Bojová připravenost izraelských stíhaček F-35I Lightning II

F-35I "Adir"; větší foto / Israel Air Force

Izraelské letectvo IAF (Israel Air Force) před týdnem oficiálně oznámilo dosažení počátečních operačních schopností IOC (Initial Operational Capability) stíhaček F-35I “Adir”. Vzhledem k bouřlivé bezpečnostní situaci na Blízkém východě lze očekávat, že první bojové nasazení F-35I na sebe nenechá dlouho čekat.

Prví F-35I izraelské letectvo přijalo v prosinci minulého roku. V současné době IAF provozuje devět letounů z 50 závazně objednaných. V příštím roce Tel Aviv očekává přílet šesti F-35I, do roku 2021 získá celkově 33 letadel a všechna závazně objednaná do roku 2024. Izrael má ale výhledově zájem celkově o 75 stíhaček F-35I

Letadla F-35I jsou přiřazená k výcvikové 140. peruti “Zlatí orli”na letecké základně Nevatim. Po jednom roce, kdy se piloti 140. perutě seznamovali s letounem, mohlo IAF 6. prosince prohlásit, že "letadlo bylo shledáno vhodným pro provozní činnost". Izrael je první zahraniční zemí, která oznámila dosažení IOC pro F-35 – předtím dosažení IOC dosáhly letouny F-35 amerického letectva a námořní pěchoty.  

"Ústřední téma, které charakterizovalo uplynulý rok, bylo učení," uvedl v tiskové zprávě velící důstojník 140. perutě, uváděný pouze jako plukovník Yotam. "Každý den v uplynulém roce skončil debriefing, ve kterém jsme se naučili něco nového: o letadle, o jeho systémech, provozu a údržbě."

Podle plukovníka Yotama není pochyb o nasazení F-35I v další vojenské kampani, ale zároveň dodal, že IAF musí F-35I dále testovat, učit se ho ovládat a především vyvíjet nové vojenské doktríny, které umožní využít všechny schopnosti F-35.

Izraelská verze F-35I vychází z klasické “suchozemské” verze F-35A, ale je vybavena celou řadou unikátních izraelských avionických systémů. Přesné rozdíly nejsou známy, ale hlavní změny jsou v oblasti komunikace, senzorů, zbraní a radioelektronického boje. F-35I mohou například používat izraelské střely Python 5, Derby i zaměřovací kontejner Litening 5.

Integrací zbraní Izrael dokáže provést vlastními silami, protože získal unikátní přístup do základního kódu F-35 – může tak snadno do letounu integrovat nové zbraně, senzory, další elektronické systémy i programové vybavení.

V květnu 2017 izraelské letectvo dokonce oznámilo, že koupí jeden F-35I čistě jako zkušební laboratoř pro testování nových systémů a řešení. Tento letoun lze využit i pro testování přídavných konformních nádrží, o kterých IAF rovněž uvažuje.

V každém případě Izrael vidí ve F-35I klíčový nástroj udržení své vojenské nadvlády nad potenciálními protivníky. F-35I umožňuje vést boj vzduch-vzduch, vzduch-země (včetně zasahování pohyblivých cílů na zemi), radioelektronický a kybernetický boj, poskytovat schopnosti zpravodajství, sledování a průzkumu (ISR) nebo dokonce ovládal letecké, pozemní i námořní drony.

“Nedíváme se na F-35 jako na letadlo a schopnost,” uvedl v srpnu odcházející generálmajor Amir Eshel, který byl do té doby šéfem IAF."Před zavedením letadla (F-35 - pozn. red.) jsme přemýšleli o tom, jak změnit letectvo (nové doktríny boje - pozn. red.) a přizpůsobit letectvo stíhačce páté generace, a nikoliv naopak. Pokud bychom udělali opak, využili bychom jen omezené schopnosti letadla.”


Izrael ohlásil dosažení IOC.

 “Musíte na vše pohlížet na úrovni celého systému – nikoli letadla, ale celé letecké síly. Díky tomu, že F-35 dokáže poskytovat informace dalším letadlům a informačním střediskům, pracují další letadla mnohem efektivněji,” řekl Eshel.

