Americký vojenský rozpočet pro fiskální rok 2019

F-35 s dvojicí přesně naváděných pum JDAM (2×1000 kg); větší foto / USAF

Administrativa amerického prezidenta Donalda Trumpa navrhuje pro fiskální rok 2019 (1. října 2018 – 30. záři 2019) vojenský rozpočet ve výši 686 miliard dolarů. O přesné podobě rozpočtu se v průběhu roku povedou diskuze, než rozpočet schválí americký Kongres, Senát a podepíše prezident. Nicméně trend v nárůstu vojenských výdajů se měnit nebude.

Ve fiskálním roce 2019 (FY2019) má v Ozbrojených sílách Spojených států (United States Armed Force) sloužit navíc 24 100 vojáků. Stejně tak dojde k navýšení platů o 2,6 % (nejvyšší nárůst od roku 2010).

 


 

Americká armáda (US Army) získá navíc 11 500 vojáků (celkově 487 400), námořnictvo (US Navy) 7500 námořníků (335 400), námořní pěchota (US Marine Corps) 1100 mariňáků (186 100) a letectvo (US Air Force) 4000 členů personálu (329 100).
 

Mezi hlavní akviziční položky patří:

Ve FY2019 je vyčleněno 10,6 miliardy dolarů na nákup 77 stíhaček F-35 Lightning II. Letectvo, námořnictvo a námořní pěchota do roku 2035 nakoupí celkově 2456 stíhaček F-35. Trump rovněž požaduje během pěti let zvýšení počtu bojových perutí amerického letectva z 55 na 58 (mimo perutě záloh letectva a Národní gardy). V jedné bojové peruti letectva slouží 18 až 24 stíhaček nebo bitevních letadel (A-10).
 

Významný je nákup 43 594 kusů satelitem naváděných pum JDAM (Joint Direct Attack Munition) za 1,2 miliardy dolarů, které doplní muniční sklady letectva vyprázdněné při leteckých operacích proti Islámskému státu.
 

Ve FY2019 je na nákup 5113 taktických vozidel JLTV (Joint Light Tactical Vehicle) určeno 2 miliardy dolarů. Celkově armáda a námořní pěchota získají do 30. let 21. století 55 500 vozidel. Vozidla poslouží nejen k přepravě vojáků a nákladu, ale i jako nosiče zbraňových systémů a speciálních nástaveb.

 

Americká armáda dále žádá 2,7 miliardy dolarů na modernizaci tanků Abrams a 800 milionů na nákup 197 obrněných transportérů AMPV (Armored Multi-Purpose Vehicles).

 

Hlavním dopravním prostředkem americké armády bude v následujích 30 letech vozidlo JLTV.

 

Pro FY2019 se počítá s nákupem 15 tankerů KC-46 Pegasus za 3 miliardy dolarů. Letectvo postupně nakoupí 176 tankerů, které nahradí v současné době používané KC-135 Stratotanker.

 

Na vývoj nového strategického bombardéru B-21 Raider je ve FY2019 vyčleněno 2,3 miliardy dolarů. Bombardér staví v utajení firma Northrop Grumman. Bližší informace o projektu nejsou známy, ale B-21 se mimo jiné stane významným pilířem americké jaderné triády.
 

Vzhledem ke zpoždění programu námořní stíhačky F-35C Lightning II chce Pentagon za 2 miliardy dolarů nakoupit 24 stíhaček F/A-18E/F Super Hornet. Donald Trump opakovaně kritizoval cenu stíhaček F-35 a veřejně dával přednost nákupu ne tak pokročilých, ale ověřených a výrazně levnějších Super Hornetů.

 

Tanker KC-46A

 

Vrtulníková peruť Námořní pěchoty 1 (Marine Helicopter Squadron One), která je odpovědná za vrtulníkovou přepravu amerického prezidenta, viceprezidenta a dalších čelních představitelů, získá šest vrtulníků VH-92 za 900 milionů dolarů. VH-92 vychází z dopravního stroje Sikorsky S-92, který přepraví až 19 cestujících.
 

