Ženy v kokpitu jako příznak demografické krize ruské armády

Ženský oddíl na přehlídce na Rudém náměstí; ilustrační foto / Kremlin.ru

Poprvé od druhé světové války se ženy v ruských ozbrojených silách budou moci stát bojovými pilotkami. Zdánlivě pokroková iniciativa má původ především v kritickém nedostatku pilotů ve Vzdušně-kosmických silách Ruské federace (VKS RF) a demografickému vývoji v Rusku.

Chybí piloti

Ruský ministr obrany Sergej Šojgu prohlásil, že prvních 15 kadetek v říjnu nastoupí na leteckou výcvikovou školu v Krasnodaru a vzhledem k zájmu žen o pilotní výcvik pravděpodobně nepůjde o poslední skupinu.

Za tímto krokem nestojí prosebné dopisy ani touha Kremlu po větší rovnoprávnosti v ozbrojených silách, ale nedostatek pilotů.

V únoru tohoto roku Šojgu ve svém projevu ve Státní dumě uvedl, že VKS chybí 1300 pilotů. Jedním z řešeních tohoto masivního nedostatku bylo uvedení zrychleného 18 měsíčního pilotního výcviku (proti standardnímu pětiletému) pro důstojníky s vyšším technickým vzděláním. Dalším krokem bylo prodloužení „životnosti“ pilotů v ozbrojených silách o pět let.

Zajímavostí může být, že naposledy k zapojení žen do ruského letectva došlo během druhé světové války, kdy si pilotky čistě ženského 46. gardového nočního bombardovacího pluku od Němců vysloužily přezdívku „Noční čarodějnice“.

Vliv demografické krize na ruské ozbrojené síly

Nedostatek personálu však není žádnou novinkou, ale jde o dlouhodobý problém ruských ozbrojených sil. Důsledkem demografické krize panující v letech 1992 až 2013, kdy počet úmrtí významně převyšoval počet narození (ročně tehdy ubylo až 800 tisíc obyvatel Ruska), je všeobecný nedostatek kvalitních branců v žádaných ročnících (odvody se většinou týkají mužů ve věku 20-24).

Necelou polovinu příslušníků ozbrojených sil tvoří profesionální vojáci (tzv. kontraktniki), kterých by k letošnímu roku mělo být 425 tisíc, ale zbytek stále tvoří rok sloužící odvedenci.

Jejich deficit nastal v roce 2012. Zatímco na jaře 2011 bylo odvedeno 218 720 branců, o rok později šlo o 155 570 mužů. Není tedy příliš překvapivé, že papírově milionová ruská armáda měla v roce 2013 sotva 750 tisíc vojáků.

Zatímco v dalších letech se počet branců ustálil na 150-155 tisících během jarních odvodů, letos došlo k největšímu propadu od roku 2012 a odvedeno bylo jen 142 tisíc branců.

Tento vývoj jde v ruku v ruce s odhady zprávy Finské obrané výzkumné agentury , která předpokládala že kolem let 2018-2020 pocítí ruské pozemní síly (které „zaměstnávají“ největší podíl odvedenců) nejvýznamnější nedostatek lidských zdrojů, nicméně situace se postupně uvede do normálu s tím, jak dospělosti dosáhnou lidé narození ke konci období demografické krize.

Kvantita však není všechno. Ruské ozbrojené síly, obdobně jako jiné armády světa,  si dlouhodobě stěžují na špatný zdravotní kondici branců, kteří i přes nevyhovující stav často končí v uniformě. Za nedostačující kvalitu odvedenců může kromě alkoholu nebo drog i špatná úroveň ruského zdravotnictví - to se odráží na krátkém věku dožití. Například průměrná délka dožití u mužů v Rusku je 64,7 let, za což patří Rusku 110 místo mezi zeměmi světa.

Rostoucí počet muslimů v ruské armádě

Populační divize OSN odhaduje, že v roce 2030 bude mít Rusko jen 138 milionů obyvatel proti současným 144 milionům, primárně kvůli nízké porodnosti (1,7 dítěte na ženu, pro stabilní populaci je nutná alespoň hodnota 2,1).

