Americká armáda nakupuje další ruské vrtulníky, politikům navzdory

Afghánský vrtulník
Foto: Vrtulník dodala afghánskému letectvu i Česká republika, ilustrační foto / Army.cz

Americká armáda má v úmyslu nakoupit od ruské firmy Rosoboronexport 30 transportních vrtulníků Mi-17 pro afghánské vzdušné síly. Pikantní na celém obchodu je skutečnost, že vojáci tak obcházejí zákaz amerického Kongresu uzavírat finanční smlouvy mezi Spojenými státy a jmenovanou ruskou firmou, poněvadž tato firma zorganizovala dodávky ruských zbraní syrskému režimu.

Ruské vrtulníky pro Afghánistán

Rozhodnutí nakoupit ruské vrtulníky je čistě pragmatickou vojenskou záležitostí prostou pachuti politického boje o voliče. Afghánští piloti ruskou leteckou techniku znají velice dobře a mají s ní dlouholeté zkušenosti. Bylo by proto nelogické vybavovat je americko-evropskou technikou a kvůli tomu piloty zaškolovat.

Ruské stroje jsou navíc pro provoz v nehostinném a prašném prostředí Afghánistánu ideální. Jsou robustní, odolné a nepotřebují náročné pozemní zázemí. Dalším důvodem je také bezpečnostní otázka. Americká armáda prostě není ze strategických důvodů ochotna dodávat moderní techniku do Afghánistánu, kde se může stát snadnou kořistí Tálibánu nebo jiné teroristické/kriminální/špionážní skupiny.

Simon Saradzhyan, bezpečnostní expert Belferova centra pro vědu a mezinárodní záležitosti na Harvardově univerzitě, sdělil ruské tiskové agentuře RIA Novosti, že ruské vrtulníky sice nejsou tak sofistikované a pokročilé jako technika Spojených států, ale právě toto je pro afghánské bezpečnostní síly (ANSF) výhodou.

Se Saradzhayanem souhlasí i James Gregory, mluvčí Pentagonu: "Ruské vrtulníky se skvěle hodí do náročného prostředí Afghánistánu."

Video: Stěžejní úlohu v budování afghánských vzdušných sil hrají čeští odborníci / YouTube

Kongres zakazuje obchodovat s firmou Rosoboronexport

V loňském roce přijal americký Kongres tzv. Autorizační zákon pro národní obranu (National Defense Authorization Act), který zakazuje uzavírat finanční smlouvy mezi Spojenými státy a firmou Rosoboronexport. Jediná výjimka je povolena tehdy, když ministr obrany stanoví, že je obchod v zájmu národní bezpečnosti.

Právě tyto zájmy jsou důvodem, proč byla firma Rosoboronexport oslovena. "Vzhledem k dané časové ose ministerstvo zjistilo, že Rosoboronexport je jediným schůdným řešením pro splnění požadavků ANSF," vysvětluje Gregory. Připomeňme jen, že aktuální smlouva na nákup 30 ruských vrtulníků má hodnotu 690 000 000 dolarů.

Američtí senátoři se však nevzdávají. Americkému ministrovi obrany Chucku Hagelovi poslali dopis, v němž se dotazují: "Co má národní bezpečnost společného v pokračujícím podnikání s Rosoboronexportem?"

Ruská tisková agentura si navíc všímá ještě jednoho pikantního detailu. Senátoři Jim Moran (demokrat), Kay Granger (republikán) a Rosa DeLauro (republikán), kteří poslali dopis ministrovi obrany, získali ve volební kampani příspěvky od amerických zbrojařských firem. Nemusíme pak být žádnými zapálenými "antiamerikanisty", abychom si udělali obrázek, jak je ve Spojených státech silná lobby zbrojařských firem.

Zdroj: RIA Novosti

Nahlásit chybu v článku


Související články

Bitevní A-29 Super Tucano pro Afghánistán

Americká firma Sierra Nevada Corporation (SNC) znovu vyhrála s letadlem A-29 Super Tucano soutěž na ...