Mezi významné akvizice dále patří pořízení 60 bitevních vrtulníků AH-64E Apache (1,3 miliardy dolarů) pro americkou armádu, deset protiponorkových letounů P-8A Poseidon (2,2 miliardy dolarů) pro námořnictvo nebo osmi těžkých dopravních vrtulníků CH-53K King Stallion (1,6 miliardy dolarů) pro námořní pěchotu.

 

Klíčovým nástrojem americké projekce síly je námořnictvo. Prezident Trump již dříve kladl důraz na nákup nových lodí a ponorek. Ve FY2019 administrativa Trumpa plánuje akvizici dvou útočných jaderných ponorek třídy Virgina za 7,4 miliardy dolarů. Ponorky mohou mimo jiné odpalovat střely s plochou dráhou letu Tomahawk.
 

CH-53K King Stallion je dražší než stíhačka F-35.

 

Pokračuje výstavba torpédoborců třídy Arleigh Burke. Dokončeno bylo 68 lodí této třídy, čtyři jsou ve výstavbě a pět dalších bylo předobjednáno. Pro program torpédoborců Arleigh Burke má být ve FY2019 vyčleněno šest miliard dolarů, což postačuje na nákup tří lodí. 
 

Námořnictvo chce ve FY2019 dále nakoupit jednu pobřežní loď LCS (Littoral Combat Ship) za 1,3 miliardy dolarů, vynaložit 1,8 miliardy dolarů na vývoj nových letadlových lodí třídy Gerald R. Ford, pořídit dva zásobovací tankery (T-AO) za 1,1 miliardy dolarů a jedno mobilní přístaviště a plovoucí vojenskou základnu (Expeditionary Sea Base) za 700 milionů dolarů. Námořní pěchota obdrží prvních 30 nových obojživelných výsadkových vozidel ACV (Amphibious Combat Vehicles) za 300 milionů dolarů.

 

V oblasti jaderného odstrašení americké ministerstvo obrany ve FY2019 navrhuje poskytnout 3,7 miliardy dolarů na vývoj nových ponorkových nosičů balistických raket třídy Columbia, 600 milionů dolarů na vývoj nové jaderné střely vzduch-země LRSO (Long-Range Stand-Off Missile) a 300 milionů dolarů na vývoj nové pozemní mezikontinetální balistické rakety GBSD (Ground Based Strategic Deterrent).

Zdroj: Defense News

Nahlásit chybu v článku


Související články

Nová americká jaderná strategie: Hrozba omezeného použití jaderných zbraní

Americký deník Huffington post v pátek zveřejnil výtah z návrhu Zprávy o jaderném stavu NPR (Nuclear ...

Spojené státy představily novou národní obrannou strategii

Nová americká Národní obranná strategie NDS (National Defense Strategy) je po Zprávě o jaderném ...

Bojové vozidlo nové generace NGCV: US Army hledá v zahraničí

Americká armáda (US Army) v rámci programu NGCV (Next-Generation Combat Vehicle) hledá nové pásové ...

Nové jaderné schopnosti Spojených států

Podle Zprávy o jaderném stavu NPR (Nuclear Posture Review) USA vyvinou nové jaderné zbraně, které ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Sholva
    21:06 19.02.2018

    Mimochodem, Strnad starší přenechává CSG Strnadovi mladšímu, už se tu na něho párkrát v jiných diskuzích naráželo... Pokud mají v Oshkosh napilno, mohl by se jim hodit výrobní ...Zobrazit celý příspěvek

    Mimochodem, Strnad starší přenechává CSG Strnadovi mladšímu, už se tu na něho párkrát v jiných diskuzích naráželo...
    Pokud mají v Oshkosh napilno, mohl by se jim hodit výrobní podnik někde uprostřed Evropy, ze kterého by pokryli zakázky v Evropě ;) F-35 taky montujou v Itálii, proč by se teréňák nemohl dávat do kupy u nás.
    Vtip dobrej, ne?Skrýt celý příspěvek

