Americká armáda chce elektrické obrněné brigády
- 18. 10. 2017
- 52 komentářů
- Jan Grohmann
Dříve nebo později všechna vojenská vozidla přejdou plně na elektrickou energii. Otázkou je, zda technologie již natolik pokročila, aby se dalo již nyní uvažovat o stavbě obrněných elektrických vozidel. Donald Sando, civilní zástupce velitele amerického centra pro výcvik a vedení manévrového boje MCoE (Maneuver Center of Excellence), je přesvědčený, že ano.
"Za deset let budou některé z našich brigádních bojových týmů plně elektrické," uvedl Sando na letošním zasedání Asociace armády Spojených států AUSA 2017 (Association of the United States Army 2017). “Jde o generační změnu. Je podstatná; zvládneme ji; a budeme potřebovat pomoc průmyslu. Je ale spousta lidí, kteří říkají, že to nejde udělat.”
"Znamená to, že za deset let bude tank Abrams plně elektrický? Ne, tank nahradíme jiným vozidlem," uvedl Sando a dodal, že podle jeho vize desítky tisíc vozidel (od motorek, čtyřkolek, přes osobní auta, nákladní vozidla až po tanky) americké armády nebude přestavěno na elektrický pohon, ale bude nahrazeno novými elektrickými dopravními prostředky.
“Armáda setrvačností zrovna teď pouze modernizuje. Má to dobrý obchodní smysl, ale také nás to činí méně relevantními na bojišti," řekl Sando a zároveň poukázal na vývoj demonstrátorů nového pasového bojového vozidla pěchoty (BVP) NGCV (Next-Gen Combat Vehicle), který vede vývojové centrum TARDEC (Tank Automotive Research, Development and Engineering Center).
“Musíme být součástí vývoje nových technologií pro pěší družstvo a součástí vývoje vozidla nové generace,” říká Sando s tím, že podle něj již NGCV, tedy nástupce BVP M2 Bradley, musí mít čistě elektrický pohon.
Podle generálmajora Cedrice Winse, ředitele vývojového centra RDECOM (Army Research, Development and Engineering Command) je klíčovou výzvou především vybudování potřebné infrastrukury, zejména velmi výkonných dobíjecích stanic. Podle Winse na poli elektrických vozidel armáda naváže spolupraci s civilními automobilkami a bude přebírat jejich technologie.
Například pro rychlé dobíjení obřích baterií obrněných vozidel, kterého mohu mít kapacitu minimálně několik stovek kWh, musí být ideálně k dispozici nabíječka o výkonu několik stovek kW – pro elektromobily se již objevují první nabíječky o výkonu 350 kW. Tedy 350kW nabíječka nabije 350kWh baterii za jednu hodinu.
Dodejme, že současné nejlepší li-ion baterie dosahují výkonové hustoty 300 Wh/kg, ale například lithium-sulfurové baterie již 500 Wh/kg. Pokud například obrněné vozidlo s 5 t těžkou (1,5 MW) li-ion baterií (která může být například součástí pancíře) bude mít průměrnou spotřebu pohonné jednotky 250 kW, tak baterie postačí na 6 h jízdy.
"Za 15 až 20 let je těžké uvěřit, pokud se průmysl přesune k elektrickým vozidlům, že armáda nebude někde poblíž," řekl Wins. "Jeden brigádní bojový tým potřebuje 2000 galonů paliva denně. Musíme přemýšlet o jiných cestách (jak šetřit palivo - pozn. red.)."
Například v Afghánistánu 50 % veškerého nákladu převáženého konvoji představovalo palivo. Od roku 2010 došlo k několika tisícům útokům na palivové konvoje, které si vyžádaly 1000 obětí mezi americkými vojáky. Palivo mimo jiné využívají generátory elektrické energie na předsunutých základnách. Po započítání dopravy a ochrany pak jeden litr spotřebovaného standardního armádního paliva JP8 v Afghánistánu stojí 2000 Kč.
