AirMule – úspěšné testy létajícího mezka
- 21. 12. 2013
- 0 komentářů
- Jan Grohmann
Izraelská firma Urban Aeronautics učinila významný pokrok s "vznášedlem" AirMule - strojem s kolmým vzletem a přistáním VTOL (Vertical Takeoff and Landing). AirMule úspěšně dokončil několik zkušebních letů, čímž dokázal svou připravenost pro plnohodnotné testování.
AirMule je létající stroj určený pro zásobování jednotek na bojišti, případně pro odsun zraněných. Jeho výhodou jsou kompaktní rozměry a VTOL schopnosti. Ve své podstatě jde o létající obdobu amerického robotického mezka LS3.
Jedinečnou vlastností je absence otevřených rotorů a vrtulí. Potřebný vztlak AirMule dodává dvojice rotorů bezpečně ukrytých uvnitř stroje. Rotory pohání turbohřídelový motor Turbomeca Arriel 2 (691 kW).
Zapouzdřené rotory umožňují operovat vznášedlu v zalesněném nebo zastavěném prostoru. Není problém operovat mezi stromy v lese nebo v úzkých ulicích měst. Podlé oficiálních údajů AirMule potřebuje k přistání plochu pouze 40 m2.
Foto: AirMule má rozměr dlouhého luxusního SUV. / Urban Aeronautics
Během testů AirMule automaticky startoval, manévrovál ve vzduchu a přistával na daném místě. Při dalších testech se konstruktéři zaměří na zlepšení stability letu a na fázi přechodu z visu do dopředného letu.
K navádění letounu se kromě GPS používá i speciální značkovací zařízení. Vojáci umístí značku na příslušné místo na zemi a AirMule pak pomocí optických senzorů značku rozpozná a přistane vedle ní.
Mezi základní senzory AirMule patří dvojice laserových výškoměrů a jeden radiovýškoměr. Přesná poloha je vypočítávaná kombinací GPS, inerciálního navigačního systému a optického senzoru – HD kamery, která je schopna rozpoznat jednotlivé body na zemi.
Video: Testování AirMule. / YouTube
AirMule má hmotnost 700 kilogramů a schopnost dopravovat až 640 kilogramů (palivo + náklad) užitečného zatížení maximální rychlostí 185 km/h. Urban Aeronautics ale vyvíjí i „vysokorychlostní“ variantu s maximální rychlostí letu až 460 km/h. Hraniční operační výška leží v 3658 metrech (12 000 stop).
Při cestovní rychlostí 120 km/h spotřebuje AirMule 132 kilogramů paliva na hodinu letu. Při nejvyšší rychlosti pak 163 kg paliva na hodinu letu. Maximální doba letu bez nákladu se tak pohybuje kolem 5 hodin.
Zdroj: Urban Aeronautics
Související články
TALOS: Iron Man se stane skutečností
Americká armáda plánuje v rámci programu TALOS vyvinout neprůstřelný a posilující oblek inspirovaný ...
- 19.11.2013
- 12 komentářů
- Jan Grohmann
Česká vrtulníková jednotka pro speciální operace
FACV posledních několika dnech se více a více začíná mluvit o vzniku speciální vrtulníkové jednotky. ...
- 06.12.2013
- 12 komentářů
- Mgr. Ondřej Rajkovič
Americký X-37B již rok ve vesmíru
Zítra tomu bude přesně rok, kdy na oběžnou dráhu Země odstartoval americký špionážní raketoplán ...
- 09.12.2013
- 0 komentářů
- Jan Grohmann
Polsko hledá náhradu za T-72 a BWP-1
Polský Inspektorát pro vyzbrojování spustil ambiciozní modernizační program polských obrněných sil. ...
- 16.12.2013
- 18 komentářů
- Jan Grohmann
Načítám diskuzi...