Bezpilotní tanker MQ-25 znásobí bojový dosah letadlové lodě

Testovací dron X-47B během tankování paliva; větší foto / US Navy

Viceadmirál Mike Shoemaker, velitel letecké složky amerického námořnictva (US Navy), přinesl nové informace o budoucím bezpilotním tankeru MQ-25 Stingray. Námořnictvo po tankeru MQ-25 požaduje, aby zdvojnásobil bojový rádius palubních stíhaček F/A-18E/F Super Hornet.

US Navy mezi roky 2011 až 2015 provedlo řadu testovacích letů technologického demonstrátoru palubního bezpilotního letounu X-47B od firmy Northrop Grumman. Cílem testování bylo pochopit možnosti a schopnosti provozu bezpilotních letadel na letadlových lodích amerického námořnictva. Dva demonstrátory X-47B provedly řadu úspěšných startů a přistání na palubě letadlové lodě. V rámci testování X-47B uskutečnil i vzdušné tankování.

V návaznosti na získané zkušenosti námořnictvo spustilo v minulém roce program palubního bezpilotního leteckého tankeru MQ-25 Stingray. Cílem úsilí je získat stroj schopný prodloužit bojový rádius palubních stíhaček F/A-18E/F Super Hornet a později F-35C Lightning II – tedy zvýšit dosah leteckého křídla útočných svazů letadlových lodí CSG (Carrier Strike Group).

Podle viceadmirála Shoemakera musí MQ-25 ve vzdálenosti 800 km (500 mil) od CSG poskytnout letounům 8328 l (2200 galonů) paliva. Díky MQ-25 se tak zdvojnásobí bojový dolet stíhaček F/A-18E Super Hornet.

Pro názornost – X-47B má projektovanou přeletovou vzdálenost 3880 km, prázdnou hmotnost 6350 kg a maximální vzletovou 20 215 kg. Ve vnitřní zbraňové šachtě dokáže přepravit náklad o hmotnosti až 2000 kg. Teoreticky tak X-47B má konstrukční předpoklady ke splnění podmínek námořnictva na nový bezpilotní tanker.

Podle americké nevládní organizace Federace amerických vědců FAS (Federation of American Scientists) je bojový dolet F/A-18E se čtveřicí bomb o hmotnosti 460 kg (1000 liber), dvojicí střel vzduch-vzduch Sidewinder a dvojicí přídavných nádrží o objemu 1800 litrů (480 galonů) více než 620 km.

Dolet Super Hornetu v konfiguraci “vzdušný doprovod” se čtveřicí střel vzduch-vzduch AIM-120 AMRAAM a dvojicí střel Sidewinder je 660 km. 

Bojový dolet F-35C je projektován na 965 km (600 mil) – není ale známo, zda v čisté aerodynamické konfiguraci se zbraněmi uvnitř zbraňové šachty nebo i se zbraněmi na pylonech pod křídly.


X-47B

Připomeňme, že dříve letecké křídlo CSG využívalo pro vzdušné tankování letouny KA-6D a S-3B Viking. Po jejich vyřazení tankování zajišťují pouze Super Hornety v konfiguraci s centrální externí nádrží (1200 l) a tankovací hadicí a čtyřmi přídavnými nádržemi (4×1800 l). Dolet v tankovací konfiguraci není znám, ale bude menší než v bojové konfiguraci.

MQ-25 poskytne stejné množství paliva ale v podstatně větší vzdálenost od CSG. Navíc při typických misích je pro roli tankeru vyčleněno pět F/A-18 – po zavedení MQ-25 se tak zvýší i počet do boje nasaditelných F/A-18. Sníží se také zátěž F/A-18, což se projeví na nižších provozních nákladech. Naopak se počítá s tím, že MQ-25 jako čistě tankovací stroj bez složité avioniky a senzorů bude mít mnohem nižší provozní nároky než sofistikovaný F/A-18.

"MQ-25 nám dává možnost zvýšit dosah leteckého křídla asi o 480 nebo 640 kilometrů za hranicí, ke které obvykle chodíme," vysvětlil Shoemaker. "To rozšiřuje dosah leteckého křídla, a když to zkombinujeme s dalšími pořizovanými zbraněmi, získáme působivý dosah."


