Bojová vozidla Piranha 5 8×8 pro Rumunsko
- 16. 1. 2018
- 33 komentářů
- Jan Grohmann
Rumunsko pokračuje v masivním posilování své armády – před několika dny rumunské ministerstvo obrany podepsalo s firmou General Dynamics European Land Systems - Mowag (GDELS - Mowag) smlouvu na dodávku 227 bojových vozidel Piranha 5 8×8 za 895 milionů euro.
Rumunská armáda pro transport vojáků používá 401 obrněných transportérů 4×4 TABC-79. Jedná se o jednoduší verzi rumunského transportéru 8×8 TAB-71 – ten je odvozen od sovětského BTR-60. V rumunské armádě slouží 387 vozidel TAB-71.
Třetím nejpočetnějším transportérem je TAB-77 (161 ks) konstrukčně vycházející ze sovětského BTR-70. V rumunské armádě slouží i 69 relativně moderních kolových transportérů TAB B33 Zimbru (BTR-80). Nejmodernějším kolovým transportérem ve výzbroji je ale švýcarská Piranha IIIC (31 ks).
Rumunská armáda tak má značnou paletu obrněných vozidel, která jsou však nejen zastaralá, ale kladou i velké nároky na logistiku, servis a údržbu. Rumunská armáda proto plánuje nakoupit na 1500 nových kolových obrněných vozidel – ty nahradí nejen transportéry řady TAB, ale i pásové transportéry MTLB a částečně i pásová bojová vozidla pěchoty MLVM a MLI-84.
Rumunská armáda plánuje nakoupit hned dva typy obrněných vozidel, která vzniknou ve spolupráci s dvěma různými zahraničními partnery. Rumunská firma Uzina Automecanica Moreni (UAM) a německá Rheinmetall společně vyvinou vozidlo Agilis 8×8, které má být levnější variantou špičkového ale drahého německého obrněnce Boxer.
Prototyp Agilis 8×8 vznikne v roce 2020 a Rheinmetall Agilis výkonnostně zařadí do nabídky mezi transportéry Fuchs 6×6 a Boxer 8×8. Rumunská armáda plánuje od roku 2020 nakoupit 400 obrněnců Agilis 8×8 – všechna vozidla vzniknou v UAM ležícího ve městě Moreni.
V listopadu minulého roku rumunské ministerstvo obrany podepsalo s druhým zahraničním partnerem GDELS - Mowag memorandum o porozumění o výrobě vozidel Piranha V pro rumunskou armádu. Rumunská veřejnost si již mohla prohlédnout tři obrněná vozidla Piranha V na vojenské přehlídce v Bukurešti na začátku prosince.
Na základě nedávno uzavřené finální smlouvy prvních 30 vozidel Piranha V vznikne ve Švýcarsku (ve firmě Mowag), dalších 187 v rumunské společnosti Uzina Mecanica Bucuresti (UMB). Rozsah lokalizace výroby není znám. S největší pravděpodobností UMB zajistí montáž, výrobu korby a výrobu některých železných mechanických uzlů vozidla, samozřejmě mimo motor a převodovku. Prvních 36 vozidel rumunská armáda získá již letos.
Vizualizace Agilis 8×8 / UAM
“Tento projekt jsme zahájili před devíti měsíci v kanceláři ministerstva hospodářství, protože splňuje jak závazek vůči obraně Rumunska a vůči strategickým partnerům, jako je NATO a evropské země, ale i závazek, abychom něco udělali pro rumunskou ekonomiku. Šest vozidel v letošním roce vznikne v Rumunsku (...) Myslím, že to je dobrý restart rumunského obranného průmyslu," uvedl rumunský premiér Mihai Tudose pro portál News.ro
"Rumunská armáda je jedním z nejdůležitějších uživatelů vozidel Piranha v Evropě. Jsme velmi poctěni tímto kontraktem, protože odráží vysokou důvěru a spokojenost, kterou má rumunská armáda o našich vozidlech," uvedl Oliver Dürr, viceprezident divize pro kolová vozidla v GDELS.
"Tímto krokem jsme vytvořili udržitelnou spolupráci s důvěryhodným partnerem, který má v Rumunsku významnou průmyslovou stopu," řekl Thomas Kauffmann, viceprezident divize pro obchod a služby v GDELS. "Přenos technologií a lokální výroba těchto vozidel představuje pro rumunský průmysl obrovskou příležitost."