Americká armáda koketuje s alternativními pohony a zdroji elektrické energie již mnoho let. Například známou leteckou základnu Nellis ležící v prosluněné Nevadě zásobuje 14MW solární elektrárna, která základně poskytuje 25 % veškeré elektrické energie.
„Obnovitelná energie není jen politickým cílem, ale také operační nutností. Decentralizované a nasaditelné možnosti výroby elektrické energie z obnovitelných zdrojů a technologie, jako „chytré sítě“ mají obrovský dopad na bezpečnost, zabezpečení a efektivitu armády,“ stojí ve zprávě Renewable Energy for Military Installations: 2014 Industry Reviews.
Americké ministerstvo obrany se zavázalo do roku 2025 odebírat 25 % energie z obnovitelných zdrojů. Nejde rozhodně o zanedbatelné číslo, vždyť americké ministerstvo obrany každoročně spotřebuje energii (především palivo, elektrickou energii, teplo) v hodnotě 20 miliard dolarů. Jen účet za nákup elektřiny dosahuje v posledních letech 4 miliardy dolarů.
V roce 2007 americké ministerstvo obrany spotřebovalo 30 TWh elektrické energie. Pro představu – Česká republika spotřebuje ročně okolo 70 TWh elektrické energie.
Zdroj: Defense News
Související články
Aktivní obrana Trophy pro americké tanky Abrams
Americké ministerstvo obrany dalo konečně souhlas k instalaci izraelského aktivního obranného ...
- 02.10.2017
- 15 komentářů
- Jan Grohmann
Robotické a autonomní systémy v Armádě ČR
Armáda České republiky pracuje na koncepci rozvoje robotických a autonomních systémů, především ...
- 04.10.2017
- 34 komentářů
- Jan Grohmann
NGCV: Americké bojové vozidlo budoucnosti
Tankové centrum pro výzkum, vývoj a konstrukci TARDEC (Tank Automotive Research, Development and ...
- 10.10.2017
- 21 komentářů
- Jan Grohmann
SURUS: Vodíková platforma 4×4 od General Motors
Americká automobilka General Motors (GM) na letošním zasedání Asociace armády Spojených států AUSA ...
- 10.10.2017
- 26 komentářů
- Jan Grohmann
Beld: To opravdu je těžko říct, jestli přijde nějaká bateriová "revoluce" jakou byl příchod Li-ion baterií. To nikdo nemůže dnes odhadnout. Už jenom ve článku zmíněné Liithum ...Zobrazit celý příspěvek
Beld: To opravdu je těžko říct, jestli přijde nějaká bateriová "revoluce" jakou byl příchod Li-ion baterií. To nikdo nemůže dnes odhadnout.
Už jenom ve článku zmíněné Liithum sulfur baterie s energetickou hustotou vyšší o 50 procent zní zajímavě. Existují i Li-Air baterie, které by měly mít výrazně vyšší energetickou hustotu.
Osobně nejzajímavější mi příjdou takzvané Glass baterie, které by měly být bezpečné, rychle dobíjitelné, s počtem nabíjecích cyklů více než dvojnásobně překračující dnešní možnosti a s kapacitou trojnásobnou. Popravdě deklarované vlastnosti jsou natolik zajímavé, že málo kdo by tomu opravdu uvěřil, kdyby jedním z autorů nebyl John Goodenough - vynálezce Li-ion baterií.Skrýt celý příspěvekshal : Nic takoveho pouzitelneho realne neexistuje . Jiste laboratornich vzorku a pokusu s ruznymi slouceninami je spoustu , ale ja osobne proste v nic jineho nez pomalou evoluci ...Zobrazit celý příspěvek
shal : Nic takoveho pouzitelneho realne neexistuje . Jiste laboratornich vzorku a pokusu s ruznymi slouceninami je spoustu , ale ja osobne proste v nic jineho nez pomalou evoluci Li- v nasledujicich 10 letech neverim . Cena muze teoreticky dost klesnout , ale cena je tady ta nejmene dulezita polozka . A vzhledem k rostouci cene Lithia neklesna vyrazne ani ta . Sodikove baterie by mohly pomoci v nakladech na vyrobu a cenu , ale urcite nemuzou pomoci v objemu uchovane energie . A Za poslednich 10 let objem energie Li- clanku opravdu vyrazne nevzrostl . A navic vzrostl hlavne diky odlisne konstrukci clanků, ne kvuli pouzite sloucenine .