Nízká porodnost se však týká především etnických Rusů - těch nyní žije v Rusku 111 milionů. V Severokavkazském federálním okruhu (Čečensko, Dagestán) s muslimskou většinou je porodnost vyšší, což by se během následujících desetiletí mělo projevit i v ruských ozbrojených silách. Marlene Laruelle z think tanku Jamestown Foundation proto předpokládá, že do 20 let bude většina ruských branců islámské víry.

I když jde o relativně vzdálenou budoucnost, faktem je, že v minulých letech došlo k několika incidentům, kdy např. v roce 2010 zhruba stovka severokavkazských branců umístěných v Permu odmítla poslechnout rozkazy a došlo k nepokojům. V reakci na tuto i další události vznikly etnicky homogenní útvary, aby se předešlo napětí mezi jednotlivými etniky.

Nedávno se například 60 odvedenců z turkmenického etnika Tuvinců porvalo “na nože” ze stovkou ruských profesionálních vojáků z posádky Jelen. Podle blogu Russia Defence Blog to ukazuje na zvýšenou snahu Kremlu získávat odvedence i z řada neruských etnik. 

Odliv mozků

Kromě problémů vyplývajících z nepříznivého demografického vývoje má Rusko i zásadní problém s „odlivem mozků“ na Západ. To se dotýká především ruského zbrojního průmyslu, který kvůli nízkým platům nepředstavuje příliš atraktivního zaměstnavatele.

Firmy se budoucí zaměstnance snaží získávat ještě na školách, se kterými také úzce spolupracují. Odchod technicky vzdělaných Rusů ze země se vláda od letoška pokoušejí vyřešit také obnovením odkladu povinné vojenské služby pro studenty univerzitních technických oborů.

Například podle think-tanku Stratofor, který se odvolává na ruské statistické údaje, z Ruska odešlo v roce 2015 350 000 lidí - 10x více, než před pěti lety. Například řada Rusů židovského původu směřuje do Izraele.

Řešení v nedohlednu

Zamezit populačnímu úpadku etnických Rusů se Kreml snaží dlouhodobě, ale bez dostatku dat je těžké odhadnout, zda jednotlivá opatření (zejména finanční podpora rodin) skutečně pomáhají.

Navíc vzhledem k sankcím, nízkým cenám energetických surovin a velkým zbrojním ambicím si ruská vláda nemůže dovolit investovat příliš mnoho peněz do sociálních oblastí. Vzhledem k obnovenému důrazu na pravoslavnou církev by v extrémním případě mohlo dojít až k omezení dostupnosti antikoncepce a zákazu potratů, přičemž tyto návrhy se již ve Státní dumě objevily.

S nízkou kvalitou branců se může ruská vláda vypořádat zvýšením poměru profesionálních vojáků zvýšením mezd a životní úrovně. Jejichž nábor v posledních letech sice trhal rekordy (podle ruských údajů se ročně upisovalo více než 50 tisíc vojáků), ale stále je třeba předcházet jejich odchodům, které znamenají i ztrátu několika let cenných zkušeností.

Zdroj: Finnish Defence Research Agency, Jamestown Foundation, Stratofor, The Russia Defence Blog

Nahlásit chybu v článku


Související články

Rusko vs. americká třetí kompenzační strategie

Spojené státy v rámci Třetí kompenzační strategie TOS (Third Offset Strategy) plánují revolučním ...

Ruská letecká výstava MAKS 2017

V těchto dnech nedaleko Moskvy probíhá největší ruská letecká výstava MAKS 2017. Ve vzduchu i na ...

RS-28 Sarmat: Rusko sází na jaderné zbraně

V médiích se objevily nové informace o vyvíjené ruské těžké mezikontinentalní balistické raketě ICBM ...

