Američané mají zájem o ukrajinské dopravní letouny An-74

An-74 lze využít při teplotních podmínkách mezi -60°C do 45°C; větší foto / Dmitry A. Mottl, CC BY-SA 3.0

Společnost Oriole Capital Group plánuje zakoupit vojenské transportní letouny An-74 a nechat je certifikovat pro americký trh. Ukrajinskou stranu v tomto projektu zastupuje jejich výrobce, Charkovské letecké závody. K úspěšnému dokončení obchodu bude však nezbytná spolupráce a záruky kyjevské vlády.

Americká Oriole Capital Group a Charkovské letecké závody, které patří do státního koncernu Ukroboronprom, podepsaly 11. května letošního roku smlouvu o dlouhodobé spolupráci. Během následujících let se pokusí oživit výrobu a prodej ukrajinských letounů An-74 a An-140 různých modifikací, a to včetně náhradních dílů a poprodejních služeb.

 

 

Úvodní zakázku na dodávku šesti letounů An-74 v blízké budoucnosti Oriole Capital možná značně rozšíří.

 

Charkovské letecké závody se nicméně od roku 2014 nachází v úpadku. Ke znovuobnovení sériové výroby a dodávek letounů jim proto jejich americký partner poskytne finanční injekci ve výši 150 milionů amerických dolarů.
 

Američané se zavázali dodávat na Ukrajinu součástky a zařízení potřebné k výrobě letounů, jež si místní výrobce není schopen obstarat. Nutnou podmínkou k zahájení financování tohoto projektu však představuje poskytnutí státních záruk ze strany kyjevské vlády. Postup vedoucí k jejich získání není na Ukrajině jednoduchý. Vyžaduje spoustu času, má velmi byrokratickou povahu a je náchylný ke korupčnímu jednání. V současné době závisí především na rozhodnutí vlády, ministerstva financí a ministerstva pro hospodářský rozvoj.

 

Americko-ukrajinská spolupráce má proběhnout ve třech fázích. Ta první spočívá v zahájení výroby letounu An-74 v původní podobě a jejich nabídce partnerům společnosti Oriole Capital. Druhá fáze přinese modernizaci letounu a avioniky. Ukrajinský výrobce pohonných jednotek Motor-Sič může Charkovským leteckým závodům například poskytnout výkonnější motory než D-36, které dnes An-74 využívají. Nový motor společnosti Motor-Sič D-436 je cenově příznivější, výkonější i úspornější. 

 

Ve třetí fázi bude vybrána nejvydařenější verze modernizovaného letounu, který se následně pokusí získat certifikaci americké FAA (Federal Aviation Administration). Po získání certifikátu mohou být An-74 představeny na americkém trhu.

 

„V USA se dodnes letouny podobného typu nevyrábí,“ uvedl v rozhovoru pro Defense Express Hossein Mousavi, výkonný ředitel společnosti Oriole Capital. „A to je pro nás samozřejmě velmi důležité. Nemá konkurenci… An-74 je vynikající transportní letoun. Ve skutečnosti může přepravovat pasažéry a náklad najednou. Možnost kombinovat různé druhy vybavení ho činí ještě zajímavějším a flexibilnějším.“

 

Přistávací manévr letounu An-74.

 

„Díky efektivitě letounu, krátké přistávací a vzletové dráze a možnosti nasazení v extrémních teplotních podmínkách může být velmi atraktivní pro země se specifickými potřebami spojenými s klimatem,“ domnívá se Mousavi. „K využití v USA však tento letoun musí nejprve získat certifikát FAA.“

  

Oriole Capital věří, že USA a Evropa představují velký trh pro An-74. Proces vedoucí k získání potřebného certifikátu ale potrvá několik let a nemusí být nakonec úspěšný. Financování certifikačního procesu modernizovaných An-74 mají podle dohody na starosti Američané.

 

„Jde o významnou a velmi, velmi nákladnou investici. Ale jakmile si tím projdete [výše uvedeným certifikačním procesem – pozn. redakce], otevře se vám jeden z největších trhů na světě,“ odpověděl Mousavi na otázku ohledně budoucnosti modernizované a certifikované verze An-74.

 

Srovnání An-74 s konkurenčními letouny C-27J Spartan a CASA C-295; větší foto / archiv autora

 

Státní koncern Ukroboronprom se již dlouhou dobu snaží Charkovské letecké závody zachránit. Na dohodu s Oriole Capital pohlíží s opatrným optimismem. Realizace projektu může být jedním ze způsobů, jak zachovat podnik, obnovit jeho výrobu a zlepšit jeho finanční situaci.
 