Lidi verici na nejaky vyrazny prulom by se meli rychle probudit . Protoze by to asi muselo znamenat zmenu fyziky jak ji dnes zname .Skrýt celý příspěvekJirosi: Tady se rozhodně shodneme. Dnešní baterie opravdu nejsou pro čistě elektrický tank vhodné a nemyslím si, že budou ani za deset let. Proto se spíše přikláním k tomu ...Zobrazit celý příspěvek
Jirosi: Tady se rozhodně shodneme. Dnešní baterie opravdu nejsou pro čistě elektrický tank vhodné a nemyslím si, že budou ani za deset let. Proto se spíše přikláním k tomu hybridnímu tanku ve formě elektrického tanku se spalovacím motorem pro dobíjení baterií. A pokud někdy v budoucnu příjde lepší zdroj energie, ať už to bude malá fúzní elektrárna nebo snad baterie dosáhnou vlastností překonávajících benzín či cokoliv jiného, tak následná modernizace už bude jednoduchá.
Důležité je, že už se k pohonu tanku nebude využívat přímo mechanická síla spalovacího motoru, ale elektřina.Skrýt celý příspěvekExistují prototypy sodíkových baterií s extrémně levnou výrobní cenou, díky odklonu od drahých surovin jako je Lithium a Kobalt. Existují bezpečné nehořlavé baterie, stejně jako ...Zobrazit celý příspěvek
Existují prototypy sodíkových baterií s extrémně levnou výrobní cenou, díky odklonu od drahých surovin jako je Lithium a Kobalt. Existují bezpečné nehořlavé baterie, stejně jako baterie, které mají životnost v řádech desítek let
Ano, tohle nemá cenu popírat. Ale ty do bojové techniky potřebuješ všechny tyhle vlastnosti v jedné!
"Elektrický pohon má jediný ale zato velký problém - a tím jsou baterie"
Nikoliv elektrický pohon má problém z dostupností elektřiny v dostatečném množství. Baterie jsou jen zásobárna, alias nádrž. Ale stále potřebujete něco co vám tu elektřinu dodá.
A tady dlouhodobě vítězí voják z kanystrem benzinu(nafty), oproti vojákovy vykrádajícímu místní supermarket, aby zde nalezl pár tužkových baterii. Elektrický soustava případně elektrárny z dostatečným výkonem budou totiž to první o co přijdete.Skrýt celý příspěvekJirosi: Nechci aby to vypadalo, že se na tebe všichni sesypali, ale... :) Elektromobil ani elektrický tank se neskládá jenom z motoru. Na motoru se toho opravdu moc vylepšovat ...Zobrazit celý příspěvek
Jirosi: Nechci aby to vypadalo, že se na tebe všichni sesypali, ale... :)
Elektromobil ani elektrický tank se neskládá jenom z motoru. Na motoru se toho opravdu moc vylepšovat nedá, protože je to v zásadě rotor a stator. Lze vylepšovat jenom kvalitu konstrukce a materiálů. Ani ho moc není zapotřebí vylepšovat, protože bezpečně dostačuje veškerým dnešním i budoucím požadavkům.
Elektrický pohon má jediný ale zato velký problém - a tím jsou baterie. Ale zde dochází k opravdu velkému technologickému pokroku v posledních 10 letech. A to jak do životnosti, energetické hustoty, odolnosti (mechanická či odolnost proti vznícení) a taky ceny. Jenom za posledních 8 let klesla výrobní cena za kWh o 80 procent.