Ruské cvičení Západ 2017: Ruskou válku řídí železnice

V záři se v Bělorusku uskuteční velké ruské cvičení Západ 2017. Během cvičení se do Běloruska ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • gangut
    18:55 22.08.2017

    PavolR Nadpis žena v kokpite ako priznak demografickej krízy je samozrejme propagandistický nezmysel. Že dnes v Rusku umožňujú ženám stať sa pilotom nie je sposobené nedostatkom ...Zobrazit celý příspěvek

    PavolR
    Nadpis žena v kokpite ako priznak demografickej krízy je samozrejme propagandistický nezmysel. Že dnes v Rusku umožňujú ženám stať sa pilotom nie je sposobené nedostatkom záujemcov ale veľkým záujmom zo strany žien. To, že v ruskom letectve chýba xy pilotov nie je sposobené nedostatkom záujemcov, ale rozpočtom. Čo sa týka vášho tvrdenia o vzdelanostných predpokladoch - tie nie sú pre funkciu pilota až také doležité. To že dnes majú spravidla vysokoškolské vzdelanie nie je dané skutočnou potrebou. Za minulého režimu napr piloti vrtulníkov absolvovali strednú školu v Prešove a stačilo to. A to modernejšia technika kladie na pilota logicky oveľa menšie požiadavky.
    A že ženy budú horšie znášať záťaž - piloti neriadia len stíhačky. Aj na západe sú oveľa bežnejšie pilotky transporných lietadiel a vrtuľníkov. Aj slávna ukrajinská "pilotka" Savčenková bola vlastne "len" operátorka na vrtuľníku Mi-24.Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    09:37 20.08.2017

    Iný uhol pohľadu: Sú dnešné personálne problémy ruského letectva dané len a výlučne demografiou? Vychádzajme z toho aké vzdelanostné predpoklady musí spĺňať človek, ktorý sa chce ...Zobrazit celý příspěvek

    Iný uhol pohľadu:
    Sú dnešné personálne problémy ruského letectva dané len a výlučne demografiou? Vychádzajme z toho aké vzdelanostné predpoklady musí spĺňať človek, ktorý sa chce dostať na vojenskú leteckú školu a čo všetko sa na tej škole musí zvládnuť naučiť. Odhliadnuc od svetlých výnimiek sa deti zo sociálne znevýhodneného prostredia majú iba veľmi, ale skutočne veľmi malú šancu niekam dopracovať. Chcem tým povedať, že keby aj malo Rusko o 100M obyvateľov viac, ale tí by boli z nižších spoločenských vrstiev, tak by čelilo +- podobným problémom (čiže akákoľvek podpora mnohopočetných rodín - pochádzajúcich prevažne z nižších vrstiev - s týmto problémom nepomôže). A naopak, keby malo ešte aj pri dnešnom demografickom stave výrazne početnejšiu strednú vrstvu, nemuseli by byť žiadne problémy. Nebude asi tak úplne náhoda, že kríza v letectve nastala práve vtedy, keď nastupuje generácia, ktorá sa už narodila po rozpade ZSSR, kedy prechod k tvrdému kapitalizmu prehĺbil sociálne rozdiely v ruskej spoločnosti.
    Ďalším aspektom je, do akej miery považuje tá časť mládež, ktorá by bola schopná splniť podmienky pre kariéru bojového letca, za perspektívnu službu v armáde.Skrýt celý příspěvek

  • Radovan
    23:10 19.08.2017

    No chlapi, ono to s tou robotizací a ztrátou pracovních míst nebude tak horké. Asi jako s datumem, kdy dojde ropa, posouvaným desítky let. Určitě to třeba u nás sebere práci ...Zobrazit celý příspěvek