“Když vystoupáte s letadlem ze základny Nevatim (základna IAF - pozn. red.), nemůžete tomu uvěřit. Když vystoupáte do výšky 5000 stop (1524 m - pozn. red.), máte celý Střední východ ve svém kokpitu. Je neuvěřitelné, co vše vidíte. Americký pilot, který k nám přišel, neměl takové zkušenosti, protože lítal jen v Arizoně a Floridě. Tedy ale mohl vidět Střední východ jako bojovou zónu. Hrozby, různí hráči, vše vidíte na krátkou i dlouhou vzdálenost. Teprve poté pochopíte obrovský potenciál tohoto stroje. Viděli jsme to na vlastní oči,” popsal schopnosti F-35I Eshel.

"Tento letoun nám přináší v jednom balíčku vše, o čem jsme snili," komentoval schopnosti F-35I nejmenovaný izraelský zdroj na web Al-Monitor.

"Všechno je soustředěno na podnose. Jak všichni víme, F-35 může působit v místech, kde ostatní nemohou. Navíc integruje operační schopnosti na vysoké úrovni, stejně jako schopnost číst a analyzovat bitevní situaci. Dřívější letadla čtvrté generace jsou vynikající při manévrování a používání pokročilých zbraňových systémů, ale nejsou schopny zpracovávat zpravodajské informace a nezávisle analyzovat vývoj situace na bitevním poli. F-35 vše dokáže samo o sobě v reálném čase, a to pouze s jedním pilotem v kokpitu. Nikdy jsme neměli takové schopnosti. Doposud byly útočné letouny provozovány nezávisle na podpůrných letadlech. První z jmenovaných čekal, až obdrží analýzu bitevní situace od druhého jmenovaného. Ale v případě F-35 je vše na jedné platformě, což je opravdu úžasné. Když vše spojíte s více letadly, získáte strategické schopnosti,” uvedl výše uvedený zdroj pro web Al-Monitor.

Zdroj: The Drive

Nahlásit chybu v článku


Související články

GBU-53/B: Americká puma pro stíhačky F-35 Lightning II

Téměř po deseti letech vývoje je americké letectvo (US Air Force) připraveno zavést do výzbroje ...

Stíhačka F-35 Lightning II bez náhradních dílů

Kontrolní komise amerického Kongresu GAO (Government Accountability Office) vydala v říjnu zprávu o ...

Stíhačky F-35 Lightning II pro Spojené Arabské Emiráty?

Prezident Donald Trump souhlasil se zahájením diskuze se zástupci Spojených Arabských Emirátů (SAE) ...

F-35 a Su-35 bojují o zákazníka v Perském zálivu

Jedna z hlavních událostí 15. mezinárodního veletrhu Dubai Airshow 2017 unikla pozornosti ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • darkstyle
    10:01 19.12.2017

    Clanek jedna sa o blok 20.. teda je to A/B vylepsena o cast C/D.. starina obecne v europe sa nachadzaju hlavne A/B a ich modernizovane verzie.. Inak k verzii C/D sa ...Zobrazit celý příspěvek

    Clanek

    jedna sa o blok 20..

    teda je to A/B vylepsena o cast C/D.. starina

    obecne v europe sa nachadzaju hlavne A/B a ich modernizovane verzie..

    Inak k verzii C/D sa mozme realne dostat maximalne tak od Grekov po roku 2021, kedy budu mat podla zmluvy s medzinarodnymi veritelmi moznost nakupovat dalsie zbrane /a oni budu kvoli parite s Tureckom/ - i ked dokym ich nakupia /tie F-35/ bude aj roku 2025-2027 - a vtedy bude urcite dost zaujemcov, ktory sa budu predbiehat v tom kto da viac za ne..