Celkově rumunská armáda požaduje šest typů vozidel, kromě obrněného transportéru, také bojové vozidlo pěchoty, velitelské vozidlo, samohybný minomet, odtahové/inženýrské vozidlo a ambulanci. V případě bojového vozidla pěchoty však není jasné, jaký bojový modul a výzbroj rumunská Piranha V získá.
Zdroj: Defense News, Romania-Insider
Související články
Stíhačky, korvety, rakety: Rumunská armáda mohutně posiluje
Rumunské ministerstvo obrany v dalších letech na modernizaci armády vynaloží téměř 10 miliard euro. ...
- 03.08.2017
- 20 komentářů
- Jan Grohmann
NGCV: Americké bojové vozidlo budoucnosti
Tankové centrum pro výzkum, vývoj a konstrukci TARDEC (Tank Automotive Research, Development and ...
- 10.10.2017
- 21 komentářů
- Jan Grohmann
Nové ukrajinské bojové vozidlo pěchoty BTR-4MV1
Na vojenské výstavě Arms and Security 2017 v Kijevě ukrajinská firma Ukroboronprom představila nové ...
- 12.10.2017
- 15 komentářů
- Jan Grohmann
Rumunsko posiluje zbrojní průmysl a kupuje transportéry Piranha 5
Rumunské ministerstvo hospodářství a americká firma General Dynamics European Land Systems (GDELS) ...
- 16.10.2017
- 9 komentářů
- Jan Grohmann
Stirling, tie Piranha V asi nebudú vo verzii bojového vozidla, ale tiež OT. Aspoň tie prvé tri, ktoré už majú, tak dostali zbraňovú ...Zobrazit celý příspěvek
Stirling, tie Piranha V asi nebudú vo verzii bojového vozidla, ale tiež OT. Aspoň tie prvé tri, ktoré už majú, tak dostali zbraňovú stanicu.
https://www.youtube.com/watch?... Skrýt celý příspěvekPavolR: díky jen co jsem prolétl tak je jasné, už podle šířky a výšky, že ten podvozek je z náklaďáku (nebo z něj hodně vychází) a na něj je posazena korba. Možná proto je ta cena ...Zobrazit celý příspěvek
PavolR: díky jen co jsem prolétl tak je jasné, už podle šířky a výšky, že ten podvozek je z náklaďáku (nebo z něj hodně vychází) a na něj je posazena korba. Možná proto je ta cena tak příznivá. Tak třeba to v tatře/csg někoho opravdu konečně napadne a to levné ot tatra vznikne.
Ostatně to je asi i důvod proč rumuni pořizují dvě vozidla, piranha 5 klasické těžké kolové bojové vozidlo, které je ale i drahé a dobře se uplatní pro NATO a agilis je levný doplněk který bude hlavně OT a nosič specializovaných nástaveb.Skrýt celý příspěvekViac informácií o Agillise - rozmery, pancierovanie, pohon ... https://below-the-turret-ring....
Viac informácií o Agillise - rozmery, pancierovanie, pohon ... https://below-the-turret-ring....
Mimochodom, od roku 2025 začnú Belgičania nahrádzať svoje Piranhe IIIC francúzkymi Griffonmi. Pokiaľ by ich dali za skutočne veľmi dobrú cenu, stálo by pre Rumunov za to, nakúpiť ...Zobrazit celý příspěvek
Mimochodom, od roku 2025 začnú Belgičania nahrádzať svoje Piranhe IIIC francúzkymi Griffonmi. Pokiaľ by ich dali za skutočne veľmi dobrú cenu, stálo by pre Rumunov za to, nakúpiť ich aspoň pár desiatok do počtu k tým 31 ks, čo už majú ...Skrýt celý příspěvek
@Jara To bylo bud lacine, nebo tomu moc nerozumite. Pekne vam to popsal Jura99, pod co bych se az na tu CSG klidne podepsal. Ono CSG nikomu nevadi jen tak, naopak, to ze je ...Zobrazit celý příspěvek
@Jara
To bylo bud lacine, nebo tomu moc nerozumite. Pekne vam to popsal Jura99, pod co bych se az na tu CSG klidne podepsal.
Ono CSG nikomu nevadi jen tak, naopak, to ze je domaci je jeji obrovsky plus. Ale nemuzeme vytloukat klin klinem. Kdyz jeden patologicky jev, chybici domaci vyrobce/skupina, zacne prerustat az do druheho extremu, domaci vyrobce/skupina jiz nechybi, ale stava se z nej podnik s monopolnim postavenim, pak i na takovy stav musi kontrolni mechanizmus umet reagovat. Polska cesta (vse delat doma) je dobra cesta, sympaticka cesta, ale vytvorit si takovy moloch jako PGZ, to neni prospesne nikomu.