„Klíčové prvky tohoto strategického partnerství představuje modernizace stávající výroby, plné zapojení všech zaměstnanců a také program vylepšování letounů a avioniky, který posílí jedinečné operační schopnosti letounu An-74,“ okomentoval smlouvu pro Defense Express Ukroboronprom. „Projekt je pro Charkovské letecké závody mimořádně důležitý, jelikož jsou od roku 2015 v soudním řízení z důvodu zadlužení ve výši tří miliard hřiven.“
 

Američané své smluvní partnery opakovaně ujišťují, že nemají v úmyslu z projektu vycouvat. Pro budoucí spolupráci bude zásadní, aby se první zakázka ukázala být pro obě strany úspěchem.
 

Internetový portál ATO charakterizuje An-74 jako víceúčelový letoun, jejž lze využít k přepravě osob, nákladu či provádění pátracích a záchranných operací. An-74 dokáže najednou přepravit až 52 pasažérů nebo 10 t nákladu rychlostí až 600 km/h. Dolet bez nákladu je 4325 km.


Zdroje: Andrei-bt, Defense Express, ATO

Nahlásit chybu v článku


Související články

Spěje situace na východní Ukrajině k „zamrznutí”?

Dlouhá frontová linie na východní Ukrajině se po uzavření Druhé minské dohody stabilizovala a Kyjev ...

Americké protitankové střely Javelin pro Ukrajinu

Americké ministerstvo zahraničí 1. března schválilo potenciální prodej protitankových řízených střel ...

Dopravní letoun C-130J Super Hercules pro Německo

Americké ministerstvo zahraničí, resp. agentura DSCA (Defense Security Cooperation Agency), opět ...

Vilha: Ukrajinský raketomet zastaví postup mechanizované brigády

Páteří raketového vojska Ukrajiny se stává hluboce modernizovaný raketový komplex 9K58 Smerč ráže ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • rasto12
    00:55 23.05.2018

    "Antonov by dle meho mel byt koupeny Airbusem, za velkeho financniho prispeni EU. Ono EU by celkove mela investovat do Ukrainy. Protoze stabilni Ukraina je pro pohodu a bezpeci v ...Zobrazit celý příspěvek

    "Antonov by dle meho mel byt koupeny Airbusem, za velkeho financniho prispeni EU. Ono EU by celkove mela investovat do Ukrainy. Protoze stabilni Ukraina je pro pohodu a bezpeci v Evrope dulezitejsi nez NorthStream a nekoliky divizi Leopardu 2A7 dohromady."

    Ukrajina v oblasti leteckých motorov , lietadiel, tankov...končí. Je to smutné, ale už x podnikov celosvetovo zaniklo. Stabilná Ukrajina je potrebná, lebo inak ju budeme mať na krku my. Ak Rusi pošlú domov všetky Ukrajinské pracovné sily,tak to bude len problém v EU.

    Ale Ty si chcel naznačiť iné. Pre EU, nie je Južný prúd 2 tak podstatný a podstatnejšie je aby UA bola naším valom pred valiacim sa Ruskom. Pravda. Ruské hordy sa snažia zničiť našu dlhoročne budovanú demokraciu a premeniť ju na nejaký .... Na čo vlastne?Skrýt celý příspěvek

  • alea206
    13:39 20.05.2018

    Antonov by dle meho mel byt koupeny Airbusem, za velkeho financniho prispeni EU. Ono EU by celkove mela investovat do Ukrainy. Protoze stabilni Ukraina je pro pohodu a bezpeci v ...Zobrazit celý příspěvek

    Antonov by dle meho mel byt koupeny Airbusem, za velkeho financniho prispeni EU. Ono EU by celkove mela investovat do Ukrainy. Protoze stabilni Ukraina je pro pohodu a bezpeci v Evrope dulezitejsi nez NorthStream a nekoliky divizi Leopardu 2A7 dohromady.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    22:20 18.05.2018

    BarryGold: vím o tom projektu, ale první určitě nebyl. An-72 vzlétl v roce 1979 a YC-14 v roce 1976. QSRA vzlétl v roce 1978. Mimochodem Japonci měli zase NAL Asuka z roku 1985. A ...Zobrazit celý příspěvek

    BarryGold: vím o tom projektu, ale první určitě nebyl. An-72 vzlétl v roce 1979 a YC-14 v roce 1976. QSRA vzlétl v roce 1978.
    Mimochodem Japonci měli zase NAL Asuka z roku 1985. A kdo ví kde co ještě lítalo ;)Skrýt celý příspěvek

  • JirkaM
    22:18 18.05.2018

    Nebyl náhodou pan Antonov Moskal? Nebylo by vlastenečtější vybrat nějaké hezké, Ukrajinské jméno končící na čuk?