    Alebo Juzna Korea.. kde ma Slovensko dobru poziciu..
    ta nakupuje F-35, potom tam ma K-50/F-50 vlastnej vyroby..
    a preto coskoro bude predavat F16C/D ..
    len to ma jeden hacik - Juzna Korea je prvy stat co ich dostal po USA..
    takze bude predavat najstarsie C/D na trhu.. dokonca starsie a viac nalietane ako verzie A/B, ktore mozme kupit uz dnes..

    je este rada arabakov ktory maju C/D a super vybavu - ale oni ich kupovali relativne prednedavnom a tak skoro si nieco lepsie nebudu mat moznost kupit /az ked izrael dostatocne vylepsi a zavedie svoje vlastne F-35 adiry, ktore budu lepsie ako obycajne F-35A..

    proste v europe a vo svete sa C/D k predaju nenachadzaju..

    prespali sme dobu, ked sa este vyrabali a teraz okrem gripenu alebo F-50 golden eagle neni co kupit /aj taliani predstavili svoj koncept bojovej verzie lahkeho cvicneho stihacu, ale F-50 aspon lieta../ ved to vidno aj na tej cene gripenu, ktora je ovela vyssia ako predtym - mozu si dovolit zapitat ako za F-16, ked sa uz nevyraba/..

    podla mna kedze cena F-35 ide dolu, aj letova hodina, pricom az 50% ceny letovej hodiny su platy obsluzneho personalu a pilota - teda u nas v nasobkoch nizsia - a predsa sme sa zaviazali davat viacej na armadu - tak si rovno kupme tie a mame pokoj.. alebo F-50 - je lacnejsi od gripenu, na air policing bude stacit bohate, a hlavne gripen su len ulozenky co neliataju z svedskej armady, nie nove stroje / take cosi ako cesky predaj stihaciek iraku/Skrýt celý příspěvek

  • Clanek
    10:49 17.12.2017

    Apropo, Danove tedy planuji vyrazovat F-16 od roku 20212 dal? V jakem stavu a jakeho bloku jsou jejich F-16? Pro Slovensko to uz bude nejspis moc pozde, ale co kdyby...

    Apropo, Danove tedy planuji vyrazovat F-16 od roku 20212 dal? V jakem stavu a jakeho bloku jsou jejich F-16? Pro Slovensko to uz bude nejspis moc pozde, ale co kdyby...

  • Clanek
    10:47 17.12.2017

    Nevim jestli je to vyhledove zajimave pro nas, ale zajimave cisla to jsou pro Polsko. Gripen je precijen levny, ale polaci chteji F-35 nahrazovat hlavne provozne narocnou Ruskou ...Zobrazit celý příspěvek

    Nevim jestli je to vyhledove zajimave pro nas, ale zajimave cisla to jsou pro Polsko. Gripen je precijen levny, ale polaci chteji F-35 nahrazovat hlavne provozne narocnou Ruskou techniku. Tu jiz maji, tedy nakupem noveho rozhodne nic neusetri, ale ten provoz, to by mohlo byt pro ne zajimave srovnani.

    Pokud budou polaci chytri, spoji to s nakupem Patriotu a idealne i s necim dalsim (vrtulniky?) a cenu muzou stlacit jeste podstatne niz.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    17:43 16.12.2017

    to máme 54,6 mld Kč za 27 letounů F-35A - zhruba 2 mld. za stroj. Náklady na 30 let provozu cca 189 mld kč. Mě to přijde docela zajímavé výhledově i pro nás. Jsem zvědavý s čím ...Zobrazit celý příspěvek

    to máme 54,6 mld Kč za 27 letounů F-35A - zhruba 2 mld. za stroj. Náklady na 30 let provozu cca 189 mld kč. Mě to přijde docela zajímavé výhledově i pro nás.
    Jsem zvědavý s čím přijdou Švédi u Gripenu E/FSkrýt celý příspěvek

  • Rase
    10:24 16.12.2017

    Dám zajímavá čísla. 14. prosince 2017 dánský parlament schválil nákup víceúčelových letounů F-35A Lightning II, které nahradí starší letouny F-16 AM/BM. Dánsko má zájem o 27 ...Zobrazit celý příspěvek