    No chlapi, ono to s tou robotizací a ztrátou pracovních míst nebude tak horké. Asi jako s datumem, kdy dojde ropa, posouvaným desítky let. Určitě to třeba u nás sebere práci desetitisícům lidem na výrobních linkách, ale ty lidi půjdou jinam, zase bude jiná práce. Těhle obav už bylo v minulosti mraky, třeba když lidi rozbíjeli v prvních textilkách stroje co jim vzali práci, nebo z nedávné minulosti jak možná statisíce lidí na našich vesnicích změnilo povolání, v zemědělství dělá už minimum lidí, ty lidi dělají prostě něco jinýho.
    Samozdřejmě že v našich evropských podmínkách je mírný růst populace možný na stovky let dopředu. Vemte si jen kolik zemědělské půdy u nás leží ladem, nebo se na ní pěstují přísady do paliv. Města už z principu jsou připravena se rozvíjet a růst, třeba jen v Praze jsou plochy, kde by mohlo žít navíc statisíce lidí.
    Populační pokles a dlouhodobě nízká porodnost je obrovský problém pro budoucnost, protože se v každé generaci narodí méně matek, které mají méně dětí a to pak jednou nabere takovou dynamiku, že je to téměř nemožné zastavit. Nejde jen o méně lidí celkově, ale o věkové rozložení, kdy pak hlavní starostí a snahou společnosti bude to, jak se postarat o stárnoucí, nemocné a neproduktivní, kterých bude víc než mladých, zdravých a pracujících.
    To že pak takovýhle národ bude snadným cílem jiných vitálnějších etnik a kultur je snad jasné. Roboti to nezachrání.

    Talvi - odkazy nemám, zmiňoval to v jedné diskuzi Jan Holovský, který se problému demografie dlouhodobě věnuje. Viz třeba - http://www.demokratickystred.c... Skrýt celý příspěvek

  • Pavel81
    21:10 19.08.2017

    Ta T-90 patřila Herakat Hezbollah al Nujaba. Stalo se to 23. Ledna.

    Ta T-90 patřila Herakat Hezbollah al Nujaba. Stalo se to 23. Ledna.

  • PavolR
    17:23 19.08.2017

    Lukyi:
    Sýrčania dajú najmodernejší tank aký majú k dispozícii do rúk teroristov, ktorí ho dokážu použiť maximálne ako mobilný kanón? Nad tým ostáva rozum stáť.

    Lukyi:
    Sýrčania dajú najmodernejší tank aký majú k dispozícii do rúk teroristov, ktorí ho dokážu použiť maximálne ako mobilný kanón? Nad tým ostáva rozum stáť.

  • Lukyi
    16:46 19.08.2017

    Sorge-227: Někde se o tom rojilo víc článků...občas si protiřečících Ale ta T-90 patřila nějaké skupině Hizballáhu...taky je na videu vidět jeho žlutá vlajka nad poklopem na ...Zobrazit celý příspěvek

    Sorge-227:
    Někde se o tom rojilo víc článků...občas si protiřečících
    Ale ta T-90 patřila nějaké skupině Hizballáhu...taky je na videu vidět jeho žlutá vlajka nad poklopem na věži.
    Tank se snad údajně dostal moc hluboko na území nepřítele a z nějakého důvodu byl imobilní...udajně ho posádka opustila a nechala vyhořet zevnitř...jinak zkuste google T90 khanasser ( místo incidentu )Skrýt celý příspěvek

  • Talvi
    14:46 19.08.2017

    Radovane, byly by prosím nějaké odkazy k těm tureckým diskusím ohledně znovuobsazení Balkánu?

    Radovane, byly by prosím nějaké odkazy k těm tureckým diskusím ohledně znovuobsazení Balkánu?

  • Sorge-227
    11:10 19.08.2017

    Zniceny rusky T 90 v Syrii, neviete niekto nieco o tom?

    https://www.youtube.com/watch?...

    Zniceny rusky T 90 v Syrii, neviete niekto nieco o tom?

    https://www.youtube.com/watch?...

  • PavolR
    21:40 18.08.2017

    Ellesmerys: To mi pripomenulo, že v Čechách máte vlastne podľa sčítanie cez 15000 Jediov. Keď im Strnad vyrobí svetelné meče, máte obranu v suchu. :-p Inak myslím, že skutočne ...Zobrazit celý příspěvek

    Ellesmerys:
    To mi pripomenulo, že v Čechách máte vlastne podľa sčítanie cez 15000 Jediov. Keď im Strnad vyrobí svetelné meče, máte obranu v suchu. :-p
    Inak myslím, že skutočne efektívni bojoví droidi ešte dlho nebudú k dispozícii. Možno dôjde skôr ku cyborgizácii niektorých bojových jednotiek, čím sa predĺži čas ich služby.Skrýt celý příspěvek