Tohle je technický obor kde dochází k velkým změnám díky rostoucím investicím ze strany spotřebitelského a automobilového průmyslu. Bateriovému průmyslu se věnuje více laboratoří a univerzit než kdykoliv předtím.
Existují prototypy sodíkových baterií s extrémně levnou výrobní cenou, díky odklonu od drahých surovin jako je Lithium a Kobalt. Existují bezpečné nehořlavé baterie, stejně jako baterie, které mají životnost v řádech desítek let. Z laboratoří do sériové výroby je to dlouhá cesta, která vede přes mnohé slepé uličky a kompromisy, ale je to cesta.Skrýt celý příspěvekJirosi : Jiste to je fyzikalni limit Li- akumulatorů , ktery nebude nikdy dosazen a ktery stejne v objemu ulozene energie nedosahne na alkaloidy . Tedy pokud pripocteme ucinnost ...Zobrazit celý příspěvek
Jirosi : Jiste to je fyzikalni limit Li- akumulatorů , ktery nebude nikdy dosazen a ktery stejne v objemu ulozene energie nedosahne na alkaloidy . Tedy pokud pripocteme ucinnost elektromotoru VS spalovaci motor tak teoreticky ano , ale s nejvetsi pravdepodobnosti zustane o rad vyse . To je proste fyzika . Uchovavani energie v prirode ma sve zakonitosti . A my jsme zatim neprisli na to , jak je obejit .
https://cs.wikipedia.org/wiki/... Tohle je "prirodni baterie" , kterou k "pohonu" pouziva velka cast organismů . Naprosto bezpecná... 393 g/mol na 1 elektron
Olovena baterie ( PbS04 ) ma podle slozeni +- 150 g/mol na 1 elektron . Takze teoreticky by mohlo byt lithium s 7/1 20x ucinejsi . Ale realne pouzivana LiFePO4 ma 155/1 . A zadne vyrazne zlepseni neocekavam .Skrýt celý příspěvekJirosi nejde len o ucinnost ale aj o to aku vahu ma ten motor ma ten vyvoj v elektromotoroch prebieha a prebiehat bude druha vec je to, ze si tvrdil nieco o nevyhodnosti ...Zobrazit celý příspěvek
Jirosi
nejde len o ucinnost ale aj o to aku vahu ma ten motor ma ten vyvoj v elektromotoroch prebieha a prebiehat bude
druha vec je to, ze si tvrdil nieco o nevyhodnosti takych pracovnych podmienok pre elektromotory a cuduj sa svete prave pre take aplikacie ktore su podla teba pre elektromotor nevyhodne (vid tvoj prispevok 18.10 17:16) sa ten system prave vyuziva. Male otazky a vysoky krutiaci moment.
Dalsia vec, je ze pre rovnaku jazdnu dynamiku ti bude stacit mensi motor pohanajuci generator v optimalnom rezime a pri nizsej celkovej spotrebe paliva co znamena mensie nadrze pri rovnakom dojazde. Ostatne prave ta spotreba je za tym, ze sa tento system zacina v tych tazkych mechanizmoch presadzovat stale viac.Skrýt celý příspěvekSlavoslav: "elektromotory prechadzaju tiez svojim vyvojom a nie malym" No tak troška fyziky. Maximální účinnost pohonu je 100%, což je v podstatě nedosáhnutelná ...Zobrazit celý příspěvek
Slavoslav: "elektromotory prechadzaju tiez svojim vyvojom a nie malym"
No tak troška fyziky. Maximální účinnost pohonu je 100%, což je v podstatě nedosáhnutelná hranice.
Spalovací motory 30-40%, tedy dost velký prostor pro vylepšování
Elektromotory 75-95%, to nám toho prostoru pro rapidní vylepšování moc nezbývá..