    Nebyl náhodou pan Antonov Moskal? Nebylo by vlastenečtější vybrat nějaké hezké, Ukrajinské jméno končící na čuk?

  • givicz
    22:16 18.05.2018

    V článku výše se píše, že to podepsaly 11. května letošního roku....tak jsem dal do google společnost Oriole Capital Group a vyskočil mi článek ze ...Zobrazit celý příspěvek

    V článku výše se píše, že to podepsaly 11. května letošního roku....tak jsem dal do google společnost Oriole Capital Group a vyskočil mi článek ze 14.11.2017
    https://informnapalm.org/cz/or...

    "Je to zvláštní, ale na internetu najdeme o společnosti Oriole Capital Group jen velmi málo informací. První zmínky o této společnosti se objevují teprve ve zprávách spojených s investicí „kosmických“ 150 milionů do charkovské továrny.
    Jedna z prvních zmínek o této společnosti v kontextu zpráv o Ukrajině se vynořuje ve shrnutí od UkraineInvestu o investičním klimatu za druhé čtvrtletí 2017 (30. 6. 2017), kde je tato společnost označena za jednoho z možných investorů do inovativního odvětví.
    Společnost s podobným názvem ORIOLE CAPITAL GROUP LLC byla pro změnu zapsána 28. června 2017 v jurisdikci státu Delaware, který je americkým daňovým rájem.
    Na internetu najdeme také web společnosti s podobným názvem. Doména oriolecapitalgroup.com (archiv webu) byla zaregistrována 16. května 2017 prostřednictvím registrátora GoDaddy. Údaje o samotném žadateli o registraci byly skryty díky speciální službě poskytovatele Domains By Proxy umožňující skrýt kontaktní údaje majitele domény.

    Internetový archiv zatím neobsahuje žádný záznam o tomto webu, který by byl starší než z 13. listopadu, kdy se v médiích poprvé rozšířila zpráva o investicích této společnosti na Ukrajině (pozn. red.: webový správce ovšem může starší stránky webu na speciální žádost odstranit).

    Podle kódu webu byl pro tvorbu jeho designu a ovládacích prvků použit přední volně šiřitelný editor webových stránek Wix.com. Zajímavé je, že pro grafickou úpravu byla převzata oblíbená šablona webu Investiční společnost, která byla poněkud dopracována a doplněna o leteckou tematiku.

    Neméně zajímavé je, že SSL certifikát této domény byl vystaven pouhý den před uveřejněním zprávy na webu Ukroboronpromu, tedy 12. listopadu.

    Samotný SSL certifikát má platnost do 10. února 2018. Jde o tříměsíční certifikát zdarma od Let’s Encrypt. Můžeme vysledovat zajímavou historii aktualizací tohoto certifikátu: poprvé byl zaregistrován 16. května, tedy v den registrace domény, a pak vždy po třech měsících prodloužen. Den před zveřejněním zprávy o 150milionové investici do ukrajinského leteckého průmyslu však byl certifikát pro jistotu mimořádně prodloužen znovu. Je zvláštní, že web tak solventní společnosti nemá peníze ani na placený certifikát.

    Navozuje to divný pocit, že nějakých pár dní předtím, než se ukrajinská média začala zajímat o společnost Oriole Capital Group, někdo narychlo vyrobil prezentační web a naplnil ho obsahem.

    Pokud jde o obsah samotný, neuvádí žádná jména manažerů ani zaměstnanců. Je uvedeno pouze sídlo společnosti:

    Oriole Capital Group
    9744 Wilshire Blvd, Suite 203,
    Los Angeles, CA 94158

    Na adrese Suite 203 však najdeme tisíce dalších společností, jde tedy o adresu virtuální (neboli jednoduše poštovní přihrádku) pro registraci společností v daňových rájích.
    Mateřská společnost Wamar International, kterou zmiňuje článek na webu Ukroboronpromu, rovněž nevypadá na vlajkovou loď leteckého průmyslu. Struktura žadatelů o registraci ([1], [2]) a zmínky v tisku také vzbuzují řadu otázek. Kdepak se tedy vzaly peníze a kdo v pozadí této společnosti skutečně stojí? Co společného má s investicemi do ukrajinské výroby letadel zmíněný Hossein Mousavi? Kdo je Nabil Barakat, na nějž zní registrace společností Wamar? Co je to za pilota Alaska Airlines Pasha Saleh, který vzpomíná na svou funkci viceprezidenta u Oriole Capital Group? Proč američtí investoři působí stále víc orientálně?