  • Ellesmerys
    21:20 18.08.2017

    Když se tu bavíte o robotizaci, ztrátě pracovních míst a možným demografickým úbytkem, tak logicky robotizace vyřeší i nedostatek lidí v armádě - zejména do první linie pujdou ...Zobrazit celý příspěvek

    Když se tu bavíte o robotizaci, ztrátě pracovních míst a možným demografickým úbytkem, tak logicky robotizace vyřeší i nedostatek lidí v armádě - zejména do první linie pujdou drony a bojový droidi, který se neunavý, nebudou potřebovat vodu a nebudou si stěžovat, že nedostali už měsíce dovolenou. Samozřejmost jsou rychlejší reakce a možnost perfektní kooperace mezi sebou. Lidi zůstanou u vyšších pozic.Skrýt celý příspěvek

  • Slavoslav
    20:44 18.08.2017

    givicz tak este raz a snad naposledy. Rusko bolo v pluse od 91eho len 4x v rokoch 2013-2016 kde s narodilo do plusu cca 90 tis deti v provonani s poctom zomretych. V 2016tom ...Zobrazit celý příspěvek

    givicz

    tak este raz a snad naposledy. Rusko bolo v pluse od 91eho len 4x v rokoch 2013-2016 kde s narodilo do plusu cca 90 tis deti v provonani s poctom zomretych. V 2016tom nastal prudky prepad na 5000 z 30000 v roku 2015.

    A prvy kvartal 2017 uspesne vymazal rast z tychto 4 rokov kedze su v minuse oproti roku 2016 o cca 80 tis cim prakticky vymazal prirodzeny prirastok zo vsetkych plusovych rokov.

    Ono ani sa niet co divid. V casoch ked sa rodinam extremne predrazuju hypoteky a na jedlo samotne ide cca 50% prijmov rodiny si dieta dovoli malokto.

    https://sk.wikipedia.org/wiki/...

    http://komentare.hnonline.sk/9... Skrýt celý příspěvek

  • givicz
    20:35 18.08.2017

    Ruská podpora porodnosti uspěla. Přibývá tam rodin se čtyřmi a více ...Zobrazit celý příspěvek

    Ruská podpora porodnosti uspěla. Přibývá tam rodin se čtyřmi a více dětmi
    http://www.ceskatelevize.cz/ct...
    "Rusko se díky vysoké porodnosti a přistěhovalectví přibližuje rekordně vysokému počtu obyvatel. Dnes v největším státě světa žije 146 milionů a 800 tisíc lidí. V posledních letech tam přibývá rodin se čtyřmi a více dětmi. Stojí za tím i státní podpora, díky které takové rodiny dosáhnou na výhodné hypotéky i pozemek od státu zdarma. Rusko slíbilo podmínky ještě zlepšovat."Skrýt celý příspěvek

  • Tesil
    19:38 18.08.2017

    AČR je zřejmě připravena postavit se k problému nepříznivého demografického vývoje čelem. Měla by se nabídnout možnost služby v armádě tím pádem i občanství cizincům.To zároveň ...Zobrazit celý příspěvek

    AČR je zřejmě připravena postavit se k problému nepříznivého demografického vývoje
    čelem.
    Měla by se nabídnout možnost služby v armádě tím pádem i občanství cizincům.To zároveň pomůže k asimilaci těchto jedinců.
    Tvrdí jakýsi L.Dyčka z Univerzity obrany.
    Jen tak dál.Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    19:38 18.08.2017

    Superme: Noo, tak od väčšiny afrického obyvateľstva nás okrem Stredozemného mora delí a úctyhodný pás púšte.Vedú cez ňu trasy s obmedzenou priepustnosťou, ktorú by bolo možné ešte ...Zobrazit celý příspěvek

    Superme:
    Noo, tak od väčšiny afrického obyvateľstva nás okrem Stredozemného mora delí a úctyhodný pás púšte.Vedú cez ňu trasy s obmedzenou priepustnosťou, ktorú by bolo možné ešte znížiť kontrolou zdrojov vody tak, že väčšie skupiny by sa mali problém cez ňu dostať.Skrýt celý příspěvek