Většina vašich storojů se používá při těžebních činnosti. Tam nehraje hmotnost stejně jako u lokomotiv takovou roli. Ale montovat do tanku, tedy omezený prostor a hmotnost. V podstatě stejně velký motor, alternátor, elektromotor připadně baterie, aby se nahradila planetová převodovka je zvláštní úvaha.Skrýt celý příspěvekBeld: "Ale samotne baterie jsou a bez nejakeho vyraznejsiho objevu budou v nasledujicich 20-30 letech nepouzitelne ." "ktery vam da pomer 7g/mol na 1 elektron - jenze to je sama ...Zobrazit celý příspěvek
Beld: "Ale samotne baterie jsou a bez nejakeho vyraznejsiho objevu budou v nasledujicich 20-30 letech nepouzitelne ."
"ktery vam da pomer 7g/mol na 1 elektron - jenze to je sama o sobe extremne nebezpecna latka , ktera reaguje vybusne jak s vodou tak ze vzduchem"
Problém je že tohle je fyzikální limit. Takže buď by se musela změnit fyzika(chemie) od základu nebo žádné nové baterie prostě nebudou. Je totiž jedno v jaké látce máte tu energii uloženou. Protože buď to sní dostanete bez vážného poškození, nebo se dostáváte do hoření, a to je poměrně jednosměrný proces.Skrýt celý příspěvekbtw: Tezko muze nekdo videt problem v tom , ze s rozpoctem 600 mld dolaru rocne utrati za veskere energie 20 miliard . to je castka skoro smesna . ( i kdyz je stejna , jako rocni ...Zobrazit celý příspěvek
btw: Tezko muze nekdo videt problem v tom , ze s rozpoctem 600 mld dolaru rocne utrati za veskere energie 20 miliard . to je castka skoro smesna . ( i kdyz je stejna , jako rocni rozpocet NASA ) .. :dSkrýt celý příspěvek
Jirosi elektromotory prechadzaju tiez svojim vyvojom a nie malym tak ci tak, po svete beha mnozstvo tazkych mechanizmov od renomovanych vyrobcov ktore funguju presne tak ako ...Zobrazit celý příspěvek
Jirosi
elektromotory prechadzaju tiez svojim vyvojom a nie malym
tak ci tak, po svete beha mnozstvo tazkych mechanizmov od renomovanych vyrobcov ktore funguju presne tak ako to navrhol Porsche a presne v tom podla teba pre elektromotor nevyhodnom mode.Skrýt celý příspěvekCokoliv podobneho na baterie je jen vlky sen par blaznu . Teoreticky by se mohl zavest nejaky typ hybridniho pohonu , jaky maji nove americke lode . Ale samotne baterie jsou a bez ...Zobrazit celý příspěvek
Cokoliv podobneho na baterie je jen vlky sen par blaznu . Teoreticky by se mohl zavest nejaky typ hybridniho pohonu , jaky maji nove americke lode . Ale samotne baterie jsou a bez nejakeho vyraznejsiho objevu budou v nasledujicich 20-30 letech nepouzitelne .
Navic cim vice priblizujeme objem energie v Li- akumulatorech k objemu v alkaloidech . Tim vice vzrusta nestabilita vazeb a moznost "uvolneni energie" nechtenym zpusobem . On teoreticky neni problem udelat v dnesni dobe akumulator z temer cisteho lithia , ktery vam da pomer 7g/mol na 1 elektron - jenze to je sama o sobe extremne nebezpecna latka , ktera reaguje vybusne jak s vodou tak ze vzduchem . Proto se Li pouziva jen ve slouceninach s ruznymi solemi ( aka LiFePO4 ) Ovsem cim bezpecnejsi tim mensi ulozena energie . Pres to proste zatim v oblasti dnesni fyziky nejede vlak a tezko cekat , ze se vyzkum nejak vyrazneji v dalsich letech posune . ( Jsou to jednotky % rocne a stoupat to nebude )
Ja to vidim jen jako ciste PR vyjadreni , ktera podpori naliti dalsich par miliard dolaru do vyzkumu . .... Ale je mozne , ze maji nejakou tajnou technologii , co to vyresi :dSkrýt celý příspěvekshal: To je právě ten rozdíl. Spalovací motor se skládá ze spousty jednotlivých dílů. Ty lze samostatně vylepšovat. Ale elektromotory jsou už v základu tak jednoduché, že tam se ...Zobrazit celý příspěvek
shal: To je právě ten rozdíl. Spalovací motor se skládá ze spousty jednotlivých dílů. Ty lze samostatně vylepšovat.
