. STANAG je norma, VR9 je úroveň normy (jiné , než STANAG). Tedy VR9 je vyšší ...Zobrazit celý příspěvek
Nevím, co je v uvedených dokumentech - nechce se mi to studovat. Nicméně STANAG 4569 se nerovná VR9. STANAG je norma, VR9 je úroveň normy (jiné , než STANAG). Tedy VR9 je vyšší míra ochrany než Level2 STANAGu 4569.
Posuzovat vozidlo výhradně dle těchto norem může být velmi zavádějící. Míra bezpečnosti nemusí být úplně kritickým faktorem. Co když hmotnost balistické ochrany VR9 je o 500kg vyšší než Level2 a vozidlo je tímto přetížené či má zcela jiné jízdní vlastnosti, což se projeví zejména v terénu (zde zmíněn Afghanistan)?
Dle mého názoru Level 2 stačí při zachování jiných klíčových parametrů vozidla, pokud je úroveň VR9 potlačuje z hlediska nárůstu hmotnosti či z jiných důvodů.
Velmi jednostranně pojatý článek bez znalosti hlubších okolností. Třeba má pravdu, třeba je úplně mimo.Skrýt celý příspěvekOno to těmi co MO pořídilo pro VP není také světové. Prý si je kvůli nedostatkům v balistické ochraně odmítli vzít do Afghanistánu a raději si tam od 601 půjčili staré Toyoty.
Ono to těmi co MO pořídilo pro VP není také světové. Prý si je kvůli nedostatkům v balistické ochraně odmítli vzít do Afghanistánu a raději si tam od 601 půjčili staré Toyoty.
Flader Protože tunelování státu. :D Stejně to funguje i na Slovensku. Bohužel AČR i OSSR prochází nyní masivním tunelováním, u AČR pandury, gripeny, tanky, bvp a nyní jsou ...Zobrazit celý příspěvek
Flader
Protože tunelování státu. :D
Stejně to funguje i na Slovensku. Bohužel AČR i OSSR prochází nyní masivním tunelováním, u AČR pandury, gripeny, tanky, bvp a nyní jsou nejasnosti kolem vrtulníků a přepravních letadel pro vojáky..... U OSSR to jsou co vím současně zase BVP. :)Skrýt celý příspěvekNechápem jednu vec. Ak u vás má nákupy pre všetky zložky AČR na starosti jedne orgán, prečo nakupuje v podstate totožné automobily "na dvakrát"?
Nechápem jednu vec. Ak u vás má nákupy pre všetky zložky AČR na starosti jedne orgán, prečo nakupuje v podstate totožné automobily "na dvakrát"?
Načítám diskuzi...