Bojové vozidlo pro australskou armádu: Boxer CRV vs. Patria AMV35
- 14. 6. 2017
- 40 komentářů
- Jan Grohmann
V rámci programu LAND 400 Phase 2 australská armáda hledá nová kolová bojová vozidla. O přízeň australské armády se uchází německý stroj Boxer CRV od firmy Rheinmetall a finský AMV35 od firmy BAE Systems Australia.
Program LAND 400 Phase 2 je součástí ambiciozního plánu LAND 400, skrz který australská armáda obmění celou svou flotilu vozidel - od lehkých terénních, přes užitková nákladní až po pásová bojová vozidla pěchoty. Cílem LAND 400 Phase 2 je nahradit 257 kolových obrněných vozidel ASLAV (Australian Light Armoured Vehicle) - australskou verzi švýcarského obrněnce Piranha I 8×8.
Australská armáda nakoupí 225 nových vozidel, především ve verzi pro ozbrojený průzkum CRV (Combat Reconnaissance Vehicles). Cena programu LAND 400 Phase 2 dosahuje 3 miliardy australských dolarů (53,2 miliardy Kč). Celkové náklady na program LAND 400 dosahují 20 miliard australských dolarů (355 miliard Kč).
Vozidla kategorie CRV jsou klíčovou součástí každé moderní armády - zjišťují pozice protivníka a informace o jeho poloze předávají velitelství nebo dalším jednotkám (dělostřelectvu, letectvu, atd.). Pokud to situace umožňuje, CRV ničí protivníka vlastními zbraňovými systémy. Úkolem vozidel CRV je ale i “kontraboj” proti pozemním průzkumným jednotkám protivníka.
Vozidla CRV obecně disponují bohatým senzorovým a komunikačním vybavením. V případě potřeby poslouží i jako bojové vozidlo pěchoty (BVP) - tedy pro dopravu a palebnou podporu pěchoty na bojiště.
AMV35 a Boxer CRV porovnávala své střelecké schopnosti se současným bojovým vozidlem ASLAV australské armády.
Austrálie poptává 129 vozidel ve verzi CRV, 26 velitelských vozidel, 8 vozidel pro letecké a dělostřelecké návodčí, 17 průzkumných, 15 evakuačních, 20 dílenských a 10 odtahových vozidel.
Do užšího výběru se dostal německý Boxer CRV a finská AMV35. Boxer CRV je osazen věží Lance s 30mm kanónem Mk-30-2. AMV35 využívá švédskou věž E35 a americký 35mm automatický kanón Bushmaster III.
Program LAND 400 Phase 2 je “unikátní” pečlivým výběrem vozidla - Australané financují roční testování obou kandidátů přímo na domácí půdě. Testuje se například taktická i strategická mobilita (schopnost nalodění se na výsadková plavidla), spolehlivost a schopnost provozu v australském polopouštním prostředí. V minulých týdnech proběhly střelecké testy, kdy vozidla Boxer CRV a AMV35 přímo porovnávala své schopnosti s vozidlem ASLAV.
AMV35 v akci. Vozidla musí prokázat schopnost operovat v křovinatém a polopouštním prostředí Austrálie.
"Rheinmetall Boxer CRV a BAE Systems Australia Patria AMV35 jsou obrněná bojová vozidla s výrazně vylepšenou palebnou silou, ochranou a mobilitou než naše stávající flotila (ASLAV - pozn. red.)," uvedl australský ministr obrany Christopher Pyne, který byl svědkem střeleckých zkoušek. "Obě vozidla představují významný pokrok v úrovni ochrany a schopností, kterou poskytneme našim vojákům."
Boxer CRV využívá německý kanón Rheinmetall Mk30-2/ABM, který dokáže střílet programovatelnou, ve vzduchu explodující municí. Účinný dostřel je 3000 m a rychlost palby je 200 ran/min. Náměr kanónu je -10°až + 45° a celková hmotnost je 198 kg.
Boxer CRV
Hlavní výzbroj AMV35 tvoří kanón ATK Orbital Bushmaster III ráže 35 mm bez možností používat programovatelnou munici. Účinný dostřel výrobce neuveřejňuje (s příslušnou podkaliberní municí ale bude větší než u Mk-30-2/ABM), rychlost palby je rovněž 200 ran/min. Náměr kanónu je -8°až + 37° a celková hmotnost je 198 kg.
Jednoroční testování obou vozidel skončí v srpnu letošního roku a poté dojde k zevrubnému vyhodnocení ročního testování obou kandidátů. Dodávky prvních vozidel CRV začnou v roce 2020.
