VTOL X-plane – vysokorychlostní letadla s kolmým vzletem a přistáním
- 3. 3. 2013
- 4 komentářů
- Jan Grohmann
Americká agentura DARPA odstartovala nový program vývoje letadel s kolmým vzletem a přistáním, tzn. letadel kategorie VTOL (Vertical Take-Off and Landing). Cílem programu označovaného VTOL X-Plane je vývoj vysokorychlostních strojů s kolmým startem i přistáním a možností alespoň částečného visu ve vzduchu.
VTOL X-Plane je 52měsíční program s rozpočtem 130 000 000 dolarů (cca 2,56 mld. Kč). Výsledkem má být experimentální letoun, který dokáže létat minimální rychlostí 550 km/h a viset na místě ve vzduchu se 75% efektivitou.
Jsou to rozhodně ambicioznější cíle, než si stanovil podobný americký program Future Vertical Lift v případě nového dopravního vrtulníku. Zde požaduje armáda minimální rychlost 425 km/h. Tyto požadavky splňují například experimentální vrtulníky Sikorsky X2 (480 km/h) nebo současný konvertoplán V-22 Osprey (510 km/h), jenž má ovšem nízkou účinnost visu na místě. U programu VTOL X-Plane však bude třeba porozhlédnout se po exotičtějších nápadech…
Foto: Další z ideových návrhů letadel VTOL X-Plane / DARPA
" Máme jednoduchý cíl: létat mnohem rychleji, s vyšší účinností dopředného letu a vznášení se na místě, aniž by byla obětována schopnost vykonávat užitečnou práci, " vysvětluje záměr Ashish Bagai, jeden z programových manažerů DARPA a bývalý hlavní inženýr firmy Sikorski.
Užitečnou práci Bagai definuje jako co největší rozdíl mezi prázdnou a maximální vzletovou hmotností letadla. Jinak řečeno: Cílem je schopnost nést co největší náklad při co nejmenší vlastní hmotnosti. Bagai požaduje, aby vítězné řešení uneslo užitečný náklad o hmotnosti alespoň 40 % své prázdné hmotnosti, tj. pro experimentální letoun přibližně 2 až 2,5 tuny.
Foto: X-50 Dragonfly / Boeing
Agentura DARPA má v úmyslu přilákat kromě velkých výrobců i menší firmy, které mohou přijít s netradičními řešeními a neotřelými nápady. Představivosti se meze nekladou, jednou z podmínek ale je, že výsledný letoun nemá být příliš složitý a má kombinovat pevná a rotační křídla. Složité, těžké a na palivo náročné proudové motory zůstanou proto stranou.
VTOL X-Plane není prvním pokusem zkonstruovat vysokorychlostní letadlo s kolmým startem a přistáním. Před deseti lety DARPA testovala pokusný letoun Boeing X-50A Dragonfly, jehož dvojlistý rotor se mohl ve vzduchu zastavit a fungovat jako pevné křídlo. Bohužel oba demonstrátory při testech havarovaly, aniž by došlo k přechodu z visu do dopředného letu. Program byl nakonec v roce 2006 ukončen.
Související články
Lovec vrtulníků – indický AH-64D Longbow Apache
Před nedávnem objednané indické vrtulníky AH-64D Longbow Apache dostanou protileteckou výzbroj. Ač ...
- 17.10.2012
- 1 komentářů
- Jan Grohmann
Perspektiva bitevních vrtulníků Apache v americké armádě
Americká armáda oznámila přejmenování svého bitevního vrtulníku AH-64D Apache Block III na AH-64E. ...
- 12.11.2012
- 1 komentářů
- Michal Polák
Čínský bitevní vrtulník WZ-10
O vývoji čínského bitevního vrtulníku WZ-10 se ví již léta. Veřejnosti byl ale představen při letové ...
- 07.01.2013
- 27 komentářů
- Michal Polák
Future Vertical Lift– vrtulník nové generace pro americkou armádu
Future Vertical Lift neboli FVL je program americké armády, jehož cílem je najít náhradu za střední ...
- 31.01.2013
- 16 komentářů
- Jan Grohmann
Hmm, vysledny stroj by mohl byt zajimavym meziclankem mezi turbovrtulovymi letouny s pilotem, vrtulniky a UA(C)Vcky. Bohuzel si nejsem jisty, jakou niku na bojisti by mel tento ...Zobrazit celý příspěvek
Hmm, vysledny stroj by mohl byt zajimavym meziclankem mezi turbovrtulovymi letouny s pilotem, vrtulniky a UA(C)Vcky. Bohuzel si nejsem jisty, jakou niku na bojisti by mel tento hybrid opanovat. Na boj ve visu je lepsi zodolneny bitevni vrtulnik, na manevrovaci souboj proti vzdusnym cilum je vhodnejsi klasicka stihacka, na bombardovaci podporu zase tezke bitevni letadlo, jako je suchoj, nebo thunderbolt a na kradme utoky jsou dobra mensi, ticha uacv.
Samozrejme, z hlediska logistiky a operacni flexibility pujde o skok vpred, ale... Nevidim presne, kterou niku na bojisti by mel takovy stroj naplnit.Skrýt celý příspěvek"který dokáže létat minimální rychlostí 550 km/h" Možná bych použil spíše slovní spojení "...létat cestovní rychlostí minimálně 550 km/h". Minimální rychlost bývá v letectví spíš ...Zobrazit celý příspěvek
"který dokáže létat minimální rychlostí 550 km/h"
Možná bych použil spíše slovní spojení "...létat cestovní rychlostí minimálně 550 km/h".
Minimální rychlost bývá v letectví spíš chápána jako rychlost pádová...Skrýt celý příspěvekDobrý večer, 75% efektivita. Jde o to, aby letoun měl alespoň částečnou schopnost zůstat viset na místě. Resp. schopnost zásadně snížit svou rychlost.
Dobrý večer, 75% efektivita. Jde o to, aby letoun měl alespoň částečnou schopnost zůstat viset na místě. Resp. schopnost zásadně snížit svou rychlost.
Co se myslí tímto: "být se 75% efektivitou schopen viset na místě ve vzduchu"?
A malý šotek v úvodu - V-22 Osprey je konvertoplán, ne korvetoplán.Co se myslí tímto: "být se 75% efektivitou schopen viset na místě ve vzduchu"?
A malý šotek v úvodu - V-22 Osprey je konvertoplán, ne korvetoplán.
Načítám diskuzi...