Nakonec Rusko, USA... oni moc dobre vedi proc si udrzuji min 2 producenty letadel, ikdyz i to uz je na hrane a nahrava kartelu, tak to jeste furt neni takovy problem jako byt kompletne odkazan jen na jednoho dodavatele. To se jednou stat probudi a zjisti ze uz to neni on ten kdo diktuje podminky.Skrýt celý příspěvekJura99: spíš jde o to, že se ze soukromé firmy což CSG je, dělá něco jako polský státní podnik PGZ (Polska Grupa Zbrojeniowa). Stát by tedy měl především rozvíjet vlastní podnik ...Zobrazit celý příspěvek
Jura99:
spíš jde o to, že se ze soukromé firmy což CSG je, dělá něco jako polský státní podnik PGZ (Polska Grupa Zbrojeniowa). Stát by tedy měl především rozvíjet vlastní podnik VOP CZ a né soukromou firmu, byť se snaží mít v ČR monopol. To je nejspíš i důvod proč MO ucuklo od podepsání oněch zakázek. VOP CZ toho nabízí víc než dost a spíš potřebuje reklamu a nějaké zajímavé zakázky, aby se víc zvedl. CSG se v klidu uživí sama + zakázky na Tatry pro AČRSkrýt celý příspěvekBohatství skutečně tvoří služby, ale skutečně nikoliv kadeřníci, jak v ironii zmiňuje Jara, ale bílé límečky, které hýbou tím průmyslem v rozvojových (a východních) státech. Často ...Zobrazit celý příspěvek
Bohatství skutečně tvoří služby, ale skutečně nikoliv kadeřníci, jak v ironii zmiňuje Jara, ale bílé límečky, které hýbou tím průmyslem v rozvojových (a východních) státech. Často se tvrdí, že máme proti západu nízkou produktivitu práce, to ovšem neznamená, že se naši dělníci poflakují a zápaďáci makají, rozdíl je v tom, že náš dělník vyrábí věc s nízkou přidanou hodnotou a řádově vyšší přidaná hodnota zůstane v mateřské firmě na západě, kde tuto přidanou hodnotu obrazně řečeno vytvořil západní bílý límeček. Vtip je v tom, že o tom, jaká přidaná hodnota se kde vytvoří, rozhoduje mateřská firma a ta ani nemá žádnou motivaci ponechávat jakékoliv bohatství ve státě, kde má svou montovnu, tam pouze nechá režijní náklady. Proto je potřeba být rádi za každou domácí firmu (myšleno drženou domácím kapitálem), která cosi umí. Proto nechápu alergii na CSG, která asi není svatá, ale v našich poměrech je v porovnání s jinými cosi jako zjevení. Už dávno měla mít podepsány titusy, houfnice a prostě vyrábět a růst. Totéž STV, též měla dostat ty ruční granáty.Skrýt celý příspěvek
Je to síce brutálne OT, ale nedá mi to - do sektoru služieb spadajú: Obchod a sprostredkovanie Transport, doprava a preprava Skladovanie Cestovný ruch ...Zobrazit celý příspěvek
Je to síce brutálne OT, ale nedá mi to - do sektoru služieb spadajú:
Obchod a sprostredkovanie
Transport, doprava a preprava
Skladovanie
Cestovný ruch
Ubytovanie a pohostinstvo
Finančné služby (Finančný sektor - BANKOVNÍCTVO, POISŤOVNÍCTVO, ...)