Ale elektromotory jsou už v základu tak jednoduché, že tam se není kam posunout.Skrýt celý příspěvekJirosi: Stejně jako se nezměnil princip spalovacího motoru vynalezeného Karlem Benzem, ale taky bych nesrovnával s dnešníma motorama. Jedna věc je princip a druhá technická ...Zobrazit celý příspěvek
Jirosi: Stejně jako se nezměnil princip spalovacího motoru vynalezeného Karlem Benzem, ale taky bych nesrovnával s dnešníma motorama. Jedna věc je princip a druhá technická vyspělost řešení.Skrýt celý příspěvek
HH07 - tal to by som ani nahodou nenazval hybridny pohon - je to obycajny benzinovy pohon s elektrickym prenosom vykonu - podobne ako diesel-elektricke lokomotivy nie su hybridne. ...Zobrazit celý příspěvek
HH07 - tal to by som ani nahodou nenazval hybridny pohon - je to obycajny benzinovy pohon s elektrickym prenosom vykonu - podobne ako diesel-elektricke lokomotivy nie su hybridne.
Hybridom by sa to stalo az keby to bolo kombinovane s akumulatormi alebo nejakym dalsim zdrojom energie.Skrýt celý příspěvekMale reaktory pre aramdne vyuzitie sa vyvijaju paralelne s tymi "velkymi" uz prakticky od pociatku, neslavne znamim sa stal SL-1 (predpokladam ze podobnych pruserov bolo na oboch ...Zobrazit celý příspěvek
Male reaktory pre aramdne vyuzitie sa vyvijaju paralelne s tymi "velkymi" uz prakticky od pociatku, neslavne znamim sa stal SL-1 (predpokladam ze podobnych pruserov bolo na oboch stranach viac ale o vecsine sa nikdy nedozvieme).
Po stranke technologickej asi realne nic nebrani postaveniu maleho par 100 kWe az niekolko MWe reaktora prepravitelneho letecky kamkolvek (a samozrejme aj neporovnatelne bezpecnejsieho nez spominany SL-1 ;)
Myslim si ale ze letecka preprava a realne nasadenie v blizkosti bojovych operacii je stale za hranicou toho co je armada ochotna riskovat. Uz len taka vymena paliva v polnych podmienkach po jednom-dvoch-troch rokoch cinnosti by bola pomerne zabavna operacia.Skrýt celý příspěvekJe to spíše otázka technologie a její spolehlivosti. Hybrydní pohon tanku měl Porscheho prototyp tanku Tiger v letech1937-41 - viz citace ze stranek ...Zobrazit celý příspěvek
Je to spíše otázka technologie a její spolehlivosti. Hybrydní pohon tanku měl Porscheho prototyp tanku Tiger v letech1937-41 - viz citace ze stranek Panzernet.cz:
"...Zvláštností prototypu bylo použití, pro profesora Porscheho typického, kombinovaného benzíno-elektrického pohonu. Při užití tohoto druhu pohonu nepoháněl spalovací motor přímo hnanou nápravu ale pouze elektrický generátor. Ten potom dodával energii elektromotoru jež teprve poháněl nápravu. Výhodou tohoto složitého řešení byla o poznání větší plynulost jízdy. Řízení těžkých pásových vozidel, obzvláště v náročném terénu, nebylo vůbec snadnou záležitostí a tento systém pohonu jej měl usnadnit. V praxi však byla tato výhoda převážena nešvary kombinovaného pohonu, zejména zvýšenou poruchovostí a velkými ztrátami energie....."Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...