  • Superme
    18:46 18.08.2017

    stepan - Samozřejmě to tak je. Práce bude méně, protože nastane robotizace výroby. To, jakým směrem půjde různá výroba nám ukazuje Tesla, která již pro současný Model 3 bude mít ...Zobrazit celý příspěvek

    stepan - Samozřejmě to tak je. Práce bude méně, protože nastane robotizace výroby. To, jakým směrem půjde různá výroba nám ukazuje Tesla, která již pro současný Model 3 bude mít plně robotizovanou výrobní linku, kde "během pár let v ní nebudou figurovat žádní lidé, aby roboty nezdržovali svou "lidskou rychlostí"." A je logické, že ostatní výrobci, kteří s Teslou budou chtít udržet tempo, budou muset zavést to samé!

    Já osobně jsem rád, že populace v mnoha zemích klesá a nebo klesat do roku +- 2030 začne. Co je ovšem horší je fakt, že sice ve většině světa populace bude klesat, ale v Africe naopak stále stoupat. A to si myslím, že je mnohem, mnohem větší problém, než nějaký úbytek populace. Podle mého je takhle extrémní nárůst africké populace ohrožením minimálně Evropské bezpečnosti.Skrýt celý příspěvek

  • Gloton
    16:37 18.08.2017

    GAVL K těm ženám.....musíme uvažovat o "průměru" a nemotat do toho extrémy jako Pavličenkovou, Tatcherovou (která byla mimo jiné především inteligentní a rozhodná) atd. Vrozené ...Zobrazit celý příspěvek

    GAVL
    K těm ženám.....musíme uvažovat o "průměru" a nemotat do toho extrémy jako Pavličenkovou, Tatcherovou (která byla mimo jiné především inteligentní a rozhodná) atd.
    Vrozené mentální dispozice, přirozeně odlišné od mužských, nemají nic společného s možnostmi ke studiu.
    Když už zmiňiješ tu medicínu, nedávno běžel na ČT zajímavý dokument s našimi špičkovými lékaři a zaznělo tam mimo jiné i to, že ženy nejsou vhodné jako operatérky tam, kde je nutné se rychle rozhodovat a přijímat rychle zásadní rozhodnutí.

    Vrozená "agresivita" nemá nic společného s nezdravou přehnanou ješitností co zmiňiješ u velitelských funkcí. Každý dobrý velitel na jakékoliv úrovni tu agresivitu musí mít, tu zdravou mužskou agresivitu.


    PavolIR
    Degradace fyzické kondice je naprosto stejná i u ženské populace.
    Ta základní vrozená mentalita muže a ženy je nám dána miliony let vývoje, kdy každý má jiné úlohy nutné k přežití.......a "pár let" života v blahobytu a bezpečí to změnit nedokáže.Skrýt celý příspěvek

  • Slavoslav
    14:21 18.08.2017

    Stepan Máš pravdu. Donekonečna sa rásť nedá. Ale keď už porovnávaš. EU má hustotu cca 120 ľudí na km, Rusko 8 na km. Pre zaujímavosť Čína cca 140. Vďaka sťahovaniu do miest ...Zobrazit celý příspěvek

    Stepan

    Máš pravdu. Donekonečna sa rásť nedá. Ale keď už porovnávaš. EU má hustotu cca 120 ľudí na km, Rusko 8 na km. Pre zaujímavosť Čína cca 140.

    Vďaka sťahovaniu do miest zostávajú niektoré oblasti Ruska ľudoprázdne. Nie preto ako sa to tu rado prezentuje, že sa tam nedá žiť, ale preto, že bežný Rus tam žiť nechce.