Vrtulník K-MAX v Afghánistánu chrání životy

Nástražné výbušné systémy si v Afghánistánu vybraly již tisíce obětí. Každý konvoj, každý kamión ...

Britové, Sověti a nyní také Američané v Afghánistánu neuspěli

Spojenecká vojska jsou pomalu na ústupu. Kompletní stažení, tedy vyjma některých kontingentů ...

Americká cena za války v Afghánistánu a Iráku? Šest bilionů dolarů!

Války v Iráku a v Afghánistánu mohou stát americké daňové poplatníky neuvěřitelných šest bilionů ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • hovorka11
    15:54 07.04.2013

    MI 17 v Afgánistánu nemají konkurenci stejně jako MI 24/ 35. Je to dáno jednoduchostí založené na mechanickém ovládání řady funkcí, které jsou už u moderních vrtulníků možná až ...Zobrazit celý příspěvek

    MI 17 v Afgánistánu nemají konkurenci stejně jako MI 24/ 35. Je to dáno jednoduchostí založené na mechanickém ovládání řady funkcí, které jsou už u moderních vrtulníků možná až nesmyslně nahrazeny elektronikou. Je to podmíněno "vývojem" čím dál "lepšího" a čím dál poruchovějšího díky složitosti.
    Mi 17 nově dostává výkonnější motory a univerzálností ji nemůže žádný vrtulník konkurovat.
    Tyto vrtulníky mají tak levný a spolehlivý provoz, že fakticky platí, že čím nověji vyvinutý vrtulník v Afgánistánu působí, tím je nespolehlivější díky prachu a tvrdým teplotním podmínkám. (článek ve starším čísle časopisu ATOM).
    Uvádí se, že na bojové zásahy vrtulníků v Afgánistánu připadá cca 86 % Mi 24 (35). Tyto vrtulníky již měly nahlášeno ukončení výroby a nahrazení výroby moderními Mi 28. Zájem ze strany zákazníků však byl tak obrovský, že ukončení výroby Mi 35 (modernizovaná verze s lepšími parametry, ochranou a motory) je zcela v nedohlednu. Mi 28, které je nabízeno na světových trzích prohrává řadu výběrových řízení, protože je to již nová a drahá technika, stejně jako řada joho konkurentů.
    Mi 17 nově též dostává výkonnější motory a univerzálností ji nemůže žádný vrtulník konkurovat.
    V Afgánistánu působí i největší vrtulníky Mi 26, které v případě nehody nebo sestřelení dopravovali Chinoky z místa sestřelů (ostatní vrtulníky nemají takovou nosnost).
    Ruské vrtulníky používá i americká armáda.Skrýt celý příspěvek

  • bark
    12:32 07.04.2013

    Jak se tak koukám, mám těch překlepů víc - Mi-8/17/19 a Mi-171/172...

    Jak se tak koukám, mám těch překlepů víc - Mi-8/17/19 a Mi-171/172...

  • bark
    12:30 07.04.2013

    sorry za překlep - samozřejmě ne Mi-35, ale Mi-17MD a jeho exportní varianty.

    sorry za překlep - samozřejmě ne Mi-35, ale Mi-17MD a jeho exportní varianty.

  • bark
    11:09 07.04.2013

    Ulramarinus - no ano, ono vlastně není co ve stejné třídě nabídnout. Oni potřebují stroj, který vydrží písek, prach, mizernou údržbu, špatné palivo a jakékoliv počasí - a zároveň ...Zobrazit celý příspěvek

    Ulramarinus - no ano, ono vlastně není co ve stejné třídě nabídnout. Oni potřebují stroj, který vydrží písek, prach, mizernou údržbu, špatné palivo a jakékoliv počasí - a zároveň aby mohl nést výsadek a bylo by jej možno ozbrojit. Prostě - aby mohl být na polní základně umístěn třeba rok.

    Ony Mi-8/16 byly i mezi Rusy oceňovány v Afghánistánu více, než Mi-24, ačkoliv nebyly tak populární mediálně.