    V ukrajinských dějinách už docházelo k pověstným epizodám, kdy se mnohamilionový kontrakt podepsal s jakýmsi španělským lyžařským instruktorem a podepsanou osobu pak honili po celém světě se zatykačem. Možná jde jen o mazaný způsob od Američanů nebo nějakých blízkovýchodních investorů, jak se dostat do struktury Antonova. Na Ukrajině je možné zkrátka cokoliv. Aby však nevznikaly nepohodlné otázky, musí státní orgány samy informovat občany o zákulisních vlastnících oněch „velkých“ investorů do ukrajinských státních podniků."Skrýt celý příspěvek

  • BarryGold
    21:50 18.05.2018

    Skelet: První byl experimentál NASA QSRA z roku 1980, přestavěný z C-8A Buffalo.
    http://www.dhc4and5.org/Buffal...

    Skelet: První byl experimentál NASA QSRA z roku 1980, přestavěný z C-8A Buffalo.
    http://www.dhc4and5.org/Buffal...

  • flanker.jirka
    21:13 18.05.2018

    Antonov se snaží, jak se tu nedávno psalo o spolupráci v Turecku, tak teď tam měli svá ...Zobrazit celý příspěvek

    Antonov se snaží, jak se tu nedávno psalo o spolupráci v Turecku, tak teď tam měli svá letadla.
    https://www.securitymagazin.cz... Skrýt celý příspěvek

  • Shelmik
    20:41 18.05.2018

    Skelet: aha dekuji to jsem netušil , znal jsem jen be 200 :)

    Skelet: aha dekuji to jsem netušil , znal jsem jen be 200 :)

  • skelet
    20:36 18.05.2018

    Shelmik: mezi těmi letadly je devět let rozdíl, přičemž Antonov je starší.. koncepce je známá už dlouho, rok před An-72 vzlétl do vzduchu Boeing YC-14 se stejnou koncepcí.

    Shelmik: mezi těmi letadly je devět let rozdíl, přičemž Antonov je starší.. koncepce je známá už dlouho, rok před An-72 vzlétl do vzduchu Boeing YC-14 se stejnou koncepcí.

  • lemkin
    20:35 18.05.2018

    Antonovu bohužel nezbývá než se paktovat s kde kym. Ono můžete byt firma se sebe lepší tradicí, ale když sidlite v zemi bez práva a budoucnosti, tak vam ti zaměstnanci proste ...Zobrazit celý příspěvek

    Antonovu bohužel nezbývá než se paktovat s kde kym. Ono můžete byt firma se sebe lepší tradicí, ale když sidlite v zemi bez práva a budoucnosti, tak vam ti zaměstnanci proste zdrhnou........ a nazdar.Skrýt celý příspěvek

  • Shelmik
    20:00 18.05.2018

    Troško mi to připominá ruský be 200 ten má sice motory dál ale koncepce mi přijde podobná :)

    Troško mi to připominá ruský be 200 ten má sice motory dál ale koncepce mi přijde podobná :)

  • danny
    16:33 18.05.2018

    gangut: Antonov teď není v situaci, že by si mohl vybírat. Bohužel, i se silným a seriozním partnerem by záchrana byla náročná. Držím palce, aby to vyšlo. Byla by to fakt škoda.

    gangut: Antonov teď není v situaci, že by si mohl vybírat. Bohužel, i se silným a seriozním partnerem by záchrana byla náročná. Držím palce, aby to vyšlo. Byla by to fakt škoda.

  • alexa123
    15:51 18.05.2018

    Úprimne držím prsty. Pre letectvo je nešťastím, ako končia firmy s takou obrovskou tradíciou, znalosťami, skúsenosťami a neviem čím ešte.

    Úprimne držím prsty. Pre letectvo je nešťastím, ako končia firmy s takou obrovskou tradíciou, znalosťami, skúsenosťami a neviem čím ešte.

Načítám diskuzi...