Ajax: Ocelová kavalerie Velké Británie

Ares
Ares; větší fotoGD UK

Britská armáda se připravuje na zavedení nové rodiny pásových obrněných vozidel Ajax. Vozidla dříve nesla označení Specialist Vehicle. Půjde o největší modernizaci obrněných jednotek britské armády za několik posledních dekád.

Od Specialist Vehicle po Ajax

Po roce 2000 Velká Británie plánovala nakoupit v rámci programu FRES (Future Rapid Effect System) 4000 obrněných vozidel. Vzhledem k velké ambicioznosti byl program rozdělen na dva samostatné programy - Specialist Vehicle (SV) a Utility Vehicle. V současné době má program SV v britské armádě finanční a časovou prioritu.

V záři 2014 General Dynamics UK (GD UK) vyhrál zakázku na dodávku 589 vozidel SV za 5,4 miliardy dolarů. V červenci tohoto roku GDUK získal dalších 608,1 milionu dolarů na vývoj a podporu programu SV až do roku 2024.

V záři letošního roku bylo oznámeno, že průzkumné a útočné verze vozidel SV ponesou označení Ajax. Názvem Ajax je nově označován i celý program SV. Vozidla Ajax a odvozené verze nahradí v britských silách letité lehké “expediční” pásová vozidla CVR(T) (Combat Vehicle Reconnaissance Tracked).

AjaxAjax; větší fotoGD UK

Ajax pro expediční síly

Podle nového plánu britské armády Army 2020 vznikne expediční divize vysoké připravenosti založená na současné 3. Divizi (3rd Division).

3. Divize budou součástí reakčních sil (reaction forces) britské armády podle plánu Army 2020. Součástí reakčních sil vysoké připravenosti se stane i jedna aeromobilní a výsadková brigáda (16 Air Assault Brigade). Reakční síly budou tvořit prvosledové jednotky britské armády - získají schopnost velmi rychlého přesunu a operací na dlouhé vzdálenosti.

Vozidla Ajax nahradí vozidla CVR(T) u dvou obrněných brigád 3. Divize. Hlavní sílu obou brigád budou tvořit vozidla Ajax, modernizovaná bojová vozidla pěchoty Warrior a případně hlavní bojové tanky Challenger 2.

Celkově britská armáda pořídí 589 vozidel - 245 bojových a průzkumných vozidel pěchoty Ajax, 93 průzkumných a podpůrných PMRS (Protected Mobility Reconnaissance Support) Ares, 112 velitelských Athéna, 50 odtahových Apollo, 38 evakuačních Atlas a 51 ženijních Arqus. Průzkumná vozidla budou například vyhledávat pomocí radaru cíle ve prospěch dělostřelectva.

Dodávky vozidel jsou naplánovány na roky 2017 až 2024. První brigáda získá počáteční operační schopnosti s vozidly Ajax v roce 2020. Úkolem vozidel rodiny Ajax není jen sběr informací, ale také ozbrojená ochrana a zajištění bojových operací hlavních sil nebo ženijní, evakuační a logistická podpora.

Prvních 100 vozidel bude vyrobeno ve španělské továrně GDELS (General Dynamics European Land Systems) v Santa Barbaře. Zbývající vozidla vzniknou v nové továrně jihu Walesu. Ve stejné továrně budou v budoucnu probíhat opravy, renovace a modernizace rodiny vozidel Ajax.

Ares

Ares; větší fotoGD UK

Mohutná výzbroj

S programem Ajax je propojen paralelní program dodávek 515 pokrokových rychlopalných 40mm kanónu CTAS (Case Telescoped Armament System). Kanón může při střelbě volit ze dvou druhů teleskopické munice. 245 kanónů CTAS získají vozidla Ajax (25 kanónů bude určeno pro testování/školení), zbytek modernizovaná vozidla Warrior.

Vývoj a výrobu kanónu má na starosti CTA International (společný podnik britské BAE Systems a francouzské Nexter). Ministerstvo obrany za kanóny CTAS zaplatí 256 milionů dolarů.

Konstrukci věže, integraci CTAS kanónu a montáž na vozy Ajax bude mít na starosti britská odnož Lockheed Martin UK. Britové budou na úkolu spolupracovat s německou Rheinmetall. Cena zakázky dosahuje 142,5 milionu dolarů.

CTAS zásadním způsobem zvýší palebnou sílu britských obrněných jednotek. CTAS střílející teleskopickou municí se vyznačuje malými rozměry, hmotností, vysokou spolehlivostí a možnosti volit z několika druhů programovatelné munice.

Díky teleskopické munici (o 30 % kratší oproti klasické) je délka CTAS srovnatelná s klasickým 30mm kanónem Mk44. Menší rozměry a lepší rozložení hmotnosti se také pozitivním způsobem projevuje na stabilitě při střelbě.

Počítačová simulace vozidla Ajax.

Klasická průbojná 40mm munice s penetrátorem má rozměr 40×365 mm, teleskopická 40×225 mm. Při testech teleskopická munice dokázala na 1000 m probít 140 mm homogenní válcované oceli.

Na první pohled detail, v důsledku mnoho výhod. Kromě zmenšení rozměrů a hmotnosti zbraně a nabíjecího mechanismu, vozidlo uveze více munice a celá logistika kolem munice (skladování, převoz, nakládka munice do vozidla) je mnohem jednoduší.