    Dám zajímavá čísla. 14. prosince 2017 dánský parlament schválil nákup víceúčelových letounů F-35A Lightning II, které nahradí starší letouny F-16 AM/BM. Dánsko má zájem o 27 letounů včetně základního balíčku - výcviku pilotů, personálu a náhradních dílů. Celkové náklady mají být 2,6 miliardy dolarů. Jeden letoun tedy vyjde na 96,3 mil euro. Za 100 milionů dolarů bude modernizována letecká základna Skrydstrup a odkoupeny pozemky v okolí (kvůli hluku). Náklady na provoz letounů, po dobu 30 let (2021 až 2050) mají být přibližně 9 miliard dolarů. Částka zahrnuje školení personálu, údržby draku letadla, pohonné hmoty, nákup náhradních dílů, modernizace a pořízení munice i raket.Skrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    13:06 15.12.2017

    ...to chválení F35 - každý přece ví, že to éro nelítá a rozpadá se ve vzduchu - tohle je všechno propaganda a je to zaplacený výrobcem! Stejně jako v případě názorů pilotů ...Zobrazit celý příspěvek

    ...to chválení F35 - každý přece ví, že to éro nelítá a rozpadá se ve vzduchu - tohle je všechno propaganda a je to zaplacený výrobcem! Stejně jako v případě názorů pilotů amerických, norských, nizozemských, italských, britských.....Skrýt celý příspěvek

  • Civil
    12:51 15.12.2017

    Jeste by to chtelo pripomenout pohadku o tom, jak syrani vystrelili raketu a F-35 trefila hejno ptaku.

    Jeste by to chtelo pripomenout pohadku o tom, jak syrani vystrelili raketu a F-35 trefila hejno ptaku.

  • Shania
    21:25 14.12.2017

    ArWe: stroj v 1520m má radar horizont 160km a 320km na stroj letící v 1520m a 570km na stoj v 10km. Z 15km by měl horizont 509km Těch 5000stop/1520m bude tedy stačit na ...Zobrazit celý příspěvek

    ArWe: stroj v 1520m má radar horizont 160km a 320km na stroj letící v 1520m a 570km na stoj v 10km.

    Z 15km by měl horizont 509km

    Těch 5000stop/1520m bude tedy stačit na monitorování provozu ve vzduchu.
    (Z Jeruzalema) by by měli přehled nad tím co je nad Jordanském, pulkou syrie, libanonem, přes suez až kahyře atd.Skrýt celý příspěvek

  • ArWe
    20:47 14.12.2017

    Je výška 5000 stop správná? Nemělo by být spíše 50 000 stop? Přeci jen 15 stovek metrů a ještě k tomu určitě altitude mi nepřijde pro nějaké elektronické rozhlížení přes celý ...Zobrazit celý příspěvek

    Je výška 5000 stop správná? Nemělo by být spíše 50 000 stop? Přeci jen 15 stovek metrů a ještě k tomu určitě altitude mi nepřijde pro nějaké elektronické rozhlížení přes celý střední východ jako ta správná výška..Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    17:50 14.12.2017

    Myslím že všechny F-35I jsou v bloku 3i.

    Myslím že všechny F-35I jsou v bloku 3i.

  • Shania
    17:41 14.12.2017

    Redakce: aktuálně je F-35i je F-35A, Izrael má dostat "specialni stroj" někdy v budoucnu pro test a integraci jejich systému. Dost pochybuji, že si ty modifikace budou dělat sami a ...Zobrazit celý příspěvek

    Redakce: aktuálně je F-35i je F-35A, Izrael má dostat "specialni stroj" někdy v budoucnu pro test a integraci jejich systému. Dost pochybuji, že si ty modifikace budou dělat sami a navíc je dost pravděpodobné, že svoje požadavky upraví podle reálných zkušeností.

    Na wiki je celý odstavec shrnující ty budoucí modifikace

    https://en.wikipedia.org/wiki/...


    http://defense-update.com/2016...

    Over the next eight years, Israel will receive 50 aircraft forming two full ADIR squadrons flying the F-35. No. 140 Squadron will be the first to receive the new fighters. The initial batch of 19 is being delivered in the standard ‘A’ configuration while the remaining 31 will be fully equipped F-35Is, fitted with indigenous Israeli systems and weapons.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...