  • Jara
    15:25 18.02.2018

    Kolt Jen dvě věci vicepalivové musí být vše, NATO na to má normu... a to rozsáhlé testování neplatí Oshlosh, ale USA. Oni vypsali podmínky tendru, specifikaci, nechali si ...Zobrazit celý příspěvek

    Kolt
    Jen dvě věci vicepalivové musí být vše, NATO na to má normu... a to rozsáhlé testování neplatí Oshlosh, ale USA.
    Oni vypsali podmínky tendru, specifikaci, nechali si postavit prototypy a tak dál....

    Napadlo mě proč se ty tendry na 4x4 u nás a na Slovensku nespojí ..... mohlo ný se dosáhnout nižší jednotkové ceny a řekneme i nějaké úpravy podle Československého zadání ( radiostanice, c4istar, zbraňové stanice)....Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    15:14 18.02.2018

    Rase, asi tak. Já bych také byl raději, kdyby se podobné vozidlo dělalo u nás. Ať už VOP nebo Tatra (ačkoliv CSG zrovna v lásce nemám), zbylo by víc peněz doma a nějaké know-how by ...Zobrazit celý příspěvek

    Rase, asi tak. Já bych také byl raději, kdyby se podobné vozidlo dělalo u nás. Ať už VOP nebo Tatra (ačkoliv CSG zrovna v lásce nemám), zbylo by víc peněz doma a nějaké know-how by se také získalo. Pravdou ale je, že to prostě bude dražší, ne tak kvalitní a s nejistou budoucností :-(Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    15:12 18.02.2018

    Jara, nestihl jsem vám odpovědět, nicméně Starlight to zvládl ještě lépe. Snad bych ještě dodal, že L-ATV umí jezdit krom dieslu i na letecké palivo (tuším JP-8), jestli ne i na ...Zobrazit celý příspěvek

    Jara, nestihl jsem vám odpovědět, nicméně Starlight to zvládl ještě lépe. Snad bych ještě dodal, že L-ATV umí jezdit krom dieslu i na letecké palivo (tuším JP-8), jestli ne i na jiná.

    Obrovské rozdíly jsou v testování, skutečně málokterý výrobce si může dovolit tak rozsáhlé zkoušky, jako se dělaly v průběhu programu JLTV. Já mám třeba Tatru rád a přál bych jí, aby s podobným autem (Husar) prorazila. Ale ono to holt není tak jednoduché, jak to na první pohled vypadá...

    Proč nebyl Oshkosh na průmyslových dnech u nás nebo na Slovensku? No, oni teď mají práce nad hlavu ;-) Nepotřebují se ještě vnucovat jinam. Pokud bychom L-ATV chtěli, asi bychom se o něj museli aktivně zajímat. A i tak není jisté, že by byli ochotni ho dodat, zvlášť pokud bychom chtěli i nějaký transfer technologií. Oshkosh má prostě teď "vyděláno" a budou muset máknout, aby vůbec stačili dodávat ozbrojeným složkám USA...Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    15:00 18.02.2018

    JLTV je určitě vozidlo, jehož nákupem se nic nepokazí. Myslím že je budou kupovat, nebo mají alespoň velký zájem, i Britové a Litva. Osobně si ale myslím, že z našeho pohledu je ...Zobrazit celý příspěvek