Při vývoji zbraně CTAS se počítalo rovněž s programovatelnou municí - CTAS dokáže ničit živou sílu pomocí ve vzduchu explodující munice. Duální nabíjecí systém přitom umožňuje okamžitý přechod například na průbojnou munici.

Ostatní vozidla získají pro svou ochranu kulomety L94A1 ráže 7,62 mm umístěné do dálkově ovládané zbraňové stanice.

Apollo

Apollo; větší fotoGD UK

Klíčový Ajax

Klíčovou a nejdůležitější (nejdražší) verzí se stane průzkumný a útočný Ajax. Vozidla Ajax britská armáda označuje jako své “oči a uši” na budoucím bojišti - budou získávat zpravodajské informace, poskytovat sledování/zjišťování cílů a průzkum ISTAR (Intelligence Surveillance Target Acquisition and Reconnaissance).

Vozidla Ajax pomocí svých pokročilých senzorů budou schopna zjistit pozice a charakter protivníka a předat informace jiným jednotkám nebo nadřazenému stupni velení. K dispozici budou pokročilé opto-elektronické senzory a radar schopný zachytit pozemní i nízko letící cíle. Ajax získá také pokročilé systémy radioelektronického průzkumu a boje.

Samotné ničení protivníka pak v ideálním případě zajistí, na základě získaných dat vozidla Ajax, raketové, dělostřelecké a letecké jednotky britské armády.

Rakouská a španělská krev

Rodina vozidel Ajax vznikla na základě rakousko-španělského stroje ASCOD (Austrian Spanish Cooperation Development). ASCOD je také jedním z nejvíce skloňovaných uchazečů na nové pásové bojové vozidlo pěchoty pro Armádu České republiky.

Délka pásové platformy rodiny vozidel Ajax je 6430 mm, šířka 2990 mm, výška 2160 mm a světlá výška 512 mm. Vnitřní využitelný objem je 12,5 m3, z toho 10,5 m3 pro výsadek. Hmotnost transportéru (bez bojové věže) je 38 tun.

Britská vozidla Ajax pohání motor MTU 8V 199 TE21 o výkonu 600 kW. Pancéřová ochrana dosahuje úroveň IV/V+ podle normy STANAG 4569. Britská vozidla Ajax se tak stanou nejlépe pancéřovaná a nejlépe vyzbrojená pásová bojová vozidla pěchoty vůbec.

Maximální rychlost je 70 km/h, zrychlení z 0 na 48 km/h trvá 12,5 sekundy. Dosah vozidla je 500 km. Vysoká světlá výška a nájezdové úhly umožňují zdolat 60% stoupavost, 750 mm vysoké kolmé překážky a příkopy o šířce 2500 mm. Bez přípravy vozidlo zvládne přebrodit 1250 mm hlubokou vodní překážku.

Fotogalerie

Zdroj: General Dynamics UK

Nahlásit chybu v článku


Související články

Budoucnost Britské armády: Army 2020

Britská pozemní armáda (British army) podstupuje výraznou dietu. V rámci projektu Army 2020 se ...

Special Vehicles pro britskou armádu

Britská armáda před pár dny podepsala smlouva na 589 vozidel Special Vehicles (SV) za 3,5 miliard ...

Balistický systém Virtus pro britské vojáky

Firma Source Tactical Gear začala tento měsíc dodávat britským vojákům první systémy osobní ochrany ...

Future Soldier Vision: Britský voják roku 2025

Ministerstvo obrany Spojeného království zveřejnilo vizi vojáka budoucnosti FSV (Future Soldier ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • jj284b
    12:32 27.12.2015

    Briti boli vzdy tak trochu odlisny a nedavali PTRS do vyzbroje IFV.. ani predosle Warriory ich neviezli a spoliehali sa na PTRS vo vyzbroji vezeneho druzstva. v obrane to nie je az ...Zobrazit celý příspěvek

    Briti boli vzdy tak trochu odlisny a nedavali PTRS do vyzbroje IFV.. ani predosle Warriory ich neviezli a spoliehali sa na PTRS vo vyzbroji vezeneho druzstva. v obrane to nie je az tak zle, kedze sa IFV nemusi vystavovat priamemu kontaktu a PTRS druzstva su ovela tazsie odhalitelne, no v ostatnych pripadoch sa skratka museli spoliehat na specializovane raketove stihace tankov ci tankySkrýt celý příspěvek

  • kubo4747
    12:32 27.12.2015

    Budú tvoriť brigádu s MBT, podľa článku, ale je možné, že časom prejdú aj na takú verziu. Ale Ajax vyzerá naozaj dobre. Čo ma však najviac zaujíma, tak sú to moduly reaktívneho ...Zobrazit celý příspěvek

    Budú tvoriť brigádu s MBT, podľa článku, ale je možné, že časom prejdú aj na takú verziu. Ale Ajax vyzerá naozaj dobre. Čo ma však najviac zaujíma, tak sú to moduly reaktívneho pancieru, sú dosť mohutné. Aj na pásovej platforme Armata sú podobné, na starších vozidlách/tankoch mi tak mohutné neprídu alebo sa mi to len zdá?Skrýt celý příspěvek

  • Sgt Murphy
    12:11 27.12.2015

    Vo výzbroji by som čakal aj protitankové riadené strely.

    Vo výzbroji by som čakal aj protitankové riadené strely.

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 2