    Mají velmi slušný modernizační potenciál - v tom se podobají UH-1 - stává se z nich legenda jako Huey. Mi-35 je třeba stroj na úrovni doby - do nich (Mil.8/16/35) je do něj možno nacpat cokoliv - od systémů kompatibilních s NATO až po očesání naholo pro vývoz do Afriky.
    Kromě oficiálních uživatelů jej vlastně najdete na celém světě - mj. létají neoficiálně i v Izraeli, ten jich pár ukořistil.

    A také - není to první případ - jen v tomto případě jej Američané přímo financují nákup - kdy Američané doporučují si spojencům tyto stroje ponechat nebo případně nakoupit (např. i Irák, Indonésie).

    V podstatě ani nemají podobný stroj - Chinook je jiná kategorie (a ten pro podobný účel oni používají)...nevím...podobný je snad Westland Lynx (ale to je jiná cenová kategorie) nebo námořní SH-3 Seaking (trochu jiný účel, ale podobně odolná víceúčelová konstrukce).Skrýt celý příspěvek

  • Ultramarinus
    00:29 07.04.2013

    Vlastní jim nedají. Je dražší, víc se v afghánském prostředí rozbíjí a narozdíl od té ruské jí afghánci neumí ani pilotovat, natož opravovat. A afghánská vláda/armáda, ač není ...Zobrazit celý příspěvek

    Vlastní jim nedají. Je dražší, víc se v afghánském prostředí rozbíjí a narozdíl od té ruské jí afghánci neumí ani pilotovat, natož opravovat.
    A afghánská vláda/armáda, ač není zrovna nejbližší spojenec, je ještě stále považovaná za partnery. Sice je slušná šance že za nějáký čas po odchodu US sil padne, ty stroje ale mohou pomoci tomu, aby to bylo co nejdéle.

    A nenapravitelný idealista by mohl říct, že mohou i napomoci tomu, aby v regionu po desetiletích zavládl "mír", který nebude tvrdě vynucený talibanem, nebo zahraničním vojskem.Skrýt celý příspěvek

  • laughing man
    22:45 06.04.2013

    Afghánští piloti ruskou leteckou techniku znají velice dobře a mají s ní dlouholeté zkušenosti. Bylo by proto nelogické vybavovat je americko-evropskou technikou a kvůli tomu ...Zobrazit celý příspěvek

    Afghánští piloti ruskou leteckou techniku znají velice dobře a mají s ní dlouholeté zkušenosti. Bylo by proto nelogické vybavovat je americko-evropskou technikou a kvůli tomu piloty zaškolovat.

    to ma teda dostalo.... ked uz chcu vybavovat nepriatelov vojenskou technikov nech im daju vlastnu a ne od rusov pytatSkrýt celý příspěvek

  • waggon
    19:19 06.04.2013

    kazdopadne, doufam ze zodpovedny general bude nalezite potrestan. Jelikoz armada je povinna poslouchat prikazy sveho civilniho vedeni. Dovolil bych si parafrazovat citat z ...Zobrazit celý příspěvek

    kazdopadne, doufam ze zodpovedny general bude nalezite potrestan. Jelikoz armada je povinna poslouchat prikazy sveho civilniho vedeni.

    Dovolil bych si parafrazovat citat z filmu Let vetrelce:
    ozbrojen slozky jsou povinny poslouchat civilni vedeni. Jejich prikazy nebyly spravne, casto byly hloupe. Ale jinak by se z USA stala jen dalsi vojenska diktatura".Skrýt celý příspěvek

  • waggon
    19:12 06.04.2013

    pane kolego, prudkost vaseho uvazovani me udivuje

    pane kolego, prudkost vaseho uvazovani me udivuje

  • orbitalized
    16:23 06.04.2013

    No co no, holt se USA "uzbrojí" o nějaký ten pátek později než SSSR. Ale ty následky po celý globalizovaný svět budou nedozírné.

    No co no, holt se USA "uzbrojí" o nějaký ten pátek později než SSSR. Ale ty následky po celý globalizovaný svět budou nedozírné.

Načítám diskuzi...