Super Hornety v akci. Všimněte si v čase 1:38 na levém monitoru v kokpitu mapování země pomocí palubního radaru typu AESA.

Shomaker mluvil zejména o střelách AGM-154C JSOW a protilodní AGM-158C LRASM. Vyvíjená verze AGM-154C ve verzi JSOW-ER i protilodní LRASM mají dolet až 560 km. Například F-35C by tak měl “pohodlně” ničit pozemní i hladinové cíle ve vzdálenosti minimálně 2000 km od CSG.

US Navy řeší dolet letadel zejména s ohledem na síření výkonných ruských a čínských protilodních střel odpalovaných ze země, letadel, lodí i ponorek. Například čínské protilodní střely rodiny “dong-feng”mají dolet až několik tisíc kilometrů.

Větší odstup nejen udrží v bezpečí CSG, ale při použití zbraní dlouhého dosahu protivníka CSG získá více času na aktivaci protiraketové obrany.


General Atomics Avenger

O program MQ-25 se zajímá čtveřice firem – Boeing, General Atomics, Lockheed Martin a Northrop Grumman. Největší šanci (i zkušenosti) má jistě Northrop se svým létajícím křídlem X-47B a General Atomics s námořní verzi dronu Avenger (proudová verze MQ-9 Reaper).

Podoba a úkoly MQ-25 se stále ladí – námořnictvo zvažuje i vývoj dalších odvozených variant. "MQ-25 bude z počátku primárně tanker, ale budeme stále otevření budoucímu přidávaní kapacit nebo schopností,” říká Shoemaker.

Oficiální časový průběh akvizice MQ-25 není znám. Avšak podle admirála Johna Richardsona, šéfa námořních operací, námořnictvo chce bezpilotní tankery získat již v roce 2019. Teoreticky tento šibeniční termín je reálný, pokud námořnictvo bude trvat na jednoduchém bezpilotním tankeru.

Zdroj: The Drive

Nahlásit chybu v článku


Související články

OA-X: Lehké bitevní letadlo pro americké letectvo

Začátkem příštího měsíce na základně Holloman amerického letectva (US Air Force) v Novém Mexiku ...

Bojiště budoucnosti 2050 podle americké armády

Velitelství pro výcvik a tvorbu doktrín TRADOC (Training and Doctrine Command) americké armády (US ...

Americká armáda testuje lidské a robotické bojové týmy

Americké centrum pro výcvik a vývoj manévrového boje MCoE (Maneuver Center of Excellence) uspořádalo ...

Stíhačka F-35A je připravena na boj a ukazuje svaly

V tomto měsíci první dvě letky amerického letectva (USAF) obdrží letadla F-35A Lightning II v ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Ultramarinus
    10:28 13.09.2017

    Arianus: Modularita a flexibilita. Pokud ten dron není třeba celý překopat, ale jen mu stačí vyjmout modul s místem pro výzbroj a avionikou a vyměnit ho za modul s nádrží a hadicí, ...Zobrazit celý příspěvek

    Arianus: Modularita a flexibilita. Pokud ten dron není třeba celý překopat, ale jen mu stačí vyjmout modul s místem pro výzbroj a avionikou a vyměnit ho za modul s nádrží a hadicí, je to vlastně zvýšení užitečnosti dronu. Ne všechno co vypadá ušmudlaně, musí být jednoznačná špinavost. Ačkoliv pravidlo pravé ruky všude po světě - když někde něco JDE ukrást, většinou se to dřív nebo pozdějc ukradne.

    BTW, říkal jsem si, že by bylo mnohem zajímavější, kdyby vytvořili VTOL drona (třeba i vrtulového), se zcela modulárním "nákladním prostorem". I z "obyčejných" torpédoborců by se pak staly v podstatě "letadlové lodě" pro jejich "wing" dronů. Které by byly průzkumné, bojové, dopravní (zásobování odloučených jednotek) nebo i tankovací.Skrýt celý příspěvek

  • Arianus
    10:04 08.09.2017

    Postavime dron na urovni letadla 6. generace, utratime za to 3 miliardy USD, a nakonec z nej udelame benzinku s cenovkou na urovni 1ks MQ-170/25 = 1ks F-35B. Program UCLASS/CBARS ...Zobrazit celý příspěvek