Médiá, informácie a propagácia
Odvetvie Informačné a komunikačné služby a priemysel
Vzdelávanie
Zdravotníctvo a sociálna starostlivost
Nehnuteľnosti a infraštruktúra
Zábava, kultúra a šport
Poradenstvo, právne a odborné služby
Remeslá a opravy
Verejná správaSkrýt celý příspěvekČlánek Aha tak největší podíl na HDP mají kadernici a restauratéri..... měl by jste přestat číst knížky Václava Klause :)))) ale pobavil jste mě to ano. Ony ty vyspělé země si ...Zobrazit celý příspěvek
Článek
Aha tak největší podíl na HDP mají kadernici a restauratéri..... měl by jste přestat číst knížky Václava Klause :)))) ale pobavil jste mě to ano. Ony ty vyspělé země si drží onen těžký průmysl a výrazně ho podporuji a ano boty a háčky do sprchy přivezou z Činy, ale loď stíhačku motor do tanku (jen příklady ) to se v Evropě, té vyspělé, vyrábí a bude. To totiž přináší bohatstvíSkrýt celý příspěvekPrumysl neni to co tvori bohatstvi, ne v dnesnim svete, ne v zapadnim svete (kam chceme patrit). Tim jsou sluzby. Prumysl se uz nejakou tu dekadu presouva do rozvojovych statu, pro ...Zobrazit celý příspěvek
Prumysl neni to co tvori bohatstvi, ne v dnesnim svete, ne v zapadnim svete (kam chceme patrit). Tim jsou sluzby. Prumysl se uz nejakou tu dekadu presouva do rozvojovych statu, pro ty se stal typickym. Tak nevim jestli mit obri podil prumyslu na HDP je zrovna to co opravdu chceme. Zvlaste pak kdyz onen prumysl (ve vztahu k HDP) je z drtive vetsiny tazen autoprumyslem, s kterym vzdy jako s prvnim zahybe kazda krize.Skrýt celý příspěvek
V rámci objektivity je třeba říct, že chválíme Rumunsko za budoucí plánované nákupy a srovnáváme s přítomným časem v AČR. Určitě nás Šlechtová překvapí a odklepne takové nákupy, že ...Zobrazit celý příspěvek
V rámci objektivity je třeba říct, že chválíme Rumunsko za budoucí plánované nákupy a srovnáváme s přítomným časem v AČR. Určitě nás Šlechtová překvapí a odklepne takové nákupy, že časovou ztrátu dožene ;-). Podíl průmyslu má ČR nejvyšší v Evropě (je nejprůmyslovější zemí Evropy), ovšem není dostatek původních domácích firem, které by mohly vojenskou techniku vyvíjet a vyrábět, případně není odvaha od státu jim takové zakázky zadávat.Skrýt celý příspěvek
Podil prumyslu je tu zminen zbytecne. HDP uz o necem vypovida, ale furt to neznamena ze by CR nebo Cesi byli 2x bohatsi nez Rumunsko nebo Rumuni. Jde i o cenovou hladinu, ktera v ...Zobrazit celý příspěvek
Podil prumyslu je tu zminen zbytecne. HDP uz o necem vypovida, ale furt to neznamena ze by CR nebo Cesi byli 2x bohatsi nez Rumunsko nebo Rumuni. Jde i o cenovou hladinu, ktera v Rumunsku bude sice ne 2x, ale precejen nizsi. Jde o prumerne mzdy a nezamestnanost v tom kterem state, z kterych zase cloveku dojde kolik z tech "penez navic" spolkne vyssi zivotni uroven CR a o to mensi podil toho 2x HDB pak zustane na techniku atd.
To proc CR nema jednu z nejmodernejsich armad evropy jsou penize. Penez je dostatek, ano, ale i tak jich neni ani zdaleka jich u nas ve vychodni evrope neni tolik jako v evrope zapadni a tech agend co si delaji narok na ten stejny balik penez je tolik ze armade se ujde jen to co se ji ujde. Slo by dat armade vic a sam bych si to pral, ale okolik zbohatne armada o to zase zchudne zdravotnictvi, soc. system, statni sprava atd. (a netvrdim ze by se to tam nehodilo).
Tenhle problem resi jak chude Rumunsko, tak polochuda CR tak i bohate Nemecko. Jde o relativni pomery a kazdy z tech statu muze byt zaroven vojensky bohaty i chudy. Je to o penezich a neni to o penezich.Skrýt celý příspěvekJara: já umím počítat a tak odpovím Stropnický, ale abych byl férový tak na jednu z nejmodernějších armád Evropy by to nestačilo. A ve vztahu k tomu co se deje v Rumunsku se vůbec ...Zobrazit celý příspěvek
Jara: já umím počítat a tak odpovím Stropnický, ale abych byl férový tak na jednu z nejmodernějších armád Evropy by to nestačilo. A ve vztahu k tomu co se deje v Rumunsku se vůbec nemusíme bavit o předchozích ministrech- jeho honění vlastního ocasu (bitevní vrtulníky zrušit-nezrušit-zrušit-rozhodnutí odložím) a argumentace že to tak být musí (armáda by nedokázala ty peníze využít) je prostě v porovnání s Rumunskem patetickáSkrýt celý příspěvek
Jen tak pro zajímavost v roce 2016 bylo HDP Rumunska cca187 miliard USD (zhruba 20mil obyvatel) a podíl průmyslu na HDP byl cca 28 procent. Náš HDP ve stejném roce byl 193 ...Zobrazit celý příspěvek
Jen tak pro zajímavost v roce 2016 bylo HDP Rumunska cca187 miliard USD (zhruba 20mil obyvatel) a podíl průmyslu na HDP byl cca 28 procent.