    Takže kým EU má z čoho vymierať Rusko veľmi nie. A hneď za hranicou má rýchlo rastúcu Čínu kde nedávno zrušili politiku jedného dieťaťa. Druhá vec je kedy do Ruska dorazí štvrtá priemyselná revolúcia a či budú Rusi potom robiť. EU má kapacitu dotovať občanov, ale Rusko pri stále klesajúcej rope veľmi nie.Skrýt celý příspěvek

  • stepan
    14:04 18.08.2017

    Zdravim hosi, trochu nejak nechapu ten demograficky problem co tu resite, a to se tyka nejen Ruska, ale i zbytku sveta (tim mysleno hlavne zapadniho sveta). Prvne se mozna zda, ...Zobrazit celý příspěvek

    Zdravim hosi,

    trochu nejak nechapu ten demograficky problem co tu resite, a to se tyka nejen Ruska, ale i zbytku sveta (tim mysleno hlavne zapadniho sveta). Prvne se mozna zda, ze to bude obrovsky problem, nedostatek pracovni sily apod. Ano, bude to problem, ale hlavne z etnickeho hlediska, kdy primitivnejsi kultury precisli v poctech ty "vyspelejsi bile" lidi. Evropa si to zavinila sama naprosto debilni politikou a Rusove trochu necim jinym. Proc ale resit ubytek obyvatel, neni snad dobre ze misto 500 milionu tady bude 300? I s vyhledem na budoucnost a 4. prumyslovou revoluci, co se tyka robotizace a digitalizace. Nekteri ekonomove tvrdi, ze az 50% soucasnych pracovnich pozic pujde do haje kvuli AI... Neni pak lepsi aby v Nemecku zilo misto 70 milionu Nemcu a dalsich 10 milionu neschopnych privandrovalcu jen treba 50 milionu Nemcu, kteri budou vzdelani a zastavat takove pozice, ktere roboti nebudou schopni zvladnout? Tim narazim i na dalsi staty vcetne Ruska.Skrýt celý příspěvek

  • Pepos
    14:01 18.08.2017

    No ruskí sú krajšie než rusi tak minimálne sa ich armáda okrášli.(ha ha na odľahčenie).
    Aj v Izraelskej armáde sú ženy a tiež je tým pádom krajšia.

    No ruskí sú krajšie než rusi tak minimálne sa ich armáda okrášli.(ha ha na odľahčenie).
    Aj v Izraelskej armáde sú ženy a tiež je tým pádom krajšia.

  • PavolR
    08:58 18.08.2017

    madrabbit: Záleží od spôsobu hospodárstva, ktorý má vplyv na dostupnosť zdrojov. V neskorom paleolite bol populačný limit Čiech možno tak niekoľko desiatok tisíc jedincov, lebo sa ...Zobrazit celý příspěvek

    madrabbit:
    Záleží od spôsobu hospodárstva, ktorý má vplyv na dostupnosť zdrojov. V neskorom paleolite bol populačný limit Čiech možno tak niekoľko desiatok tisíc jedincov, lebo sa museli neustále presúvať na veľkých plochách za korisťou. A s každým ďalším pokrokom, ktorý so sebou priniesol nárast zdrojov, sa tento limit skokovito zvyšoval (ale môže sa aj znížiť, keď náhle pominú zdroje). So patrične nastaveným hospodárskym modelom by Česko kľudne mohlo mať aj 15M obyvateľov - sú predsa aj ľudnatejšie európska krajiny, ktoré úplne v pohode fungujú ...

    Gloton:
    Tak to ste ešte iba nenarazili na skutočne agresívnu ženu. :-D
    Fyzické a psychické disproporcie medzi rôznymi ľudskými jedincami sú dané vo veľkej miere prostredím a úlohám, ku ktorým sa od útleho detstva prispôsobujú, čo má vplyv na ich ďalší vývoj. Stačí pozrieť na nárast počtu mužov nespôsobilých pre vojenskú službu. ;-)

    Danosť:
    Prečo mám dojem, že ste muž kaukazského typu? :-D
    V USA ide v prípade žien o fenomén rovnosti príležitostí. Z rovnakého dôvodu začali do armády na "normálne" pozície prijímať aj černochov, ktorý boli v tejto veci tiež diskriminovaní. Rusko je naproti tomu konzervatívne a paradoxne boli takí v konečnom dôsledku ešte aj komunisti, hoci od tých by sa inak rovnosť príležitostí fakt očakávala (maximálne tak posadili nejakú ženu na traktor, urobili z tej "vymoženosti socializmu" hromadu fotiek a tým to +- haslo). V skutočnosti skôr niektoré odvetvia totálne prefeminizovali, než by sa snažili o nejakú rovnosť.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 3