    Postavime dron na urovni letadla 6. generace, utratime za to 3 miliardy USD, a nakonec z nej udelame benzinku s cenovkou na urovni 1ks MQ-170/25 = 1ks F-35B.
    Program UCLASS/CBARS je uzasny priklad projektu zvaneho tunel.Skrýt celý příspěvek

  • Pigtail
    19:43 06.09.2017

    Proč by mělo být fajn startovat s menším mnžstvím paliva ? Od toho snad je (bude) elektromagnetický katapult který umí posílat do vzduchu podstatně těžší stroje ... nehledě na to ...Zobrazit celý příspěvek

    Proč by mělo být fajn startovat s menším mnžstvím paliva ? Od toho snad je (bude) elektromagnetický katapult který umí posílat do vzduchu podstatně těžší stroje ... nehledě na to že by se tím snížila kapacita tankeru který by zákonitě mohl natankovat méně letadel, což asi ekonomicky moc dobře nevychází.Skrýt celý příspěvek

  • Kozlus
    17:58 06.09.2017

    Musi a nemusi. Jasne, je fajn startovat s mensim mnozstvim paliva (a plnym nakladem zbrani) a pak natankovat ve vzduchu u lodi ale pak by se hodilo potkat dalsi tanker treba tech ...Zobrazit celý příspěvek

    Musi a nemusi. Jasne, je fajn startovat s mensim mnozstvim paliva (a plnym nakladem zbrani) a pak natankovat ve vzduchu u lodi ale pak by se hodilo potkat dalsi tanker treba tech 400 nm od lodi pri navratu. Na to se ale zase neda tak uplne spolehat :)Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    16:29 06.09.2017

    Chápu-li to správně, s ohledem na to, že start a nabrání operační výšky spotřebují dohromady poměrně značné množství paliva. Dojde-li tedy po nich k jeho doplnění, zvýší se dolet ...Zobrazit celý příspěvek

    Chápu-li to správně, s ohledem na to, že start a nabrání operační výšky spotřebují dohromady poměrně značné množství paliva. Dojde-li tedy po nich k jeho doplnění, zvýší se dolet poměrně razantně. Samotný tanker se tedy nemusí od LL vzdalovat nějak daleko.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    14:56 06.09.2017

    Filip Fifo: podle sar reportu ma AG akcni radius 444nm s dvemi a 489nm se tremi externimi nadrzemi, neodhazuji se. pro srovnani: uleti 462nm v AA profilu bez ...Zobrazit celý příspěvek

    Filip Fifo: podle sar reportu ma AG akcni radius 444nm s dvemi a 489nm se tremi externimi nadrzemi, neodhazuji se.

    pro srovnani: uleti 462nm v AA profilu bez nadrzi.

    pridavne nadrze spotrebuji cast extra paliva na kompenzaci odporu, takze treti nadrz muze znamenat jen male zvyseni doletu diky odporu nadrze, extra vahy a interferenci s ostatnimi podvesy.

    akcni radius SH se muze zdat maly vs jine stroje... ale neni... jednak namorni letouny maji vetsi rezervu paliva nez pozemni stroje (opakovane pristani, odkloneni na pozemni zakladnu ktera je mnohem dal atd). A pak jde o samotny profil a kdo ho jak pocita.

    tady je treba videt rozdil mezi max reklamnim akcnim radiem mig 29 a realnym bojovym profilem kde se zapocita rezerva a dalsi veci.

    http://www.f-16.net/forum/down...

    ze 710km spadne na 278km/159nm

    takze +660nm akcni radius f35c s dvema 2k lb bombami a raketami jen na interni palivo je hodne.

    tanker dokaze znacne zvysit dolet stroju i pridanim par procent paliva, obzvlast pri ceste.Skrýt celý příspěvek

  • alea206
    11:06 06.09.2017

    Jsk1: Pokud bysme se bavili o cilech, ktere nemaji vubec zadne vzdusne kryti, tak by asi neco podobneho levne udelat slo. Pokud by ale byla rec o cil kryti uz necim na urovni ...Zobrazit celý příspěvek

    Jsk1:
    Pokud bysme se bavili o cilech, ktere nemaji vubec zadne vzdusne kryti, tak by asi neco podobneho levne udelat slo.
    Pokud by ale byla rec o cil kryti uz necim na urovni S-300 tak by si potreboval astronomicky komplexnejsi letoun. V podstate by si stavel trochu lehci bezpilotni F-35 a to by byla draha sranda.Skrýt celý příspěvek

  • jsk1
    09:16 06.09.2017

    Nabízí se otázka, pro rovnou neposlat nad cíl bezpilotní stealth MQ-25 (nebo jeho o něco větší variantu), něco jako náhrada starch A-6 (např. letka 12ks na každém nosiči).