Zdroj: Army Recognition
Související články
Evropská bojová vozidla pro Austrálii
Australská armáda v rámci programu LAND 400 Phase 2 připravuje nákup dvou stovek obrněných kolových ...
- 31.07.2016
- 17 komentářů
- Jan Grohmann
PT-16: Polská modernizace tanků T-72
Polská zbrojní skupina PGZ na výstavě MSPO 2016 představila hloubkově modernizovaný tank T-72. PGZ ...
- 15.09.2016
- 54 komentářů
- Jan Grohmann
M1A3 Abrams: Nová generace amerických tanků
Po roce 2020 americká armáda (U.S. Army) začne s vývojem tanku M1A3 Abrams - již třetí generace ...
- 11.10.2016
- 127 komentářů
- Jan Grohmann
Inspirace pro AČR: Minomety a rakety pro lehkou brigádu
Ministerstvo obrany ČR plánuje výstavbu třetí bojové brigády. Jedním ze zvažovaných konceptů je ...
- 29.05.2017
- 79 komentářů
- Jan Grohmann
Gloton, máte pravdu, ani jsem se nepodíval na obrázky a bral text jako daný. Nástavec tam skutečně je, takže by nedával smysl, kdyby to kanón neuměl. V tom případě je 35mm verse ...Zobrazit celý příspěvek
Gloton, máte pravdu, ani jsem se nepodíval na obrázky a bral text jako daný. Nástavec tam skutečně je, takže by nedával smysl, kdyby to kanón neuměl. V tom případě je 35mm verse Bushmasteru jednoznačně ve výhodě oproti řešení od Rheinmetallu co se výkonů týče. Otázkou je samozřejmě SŘP a senzorové vybavení, které obojí umí s účinností palby udělat často víc, než samotný kanón. Každopádně rozdíl v munici je velký.Skrýt celý příspěvek
Rase, díky. Čili jde vlastně o to, že AMV je nová verse, zatímco Rosomak prošel (nebo teprve projde) jen mírnou modernizací, chápu. Jinak vím, že leckdo hodnotil Rosomaka jako ...Zobrazit celý příspěvek
Rase, díky. Čili jde vlastně o to, že AMV je nová verse, zatímco Rosomak prošel (nebo teprve projde) jen mírnou modernizací, chápu. Jinak vím, že leckdo hodnotil Rosomaka jako lepšího než verse AMV, ze které pocházel.
Tecka, :-)Skrýt celý příspěvekKOLT: Tak těmi hodně kvalitními AMV jsem myslel ty nejnovější Patrie AMV XP, tu hodnotím hodně blízko k Boxeru (dnes jsou obě vozidla top). osobně si myslím, že na ně Rosomak ...Zobrazit celý příspěvek
KOLT:
Tak těmi hodně kvalitními AMV jsem myslel ty nejnovější Patrie AMV XP, tu hodnotím hodně blízko k Boxeru (dnes jsou obě vozidla top). osobně si myslím, že na ně Rosomak nedosahuje. Jako samostatnou skupinku beru starší vozidla: Rosomak (licenční AMV), Pandur II a Stryker. Z této skupiny vidím jako nejlepší Rosomak, na Boxer a AMV XP ale hodně ztrácí. Někde mezi oběma skupinama vidím nové Piranha V, druhou generaci Rosomaka (má mít vylepšený podvozek), pokud jde o Corsac, tak nevím kam ho zařadit, sice má taky vylepšený podvozek, ale pochybuju, že bude mít na Rosomak .)
Tohle je ale jenom můj názor, nikomu to nevnucujuSkrýt celý příspěvekV článku je zcela jistě chyba v tom popisu výzbrojePatrie AMV35. Je osazena věží s kanonem Bushmaster III 35mm s možností střílet programovatelnou munici, stejně jako to umí ...Zobrazit celý příspěvek
V článku je zcela jistě chyba v tom popisu výzbrojePatrie AMV35.
Je osazena věží s kanonem Bushmaster III 35mm s možností střílet programovatelnou munici, stejně jako to umí Boxer.
http://www.military-today.com/... Skrýt celý příspěvekNení v článku chyba ohledně opisu výzbroje Patrie AMV35? V článku je psáno: "Hlavní výzbroj AMV35 tvoří kanón ATK Orbital Bushmaster III ráže 35 mm bez možností používat ...Zobrazit celý příspěvek
Není v článku chyba ohledně opisu výzbroje Patrie AMV35?
V článku je psáno: "Hlavní výzbroj AMV35 tvoří kanón ATK Orbital Bushmaster III ráže 35 mm bez možností používat programovatelnou munici."