    JLTV je určitě vozidlo, jehož nákupem se nic nepokazí. Myslím že je budou kupovat, nebo mají alespoň velký zájem, i Britové a Litva. Osobně si ale myslím, že z našeho pohledu je zajímavý i Ajban a to kvůli samotné spolupráci s NIMR. Oni ti arabové nakoupili docela dost konstrukcí od BAE Systems a tak by bylo zajímavé mrknout i na ostatní vozidla co můžou nabídnout Evropě skrz nás. Krom pancéřáku je hodně pěkná ona lehká čtyřkolka, nebo těžký transportér N35 4x4 nebo 6x6, což je koupená licence na RG35 od Denel Vehicle Systems (DVS), součást BAE Systems Land Systems South Africa. Zkrátka oni ti arabové mají prachy na nákup hodně zajímavých licencí a bylo by fajn, pokud by se VOP CZ víc zapojilo do jejich výroby.
    Problém ale vidím v tom, že ta jejich vozidla jsou docela drahá - potenciál tam vidím, byť je to risk. JLTV je sázka na jistotu ale bez možného bonusu .))Skrýt celý příspěvek

  • Jara
    14:47 18.02.2018

    Jestli by nás vyšlo JLTV zhruba 7 mil za kus což je tedy v porovnání s Ivecem LMV méně jak polovina .... neřeknu ani pumpička Proč vlastně JLTV nebylo na průmyslových dnech? A ...Zobrazit celý příspěvek

    Jestli by nás vyšlo JLTV zhruba 7 mil za kus což je tedy v porovnání s Ivecem LMV méně jak polovina .... neřeknu ani pumpička

    Proč vlastně JLTV nebylo na průmyslových dnech? A na Slovensku také neSkrýt celý příspěvek

  • Starlight
    14:39 18.02.2018

    @Jara Nevím, co jsi použil za čísla, ale toto je asi neblíže skutečnosti: Typ vozidla / pohotovostní hmotnost / maximální hmotnost / výkon motoru / měrný výkon (při maximální ...Zobrazit celý příspěvek

    @Jara

    Nevím, co jsi použil za čísla, ale toto je asi neblíže skutečnosti:

    Typ vozidla / pohotovostní hmotnost / maximální hmotnost / výkon motoru / měrný výkon (při maximální hmotnosti) / systémová cena bez DPH:

    - JLTV Combat Tactical Vehicle (Oshkosh Defense) / c6 350 kg (pancéřování kit A) / 9 980 kg (pancéřování kit B, pro vrtulníkovou dopravu v podvěsu cca 7 400+ kg bez nákladu a posádky) nebo 10 900 kg (verze Close Combat Weapons Carrier Vehicles s velkým pancéřovaným stropním střelištěm) / 254 kW (záměrně redukovaný z 322 kW) / 25,5 kW/t / FY2018 – průměrná systémová cena (weapon system cost) je 322 tis USD (6,5 mil kč bez DPH) při dávce 2 500 vozidel, jednotková cena vozidel (unit flyaway cost) je 247 - 274 tis. USD podle verze (jsou 4 různé verze).

    - AJBAN 440A (NIMR + VOP CZ) / 9 550 kg? / 10 750 kg / 221 kW / 20,6 kW/t / ??? (nic lepšího není než 13 mil Kč z jednoho hrubého marketingového čísla o budoucích obratech programu, poznámka: v českých poměrech stálo v roce 2016 státní instituce jedno LOV Iveco (dodavatel PRAGA-Export) přesně 21,6 mil Kč bez DPH (cca 900 tisíc USD) bez výzbroje, radiostanice a GPS).

    Jinými slovy NIMR a VOP CZ se musí ještě hodně snažit aby AJBAN 440A byl po technické i cenové stránce srovnatelný s JLTV :-). Zejména ochrana rozhodně není stejná – u Ajbanu se chlubí českými protiminovými zkouškami, ale JLTV byl zkoušen podle reálného světa – tedy přibily ještě například zkoušky proti IED, EFP a RPG. To jsou tisíce takových drobností, které ty dvě auto odlišují.