Náš HDP ve stejném roce byl 193 milliard (10 mil obyvatel) a podíl průmyslu byl cca 40 procent.
Tak a mě by zajímalo kde je chyba ze nemame jednu z nejmodernějších armad Evropy a kdo řekne peníze tak neumí počítat .....protože peníze u nás překážka být nemůže zrovna když se kouknete co všechno jsou schopni koupit Rumuni ....Skrýt celý příspěvekTen průzor pro řidiče bude nejspíš sklopný. Boxer má podobný: http://www.palba.cz/album/disp... V odkazu dole, je zajímavý text a fotografie z ...Zobrazit celý příspěvek
Ten průzor pro řidiče bude nejspíš sklopný. Boxer má podobný:
http://www.palba.cz/album/disp...
V odkazu dole, je zajímavý text a fotografie z armádních balistických testů podvozku (až 8 kg TNT) nějakého továrního prototypu z roku 2014. Označeno je tradičně jen jako TAB, výroba měla začít v továrně Uzina Automecanic v Moreni a to do roku 2016 (!) Tedy stejná fabrika jako má vyrábět Agilis. Jelikož Rheinmetall moc podvozky nedělá, tak očividně jen dopracují tento projekt - spodek podvozku vypadá stejně. Když to přeženu, tak se na něm pracuje už hodně let a když přizvali na pomoc Rheinmetall, tak prototyp opravdu může vzniknout velmi brzy a pokud bude politická vůle, tak sériová výroba by mohla začít do roku 2020 jak nyní zmiňují.
https://www.romaniatv.net/arma... Skrýt celý příspěvekTen Agilis je ošklivka, přijde mě to posazené vejš jako by to byla korba posazena na podvozek náklaďáku. Ta kukaň pro řidiče je fajn na přejezdy, ale asi se nedá zaklapnout na to ...Zobrazit celý příspěvek
Ten Agilis je ošklivka, přijde mě to posazené vejš jako by to byla korba posazena na podvozek náklaďáku. Ta kukaň pro řidiče je fajn na přejezdy, ale asi se nedá zaklapnout na to je moc velká... to je škoda hned by to vypadalo jinak.
Takhle nějak by mohlo vypadat OT Tatra 8x8 (ohledně vejšky) .
Ví se jak to bude těžké vysoké, široké atd?
Pořizovat dvě platformy bych pochopil jen tehdy pokud by Piranha 5 byla KBVP a aglis jen levná platforma právě jako OT a nosič různých nástaveb atd. Dublovat stroje na dvou platformách je na hlavu... to poláci to dělají lépe se jednotnou platformou, ona pak i cena ks klesá...Skrýt celý příspěvekTady je pěkná vizualizace základních verzí vozidla Agilis ...Zobrazit celý příspěvek
Tady je pěkná vizualizace základních verzí vozidla Agilis 8x8
https://3.bp.blogspot.com/-Ceg... Skrýt celý příspěvektryskac
Nejaké bližšie info k tej modernizovanej 2A42 by si nemohol hodiť aj sem? nbajlepšie teda do článku o slovenských 8x8 nehc to nie je OT.tryskac
Nejaké bližšie info k tej modernizovanej 2A42 by si nemohol hodiť aj sem? nbajlepšie teda do článku o slovenských 8x8 nehc to nie je OT.PavolR, súhlasím s týmto argumentom, asi ide čisto o pragmatické riešenie obstarania OT v čo najkratšom čase - Piranha 5, plus licenčne (vlastné) vyrabané OT - Agilis. Ale aj tak ...Zobrazit celý příspěvek
PavolR, súhlasím s týmto argumentom, asi ide čisto o pragmatické riešenie obstarania OT v čo najkratšom čase - Piranha 5, plus licenčne (vlastné) vyrabané OT - Agilis. Ale aj tak pre štát ako Rumunsko by bolo možno rozumnejšie kúpiť niekoľko (60-90ks) Boxer, a ostatné potrebné varianty by už boli vyrábané ako nová platforma Agilis s jednotlivými platformami... z veľkej časti spoločné náhradné diely, servis, infraštruktúra .
Asi z tohoto dôvodu Rumuni zvolili aj Piranha 5, už prevádzkujú Piranha IIIC (31ks)...Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...