Na fotkách je ale vidět, že na hlavni kanonu je osazen nástavec k programování vystřelených projektilů a tento typ kanonu to i umí. Jak to tedy je?
Přece by tam neosadili kanon s tímto nástavcem a schopnostmi, kdyby jim ho s takovými schopnostmi nenabízeli.Skrýt celý příspěvekKOLT tak na marginesie dla wyjaśnienia sytuacji,to jedyna linia produkcyjna w Europie dla AMV jest w Siemianowicach . Jesli Finowie cos wygrają ,to i tak muszą zamawiać u nas ...Zobrazit celý příspěvek
KOLT
tak na marginesie dla wyjaśnienia sytuacji,to jedyna linia produkcyjna w Europie dla AMV jest w Siemianowicach . Jesli Finowie cos wygrają ,to i tak muszą zamawiać u nas ...takie życie :)Skrýt celý příspěvekTecka: v ČR se dělají díly na všechno možné, (je to opět jen drobnost), tohle se u nás moc neřeší. Myslím že kvůli kabině nikdo nebude chtít kupovat celý vrtulník, na to jsou snad ...Zobrazit celý příspěvek
Tecka:
v ČR se dělají díly na všechno možné, (je to opět jen drobnost), tohle se u nás moc neřeší. Myslím že kvůli kabině nikdo nebude chtít kupovat celý vrtulník, na to jsou snad lidi na MO hodně nohama na zemi. V Polsku je situace jiná, vy si vyrábíte celé stroje doma. Nesher to shrnul přesně - uvidíme až někdy v říjnu co pošlou firmy za závazné informace a jak se zachová nová vláda. Je dost možné že tendr zruší a třeba nakoupí bez tendru vrtulníky z Číny :D
Pokud jde o BVP, tak bych se naučil mít rád každé z nabízených vozidel - žádné není vyloženě špatné a není to konečná konfigurace.
Olaf:
on není ani tak problém s pancéřovou ochranou (je to prostě lehká věž) ale v tom, že v případě závady se k ní posádka nedostane. Munice se nedá doplňovat zevnitř atd. navíc když se pokazí elektronika, je věž nepoužitelná. Ale jak říkám, Pandur je lehké KBVP, tak nemá smysl od něj chtít zázraky. Snad se ale na MO poučí z chyb a BVP bude co nejvychytanější (tedy i s pořádnou věží).Skrýt celý příspěvekTecka Zkusím odpovědět místo Raseho. V soutěži zůstali jen dva uchazeči, Bell a Leonardo a nyní se čeká na finální nabídky od americké a italské vlády (obchod je na úrovni ...Zobrazit celý příspěvek
Tecka
Zkusím odpovědět místo Raseho. V soutěži zůstali jen dva uchazeči, Bell a Leonardo a nyní se čeká na finální nabídky od americké a italské vlády (obchod je na úrovni vláda-vláda). Nabídky se očekávají na přelomu září a října. Z čehož plyne, že rozhodovat bude až nová vláda po říjnových volbách, tedy reálně dojde k vyhlášení vítěze nejdříve v příštím roce a ani to není jisté. Nová vláda klidně celý tendr může zrušit.Skrýt celý příspěvekStrikehawk
jsem těžký outsider, v čem je, prosím, hlavní problém těch izraelskiých věží?
Na první pohled jednoho napadne, že tohle zneškodní dobře hozený kámen..Strikehawk
jsem těžký outsider, v čem je, prosím, hlavní problém těch izraelskiých věží?
Na první pohled jednoho napadne, že tohle zneškodní dobře hozený kámen..Rase Obstawiam cv-90 :) Mam do Ciebie pytanie dotyczące przetargu na śmigłowce dla czeskiej armii.czy mozesz napisac jak obecnie wyglada sytuacja ? Wiem,ze sa zawirowania na ...Zobrazit celý příspěvek
Rase
Obstawiam cv-90 :)
Mam do Ciebie pytanie dotyczące przetargu na śmigłowce dla czeskiej armii.czy mozesz napisac jak obecnie wyglada sytuacja ? Wiem,ze sa zawirowania na scenie politycznej i to moze miec wpływ na termin roztrzygnięcia ale tez zastanawiam sie dlaczego nie ma w grze UH skoro produkujecie kabiny u siebie,mozna bylo cos ugrać...Skrýt celý příspěvekTady to sice není vidět, ale on je, nebo byl v Austrálii i Lynx a musím říct, že vedle Boxeru jim to moc sluší. Hodně jsem koumal nad těmi BVP pro AČR a vzhledem k tomu, že cca ...Zobrazit celý příspěvek
Tady to sice není vidět, ale on je, nebo byl v Austrálii i Lynx a musím říct, že vedle Boxeru jim to moc sluší. Hodně jsem koumal nad těmi BVP pro AČR a vzhledem k tomu, že cca polovina vozidel budou různá podpůrná vozidla a další speciály, tak bych nezatracoval ani Lynx. Z tohohle pohledu to trochu znevýhodňuje Pumu, byť různé varianty vzniknou - CV90 a ASCOD beru v těsném závěsu za Lynxem. Hodně se ale může změnit kvůli politickému hledisku, nabídnutém transferu technologií a dalších výhodách pro ČR.