    Toto je asi nejlepší novinářské prezentace vozidla JLTV: https://www.youtube.com/watch?... . Novinářské prezentace na NIMR 440A: https://www.youtube.com/watch?... a https://www.youtube.com/watch?... Skrýt celý příspěvek

  • Jara
    14:02 18.02.2018

    Kolt
    Pardón JLTV má V8

    Kolt
    Pardón JLTV má V8

  • Jara
    13:10 18.02.2018

    Kolt Pominu li “ univerzálnost “ to je u téhle kategorie standard.... a vezmu srovnání čistých vozidel.. tak ano JLTV je lehčí zhruba o 1200 kg ( což je super výsledek) dále ...Zobrazit celý příspěvek

    Kolt
    Pominu li “ univerzálnost “ to je u téhle kategorie standard.... a vezmu srovnání čistých vozidel..
    tak ano JLTV je lehčí zhruba o 1200 kg ( což je super výsledek) dále vyniká velkými zdvihy kol .... ochrana víceméně stejná, převodovka totožná Allison, motory oba šesti hrnec turbodiesel.....
    Ano možná vyjde JLTV jako vítěz, ale není to žádný zázrak jaký se z toho dělá, to je jen velice dobrě zvladnutá mediální prezentace....která je pro americké zbrojní programy typická
    Navíc Nimr se vyrábí u nás ( vyrábí se ve VOP kabiny pro všechny Nimr, nejde jen o montáž ) a co cena ??kolik by naší armádu stál každý ušetřený kilogram??Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    12:35 18.02.2018

    Jara, kupříkladu váhou vyčnívá Nimr nad JLTV, a to dost výrazně. Přitom odolnost JLTV je spíš vyšší. Sakra zjistěte si něco o tom programu, co všechno se tam udělalo, otestovalo ...Zobrazit celý příspěvek

    Jara, kupříkladu váhou vyčnívá Nimr nad JLTV, a to dost výrazně. Přitom odolnost JLTV je spíš vyšší. Sakra zjistěte si něco o tom programu, co všechno se tam udělalo, otestovalo atd. Oproti tomu je nějaký Nimr jako garážové PC proti odladěné profesionální pracovní stanici...Skrýt celý příspěvek

  • Jara
    11:34 18.02.2018

    JLTV nechápu to nadšeni normální stroj kategorie velkých obrněných 4x4 čím vyčnívá nad Nimrem ?

    JLTV nechápu to nadšeni normální stroj kategorie velkých obrněných 4x4 čím vyčnívá nad Nimrem ?

  • KOLT
    11:30 18.02.2018

    Předpokládám, že pouze za stroje. Navíc oni k tomu už mají vybudované zázemí. Také nevím, jestli v tom je VAT (DPH).

    JLTV bychom měli vybrat také ;-)

    Předpokládám, že pouze za stroje. Navíc oni k tomu už mají vybudované zázemí. Také nevím, jestli v tom je VAT (DPH).

    JLTV bychom měli vybrat také ;-)

  • royal
    10:27 18.02.2018

    Ta cena 1,3 miliardy dolarů je pouze za vrtulníky nebo i s výzbrojí? Ono 30 miliard kč za 60 bitevních vrtulníků je hodně dobrý, když si vezmeme že 12 Venomů by jsme měli za 12 ...Zobrazit celý příspěvek

    Ta cena 1,3 miliardy dolarů je pouze za vrtulníky nebo i s výzbrojí? Ono 30 miliard kč za 60 bitevních vrtulníků je hodně dobrý, když si vezmeme že 12 Venomů by jsme měli za 12 miliard, tedy že jeden Apache by byl 2x levnější.Skrýt celý příspěvek

  • shal
    22:43 16.02.2018

    Musím říct, že v rámci programu JLTV vybrali fakt dobře.

    Musím říct, že v rámci programu JLTV vybrali fakt dobře.