    Nabízí se otázka, pro rovnou neposlat nad cíl bezpilotní stealth MQ-25 (nebo jeho o něco větší variantu), něco jako náhrada starch A-6 (např. letka 12ks na každém nosiči).

  • Filip Fifo
    21:56 05.09.2017

    Dobrý den chtěl bych se prosím zeptat, v článku se píše.... Podle americké nevládní organizace Federace amerických vědců FAS (Federation of American Scientists) je bojový dolet ...Zobrazit celý příspěvek

    Dobrý den chtěl bych se prosím zeptat, v článku se píše....

    Podle americké nevládní organizace Federace amerických vědců FAS (Federation of American Scientists) je bojový dolet F/A-18E se čtveřicí bomb o hmotnosti 460 kg (1000 liber), dvojicí střel vzduch-vzduch Sidewinder a dvojicí přídavných nádrží o objemu 1800 litrů (480 galonů) více než 620 km.

    ...dvojící přídavných nádrží - jen dvojící? Nějak mi to matematicky nevychází, není zde ještě váhový prostor pro nesení třetí nádrže? Našel jsem si že Super Hornet unese přibližně 8000kg vnější zátěže. Opravdu nevím, jsem jen laik a ptám se díky za odpověď. Uvítám i další informace o SH i SH Advanced. Děkuji.Skrýt celý příspěvek

  • Pigtail
    21:35 05.09.2017

    Pavol tak identifikaci vlastní/cizí řeší od druhé světové IFF :D dnes k tomu slouží třeba AN/APX-113 který najdeš ve všem co lítá v armádě

    Pavol tak identifikaci vlastní/cizí řeší od druhé světové IFF :D dnes k tomu slouží třeba AN/APX-113 který najdeš ve všem co lítá v armádě

  • PavolR
    21:07 05.09.2017

    Mňa skôr napadlo iné sci-fi. Aké majú tie stroje situačné povedomie, teda o akej miery sa spoliehajú na vlastné senzory a radary a akej na externé? Totižto keď nepriateľ objaví ...Zobrazit celý příspěvek

    Mňa skôr napadlo iné sci-fi. Aké majú tie stroje situačné povedomie, teda o akej miery sa spoliehajú na vlastné senzory a radary a akej na externé? Totižto keď nepriateľ objaví takýto stroj, bude vedieť, že k nemu skôr či neskôr priletí nejaké iné lietadlo na dotankovanie. Keby sa naň podarilo "nasadiť" nejakého vlastného drona, čo by na prilietávajúce lietadlá striehol ...Skrýt celý příspěvek

  • Pigtail
    20:49 05.09.2017

    proč scifi bez pilota může létat i F16 ... jak je to chráněný ti neřeknu přesně páč je to tajná informace ... ale jsem si celkem jistej že hacknout Ku-Band Satcom datalink je ...Zobrazit celý příspěvek

    proč scifi bez pilota může létat i F16 ... jak je to chráněný ti neřeknu přesně páč je to tajná informace ... ale jsem si celkem jistej že hacknout Ku-Band Satcom datalink je nemožné, ono to zabezpečení bude na více úrovních respektivě vrstvách ... obecně X-band využívá jen armáda a vláda takže zabezpečení musí být špičkové, ostatně kdyby do té komunikace někdo pronikl tak získá kontrolu nad satelitySkrýt celý příspěvek

  • Roland
    20:20 05.09.2017

    tohle mi přijde jako dobrý scifi :) - ale vždycky mě napadne jak je to chráněný proti převzetí kontroly

    tohle mi přijde jako dobrý scifi :) - ale vždycky mě napadne jak je to chráněný proti převzetí kontroly

Načítám diskuzi...