http://cdn.newsapi.com.au/imag...
Pokud jde o KBVP pro OSSR, tak se opravdu snažil získat spíš Boxer s bojovou věží. Přeci jen krom Holandska a Německa, je nakoupila i Litva, zatím je v úzkém výběru v Austrálii, myslím, že je nakoupí i Británie, kde má hodně našlápnuto. Jako hodně kvalitní KBVP beru i AMV (tím nemyslím Rosomak), ale když si vezmeme Pandur, tak to je dnes spíš druhá liga, byť netvrdím že je špatný. Zvlášť pokud OSSR nepotřebuje plavbyschopné KBVPSkrýt celý příspěvekPro Slovensko a jeho hornatý terén je BOXER ideální volba vzhledem k jejich faktické rezignaci na pásové BVP zde má hrát úlohu hlavní kolové BVP Pro ČR bych osobně preferoval ...Zobrazit celý příspěvek
Pro Slovensko a jeho hornatý terén je BOXER ideální volba vzhledem k jejich faktické rezignaci na pásové BVP zde má hrát úlohu hlavní kolové BVP
Pro ČR bych osobně preferoval PUMU vzhledem k tomu, že již máme i když ne zrovna povedené Pandury ( plovoucí ) s katastrofální externí lafetací kanonu.
S PUMOU bychom si uchovali i prospěšnou převahu zbraní nad Slovenskem a Polskem :-)Skrýt celý příspěvekNechci tady nekriticky horovat pro německou techniku ale myslím, že pro klimatické podmínky panující v převážné části Austrálie je BOXER jasnou a správnou volbou. Váha nehraje ...Zobrazit celý příspěvek
Nechci tady nekriticky horovat pro německou techniku ale myslím, že pro klimatické podmínky panující v převážné části Austrálie je BOXER jasnou a správnou volbou.
Váha nehraje velkou roli, pancéřová ochrana vynikající, trakční schopnosti na tvrdém povrchu a cestách velmi dobré. Kanon a systém řízení palby na špičkové úrovni. Co dodat?
Pro střední Evropu je takto těžké kolové BVP již s otazníkem ( především pokud je zavedeno pásové BVP hmotnostní kategorie PUMY ) ale s ohledem na německou defenzivní taktiku ještě akceptovatelné.
Pro východní Evropu ( Polskem počínaje ) a Rusko v podstatě jen obtížně použitelný. Neumí plavat a tím se z hlediska taktické mobility jasně deklasuje a je velmi těžký na bahnitý terén.
Jedna rasputica a boxerek by se nám v bahně rychle zadýchal......Skrýt celý příspěvekBol by som rád ak by sa oba stroje zúčastnili tendra pre OS SR, a jeden to vyhral. :) Vkladám nádeje do Európskeho obranného fondu, a kompatibilitu európskych bojových ...Zobrazit celý příspěvek
Bol by som rád ak by sa oba stroje zúčastnili tendra pre OS SR, a jeden to vyhral. :) Vkladám nádeje do Európskeho obranného fondu, a kompatibilitu európskych bojových prostriedkov....
Súhlas s KOLT, ten 35mm automatický kanón Bushmaster III. mi príde zmysluplnejší , veža LANCE má zase pripravené odpalište pre 2x PTRS...Skrýt celý příspěvekHm, ani jeden z těch kanónů mi nepřijde to pravé ořechové :-/ Třicítka už je poměrně slabá, byť na KBVP to asi vcelku stačí. Každopádně AMV35 dost zásadně schází programovatelná ...Zobrazit celý příspěvek
Hm, ani jeden z těch kanónů mi nepřijde to pravé ořechové :-/ Třicítka už je poměrně slabá, byť na KBVP to asi vcelku stačí. Každopádně AMV35 dost zásadně schází programovatelná munice :-(Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...