  • KOLT
    20:03 15.02.2018

    Superme, jasný :-) AČR by ale stačil CH-47 ;-)

    Superme, jasný :-) AČR by ale stačil CH-47 ;-)

  • Luky
    18:23 15.02.2018

    Miluju kontrasty, tady se na konci videa německej hřebec monumentálně vynoří za dvěma prckama:
    https://www.youtube.com/watch?...

    je to letmý, ale o to hezčí

    Miluju kontrasty, tady se na konci videa německej hřebec monumentálně vynoří za dvěma prckama:
    https://www.youtube.com/watch?...

    je to letmý, ale o to hezčí

  • Superme
    18:14 15.02.2018

    KOLT - Já mám pro tenhle stroj prostě slabost :) Navíc... Rolls Royce taky neseženeš v ceně Superbu, jestli rozumíš :)

    KOLT - Já mám pro tenhle stroj prostě slabost :) Navíc... Rolls Royce taky neseženeš v ceně Superbu, jestli rozumíš :)

  • KOLT
    17:37 15.02.2018

    Jo, neskutečně drahej ;-)

    Jo, neskutečně drahej ;-)

  • Superme
    17:27 15.02.2018

    Ten CH-53 je fakt neskutečnej stroj :)

    Ten CH-53 je fakt neskutečnej stroj :)

  • Starlight
    15:41 15.02.2018

    @Clanek 1) US ARMY Známé lokace (data z března 2017) US ARMY jsou v Holandsku, Belgii a západním Německu. Už sloužily k podobnému účelu dříve pro US ARMY nebo britskou ...Zobrazit celý příspěvek

    @Clanek

    1) US ARMY

    Známé lokace (data z března 2017) US ARMY jsou v Holandsku, Belgii a západním Německu. Už sloužily k podobnému účelu dříve pro US ARMY nebo britskou rýnskou armádu:

    - Eygelshoven, Netherlands – 450,000 square feet of humidity controlled capable warehouse space (9 warehouses) and 50,000 square feet of hardstand storage.

    - Zutendaal, Belgium – 450,000 square feet of humidity controlled warehouse space (11 warehouses) and 40,000 square feet of hardstand storage.

    - Miesau, Germany – 468,000 square feet of warehouse space (12 warehouses) and 200,000 square feet of hardstand storage.

    - Dülmen, Germany – 632,000 square feet of heated warehouse space (8 warehouses) and 175,000 square feet of hardstand storage.

    - Discussions ongoing for a site in Poland yet to be named.

    S výjimkou depotu v Miesau, tato zařízení asi nepatří US ARMY a musely být nejdříve dohodnut souhlas a asistence s hostitelskými zeměmi. Od roku 2016 se vytvořila nová vojenská velitelská struktura a začali se nabírat civilní pracovníci. Sklady se upravují a modernizují. Holandské skaldy slavnostně otevřeli v roce 2016.

    První těžká výzbroj pro ABCT měla přijít do skladů na podzim 2017, kdy se první ABCT (3rd Armored Brigade Combat Team, 4th Infantry Division) po 9 měsících v Evropě vracel do USA. Techniku si ale podle publikovaného plánu neměli odvézt, ale měli ji předat do evropského předsunutého skladu. Nová rotace ABCT (2nd Armored Brigade Combat Team, 1st Infantry Division), která je střídala, si pak měla přivést svou vlastní techniku. Tedy v tomto okamžiku je Evropě pravděpodobně jeden ABCT ve skladu a jeden ABCT na východní hranici NATO. Plánovaný druhý uskladněný ABCT bude ten modernizovaný s modernějšími verzemi techniky, která se asi nyní vyrábí/modernizuje u výrobců v USA. Plán je dokončit předsunutí materiálu pro obrněnou divizi do evropských skladů v FY2021.

    2) USMC

    USMC má tradičně předsunuté sklady v norských fjordech. Mělo bych jí být 8. Kromě dvojice zařízení, které jsou určená pro leteckou techniku, jsou všechny tyto zařízení v podzemních jeskyních. V blízkosti je vždy vlastní přístav/molo, které umožňuje nájezd/výjezd vozidel do velkých zaoceánských lodí typu Ro-Ro nebo výsadkových plavidel. USMC tradičně cvičí s Nory v severním Norsku, ale nově už přibyly i nácviky vylodění v Pobaltí včetně tanků M1A1.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 2